Uuden objektiivin hankinta

Paha pihi.

Milloin ja millä perustein olette sallineet itsenne hankkivan uuden objektiivin? Oletteko koskaan vain hankkineet, marssineet kauppaan ja sanoneet kassalla ' tämän minä ostan! ' ? Miten kauan olette harkinneet sen uuden tarvikkeen ostamista?

Minulla ei ole mitään varsinaista tarvetta uudelle objektiiville, mitä nyt olisi kiva lähteä kesällä lomalle uuden, kiinteän laajakulman kanssa. Entinen on zoomiputki ja en vain tykkää zoomputkista yhtään. Kuvailen paljon kiinteällä objektiivillani ja kaksi muuta ovat jääneet vain hyllyn koristeeksi, toinen tosin on kameralaukussa piilossa. En vain saa päätettyä ostanko sen objektiivin vaiko en! Vaikka rahaa olisi kuinka paljon, niin silti varmasti miettisin onko tässä mitään järkeä, vaikka kyllähän terävemmät kuvat houkuttaakin aivan toisen hintaluokan objektiivissa. Mutta se piheys... Olenko ainokainen, joka harrastaa valokuvausta, mutta on niin äärettömän pihi ettei vain saa ostetuksi uusia objektiiveja? Keskustelupalstoilla lukiessa huomaan, että toiset ne vain ostavat uutta ja löytävät aina jotain uutta ostoslistalle, minä taas jään junnaamaan.. Aina löytyy muttia minkä takia jätän jonkun jutun ostamatta, kuten nyt vaikka se että noille muillakin pärjää ihan hyvin, en välttämättä edes lähde reissuun! Tottakai sitä objektiivia tulisi käytettyä varmaan ihan koko ajan, eli ei tuo reissuun lähtemättömyys ole mikään syykään... Ihme sinänsä, että olen aikoinaan saanut edes ostettua koko järjestelmäkameran! Ehkä piheys on sairaus, joka kehittyy vuosien varrella. Valokuvaajalle se vaan ei sovi.

9

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfgag

      Silloin on ostettava, kun rahaa on ja edukkaasti saa.

    • koko ajan, eli ei

      Miten kauan olette harkinneet sen uuden tarvikkeen ostamista?
      —ylensä n. pari kk.

      ostanko sen objektiivin vaiko en!
      —yleensä harrastelijalla pitää olla hyvä tekosyy uusien (turhien) lelujen hankkimiseen. Shoppailu on kai jonkin isomman puutteen korvike.

      terävemmät kuvat houkuttaakin aivan toisen hintaluokan objektiivissa.
      —harvoin eroa terävyydessä edes huomaa. Yleensä osaaminen vaikuttaa enemmän terävyyteen kuin objektiivi

      Olenko ainokainen, joka harrastaa valokuvausta, mutta on niin äärettömän pihi ettei vain saa ostetuksi uusia objektiiveja?
      —et ole

      Tottakai sitä objektiivia tulisi käytettyä varmaan ihan koko ajan,
      —ei yleensä, mutta poikkeuksia on. Mulla vain pari objektiivia (ensin Samyang 85/1,4 ja nyt Samyang 16) on ollut sellaisia. Kolmas objektiivi on pidempi tele jolle on jonkinverran käyttöä lähinnä matkoilla (Pentax 200/2.8).
      Kaikki zoomit ja muut (6kpl) seisoo kaapissa hyllyn täytteenä.

      piheys … Valokuvaajalle se vaan ei sovi.
      —eihän se kai valokuvaajalle, mutta digivalokuvaukset harrastajale kyllä erinomaisesti

    • valokuvaaja?

      Mistä se tulee jos joku näppäilijä tai harrastelija tuntee olevansa valokuvaaja?

    • pihip

      Pidän ehkä kysymystä outona, koska lajittelen hankintani tarpeen mukaan.

      Tällähetkellä minulla ei ole yhtään objektiivia jota väkisin tarvitsisin, joten voin helposti odottaa vaikka vuodenkin eräiden objektiivejen kanssa. Olen siis pihi kuten sinäkin.

      Harrastelijavalokuvaaja voi hyvinkin odottaa hyvää tarjousta lasista jopa vuoden. Minulla tosin eivät objektiivit pölyty, ostan sen mitä olen jo tarvinnut (yleensä pitkän aikaa), kun voi ottaa kuvani, kun haluan, en silloin kun joku käskee.

      • väkisinkuvaaminen?

        ”objektiivia jota väkisin tarvitsisin”

        Voiko harrastelija tarvita jotakin väkisin?
        Jos ei voi kuvata silloin kun joku käskee niin onko vika objektiivissa vai päässä?


      • pihip
        väkisinkuvaaminen? kirjoitti:

        ”objektiivia jota väkisin tarvitsisin”

        Voiko harrastelija tarvita jotakin väkisin?
        Jos ei voi kuvata silloin kun joku käskee niin onko vika objektiivissa vai päässä?

        "Voiko harrastelija tarvita jotakin väkisin?"
        Ei sillä rungolla yksin mitään tee...

        "Jos ei voi kuvata silloin kun joku käskee niin onko vika objektiivissa vai päässä? "
        Päässä totta kai (sinun). Hakeudu hoitoon vänkääjä.


    • Liikaa lasia (?)

      >Ehkä piheys on sairaus, joka kehittyy vuosien varrella.

      Itselleni on käynyt vähän toisin päin. Minusta tuli järkkärikuvaaja vähän alle 3 vuotta sitten ja olen sallinut itselleni – ensimmäisen rungon mukana tullut kittiobiska mukaan luettuna – jo seitsemän lasihankintaa! Runkokin on vaihtunut pari piirua etevämpään (kroppitasoa tosin sekin).

      Se eka rungon kittiobiska meni aikanaan vaihdossa ja yhden hankinnan olen ehtinyt panna kiertoon, joten repussani on tällä hetkellä 5 objektiivia: 2 primea ja 3 zoomia. Ne kattavat aukottomasti polttovälialueen 10–300 mm, tietenkin osittain jopa päällekkäinkin. Osan obuista olen ostanut uusina, osan käytettyinä.

      Myönnän auliisti, että tulisin vähemmälläkin ihan kohtuullisesti toimeen. Myönnän myös, että kalustoni on ristiriidassa sekä vajavaisten taitojeni että kukkaroni kunnon kanssa. Osaavampi kuvaaja ei tarvitse repullista lasia pystyäkseen tekemään parempaa jälkeä.

      Mutta ihan kivoja leluja!

      • pihip

        Kysymys kuuluu kohta:
        Läh: "aukottomasti?"
        Voitko käyttää myös aukkoa 0,95 kuvatessasi 300mm polttovälillä?

        Tiedän, että olet huomannut...


    • väkisinkuvaaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe