Pc käynnistyy Biosissa, miten sietä pois?

Mitäs nyt ?

Mahtaakohan syy olla siinä, että liitin usb laitteen tietokoneen usb porttiin, joka on varattu biosin päivitys usb tikkua varten?
Ei minulla kyllä mitään Bios päivitys USB tikkua ole.
Käynnistin tietokoneen ja tietokone ei käynnistynyt normaalisti, vaan bios hallinta tilassa.
Tietokone käynnistyy Bios tilassa, vaikka irroitin usb ohjaimen usb Bios päivitys portista tietokoneen sammuttamisen jälkeen.
Miten bios päivitys tilasta pääsee pois, tietokonegurut pitää minua tietenkin tyhmänä, mutta en onnistunut siinä normaalisti tallenna ja poistu valikosta/älä tallenna muutoksia ja poistu valikosta vaan, tilanne palasi siihen, ettei Bios valikosta päässyt pois.
Myöskään boottaus kometo ei auttanut, vaikka tietokone boottasi, niin senkään jälkeen ei tapahtunut normaalia tietokoneen käynnistystä, vaan Bios sivuille tietokone jälleen meni.

Ei kai tässä muu auta, kuin käyttää tietokone jollakin siitä paremmin ymmärtävälle, joka paremmin ymmärtää näitä juttuja.
Ei kai sen pitäisi olla kovin monimutkaista Bios sivuilta poistuminen, koska sieltähän niitä tietokoneen komponenttien osia säädetään, vai olenko oikeassa?

12

6443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katso biossista onko kovalevy ensimmäisenä boottauslistassa.

• fdsafdsa

Kai valitsit sen, että tallenna muutokset ja poistu?

Yksi vaihtoehto on tietysti resetoida bios, johon voi olla joko nappi, jumpperi tai sitten ei. Yksi vaihtoehto on irroittaa bios:n paristo emolevystä (pyöreä, kiiltävä paristo istukassa, eli ei tarvitse kolvaamista tuo irroitus ja uudelleenkiinnitys). Anna emolevyn olla hetken aikaa rauhassa ilman paristoa ennen kuin kytket sen takaisin.

Kai kävit biosin vaihtoehdot läpi ja katsoit, ettei sieltä voi muuttaa esimerkiksi boot-järjestystä niin, että käynnistä hdd0 asemalta tai että ei käynnistetä biosiin?

Yksi vaihtoehto on toki luoda usb-tikku, jossa tosiaan on bios-päivitys ja tehdä se lopppuun. Eiköhän kone sen jälkeen toimi normaalisti.

Ei ole koskaan tuollaista itselle tapahtunut, joten keksin eri vaihtoehtoja, joiden voisin ajatella toimivan.

• Mitäs nyt?

Vika ei ollutkaan niin yksinkertainen, että syy olisi Biosissa sekaisin mennyt tietokoneen käynnistys järjestys.
      Kun en konetta saanut toimimaan, niin vein sen huoltoon ja siellä syyksi paljastui rikkoontunut SSD levy, jonne käyttöjärjestelmä on asennettu.
      Siinä kärsi kyllä SSD levyn luottamus, niitähän on hehkutettu lähes särkymättömiksi ja paremmiksi, kuin perinteinne kiintolevy.
      Ei tuo ainkaan kovin huono SSD levy pitäisi olla, kun 3 vuoden takuu on annettu, mutta eipä kestänyt kovin pitkään, kone hankittiin viime marraskuussa eli vajaa 8 kk kesti SSD levy.
      Olisko joku maanantai kappale sattunu meikäläisen PC:n kokoonpanoon
      Huollossa kerrottiin, että SSD levyjä hajoaa nykyään aika usein.
      SSD levy oli siis: OCZ 128GB, Vertex 450 , 2,5"SATA III
      Vaikka nyt hajosi tämän merkkinen komponentti, niin mikä vaan tietokoneen komponentti voi rikkoontua, vaikka olis kuinka kallis hyvänsä.

• fdsafdsa

OCZ:tat ovat usein nopeita, mutta vielä useammin heikkolaatuisia

• ei naurata

Paljos makso tuon huoltoon vieminen, mulla nimittäin ihan sama ongelma...

• SSD on särkymätön fyysisesti, mutta kirjoitusten suhteen sen elinikä on rajoitettu ja paljon lyhyempi kuin perinteisellä magneettisellä levyllä.

OCZissä on ollut eniten ongelmia, palautusprosentti hipoo 6%.

• ei naurata kirjoitti:

Paljos makso tuon huoltoon vieminen, mulla nimittäin ihan sama ongelma...

Varmasti aivan liikaa, eihän siinä tarvitse muutakun vaihtaa levy itse ja nollata BIOS ja homma on vartissa ohi.
        Vianetsintä perinteisesti komponentit testaamalla.

• SSD levy kestää varsin hyvin jos ostaa hyvämerkkisen ja laatusen.

• SSD levy kestää kyllä fyysisesti enemmän kuin HDD mutta tavanomaista kirjoitusta huomattavasti vähemmän kuin perinteinen levy, eli sen hehkutuksen olet kyllä ymmärtänyt väärin.

• sertyb45e

SSD ei mene "rikki", mutta kun se sekoaa kunnolla, sitten sillä ei tee mitään.
      Parempia on nämä levy levyt.

• x90z+x9+0zx9+0z9x+0z

SSD-levyt hakkaavat perinteiset kiintarit kaikessa paitsi suurten tietomäärien varastoinnissa, koska nopean flash-muistin hinta per gigatavu on vielä niin korkea. Järjestelmälevynä ja ohjelmien asennuspaikkana SSD:t ovat niiiiin hemmetin paljon nopeampia, etten ainakaan itse ole enää koskaan palaamassa pyöriviin kiekkoihin tuossa käyttötarkoituksessa. Itse asiassa jos ja kun nykyinen SSD:ni ja perinteiset kiintarini kestävät muutaman vuoden eteenpäin tästä hetkestä, todennäköisesti ostan teratavun SSD-levyn ja muuta en enää tarvitse.

Joo, hajonnut SSD = käytännössä mahdotonta saada sieltä mitään ulos, vaikka perinteiseltä levyltä voi vielä onnistuakin. Mutta eihän tällä ole merkitystä, jokaisella kun on kaikesta vähänkin tärkeämmästä datasta tuoreet varmuuskopiot. Käyttöjärjestelmäasennuksen voi palauttaa 10-15 minuutissa aiemmin tehdyltä levykuvalta. Maanantaikappaleita levyissä on käytetystä tekniikasta riippumatta aina, joten sekään ei ole mikään peruste mihinkään suuntaan.

• Siksi kannattaa ostaa tavallinen levy SSD kaveriksi. Sinne sitten kaikki omat tiedostot ja SSD levylle taasen käyttis ja ohjelmat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe