Olenko ainoa joka on huomannut satamissa ja tankkauslaiturilla veneilijöissä sellaista päihtyneen punotusta suuremmassa määrin, kuin yleisillä paikoilla noin keskimäärin ? Meinaan kun veneen kuljettamisen promilleraja suomessa on tuo legendaarinen 1 promille ja silleen. Asiahan kuuluu minulle toden teolla vasta sitten jos nämä vesipulsut ajaa kylkeen tai jotain, mutta on se jonkun sortin ongelma kun sellainen kossun huuruinen veneily on omaksuttu normaaliksi veneilykulttuuriksi. Monesti on tullut nähtyä isojakin veneseurueita ja oikein pelottaa arvailla kuka noistakin tankkauksen lopuksi tarttuu lopulta ruoriin kun selvinpäin vaikuttaa olevan vain lapset ja laivassa olevat koirat. Itse en ota vesille mennessä mielellään, kun tykkään olla skarppina ja liikkua kaikkoisilla seuduilla. Onko muilla havaintoja pultsarismista vesillä ?
Pultsarit vesillä
143
2408
Vastaukset
- Muitakin syitä
Minä näytän luultavasti satamissa pultsarilta, mutta se ei johdu päihteistä, vaan enimmäkseen auringosta ja huolimattomasta rasvauksesta. Pidemmän legin jälkeen myös likaiset vaatteet ja suihkuttomuuus voivat tuoda oman säväyksensä. En myöskään harrasta ns. veneilytekstiilejä, joten sekin voi luoda hieman "viimeistelemättömän" vaikutelman.
Ehkä pelkästä veneilijän ulkomuodosta ei pitäisi päätellä liikaa?- vääriä päätelmiä
Ja jos minun hengitys tuoksahtaa, niin se ei johdu viinasta vaan ootekolonkista.
- Vesihiisisihisihissi
vääriä päätelmiä kirjoitti:
Ja jos minun hengitys tuoksahtaa, niin se ei johdu viinasta vaan ootekolonkista.
Muutaman reissun olen kaverini kyytiin päässyt vesille "nautiskelemaan" ja täytyy sanoa, että ei siellä kyllä paha erkkikään selvinpäin kauaa viihdy.
- 0 promillea jep
vähän on juoppojen näköistä porukkaa.itse ajan selvin päin venhoa.olisi hyvä olla nolla promillea raja.eihän sitä selvin päinkään tahdo veneessä kestää,mitä sitten päissäään.0 promillea raja jep
- Ei täysin selvillä
Vesihiisisihisihissi kirjoitti:
Muutaman reissun olen kaverini kyytiin päässyt vesille "nautiskelemaan" ja täytyy sanoa, että ei siellä kyllä paha erkkikään selvinpäin kauaa viihdy.
Aina kun olen vesille lähtenyt, niin en muista miten sieltä takas olen tullut.
- hampaat kalisee
Vesihiisisihisihissi kirjoitti:
Muutaman reissun olen kaverini kyytiin päässyt vesille "nautiskelemaan" ja täytyy sanoa, että ei siellä kyllä paha erkkikään selvinpäin kauaa viihdy.
Viluttaa koko ajan, pakko olla sisäistä villapaitaa.
- Perämies
0 promillea jep kirjoitti:
vähän on juoppojen näköistä porukkaa.itse ajan selvin päin venhoa.olisi hyvä olla nolla promillea raja.eihän sitä selvin päinkään tahdo veneessä kestää,mitä sitten päissäään.0 promillea raja jep
Ohoi
Perä = anaali - Ihraa
hampaat kalisee kirjoitti:
Viluttaa koko ajan, pakko olla sisäistä villapaitaa.
Viina on huono lääke viluun, sillä se laajentaa verisuonia - lämmöt karkaa. Ota läskiä kunnon annos niin saat energiaa ja lämpiät.
- kitsokki
vääriä päätelmiä kirjoitti:
Ja jos minun hengitys tuoksahtaa, niin se ei johdu viinasta vaan ootekolonkista.
lasolii naamarii ja menoks ei se ny nii hemmetin tarkkaa oo jos vesillä ois vaikka 1,5 kuha on kunnon liivit ei siellä näin kylmällä muuten tarkene eikä siel oo ees kettää kehen törmäis suomessa tääl kaikki kouluttautuu vaa poliisiks ku ei muutakaa tekemistä oo vanhusten vaipanvaihtoo ny kaikki sitä hommaa piisaa jokaselle
- ui87yt
vääriä päätelmiä kirjoitti:
Ja jos minun hengitys tuoksahtaa, niin se ei johdu viinasta vaan ootekolonkista.
kyllä nyt pitäis tulla veneisiinkin kypärä pakko ja varsinkin tupakointi siellä vesillä kieltää
- Nyt ei naarata
kitsokki kirjoitti:
lasolii naamarii ja menoks ei se ny nii hemmetin tarkkaa oo jos vesillä ois vaikka 1,5 kuha on kunnon liivit ei siellä näin kylmällä muuten tarkene eikä siel oo ees kettää kehen törmäis suomessa tääl kaikki kouluttautuu vaa poliisiks ku ei muutakaa tekemistä oo vanhusten vaipanvaihtoo ny kaikki sitä hommaa piisaa jokaselle
Älä hyvä ihminen nyt sitä myrkyllä terästettyä ota tai et edes selviä sinne veneeseesi. Liivit on tosiaan hyvä pukea - löytyy ruumis nopeammin ja omaiset saavat paperityöt kuntoon.
- 34566742134567787654
Nyt ei naarata kirjoitti:
Älä hyvä ihminen nyt sitä myrkyllä terästettyä ota tai et edes selviä sinne veneeseesi. Liivit on tosiaan hyvä pukea - löytyy ruumis nopeammin ja omaiset saavat paperityöt kuntoon.
Minun ainoa kohtaamiseni juopuneen veneilijän kanssa oli, kun tämä ajoi kaverini päälle ja pakeni paikalta.
- Schnapps
Ihraa kirjoitti:
Viina on huono lääke viluun, sillä se laajentaa verisuonia - lämmöt karkaa. Ota läskiä kunnon annos niin saat energiaa ja lämpiät.
Aina joku ilonpilaaja v*ttu! Minähän juon jos paleltaa perkle!
- Jihihhihi
Schnapps kirjoitti:
Aina joku ilonpilaaja v*ttu! Minähän juon jos paleltaa perkle!
Hih hih
- vain soutaen ..
Minä vain soudan kyllä sitä silloinkin naama joskus punottaa, eilisen" tissuttelut" näkyvät, mutta kyllä arska tekee tehtävänsä, yleensä muistan miten olen vesiltä pois tullut.
- eioo...
Ei ole havaintoja pultsarismista.
- 1122334455667788
Sielä ne rantojen puliveijjarit makoilevat käännettyjen paattien alla. Sateensuojassa. Liekä ja mistä tahi missä käännettyjä. Ne paatit? Huu nous sen. Hyvä siel on lottofiunaxia naatiskella , rötistä ja öristä, mitä mieleen juolahtaa. Yleensä höpötetään siitä, kuin ja miten kukakin on lottofiunat lantannu ja kui mont lekaa sitä on jemmas ja kuka hakee seuraavan lastin. Tietenk "seuraavasta tilistä".
- luulo valvoo
Veneenkunnostuskiireitteni vuoksi jouduin asioimaan liuotinhöyryssä ja rähjäisenä täysin selvinpäin yöapteekissa kun en tavalliseen apteekkiin ehtinyt jossa valveutunut tarkka kanssa-asiakas "tiesi" narkkariksi :)
- itekin
kelpo sakkia ovat!
- bustermiäs
Asiallista porukkaa.Ketjun alooittaja taitaa olla ahdasmielinen kateellinen kyseiselle porukalle
- vaarattomia hemmoja
Se on sama, joka valittaa äänistä, veneistä, aalloista, väistämisistä ja tekeytyy 20 muijaksi että saisi sympatiaa,
Anna se olla.
Se toinen härö kyselee TV-ohjelman kaltaisa kysymyksiä: mikä on laite, joka liikkuu vedessä purjein? Alkaa purje ja loppuu ene, 9 kirjainta. Itseään nokkelena pitävät sitten vastaavat. - pulsututkija
Oletan että näin ollen buster miäs on pultsari koska kalikka älähtää. oliko pultsari ennen busteria vai busteri ennen pultsaria ?
- se koira älähtää...
Miten vitussa voi olla kateellinen tokkuraiselle ruorijuopolle joka on rikollinen ja vaarallinen muille veneilijöille ?
Bustermiäs on aivan selvästi pultsari itse kun noin hermostui ! : D
- vesilläraitis
Ihmisillä on alkoholiongelmia ja välillä ne nauttivat liikaa. Merille toki mahtuu örveltäjätkin mutta ajaahan ne välillä kiville ja joskus valvottavat satamissa.
Muita en vesillä kyttää, mutta itse olen pitänyt raivoraitista nollatoleranssia vesillä koska 1) alkoholi ei suinkaan lämmitä vaan päin vastoin nopeuttaa kylmenemistä ja 2) alkoholi aiheuttaa arviontivirheitä. Tämä ei estä nauttimasta ruoka- ja saunaolutta satamassa, mutta lähtöön mennessä pitää olla nolla promillea ja nukuttu yö takana.- Mitä teet?
Mitä teet jos niiden ruoka- ja saunaoluiden jälkeen tulee voimakas ukkonen ja sen mukana tuuli ja ankkuri pettää ja keula alkaa hakkaamaan kallioon? Lähdetkö liikkeelle vai annatko paatin tuhoutua?
- Alko
Voi mahoton tota ihmisen viisautta.
- nollat on nollille
Oma valinta. Jos minulla on positiivinen ongelma, eli nautiskelu - niin sitten on.
Pidä nollatoleranssia, vaikka yksin pimeässä mökissä. Ei kiinnosta, koska jokainen meistä joskus lähtee. Kysymys on se, että lähteekö hymyssä suin vain ikuisena valittajana!
Mikä muuten on pultsari? Onko se spurgu? Näillä tuloilla en samaistu spugeen. - AinaSelvinPäin
Mitä teet? kirjoitti:
Mitä teet jos niiden ruoka- ja saunaoluiden jälkeen tulee voimakas ukkonen ja sen mukana tuuli ja ankkuri pettää ja keula alkaa hakkaamaan kallioon? Lähdetkö liikkeelle vai annatko paatin tuhoutua?
Alus on kulussa, kun se ei ole maihin kiinnitetty, ankkurissa tai karilla. Eli tarkkaan ottaen tuossa tilanteessa saa venettä pitää moottorilla irti siitä kalliosta, vaikka olisi humalassakin :)
- Liikkeellehän siitä
AinaSelvinPäin kirjoitti:
Alus on kulussa, kun se ei ole maihin kiinnitetty, ankkurissa tai karilla. Eli tarkkaan ottaen tuossa tilanteessa saa venettä pitää moottorilla irti siitä kalliosta, vaikka olisi humalassakin :)
Tarkkaan ottaen siis lähdet tuossa tilanteessa humalassa liikkeelle. Sillä sitähän se on jos liikut millinkin irti siitä kalliosta. Ei silti ettetkö tositilanteessa lähtisi kokonaan muualle.
Liikkeellehän siitä lähdetään, näin se vaan menee. Veneily ei ole autoilua vaan siinä on omat erityispiirteensä minkä takia kaikenlaiset vertailut autoliikenteeseen menevät pieleen. - pelottavaa!
Alko kirjoitti:
Voi mahoton tota ihmisen viisautta.
Olen ollut isolla järvellä ruorijuopon kyydissä veneellä, rattijuopon kyydissä autossa, en lähtsi enää.
- saaristolaivuri
ite tässä miettien en oo tainu koskaan olla selvinpäin veneilessä konjakkia pull öhh
lasi kaks joskus jopa kolme mutta humalassa en ole ollu- Tosi karhu merikarhu
Rommia se merikarhulle olla pittää
- Absoluutti
1,5 promillea on kieltämättä raja, johon voitaisiin palata. Tietenkin vilkkaalla saaristoseudulla, pääkaupunkiseudun vesistöillä - merialueilla voisi olla 1,0 promillea. Mutta kun sisävesillä on niin vähän liikennettä, että keneenkään ei voi törmätä päissään. Ja sitä paitsi, jos haluaa hukkua alkoholin takia, niin se alkoholin käyttäjän oma asia eikä kuulu muille. Oma valinta - ei ole poissa muilta.
- pönttöselvä
Kerran kysyttiin eräältä mäkihyppäjältä mitä eroa on hypätä promilleissa tai selvin päin.Enpä tiedä kun en ole hypännyt selvin päin.Ehkä sama käy veneilijöille.
- BrenkkuAlasKurkusta
Kaikkihan sn tietää, että Suomesa elo ilman viinaa on pelkkää piinaa.
- kaikkonen
Aloittaja kertoi liikkuvansa kaikkoisilla seuduilla, missähän päin tämmöiset sijaitsevat. Tarkoititko kenties kaakkoisia seutuja, vai oletkohan kännissä?
- Koitahan herätä
Lisää yksi r-kirjain sopivaan kohtaan niin se aloittajan tarkoitus selviää. Olet ilmeisesti itse aika kännissä tai muuten hidasälyinen kun et noin selkeätä ja helposti havaittavaa kirjoitusvirhettä osaa korjata mielessäsi.
- Rannikkolaivuri-59
Veneet olen tänäkin kesänä laskenut veteen, mutta kertaakaan en ole kummallakaan ollut vielä vesillä, sillä veneilystä on mennyt maku, kun heti köydet irrotettuasi Merivartioston kakarat ovat työntämässä pilliä suuhun. Muistan lämmöllä aikaa, jolloin vesillä ei ollut mitään promillerajaa, tämä nykyinen 1 promille on täysin naurettava. Jos minä meriläiselläni puksutan seitsemän solmun vauhtia, niin siitä on vaaratilanteet kaukana vaikka henkeni vähän haiskahtaisikin. Merellä on tilaa liikkua,ei siellä olla kylki kyljessä kuten maanteillä, jossa autot ohittavat toisensa metrin päästä kohtaamisnopeuden ollessa 200 km/t. Ainoan vaaratilanteen merellä aiheuttavat purjehtijat, jotka suorittaessaan elämää suurempaa purjehdustapahtumaansa luovivat ahtaissa väylissä salmissa vastoin meriliikenteen sääntöjä. En muista milloin minut on autolla puhalletettu ja ajan sentään 25 000km/v. , mutta vesillä puhallutetaan lähes joka kerta, kun uskaltaudut möljältä lähtemään. Vesien promillerajoja ovat eniten kiristämässä ne joilla ei itsellään ole minkäänlaista kosketuspohjaa koko veneilyyn.
- tämmöttis turus
kaveri sai sakot ruorijuoppoudesta -90 luvulla kun oli yöllä ankkuroitunut yhteen saaristomeren lahdista ja ruvennut ottamaan alkon tuotteita.yöllä oli kuitenki ankkuri köysi merenkäynnin takia katkennut ja vene oli kulkeutunut läheisen kaislikon reunaan.aamulla merivartiat herättivät pillikädessä ja promilleja löytyi.koska vene ei ollut ankkurissa (vaikka miehellä oli katkennut ankkuriköysi todisteena) ja kyseessä oli moottorivene niin eikun verikokeeseen ja sakot.
- Mikä kiinnostaa?
Jännittävää, että sinua alvariinsa puhallutetaan. Mistä arvelisit sen johtuvan?
Minua ei ole koskaan puhallutettu, eikä kukaan viranomainen Suomessa ole ikinä halunnut edes nousta veneeseeni. Ja on sitä jokunen maili tullut purjehdittua... - Tuo johtuu
Mikä kiinnostaa? kirjoitti:
Jännittävää, että sinua alvariinsa puhallutetaan. Mistä arvelisit sen johtuvan?
Minua ei ole koskaan puhallutettu, eikä kukaan viranomainen Suomessa ole ikinä halunnut edes nousta veneeseeni. Ja on sitä jokunen maili tullut purjehdittua...varmaan siitä ettet purjehdi suomen vesillä tai sitten sinulla on joku pikkukiulu, johon ei kukaan astu henkeään riskeeraamaan, edes poliisi. Ei ole muuta selitystä kuin nämä kaksi mahdollista.
- Mikä kiinnostaa?
Tuo johtuu kirjoitti:
varmaan siitä ettet purjehdi suomen vesillä tai sitten sinulla on joku pikkukiulu, johon ei kukaan astu henkeään riskeeraamaan, edes poliisi. Ei ole muuta selitystä kuin nämä kaksi mahdollista.
Vene on 40-jalkainen valtamerisluuppi ja purjehdin enimmäkseen Suomen vesillä.
Oliko muita selityksiä? :-)
Kaikkia veneilijöitä ei puhalluteta, sehän on selvä. Joten tiettyä ennakkoarviointia on tehtävä.
Ja todellakin: veneessäni ei kulussa ryypätä. - Näillä mennään
Sinun veneilysi on tuollaista.
Uskottava se on, kun ihan itse kerrot.
Sillä mennään, mitä on annettu. - second opinion
Mikä kiinnostaa? kirjoitti:
Vene on 40-jalkainen valtamerisluuppi ja purjehdin enimmäkseen Suomen vesillä.
Oliko muita selityksiä? :-)
Kaikkia veneilijöitä ei puhalluteta, sehän on selvä. Joten tiettyä ennakkoarviointia on tehtävä.
Ja todellakin: veneessäni ei kulussa ryypätä.Eipä ole minuakaan eläissäni puhallutettu, vaikka paljon kulussa olenkin ja pääkaupunkiseudulla. Olen kyllä nähnyt, muita kulkijoita on pysäytelty sitä varten. Ja vaikka vene on vain 35-jalkainen, niin avomerikelpoinen silti. Pienet kyllä otetaan kulussakin, mutta ei koskaan ryypätä.
- Hurutäti
Se on hienoa huolehtia.. Itsekin pultsaroin eilen yli 4 h vesillä. Tihkusade & tuuli ahavoitti kasvot melko hyvin ;) Vissyni muuttuu siis kossuksi vesillä.. Promilleja siitä ei vaan tule.
Kannattaa tarkkailla siis muutakin kuin kasvoja. Aika terästä pitää olla kasvojen/pakkeloitu vahvasti/nököttää koko aika kannen alla jos ei punoitusta ilmene itsellä yhtään. :) - TurhaaYleiatystä
Kyllä aika tehokasta valvontaa poliiseilla vesistöillä missä liikennette vaan on.. Ei ole poliisit ikinä uskaltaneet antaa meidän porukan mennä ohi puhaltamatta, sen verran rempseen näköstä menoo.. mutta punotukset sun muut on yleesä auringon aiheuttamaa ja meno muuten vaa sen verta rentoo..Mutta muutamiaki oluita ku nauttii nii näyttää jo et humalaisia ovat, vaikka promillet näyttääki nollia.. Harva veneilijä oikeasti promilleissa ajelee, varsinkaan kun muutaki porukkaa kyydis.. Kyl taitaa ne kalastajat siel saaripuskien takana enite naukkailla, onhan totta toki molemmis porukois omat poikkeutesa, mut niin on autoilijoissakin, josta kyllä enemmän olisin huolissani..
- ihanaa elämää
Siksi, että elämästä pitää nauttia,
Siksi otetaan pari ja hymyillään.
Jos elämä on ankeaa, niin vedä peittoa korville ja pysy kotona. Ei se paremmaksi muutu edes hyvän tekemisen parissa.
C'est la vie. Hyvää kesää nautiskelijoille. - AJX
Erinomaista sakkia noi veneilijät. Aina rentoa ja hauskaa seuraa, eivät turhan jännittäjiä. Pieni punoitus ja kauhtuneet kledjut kuuluu asiaan. :)
- onko tuo ihme
Kuka kestää Suomen ilmastossa katsella paskan väristä ja haisevaa merta selvinpäin tai käydä joka vuosi niissä samoissa kuppasissa satamissa? Suurin osa veneilijöistä ei edes tykkää veneilystä, vene pitää olla kun kavereillakin firmassa tai naapurustossa on.
- ei vaan pulterit
KoskA ISOkenkäiset harrastaa kännissäveneilyä siihen ei puututa kunnes...
- oma elämä on
Kuka inisee kaikesta mahdollisesta täälläkin, ja tunkee nokkaansa muitten asioihin? Hankkis oman elämän ja yrittäis elää sitä. Kyllä tuolla saa ihan yksin liikkua, on verovarojen väärinkäyttöä poliisin siellä pyöriä kyttäämässä veneilijöitä. Joku kalastaja, mitä sen on väliä?
- H2O!
Vesillä ollaan samalla tavalla lomalla kuin etelässä. Kuka nyt selvin päin olisi viikon jossakin Mallorcalla jne. Ainoana selvänä. Ei sitä kestä.
- Kokkokoookokokkkpk
Niin siis veneily rinnastuu Mallorcan matkailuun. Saman tasoista porukkaa molemmissa piireissä ilmeisesti.
- Impelleri
Ne jotka liikkuvat humalassa, eivät välitä siitä millainen tai mikä on promilleraja. Kun taas ne, jotka haluavat liikkua turvallisesti, eli valtaosa veneilijöistä, eivät promillerajaa edes tarvitse, sillä eivät liiku humalassa.
Mikä siis on pointtisi ? - hei hei vaan
Voisivat minun puolesta hukkua.
Ei kai sitä veneen keinumista sitten selvinpäin kestä, joten etanolilla saa sitten vähän tasapainoa.
- Vastuullinen kippari
Aivan oikea havainto. Tuo yhden promillen raja täytyisi yhtenäistää tieliikenteen 0.5 promillen kanssa. Kyse on siitä että nuo juoppokipparit eivät ole vesillä itsekseen vaan aiheuttavat vakavaa vaaraa kanssaveneilijöille. Monissa tutkimuksissa todettu kuinka paljon ihmisen huomiokyky on alentunut jo tuossa alemmassa 0.5 promillen humalassa.
Tuo yhden promillen raja tuntuu olevan jotenkin pyhä asia johon ei kukaan uskalla ottaa kantaa. Esimerkiksi Suomen kaksi suurinta venelehteä ovat jo kauan aikaa kannattaneet hiljaisesti nykyistä promillerajaa vaikkeivat sitä suoraan liputakaan.
Toinen ihmeteltävä taho on suomalaisten veneseurojen etujärjestö Suomen Purjehdus ja Veneily ry joka ilmoittaa yhdeksi toimintaperiaatteekseen vesiturvallisuuden ja on aktiivisesti järjestämässä turvallisen veneilyn aikuiskoulutusta joka on erittäin hieno ja kannatettava asia. Itse pitkään jäsenenä olleena en ole kuitenkaan koskaan nähnyt jäsenlehdessä artikkelia jossa promillerajaa käsiteltäisiin kriittisesti tarkastellen.
Ilmeisesti veneilyalan vaikuttajina ja myös päättävinä poliitikkoina on riittävästi henkilöitä jotka haluavat pitää subjektiivisena oikeutenaan olla ruorissa päihtyneenä.- 20+20
Olen eri mieltä. Se on totta, että 0,5 promillessa suorituskyky on jonkin verran alentunut verrattuna 0-tasoon (ja vielä enemmän 0,2-0,3 -tasoon, sillä ehkä yllättävästi lukuisat tutkimukset ovat havainneet pienen alkoholimäärän parantavan suoritusta; kukaan ei kunnolla tiedä miksi). Mutta kun "suoritusolosuhteet" ovat täysin maaliikenteestä eroavat, ei tämä alenema ole vielä vakavaa.
Peruslähtökohtana ei pidä olla miettiä, minkä pitäisi olla sallittua vaan miettiä, mikä on perusteltua ja oikeutettua kieltää. Siksi pitäisi olla nimenomaan tiukat faktaperusteet sille, että 0,5-1,0 välin vaikutustila kiellettäisiin. Vahinkotilastot yms. eivät sellaisia perusteita tarjoa.
Minusta 1,0 on hyvä raja: se esimerkiksi mahdollistaa sen, että silloin tällöin (sanotaan nyt suunnilleen puolen litran tölkki per pari tuntia) keskiolutta nauttivan ei tarvitse murehtia pelkkää lakipykälän noudattamista ja on samalla riittävän suorituskykyinen turvalliseen veneilyyn ja ennen kaikkea riittävän harkintakykyinen olemaan juomatta tiuhempaa tahtia. Eli hänen on helppo pysyä ajokunnossa. Liian korkea raja (esim. se 1,5) saattaisi yllyttää hiukan harkitsemattomaan tahtiin, liian matala taas on sekä ylipäätään turha että typeryydellään luontaista vastarintaa aiheuttava.
Joku tietysti kysyy, miksi vesillä pitäisi juoda lainkaan. Vastaan heille: "miksi ei?" Eli kuten aiemmin sanoin, kielto vaatii aina perustelut, salliminen ei koskaan. - Steffan Bogge
Kysymys. Kuinka monta hengen vaatinutta veneonnettomuutta tulee vuodessa, jossa uhri on nauttinut paljon alkoholia? Jos näitä on kymmeniä tai satoja, niin sitten kannattaa puuttua asiaan. Jos vähemmän, niin sitten ei kannata rikkoa toimivaa systeemiä.
Kaikkea ei kannata kieltää pelkästä kieltämisen ilosta.
- 3 promillea
Takuuvarmasti löytyy näitä ylimielisiä muskelivene kuskeja, jotka ajelevat jopa 3 promillen humalassa lomalla kun ollaan. Joskus jopa alaikäiset lapset ja koirat kyydissä. Ei tarvita kapeita kanaviakaan kun mereltä löytyy kareja ja kallioseinämiä.
Itse en ottaisi edes kahta olutta tai ciideriä merellä oltaessa. Siellä kun on muutenkin syytä olla skarppina jo yllättävien myrskyjenkin takia.- 14-15
Miten kolmen promillen kuskiin vaikuttaa se onko raja 0,5 vai 1,0 vaiko kenties 1,5 promillea?
- DARTZAN
Otan aina neuvoa antavia ankkuria nostaessa.
- Vanhan liiton kippar
Vanhaan merenkulkuperinteeseen kuului ennen purjeryypyt, kun saatiin purjeet nostettua ja ankkuriryypyt ankkuroiduttua. Englannin laivastossa kuuluu tänäkin päivänä miehistölle päivittäinen rommiannos. Jos mies ei pysty turvallisesti muutaman ryypyn otettuaan alustaan kipparoimaan, pysyköön kokonaan maissa.
- Tervetuloa nykyaikaa
Voit olla täysin varma, että länsimaisista sota-aluksista ei löydy yhtään vahdissa olevaa miestä, jolla olisi tippaakaan alkoholia veressä.
Tuo viimeinen lauseesi olisi etenkin sota-aluksen kipparille kerrassaan legendaarinen selitys, jos hänet tavattaisiin vahdista muutamaa ryyppyä ottamassa.
Kannattaa ehkä päivittää tietonsa nykyaikaan... :-) - Mistä ideat?
Mistä tuo argumentaatiosi on lainattu? Aku Ankasta vai Simpsoneista?
- lähelle nykyaikaa
Tervetuloa nykyaikaa kirjoitti:
Voit olla täysin varma, että länsimaisista sota-aluksista ei löydy yhtään vahdissa olevaa miestä, jolla olisi tippaakaan alkoholia veressä.
Tuo viimeinen lauseesi olisi etenkin sota-aluksen kipparille kerrassaan legendaarinen selitys, jos hänet tavattaisiin vahdista muutamaa ryyppyä ottamassa.
Kannattaa ehkä päivittää tietonsa nykyaikaan... :-)Siitä on muuten uskomattoman lyhyt aika, pari kymmentä vuotta, kun Englannin laivastossa luovuttiin päivittäisestä rommiannoksesta. Perinne istui todella sitkeässä. Annos ei ollut edes mikään meikäläinen ravintolapaukku, vaan reilu mukillinen. Mutta anyhow, nykyään rommia ei enää jaella.
- Perämeri 11
Voi tuota ihmisen ahdasmielisyyttä . ketjun aloitushan oli että kun minulla ei oo kivaa niin ei muillakaan saa olla :) Tai kun minulla ei ole venettä nii kadehdin veneilijöitä joilla on kivaa !!!!!!!
Löysennä pipoa hiukan . minulla on kivaa veneillessä ja tykkään attaa samalla alkoa :DD Ottasit sinäkin nii ei kiristäis niin pahasti
Ps ikävä sitä aikaa kun raja oli 1,5 mutta ykkösenkin kanssa pärjää :DDDD Suomessahan oikeusjärjestelmän historia tuntee tapauksen, jossa huomattavan humaltunut päällikkö saa ajattaa veneensä päin siltaa niin että toinen mukana ollut menehtyy. Tämä paljon julkisuutta saanut tapahtuma ja sitä seurannut oikeudenkäynti asetti koko oikeuden melko kummaan valoon. Vesiliikennettä koskevia lakeja ei kaiketi tarvitse noudattaa – ainakaan, jos maksukykyä riittää. Kuolemankin saa aiheuttaa.
Hitaan moottoriveneen kuljettaminen tutuilla vesillä huomattavassa humalassa ei liene vaikeaa. Se varmasti sujuu 0,9 promillen tilassa. Tilanne muuttuu, kun alla on nopea vene, liikutaan vilkkaalla väylällä ja kymmenien solmujen nopeudella. Merenkulun vaarat tuntuvat olevan luonteeltaan toisenlaisia kuin tieliikenteen. Teillä vaarat ilmenevät yhtäkkiä ja toteutuvat tai ovat ohi muutamassa sekunnissa. Vesillä riski on useimmiten vähäinen. Pieni mahdollisuus muuttuu todennäköisyydeksi vaivihkaa. Tämä hitaus saa monet luulemaan, että veneily on niin helppoa, että siitä suoriutuu humalassakin. Merenkulun onnettomuuksiin kuitenkin näyttäisi kuuluvan sellainen ilkeä puoli, että onnettomuuden todennäköisyys muuttuu varmuudeksi yhtä vaivihkaa. Lopulta jäljellä on ne hetket, joina ei pysty tekemään enää muuta kuin odottamaan vaaran toteutumista. Onnettomuuden tapahtuessa selväpäinen selvinnee vähemmin vahingoin kuin juopunut, jos selvä ylipäätään onnettomuuteen joutui.
0,5 voisi olla ihan hyvä raja vesiliikenteessä, ellei peräti 0,2 tai 0,3. 0,5 on sikäli turha, että se antaa luvan naukkailla pari kaljaa mikä mahdollisesti vaikuttaa suorituskykyyn. Edellä vaadittiin perusteita rajoitukselle. Rajoitus on siitä helvetin hyvästä syystä, että alkoholi heikentää suorituskykyä. Leppeänä kesäpäivänä puolen promillen kännissä pärjää varmasti murheitta, mutta kun rajat pitää asettaa niin, että useimmissa tilanteissa jää vielä pelivaraa. Joten miten olisi syksyinen yö, vastatuulta 13 m/s, sumu tai ankara sade ja jäljellä oleva pitkä matka ja kenties rannikon lähestyminen? Useimmat alkoholin puolestapuhujat vissiin toteavat, että siinähän se alkoholi ehtii palaa, kun hissukseen etenee. Toinen seikka, mikä minua kummastutti, oli väite tiedon puutteesta. Jokainen tietää, että promillen humala vaikuttaa käytökseen, toimintaan ja arviointikykyyn. Sitä ei muuta hyväksi se asia, että jonkin yksittäisen asian tilastomateriaali on keräämättä. Käsittääkseni kuitenkin Suomen vesillä ei menehdy selväpäinen purjehtija vaan humaltunut moottoriveneilijä. Sen verran pitää olla malttia, että pärjää alkoholitta sen ajan, jonka on vesillä. Ja koska monilta näyttää puuttuvan arkinen järki, kun alkoholista puhutaan, on pakko säädellä rajoja ja valvoa niitä.
Vesillä pitää olla vesiselvänä. 0,2 tai 0,3 promillen raja olisi lähinnä pelivaraa: jos illalla on juhlinut, on melkoisen vaikea laskea tunnin tarkkuudella, milloin alkoholi on poistunut elimistöstä. Minusta pitää odottaa niin kauan, että varmasti on, mutta pieni erehdyksen vara pitää olla.- kansalainen
nolla rajat vaan kaikkeen liikenteeseen tapahtui se sitten maalla merellä tai ilmassa ei jäisi selittelyjen varaa.sanktiot voisivat olla aina ehdotonta vankeutta.kaikki pitäisi olla lailla kielettyä mikä ei ole MINUN moraalin kannalta suotavaa.suomi taitaa olla ainoa maa jossa kansalaiset vaativat jatkuvasti lakien ja säännösten kiristämistä mikäli ne eivät koske heitä itseään.tulee suomen laki kirjastakin kohta ohuempi kun siihen kirjataan vain sallitut asiat.menee ihan pohjoskorean linjoille mutta täällä kansalaisten ja kaikenmaailman "kukkahattu tätien" aloitteesta.esim:koska MINÄ en juo viinaa eivät muutkaan saa,koska MINÄ en polta tupakkaa eivät muutkaan saa,koska MINÄ olen kasvissyöjä eivät muut... ja se punotus ja turvotus tulee vasta krapulassa.
- 20+20
Kaksi huomautusta:
1) "Vesillä pitää olla vesiselvänä" Miksi? Ei ole mitään todisteita siitä, että esim. 0,5 promillea olisi todellinen vaaratekijä.
2) "Jokainen tietää, että promillen humala vaikuttaa käytökseen, toimintaan ja arviointikykyyn. Sitä ei muuta hyväksi se asia, että jonkin yksittäisen asian tilastomateriaali on keräämättä." Tilastomateriaali ON olennainen asia. Vain sen perusteella voidaan tehdä johtopäätökset siitä, onko mainitsemasi vaikutus sellainen, että sitä pitää torjua esim. lainsäädännöllä. Kaikkien rajoitusten, kieltojen jne. tulee olla järkevässä suhteessa säädeltävän asian TODELLISEEN vaikutukseen. Näyttöä ei ole siitä, että nykyistä alhaisempi promilleraja lisäisi turvallisuuta, joten rajan laskemiselle ei ole perusteita.
Vielä loppukommentti: "Jokainen tietää" -tyyppiset argumentit ovat arvottomia. Jos todellista tutkimustietoa ei ole, niin kyse ei ole tiedosta vaan luulosta. - Puerto Negro
pysy kotona ja pelaa vaikka pleikkaa. Selvänä tietysti
- saariston mies
Ainahan noita näkee. Pahimmat juopot ovat niitä ns. "paskasuomalaisia" joiden kulttuuriin suorastaan kuuluu kaljoittelu samalla kun veneellä liikutaan. Tyypillinen sellainen on n. 4-metrinen avoperämoottorivene jossa on 20 tai pienempi perämoottori. Varustus käsittää pahimmillaan äyskärinä kattila tai kumisaapas ja airojen tai melan sijasta ehkä jokin lauta tai oksankarahka. Karttana on sellainen puheliluettelosta reväisty sivu joka ei tietenkään käy navigointiin. Kulkuvaloista ja pelastusliiveistä ei tietenkään ole mitään tietoa. Tärkein varustus on kaljakori ja viinapullo. Näitä näkee erityisesti pääkaupunkiseudun rannikolla ja pahempaa on kuulemma sisävesillä jossa ei pienillä järvillä ole minkäänlaista valvontaa. Onneksi oma saareni on sen verran kaukana että tuollaisilla veneillä ei kauas avomerelle ole asiaa. Toisaalta oma lukunsa ovat sitten Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat isommat veneet jotka yrittävät rantautua saareen. Onneksi se on jyrkkien kallioiden ja ohikulkevien laivojen aiheuttamien peräaaltojen vuoksi liki mahdotonta. Kuitenkin joka vuosi näitä yrittäjiä riittää ja melkein aina vene kajahtaa kallioon kun eivät ymmärrä täällä olevia luonnonoloja ja seurauksena on että taas olisi seurue merivartiostolle haettavaksi kun vene on palasina rannalla... Valvontaa täällä rajaseudulla toki on mutta ei helikopterit ja lentokoneet voi noille juuri mitään. Ainoastaan ulkovartiolaiva pääsee hakemaan näitä täältä.. siitä viranomaisille kiitos...
- Jokainen tyylillään
Kyllä ne paskasuomalaiset juovat suoraan kadulla välittämättä mistään. Minä omistan juurikin kuvaamasi veneen ja nuo samat lisävarusteet. Juon muutaman sadan metrin päässä rannasta rauhassa noista jupoista. Siellä hermo lepää ja ajatus selkiytyy.
- pikavip
tsiisus että oli pitkiä juttuja, en viitsinyt edes aloittaa niiden lukemista, eli hukkaan meni ne jutut. Olis varmaan kannattanut kirjoittaa lyhemmin niin olis tullut asia esille...
- Raipatirai...
Perjantaina mökille, känni päälle ja kalaan. Aina oon hengissä selviytyny ja jos en selviydy niin hauskaa on ollu. Mehukatti törppö ja kolmekymmentä metriä narua sidottuna isovarpaaseen niin tietävät onkia ylös jos jotain muka kävis.
- Ruorijuopot
Ruorijuopumuksen raja oli aikanaan 1.5 promillea. Silloin hentoinen ihminen oli jo miltei umpihumalassa. No nyt sitten joku tai jotkut hieman aktiivisemmat kansanedustajat äkkäsivät, että rajaa pitää pudottaa 1.0 promilleen. On se vieläkin turhan korkea, kun ajatellaan vesiliikenteen vilkastumista ja muutoinkin selviytymistä karikkoisilla rannikoillamme. Sanoisin, että ruorijuopumuksen raja voisi olla 0.6 prom. ja tieliikenteen 0.3 promillea. Lisäksi tuomittujen nimet ja lättykuvat voisivat olla paikallislehdissä nähtävänä, jotta kansalaiset osaisivat vähän enemmän varoa näitä liikenteessä.
- 16+19
Helppohan se on vaatia sääntöjä jos ei itse juopottele ollenkaan. Yhtälailla vaikka vihreitä äänestävien, syöpää sairastavien, köyhien ja vaikkapa lapsettomuudesta kärsivien kuvat voisi kuva teksteineen laittaa vähän joka lehteen jos sille tielle lähdetään.
- vitun vesijuntit
persukesä 2014
- Perseiden oikeus?
Perseitä tuntuu todella olevan moottoriveneilijöiden parissa enemmän kuin Hommafoorumissa konsanaan. Onko Perseiden puolueohjelmassa muuten joku "arjalaisen työmiehen oikeus ajaa venettä kännissä" -teema?
- Kännismies
Teen kaikki asiat kännissä ja varsinkin veneilyn koska tärkein kansalaisoikeus, juopottelen kovasti ja äänbestän persuja.
- kaljasieppo.
Kyllä minä joskus vesillä oon vähän kännissä. Etenkin risteilyillä juon itteni yleensä aikamoiseen känniin. Viron laivalla etenkin, kun haen sieltä Virosta sitä halpaa kaljaa... Laivallakin se on todella edullista, joten jos tuntuu, että tuontikaljat tuppaa loppumaan, niin laivasta saa kyllä lisää. Monesti myös soudan aikamoisessa nosteessa. Tänä vuonna osallistun taas kaljakelluntaan. Lillutaan pitkin jokea ja juuaan kaljaa. Mukavinta, mitä kesässä voi tehdä!
- kgf
Mistä saatais homoille eheytyspilleri!!
- pi-ll-eri
Ei ne kuitenkaan keskenään lisäänny.
- Sateenkaari virus
pi-ll-eri kirjoitti:
Ei ne kuitenkaan keskenään lisäänny.
Homomielentila on viruksen lailla lisääntyvä globaali sairaus. Eli se että olen tärkeä erikoinen hieno yksilö eikä tarvi välittää henkilöstä jos hän ei ole juuri kuten minä. Muunmuassa se on homomielentila. Onhan se paljon muutakin.
- Självstyrelse
Ahvenanmaalla yhä 1,5 promillea.
- hekoheko
Se että veneen kuljettamisen promilleraja ei ole 0 johtuu siitä,että vesillä
on myös isotuloisia johtajia yms.Eihän rikkaita voi alkaa sakottaa niin kuin
tavallista rahvasta,nehän voi vaikka vaihtaa maata,jos kohtelu on semmoista.
Jos autoilu ja veneily olisi pienituloisten harrastus,niin lakikin olisi tiukempi.
Laki on rikkaiden puolella ja tässä asiassa voidaan mennä siivellä. - rjaej
Suuremman ongelma vesillä aiheuttaa "muskelivene" kuskit ja muut jotka eivät osaa veneillä sääntöjen mukaan.
1 promillen raja on ihan jees, silloin ei vielä ole huonossa kunnossa.
Promilleraja muutoksen sijaan voisi vesiliikenteeseen kaikille rekisteröintivelvoitteisten veneiden kuljettajille laittaa vaatimukseksi vähintään saaristolaivuri tutkinnon, siellä opetetaan veneilyyn hieman perusteita. - pikku siiterissä
Kännissäkälimänkävimitenkäävii
- Liivit päälle
Luin tuossa tilastoja, joiden mukaan alkoholi kasvattaa riskiä joutua onnettomuuteen vesillä, muttei aiheuta hukkumista.
Kutakuinkin 85% oli humalassa ja sama määrä ilman liiviä.Liivi olisi pelastanut 85% kännissä tai ei. Onnettomuuksista kolmasosa oli sellaisia, joita vesiliikennejuopumus ei koske. Tästä päästään siihen, että sadasta veneillessä hukkuneesta yksi on sekä humalassa että ilman liiviä ja vesiliikennejuopumuslain alainen.
Kun vesiliikenteessä hukkuu vuodessa kolmisenkymmentä henkilöä, niin joka kolmas vuosi yksi jäisi hukkumatta, jos kukaan ei koskaan olisi ruorijuoppo ja liivit olisi päällä.
Kannattaisikin kiinnittää enemmän huomiota liivien käyttöön, ne päällä pelastuisi sentään 25 henkeä joka vuosi. - isokukkahattu
kun täällä halutaan tasapäistää maa- ja vesiliikenteen rajoja, niin eikö olisi tarpeellista alentaa maantieliikenteen nopeusrajoituksia vastaamaan vesiliikenteessä käytettyä keskimääräistä nopeutta?
uppoumarunkoinen vene kulkee ehkä 8 solmua tunnissa. 20 hevosvoiman moottorilla varustettu vene on erittäin yleinen. tällaisen veneen nopeus on ehkä 22 solmua tunnissa.
ylemmän keskiluokan veneet kulkee noin 30 solmua tunnissa. muskeliveneet on marginaalinen ryhmä.
sanotaanko että 30 solmua tunnissa on keskimääräinen nopeus. tällöin maanteillä ei tulisi ajaa yli 55 kilometriä tunnissa.
liikenne maanteillä on monesti vilkkaampaa ja seassa on kevyttä liikennettä. yleinen nopeusrajoitus tulisi olla pikemminkin 40 kilometriä tunnissa.
miltäs kuulostaa?
moottoritiellä voisi ajaa 60 km/h.- Solmua tunnissa?
Minkä asian mittayksikkö on solmua tunnissa?
- Kuulostaa hyvältä
Hjuva ehdotus, tiet olla täynnä kareja, eikä ne näy navigaattorissa.
- kiihtyvyys
Solmua tunnissa? kirjoitti:
Minkä asian mittayksikkö on solmua tunnissa?
Pakko olla kiihtyvyyden
- mårtensson
Solmua tunnissa? kirjoitti:
Minkä asian mittayksikkö on solmua tunnissa?
Nopeuden, samallalailla kuin kilometriä tunnissa.
Kun nopeus on kuusi solmua tunnissa, silloin kuljetaan kuusi solmua tunnissa. - Tunnissa tunnissa?
mårtensson kirjoitti:
Nopeuden, samallalailla kuin kilometriä tunnissa.
Kun nopeus on kuusi solmua tunnissa, silloin kuljetaan kuusi solmua tunnissa.Solmu ei ole minkään matkan mittayksikkö, vaan nopeuden.
1 solmu on 1 meripeninkulma per tunti.
Ts.: veneen nopeudeksi ilmoitetaan joko 6 solmua, tai 6 meripeninkulmaa tunnissa. Mutta EI 6 solmua tunnissa!!! - Merenkävijöitä on...
mårtensson kirjoitti:
Nopeuden, samallalailla kuin kilometriä tunnissa.
Kun nopeus on kuusi solmua tunnissa, silloin kuljetaan kuusi solmua tunnissa.Voi itku...
- kuljettaja2
Mikä tässä nyt on ongelma. Vesiliikennelaki määrittelee ruorijuoppousrajaksi 1 promillen. Jos haveri sattuu tämän rajan alla oikeus punnitsee kipparin toimet ja harkinnan mukaan voi antaa rangaistuksen aluksen kuljettamisesta päihtyneenä. Eli vaikka olisi 0,1 prmillia, niin rangaistus tulee,jos tuo määrä on vaikuttanut toimintaa.
- Paljonko on paljon
Ongelma on varmaankin näyttää toteen, että alkoholi vaikutti. Onnettomuuksia tapahtuu selvillekin. Tilastollisesti voidaan varmaan osoittaa, kuinka paljon promillen osat vaikuttaa, mutta tuomitaanko sitten esimerkiksi joka kymmenes?
- Raitis kapteeni
Itse en ainakaan astu veneen ruoriin ellen ole aivan kaaseat perseet. Ei sitä selvinpäin huvita ajella. Kossupullo, pari pohjille niin avot!
- PIF-kapteeni
Juuri näin. Jallupullo hörpyllä ja mennään vaikka eestiin elikkäs vittu.
- Kirjis.
PIF-kapteeni kirjoitti:
Juuri näin. Jallupullo hörpyllä ja mennään vaikka eestiin elikkäs vittu.
Itseni ei. Jallu kyllä.
- vesipulsututkimus
Kirjis. kirjoitti:
Itseni ei. Jallu kyllä.
Aavistinkin että käsitys vesipultsareista oli oikea ja että auringolla on sivurooli sen aiheuttajana. Vielä kun oppisi tunnistamaan näitä vesipultsareita kaukaa, esim. Venemerkin tai tyypin mukaan niin voisi väistellä vähän reilummin. Yksi busterpultsari ilmottautuikin jo ja ystävällinen kiitos hänelle. Entäs lasikuidulla muumioidut lahot puumeriläiset? Jo näppituntuma kertoo että niillä liikuttaessa pelkkä taskulämmin kesän istumalaatikossa maannut muovisäkkivesi ja mehukattitiiviste kerran vuodessa pestyssä muovimukissa ei riitä tasoittamaan koettua melua, homeen ja öljynsekaista katkua sekä etanavauhtia. Muilla tietoa tyypillisistä pulsupaateista, vanhat 7 metriset purjeveneet ? Itse en pitäisi purjehdusta tuliterässä jeanneau 40 ssäkään minään, mutta vanhassa pienessä loppuun haistussa retkipurressa, muutama kalja ei taidakaan enää riittääkään vai mistä ne kaikki keskellä laivaväylää pelkällä isopurjeella ruotsinlaivan edessä äänimerkin tahdissa jiippaavat oikein sikiää ellei pienen punssin rohkaisemina ?
- hyvin vointi valtio
vesipulsututkimus kirjoitti:
Aavistinkin että käsitys vesipultsareista oli oikea ja että auringolla on sivurooli sen aiheuttajana. Vielä kun oppisi tunnistamaan näitä vesipultsareita kaukaa, esim. Venemerkin tai tyypin mukaan niin voisi väistellä vähän reilummin. Yksi busterpultsari ilmottautuikin jo ja ystävällinen kiitos hänelle. Entäs lasikuidulla muumioidut lahot puumeriläiset? Jo näppituntuma kertoo että niillä liikuttaessa pelkkä taskulämmin kesän istumalaatikossa maannut muovisäkkivesi ja mehukattitiiviste kerran vuodessa pestyssä muovimukissa ei riitä tasoittamaan koettua melua, homeen ja öljynsekaista katkua sekä etanavauhtia. Muilla tietoa tyypillisistä pulsupaateista, vanhat 7 metriset purjeveneet ? Itse en pitäisi purjehdusta tuliterässä jeanneau 40 ssäkään minään, mutta vanhassa pienessä loppuun haistussa retkipurressa, muutama kalja ei taidakaan enää riittääkään vai mistä ne kaikki keskellä laivaväylää pelkällä isopurjeella ruotsinlaivan edessä äänimerkin tahdissa jiippaavat oikein sikiää ellei pienen punssin rohkaisemina ?
Motäsh she pherunakhellarin miesh täällä oikrin möykkää me ajellaan vaikka missä pieryssa sootana
- Gretchen
Kyllähän se niin on että viina kuuluu vesille!
Kytät kyttää ja Jarmot väistelee1 - juopposuomi
persut viihteellä
- Tuurilla seilasivat
Itse en veneile kännissä , mutta lankomies kärähti ruorista ja se oli sille k.usipäälle oikein että meni fiksunmiehen maine suvussa. Pääsi oikein poliisiveneellä putkaan Nokian poliisilaitokselle sen veljen ne päästi läheiseen rantaan ja se sai kävellä järven ympäri kotionsa joka oli sille m.ulkfistille kanssa ihan oikein.
- Taitaa tämä
poika olla jäänyt vaille perinnönjaossa kun noin vituttaa.
- Bou 1987
Todellisuudessa promilleraja on isompi.
Jos puhaltaa esim 1,5 niin sanoo poliisille että hörppäsi juuri, odotetaan hetki
Odotetaan 10 minsaa, tulos laskee ehkä hieman.
Lähdetään asemalle tarkkuusalkometrikokeeseen vapaaehtoisesti, taas menee aikaa ehkä paljonkin
Asemalla sitten kieltäydytään tyystin kokeesta, ja vaaditaan verikoetta
Lähdetään ajamaan polille, jossa annetaan verikoe... taatusti tuossa ajassa on tulos mennyt reilusti alle yhden... Sama juttu toimii autoillessakin, jos on pieni ylitys
Itse ajoin eilen mopolla vahingossa melkein 1 promillen kännissä, mopo ei saanut vauriota, enkä mä, eikä muuta... jännää- ei mee niin
Osaavat laskea ne promillet takautuvasti pysäytyshetkeen saakka.
- Kerrotaan vielä uude
ei mee niin kirjoitti:
Osaavat laskea ne promillet takautuvasti pysäytyshetkeen saakka.
Tuota ei tehdä jos se humalainen PYSÄYTETÄÄN....
Mutta jos esim. ojaan ajaneesta autosta löytyy ryypiskelevä tyyppi, voidaan selvittää ajoikin hän humalassa tai ei
- Hienomiesoli
Lukiossa minun pitkän matikan opettajakin oli kaljojensa kanssa "kalalla", että heh
- en ota, en aja
Mielellään sitä veneilis, vaikka humalassa, mut kun ei ole, ei venettä, eikä viinaa.
- skippariz
no en kai minä selvipäin kele veneile
- gustavo_1987
no enpä , ole koskaan veneillyt alkoholin vastaisen alaisena, paitsi joskus, ehkä juu. mutta ei siinä sen enempää, mitäs te muuten oletteko itse veneilleet alkoholin vaikutuksen alaisena?? sellaista touhusta yleensä, ilmoitetaan poliisille, jos asia näin on, ai niin ja huomautanpa, että kyllä veneiljöillekin pitäisi laittaa, nopeus mittarit ja . poliisi puhaltamaan promille määriä, niin johan alkaa lyyti kirjoittaa... ai niin, ja tähä vielä lisään , että muistakaa ottaa turvaliivit mukaan , kun olette veneilemässä, koska hukkumis vaaralta ei voi koskaan välttyä, niin on käynyt useille ihmisille, keillä on ei ole ollut pelastusliivejä mukana, ja veneellä e yleensä kannata kaahata täysillä, ja ainakaan mitään pulkkaa vetää perässä, siinä jos poliisi huomaa, niin sakot tulee, vinkkinä kaikille veneilijöille...ja ps , hyvää kesää kaikille. ja tulevaa juhannusta hehehehhehehe,,, vitsi vitsi, ja onpas hieno paikka, muuten tuo kuusankosken kymihtehdas...
- Selvääkin selvempi
Tuo muuten on totta, miksei känniveneilyyn puututa yhtä tehokkaasti, kuten känniautoiluun?
Ja mun mielestä on ainakin ihan turha vedota siihen, että onhan vesillä ollessa enemmän tilaa toikkaroida kännispäiten isommallakin kulkuneuvolla.
Ja jokainenhan tietää, että tavallinen kohtuukäyttäjä on jo promillen humalassa aika titiyy. Jos nyt ei vielä örvellä, mutta kuitenkin selvästi ja sen verran kovin kännissä, että ei siinä kyllä reaktiot ole enää lähelläkään normaalia.
JJ Lehdon veneilyonnettomuushan on tässä viime vuosilta paras esimerkki sen puolesta, että veneily ja viinakset täytyisi pitää erillään.- Realismia
Veneily ja viinakset pitää pitää erillään.
Mihin JJ Lehto on syyllinen?
Valvontaa ei ole enempää koska se ei ole järkevää. Poliiseja ei voi olla rajattomasti ja jos poliisit pistetään veneitä vahtimaan, jää monta muuta asiaa selvittämättä. Veikkaan, että toisin kuin tieliikenteenvalvonta, vesiliikenteen valvonta vie enemmän rahaa kuin tuo sakko tms tuloina.
Kaiken lisäksi yleensä ruorijuoppo aiheuttaa vahinkoa vain itselleen, mutta maantieliikenteessä on ulkopuolisia kärsijöitä.
Kun koko kausi on vain pari kuukautta, ei kannata käyttää paljoa rahaa. - lisää rikollisia
Realismia kirjoitti:
Veneily ja viinakset pitää pitää erillään.
Mihin JJ Lehto on syyllinen?
Valvontaa ei ole enempää koska se ei ole järkevää. Poliiseja ei voi olla rajattomasti ja jos poliisit pistetään veneitä vahtimaan, jää monta muuta asiaa selvittämättä. Veikkaan, että toisin kuin tieliikenteenvalvonta, vesiliikenteen valvonta vie enemmän rahaa kuin tuo sakko tms tuloina.
Kaiken lisäksi yleensä ruorijuoppo aiheuttaa vahinkoa vain itselleen, mutta maantieliikenteessä on ulkopuolisia kärsijöitä.
Kun koko kausi on vain pari kuukautta, ei kannata käyttää paljoa rahaa.Ja oli JJ syyllinen tai ei, olisi jäänyt joka tapauksessa kiinni ruorijuopumuksesta. Olisiko muka jättänyt lähtemättä siinä parin promillen vauhdissa, jos raja olisi ollut 0,5?
Rajan laskeminen toisi ainoastaan rumentavan tekijän rikostilastoihin. Useampia ihmisiä jäisi kiinni, mutta turvallisuus ei havaittavasti paranisi. - Ei ole keinoja
lisää rikollisia kirjoitti:
Ja oli JJ syyllinen tai ei, olisi jäänyt joka tapauksessa kiinni ruorijuopumuksesta. Olisiko muka jättänyt lähtemättä siinä parin promillen vauhdissa, jos raja olisi ollut 0,5?
Rajan laskeminen toisi ainoastaan rumentavan tekijän rikostilastoihin. Useampia ihmisiä jäisi kiinni, mutta turvallisuus ei havaittavasti paranisi.Rajan laskemisella voidaan vaikuttaa jonkin verran asenteisiin.
Pitää kuitenkin muistaa, että alkoholiongelmaisia on aika vähän, mutta ne ovatkin sitten se eniten tilastoja rumentava porukka.
Tuossa jokin aika sitten jäi moottoritiellä kiinni kuski 18 kertaa saman kuun aikana kännissä ja ylinopeudella ajosta. Ei tunnu kortin puute ainakaan hidastavan menoa. Miten sitte toimisi veneilyssä... - vieras...
Ei ole keinoja kirjoitti:
Rajan laskemisella voidaan vaikuttaa jonkin verran asenteisiin.
Pitää kuitenkin muistaa, että alkoholiongelmaisia on aika vähän, mutta ne ovatkin sitten se eniten tilastoja rumentava porukka.
Tuossa jokin aika sitten jäi moottoritiellä kiinni kuski 18 kertaa saman kuun aikana kännissä ja ylinopeudella ajosta. Ei tunnu kortin puute ainakaan hidastavan menoa. Miten sitte toimisi veneilyssä...Ei se rajan alentaminen vaikuta kyllä asenteisiin. Ne kellä on asenne, että jos otan - en aja, ne sitä noudattaa. Ne ketkä ottaa ja ajaa, tekee sen vaikka promilleraja olisi nolla. Onnettomuudethan sattuvat törkeässä, eivät siinä alta promillen. Miksi siis kohdentaa mitään resursseja (=rahaa) siihen mikä ei ole olennaista?
- merikarhu....
Promillen raja on ok jos puhutaan isommista satamista. Mutta tuolla jossain hevonkuusessa on se ja sama juotko pullon kossua ennen veneilyä. Ei siellä toisaalta ole koskaan 40 vuoden aikana ollut puhalluttamassakaan. Itses tapat jos veneestä tiput. Veneellä ei ajeta karille, koska se ei ole mikään auto maantiellä, jossa metrin heitto suuntaan tai toiseen voi olla turmioksi.
Mä en tiedä onko tuo "perämerien" kulttuuri muuttunut. Joka paikassa on se "Matti" tai "Keijo", joka on ajanut umpihumalassa niin kauan kuin kaikki muistaa. Sitten se muu porukka on todellisuudessakin siinä alta promillen, siis parissa kaljassa. Aina niin on ollut.
Mutta siinä olet oikeassa, että veneily ja alkoholi ovat tulleet salonkikelpoisiksi. Nyt Helsingin, Hangon ja Turun vierasvenesatamilla uskalletaan avoimesti ottaa se tuoppi tai pari ja lähteä vesille. Ei ennen niin tehty. Konjakkinaukun otti kapteeni vasta siinä vaiheessa kun satamasta oli kuljettu avomerelle jo tovi.
Se on myös muuttunut että veneessä kapteenikin voi ottaa. Ennen muinoin kapteeni saattoi ryypätä maissa ja sitten lähteä veneelle. Mutta veneessä ei juotu. Nyt juodaan kyllä veneessäkin. - Danneryyd
Se on tuo alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen lieventävä tekijä eri oikeusasteissa.. Käsittämätöntä! Jos ajat veneellä (tai autollakin) toisen kuoliaaksi humalassa niin tuomioksi tulee kuolemantuottamus josta selviää sakoilla tai ehkä jopa ehdonalaista tulee. Jos sama selvin päin niin tappo tai murha.
Ei ymmärrä tätä oikeuslaitosta...- Helppo juttu
Kyllähän tuo on aika helppoa. Humalaisella harvemmin on tappamisen tarkoitus kun taas selvinpäin ajavalla sellainen voi ollakin.
- menkää pubiin
Helppo juttu kirjoitti:
Kyllähän tuo on aika helppoa. Humalaisella harvemmin on tappamisen tarkoitus kun taas selvinpäin ajavalla sellainen voi ollakin.
Ei sitä nyt noin voi kuitata että jos humalainen posottaa matalikolle ja porukka lyö päänsä, saa aivoverenvuodon, hukkuu ym. Niin sitten kännikuski vois vaan huikata et; sori hiks ei ollut tarkotus olin vaan vähän humalassa.
Promillerajat nollaan ja tehovalvonta muutamaks vuodeks pe ja la alkuillalle päävenereiteille ja vakiotissuttelijat pois kuleksimasta. - Mennään vesille
menkää pubiin kirjoitti:
Ei sitä nyt noin voi kuitata että jos humalainen posottaa matalikolle ja porukka lyö päänsä, saa aivoverenvuodon, hukkuu ym. Niin sitten kännikuski vois vaan huikata et; sori hiks ei ollut tarkotus olin vaan vähän humalassa.
Promillerajat nollaan ja tehovalvonta muutamaks vuodeks pe ja la alkuillalle päävenereiteille ja vakiotissuttelijat pois kuleksimasta.Esimerkkisi on oiva esimerkki tilanteesta jossa ei ollut tappamisen tarkoitusta. Siksi siitä ei tulisi tappo- (tai peräti murha-) tuomiota. Kyllähän nyt sentään tämän ymmärtää jos vähänkin ajattelee.
Peruslähtökohtana ei pidä olla miettiä, minkä pitäisi olla sallittua vaan miettiä, mikä on perusteltua ja oikeutettua kieltää. Siksi pitäisi olla nimenomaan tiukat faktaperusteet sille, että 0,5-1,0 välin vaikutustila kiellettäisiin. Vahinkotilastot yms. eivät sellaisia perusteita tarjoa.
Näin se vaan on. Onnettomuuksia ei juuri satu joten kiellolle ei ole perusteita.
Mennään vesille. Siellä huomaa ettei tämäkään asia ole ongelma. - pulien putsaus hyvästä
Mennään vesille kirjoitti:
Esimerkkisi on oiva esimerkki tilanteesta jossa ei ollut tappamisen tarkoitusta. Siksi siitä ei tulisi tappo- (tai peräti murha-) tuomiota. Kyllähän nyt sentään tämän ymmärtää jos vähänkin ajattelee.
Peruslähtökohtana ei pidä olla miettiä, minkä pitäisi olla sallittua vaan miettiä, mikä on perusteltua ja oikeutettua kieltää. Siksi pitäisi olla nimenomaan tiukat faktaperusteet sille, että 0,5-1,0 välin vaikutustila kiellettäisiin. Vahinkotilastot yms. eivät sellaisia perusteita tarjoa.
Näin se vaan on. Onnettomuuksia ei juuri satu joten kiellolle ei ole perusteita.
Mennään vesille. Siellä huomaa ettei tämäkään asia ole ongelma.Asioista voi vääntää teoriatilastotasolla maailman tappiin asti eikä siinä mitään, mutta onhan se nyt järjetöntä antaa ihmusten ajella humalassa vesillä. Ei vesistö ole kuitenkaan kenenkään oma olohuone vaan siellä on muitakin. Samalla lailla kun kannatan puliveneilijöiden karsimista, kannatan kaupunkipulien karsimista kaduilta. Se yksinkertaisesti on miellyttävämpää ja turvallisempaa kaikkien kannalta ettei kaikkialla ole räyhääviä, kivijalkoihin kuseksivia, vaarallisia, muille vaaroja, aaltoja, uhkia ja epämiellyttävää vapaa ajanviettoa aiheuttavia pulsuja oli niill
Alla sitten fairline squadron tai vanha pöllitty helkama
- Mikki hiiri merihäis
Kuka sitä ajoi tota Järvilehdon venettä joku törkeeseen syytön vai lievästi vaikutuksen
alainen vai?- Ei selvinnyt
Se ei selvinnyt kumpi ajoi. Mutta molemmat olivat törkesti kännissä.
- Nauttien merellä
Voi voi että voi toisilla olla ahdasmielinen ajatus. Jos katsotaan tilastoja niin alkoholin aiheuttamat veneilyvahinkot eivät varmasti nouse mitenkään määrääväksi. KYllä ne onnettomuudet sattuvat kokemattomuutta, huolimattomuutta jne..
Ykis veneily vapaus on juuri siinä että voit nauttia esim. kesälomasta niin että ei tarvitse laskeskella että voinko juoda 2 tai 12 olutta, jos sitä sattuu tekemmän mieli.
Hienoa jos 'selvä asia' kykenee olemaan ilma juomista, suurin osa veneilijöistä ei kuitenkaan siihen pysty tai ainakaan halua
Nautinnollista kesää kaikille - Etappiolut
Veneilyn korkeampi promilleraja on perusteltu, koska saaristosta on sairastapauksen johdosta päästävä laillisesti hoitoon omin avuin hieman nauttiineenaakin. Samoin lomalla tulee oltua joskus yli 0,5 promillen humalassa ja kipparin on pystyttävä esim siirtämään venettään myrskyn saapuessa. Olisi aika natsia vaatia 0,2 tai 0,5 promillen rajaa, koska se tarkoittaisi lähes absolutismia veneilijälle ja saaristolaiselle. Suomalainen juo keskimäärin kuitenkin yli 10 litraa puhdasta alkoholia vuosittain. Ehkä puolet siitä kesälomallaan.
- Ei ole syytä
Lakeja säätäessä pitää ottaa huomioon yleinen merkittävyys. Se, että jotain harmittaa että muut juo, ei ole mikään syy.
Merkittävää on se, kuinka monta onnettomuutta voitaisiin estää ja kuinka voidaan valvoa. Onnettomuudet eivät yleensä satu 0-1 promillen maistissa veneellä, jota rajoitus koskee.
Valvonnan lisääminen syö resursseja ja voi käydä niin, että 2 promillen kännissä veneilevä jää saamatta kiinni, kun 0,6 promillen tapausta viedään kolme tuntia verikokeeseen.
Ei ole rationaalista syytä pienentää rajaa, vaikka mun puolesta saisi olla täysi nollakin. - pyöriäistarkkailija
Täysin samaa mieltä edellisen kanssa.
Suomi on tarpeettoman säätelyn luvattu maa, jossa viranomaiset ilmeisesti tärkeämmän tekemisen puutteessa kehittelevät täydellisiä ratkaisuja olemattomiin ongelmiin ja miettivät ankarimpia mahdollisia tulkintoja sovellettaviksi eurodirektiiveihin.
Itse kyllä noudatan käytännössä 0.5 promillen rajaa. Vesillä hitaalla moottoriveneellä liikkuessa kasvattaa alkoholi virheellisen tilannearvion riskiä, joten rinnastus autolla ajamiseen ei oikein toimi. - u77j00
Todellakin moottoriveneilijöille nollalinja on ainoa ratkaisu. Muiden promillerajaa voisi jopa höllentää.
- juomatankit
Jos etanolibensa e 85 tulee venemoottoreihin, alkaakohan väki juomaan venetankeista
- Kansainvälisyyttä !
juomatankit kirjoitti:
Jos etanolibensa e 85 tulee venemoottoreihin, alkaakohan väki juomaan venetankeista
Kaiken maailman foobikot yrittävät sabotoida kansallista kehitystä. Miten me ikinä opimme dokaamaan eurooppalaiseen tapaan, jos sitä ei sallita edes veneiltäessä. Miettikää nyt kahdesti.Kipaiskaa hakemassa lapsukaisille harjoittelu juomat ja terästäytykää. Kyllä aikuinen mies- tai nainen pari promillea kestää, tai ainakin puoltoista. Jos ei kestä, niin vene myyntiin.
Kossu maitokauppoihin ja viinit R-kiskalle!!
- Raivo Raitis
Miinustoleranssi on sekä vesillä että maaliikenteessä ainoa oikea linja. Jos on juotu alkoholia edes kaljapullo edeltävällä viikolla, ei ole asiaa rattiin eikä ruoriin.
- Kyyninen ihminen
Aloittajalle voisi ostaa uuden kukkahatun, ettei hän pahoittaisi mieltään. Ihan oikeasti, mistä noita oikein tulee?
- Hannes Viimala
Kyllä se alkoholikulttuuri näyttää olevan tullut veneilyyn mukaan ikävällä tavalla. Joka satamassa veneilijät lipittää olutta ja sen jälkeen lähdetään vesille. Ihan hirvittää mitä voi tapahtua. Monilla ahtailla väylillä saa pelätä että sattuu humalaisten törmäyksiä. Mitenkään ei voi ymmärtää että sinne sekaan voisi uskaltaa lähteä ilman rohkaisuryyppyä. Tai useampaa.
- Hyssyttelija
Jo muinaiset viikingit nappasivat paateillaan vähän "simaa". Mikäs tässä on ongelma? Hyysäys ja kukkahattuleikit?
- Onelandlubber
Hö. Vesillä liikuttaessa kannattaa aina olettaa, että se toinen on ainakin pari promillea enemmän humalassa kuin sinä. Saarta tervehdittäessä kannattaa ottaa vähän kauempaa, kuin Schettino. Jos alittaa sillan, niin kannattaa ottaa vähän keskemmältä kuin järvilehdon tapauksessa jne... Ok, mauttomuuksiin mentiin, mut periaate selvis.
- alkotonskis
Mielestäni sopiva raja olisi 0 promillea kaikkiin lajeihin,missä on moottori tai renkaita.
Kyllä veneilijä ja ajaja voivat ajoittaa ryyppäämisensä niin,että voi ajaa nollat koska tahansa.
Vai tunnustatko olevasi alkkis jos et tähän pysty?????
Pysy siis kotona!
Itse otan kyllä,mutta en ikinä lähde liikkeelle,ennenkuin kaikki on varmasti haihtunut.
Kännissä tai krapulassa ei ajella. Piste. - jimmajamma
Nollaraja kaikkeen liikkumiseen.
Ei kukaan halua loukkaantua idioottien vuoksi.
Satamissa voi vetää prenkkua,mutta pitäkää huoli siitä,että vesille lähdetään selvinpäin.
Ei kenelläkään ole kivaa jos Meripelastusseura tai muu taho joutuu noukkimaan....
Siksikin nollalinja on paras.
Ja autoillessa sama pätee mantereella.
Kannatan nollarajaa kaikkialla,missä jonkinmoinen moottori ihmisiä kuljettaa.- black&white
Olipa jälleen tyypillistä nolla-tai-alkkis -juttua. Ikään kuin maailma olisi missään asiassa täysin mustavalkoinen, se kun ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692291Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721762Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711440Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461437Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2421383- 831232
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421205IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3701185- 1281175
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3381137