Nassen elvytyskoulu

Sisäinen kansakynttiläni heräsi.

Miten te elvytätte ihmistä tai yleensä annatte ensiapua? Eiköhän se ole kuitenkin tärkeämpi puheenaihe kuin "tappaminen".

33

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin kurssilla.

Tarkistan, onko henkilö tajuissaan, jos ei, katson, hengittääkö. Jos hengittää, käännän kylkiasentoon ja soitan hätänumeroon, jos ei, soitan ja elvytän painamalla rintakehästä ja puhaltamalla jne.

• Mitä teet jos henkilö kouristelee?

• nasse_seta kirjoitti:

Mitä teet jos henkilö kouristelee?

Suojaan päätä, en laita suuhun mitään. Kohtauksen pitkittyessä soitan hätänumeroon.

• icepicked kirjoitti:

Suojaan päätä, en laita suuhun mitään. Kohtauksen pitkittyessä soitan hätänumeroon.

Joo. Oikeastaan aika hetikin voi soittaa, varsinkin jos ei ole epi-ranneketta.

• nasse_seta kirjoitti:

Joo. Oikeastaan aika hetikin voi soittaa, varsinkin jos ei ole epi-ranneketta.

Minä juuri kirjoitin epilepsiakohtauksesta... Tosin unohdin sata varmasti jotain...

• kurpizza kirjoitti:

Minä juuri kirjoitin epilepsiakohtauksesta... Tosin unohdin sata varmasti jotain...

Ihan ok se oli.

• Katsotaans... Pulssin osaisin katsoa ja kääntää kylkiasentoon... Sitten loppuu minun osaaminen.. Soittaa osaan.

Jos toiselle tulee epilepsia kohtaus:

Poissaolo kohtaus: Käveleskelee epämääräisenä ympäriinsä tai tuijottaa yhteen kohtaan. Varmistaa, ettei henkilö vahingoita itseään.

Kouristelukohtaus: Pysy rauhallisena. Älä tee niinkuin minä 11-vuotiaana, eli kilju kurkkusuorana. Kukaan ei edes ymmärrä silloin, mikä on hätänä, koska ääni on niin kimeä... Käännä kohtauksen saanut henkilö kylkiasentoon ja varmista, että hengitysteitä ei tuki mitään... Kohtaus menee yleensä nopeasti ohi. Kohtauslääke annetaan, jos kohtaus on kestänyt pitkään tai uusi kohtaus tulee, kun henkilö ei ole toipunut kunnolla edellisestä. Me olemme yleensä myös olleet lääkäriin yhteydessä näistä pahemmista kohtauksista.

Tuon verran muistan ulkoa... Kirjoitinpa, jos joku joskus tarvitsee kyseistä tietoa...

• Tälleen epilepsiapotilaan läheisenä toivon, että soitatte vaan saman tien. Ambulanssin tulo kestää niin saatanan pitkään ja aina se julkisella paikalla saatu paha kohtaus on sellainen takapakki koko hoidossa, että ei sitä ihan maallikkoavulla toivo ohitettavan.

Mehän joudutaan kuitenkin menemään lääkäriin sen kanssa, joten pliis tilatkaa ambulanssi samantien, varsinkin jos ette heti löydä ranneketta tai kaulakorua.

Voi olla että SPR:n kouluttajat neuvovat odottamaan, mutta soittakaa sinne 112:een ja he siellä määritteevät hoidon kiireellisyyden. Soittamatta jättäminen on oikeastaan sitä, että maallikko määrittelee kiireellisyyden.

Näissä kohtauksissa on sekin ongelma, että nämä hyväkkäät kolauttelevat päänsä aina johonkin Anttilan tarjouslaarin kulmaan, ja sitten kuitenkin pitää mennä lääkäriin sen takia. Että ei se kouristelu ole se ainoa ongelma.

• Mie saatan muuten käyttäytyä poissaolokohtaukselle tyypillisellä tavalla, vaikkei minulla ole sellaisia koskaan ollut.

• icepicked kirjoitti:

Mie saatan muuten käyttäytyä poissaolokohtaukselle tyypillisellä tavalla, vaikkei minulla ole sellaisia koskaan ollut.

Ei kai niitä moni edes huomaa tai tunnista. Ajattelevat vain, että omituinen henkilö. Ei kai silläkään ole niin väliä, että tunnistaa kaikenmaailman kohtauksia, vaan on valmis kysymään ihmisiltä, että kuinka he voivat ja tarvitsevatko he apua.

• nasse_seta kirjoitti:

Tälleen epilepsiapotilaan läheisenä toivon, että soitatte vaan saman tien. Ambulanssin tulo kestää niin saatanan pitkään ja aina se julkisella paikalla saatu paha kohtaus on sellainen takapakki koko hoidossa, että ei sitä ihan maallikkoavulla toivo ohitettavan.

Mehän joudutaan kuitenkin menemään lääkäriin sen kanssa, joten pliis tilatkaa ambulanssi samantien, varsinkin jos ette heti löydä ranneketta tai kaulakorua.

Voi olla että SPR:n kouluttajat neuvovat odottamaan, mutta soittakaa sinne 112:een ja he siellä määritteevät hoidon kiireellisyyden. Soittamatta jättäminen on oikeastaan sitä, että maallikko määrittelee kiireellisyyden.

Näissä kohtauksissa on sekin ongelma, että nämä hyväkkäät kolauttelevat päänsä aina johonkin Anttilan tarjouslaarin kulmaan, ja sitten kuitenkin pitää mennä lääkäriin sen takia. Että ei se kouristelu ole se ainoa ongelma.

Julkisella paikalle ei ole sattunut...

Mutta joo. Jos on joku vieras ihminen, eikä ketään perheenjäseniä ole paikalla, tietenkin soittaa... Siis... minunkin läheisellänikin oli huulet olleet sinisenä, eli verenkierrossa jotain ongelmaa. Ambulanssilla kestää pitkää ja kun on paniikissa ja toisella on kohtaus, niin se tuntuu kestävän tunteja... Hätäkeskuksesta annetaan varmasti ensiapuneuvojakin...

Vitutti muuten saatanasti, kun yksi meidän luokkalainen sanoi "Olisi kivaa, jos olisi epilepsia." Sanoin kyllä ettei olisi ja piti onneksi turpansa kiinni. Prkl. Miten joku voi vielä kasilla olla niin helvetin tyhmä?

• nasse_seta kirjoitti:

Ei kai niitä moni edes huomaa tai tunnista. Ajattelevat vain, että omituinen henkilö. Ei kai silläkään ole niin väliä, että tunnistaa kaikenmaailman kohtauksia, vaan on valmis kysymään ihmisiltä, että kuinka he voivat ja tarvitsevatko he apua.

No hyvä. Hysteerikot ovat ärsyttäviä.

• kurpizza kirjoitti:

Julkisella paikalle ei ole sattunut...

Mutta joo. Jos on joku vieras ihminen, eikä ketään perheenjäseniä ole paikalla, tietenkin soittaa... Siis... minunkin läheisellänikin oli huulet olleet sinisenä, eli verenkierrossa jotain ongelmaa. Ambulanssilla kestää pitkää ja kun on paniikissa ja toisella on kohtaus, niin se tuntuu kestävän tunteja... Hätäkeskuksesta annetaan varmasti ensiapuneuvojakin...

Vitutti muuten saatanasti, kun yksi meidän luokkalainen sanoi "Olisi kivaa, jos olisi epilepsia." Sanoin kyllä ettei olisi ja piti onneksi turpansa kiinni. Prkl. Miten joku voi vielä kasilla olla niin helvetin tyhmä?

Millä logiikalla häi on onnistunut edes pääsemään kasille?

• icepicked kirjoitti:

Millä logiikalla häi on onnistunut edes pääsemään kasille?

No älä nyt. Keskiarvo luokan paras. Ellei jopa koulun paras? (Rasittavaa, piti aina vertailun vuoksi kysyä myös minun koenumerot... Jos satuin saamaan paremman, neiti aloitti viikkoja ennen lukemaan kokeeseen ennen edes koepäivän tietoa.) Myöskin urheilullinen (liikunta kymppi), viittaa tunneilla ja toistaa kuin papukaija kaiken kirjoista lukemansa ja opettajalta kuulemansa.

Sillä logiikalla.

Mielenkiintoista sinänsä, että paitsi hän on sairaan hyvä koulussa, hän onnistuu olemaan samalla helvetin tyhmä. Maalaisjärki jossain...

• kurpizza kirjoitti:

No älä nyt. Keskiarvo luokan paras. Ellei jopa koulun paras? (Rasittavaa, piti aina vertailun vuoksi kysyä myös minun koenumerot... Jos satuin saamaan paremman, neiti aloitti viikkoja ennen lukemaan kokeeseen ennen edes koepäivän tietoa.) Myöskin urheilullinen (liikunta kymppi), viittaa tunneilla ja toistaa kuin papukaija kaiken kirjoista lukemansa ja opettajalta kuulemansa.

Sillä logiikalla.

Mielenkiintoista sinänsä, että paitsi hän on sairaan hyvä koulussa, hän onnistuu olemaan samalla helvetin tyhmä. Maalaisjärki jossain...

Kuule, tyhmyyttä ja liikunnallisuutta lukuunottamatta häi voisi olla minä. Minua on kutsuttu pikkuopettajaksi prinssi-Stalinin lisäksi.

• icepicked kirjoitti:

Kuule, tyhmyyttä ja liikunnallisuutta lukuunottamatta häi voisi olla minä. Minua on kutsuttu pikkuopettajaksi prinssi-Stalinin lisäksi.

Ai, sinäkinkö sanot oppilaalle, jolla on 9.2 keskiarvo kommentiksi "Ai oikeesti? Vähän paska." ??

• kurpizza kirjoitti:

Ai, sinäkinkö sanot oppilaalle, jolla on 9.2 keskiarvo kommentiksi "Ai oikeesti? Vähän paska." ??

En. Enkä kysy muiden numeroita, mutta odotan, että muut kysyisivät minun, jotta pääsisin leijumaan. Minua vatuttaa äärimmäisesti yksi kaveri, jonka mielestä kouluni ei noudata säädöksiä, joten en voisi muka olla hyvä koulussa.

• icepicked kirjoitti:

En. Enkä kysy muiden numeroita, mutta odotan, että muut kysyisivät minun, jotta pääsisin leijumaan. Minua vatuttaa äärimmäisesti yksi kaveri, jonka mielestä kouluni ei noudata säädöksiä, joten en voisi muka olla hyvä koulussa.

Minua hävettää saada hyvä numero. Varsinkin, jos opettaja vielä kertoo sen olevan luokan paras...

• kurpizza kirjoitti:

Minua hävettää saada hyvä numero. Varsinkin, jos opettaja vielä kertoo sen olevan luokan paras...

Nälvitäänkö siellä vielä hyvistä numeroista? Mie olen äärimmäisen mielissäni joka kerta.

• icepicked kirjoitti:

No hyvä. Hysteerikot ovat ärsyttäviä.

Ambulanssi kuuluu soittaa heti siitäkin syystä, että kyse ei välttämättä olekaan epilepsiasta. Mitä jos oletkin väärässä ja oikeasti oli kyse aivohalvauksesta, jolloin kyse on juuri niistä minuuteista... Ja epileptinen kohtaus taas voi johtua vaikka sun mistä.

Hysteria ei auta, mutta on tavallaan ymmärrettävä reaktio (kuten Kurpizzan kiljuminen - jos oikeaa toimintamallia ei ole koskaan mietitty, niin aika paha siinä on yhtäkkiä jotain järkevää tehdä.)

• icepicked kirjoitti:

Nälvitäänkö siellä vielä hyvistä numeroista? Mie olen äärimmäisen mielissäni joka kerta.

Ei, mutta entinen "paraskaverini" suhtautui minuun aina kielteisesti ja sai minut häpeämään kaikkia kehuja, mitä harvoin sain. Nykyään alkaa siis aina hävettämään, kun kehutaan, siksi koitan vältellä niitä tilanteita ja pitää omista numeroista pää kiinni. Varsinkin, jos on parempi numero kuin toisella...

Mutta kyllä minä tyytyväinen olen, ei siinä mitään...

• kurpizza kirjoitti:

Ei, mutta entinen "paraskaverini" suhtautui minuun aina kielteisesti ja sai minut häpeämään kaikkia kehuja, mitä harvoin sain. Nykyään alkaa siis aina hävettämään, kun kehutaan, siksi koitan vältellä niitä tilanteita ja pitää omista numeroista pää kiinni. Varsinkin, jos on parempi numero kuin toisella...

Mutta kyllä minä tyytyväinen olen, ei siinä mitään...

Ehkä mie olen vain itsekeskeinen kuspää... On silti kivaa päteä.

• kurpizza kirjoitti:

Sillä logiikalla.

Minäkin tunnen henkilön, joka muistaa täydellisesti oppikirjojen tekstit, mutta ei osaa soveltaa niitä, eikä muutenkaan tunnu ymmärtävän mistään mitään.
        Ja kyseistä henkilöä pidetään asiallisena ja käytösnumero oli 9. Oikeasti käyttäytyy lapsellisesti (esim. ottaa toisen puhelimen jatkuvasti ilman lupaa) ja suuttuu helposti.
        Lisäksi hän kuvittelee olevansa kaverini...

• jokutyyppi19 kirjoitti:

Minäkin tunnen henkilön, joka muistaa täydellisesti oppikirjojen tekstit, mutta ei osaa soveltaa niitä, eikä muutenkaan tunnu ymmärtävän mistään mitään.
        Ja kyseistä henkilöä pidetään asiallisena ja käytösnumero oli 9. Oikeasti käyttäytyy lapsellisesti (esim. ottaa toisen puhelimen jatkuvasti ilman lupaa) ja suuttuu helposti.
        Lisäksi hän kuvittelee olevansa kaverini...

Kyllä tuo meidänkin neropatti vie välillä toisten tavaroita... Tosin, mikäs siinä kun on rikkaasta perheestä... Selitti ostaneensa 200€ shortsit (siis semmoiset lyhyet, joissa tuskin on edes paljoa kangasta käytetty...) Minä kysyin siihen, että oliko ne ommeltu seteleistä, kun noin kalliit...

Kaveriksi ei rupeaisi minulle, koska hän halveksii minun läheisempiä kavereita... Kohtelee ihan asiallisesti ja näin, kummallekin käy... (Meillä kahdella kun on yhteinen kaveri...)

Mutta otan osaa, jospa saisit kesälomalla takiaisen karistettua... Ellei se sitten kovin pahasti ole ihastunut (oli pakko, anteeksi. Jäänyt päälle siitä, kun olen kiusannut Trotskia..)

• kurpizza kirjoitti:

Kyllä tuo meidänkin neropatti vie välillä toisten tavaroita... Tosin, mikäs siinä kun on rikkaasta perheestä... Selitti ostaneensa 200€ shortsit (siis semmoiset lyhyet, joissa tuskin on edes paljoa kangasta käytetty...) Minä kysyin siihen, että oliko ne ommeltu seteleistä, kun noin kalliit...

Kaveriksi ei rupeaisi minulle, koska hän halveksii minun läheisempiä kavereita... Kohtelee ihan asiallisesti ja näin, kummallekin käy... (Meillä kahdella kun on yhteinen kaveri...)

Mutta otan osaa, jospa saisit kesälomalla takiaisen karistettua... Ellei se sitten kovin pahasti ole ihastunut (oli pakko, anteeksi. Jäänyt päälle siitä, kun olen kiusannut Trotskia..)

Ja sitä sinä oletkin tehnyt antaumuksella... Siis kiusannut minua.

Miksi niin monet älykkäät ovat täysiä kusipäitä aivan väärällä tavalla?

• icepicked kirjoitti:

Ja sitä sinä oletkin tehnyt antaumuksella... Siis kiusannut minua.

Miksi niin monet älykkäät ovat täysiä kusipäitä aivan väärällä tavalla?

Kjähhähhähhää!

Ovatko he älykkäitä, jos he pystyivät tunkemaan päähänsä valtavasti tietoa pystymättä kuitenkaan hyödyntämään ja todella ymmärtämään sitä?

• kurpizza kirjoitti:

Kjähhähhähhää!

Ovatko he älykkäitä, jos he pystyivät tunkemaan päähänsä valtavasti tietoa pystymättä kuitenkaan hyödyntämään ja todella ymmärtämään sitä?

Minä en puolestani ellennä, miten joku pystyy oppimaan tietoa ja olemaan täysin kykenemätön hyödyntämään sitä. Älykkyyttä voi tosin mitata monella mittarilla...

• icepicked kirjoitti:

Minä en puolestani ellennä, miten joku pystyy oppimaan tietoa ja olemaan täysin kykenemätön hyödyntämään sitä. Älykkyyttä voi tosin mitata monella mittarilla...

Siis tuo meidän neropatti on sairaan hyvä koulussa, mutta joku arkipäiväinen homma saattaa olla ihan mahdoton...

Niin, mutta minun mielestäni älykkyys on muutakin kuin koulumenestys. Tuolla "hyvä koulussa" määritelmällä minäkin olisin älykäs...Mielikuva... XD... Älykkyyttähän on vieläpä monenlaista, ja yleensä mitataan sitä matemaattista älykkyyttä (kai?)... Sosiaalista älykkyyttä on (voisin kuvitella) varmaan hankala mitata...

• kurpizza kirjoitti:

Siis tuo meidän neropatti on sairaan hyvä koulussa, mutta joku arkipäiväinen homma saattaa olla ihan mahdoton...

Niin, mutta minun mielestäni älykkyys on muutakin kuin koulumenestys. Tuolla "hyvä koulussa" määritelmällä minäkin olisin älykäs...Mielikuva... XD... Älykkyyttähän on vieläpä monenlaista, ja yleensä mitataan sitä matemaattista älykkyyttä (kai?)... Sosiaalista älykkyyttä on (voisin kuvitella) varmaan hankala mitata...

Mie olen hyvä koulussa, mutten osaa tehdä ruokaa tai siivota... Kissatkin avaavat ovia paremmin kuin mie.

• Siiliö

Sanoit, että puheenaihe on tärkeämpi, kuin tappaminen. Olen samaa mieltä, MUTTA puheenaihe ei ole yhtä kiintoisa, koska tappamisessa on jotain luovaa. Tappaa voi monella tapaa ja elvytyksessä ehkä juuri yksi taikka kaksi tapaa.

• Myönnän, että tappamisessa (tai sen kirjallisessa kuvittelussa) on paljonkin luovaa. Oikeasti luovaa on myös elämästä selviytymisessä hengissä.

• nasse_seta kirjoitti:

Myönnän, että tappamisessa (tai sen kirjallisessa kuvittelussa) on paljonkin luovaa. Oikeasti luovaa on myös elämästä selviytymisessä hengissä.

Hengissäselviytyminen on luovempaa, kun ei ole etukäteen tehty täydellisiä ohjeita. Tiedän eräänkin epätodennäköisen tapauksen, josta kuitenkin jaksan keskustella ikuisuuden... Mutta ei siitä enempää täällä. Aloitan sille ihan oman ketjun.

• jokutyyppi19 kirjoitti:

Hengissäselviytyminen on luovempaa, kun ei ole etukäteen tehty täydellisiä ohjeita. Tiedän eräänkin epätodennäköisen tapauksen, josta kuitenkin jaksan keskustella ikuisuuden... Mutta ei siitä enempää täällä. Aloitan sille ihan oman ketjun.

Tuohan se tiettyä jännitystä elämään, kun ei oikeasti tiedä, että missä mun adrenaalipistos on, kun just sain ampiaisenpiston ja sitten anafylaktisen shokin ja nyt tukehdun.

Sitä voi luovasti etsiä keittiönkaapista, auton takakontista, käsilaukusta, treenikassista, meikkien joukosta - vai meniköhän se sittenkin lapsien leikkeihin, ovat penteleet luovasti käyttäneet sen rakentamaansa legokaupunkiin.

Ja nyt luovasti kuolen, ja omaiset saavat luovasti suunnitella arkun tai kukkakimpun tai jäähyväisrunon. Koska mukanani meni 90 prosenttia perheen tuloista, akka saa käyttää luovuttaan, että saa talouden taas kuntoon ja penskoille ruuat tehtyä.

Ihan kuin mitään täydellisiä ohjeita olisi olemassakaan, ja etteikö selviytymisen eteen saisi joka tapauksessa kamppailla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      146
      3167
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2593
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2571
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2238
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1954
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      110
      1891
    7. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      252
      1875
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1714
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1627
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1502
    Aihe