Vanhoillislestadiolaisuuden historia
Kaaresuvannon kirkkoherra Lars Levi Laestadius sai vastaanottaa elävän evankeliumin Lapin Mariana tunnetulta saamelaistytöltä. Laestadiuksen saarnat saivat tämän jälkeen uuden sisällön, ja Kaaresuvannon kirkkoon saapui sanankuulijoita laajoilta alueilta. Syntynyttä liikettä ryhdyttiin kutsumaan lestadiolaisuudeksi 1880-luvulla. Herätys levisi nopeasti saamen- ja suomenkielisen väestön keskuudessa. Seuroja alettiin järjestää eri puolilla Pohjois-Skandinaviaa.
Laestadiuksen työtoveri Juhani Raattamaa saarnasi suomeksi. Laestadiuksen ja Raattamaan aikana vakiintui käytäntö liittää synninpäästön julistukseen sanat Jeesuksen nimessä ja veressä. Tämä Raamattuun perustuva, evankeliumin ytimen tiivistävä julistus on edelleen tärkein sanoma vanhoillislestadiolaisuudessa. Toiminnan vakiintuessa 1800-luvun lopulla eri paikkakunnille perustettiin käytännön järjestelyistä vastaavia rauhanyhdistyksiä. Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistys (SRK) syntyi yhdistysten palvelujärjestöksi vuonna 1914.
Tällä hetkellä Suomessa on yli 180 itsenäisesti toimivaa rauhanyhdistystä. Rauhanyhdistyksiä tai niiden sisarjärjestöjä toimii myös Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä, Virossa, Kanadassa, Yhdysvalloissa, Togossa ja Ghanassa.
Hieman historiaa
13
364
Vastaukset
- Uskoja
Näin me uskomme
Vanhoillislestadiolaisuuden opillisena perustana ovat Raamattu ja evankelisluterilainen tunnustus. Uskomme, että Raamattu on uskoa ja elämää koskevissa kysymyksissä korkein ohje. Keskeistä vanhoillislestadiolaisuudessa on saarna sekä Jeesuksen opetuksista että hänen kärsimisestään, kuolemastaan ja ylösnousemisestaan. Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Kristinopin mukaan Kristuksen työ maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan, jossa Jumala vanhurskauttaa eli hyväksyy yhteyteensä syntisen. Jeesus on antanut seurakunnalleen ja sen jäsenille tehtävän julistaa Pyhän Hengen voimasta evankeliumia kaikille luoduille. Evankeliumin ydin on syntien anteeksiantamus Jeesuksen nimessä ja veressä. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Pelastava evankeliumi on kulkenut Raamatun ajoista nykypäivään siten, että ihminen on kuullut evankeliumin julistuksen, uskonut sen ja julistanut evankeliumia taas uudelle sukupolvelle.
Myös tänään, näissä suviseuroissa, on mahdollisuus kuulla Jumalan valtakunnan evankeliumin julistusta ja uskoa synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön perusteella.- Satavuotinen
SRK:n perustamisesta 100 vuotta
SRK:n vuosikokouksessa la 28.6.2014 kustannuspäällikkö Ari-Pekka Palola piti juhlaesitelmän aiheesta ”SRK:n perustamisesta 100 vuotta”.
Aloitteen keskusjärjestön perustamisesta rauhanyhdistyksille teki Oulaisten suurten seurojen 1914 yhteydessä opettaja Juho Kustaa Oksa, seurojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Oulaisten suurten seurojen 100-vuotismuiston lisäksi Pyhäjoen suviseuroihin liittyy kiinteästi SRK:n perustamisen 100-vuotismuisto. Juho Oksa halusi luoda järjestön, joka toimisi paikallisten rauhanyhdistysten yhdyssiteenä ja neuvonantajana.
Sääntökysymykset ja taloudelliset asiat olivat keskeisiä syitä, joiden takia keskusyhdistys koettiin tarpeelliseksi. Perustamisprosessi eteni hitaasti epävakaista oloista johtuen. SRK:n säännöt hyväksyttiin kesällä 1916, ja yhdistys saattoi aloittaa toimintansa elokuussa 1917.
SRK:n keskeisenä tehtävänä on 100 vuoden ajan ollut vanhoillislestadiolaisten lähetystyön organisointi. Työn painopiste oli pitkään kotimaassa, mutta 1990 -luvulta lähtien ulkolähetystyö on kasvanut voimakkaasti. Pyhäjoen suviseuroissakin on kaksi uutta lippua, Ecuadorin ja Senegalin, merkkinä SRK:n lähetystyön vakiintumisesta näissä maissa.
Julkaisutyö muodostui alusta lähtien lähetystyön aisapariksi. Sen keskeisenä tehtävänä on Jumalan valtakunnan viestin levittämisen lisäksi hankkia varoja lähetystyön tarpeisiin. Kun leirityö sekä perhe- ja diakoniatyö ovat vakiintuneet kiinteiksi osiksi SRK:n toimintaa, on julkaisutyön taloudellinen merkitys entisestään lisääntynyt.
Sata vuotta on pitkä aika. Uudet sukupolvet ovat vuorollaan tarttuneet työhön ja kantaneet vastuuta siitä. Näin kristillisyytemme työ on jatkunut ja jatkuu myös tästä eteenpäin. Jumala on ohjannut työtä ja siunannut sitä tavalla, jota aiemmat sukupolvet eivät olisi osanneet kuvitellakaan. - Nyt!
Satavuotinen kirjoitti:
SRK:n perustamisesta 100 vuotta
SRK:n vuosikokouksessa la 28.6.2014 kustannuspäällikkö Ari-Pekka Palola piti juhlaesitelmän aiheesta ”SRK:n perustamisesta 100 vuotta”.
Aloitteen keskusjärjestön perustamisesta rauhanyhdistyksille teki Oulaisten suurten seurojen 1914 yhteydessä opettaja Juho Kustaa Oksa, seurojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Oulaisten suurten seurojen 100-vuotismuiston lisäksi Pyhäjoen suviseuroihin liittyy kiinteästi SRK:n perustamisen 100-vuotismuisto. Juho Oksa halusi luoda järjestön, joka toimisi paikallisten rauhanyhdistysten yhdyssiteenä ja neuvonantajana.
Sääntökysymykset ja taloudelliset asiat olivat keskeisiä syitä, joiden takia keskusyhdistys koettiin tarpeelliseksi. Perustamisprosessi eteni hitaasti epävakaista oloista johtuen. SRK:n säännöt hyväksyttiin kesällä 1916, ja yhdistys saattoi aloittaa toimintansa elokuussa 1917.
SRK:n keskeisenä tehtävänä on 100 vuoden ajan ollut vanhoillislestadiolaisten lähetystyön organisointi. Työn painopiste oli pitkään kotimaassa, mutta 1990 -luvulta lähtien ulkolähetystyö on kasvanut voimakkaasti. Pyhäjoen suviseuroissakin on kaksi uutta lippua, Ecuadorin ja Senegalin, merkkinä SRK:n lähetystyön vakiintumisesta näissä maissa.
Julkaisutyö muodostui alusta lähtien lähetystyön aisapariksi. Sen keskeisenä tehtävänä on Jumalan valtakunnan viestin levittämisen lisäksi hankkia varoja lähetystyön tarpeisiin. Kun leirityö sekä perhe- ja diakoniatyö ovat vakiintuneet kiinteiksi osiksi SRK:n toimintaa, on julkaisutyön taloudellinen merkitys entisestään lisääntynyt.
Sata vuotta on pitkä aika. Uudet sukupolvet ovat vuorollaan tarttuneet työhön ja kantaneet vastuuta siitä. Näin kristillisyytemme työ on jatkunut ja jatkuu myös tästä eteenpäin. Jumala on ohjannut työtä ja siunannut sitä tavalla, jota aiemmat sukupolvet eivät olisi osanneet kuvitellakaan.22.00 Laulutuokio: Nyt kiitosvirren mä riemuin laulan
SL 187, 188, 192, 195, 196, 280, 281, 282 - Huomenna!
Nyt! kirjoitti:
22.00 Laulutuokio: Nyt kiitosvirren mä riemuin laulan
SL 187, 188, 192, 195, 196, 280, 281, 282Maanantai 30.6.
Klo Ohjelma Virsi
09.00 Seurat 374
Kalervo Pöykkö, hallintopastori, Mäntsälä
268
Hannu Saartoala, myyntineuvottelija, Reisjärvi
520
11.00 Laulutuokio: Jumalan voimaan luottaen
SL 70, 203, 205, 272, 273, 275, 290, 291
12.00 Päätösseurat
Pentti Rentola, rehtori, Alajärvi
329
Päätössanat ja loppurukous, Eero Pisilä, päätoimikunnan varapj., Pyhäjoki
342
Tervetuloa vuoden 2015 suviseuroihin Vaasaan, Tuomas Linna, päätoimikunnan pj., Vaasa
344
SL207
Suviseurojen purku
Keskuskenttä ja muut purkualueet tyhjennetään seuravieraista maanantaina 30.6.2014 klo 15, jotta purkutapahtuma voi alkaa turvallisesti klo 16. Tervetuloa auttamaan purkutyössä! - leiff.
Nyt! kirjoitti:
22.00 Laulutuokio: Nyt kiitosvirren mä riemuin laulan
SL 187, 188, 192, 195, 196, 280, 281, 282Ettekö te tienneet , että VL:n vahv istutti 1902 .Sirkanmaa.
- Pyhäjoki
Jumalan Henki lepää Pohjan maalla.
- teu,
Noin ei se ole , Minun Henkeni lepää Pohjoisissa maissa .
- hengen-
teu, kirjoitti:
Noin ei se ole , Minun Henkeni lepää Pohjoisissa maissa .
lepuuttelija
teu, kirjoitti:
Noin ei se ole , Minun Henkeni lepää Pohjoisissa maissa .
Saarnamiehet ja papit ovat vääntäneet muinaisten kansojen suunnan määritykset Suomen Pohjanmaaksi.
Jer. 10:22
Katso, sanoma tulee ja suuri vavistus pohjanmaalta, saattamaan Juudan kaupungit kylmille ja lohikärmeiden asuinsiaksi.
Joko SRK:lla on sotasuunnitelma valmiina?- Aito pohojola
lappix kirjoitti:
Saarnamiehet ja papit ovat vääntäneet muinaisten kansojen suunnan määritykset Suomen Pohjanmaaksi.
Jer. 10:22
Katso, sanoma tulee ja suuri vavistus pohjanmaalta, saattamaan Juudan kaupungit kylmille ja lohikärmeiden asuinsiaksi.
Joko SRK:lla on sotasuunnitelma valmiina?Tuo tarkoittaa kyllä peräpohjanmaata. Myös porot huomioitu.
- mars matkaan
hengen- kirjoitti:
lepuuttelija
Olisikohan jo aika panna tuo "henki" käytännön toimiin ja lopettaa se lepääminen?
Maailma tarvitsee evankeliumia eikä tuollainen itsensäkehuminen ja oman
oikea-oppisuuden ympärillä tapahtuva piehtarointi pelasta ketään.
- taitaa tulla lyhyt o
hyökköökö oululaiset juuttaan maalle?
Sakarjan kirjan ”pohjoinen maa”, jonne ”Jumalan Henki” menee ei tarkoita Suomea
Lupaako Raamattu ”herätyksiä ja Hengen paloa Suomeen” lopun aikoina. Sellaistakin uskoa esiintyy, mutta asetetaan sekin historiallisiin puitteisiinsa. Vanhoillislaestadiolaisilla on tulkinta, jonka mukaan Sakarja ennustaa ”Pyhän Hengen lepäävän lopun aikoina Suomen Pohjanmaalla”vedoten Sakarja 6:8 näkyyn hevosista, jotka lähtivät pohjoista kohti viemään Jumalan hengen ”pohjoiseen maahan”.
”Jaetta 8 on usein pidetty ennustuksena evankeliumin tulemisesta Pohjolaan, myös Suomeen. Vanhassa testamentissa pohjoinen maa tarkoittaa kuitenkin Kaksoisvirtainmaata, lähinnä Babyloniaa, joka hyökkäsi pohjoisesta Juudan kimppuun, katso Jes 43:6, 49:12, Jer 1:14, 3:18, 6:22, 16:15, 23:8, 25:9,26, 31:8, 46:10 ja Sak 2:10-11.” SLEY
Pohjoinen maa on siis Mesopotamia, Kaksoisvirtainmaa ja siellä erityisesti Babylonia, jonka hyökkäysreitti Palestiinan alueelle kiersi Syyrian autiomaan pohjoisen kautta.
Että sellainen tapaus tämä lestojen pohjanmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046