Oletteko taikauskoisia

una mujer

Sain tässä yks päivä ystävältäni muratin, kun tuli kaymään kylässä. Otin muratin kiittäen vastaan, kun en heti kehdannut sanoa etten halua sitä.
Kun ystäväni lähti, vein muratin heti ulos ja vielä kokonaan pois omalta tontiltanikin.
Soitin ystävälleni minkä kotalon hänen kukkaparkansa oli saanut. Nauroi ja sanoi, että miten joku voi olla niin taikauskoinen.
Olen kuullut paljon vanhempien ihmisten kertomuksia muratin tuomasta epäonnesta.
Onko täällä muita yhtä "hulluja" kuin minä? :=)

34

7237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies 50+

      Kamalampaa esitystä minkä entinen anoppi toi ei voi olla,no joo se on vintissä vieläkin vaihtaisin sen murattiin ilomielin.

    • Rituli

      että olen aivan valtavan taikauskoinen.
      Jos musta kissa juoksee tien yli edestäni, syljen oitis vasemman olan yli 3 kertaa tai jos sen kissan etäältä huomaan, käännyn mieluummin takaisin.

      Jos suolaa putoaa pöydälle, poimin sen hyppysiini ja heitän sen vasemman olan yli ja syljen kolme kertaa.

      Jos näen tien laidalla yksinäisen variksen, koetan hakea toisen tai vielä kolmannenkin.
      -Yksi tietää pahaa, kaksi hyvää ja kolme rahaa.

      Näitähän löytyy vaikka kuinka paljon. Kertokaa lisää!

      • yks typy

        kun haarukka tipahtaa lattialle, tietää naisvieraita ja veitsi miesvieraita. Jos vasenta kouraa kutittaa, se tietää rahaa, sillä oikea ojentaa ja vasen vastaanottaa. Silloin heti lottoamaan.


      • Tuulikki

        lapsuudesta muistan että jos metsälinnut tulivat lähelle taloa,se tiesi ikävyyksiä.Ja jos lintu tulee ikkunaa naputtelemaan nokallaan,tiesi myöskin jotain pahaa,samoin vielä-jos palokärki huutaa,ikävyyksiä oli luvassa.Siis pelkkää pahaa??


    • Unikko

      En ole kuullut muratin tuomasta epäonnessa, mikä sen sanoma on? Muratti on nyt muotikukka ja sitä käytetään mm. häissä oksina koristeena pöydällä, roikkumassa päytäliinoissa jne. Juuri istutin pari murattia, jotka kasvatin parvekkeella. Ne olivat alkujaan koristeena pääsiäiskukassa.

      Nyt on muotiin tulleet kallat, jotka olivat minun lapsuudessa ja nuoruudessa hautajaiskukkia. Sain kukkakimpun, jossa oli vaaleanpunainen kaunis kalla, mutta väkisin toi mieleen kuoleman. Sen verran taikauskoinen olen, etten vie kenellekään kukkaa, jos tiedän sen "taikausko"merkityksen. Murattin merkitystä en muista.

      • Kissalan Aapeli

        ikuinen riesa. Kissa hurauttelee niitä vähän joka nurkkaan. Että onnettomuuden merkki muratti on. Allergisena kättäni kutiaa melkein aina. Ei ole silti pennin hyrrää hellinnyt lotosta. Käden kutiamisen varaan ei pidä paljon panostaa.


      • taika
        Kissalan Aapeli kirjoitti:

        ikuinen riesa. Kissa hurauttelee niitä vähän joka nurkkaan. Että onnettomuuden merkki muratti on. Allergisena kättäni kutiaa melkein aina. Ei ole silti pennin hyrrää hellinnyt lotosta. Käden kutiamisen varaan ei pidä paljon panostaa.

        äitini piti murattia huonoa onnea tuottavana. Itse en oikein tiedä,uskonko vai ei siihen, Varmuuden vuoksi en kuitenkaan murattia itselleni huolisi.


    • Angiina

      Heippa, una mujer, minulta ei tietenkään kannata kysyä. En ole taikauskoinen, en usko edes horoskooppeihin. Perustelujakin minulla käsityksilleni on, mutta niitä esitän vasta, mikäli joku haluaa tietää. Siis - come on - Ellumari vaatii minua olemaan rehellinen oma itseni. Ja tälläinen minä olen! Kuiva kuin korppu.

      Mutta oikeastaan kirjoitin siksi, että tuolla juoruketjussa sanoit osuvasti. Minunkin elämässäni on ollut raskaita aikoja, jolloin en ole joutanut toisten juttuja levittelemään, kun omissa on ollut ihan tarpeeksi. Toisaalta olen ollut useita vuosia sellaisessa työssä, jossa on vaadittu ehdotonta vaitioloa. Sitä myös oppii pitämään asiat itsellään.

      • una mujer

        Itse olen töissä myös paikassa, jossa vaitiolo vaaditaan. Olisikohan sillä tosiaan vaikutusta että asiat pitää omana tietonaan.
        Joskus katsoo "monttu" auki kun joku kertoo niin tietävästi toisten elämästä. Sitä miettii, et mistä joillekin riittää mielenkiintoa pohtia toisen ihmisen elämää. Itse tahtoo olla aina niin omissa ajatuksissaan ettei näe eikä kuule mitään.
        Eiköhän suurin osa ihmisistä suurin piirtein tiedä millainen itse on . Olemmeko itsellemme rehellisiä vai emme. Sinä varmaan itse tiedät, oletko kuiva korppu vai et. :=))
        Ja mitä taikauskoon tulee, täytyy tunnustaa että vähän sitä vikaa (jos sitä viaksi voi sanoa) minulla on. Horoskooppeihin en usko, paitsi silloin, jos ne lupaa jotain hyvää. :=)


    • Huono viherpeukalo

      hiljattain mutta en muistanut että kumpaa se tuotti hyvää vai huonoa onnea. Joka tapauksessa se oli jo toinen muratti joka kuoli käsiini. Mitähän tästä nyt seuraa?:D Muratti olisi ollut niin nätti siinä kukkapylväässäni. Tuottaako se muka uskomusten mukaan huonoa onnea? Joillain morsiamillakin on murattia morsiuskimpussaan.

      • Ellumari

        perjantaina 13:sta päivä.
        Pelkäsin koko lennon ajan.

        Tikapuiden alta en kulje ja nolikolaria kosketan, jos sattuu kohdalle, suolasirotinta en ojenna suoraan käteen kenellekään ja kynnyksen yli en anna käsipäivää.

        Sittenkin sanon aina, etten ole taikauskoinen.


      • minäkin olen kuulllut vanhe...
        Ellumari kirjoitti:

        perjantaina 13:sta päivä.
        Pelkäsin koko lennon ajan.

        Tikapuiden alta en kulje ja nolikolaria kosketan, jos sattuu kohdalle, suolasirotinta en ojenna suoraan käteen kenellekään ja kynnyksen yli en anna käsipäivää.

        Sittenkin sanon aina, etten ole taikauskoinen.

        Ei pidä ottaa murattia kun se on niin huono kasvamaan ja jos se kuihtuu ja kuolee se merkitsee että lähipiirissä tapahtuu onnttomuuksia tai joku kuolee.
        No sehän on vain jokin taikausko vain .
        ei muratti oikein suomessa voi kasvaakaan se on etelän lämmön kasvi ja tarvii valoa paljon .
        Vaikea hoidettava .Jos haluat juuri muratin laita tekokkukka säilyy ikuisesti.
        Kaikki muita viherkasveja kannattaa kyllä kasvattaa kultaköynnökset ja juorut ym hyviä ikuisia kasveja ja lohikäärmepuut ja kiinankellot ja kiinanruusut ym ja kaikkai kaktukset ja viikunat ja peikonlehdet ja araliat ym onhan noita


      • una mujer

        Ole kiitollinen kun ne muratit kuoli. Kaksi,( nyt tosin kuolleita) vanhempaa naista kertoivat minulle, kun olin aika nuori, että muratti on huonon onnen kukka. Joka sellaista pitää, huono onni seuraa elämässä. Ja kun kukan hävittää, ei sitä saa jättää tosiaan edes omalle tontille. Jotenkin heidän kertomuksensa on syöpynyt mun mieleeni, etten murattia itselläni pidä. Miettikääpä, jos teillä jollain on muratti kotona, olisko se tuonut huonoa onnea. Ja jos, niin hävittäkää äkkiä. :=))) Toinen kukka on saniainen. Se on hautakukka.


      • Hexa

        Jos se kerran tuo huonoa onnea, niin eikös sen kuoleminen ole hyvä asia. Tai sitten olosuhteet vain eivät olleet sille sopivat tai kysymyksessä on ollut hoitovirhe. Asiat vain tapahtuvat, ei niille tarvitse antaa mitään mystisiä sivumerkityksiä!


      • Anonyymi

        Muratti on kestävän ja uskollisen avioliiton tunnuskasvi. Siksipä sitä ehkä morsiuskimpuissa näkyy?Mitään kielteistä tai pahaa onnea tuottavaa en ole kuullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muratti on kestävän ja uskollisen avioliiton tunnuskasvi. Siksipä sitä ehkä morsiuskimpuissa näkyy?Mitään kielteistä tai pahaa onnea tuottavaa en ole kuullut.

        Muratti tietää uskottomuutta, sanoo vanha kansa, jos on taikauskoinen.


    • Hexuli

      Oletteko huomanneet pohjois-amerikkalaisissa hisseissä kolmannentoista kerroksen puuttumisen rakennuksista?

      • Siel ei muuten suosita lukua 13,se on ihme,että auto-cad 13 versio yleensä on tehty,no susi se onkin.


      • Angiina

        Sitten kun huomaa, että kristillisen kulttuuriperinteen maissa kolmetoista on epäonnen luku. Ja jossain muualla hisseistä puuttuukin se kolmas kerros. Tai jossain kolmannessa paikassa jokainen kynnelle kykenevä puhelinnumero tai rekisterikilpi vilisee lukuja kuusi ja kahdeksan, koska ne tuottavat onnea. Tai että jossainpäin kristillistä maailmaa kammoksutaan lukusarjaa 666, koska se on pedon luku samalla, kun toisella puolella maapalloa 666 on kuva onnekkaimmasta mahdollisesta lukusarjasta. Sitten kun tämän on havainnut ymmärtää, että eivät itse luvut, kukat, tikapuut ja mitä se milloinkin on voi olla se asia.

        Meillä ihmisillä on vain tarve yrittää hallita tätä oikukasta ja arvaamatonta elämää. Ja siihen tarkoitukseen kussakin kulttuuripiirissä valitaan omat symbolit.


    • keskiaikaa

      höpöhöpö

    • ........

      10 vuotta vanha aloitus. Home tarttuu.

    • nigolina

      Muratti on kaunis viherkasvi ja menestyy sellaisellakin jolla ei ole niin viheriä peukalo. Samati kissat juoksee mistä haluaa, lapsen sukupuolta ei voi poppakonsteilla määrittää ja mitä kaikkia niitä onkaan.
      Ei pidä uskoa sellaiseen mitä ei voi järjellä selittää.

    • ei taikauskoinen

      Ulkomailla monissa hotelleissa ei ole huoneita, 113, 213, 313 jne.

    • Hah !

      "Muratti tuo murheita", sanoi anoppivainaa eikä antanut muratinoksaa, jotta olisin saanut oman köynnöksen. Poikansa sen sijaan 'antoi' ja luuli vissiin, että sen myötä saa vain onnea.

    • Anonyymi

      Pihapuitten ympärillä muratti, jos pöllö pihapuuhun niin tietää kuolemaa .- Naapurin pihapuuhun tuli ja se oli sitten menoa :)

    • Anonyymi

      Olen kyllä taikauskoinen ja voisin kertoa montakin juttua siitä vaan kerron tuoreimman. Nyt joulun alla sain kukkalähetyksen, jouluruusu jossa vieressä violetti kukka, en muista nimeä ja lisänä muratti roikkui reunalta pitkänä oksana. No siinä kävi niin että sukkelasti kaivoin muratin pois juurineen päivineen ja kiikutin ulos roskikseen.
      Olin järkyttynyt enkä meinannut rauhoittua ennen kun toistin ääneen että nyt se on pois, niin vakavasti otan. Toinen on kanerva, sitä ei saa tuoda sisätiloihin se tietää surua.
      Muratti on murheen kukka, kannattaa uskoa, en kerro enempää...

    • Anonyymi

      Kyllä pitää paikkansa mieheni äidiltä ensin kuoli poika ja sen jälkeen mies seinällä kasvoi tosi rehevä ja iso muratti

      • Anonyymi

        meillä oli muratti- viherkasvi aikanaan, ja se menestyi hyvin, ja äitini sanoi, että heitä se pois, muratti on murheen kukka.
        En kuitenkaan heittänyt , kun se niin hyvin menestyi, ja alle vuoden aikana, meille tuli avioero, ja ihan täysin puskasta.


      • Anonyymi

        OIS NE KUOLLEET MUUTENKIN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        meillä oli muratti- viherkasvi aikanaan, ja se menestyi hyvin, ja äitini sanoi, että heitä se pois, muratti on murheen kukka.
        En kuitenkaan heittänyt , kun se niin hyvin menestyi, ja alle vuoden aikana, meille tuli avioero, ja ihan täysin puskasta.

        OIS SE ERO TULLUT MUUTENKIN. TURHA VIATONTA KUKKASTA SYYTTÄÄ.


    • Anonyymi

      Kun ottaa selville jokaisen uskomuksen alkuperän niin ymmärtää että ihmisillä on ollut aina halu uskotella asioita eri asioista .
      Sillä jokainen uskomus on saanut alkunsa jostain tapahtumasta jonka joku on tulkinnut omalla tavallaan .
      Jos todella kaikki asiat olisivat kuten uskomukset niistä kulkee kansan suussa , niin olis aika työlästä elää , milloin syljeskellään kolme kertaa olan yli ja milloin avaimet on laitettu pöydälle huonoa onnea tuomaan , ja joku kasvikin aiheuttaa epäonnea ,
      Joten kaikilla uskomuksensa asioissa, kai sekin antaa jollekin sisältöä elämään .

    • Anonyymi

      Uskoi kuka mihin tahansa pahan tuojaan .Pahlta makialta voi suojautua. Ristin merkillä.Jos ei koti löydy ristiä.Voi sen tehdä suojeleman kotia,itseään vaikka tulitikusta. Tai isomaan kepeistä. Laitta sen ulko oven yläpuolelle, kerrostalossa sisäpuolelle ovea.yö pöydälle unta suojelemaan,ties mihin.

    • Anonyymi

      Uskomus: Kuusen havunoksat jouluna maljakossa,parvekella koristeena.Tuo kuolemaa. Kuluvat ne oksina vain haudoille.

    • Anonyymi

      Hulluhan sie oot. Murattia kasvaa etelässä "peittoina" maastossa
      ja muureilla, kirkkojen ja luostarienkin muureilla. Siitäkö on lähtösin
      taikausko ?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe