Mikä on Itämeren suurin Laiva?

boatboy...

Eli mikä tosiaan suurin matkustaja laiva itämeressä, siis tämän hetkinen. Jos ei ole suomalainen, niin mikä mahtaa olla suurin täkäläinen,,

39

2658

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Betonix

      m/y Lenax

    • Miten suurin?

      Täsmennä! Miten suurin? Kriteereitä kun on paljon.

      • markku,,,

        Matkustaja määrä tai pituus,leveys


      • Et tiedä mitään!
        markku,,, kirjoitti:

        Matkustaja määrä tai pituus,leveys

        Et taida tietää laivoista yhtään mitään!
        Olet kuin Tallinkin propagandapäällikkö!


      • tietääpä
        Et tiedä mitään! kirjoitti:

        Et taida tietää laivoista yhtään mitään!
        Olet kuin Tallinkin propagandapäällikkö!

        älä kiusaa toisii


      • JÄTTIMEGABÖLLIS
        Et tiedä mitään! kirjoitti:

        Et taida tietää laivoista yhtään mitään!
        Olet kuin Tallinkin propagandapäällikkö!

        UGH!


    • Omin silmin

      Tarkoitatko säännöllisessä liikenteessä Itämerellä olevaa vai tilapäisesti Itämeren satamissa näyttäytyvää?

      Brittiläis-amerikkalaisen Carnival-varustamon Royal Princess on tiettävästi suurin Helsingissä tänä kesänä vierailevista huviristeilijöistä. Olen sen Länsisataman kärjessä omin silmin bongannutkin.

      Bruttovetoisuus 142 712 GT, pituus 330 m, leveys ulokkeineen 47 m ja ilman niitä 38 m, matkustajakapasiteetti 3 600.

      Turun telakalta on maailmalle lähtenyt isompiakin laivanromettoja.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas

      • Fjord24

        Moi. Silja Europa on kylläkin suurin autolautta, Matkustajalaivoja ei hirveästi ole itämerellä.


      • kyllä vain

        itekki näin sen tallinnas


    • Fjor 24

      Mielestäni Sija Europa. Autolautta mutta ei pelkkiä matkustajalaivoja täällä ole.

    • Fjord24

      Silja Europa Tai Wiking Crace. Graseen enemmän autoja ja rekkoja, vähemmän asiakkaita kuin Europaan. Grace n, 20m pidempi ja melkein samalevyinen kuin Europa.

      • itämerenpaatit

        Jaa, että se gracekin on noin suuri, just tossa mietin, että ettei toi galaxykään pienin ole,muttei taida voittaa..


      • Omin silmin

        Tärkein matkustajalaiven kokoa mittaava tunnusluku lienee bruttovetoisuus. Aikaisemmin tämä suure ilmoitettiin bruttorekisteritonneina (brt), joka on itse asiassa tilavuusmitta (1 brt on noin 2,83 m³). Nykyisin (v:sta 1994 lähtien) asia ilmaistaan yksiköttömänä, logaritmisesti laskettuna bruttovetoisuutena (Gross Tonnage, GT).

        Vaikuttaa siltä, että nämä kaksi asiaa ovat joissakin lähteissä menneet sekaisin ja esimerkiksi Silja Europalle ilmoitetaan jossakin luokkaa 59 900 oleva GT-lukema, kun noin iso lukema itse asiassa tarkoittaakin bruttorekisteritonnimäärää ja oikeampi lukema on Silja Europan kohdalla ”vain” 41 309 GT.

        Viking Gracen bruttovetoisuudeksi ilmoitetaan 57 000 GT.

        Joku viisaampi tiennee asiasta enemmän.

        Viking Grace on joka tapauksessa pidempi (218 m vs. 201,7 m) ja painaa enemmän (5 030 tonnia vs. 4 650 tonnia kuollutta painoa, dwt). Konetehoa Silja Europasta löytyy puolestaan hitusen enemmän (31 800 kW vs. 30 400 kW).

        Matkustin Viking Gracella Tukholmasta Turkuun nelisen viikkoa sitten. Siisti ja asiallinen paatti, ehkä turhankin asiallinen (olisin jotenkin kaivannut persoonallista kodikkuutta enemmän). À la carte -puolen ruoka oli herkullista, myymälätilat väljät ja halpa 2 hengen sisähyttikin ihan asumiskelpoinen. Voisin matkustaa toistekin.


      • rauta kelluu
        Omin silmin kirjoitti:

        Tärkein matkustajalaiven kokoa mittaava tunnusluku lienee bruttovetoisuus. Aikaisemmin tämä suure ilmoitettiin bruttorekisteritonneina (brt), joka on itse asiassa tilavuusmitta (1 brt on noin 2,83 m³). Nykyisin (v:sta 1994 lähtien) asia ilmaistaan yksiköttömänä, logaritmisesti laskettuna bruttovetoisuutena (Gross Tonnage, GT).

        Vaikuttaa siltä, että nämä kaksi asiaa ovat joissakin lähteissä menneet sekaisin ja esimerkiksi Silja Europalle ilmoitetaan jossakin luokkaa 59 900 oleva GT-lukema, kun noin iso lukema itse asiassa tarkoittaakin bruttorekisteritonnimäärää ja oikeampi lukema on Silja Europan kohdalla ”vain” 41 309 GT.

        Viking Gracen bruttovetoisuudeksi ilmoitetaan 57 000 GT.

        Joku viisaampi tiennee asiasta enemmän.

        Viking Grace on joka tapauksessa pidempi (218 m vs. 201,7 m) ja painaa enemmän (5 030 tonnia vs. 4 650 tonnia kuollutta painoa, dwt). Konetehoa Silja Europasta löytyy puolestaan hitusen enemmän (31 800 kW vs. 30 400 kW).

        Matkustin Viking Gracella Tukholmasta Turkuun nelisen viikkoa sitten. Siisti ja asiallinen paatti, ehkä turhankin asiallinen (olisin jotenkin kaivannut persoonallista kodikkuutta enemmän). À la carte -puolen ruoka oli herkullista, myymälätilat väljät ja halpa 2 hengen sisähyttikin ihan asumiskelpoinen. Voisin matkustaa toistekin.

        "Vaikuttaa siltä, että nämä kaksi asiaa ovat joissakin lähteissä menneet sekaisin...."

        Media sotkee iloisesti käsitteet GT ja DWT. Etenkin ip-lehtien toimittajille ne ovat ihan hepreaa:))


      • Keijo33113

        Graceenihän mahtuu pintaan 2800 matkustajaa. Laiva hyppää mukavasti ulos aikaisemmasta Viking Linen kokoluokasta.
        Pituus 218 metriä, eli pisin autolautta Itämerellä.


      • 2 x kad 44
        Omin silmin kirjoitti:

        Tärkein matkustajalaiven kokoa mittaava tunnusluku lienee bruttovetoisuus. Aikaisemmin tämä suure ilmoitettiin bruttorekisteritonneina (brt), joka on itse asiassa tilavuusmitta (1 brt on noin 2,83 m³). Nykyisin (v:sta 1994 lähtien) asia ilmaistaan yksiköttömänä, logaritmisesti laskettuna bruttovetoisuutena (Gross Tonnage, GT).

        Vaikuttaa siltä, että nämä kaksi asiaa ovat joissakin lähteissä menneet sekaisin ja esimerkiksi Silja Europalle ilmoitetaan jossakin luokkaa 59 900 oleva GT-lukema, kun noin iso lukema itse asiassa tarkoittaakin bruttorekisteritonnimäärää ja oikeampi lukema on Silja Europan kohdalla ”vain” 41 309 GT.

        Viking Gracen bruttovetoisuudeksi ilmoitetaan 57 000 GT.

        Joku viisaampi tiennee asiasta enemmän.

        Viking Grace on joka tapauksessa pidempi (218 m vs. 201,7 m) ja painaa enemmän (5 030 tonnia vs. 4 650 tonnia kuollutta painoa, dwt). Konetehoa Silja Europasta löytyy puolestaan hitusen enemmän (31 800 kW vs. 30 400 kW).

        Matkustin Viking Gracella Tukholmasta Turkuun nelisen viikkoa sitten. Siisti ja asiallinen paatti, ehkä turhankin asiallinen (olisin jotenkin kaivannut persoonallista kodikkuutta enemmän). À la carte -puolen ruoka oli herkullista, myymälätilat väljät ja halpa 2 hengen sisähyttikin ihan asumiskelpoinen. Voisin matkustaa toistekin.

        Ja ennen kaikkea maakaasu tekee siitä erittäin ympäristö ystävällisen ja taloudellisen varsinkin vuoden vaihteen jälkeen, kun laivat ei saa enää ajaa asfaltilla vaan joutuvat ajamaan dieselillä koko matkan.


      • Taasko-väärin
        rauta kelluu kirjoitti:

        "Vaikuttaa siltä, että nämä kaksi asiaa ovat joissakin lähteissä menneet sekaisin...."

        Media sotkee iloisesti käsitteet GT ja DWT. Etenkin ip-lehtien toimittajille ne ovat ihan hepreaa:))

        Lehtimiehillä menevät laivojen kokoa esittävät asiat sekaisin hyvin usein, niin kuin menevät tonnit ja kilotkin. Ja menevät muillakin.
        Rekisteritonni on siis 100 kuutiojalkaa.
        Nettorekisteritonni eli net tonnage
        Bruttorekisteritonni eli gross tonnage
        Kuollutpaino ei ole laivan paino vaan kantavuus.
        Uppouma on aluksen syrjäyttämän veden paino eli havaintohetken laivan kokonaispaino.

        Pääsiäisen loppuja


    • Noin se on

      DWT on perinteisesti laivan suuruusmittari. Vahinkovaan, ettei tuota lukua tavallisesti ole ilmoitettuna tavallisille pulliaisille suunnatuissa laivan tiedoissa.

      Älkääkä alkako kysellä, että mikä se DWT on. Kyllä tällä foorumilla tuon pitäisi olla perushuttua.

      Mutta bruttovetoisuus (gross tonnage, GT) ilmoitetaan. Siihen tosin sisältyy rungon yläpuoliset rakenteet, mutta eikähän se ole tähän aika käyttökelpoinen.

      Meikäläisten matkustaja-alusten suuruusjärjestys olisi seuraava: Silja Europa, Silja Symphony, Silja Serenade, Viking Grace, Baltic Princess, Galaxy, Cinderella, Mariella, Superstar, Star, Finlandia, Gabriella, Birka Paradise, Amorella, Rosella.

      Sellaisilla seikoilla kuin pituus, leveys, matkustajamäärä tai autopaikkojen määrällä on merkitystä vain böndeläiselle. Merenkulkijalle nuo ovat tässä asiassa sivuseikkoja.

    • Keijo31

      Nykyään Silja Europan lähdettyä Baltic Princess/Queen/Silja Galaxy ovat suurimpia pituuden, leveyden ja matkustajakapasiteetin perusteella, jos puhutaan vakituisesti Itämerellä olevista laivoista.
      Jos otat mukaan myös vierailevat laivat, sittenhän on nämä isot risteilijät, oiskohan suurin sitten Allure of the Seas, onhan se kuitenkin Suomessa rakennettu :D
      Mutta yli 300 metrisiä risteilijöitä käy yli 1000 kertaa vuosittain Itämerellä.

      Ja jos haluaa laajentaa vähän reviiriä, niin Oslo-Kiel välillä menee maailman suurin matkujastalautta, Color Magic tai Color Fantasy, en nyt muista kumpi on suurempi, mutta molemmat on isoja, koettu on.

    • KielBukt

      Jos lähdetään siitä että laiva liikennöi ympäri vuoden Itämerellä, niin se on:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Color_Magic

      Sisarlaivaa 600 GT tonnia ismompi.

      Niin ja Kiel on Itämerellä minkä tahansa kriteerin mukaan.

    • Siljaeuropa

      Silja europa

    • ldkzzklz

      Laivojen kehitystä kuvaa hyvin vertailu Turun linjan Amorellan ja Gracen välillä. Krossitonneilla mitattuna Grace on lähes tuplasti isompi kuin Amorella mutta Amorellan kulutus tuplasti Gracea isompi!

      • puoletpoispoks

        Siis Amorellan noin 24000 kW koneet kuluttavat tuplasti enemmän kuin Viking Gracen selvästi suuritehoisemmat koneet. Sinullapa mielenkiintoista sisäpiiritietoutta sattuu olemaan? Jos väittämäsi olisi totta, meillä olisi käsillä kyllä koko maailman mittakaavassakin aivan sensaatiomainen uusi moottorikehitelmä. Polttoaineenkulutuksen puoliintuminen tuosta vaan, ei pyhä vappu mitä höpinöitä!


      • elämäon
        puoletpoispoks kirjoitti:

        Siis Amorellan noin 24000 kW koneet kuluttavat tuplasti enemmän kuin Viking Gracen selvästi suuritehoisemmat koneet. Sinullapa mielenkiintoista sisäpiiritietoutta sattuu olemaan? Jos väittämäsi olisi totta, meillä olisi käsillä kyllä koko maailman mittakaavassakin aivan sensaatiomainen uusi moottorikehitelmä. Polttoaineenkulutuksen puoliintuminen tuosta vaan, ei pyhä vappu mitä höpinöitä!

        Toinen polttaa öljyä, toinen kaasua;)
        Löytyi vertailu Isabellan ja Grace väliltä.
        Isabella polttaa 691 kg/GT, Grace 295kg/GT


      • puoletpoispoks
        elämäon kirjoitti:

        Toinen polttaa öljyä, toinen kaasua;)
        Löytyi vertailu Isabellan ja Grace väliltä.
        Isabella polttaa 691 kg/GT, Grace 295kg/GT

        Tuon tiedon mukaan esim. Amorella, noin 34000 GT, kuluttaisi öljyä 21760000 kg tunnissa, siis 21760 tonnia tunnissa. Nyt joidenkin hälytyskellojen tulisi soida, alus ei sentään ole mikään tankkeri eikä kykene lastaamaan tuollaisia polttoainemääriä!
        Kun muistetaan että ison laivamoottorin polttoaineen ominaiskulutus on aika tarkkaan 230 g/kWh, saadaan tästä helposti laskettua, että esim. Amorellan polttoaineenkulutus on suurimmillaan noin 5,5 tonnia tunnissa.
        Öljyä ja kaasua taas on mahdollisimman väärin tarkastella niiden painon mukaan, toinen kun on neste ja toinen kaasu. Kaasun paino taas on riippuvainen lämpötilasta ja paineesta ja niin on sen energiasisältökin. Energiasisällöt ovat ne , joita tulee verrata. Ja kun tämä vertaus asianmukaisesti tehdään , mitä huomataan Amorella vs Viking Grace- polttoaineenkulutuksista? Maakaaasu on hyvä polttoaine, se palaa erittäin puhtaasti, se aiheuttaa kolmanneksen vähemmän CO2:a kuin sama enrgiamäärä vaikka öljyä, mutta sekään ei nosta polttomoottorin hyötysuhdetta mitenkään uudelle tasolle. Siis Viking Gracen polttoaineenkulutus täyden tehon ajossa on vähintään yhtä suuri kuin Amorellan.

        Jopa suomessa on käytetty maakaasua muutamien pienempien voimaloiden polttomoottoreissa jo iät ja ajat ja maailmalla vielä pitempään, eivät nämä Gracen koneet mikään uusi innovaatio ole. Jos ne tuollaisia lähes pyhällä hengellä käyviä olisivat, niitähän olisi jo rakennettu maailma täyteen!


      • jeskamadeera
        puoletpoispoks kirjoitti:

        Tuon tiedon mukaan esim. Amorella, noin 34000 GT, kuluttaisi öljyä 21760000 kg tunnissa, siis 21760 tonnia tunnissa. Nyt joidenkin hälytyskellojen tulisi soida, alus ei sentään ole mikään tankkeri eikä kykene lastaamaan tuollaisia polttoainemääriä!
        Kun muistetaan että ison laivamoottorin polttoaineen ominaiskulutus on aika tarkkaan 230 g/kWh, saadaan tästä helposti laskettua, että esim. Amorellan polttoaineenkulutus on suurimmillaan noin 5,5 tonnia tunnissa.
        Öljyä ja kaasua taas on mahdollisimman väärin tarkastella niiden painon mukaan, toinen kun on neste ja toinen kaasu. Kaasun paino taas on riippuvainen lämpötilasta ja paineesta ja niin on sen energiasisältökin. Energiasisällöt ovat ne , joita tulee verrata. Ja kun tämä vertaus asianmukaisesti tehdään , mitä huomataan Amorella vs Viking Grace- polttoaineenkulutuksista? Maakaaasu on hyvä polttoaine, se palaa erittäin puhtaasti, se aiheuttaa kolmanneksen vähemmän CO2:a kuin sama enrgiamäärä vaikka öljyä, mutta sekään ei nosta polttomoottorin hyötysuhdetta mitenkään uudelle tasolle. Siis Viking Gracen polttoaineenkulutus täyden tehon ajossa on vähintään yhtä suuri kuin Amorellan.

        Jopa suomessa on käytetty maakaasua muutamien pienempien voimaloiden polttomoottoreissa jo iät ja ajat ja maailmalla vielä pitempään, eivät nämä Gracen koneet mikään uusi innovaatio ole. Jos ne tuollaisia lähes pyhällä hengellä käyviä olisivat, niitähän olisi jo rakennettu maailma täyteen!

        Olet muuten aika kuutamolla :))) Jäikö simaa vielä ??


      • pilikkuvihree
        elämäon kirjoitti:

        Toinen polttaa öljyä, toinen kaasua;)
        Löytyi vertailu Isabellan ja Grace väliltä.
        Isabella polttaa 691 kg/GT, Grace 295kg/GT

        Nuo lukemat täytyy olla Isabella 0,691kg per GT ja Grace 0,295kg per GT, sitten stemmaa.


      • puoletpoispoks
        jeskamadeera kirjoitti:

        Olet muuten aika kuutamolla :))) Jäikö simaa vielä ??

        Et ymmärrä edes asioiden periaatteita, et ole siis pelkästään kuutamolla, olet maallikkona aivan pihan perällä!
        Öljytuotteiden energiasisältö on noin 24.5- 25 MJ/kg ja maakaasun 50 MJ/kg. On suurinta mahdollista harhaanjohtavuutta ilmoittaa ja verrata öljyä ja kaasua painoyksiköiden perusteella, ja esim. suurilla voimaloilla joiden tehot ovat valtavan paljon näitä laivoja suuremmat, ei kaasumääriä ensinkään käsitellä painoyksikköinä. Mutta kun asia painoyksikköinä ymmärtämättömille maallikoille ilmoitetaan, hehän uskovat että kaasua käytettäessä polttoainetta kuluu puolet vähemmän kuin öljyä käytettäessä. Nim. "jeskamadeera" ei nyt ymmärrä, mutta ei mahda mitään.


      • labpo
        puoletpoispoks kirjoitti:

        Et ymmärrä edes asioiden periaatteita, et ole siis pelkästään kuutamolla, olet maallikkona aivan pihan perällä!
        Öljytuotteiden energiasisältö on noin 24.5- 25 MJ/kg ja maakaasun 50 MJ/kg. On suurinta mahdollista harhaanjohtavuutta ilmoittaa ja verrata öljyä ja kaasua painoyksiköiden perusteella, ja esim. suurilla voimaloilla joiden tehot ovat valtavan paljon näitä laivoja suuremmat, ei kaasumääriä ensinkään käsitellä painoyksikköinä. Mutta kun asia painoyksikköinä ymmärtämättömille maallikoille ilmoitetaan, hehän uskovat että kaasua käytettäessä polttoainetta kuluu puolet vähemmän kuin öljyä käytettäessä. Nim. "jeskamadeera" ei nyt ymmärrä, mutta ei mahda mitään.

        Eihän tuossa missään puhuta painoyksiköistä.....


      • kgkgkgkgkg
        labpo kirjoitti:

        Eihän tuossa missään puhuta painoyksiköistä.....

        Eikö, onko kg nykyisin sitten esim. tilavuusmitta...?


    • Näsänäsä
    • 45asteenTANASSA

      Minkäs kokoisia nuo AIDA varustamon risteilijät jotka piipahtavat Tukholmassa ja vissiin TUI risteilijätkin käyvät trawemundessa ja ovat siis itämerellä...

      • kskdkdkdd

        TUI:n Mein Shiff 3,4,5 ja 6 ovat vajaa 100 GWT. Neu Mein Schiff 1 ja 2 hieman isompia, niitä on pidennetty.


      • merieläkeläinen

        Anteeksi tietämättömyyteni nykyisistä kokomäärityksistä, mutta mikä on lyhenne GWT ?? Mein Shiff vajaa 100 GWT.


      • meingott
        merieläkeläinen kirjoitti:

        Anteeksi tietämättömyyteni nykyisistä kokomäärityksistä, mutta mikä on lyhenne GWT ?? Mein Shiff vajaa 100 GWT.

        GT eli gross tonnage on tilavuusmitta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Vetoisuus
        Mein Shiff, GT on 111 000


      • eläkeukko

        Tiesin kyllä minäkin nuo uudet yllä olevassa linkissä olevat mittaustavat, ainakin suurin piirtein.
        Eläkeläinen kysyi mikä on GWT? Kai sekin on jotain, kun sellaisestakin kirjoitetaan. Minäkään en sitä hoksaa? Aika usein täällä on kivojen ja asiaa tuntevien mielipiteiden / tietojen esittäjiä. Joskus menee mereen (metsään) niin, että loiskahtaa. On kai tarve sanoa jotain, vaikka ei asioita ollenkaan hallitse???

        Lisää vaan tämän päivän merimies jutustelua pls.


    • Homosapiens44444

      Onko kellään tietoa, milloin homoristeilyt palaisivat (munaristeily/love boat)?

    • Anonyymi

      Gdanskiin näyttää olevan menossa konttilaiva OOCL Japan, jonka mitat on 400m x 59m.

      • Anonyymi

        Ai pitikin olla matkustajalaiva. Näyttäisi Mein Schiff 1 olevan tulossa Tukholmasta Turkuun. Sen mitat on 316x40m.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      128
      1435
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1383
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      93
      1276
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1202
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1099
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      971
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      910
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      891
    Aihe