Onko todella ollut niin huonoja opettajia aikanaan?

epäuskoinen

Satunnaisesti joku kirjoittaa surkeista opettajista netissä tai jossain lehdessä.

Opettajien joukossa on huonoja, varmasti. Muttä onko tälläisiä:
Nolaavat oppilaan jollain tavalla, naureskelemalla
Haukkuvat tyhmäksi tai rumaksi
Käyvät käsiksi
Huutavat kurkku suorana.

Olen 50 v mies. Olin huono koulussa. Ei minua opettajat haukkuneet tai nolanneet, oppilaat kylläkin.

Huonosti opettavia on runsaasti, muttei oppilaita mollaavia.

10

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      Väitteet, että opettajat mollaavat oppilaitaan, ovat suuresti liioiteltuja. Epäilemättä opettajankin pinna voi joskus palaa, ja opettaja voi ilmaista ärtymyksensä ärhäkästi, kun siihen oikein yllytetään. Kai koululaisen on syytä oppia, että ihmiset oikeasti suuttuvat, kun ärsytetään.

      Opettaja osaa kuitenkin palauttaa tunnetilansa tasapainoiseksi nopeasti. Minulla on ollut elämäni aikana ainakin 100 opettajaa. Siihen joukkoon ei mahdu yhtäkään, joka olisi oppilaita kiusannut tai asiattomasti arvostellut. Kaikkien opetustaito sen sijaan ei ole ollut kovin kummoinen.

    • Opettava

      Jos ope kieltää oppilasta käyttäytymästä tyhmästi tai toteaa, että tuo oli tyhmästi tehty, vanhemmat tulevat linjoja pitkin, kun lasta on haukuttu tyhmäksi. Kuullunymmärtämisessä on vähäsen puutteita.

      Valitettavan monet vanhemmat - koulukavereista puhumattakaan - uskovat ihan sensuroimatta kaiken, mitä lapsi koulusta ja opettajista puhuu.

      Jos minulle oppilas tulee asiattomuuksia puhumaan tai muuten käyttäytyy kovin huonosti, annan erittäin sanavalmiina ihmisenä kyllä ihan sumeilematta takaisin. Useimmiten se johtaa siihen, että koko luokka nauraa keulijalle. Juuri siihen pyrinkin, sitä saa, mitä tilaa.

      En tiedä, mitä tarkoitat kurkku suorana huutamisella. Mielestäni minulla on oikeus suuttua, jos aihetta riittävästi on. Pitäisikö oppilaiden muka saada tehdä ihan mitä tahansa ilman että ope suuttuu? Heidän on hyvä tietää, että opettajallakin voi joskus kärsivällisyys loppua. Minulle se tapahtuu suunnilleen yhden tai kaksi kertaa lukuvuoden mittaan.

    • epäuskoinen

      Opettavalle:
      Ensin: Minähän kirjoitin, että eihän tuollaisia opettajia ole. Sitten sinä kirjoitat, että on, minä nolaan kyllä tarvittaessa.

      Mitä väliä sillä on sinulle henkilökohtaisesti, mitä joku kakara tai teini sulle vinoilee? Eikö tilanteesta pääse muulla tavalla kuin "antamalla takaisin"?

      Onko sinulle muka hyötyä siitä, että nolaat sen teinin luokan edessä? Et sinä hänestä työrauhan rakentajaa sillä tavalla saa. Hänhän kerää kiukkua ja viiden vuoden päästä jahtaa sinua pampun kanssa.

      Jos teini puhuu ilkeitä, sehän on vain hänen hetkellistä typeryyttään eikä mitään loppuun saakka mietittyä harkittua loukkausta.

      Luulisi olevan parempi, että asetut henkisesti hänen yläpuolelleen ja viet vaan opetusasiaa eteenpäin.
      Jos muu luokka kunnioittaa sinua opetustaitojesi ansiosta, sinulla ei ole "takaisin antamisen" tarvetta
      Jos sinua ei kunnioiteta, se on toinen juttu

      • Opettava

        Miksi tilanteesta pitäisi päästä muulla tavoin kuin antamalla takaisin? Minua ei henkilökohtaisesti hievauta pätkääkään tenavien suunsoitto, mutta heidän sietää oppia, että siitä seuraa jotakin. Parempi, että minä opetan sen koulussa kuin että iso tatuoitu kaljupää opettaa sen assalla.

        En minä ole tekemässä hänestä työrauhan rakentajaa, teen muutenkin hyvin harvoin epäonnistumaan tuomittuja yrityksiä. Mutta saan hänen häiritsemisensä loppumaan. Useimmiten tällaiset sankarit myös oppivat lopulta muistamaan, mitä keulimisesta seurasikaan.

        Et vissiin tunne teinejä, kun et usko, että jotkut heistä ihan oikeasti haluavat olla inhottavia toisia kohtaan tai tahtovat tahallisesti loukata. Sellaista käytöstähän ei kenenkään tarvitse sallia, ei open eikä toisten oppilaiden. Ilmeisesti kotona sallitaan ja näytetään esimerkkiä.

        Viepä itse opetusasiaa eteenpäin, kun joku tai jotkut luokassa esimerkiksi huutelevat asiattomuuksia. Ei onnistu, jos vähääkään välittää siitä, että oppi myös menisi perille. Yksinpuhelu ilman, että kukaan kuuntelee, onnistuu kyllä, mutta on täysin hyödytöntä puuhaa.

        Viimeiset rivisi kunnioituksesta jätän omaan arvoonsa. Löpiset ihan joutavia. Vaikka opetustaitoni olisivat maan parhaat ja luokka kunnioittaisi minua taivaisiin asti, häiritsijä on muille oppilaille häiriöksi - usko tai älä!

        Olet ilmeisesti niitä kaiken ymmärtäjiä ja päähäntaputtajia. Kun lapsesi käyttäytyy koulussa jatkuvasti huonosti, syy on minussa, hänen opettajassaan. Just joo!


    • epäuskoinen

      Opettavalle:
      Olen kyllä siis samaa mieltä, että luokassa pitää olla järjestys.
      Jos olet takaisin vinoilemalla saanut huutelijan hiljaiseksi ja työrauhan luokkaan, niin homma on hanskassa, enemmistölle työrauha palautettu.

      Opetan aikuisia, en teinejä, sinä siis tiedät paremmin.
      Aikuisten kanssa jos joku on häiriköinyt, häneen on tehonnut jos olen keksinyt hänestä jotain kehuttavaa tai olen hänestä välittämättä vaan jatkanut asiassa.

      Asian jatkamisella en tarkoita yksin puhumista vaan ryhmän kanssa opetustilanteen eteenpäin viemistä.

      Ehkä teiniin ei kehuminen uppoa.

      Sorry, mutta vinoilemalla kurin pitäminen tuntuu jotenkin tylyltä. Ehkä itse yrittäisin niin, että menisin hänen luokseen häneltä kysymään, mikä hätänä. En tiedä.
      Voisko siinä heittää vitsiä: "Hyvä Pete, päivän pottuiluannos on käytetty, nyt voidaan taas olla asiassa." ??
      Minun pitäisi senkin takia käyttää jotain muuta keinoa, että en ole hyvä sanailemaan, joten en edes keksisi sitä vastavinoilua.

      Kiitos kun tulit keskusteluun, minä ehkä opin jotain keinoja teininhallinnassa.

    • epäuskoinen

      Opettavalle pohdiskelu vinoilun ja kunnioituksen keskinäisestä suhteesta:
      Aikuiskoulutuksessa olen ollut seuraamassa sekä opetustaidoiltaan hyviä että heikkoja kouluttajia.
      Hyvä kouluttaja on saanut aikuiset mukaan asiaan ihan vaan pätevällä toiminnallaan
      Huono kouluttaja on huonolla toiminnallaan saanut aikaan kiemurtelua ja muihin asioihin keskittymistä ja häiritsevän äänekästä juttelua.

      Voiko tuon yleistää:
      Kaikissa koulutustilanteissa opettajan pätevyys tai heikkous vaikuttaa oppilaiden käyttäytymiseen jonkin verran, heikoilla kouluttajilla on suurempi riski joutua häiriköinnin kohteeksi?

      Taatusti hyväkin kouluttaja/opettaja joutuu kohtaamaan häiriköintiä, olen itsekin kohdannut, mutta todennäköisesti vähemmän?

      • opex

        Voin sanoa, että en todellakaan tunnista omaa työtäni ja työpaikkaani lehtijutuista, jotka käsittelevät koulumaailmaa. Useimmat oppitunnit sujuvat varmasti joka paikassa ihan mukavasti mutta epäilemättä joka päivä jossain sattuu jotakin kamalaa tai jossain jollakulla on hirveä opettaja tai oppilas. Ja niistähän ne parhaat jutut mediaan syntyvät.

        On kyllä todettava, että nykyään osa vanhemmista on niin herkkähipiäisiä, ettei heidän lapsilleen saisi antaa negatiivista palautetta tai rangaistuksia lainkaan. Usein asia vielä oppilaan kanssa järjestyy, mutta saatuaan kotoa tukea huonoon käytökseen tai kuunneltuaan kotona vanhempien arvostelua opettajasta, lapselta katoaa se terve synnintunto, josta ehkä vielä aiemmin oli merkkejä.

        Nykyope on niin tiukan syynin alla, että jos jotain asiattomuutta todellakin käytöksessä on, niin sitä ei kauaa katsella. Valitettavasti vain ihan asiallisestikin työtään tekevä opettaja saattaa joutua vanhempien silmätikuksi. Jostainhan on löydyttävä syypää oman lapsen heikkoon menestykseen tai käytökseen.

        Olet oikeassa siinä, että hyvä opettaja ei kohtaa yhtä paljon häiriköintiä. Tosin pitää muistaa, että murrosikäinen yleisö ei välttämättä innostu fysiikasta tai kieliopista, vaikka olisi millainen kouluttajaihme tahansa. Nuorten oppilaiden kanssa korostuvat nimenomaan vuorovaikutustaidot. Ja kuten Opettava kirjoitti, on todellakin sellaisia oppilaita, jotka lähtevät aivan tietoisesti ja tahallaan testaamaan tai häiritsemään varsinkin uutta opettajaa. Nämä kaverit kannattaa palauttaa ruotuun. Sitä ei tosin kannata liian karusti tehdä, muuten se kostautuu, ja kehujakin kannattaa viljellä. Mutta jos lähdet kyselemään vasta tapaamaltasi 15-vuotiaalta testosteronihöyryissä kiitävältä nuorukaiselta ensi töiksesi, että miltä sinusta tuntuu ja onko huolia ja murheita, kun eivät kemialliset sidokset kiinnosta, niin metsään menee...


    • Vieläkin epäuskoinen

      Opex, voisiko opetuksen esimerkit jotenkin tulla teinien maailmasta?

      Yhä vaan muistutan, että aloitin tämän ketjun näin:
      Onko muka noin typeriä opettajia.....

      Se takaisin nolaaminen = Lyödään edes takaisin.

      Vaihtoehto: "Hei sanoitpa muuten nokkelasti. Käytäpä älykkyytes nyt tähän juttuun...

      • Opettava

        Aina ennen täyslaidallisen laukaisemista kokeilen ihan varmasti muita keinoja. Kehuminen toimii toisinaan 'hyvä, että sanoit...'. Vaikka toinen olisi sanonut kuinka pönttöä, siitä on sanallisesti näppärän helppo rakentaa aasinsilta joko siihen, mitä ollaan käymässä läpi tai johonkin opetettavan aineen (tai yleissivistyksen) asiaan. Todella usein toimii jo paheksuva silmäys tai se, että menee oppilaan viereen seisomaan, mutta jatkaa asian läpikäymistä kuin ei mitään.

        Muutaman kerran joka viikko pyydän oppilasta jäämään tunnin jälkeen keskustelemaan luokkakäytöksestä ja opiskelusta. Palaute on helppo aloittaa sanomalla, että oppilaalla on hyvä pää, mutta mistä nyt kiikastaa. Vastaus on erittäin hyödyllistä myös kuunnella! Kahdenkeskeisissä keskusteluissa on helppo antaa erilaisia vinkkejä, vihjeitä ja ohjeita siihen, että opiskelu sujuisi, 'kun sinä kuitenkin olet fiksu ja ehkä jo ajatellut jatko-opiskelupaikkaakin.' Tai muuta vastaavaa. Jos on tunnilla sanonut kovasti, aiheeseen voi palata ja kysyä, ymmärtääkö oppilas, miksi niin tein. Yleensä ymmärtää.

        Opettajan persoonallisuudella on luonnollisesti suuri merkitys, tätä työtä tehdään sydämellä. Kulloinenkin oppiaine näyttäytyy oppilaille erittäin usein joko mielenkiintoisena ja tarpeellisena (englanti, kotitalous) tai tylsänä ja turhana (uskonto, ruotsi).


    • epäuskoinen

      Kiitos Opettava, nyt helpotti.
      Mielestäni sinulla on työsi erittäin hyvin hallinnassa.

      Oma motiivini, olen siis aikuiskouluttaja, on auttamisen ilo. Voi kuulostaa naivilta, mutta toimii, kun sattuu olemaan totta.
      Tarkoitan, että kurssilaiset näkevät nopeasti, että ope on innoissaan asiastaan ja meidän kurssilaisten auttamisesta.

      Mutta käsitän, että teinien opettamiseen tuota intoa ja auttamisen iloa ei voi suoraan siirtää. Teini on pakotettu esim. maantiedon tunnille. Siinä on keksimistä, kun aihe ei oppilasta kiinnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe