Mistä apua nyt

elämää

Siitä on nyt puoli vuotta kun asiat alkoivat luisumaan todella lujaa alamäkeen. Viime joulun aikoihin, puolitoistavuotta sitten ostamamme rivitaloasunnon patteriputkisto hajosi ja tästä alkoivat rahahuolet. 7500 euron maksu kahdelle ihmiselle ei ehkä olisi täysin mahdoton, ellen minä olisi aloittanut opiskelua uudestaan edellisen työpaikan mentyä alta (vasta sen jälkeen kun laina oli jo otetttu. Jottei tämä olisi ollut tarpeeksi, auto, josta oli vielä lainaa yli 4000 euroa päätti sanoa sopimuksensa irti. Korjauskulut nousivat lopulta muutamiin tonneihin, joten rahatilanne kiristyi kiristymistään. Lopulta minun oli pakko hakea töihin opiskeluni ohella, sillä parin sadan opintotuella ja lainaerillä en vain saanut maksettua mitään.

Avomieheni ei kestänyt rahahuolia ja alkoholi tuli mukaan kuvioihin. Syyttely siitä, kuinka olen hänen elämänsä pilannut, kuinka kaikki mihin kosken muuttuu paskaksi. Syyttely siitä, että kuinka hän maksaa kaiken, vaikka laskimme yhdessä, että molemmat maksavat puolet ja puolet, heti kun pääsin töihin. Rahareikiä alkoi tulla joka puolelta lisää, kaikki tuntui hajoavan heti kerralla käsiin. Luottokortit jotka olimme saaneet asuntolainan yhteydessä alkoivat huutamaan tyhjyyttään, kun yllättäviin menoihin ei enää säästörahat riittäneet.

Lopulta emme enää kestäneet toisiamme seurustelumielessä ja päätimme erota ja siitä lähti suo johon nyt tunnen tukehtuvani. Joudumme edelleen asumaan yhdessä, kulut puolitettuina pennilleen. Koko ajan oma osuuteni kasvaa kasvamistaan, sillä kesäkuun saapuessa en pystynytkään maksamaan koko osuuttani jouduin tekemään sen mitä en olisi ikinä halunnut tehdä. Jouduin ottamaan pikavipin. Miehen kanssa sopiminen raha-asioista oli täysin mahdotonta, opintotukea ei tietenkään kesäkuussa tullut, apua ei saanut mistään ja vaikka toukokuussa yritinkin töitä tehdä koulun ohella tulot jäivät silti liian pieniksi.

Joten otin pikavipin. Pian tämän jälkeen auto lopetti toimintansa ja jouduin ottamaan seuraavan vipin. Kissani sairastui ja jouduin ottamaan kulutusluoton, sillä ylimääräistä ei näkynyt missään. Sitten ajattelin, että jospa otankin uuden hiukan isomman lainan ja saan maksettua kaikki vipit kerralla. Typeryyksissäni en lukenut kunnolla ehtoja vaan luotin etusivulla näkyvään 100 euron kk -maksuun ja kohta huomasinkin saaneeni yli 500 euron erälaskun. No tästä alkoi kierre, joka jatkuu edelleen. Ulosottoon en ole päästänyt vielä mitään, mutta sekään ei ole enää kaukana.

Kuten varmaan kaikki ymmärsivät raha-asiat ovat perseellään, mutta koska kun asiat alkavat mennä perseelleen niin silloin kaikki menee perseelleen. Entinen avomieheni alkoholin käyttö jatkui jatkumistaan, ennen mukavasta ihmisestä muuttui kännissä suoranainen hirviö. Loukkaukset, seksuaalinen ahdistelu lähes raiskaamiseen asti, tavaroiden heittely, sekä hakkaamisella ja jopa tappamisella uhkaaminen alkoi tulla tutuksi joka kerta kun mies sai alkoholia juodakseen, käsiksi mies ei ole käynyt, sillä silloin saisin todisteet miehen käytökseen.

Itse olen umpikujassa, asunnosta en pääse eroon, ennen kun siinä on kaksi vuotta asunut ja vielä senkin jälkeen myyminen tulee todennäköisesti olemaan vaikeaa, eikä minulla ole mahdollisuuksia maksaa omaa osuuttani lainasta/yhtiövastiikkeesta, sekä vuokraa toisesta asunnosta, se ei vain ole mahdollista. Kavereiden luokse meneminen tuntuu mahdottomalta, sillä hoidettavanani on koira ja kaksi kissaa (suurin osa heistä asuu niin, ettei eläimiä vain ole mahdollista ottaa mukaan). Eläimiä en entiselle avomiehellenikään pysty jättämään, sillä hän on "luvannut" tappavaa kissat ja myydä koiran pois, jos minä asunnosta lähden ilman niitä.

Yksi paikka minulla olisi, jonne voisin eläimien kanssa mennä, mutta se paikka on niin kaukana, että sieltä olisi täysin mahdotonta töissä käydä kotipaikkakunnallani. Töitä taas minulla on oltava, sillä en pysty muuten maksamaan mitään menoistani. Toimeentulotukeahan minä en saa ja muut kelan tuethan ovat täysin poissuljettuja.

Olen niin poikki ja väsynyt tähän tilanteeseen. Pari kuukautta sitten soitin terveyskeskukseen ja minulle varattiin masennushoitajalle aika. Aika joka peruttiin hoitajan puolelta tämän yllättävän sairastumisen takia, aika jota en saanut uutta sillä tämä hoitaja jäi kesälomalle heti tämän jälkeen, eikä uusia aikoja ollut mahdollisuutta antaa, sillä muut ajat menivät jo niin pitkälle syksyyn.
Uusi avunpyytäminen tuota kautta tuntuu tällä hetkellä lähes mahdottomalta.

Olen siis umpikujassa ja vaikka olen aina itselleni sanonut, etten ikinä tekisi itselleni mitään tällä hetkellä ajatus tässä helvetissä jatkamisesta tuntuu niin vaikealta, etten tiedä mitä tehdä. Olen koko aamun itkenyt ja itkenyt, iltapäivällä pitäisi mennä työvuoroon ja työ, joka on asiakaspalvelutyötä tuntuu tällä hetkellä todella vastenmieliseltä. Minunko pitäisi jaksaa hymyillä ja mukamas olla iloinen, kun sisällä tuntuu siltä, että koko maailma on romahtamassa.

6

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koeta jaksaa

      Hei, nyt et saa antaa periksi, ota yhteyttä velkaneuvojaan ja soskuun. Tsemppiä!

    • 87896896

      Siis jos kirjoitit omasta autostasi, niin miksi et myy sitä ja maksa sillä saaduilla rahoilla velkojasi. Hommaat uuden auton sitten, kun olet saanut raha-asiasi kuntoon. Ilman autoa kyllä pärjää, jollet asu ihan jumalan selän takana........ Voit muutenkin katsoa onko jotain mitä voisit myydä pois ja saada rahaa velkoihin.

      • 87896896

        Niin ja soskusta sen verran, että jos yhteiskunta maksaisi jokaiselle vippivelkaiselle avustusta, niin kaikkihan voisivat nostella vippejä, jättää maksamatta ja odotella, että sosku pelastaisi. Kannattaa siis kysellä mitä velkaneuvoja sanoo, toivottavasti saat asiasi kuntoon


      • elämää

        Syy siihen miksen autoa myy on se, että auto on molempien nimissä, sekä auto ei ole vielä täysin kunnossa, joten myyminen tuntuisi ainakin omasta mielestäni jotenkin huijaukselta ostajaa kohtaan. Vaikka autoon on tehty paljon remontteja se on edelleen remonttia vaille, ennenkuin sitä voi kenellekkään myydä, tokihan voin sen halvemmallakin myydä, mutta rahat eivät riittäisi edes auton koko velan maksuun siinä tapauksessa..

        Vipeistä vielä sen verran, että missään nimessä en edes halua kenenkään (sossun) niitä pois maksavan. Itse olen ne ottanut ja itse olen niistä vastuussa. Velkaneuvontaa olen miettinyt ja lueskellut, mutta jotenkin olen saanut käsityksen, että en ole ns. tarpeeksi syvällä tässä kierteessä. Koska esim. mitään maksuja ei ole perintään mennyt, enkä koskaan ole laskujani maksamatta jättänyt, niin jotenkin olen ihmisten puheista saanut käsityksen, että tämän hetkinen tilanteeni ei ole vielä tarpeeksi huono.

        Tällä hetkellä en oikeastaan enää omista mitään, ellei lasketa vaatteita ja muita henkilökohtaisia tavaroita, esim. kirjoja ja vastaavaa. Asuntomme huonekaluista taidan omistaa vain kaksi hyllyä ja yhden maton. Omat tavarani heitin tyhmyyksissä muuton aikana roskiin/lahjoitin eteenpäin, sillä niille ei ollut tilaa ja kuvittelin sinisilmäisesti suhteemme kestävän. Tiedän, typerästä päästä kärsii koko ruumis.

        Pahinta tässä tilanteessa ei kuitenkaan tosiaan ole se rahanpuute, niin kauan kun ruokaa saa suuhun, eläimet saa ruokittua ja katto on pään päällä pystyn tilannetta sietämään.


    • Hei 'elämää'!

      Hyvä, että kirjoitit tänne tapahtuneista koettelemuksista, joita olet joutunut läpi käymään. Jo pelkkä asian purkaminen ja jäsentäminen aloittaa mielessä hidasta selviytymisprosessia.

      Kirjoitit lopussa, että aika mielenterveyshoitajalle peruttiin ja sinusta tuntuu mahdottomalta ottaa uudestaan yhteyttä. Tuo mahdottomuuden tunne liittyy kokemaasi rankkoihin vastoinkäymisiin, mutta ei ole totta. Ensimmäiseksi kehotan sinua ottamaan samaan paikkaan yhteyttä ja pyytämään keskusteluaikaa heti kun se voidaan sinulle järjestää. Vaikka se olisi vasta syyskuussa, se voi antaa mieleesi kuitenkin jonkinlaista tsemppiä jaksaa siihen saakka.

      Jos kotona on väkivallan uhka miehesi alkoholinkäytön seurauksena, voit ottaa yhteyttä turvakoteihin. Tässä linkki
      http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/vakivaltatyo/turvakodit/
      Älä siedä väkivaltaa ollenkaan koettamalla jaksaa sitä, sillä sen on todettu pahenevan jatkuessaan.


      Raha-asioissa oikea taho, joka sinua voi auttaa on velkaneuvoja. Koska he saattavat olla heinäkuussa huonosti tavoitettavissa, voit myös kriisiluontoisesti anoa diakoniatoimiston mahdollisuutta antaa esimerkiksi ruokaan maksusitoumus. Tätä en voi luvata, koska eri diakoniatoimistoilla on erilaiset kriteerit ja avustaminen on aina tapauskohtaista, mutta keskustelemaan sinnekin toki voi mennä. Voinet myös varata sieltä keskusteluaikoja kunnes mielenterveyshoitaja taas palaa lomiltaan.

      Mielestäni tärkeintä on, että haet apua sinnikkäästi: vaikka yhdestä paikasta tulisi pettymys esim. lomien takia, niin pelkkä se että toimit ja varaat aikoja, voimistaa sinun resurssejasi sen sijaan että passivoidut. Toimeentuloakin saattaa mahdollisesti saada lyhytaikaisesti esim. uuden asunnon takuuvuokriin. Kaikki kannattaa selvittää. Älä luovuta!

      Jos et todella jaksa työtäsi, olet tietenkin oikeutettu sairauslomaan. Mutta joskus työssä olo myös väsyttävyydessään saattaa antaa voimia ja ikään kuin olla sen muistuttajana, että elämässä on yhtä aikaa monia asioita, voimaannuttavia ja raskaita, arkipäiväisiä ja syvempiä. Onnistumista ja epäonnistumista, tulevaisuutta ja nykyisyyttä.

      Toivon, että saat keskustelukumppanin ja huoltesi kuuntelijan mahdollisimman pian.

      Meiju, diakoni

      • elämää

        Tilanne paheni samana päivänä kun alotuksen kirjoitin ja marssin suoraan keskussairaalan päivystykseen, lääkäri lähetti minut päivystävälle psykiatrille ja siellä sain purettua pahimmat asiat mielestä. Nyt sain onneksi ensi viikon maanantaille ajan, jossa saan jatkaa asioiden purkua.

        Olen aina ollut todella huono hakemaan apua ja tästä syystä monesti jään täysin yksin asioiden kanssa. Todennäköisesti kukaan lähisukulaisistani ei edes aavista minkälaista painia käyn oman elämäni kanssa, sillä en ole halunnut heitä huolestuttaa. Kaveripiiristäni yhdelle olen löyhästi puhunut tilanteestamme ja hän on jopa kysynyt miten kestän. Kuitenkaan en ole pystynyt hänelle näyttämään sitä pahan olon tunnetta jota tunnen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe