Miten kulut alas?

Rami95124

Terve

Ajattelinpa että jos lyötäis päitä yhteen täällä yhteisen edun ja lajin hyväksi.

Eli ajatuksia siitä miten kuluja saa tässä lajissa pinemmäksi konkreettisella tasolla lyhyella aikavälillä eli heti.

Keskustelun voisin avata omilla kokemuksilla.

Meillä ajaa kaksi poikaa. Toinen Raket jun luokassa ja toinen Micro luokassa. Kalustona on 2 kpl kartinautoja ja molemmissa Raketu 95 koneet.Tälle kaudelle päätettiin kokeilla. Tälle kaudelle päätettiin kokeilla seuraavaa kulujen säätämiseksi.

Teimme siis toisen pojan autosta treeniauton ja toinen on kisa-auto. Eli molemmat pojat harjoittelevat treeneissa vuorotellen Junnu asetuksissa olevalla autolla ja molemmat ajavat kisaa sitten kisa-autolla. Pojat ajavat eri sarjoissa, toinen Länsi-suomicuppia ja toinen Hämeen harrastajakiertuetta eli meillä tämä onnistuu näin. Kisarenkaita ja saderenkaita on vain yhdet. Treenirenkaita on kahdet. Sitä mukaa kun kisarenkaat kuluvat, niin ne siirtyvät treenirenkaiksi ja tilalle ostetaan uusi sarja, vielä ei ole tarvinnut kisarenkaita kuin 2 sarjaa. Kerhokisoissa pojat ovat saaneet ajaa vuorotellen. Vähän siinä tulee vähemmä kierroksia kuin muilla, mutta vastaavasti treeniä vedetään sitten enemmän. Olemme huomanneet että tämä laskee kuluja jonniin verran.

Tiimityöskelntely on tietysti yksi tapa säästää. Me olemme lyöneet hynttyyt yhteen 2 muun perheen kanssa. Vähänkin kalliimpia työkaluja ostetaan kimpassa ja periaatteessa vara koneet ja kaasarit ym. voisi m yös olla kimppakamaa, mutta meillä nyt ei ole.

Sponsorit tietysti ovat yksi tapa säästää. Mielestäni yritysmaailma tukee vielä aika hyvin lasten ja nuorten toimintaa. Siinä vaan pitää ottaa hattu kouraan ja lähteä nyörästi kiertämään yrityksiä. Meillä on tapan tehdä kalenteri vuodenvaihteessa jota jaetaan sitten koteihin. Tähän keräämme mainostajia. Kesälle teemme kimpassa toisen perheen kanssa julkaisun, missä kerrotaan edellisestä kaudesta ja tätä taas jaetaan yrityksillä kotipaikkakunnalla. Tämä tietysti vaatii sen että rahaliikenne pyöritetään yhdistyksen tai toiminimen kautta. Jonkun sortin Motorsport ry ja kirjanpidot pitää huolehtia. Mutta kannattaa, vaikka vähän työtä vaatiikin.

Tässä meidän ajatuksia. Kirjoittakaa muutkin mitä olette tehneet tai huomanneet kulujen alas saamiseksi. Näin saadaan kaikki tätä lajia vähän vietyä eteenpäin ja lisää harrastajia kalliin lajin pariin.

10

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuluokan putki ei väs

      Pikkuluokissa runkoputki ei väsy nimeksikään, muutaman vuoden vanhemmallakin pärjää.

      Äärimmäisen tärkeää juuri noissa ikäluokissa kun ajaminen on vielä HALPAA, on ajaa, treenata ja kilpailla!

      Kun menette isoihin runkoihin, rengassarjalla pääsee luokasta riippuen 150-250 kierrosta niin, että se on järkevää.

      Joten unohda erilliset kilpaputket...

    • 6+5=5000

      rehellisesti sanottuna, säästöä syntyy ajoissanne vain sen verran kun olette vähentäneet ajamista.

      kuvio, jossa kaikki parituhatta harrastajaa harrastaa mikroautoilua sponsorirahalla ei ole pitkällä tähtäimellä kestävä. ketä kiinnostaa rahoittaa? Isotkin ammattilaisseurat Suomessa (jääkiekko/jalkapallo/koripallo jne) ovat talousahdingossa, kun sponsorirahat eivät riitä.

      hommassa tarvitaan aikalailla vain perustyökaluja, joten en näe mitään järkeä ostaa "ruuvimeisseliä" kenenkään kanssa kimpassa. jos säästöä haluat niin lopettakaa kilpaileminen ja ajakaa vain omaksi iloksi.

    • Rami95124

      Niin... ajatus tässä alkuperäisessä viestissä oli, että kaikki harrastajat saisivat aikaan säästöjä, ettei tämä kuskimäärä tästä nykytilanteesta enempää tippuisi.

      Meillä menee suht ok ja homma on lähes hanskassa. Huoli on vaan siitä, että esim. länsi-suomi cupissa oli viime kesänä tuplamäärä autoja tämän vuotiseen verrattuna ja sama on tilanne hhk:ssa.

      Viime viikonlopun LSC kisoissa la ja su oli esim cadetteja 5, microja 5 tai 6, junnuja 11, yleisiä 4 ja koffeja 1. Pari vuotta takaperi on joka kerhokisassakin enemmän kuskeja.

      Enempää ei kärsisi autojen vähenemistä. Ei tuo paljon motivoi poikaakaan kilpailemaan jos siellä viivalla on alle 10 autoa omassa luokassa.

      • en tajua

        en tiedä mikä on tilanne lsc ja hhkiertueella, mutta monessa harrastajakisassa ongelmana on tiedotus. mistään ei löydy päivämääriä, koska kisat on. tällöin uusien ja harvemmin kilpailevien on vaikea löytää paikalle. asioista tiedotetaan yleensä salaisilla sähköpostilistoilla, mikä ei oikein avoimuutta lisää.

        etäisyydet ovat joillakin alueilla pitkiä, jos kisat alkaa aamukasilta, on herätys viikonloppuaamuna monelle turhan aikainen jos meinaa 150km päähän lähteä kisaamaan. majoituksella kisareissusta tulee liian kallis monelle harrastajalle.


      • van2
        en tajua kirjoitti:

        en tiedä mikä on tilanne lsc ja hhkiertueella, mutta monessa harrastajakisassa ongelmana on tiedotus. mistään ei löydy päivämääriä, koska kisat on. tällöin uusien ja harvemmin kilpailevien on vaikea löytää paikalle. asioista tiedotetaan yleensä salaisilla sähköpostilistoilla, mikä ei oikein avoimuutta lisää.

        etäisyydet ovat joillakin alueilla pitkiä, jos kisat alkaa aamukasilta, on herätys viikonloppuaamuna monelle turhan aikainen jos meinaa 150km päähän lähteä kisaamaan. majoituksella kisareissusta tulee liian kallis monelle harrastajalle.

        Majoitukset tulevat kalliiksi jos hotelleissa yöpyy. Asuntoauto/vaunu ei ole iso sijoitus jos meinaa kierrellä kilpailuissa ympäri suomea. Säästyy myös polttoainetta kun ei tarvitse hotellin ja radan väliä ajella. Aikoinaan on nukuttu autossa ja teltassa. Pojat tykkää kun pääsee telttaileen kavereiden kanssa.


    • pikkupete95

      Ja näiden päivämäärien mulkkaaminen. Olin jo järjestellyt kalenterin Hyvinkään kisan osalta, mutta viikonloppuna kerrottin että onkin siirretty päivää aikaisemmaksi.

      Näin yrittäjänä on vaikea järjestellä jo kerran sovittuja aikatauluja lyhyellä aikataululla uusiksi.

      Kuluja saataisiin alas, kun akk:n päättäjät vaihdettaisiin ihmisiin jotka edes välittäisi lajistamme. Eivät vain ajattelisi akk:lle kilahtavia euroja.
      Tämän vuoden raksujen rengas sekoilu maksoi ja paljon sekä karsi liki 35% kilpailijoista.

      • Rami95124

        AKK:n sääntömuutokset vaikuttivat todella pajon tämänhetkiseen harrastajamäärään. Ainakin mitä olen ihmisten tunteiden purkauksia kuunnellut. Moni perhe lopetti harrastuksen. Fiksu päätöshän se oli pitkässä juoksussa kun cadettikuskien ei tavitse vanteita vaihdella pitkään aikaan. Nämä renkaat vaan kuluvat sairasta vauhtia ja kaikki muut luokat joutuivat ostamaan uutta vannetta. Siihe lisäksi tuo Raket95:sen tulo. Pidän kyllä itse siitä koneesta enemmän kuin 85:sesta, koska ei tarvii enää tuuppailla radalle, mutta moni lopetti myös sen takia, koska ei uusia koneita lähteneet enää hankkimaan.

        Tämähän oman arvioni mukaan johtaa myös siihen, että kun kato on käynyt, niin ei loppujakaan kohta kiinnosta enää kilpailla yksinään siellä viivalla kun kuskit vähenee.

        Tuosta edellä mainitsemastani viime viikon LSC kisasta kun ensi vuonna osa junnuista ja yleisistä katoaa muihin luokkiin tai lopettaa, niin sittenhän siellä onkin enää kaikki luokat yhteen laskettuna noin 15 autokuntaa.

        :(


      • Rami95124
        Rami95124 kirjoitti:

        AKK:n sääntömuutokset vaikuttivat todella pajon tämänhetkiseen harrastajamäärään. Ainakin mitä olen ihmisten tunteiden purkauksia kuunnellut. Moni perhe lopetti harrastuksen. Fiksu päätöshän se oli pitkässä juoksussa kun cadettikuskien ei tavitse vanteita vaihdella pitkään aikaan. Nämä renkaat vaan kuluvat sairasta vauhtia ja kaikki muut luokat joutuivat ostamaan uutta vannetta. Siihe lisäksi tuo Raket95:sen tulo. Pidän kyllä itse siitä koneesta enemmän kuin 85:sesta, koska ei tarvii enää tuuppailla radalle, mutta moni lopetti myös sen takia, koska ei uusia koneita lähteneet enää hankkimaan.

        Tämähän oman arvioni mukaan johtaa myös siihen, että kun kato on käynyt, niin ei loppujakaan kohta kiinnosta enää kilpailla yksinään siellä viivalla kun kuskit vähenee.

        Tuosta edellä mainitsemastani viime viikon LSC kisasta kun ensi vuonna osa junnuista ja yleisistä katoaa muihin luokkiin tai lopettaa, niin sittenhän siellä onkin enää kaikki luokat yhteen laskettuna noin 15 autokuntaa.

        :(

        Edelliseen kommenttiin viitaten tuosta renkaan kestosta.

        Ei tämä cadetin pyöräkään kestä kuin suunnilleen tuon mainitsemasi 150-250 kierrosta, silleen että se vielä kunnolla pitää. Tosin me ajetaan niillä reippaasti enemmän. Maksaa tietty vähän kierrosajoissa, mutta ei sen ole niin väliä. Ei kerrota pojille tätä ;)

        Summa summarum. Surkea rengas kestoltaan. Viime vuoden briggari oli ihan toista maata. Ja piti vähän kuskinkin osata ajaa, kun ei koskaan pitoa riittänyt sen suuremmin.


      • Aja paljon
        Rami95124 kirjoitti:

        Edelliseen kommenttiin viitaten tuosta renkaan kestosta.

        Ei tämä cadetin pyöräkään kestä kuin suunnilleen tuon mainitsemasi 150-250 kierrosta, silleen että se vielä kunnolla pitää. Tosin me ajetaan niillä reippaasti enemmän. Maksaa tietty vähän kierrosajoissa, mutta ei sen ole niin väliä. Ei kerrota pojille tätä ;)

        Summa summarum. Surkea rengas kestoltaan. Viime vuoden briggari oli ihan toista maata. Ja piti vähän kuskinkin osata ajaa, kun ei koskaan pitoa riittänyt sen suuremmin.

        Ajokelpoisia renkaita löytyy rikkaampien poisheittämänä rengaskonteista, vaatii vain työtä vääntää vanteille kun ei poisheitetyillä montaa vetoa vedellä.

        Sponsoriraha on hyvä, mutta erittäin vaikea saada, jos ei suhteilla onnistu.
        F1:stä ei kannata puhua vaan tarjota jotain, mitä sponsori kaipaa, yleensä näkyvyyttä (jota vaikea saada näin pienen piirin harrastuksilla).

        Tämä suolipasta on väärä foorumi järkevään keskusteluun, sitä kannattaa jatkaa sille pyhitetyssä paikassa.

        P.S. Jos ei tajua, että ajaminen on halpaa pikkuluokissa, kannattaa lopettaa.
        Alle 10000 e ei mennä missään isossa luokassa, yamahalla siihen ehkä pääsee, jos osaa tehdä itse, rotaxissa hiukan enemmän ja kfj vähintään tuplat.
        Eli pitää ajaa ja kilpailla pikkuluokissa paljooooooon...


    • kakkapökylä

      kakka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1730
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      188
      1223
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe