Minusta on aika nostaa esille TE-toimistojen ja niiden virkailijoiden epärehellisyys, koska monissa tämä sivun keskusteluissa on käynyt ilmi, että TE-toimistoissa toimitaan epärehellisesti ja rehellinen työnhakija joutuu usein kärsimään sen takia, että häntä kohdellaan TE-toimistossa huonosti.
Olen itse joutunut kokemaan omakohtaisesti miltä tuntuu olla TE-toimiston epärehellisyyden kohteena. Jouduin TE-toimiston epärehellisen virkailijan uhriksi n. 6 vuotta sitten ja sain 5 kk karenssin ilman omaa syytä. Virkailija kohteli minua niin häikäilemättömän huonosti ja epärehellisesti, että en voinut uskoa sitä todeksi. Valituksista huolimatta en onnistunut kumoamaan karenssia, koska virkailijan "hukkaamien" papereiden takia kyseessä oli minun sana virkailijan sanaa vastaan (rehellisesti sanottuna uskon virkailijan kadottaneen paperit tahallaan).
Saamani kohtelu johti siihen, että asiointi TE-toimiston kanssa on muuttunut omalta osaltani mahdollisimman "veemäiseksi". En enää usko mitään mitä TE-toimistojen virkailijat sanovat, koska tiedän, että saatan joutua kärsimään, ellen ole tarkkana. Nykyään nauhoitan kaikki keskustelut, jotta saan todistusaineistoa virkailijoita vastaan, jos he tekevät virkavirheitä.
Minulta kysyttiin kerran TE-toimistossa miksi asiointini TE-toimiston kanssa on tällaista. Totesin, että siitä saa syyttää TE-toimistoa (jos siellä olisi oltu rehellisiä, tilanne ei olisi tällainen).
Täällä on varmaan monia muita, jotka ovat joutuneet kokemaan vastaavaa, ellei jopa vielä pahempaa, vaikka ovat olleet täysin viattomia ja rehellisiä.
TE-toimistojen epärehellisyys
32
2266
Vastaukset
- outoa touhua
Tämä onkin hyvä ja erittäin ajankohtainen keskustelunaihe, koska monia on tosiaan kohdeltu kaltoin TE-toimistoissa.
Pikkuveljeni koki pari vuotta sitten hyvin erikoisen tapahtumaketjun TE-toimistossa, koska hän menetti hyvän työpaikan virkailijan tekemän epärehellisyyden takia.
Veljeni olisi saanut ammattiaan vastaavan harjoittelupaikan, mutta virkailija esti paikan saannin vedoten siihen, että kannattaa tehdä ensin toisenlaista hommaa, joka ei vastannut hänen ammattitaitoaan. Veljeni suuttui tästä ja valitti asiasta, mutta se ei auttanut (asiaa ei korjattu, koska virkailija "ei ollut tehnyt mitään väärin").
Kun veljeni pääsi myöhemmin samaan työpaikkaan, hän sai kuulla, että paikan oli saanut ensimmäisellä kerralla vähän vanhempi henkilö, jonka virkailija tunsi henkilökohtaisesi.
Niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaakin, tämä on täyttä totta. En tiedä onko muille käynyt näin, mutta minusta tämä tapahtumaketju osoitti, että TE-toimistoon ei ole luottamista. - i'm mad
Samanlaista epäammattimaista kohtelua olen itsekin saanut. Viimeksi tänään.
Tulen tietysti antamaan virkailijan käytöksestä palautetta hänen esimiehelleen ja kysyn samalla saavatko nämä virkailijat minkäänlaista asiakaspalvelu koulutusta?
Ilman työttömiä olisi myös virkailijat näissä paikoissa ilman työtä. He ovat siellä meitä työttömiä varten, eikä niin, että työttömät on nyt ikäänkuin heitä varten. Kyllä asiakkaan tulee saada oikeanlaista, ammattilaista palvelua!
Kun pöydän toisella puolella istuu tuppisuu virkailija, joka ei kuuntele mitään, ei vastaa kysymyksiin, naputtaa vaan konetta ja toteaa, että sivutoiminen opiskelu työttömyyden aikana vaatii selvitystä ja näin ollen kelan maksama päiväraha menee katkolle selvityksen ajaksi, niin jokainen voi vain kuvitella tekeekö asiakkaan mieli vedellä tuppisuuta päin pläsiä!
Helvetti mitä kyykyttämistä! Jos ihminen ei ole ollut masentunut ennen te-keskuksessa käyntiä, niin takuuvarmasti on sen jälkeen. - karenssi mies.
Minä sain karenssin 8 v sitten ja vielä karenssi jatkuu vaikka olin 2 v työkokeilussa , vuoden työharjoittelussa, 8 kk töissä ja 4 kk kursseilla. Karenssi siis ei poistu jos on töissä.
Työkkäri akat vihaa mua ja ovat tekaiseet karensseja mulle hatusta.- karenssi mies
Niin ja olin saamassa työpaikan mutta työkkäri huora akka soitti sinne työpaikkaan että eivät anna mulle töitä.
- *Extra-vihainen*
Kärsin itse parantumattomasta sairaudesta, joka asettaa rajoituksia työtehtäville ja työolosuhteille (terveydentilastani on aito ja riittävä lääkärintodistus). Kun TE-toimistosta tarjottiin väärää työtä, kieltäydyin siitä terveydentilaan vedoten. Siitä seurasi pelkkää pahaa, koska TE-toimiston virkailija antoi heti karenssia, koska minulla ei muka ollut riittävää syytä kieltäytyä työstä. (Voin todeta, että jos olisin ottanut työtehtävän vastaan, en varmaankaan olisi enää työkunnossa.)
Valitettuani asiasta törmäsin hyvin mielenkiintoisiin (= sepitettyihin) perusteluihin miksi karenssia ei peruta. Minua hämmästytti eniten se, että kun kävin tapaamassa virkailijaa ja keskustelin asiallisesti asiasta, virkailija oli vihainen, että kyseenalaistin hänen virka-asemansa ja totesi, että tekisi saman heti uudelleen, jos pystyisi. (Tällä hetkellä toivoin kovasti, että minulla olisi ollut nauhuri mukana.)
Millä ihmeen perustein TE-toimiston virkailijat tekevät päätöksiä ihmisen terveydentilasta, vaikka on lääkärintodistus?- johan on kumma
Olen tässä yrittänyt sulle selvittää useaan kertaan, että sun lääkärintodistus EI VOI OLLA aito ja riittävä, koska sulle sen perusteella on kuitenkin karenssia määrätty.
En tajua, ettei tämä mene sulla perille.
Kerran vielä: vaikka sinun mielestäsi lääärin kirjoittama paperi on riittävä, niin se ei ole sitä työkkärin päättäjien mukaan. Ja se on ne, jotka päättää. Et sinä.
Jos joku lääkärintodistus on sinun mielestäsi riittävä, niin se ei vielä tarkoita sitä, että siinä lausunnossa on lääkäri yksiselitteisesti ottanut kantaa sun terveyteen ja kirjoittanut työrajoitteet siihen.
Koska et pysty toimittamaan työkkäriin sellaista lääkärinlausuntoa, jota ne edellyttää, niin et voi muutakaan päätöstä sieltä saada kuin karenssia.
Kysymys: miksi et hanki sellaista lääkärintodistusta, josta sairautesi ja työrajoitteet tulee yksinkertaisesti esille? Muuta ei tarvi.
Joku syy siihen, että et kunnollista lääkärinlausuntoa toimita, täytyy olla. Onko lääkäriä edes tavattu? Onko pyydetty uutta todistusta? Onko lääkäri sanonut ettei uutta kirjoita tai ettei voi ottaa kantaa työrajoitteisiin. Mikä on totuus? - EpärehtiysTE
johan on kumma kirjoitti:
Olen tässä yrittänyt sulle selvittää useaan kertaan, että sun lääkärintodistus EI VOI OLLA aito ja riittävä, koska sulle sen perusteella on kuitenkin karenssia määrätty.
Kerran vielä: vaikka sinun mielestäsi lääärin kirjoittama paperi on riittävä, niin se ei ole sitä työkkärin päättäjien mukaan. Ja se on ne, jotka päättää. Et sinä.
Jos joku lääkärintodistus on sinun mielestäsi riittävä, niin se ei vielä tarkoita sitä, että siinä lausunnossa on lääkäri yksiselitteisesti ottanut kantaa sun terveyteen ja kirjoittanut työrajoitteet siihen.
Koska et pysty toimittamaan työkkäriin sellaista lääkärinlausuntoa, jota ne edellyttää, niin et voi muutakaan päätöstä sieltä saada kuin karenssia.
Kysymys: miksi et hanki sellaista lääkärintodistusta, josta sairautesi ja työrajoitteet tulee yksinkertaisesti esille? Muuta ei tarvi.
Joku syy siihen, että et kunnollista lääkärinlausuntoa toimita, täytyy olla. Onko lääkäriä edes tavattu? Onko pyydetty uutta todistusta? Onko lääkäri sanonut ettei uutta kirjoita tai ettei voi ottaa kantaa työrajoitteisiin. Mikä on totuus?Vaikka lääkärintodistus olisi riittävä, TE-toimisto saattaa sivuuttaa sen ja sivuuttamista pidetään *täysin* laillisena, mikä on kyllä ihmeellistä. Vaikka uusi todistus olisi hankittu ja esitetty, karenssia ei yleensä poisteta.
Jos on hyvää onnea, karenssi saattaa poistua valitusrumban aikana, mutta melkein poikkeuksettä työttömän oikeuksia poljetaan ja vähätellään ja sorrutaan laittomuuksiin, joista TE-toimiston virkailijaa ei rangaista.
Kuinka moni on törmännyt tähän omakohtaisesti? - Anonyymi
johan on kumma kirjoitti:
Joku syy siihen, että et kunnollista lääkärinlausuntoa toimita, täytyy olla. Onko lääkäriä edes tavattu? Onko pyydetty uutta todistusta? Onko lääkäri sanonut ettei uutta kirjoita tai ettei voi ottaa kantaa työrajoitteisiin. Mikä on totuus?Haista vittu idiootti
- 33+9
Jos on saanut vanhanlain aikaan niin se on ikikarenssi jos nyt sitten poistuu
v 2017 ??
Minä laitoin kyselyn eduskuntaan mutta eipä tullut edes vastausta että sellaisia
päättäjiä. Eikö tämä ns. ikikarenssi ollut sdp "aikaansaannos"- lawetordeR
Ei se poistu, koska työttömyysturvalain loppuosassa on siitä ns. siirtymäsäännös jossa on selkeästi, että ennen tämän lain voimaan tuloa annettu karenssi ei muutu, ei kuitenkaan noin suoraan sanottuna,
Tässä ei ole pelkästään TE-keskuksien tekemistä laittomuuksista, vaan koko julkinen valta tekee koko ajan perustuslain rikkomisia, että myöskin perustuslakia alemmanasteisten lakien säännöksien rikkomisia ja sitä paitsi suurin osa suomen laeista on nykyään joko osittain, taikka täysin perustuslain säännöstön vastaisia
- UskoMennyttä
Tietääkseni ikikarenssi poistuu (tai poistunee) vasta vuonna 2017, mikä on kyllä melkoisen väärin. Tällä hetkellä on valitettavasti monia rehellisiä työnhakijoita, jotka ovat olleet ilmiselviä uhreja TE-toimistoissa, eivätkä ole tehneet mitään ansaitakseen karenssin (tiedän itse henkilökohtaisesti tapauksia, joissa on kohdeltu laittomasti mm. sairaita henkilöitä hyvin rajusti, eikä ole tehty mitään tilanteen korjaamiseksi).
Toivotaan, että tilanne paranee pian. Pelkään kylläkin, että paranemista ei ole tulossa. - 167-176
Eivät taida ymmärtää TE-toimiston virkailijat omaa parastaan vaarantamalla oman turvallisuutensa noilla toimilla. Taitavat valita nuo kyykytettävät huolellisesti sellaisista jotka ei tiedä oikeuksiaan tai uskalla antaa samalla mitalla takaisin. Sellainen on hyvin vaarallista peliä. Jokainen tietää mitä tapahtuu kun oikeutta aletaan hakea, kun ei sitä muutoin saa.
- huijattu3
Mulla kaatui juuri työttömyystukihakemus siihen että te-toimistosta oltiin annettu virheellistä tietoa työnhaustani. Minulla oli voimassa oleva työnhaku meneillään, mutta jostain syystä TE-toimisto oli väittänyt toisin KELA:lle... Aika vituttava tilanne kun ei ole duunia saatavilla ja pitäisi jostain helvetistä kaivaa rahaa elämiseen ja vuokraan. No kaipa tässä joutuu kohta kadulle...
Mietinpähän vaan että kuinka urpoja ne siellä TE:ssä voivat olla. Tai miksi he levittäisivät valheellista tietoa asiakkaasta KELA:lle? En ole tehnyt mitään muuta kuin ollut aktiivinen työnhakija. Mutta kaipa se on joillekuille oikeutus leikkiä asioille jotka vaikuttavat koko elämääni. - 3+13
Totta varmasti on. Hukkasivat minunkin paperini. Eivät ne vahingossa hukkaan mene!
- kovat
Omakohtainen kokemukseni on paikkakunnan TE-toimiston kummallisesta kyykytysyrityksestä kesken pitkän sairausloman. Vaativat aktivointineuvotteluun karenssin uhalla, vaikka hyvin oli tiedossa, etten ole työkykyinen.
Neuvo onkin tämä, ottakaa yhteyttä valtakunnalliseen työvoimavirkailijaan ja selvittäkää hänelle suoraan paikkakunnan virkailijan virhe. Hyvässä lykyssä oman kunnan virkailija saa moitteen väärästä toiminnasta ja joka tapauksessa yhteydenotosta jää virallinen muistijälki TE-keskukseen, oli kyseessä sitten soitto tai sähköposti. On hyvä näpäyttää kun siihen on oikea syy.- kerro toki
Mistä näkee valtakunnallisten virkailijoiden yhteystiedot? Paikallinen laitos ei niitä suostu antamaan.
- HallooHalloo
kerro toki kirjoitti:
Mistä näkee valtakunnallisten virkailijoiden yhteystiedot? Paikallinen laitos ei niitä suostu antamaan.
Valtakunnalliset puhelinnumerot löytyy tuolta TE-palvelut.fi sivuilta.
Semmoinen polku siitä etusivulta kun
Näin asioit kanssamme -- Valtakunnalliset puhelinpalvelut -- ja siitä pitää valita asian mukaan.
- lailla vastaa
Koko te-toimistot ovat muuttuneen palvelusta haitanteko laitoksiksi mitkä käytännössä kiusaavat työttömiä. Asiallista palvelua on lähes mahdoton saada ja sekään ei vaan riitä. Haluan tietään faktoja minua koskevista päätöksistä ja vaihtoehdoistani! Vastaukseksi saan välttelevää kapulakieltä, naljailua ja uhkailua karensseilla.
Olen siis ajautunut ihan samaan tilanteeseen kuin sinäkin. Nauhoitan kaikki puheluni älypuhelimen ohjelmilla ja myös käynnit päikan päällä. Ilman näitä minua vedätetään ihan sata nolla väittämällä milloin mitäkin muka lailliseksi päätökseksi ja uhkaillaan päälle että valittaa muka ei voi mistään. Törkeää!
Kolme kappaletta virkavirheitä havaittu ja valitettu. Yksi meni läpi ja kaksi muuta vetämässä korkeammille tahoille kuin paikallinen sossutäti/setärinki. Ei paljon lämmitä mieltä kun joku ämmä soittelee valitellen että unohti maksaa tukeni ja ihan vahingossa neuvoi väärin. Kyllä työnsä on osattava virkamiehenkin tehdä ja jos päälle soitetaan suuta kun jäädään kiinni virheestä, niin ihminen on ihan väärällä alalla. Turha sitten minulle on soitella tippa linssissä anteeksi soittoja kun itse öykkäröi ensin ja minä uskalsinkin valittaa eteenpäin rohkeasti. - 453543
@ lailla vastaa
Kai tiedät, että sossutantantan selitykset unohdin sitä tai tätä on täyttä valehtelemista ja kusettamista. Tuota tapahtuu jatkuvasti ja se on aina tahallista. Eli pistät valitusta kyseisestä sossutantasta eteenpäin. Voit myös tehdä rikosilmoituksen koska unohti maksaa tuen selitys ei mene läpi.
Lähes aina laittomien päätöksien tekijät syyllistyvät kaikkiin seuraaviin Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Olkaa aktiivisia ja
Ottakaa selvää oikeuksistanne ja taistelkaa vastaan. Hommatkaa asianajaja mikäli teillä on varaa mikäli ei niin olette oikeutettu ilmaiseen oikeusapuun ja valtio maksaa kaikki kustannukset. Levittäkää tietoa ja opettakaa muita! - Kysymys...
Voiko TE-toimistojen virkailijoista tehdä tutkintapyynnön poliisille, jos epäilee rikollista toimintaa omalla kohdalla eli epäilee virkailijan tehneen laittoman päätöksen?
- rohkeutta
Minä ainakin tekisin.
- hfghghg
Kyllä voi tehdä, jos epäilee virkavirhettä eli että virkailija on tahallisesti antanut vääränlaisen lausunnon, vaikka on tiennyt että kyseisessä tilanteessa tulee antaa toisenlainen lausunto. Tässä on olennaista siis tuo tahallisuus.
Mutta muista valittaa myös virheellisestä päätöksestä työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Pelkkä virkavirheen tutkittavaksi saattaminen ei laita vireille tuota päätöksen muuttamista. - Vinkkejä, kiitos! :)
hfghghg kirjoitti:
Kyllä voi tehdä, jos epäilee virkavirhettä eli että virkailija on tahallisesti antanut vääränlaisen lausunnon, vaikka on tiennyt että kyseisessä tilanteessa tulee antaa toisenlainen lausunto. Tässä on olennaista siis tuo tahallisuus.
Mutta muista valittaa myös virheellisestä päätöksestä työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Pelkkä virkavirheen tutkittavaksi saattaminen ei laita vireille tuota päätöksen muuttamista.>Kyllä voi tehdä, jos epäilee virkavirhettä eli että virkailija on tahallisesti antanut
>vääränlaisen lausunnon, vaikka on tiennyt että kyseisessä tilanteessa tulee
>antaa toisenlainen lausunto. Tässä on olennaista siis tuo tahallisuus.
Hmm... Miten voi todistaa, että virkailija on tehnyt virheen tai esim. kadottanut tahallaan lääkärintodistuksen?
>Mutta muista valittaa myös virheellisestä päätöksestä työttömyysturvan
>muutoksenhakulautakuntaan. Pelkkä virkavirheen tutkittavaksi saattaminen ei
>laita vireille tuota päätöksen muuttamista.
Onko tämä työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta se kunnallisella/valtion tasolla toimiva paikallinen taho? Jos on, siitä ei ole apua - yritetty on. Siellä oltiin virkailijan kannalla minun kohdalla (epäilen kytköksiä virkailijaan päin, koska kun pyysin tietoja lautakunna jäsenistä, en saanut niitä, vaikka niiden pitäisi olla saatavilla kaikille).
- Terkkuja prseetä
Kallonkutistajien pitäisi lisätä diagnoosilistaansa Te-masennus. Olin ennen melko optimistinen elämän suhteen, mutta viime vuosina työttömyyden lisääntyessä (ja työkkäri-pakkokäyntien myös) on elämä synkentynyt h-tisti. Hermot menee jo ajatellessa seuraavaa käyntiä ja sitä seuraavia pakkotyöpajoja yms. Silmukka kiristyy, eikä siitä pääse pois.
Työ on ok sinänsä, mutta nuppi alkaa hiljalleen sumeta pohtiessa kaikkia niitä epäoikeudenmukaisuuksia ja järjetöntä kyykytystä, mihin on vuosien aikana joutunut alistumaan. Olen kovanahkainen, pikku murheet hyvin kestävä ihminen, vaan nykyään tuntuu siltä, että EI VTTU JAKSA ENÄÄÄÄÄÄ!
Saisivat potkia kaikki halvatun orjapiiskuritantat viroistaan pois, ja uudet asiakaspalvelijat värvättäköön työttömyyskortitosta. Varmasti paranee tehokkuus ja ennen kaikkea asenne.- et silleen
Aika harvan pää kestää TE-kuntousta/harjoitteluja jotka jatkuvat kuukausia tai vuosia PALKATTA. Lisäksi työkkäri ei tarjoa mitään muutakuin erimuotoisia kidutustoimenpiteitä työttömille ja jos näihin ei halua saa karenssin.
- oihgik
Mielenkiintoinen aloitus.
Minun tapauksessani kyse on kuitenkin jo pian 10-vuotta
kestäneestä jaksosta ja virkavirheiden todellisesta sarjatehtailusta.
V. 2009 - 2015 en saanut perustuslaissa määrättyä perusturvaa
juuri ollenkaan.
Ja vuodesta 2015 alkaen saatu työmarkkinatuki halutaankin yx kax
nyt takaisin: syy, virkailija on tehnyt virheen.
Ei jumak... tätä maata. - Nopenop
Olen itse tietoinen kahden reumaa sairastavan ihmisen syrjinnästä, vaikka heillä oli perusteelliset lääkärinlausunnot (erikoislääkärin antamat). Kumpikin menetti oikeutensa työttömyysturvaan, kun he kieltäytyivät vääränlaisesta työstä.
Kummallista näissä tapauksissa oli se, että kumpikaan ei saanut korjattua asiaa valituksilla, vaikka lain olisi pitänyt olla heidän puolella. Toisen henkilön asianajaja yrittää nyt ajaa asiaa väkisin eteenpäin. Toivon, että siinä käy hyvin ja TE-toimisto häviää taistelun.
Kun kuulin näistä tapauksista, aloin ihmetellä mitä ihmettä TE-toimiston väki oikein tekee tai yrittää tehdä? Yrittävätkö he väkisin aiheuttaa harmia heikkotuloisille ja sairaille ihmisille? - artisti2020
Onneksi TE_toimistot lakkautetaan!
Ne ova turhia suojatyöpaikkoja, eivätkä anna työttömien työnhakuun mitään lisäarvoa. Lähinnä ne pitävät työttömiä karjana, jolle pätkäistään säännöllisin väliajoin uusi leima ja pelotellaan välillä karensseilla!! - ValtsuValtikainen
"Onneksi TE_toimistot lakkautetaan!"
No kuntien pikkupiiskurit eli työnohjaajat mopatypyssä ne vasta osaavat kyykyttämisen. Sinulle viritetään ansoja joka puolelle työnhakuasi ja sinun puhumisia ja käyttäytymisiä kirjataan tietokantoihin ylös. Tuo ihan sen takia, että karenssi voitaisiin todisteellisesti antaa. Työkkärin tädit ovat vielä kevyttä tavaraa kyttäämisen suhteen. - Anonyymi
Vastenmielinen laitos,valehtelevat ihan pokkana, karenssilla uhkailua.
- Anonyymi
Heidän tehtävänään ei näytä olevan ihmisen taitojen esille tuonti ja niihin sopivan työn löytäminen, vaan normaalin, taitavan, kokeneen ihmisen rampauttaminen hulluksi tai muuten vajaaksi tai jopa sairaaksi tai rikolliseksi, tai ainakin asennevammaiseksi tai masentuneeksi. Ilman valehtelua se ei onnistuisi. Valehtelua itselleen, toinen toisilleen, esimiehilleen, valitusasteille, uhrilleen, medialle, suurelle yleisölle joka ei vielä ole omalla kohdallaan kokenut irtisanomista ja työttömyystoimiston kynsiin joutumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heidän tehtävänään ei näytä olevan ihmisen taitojen esille tuonti ja niihin sopivan työn löytäminen, vaan normaalin, taitavan, kokeneen ihmisen rampauttaminen hulluksi tai muuten vajaaksi tai jopa sairaaksi tai rikolliseksi, tai ainakin asennevammaiseksi tai masentuneeksi. Ilman valehtelua se ei onnistuisi. Valehtelua itselleen, toinen toisilleen, esimiehilleen, valitusasteille, uhrilleen, medialle, suurelle yleisölle joka ei vielä ole omalla kohdallaan kokenut irtisanomista ja työttömyystoimiston kynsiin joutumista.
Persun vaihtoehtoinen totuus.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840