Altea Xl malli 2010 1,8 TSI ajettu 93 000 kone hajosi. Lopullinen analyysi vielä kesken mutta tod.näk. ketju pettänyt ja sen myötä selvää jälkeä. Onko tietoa miten tehdas on tullut vastaan ko.tapauksissa, näin täydellinen tuho lienee harvinainen.
tehdastakuu
7
231
Vastaukset
- Lantikkax
Maksaa osan korjauksesta, koska takuu loppunut n.2v? sitten. Perustelevat sitä sillä, että kone tulee parempaan kuntoon kuin se oli, vaikka Sinulle sillä ei liene todellista merkitystä? (Tämä on heidän vastaus, johon ei pidä tyytyä).
Joissakin kuluttajasuojatapauksissa olen lukenut, että koko kone on mennyt valmistajan piikkiin, koska oletus on että kestää huollettuna (huoltokirja kuitit)vähintään 300 000km (kohtuus). Kuluttajasuojasivustoilta voit etsiä valmiita ratkaisuja, jotka ovat samalla ennakkopäätöksiä. Merkillä ei ole mitään merkitystä silloin, kun asiaa ratkotaan todellisten seikkojen (huollot tehtynä, oletus koneen kestoiästä, kohtuus jne.)
Toyota kieltäytyi korvaamasta 99tkm ajetun Avensiksen konetta, koska väittivät, että autolla oli ajettu Venäjäbensalla (asialla ei ollut merkitystä, koska tutkimuksissa todettiin, että yksi koneen osa(pultti tms.) oli viallinen. Toyota maksoi lopulta koko koneen ja tutkimuskulut.- täystuho
Huollot on tosiaan tehty merkkikorjaamossa,90 000 huolto vajaa 2 viikkoa sitten.
- kulut jakoon
Huollon/maahantuojan näkemystä kannattaa tietysti aluksi tiedustella, mutta jos hajoaminen johtuu jakoketjusta niin kuluttajaviraston sivuilta löytyy useita tapauksia:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Noissa on poikkeuksetta jäänyt kuluttajalle joku osuus korjauksesta maksettavaksi. Jonkunlaisen karkean suuruusluokan korvaustasosta saa siitä että 200 tkm ajetun auton hajoaminen on normaalia kulumista (tämä löytyy myös kuluttajaviraston linjauksista) ja tuosta sitten korvausosuus muuttuu suurinpiirtein kilometrien suhteen (eli esim. 100 tkm. ajetusta kuluttajan osuus on 50%) - Toledo2006
kulut jakoon kirjoitti:
Huollon/maahantuojan näkemystä kannattaa tietysti aluksi tiedustella, mutta jos hajoaminen johtuu jakoketjusta niin kuluttajaviraston sivuilta löytyy useita tapauksia:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Noissa on poikkeuksetta jäänyt kuluttajalle joku osuus korjauksesta maksettavaksi. Jonkunlaisen karkean suuruusluokan korvaustasosta saa siitä että 200 tkm ajetun auton hajoaminen on normaalia kulumista (tämä löytyy myös kuluttajaviraston linjauksista) ja tuosta sitten korvausosuus muuttuu suurinpiirtein kilometrien suhteen (eli esim. 100 tkm. ajetusta kuluttajan osuus on 50%)Ok,vaihteiston osalta ks on päättänyt mm. että vaihteiston on kestettävä ainakin 150 tkm. Koneissa esim. Tsi on otettu, eli myönnetty ketjuongelma, jolloin asia onselkeä,eli tuotteessa on virhe =korjaavat kokonaan maahantuojan piikkiin alle 150 tkm ajetun auton.Tuon Toyotan esimerkin laitoin, kun voi kysyämyös puolueettoman tahon mielipiteen, jos asiat eivät mene yksimielisesti. Tosin se voi maksaa silloinkin, maksaja ei ole vain välttämättä Sinä.
- Täystuho
Toledo2006 kirjoitti:
Ok,vaihteiston osalta ks on päättänyt mm. että vaihteiston on kestettävä ainakin 150 tkm. Koneissa esim. Tsi on otettu, eli myönnetty ketjuongelma, jolloin asia onselkeä,eli tuotteessa on virhe =korjaavat kokonaan maahantuojan piikkiin alle 150 tkm ajetun auton.Tuon Toyotan esimerkin laitoin, kun voi kysyämyös puolueettoman tahon mielipiteen, jos asiat eivät mene yksimielisesti. Tosin se voi maksaa silloinkin, maksaja ei ole vain välttämättä Sinä.
!,4 TSI on korvannut koneita on hajonnut enemmänkin ja niitä käsittääkseni tehdas100% eli niissä lienee sitten ollut joku perustavalaatuinen suunnitteluvirhe?
Muissa kuten esim. tässä 1,8TSI, jota käytetään Audissa on hajoaminen ollut kai suhteellisen harvinaista joten siinä maahantuoja pyrkii kuluttajavirastonkin hyväksymään prosenttiperiaatteeseen.Kaikki tarvittava tehdään. - Toledo2006
Täystuho kirjoitti:
!,4 TSI on korvannut koneita on hajonnut enemmänkin ja niitä käsittääkseni tehdas100% eli niissä lienee sitten ollut joku perustavalaatuinen suunnitteluvirhe?
Muissa kuten esim. tässä 1,8TSI, jota käytetään Audissa on hajoaminen ollut kai suhteellisen harvinaista joten siinä maahantuoja pyrkii kuluttajavirastonkin hyväksymään prosenttiperiaatteeseen.Kaikki tarvittava tehdään.Hajanaisia kajauksia olen kuullut tapahtuneen 1,8 TFSI :n kohdalla, eritoten Audissa ja Seatissa. ota varmuuden vuoksi selvää, josko löytyisi tukea väitteelle.
- paljon tapauksia
Taitaa ole VW:n linjaus, että pikkukoneet kestää sen 200 tkm ja tuo 1,8 300 tkm.
Näistä lähtökohdista pyritään sorvaamaan sitä ostajan maksettavaa osuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242