Lontooseen muutto, KÄMPPIKSIÄ?

LontootaKohti

Moikka, täällä ois syksyllä tarkotus muuttaa Lontooseen muutamaksi kuukaudeksi välivuotta kuluttamaan ja töitä tekemään.
Oisko muita samalla idealla liikenteessä?
Katselin asuntojen hintoja gumtree.com sivustolla ja tuli mieleen, että jos jollaki muulla on samat mielessä, ni oisko esim. kaksion tai kolmion vuokraaminen kimppaan järkevämpää ja halvempaa ku studio (yksiö) ja turvallisempaa ku esim bedsit :-)
Vinkatkaa alle ni voidaan funtsia yhdessä!
Lähtö mulla ois siis elokuun alun tienoilla.

Esimerkkinä tämmönen http://m.gumtree.com/p/3-bedrooms-rent/-furnished-this-recently-refurbished-very-large-bright-3-bedroom-flat-located-on-green-lanes/1063639458 jota vois käydä katsomassa jos ei ehdi mennä. Ei hirveän kallis, £120/hlö mutta vaikuttaa aivan hyvältä ainakin netistä käsin. Todellisuushan voi olla tietty aivan muuta!

14

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LontootaKohti

      Mun moka, tarkotin että £140/hlö/vk!

      • Lontoo jees!

        Moi!

        Mitä töitä sulla siellä on siis tiedossa? Mistä osoitteista parhaiten niitä työpaikkoja voisi alkaa lontoosta etsimään?


      • LontootaKohti
        Lontoo jees! kirjoitti:

        Moi!

        Mitä töitä sulla siellä on siis tiedossa? Mistä osoitteista parhaiten niitä työpaikkoja voisi alkaa lontoosta etsimään?

        Mulla on suunnitelmissa vaan mennä paikan päälle viemään CV:tä ja cover letteriä joka puolelle ja ootella kunhan tärppää.
        Mutta jos netistä haluaa valmiiksi katella ja yrittää, niin esim. gumtree.com ja reed.com on ainaki mun mielestä ollu ihan hyviä :-)


    • Santeri11

      tärkeintä Lontoossa on muistaa että asunto olis hyvien kulkuyhteyksien päässä työpaikasta; jos on edes keskustan ääripäissä asunto ja työ niin matka yhteen suuntaan saattaa helposti olla yli tunnin. Jos hommaatte työtä joka loppuu myöhään illalla eli kun metrot on sulkeutunu, onko hyvät bussiyhteydet kotiin ettei paluumatkaan kulukkin sitten pari-kolmeatuntia aikaa?

      En suosittelisi itekseen vuokraamaan mitään koska te joudutte hommaamaan omiin nimiin ja itte kaikki vesi, kaasu, sähkö yms liittymät, menee niin vaikeaksi etten suosittele edes yrittämään.

      Menkää aina paikan päälle ite kattomaan asuntoa, älkää maksako mitään etukäteen ja jos meette jonnekkin niin AINA ulkopuoliselle tieto missä ootte / monelta meette eli jos katoatte niin joku tietää rueta etsimään jostain. Kun ettin aikoinani yksin asuntoa Lontoossa mulla oli kaverin kanssa diili että se soitti mulle puolen tunnin päästä siitä kun olin menny sisään kämppään ja jos en olis vastannu niin se olis soittanu enempiä ihmettelemättä poliisille. Tuntuu hurjalta ajatukselta mutta kyseessä on yks suurimmista kaupungeista ettekä ikinä tiedä keiden luo ootte menossa käymään.

    • Käy selailee postauksia sellaisessa Faceryhmässä kun "Finnish People Living in London". Siellä on paljon kämppisten ja kämppien etsintää ja tarjotaan lyhytaikaisiakin huoneita. Myös mielipiteitä ja vinkkejä asumiseen ja töihin on runsaasti.

      Tosiaankin Gumtreen ilmoitukset eivät ole moderoituja joten paikalla saattaa olla huijareita (Agency ilmoitukset usein OK). Todellakin sinulla pitää olla 1-2kk takuuvuokra ja todistaa maksukykysi ennen kuin agenttien (asunnonvälittäjien) kautta saat edes kämppää joten etsi huoneita ennemminkin jaetuissa asunnoissa. Agenteille pitää myös maksaa takuuvuokran lisäksi taustatietojen tsekkaus raha (50-150) ja usein myös välittäjäpalkkio.

      Jos sinulla ei ole töitä niin yritä säästää paljon rahaa ennen tänne tuloa. Sellainen 2000-3000e minimissään että pääset alkuun. Nimittäin jos ongelmia tulee niin suurlähetystö ei voi auttaa. Lontoo on asumisen ja matkustelun kannalta kallis kaupunki, mutta ruoka, vaatteet, kosmetiikka, ravintolat ja muut menot ovat halpoja. Et todellakaan halua sinnitellä täällä millään 10e päivän budjetilla... Lontoo on ihana paikka, mutta rahattomana siitä ei voi nauttia.

      Kokeile myös saatko työkkäristä ulkomaille työnetsintään tarkoitettua tukea noin aluksi (sitä kai saa sen 3 kk).

      p.s. Haringey on yksi Lontoon kamalimmista alueista :) varsinkin jos Suomesta tulet...

    • Gumtree olisi kyllä viimeinen paikka mistä itse alkaisin kämppää katselemaan sillä se on täynnä huijareita. Ilmoituksen kun voi jättää ilmaiseksi ja henkilötietoja ei varmenneta mitenkään.
      En ihmettele yhtään että tuo kämppä on halpa silla se on Haringeyssä jota kutsutaan myös baghdadiksi.... Sijainnin huomioon ottaen sanoisin että se on pikemminkin kallis. (En koskisi kepilläkään.)

      Kannattaa muistaa että vuokran päälle tulee 1-2kk takuuvuokra, sähkö/kaasu tai molemmat, vesi ja mahdollisesti myös council tax. Välittäjän kautta vuokratessa lisäksi valittäjän pallkiot.
      Kämppää katsellessa kannattaa myös miettiä työmatkaa paitsi ajan puitteissa, myöskin mitä se maksaa. Myös työajat vaikuttavat matkaan. Tunnin työmatka suuntaansa on tavallista ja maksaa kuukaudessa (zoneista riippuen) karkeasti arvioiden n. £250-£350/kk
      Itselläni meni aikoinaan tunti ja vartti aamulla mutta töistä palatessa iltapäivällä huomattavasti pitempään. Joskus jopa 3 tuntia perjantaisin... Nykyään ei enää jaksa vaivautua joten hommasin kämpän varttitunnin kävelyetäisyydeltä.

      Jos aiot olla Lontoossa vain muutaman kuukauden, työn hakua vaikeuttaa NI numeron puuttuminen. Numeron saanti on suhteellisen helppoa mutta vie oman aikansa. Haastatteluaikaa voi joutua odottelemaan kuulemani mukaan nykyään pahimmassa tapauksessa useammankin kuukauden. Pankkitilin avaaminen tuntuu toisille olevan myös vaikeaa. Itselläni se oli (vuosia sitten) hoidettu varttitunnissa.
      Joillain aloilla jotkut paikat maksavat palkan nykyäänkin suoraan käteen mutta aika harvinaista se nykyään on.
      Ilman NI numeroa ja pankkitiliä jää toki vaihtoehdoksi tehdä pimeitä töitä mutta tulet todennäköisesti kusetetuksi ja joudut tekemään ympäripyöreitä päiviä alle minimin ilman minkäänlaisia oikeuksia etkä välttämättä näe "palkkaasi" koskaan.

      Lontooseen ei kannata lähteä tyhjätaskuna. Konsulikyytiä ei ole olemassakaan joten jos rahat loppuvat, olet omillasi. Suosittelen £2000-£4000 matkakassaa.

      Nuorempien ja etenkin naisten kannattaa myös noudattaa wanhempien ja kokeneempien tylsiä neuvoja varovaisuudesta. Älä koskaan mene yksin minnekään ilman että joku tietää missä olet ja milloin tulet takaisin.
      Älä maksa mistään etukäteen näkemättä mitään. Ei edes välittäjälle. (Rehellinen välittäjä ottaa maksun vasta kun on tehnyt työnsä.)
      Yksi yleinen kusetus tuntuu olevan työnvälittäjät jotka vaativat rahaa etukäteen "rekisteröintipalkkiona" tai ties minä. Arvaas varsin löytyykö mitään tai kuuletko välittäjästä enään sen jälkeen...
      Sinisilmäisyys kannattaa unohtaa Suomeen.

      Kaikesta huolimatta Lontoo on mahtava ja ihmeellinen kaupunki jolla on paljon annettavaan ihmiselle joka osaa katsella.
      Itselleni tämä on koti. Kodistani en aio luopua.

      Hyvää matkaa ja Tervetuloa.

      • londonwihii

        Moikka :)
        Oisko tietoo miten helppoo on saada semmonen työ esim hotellista joihin sisältyy kans se asuminen että se otetaan suoraan palkasta? Ja onko sellanen yleensäkään kannattavaa?


      • Muuttolintunen
        londonwihii kirjoitti:

        Moikka :)
        Oisko tietoo miten helppoo on saada semmonen työ esim hotellista joihin sisältyy kans se asuminen että se otetaan suoraan palkasta? Ja onko sellanen yleensäkään kannattavaa?

        Moikka! Mua kiinnostais kans Lontooseen muutto, oisko sul s-postia niin voidaan keskustella asiasta? :)


      • LontootaKohti
        Muuttolintunen kirjoitti:

        Moikka! Mua kiinnostais kans Lontooseen muutto, oisko sul s-postia niin voidaan keskustella asiasta? :)

        Juu! Tein ihan uuden tätä varten ettei oma sähköposti täyty sitte kaiken maailman roskasta :D
        [email protected]


    • santeri3

      Suosittelen tsekkaamaan myös hostellit, ite asuin sellasessa ensimmäisen kuukauden. Varsinkin jos porukalla lähdette, voisitte saada esim. neljän hengen huoneen vaan teille. Hinnat liikkuu about 70-90 puntaa per viikko ja niihin saattaa sisältyä omassa huoneessa oleva pieni keittonurkkaus jääkaapilla.

      • 1+6

        Ja kaupantekijäisinä henkilökunta pitää huolen siitä että tietävät tarkalleen mitä varastamisen arvoista tavaroissasi on.


      • santeri3
        1+6 kirjoitti:

        Ja kaupantekijäisinä henkilökunta pitää huolen siitä että tietävät tarkalleen mitä varastamisen arvoista tavaroissasi on.

        porkkanaankin voi tukehtua, ei mulla ainakaan ollu minkäänlaista ongelmaa asua hostellissa kuukautta (paitsi se periaate että asuin 3 tuntemattoman kanssa samassa huoneessa mikä on jo ajatuksenakin hieman ahdistava)


    • 1+17

      Eli ei ollut mitään varastamisen arvoista. ;)

      • santeri3

        Läppäriä pidin aina huoneessa, en jaksanu raahailla sitä mukana töihin. Oli lukitussa kaapissa. Ehkä hieman uhkarohkeeta näin jälkikäteen aateltuna. Muuten ei ollu muutaku lähinnä vaatteita tms. messissä =D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe