Hur.reilla on kyllä omituisia tapoja

huh huh

pyöritään koivusalon ympärillä jussina ja syödään välillä mätää kalaa(surströmmingiä).

16

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • böckling

      Rikssvenskar äter väl surströmming,men bland finländare tror jag nog att sill ,lax och annan fisk är populärare.

    • :-)

      Rögad ål måste man ha på madaboret te midsommar i Skåne :D

      • kustbo33

        Så inte ens i Skåne äter ni surströmming på midsommaren ?


      • sol & hav
        kustbo33 kirjoitti:

        Så inte ens i Skåne äter ni surströmming på midsommaren ?

        Vi håller oss till nyrökt böcklig,nypotatis och jordgubbar,dessutom har vi kokkobrasa.


      • fy fan
        sol & hav kirjoitti:

        Vi håller oss till nyrökt böcklig,nypotatis och jordgubbar,dessutom har vi kokkobrasa.

        Inget annat fel på surströmming.......men lukten.


    • Ja, ja

      Ja se jälkensä jättänyt on.

      • No???

        Mut jokaisella omat tapansa. Juhannuskokko sitten...heitellä lumipalloja siihen keskikesällä? Nehän on pakastimessa ainakin meidän maakunnassa monella.Voisihan tämäkin olla outoa jollekin jos tää johannustangon ympärillä tanssi oudostuttaa...


      • midsommarmejor
        No??? kirjoitti:

        Mut jokaisella omat tapansa. Juhannuskokko sitten...heitellä lumipalloja siihen keskikesällä? Nehän on pakastimessa ainakin meidän maakunnassa monella.Voisihan tämäkin olla outoa jollekin jos tää johannustangon ympärillä tanssi oudostuttaa...

        Midsommarbrasan var åtminstone på vår ort ( i min barndom )ett sätt att få bortstädat brännbart skräp från knutarna.Man förenade nytta och nöje.


      • holmarochskär
        midsommarmejor kirjoitti:

        Midsommarbrasan var åtminstone på vår ort ( i min barndom )ett sätt att få bortstädat brännbart skräp från knutarna.Man förenade nytta och nöje.

        Samma här ,man samlade hela året på skräpet och visst blev det för det mesta en ståtlig brasa.


    • ellerfjärttävling

      Käringkånk är nog ganska konstigt det också,och att steka sig nästan till döds i bastun.

      • Käringkånk och att steka sig nästan till döds i bastun. Fick en god skratt :)
        Det har ju även kommit ett svenskt par eller två dit till Finland och tävlat i kärringkånk. Ett svenskt par vann faktistk nu senast läste jag i tidningen för ett tag sedan.
        Annars är det ju så att varje land har sin kultur, det bör man acceptera, alla kan ju inte vara som finländare :)
        Själv har jag en så kallad blandkultur, utöver svenskkultur, självklart kvar finns vissa till finskkultur klassade saker i mitt liv, har tagit även mycket från arabiskkultur, älskar t.ex arabisk mat och musik och dans.


      • skärgårdsflicka
        seijaah kirjoitti:

        Käringkånk och att steka sig nästan till döds i bastun. Fick en god skratt :)
        Det har ju även kommit ett svenskt par eller två dit till Finland och tävlat i kärringkånk. Ett svenskt par vann faktistk nu senast läste jag i tidningen för ett tag sedan.
        Annars är det ju så att varje land har sin kultur, det bör man acceptera, alla kan ju inte vara som finländare :)
        Själv har jag en så kallad blandkultur, utöver svenskkultur, självklart kvar finns vissa till finskkultur klassade saker i mitt liv, har tagit även mycket från arabiskkultur, älskar t.ex arabisk mat och musik och dans.

        Man kan ju plocka de bästa bitarna,jag älskar karelsk stek och karelska piråger,min man har lärt sig att älska stekt strömming,strömmingslåda och böckling (där som han växte upp åt de siklöja,(muikku ) inte strömming.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Käringkånk och att steka sig nästan till döds i bastun. Fick en god skratt :)
        Det har ju även kommit ett svenskt par eller två dit till Finland och tävlat i kärringkånk. Ett svenskt par vann faktistk nu senast läste jag i tidningen för ett tag sedan.
        Annars är det ju så att varje land har sin kultur, det bör man acceptera, alla kan ju inte vara som finländare :)
        Själv har jag en så kallad blandkultur, utöver svenskkultur, självklart kvar finns vissa till finskkultur klassade saker i mitt liv, har tagit även mycket från arabiskkultur, älskar t.ex arabisk mat och musik och dans.

        Man kan ju plocka de bästa bitarna från olika kulturer,de som "passar bäst ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man kan ju plocka de bästa bitarna från olika kulturer,de som "passar bäst ".

        Brukar plocka med mej Reissumies bröd å Vesta sill i dill när jag besöker Finland :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brukar plocka med mej Reissumies bröd å Vesta sill i dill när jag besöker Finland :)

        Köper du ingen korv,HKblue eller grynkorv ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köper du ingen korv,HKblue eller grynkorv ?

        Längesen man åt grynkorv , här i Skåne har jag ente sett i affärerna .Glömde kolla i somras när jau besökte Finland :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe