Teho ja vääntö kaava???

Reima_

Onko tieto turbosaabien ja yleensä turbojen tehokäyristä ja väännöstä? Insinöörituttuni väitti, että on olemassa kaava ahtopainemoottoreihin, jolla voidaan laskea teoreettinen vääntö kun hevosvoimamäärä on tiedossa. Molemmat ovat ilmeisesti suoraan verrannollisia toisiinsa, eli kun tiedät hevosvoimat ja ahtopaineet voidaan kaavalla laskea väännön maksimi? Miksi eri merkkien väännöt eivät kuitenkaan sovi oikeastaan tähän kaavaan? Esim. 240hp, 320Nm, 1.2bar ja sitten voi olla 175hv, 270Nm, 1.0bar kuten Saabilla ja Volvolla?
Eivätkö tehtaat ilmoita aivan oikeita vääntöjä vaan kaunistelevatko jompaa kumpaa arvoa jotta tällä saavutetaan jokin luotettavuusolettama tms.? Aion selvittää asian myös maahantuojalta.

Reima (Saab 9-5)

19

6871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juppixi

      Joo muuhun en osaa vastata, mutta tuohon "..kaunistelevatko jompaa kumpaa arvoa..".
      Mut olen kyllä kuullut, että autovalmistajat ilmoittaa arvot vähän sinne päin. Ja joskus ilmeisesti todella vähän sinne päin..
      Esim. muistelisin, että joku olis 9-5 automaatti Aerolla (uudella, 250hv) kokeillut radalla 0-100km/h apunaan tutka, tietokone ja GPS, ni kolmella yrittämällä tuli jotain 7.3s tai tämmöstä. Saappi ite ilmoittaa Aeron 0-100kmh kiihtyvyydeks automaatilla 8.2s.
      On siinä aika iso ero jos toi nyt on totta.

      Sit oon kuullut myös semmosta, että esim. noissa 2.3t (185 heppasissa) on jotain vähän vajaa 195 heppaa. No, se nyt ei iso ero oo mut kuitenki..

      Mut tuota nää on tosiaan vaan semmottisia mitä olen joskus kuullut jostain. Jos jollain on parempaa tietoa, ni kumotkaa väärät luuloni.
      Verronkin jos jollain on ihan omakohtaista kokemusta. Nää on ihan jotain seitsemännen käden tietoa.

      Mut kyl ilmeisesti autovalmistajilla on vähän taipumusta pyöristellä joitakin lukuja johonkin suuntaan. Mitä sillä sitten saavutetaan, sitä en tiedä.

      • Reima_

        Jotain tämän tyylistä epäilinkin. Tuolla tehoasialla tarkoitin, että ovatko hv ja Nm arvot laskettavissa jos tiedetään ahtopaine ja toinen yllämainituista? Jos ovat niin melkoinen näyttää kuitenkin olevan vaihtelu??? Vääntökäyriä kuulemma kaunistellaan jotta saatais uskoteltua että kyllä kestää mutta tehot ilmoitetaan samalla niin ylös kuin mahdollista. Tämän takia monet automaattilaatikot ovatkin kovilla kun vääntö onkin sitten paljon isompi kuin paperilla luvataan? Ja erot korostuvat aero-tasolla, kun on jo 350Nm niin laatikko voi olla kovilla jos totuus onkin esim. 420Nm!! ??

        Pystyvätkö jotkut testipenkit tms. monitoroimaan kaikkia näitä muuttujia samanaikaisesti? Todella kiinnostava fakta.

        Reima


      • Joskus lukenut
        Reima_ kirjoitti:

        Jotain tämän tyylistä epäilinkin. Tuolla tehoasialla tarkoitin, että ovatko hv ja Nm arvot laskettavissa jos tiedetään ahtopaine ja toinen yllämainituista? Jos ovat niin melkoinen näyttää kuitenkin olevan vaihtelu??? Vääntökäyriä kuulemma kaunistellaan jotta saatais uskoteltua että kyllä kestää mutta tehot ilmoitetaan samalla niin ylös kuin mahdollista. Tämän takia monet automaattilaatikot ovatkin kovilla kun vääntö onkin sitten paljon isompi kuin paperilla luvataan? Ja erot korostuvat aero-tasolla, kun on jo 350Nm niin laatikko voi olla kovilla jos totuus onkin esim. 420Nm!! ??

        Pystyvätkö jotkut testipenkit tms. monitoroimaan kaikkia näitä muuttujia samanaikaisesti? Todella kiinnostava fakta.

        Reima

        Jos muistan oikein, niin oli polttomoottorissa ahdinta tai ei, niin teho/vääntökäyrä noudattaa aina osapuilleen jotain kaavaa. Siinä oli joku vakio, ja ihan kertolasku se ei ollut. Vapaasti hengittävässä ahtokerroin on paikallaan ollessa 0, mutta kasvaa hieman vauhdin mukaan. Turboissa sitten painelukema sellaisenaan. Ja kaikki vääntökäyrät on johdettavissa loppujen lopuksia paraboleista. Eli teho ja vääntö ei ole toisistaan irrotettavissa olevia komponentteja. Jos toinen nousee, nousee toinenkin. Pientä säätöä maun mukaan voidaan tehdä oheislaitteilla, mutta nuo lukemat tulevat itse polttokammiosta, jossa kuutiotilavuus on ratkaisevin.


      • Hupa

        Saabillahan ollaan aina vaatimattomampia mitä on todellisuus. Eli yleensä juuri nuo kiihtyvyydet 0-100km/h ovat paljon huonommat mitä se todellisuudessa kiihtyy. Juuri tuo Aero kiihtyvyys on sama ilmoitettu automaatille 8,2sek se oli sitä jo 230hv ja nelivaihteiselle automaatille. Kun teho nousi 250hv ja vääntökin 350nm vuonna 2001 lopulla faceliftissä niin tuo kiihtyvyys ilmoitettiin edelleen 8,2sek.

        Jo vanhalla aerolla päästiin Tuulilasissa 7,8sek ja tämä 250hv farmari automaatti on ainakin kahdesti mitattu Ruotsalaisessa lehdessä jolloin saatiin lukemat 7,5sek ja toisessa testissä 7,7sek. Eli varmaan tuon sedanin kiihtyvyys on juuri jotain 7,3-7,5sek. TM mitattiin farmari 9-5 185hv ja nelivaihteinen automaatti 0-100km/h 8,9sek, vaikka Saab ilmoitti 10,3 eli melkein 1,5sek nopeampi aika. Ja muuten Saabillahan ei juuri tuo 0-100km/h aika ole se tavoite vaan hyvä ohituskiihtyvyys on se Saabin juttu. Sitähän kertoo jo auton välitykset jotka ovat pitkät jolla ei panosteta niinkään tuohon paikaltaan lähtöön.


      • etten mistään mitään tiedä ...
        Joskus lukenut kirjoitti:

        Jos muistan oikein, niin oli polttomoottorissa ahdinta tai ei, niin teho/vääntökäyrä noudattaa aina osapuilleen jotain kaavaa. Siinä oli joku vakio, ja ihan kertolasku se ei ollut. Vapaasti hengittävässä ahtokerroin on paikallaan ollessa 0, mutta kasvaa hieman vauhdin mukaan. Turboissa sitten painelukema sellaisenaan. Ja kaikki vääntökäyrät on johdettavissa loppujen lopuksia paraboleista. Eli teho ja vääntö ei ole toisistaan irrotettavissa olevia komponentteja. Jos toinen nousee, nousee toinenkin. Pientä säätöä maun mukaan voidaan tehdä oheislaitteilla, mutta nuo lukemat tulevat itse polttokammiosta, jossa kuutiotilavuus on ratkaisevin.

        Siitä en tiedä voiko moottorin tehon/väännön edes suunilleen saamaan sopimaan johonkin kaavioon.

        Mutta moottorin tuottamaan tehoon/vääntöönhän vaikuttaa mm. Puristussuhde, ahtopaine, kierrosluku, iskutilavuus, iskun pituus, käytetty polttoaine (bensa/diesel/nitrometanoli), moottorin tyyppi (wankel/mäntä) imu/pakokanavien kyky virrata seosta moottoriin ja jopa pako ja imukanavien pituus muuttaa moottorin käytöstä eri kierrosluvuilla.

        Jos moinen kaava on olemassa voisin tyhmempänä kuvitella sen antavan "suuntaa antavan tiedon" noin 60% toleranssilla...


    • Back to school

      Ensinnäkin, kaikki tehot ei oo mitattu samalla lailla. Kampiakselin päästä saadaan aina 10-20% pienemmät arvot kuin renkaasta, jossa vanteen säteen antaman vipuvarrenverran tulee lisää. Sitten pitää päättää, puhutaanko hp:sta vai hv:stä, kuten jossain just joku aiemminkin huomautti. Kolmas juttu on helppo päätellä, jos kuvittelette itsenne pitämään siitä renkaasta kiinni: Mistä tiedätte siinä helvetillisessä voimassa on tehoa ja mikä vääntöä?

      • sekaisin

        Nyt meni asia aivan pieleen, kun esitetään, että renkaista tulee isompi teho kuin moottorin akselilta. Näyttää olevan käsitteet niin hukassa kuin olla voi.
        Tuossa on yksi ainoa järkevä kommentti, että teho on väännön ja kierrosluvun tulo kerottuna sopivalla kertoimella, olipa kone mikä hyvänsä - vaikkapa kahvimylly tai käsin pyöritettävä tahko.

        Renkaista tulee muuten mittausten mukaan ulos ehkä 70-80 % siitä tehosta, mikä lähtee moottorin akselilta.


    • w/t

      teho on voima kertaa nopeus eli vääntö x pyörintänopeus

      • asiaan

        Teho on tosiaan vääntömomentti kertaa pyörimisnopeus.
        Tässä kaavassa on huolehdittava, että vääntömomentin yksikkö on newtonmetri (Nm),
        pyörimisnopeuden yksikkö on radiaani/sekunti (1/s)ja tällöin tehon yksikkö on watti (w).


      • Reima_
        asiaan kirjoitti:

        Teho on tosiaan vääntömomentti kertaa pyörimisnopeus.
        Tässä kaavassa on huolehdittava, että vääntömomentin yksikkö on newtonmetri (Nm),
        pyörimisnopeuden yksikkö on radiaani/sekunti (1/s)ja tällöin tehon yksikkö on watti (w).

        No niin. Asia on luisunut hieman eri kantille kuin alunperin tarkoitin. Olen keskustellut nyt Saabin maahantuojan sekä turbojen edustajien kanssa, ja nyt on myös paljastunut, että kaikesta ei todellakaan puhuta ääneen. Saab ilmoittaa, kuten palstalla epäiltiin, tehot yleensä jonkin verran alakanttiin, erityisesti alennetaan tarkoituksella vääntöä, koska ongelma on turbomoottoreiden ja näin nimenomaisten turbojen toiminta. Ahdetussa moottorissa vääntökäyrä ei suinkaan ole suora tai lineaarinen vaan tietyillä kierrosluvuilla tulee vääntöpiikkejä, jotka ovat varsin hankalia ilmoittaa tehoissa, joten ilmoitukset ovat jonkinlaisia keskiarvomediaaneja vallitsevista olosuhteista kunkin kierrosalueen molemmin puolin, siis lähellä sitä kierrosaluetta jolla ollaan.

        Nämä vääntöpiikit tulevat kaikkiin moottoreihin, joissa käytetään yli 0.7 barin painetta, eli kaikissa Saabin ja Volvon moottoreissa on tällainen tilanne. Jos ilmoitettu teoreettinen hetkellien vääntö on esim. 285Nm, voi se "piitakata" hetkellisesti kierrosluvun muuttuessa-yleensä ylöspäin- aina yli 400Nm, jota ei oikestaan voi hallita tai ennakoida. Tämä tunnetaan kilpaautoilussakin kuulemma termillä "torque upward slip". Nimenomaan tätä ominaisuutta turbomoottoreissa on epäilty, kun tarkastellaan automaattilaatikkojen kestävyyttä turboautoissa verrattuna vapaastihengittäviin. Oma roolinsa on tietysti sloganilla "no substitute for cubic inches", eli ihan tyhjänpäiväistä hörinää tuo jenkkien lause ei ole. Ja jenkithän tunnetusti ovat maailman kärkeä automaattilaatikkojen käyttäjinä ja kehittäjinä, sekä oikeastaan keksijöinäkin (Cadillac josku 40-luvulla?).

        Tällaista, lisää tulee kun tutkmiuskset etenevät, mutta mielenkiintoisilla lähteillä ollaan....

        Reima_


      • Juha
        asiaan kirjoitti:

        Teho on tosiaan vääntömomentti kertaa pyörimisnopeus.
        Tässä kaavassa on huolehdittava, että vääntömomentin yksikkö on newtonmetri (Nm),
        pyörimisnopeuden yksikkö on radiaani/sekunti (1/s)ja tällöin tehon yksikkö on watti (w).

        Liippaa vähän asian vierestä, mutta kertokaas nyt viisaammat. Kun tuossa edellä esitettiin noita kaavoja, jotka itsekin olen nähnyt. Enpä vaan koskaan ole nähnyt minkäänlaisen moottorin teho- ja vääntökäppyröitä, jotka noudattaisivat noita kaavoja oikeastaan millään tavalla. Mistä se johtuu ja mikä merkitys näin moottoreiden kohdalla noilla kaavoilla oikein muka on? Minusta ei mitään.


      • asiaan
        Juha kirjoitti:

        Liippaa vähän asian vierestä, mutta kertokaas nyt viisaammat. Kun tuossa edellä esitettiin noita kaavoja, jotka itsekin olen nähnyt. Enpä vaan koskaan ole nähnyt minkäänlaisen moottorin teho- ja vääntökäppyröitä, jotka noudattaisivat noita kaavoja oikeastaan millään tavalla. Mistä se johtuu ja mikä merkitys näin moottoreiden kohdalla noilla kaavoilla oikein muka on? Minusta ei mitään.

        Kun käytetään SI-järjestelmää, niin kaavat ovat yksinkertaisia ja kaikkialla maailmassa on mahdollista käsitellä asioita samalla tavalla.
        Edellytys on, että käsittelijät hallitsevat SI-järjestelmän. Se opetetaan koulussa.

        Tässä tapauksessa arvatenkin tuo pyörimisnopeuden eli kulmanopeuden yksikkö radiaania/sekunti tuottaa Sinulle vaikeuksia. Radiaani on ainoa oikea ja kätevä kulman mitta. Se on noin 57 astetta eli 180 astetta jaettuna piillä eli luvulla 3,14149....

        Puoli kierrosta on siis pii radiaania ja yksi kierros on siis 2 kertaa 3,14 radiaania eli 6,28 radiaania. Jos käytät yksikkönä kierrosta minuutissa, joka on yleinen, niin Sinun pitää tämä luku ensin jakaa 60:llä, jotta saat kierrokset sekunnissa. Sitten kerro tämä luku 6,28:lla, niin olet oikeassa pyörimisnopeudessa.

        Esim. 6000 r/min= 100 r/s =628 rad/s.
        Jos vastaava vääntö on 90 Nm, niin teho on 90 kertaa 628 w=56500 wattia= 56,5 kw=77 hv.

        Tämä pitää paikkansa kaikissa esitetyissä moottoreiden vääntö- ja tehokäyrissä. Kokeilepa.


      • no niin
        asiaan kirjoitti:

        Kun käytetään SI-järjestelmää, niin kaavat ovat yksinkertaisia ja kaikkialla maailmassa on mahdollista käsitellä asioita samalla tavalla.
        Edellytys on, että käsittelijät hallitsevat SI-järjestelmän. Se opetetaan koulussa.

        Tässä tapauksessa arvatenkin tuo pyörimisnopeuden eli kulmanopeuden yksikkö radiaania/sekunti tuottaa Sinulle vaikeuksia. Radiaani on ainoa oikea ja kätevä kulman mitta. Se on noin 57 astetta eli 180 astetta jaettuna piillä eli luvulla 3,14149....

        Puoli kierrosta on siis pii radiaania ja yksi kierros on siis 2 kertaa 3,14 radiaania eli 6,28 radiaania. Jos käytät yksikkönä kierrosta minuutissa, joka on yleinen, niin Sinun pitää tämä luku ensin jakaa 60:llä, jotta saat kierrokset sekunnissa. Sitten kerro tämä luku 6,28:lla, niin olet oikeassa pyörimisnopeudessa.

        Esim. 6000 r/min= 100 r/s =628 rad/s.
        Jos vastaava vääntö on 90 Nm, niin teho on 90 kertaa 628 w=56500 wattia= 56,5 kw=77 hv.

        Tämä pitää paikkansa kaikissa esitetyissä moottoreiden vääntö- ja tehokäyrissä. Kokeilepa.

        pii 3,14159... ja watti on W


    • Jalluwaan

      vääntö(Nm) x kierrokset (1/min) : 9549 => teho kilowatteina kyseisellä kierrosluvulla. Ei ole mitään väliä, onko ahdettu, diesel...

    • KPe

      Kuten täällä on jo monessa viestissä todettu, kierrosluku näyttelee merkittävää osaa. Ihan turha lähteä kehittelemään kaavoja sen perusteella, että tietää jonkun (huippu)vääntöarvon ja jonkun (huippu)tehoarvon ja ahtopaineen (jolla ei tee yhtään mitään, näissä laskuissa), jos ei tiedä kierroslukuja, joilla ko. arvot saavutetaan. Jos taas tietää vääntökäyrän kierrosluvun funktiona, on helppo laskea vastaava tehokäyrä. Näin kaikki ns. tehodynamometritkin asian joutuvat tekemään. Joissakin viesteissä tälle onkin jo määritelty kansanomaisesti esitetty kaava.

    • mmm

      tapoja monia, turha tässä luetella.

      Syy: Ei järkeä mitoittaa sarjavalmisteisen auton voimansiirtoa yksittäistä piikkiä kestämään.

      Vaivaat päätäsi tässä turhaan, jokainen ottaa sen irti mitä kustannustehokkaasti saa.

      • turbourbo

        Tuntus kyllä että on kai se selvä,kun turbomoottoriin ahdetaan vängällä hirveällä paineella ilmaa ja lisäksi bensaruiskut tunkee bensaa "vängällä" enempi ku pelkkä männän imu tekisi,niin kai sitä vääntöä ja sitkeyttä on eri lailla kuin ns.vapaastihengittävässä koneessa.Mm 99 turbo Saabin 145 hv, ei anna ollenkaan oikeaa kuvaa auton suorituskyvystä,vaan nimenomaan se hirveä vääntö tietyllä kierrosalueella tekee esim.ohittamisesta yli 100km/h 4 vaihteella,elämyksen.Eli ei varmasti oo samat "käyrät" vapaasti hengittävissä ja TURBO moottoreissa!


      • KPe
        turbourbo kirjoitti:

        Tuntus kyllä että on kai se selvä,kun turbomoottoriin ahdetaan vängällä hirveällä paineella ilmaa ja lisäksi bensaruiskut tunkee bensaa "vängällä" enempi ku pelkkä männän imu tekisi,niin kai sitä vääntöä ja sitkeyttä on eri lailla kuin ns.vapaastihengittävässä koneessa.Mm 99 turbo Saabin 145 hv, ei anna ollenkaan oikeaa kuvaa auton suorituskyvystä,vaan nimenomaan se hirveä vääntö tietyllä kierrosalueella tekee esim.ohittamisesta yli 100km/h 4 vaihteella,elämyksen.Eli ei varmasti oo samat "käyrät" vapaasti hengittävissä ja TURBO moottoreissa!

        Ei käsittääkseni kukaan olekaan väittänyt, että vaparin ja turbon (tai muutenkaan eri moottorien) vääntö- tai tehokäyrät olisivat samanlaiset. Tottakai jokaisella koneella on oma "luonteensa". Sitä vastoin jokaisessa koneessa teho- ja vääntökäyrien keskinäinen suhde määräytyy puhtaasti sen laskukaavan mukaisesti, joka täällä on esitetty. Eli jos tietyllä kierrosluvulla on vääntöä tietty määrä, niin se vastaa suoraan tiettyä kilowatti/hevosvoimamäärää tällä samalla kierrosluvulla ja päinvastoin.


    • turbourbo

      Meni tuo äskeinen vastauskin kyllä väärään paikkaan,oli takoitettu tuolle Jalluwaan,vielä voisin muistuttaa aika vähänkin huomiota saaneelle testille,jossa Saab 9000 2.3 Turbo 16
      jätti ohituskiihtyvyys testissä jälkeensä mm.Ferrari Testarosan.Se niistä tehokäyristä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5143
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      539
      2615
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2332
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2210
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      1967
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      125
      1229
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      889
    Aihe