tietokone mies

threekings1

moi haluaisin tietää että mitä oikeastaan tarkottaa tietokone insinööri tai datanomi olen 7lk ja olen erittäin kiinostunut noista kummastakin. mutta en tiedä 100% mitä noi tarkottaa joten olisiko joku kiva ja keertois mitä tarkottaa tietokoneinsinööri ta -=- datanomi

5

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osajaska

      Hei, Datanomi on amis-tutkinto, insinöörit yleensä aina AMK-tutkintoja. Eli jos inssiksi meinaat, lukio lienee parempi suorittaa ensin pois. Datanomeja (ATK-merkonomeja) on tämä maa pullollaan

      • nomi

        Mikään ei estä jatkamasta datanomista insinööriksi, datanomitutkinto antaa samanlaisen jatko-opintokelpoisuuden kuin lukiokin, jonka lisäksi saa ainakin jonkun ammatin pohjalle. Insinööriksi jatkettaessa tosin kannattaa käydä esim. valinnaisina aineina lukion matikan kurssit (jos oppilaitoksessa on se mahdollisuus) sillä insinööriopintoihin sisältyy paljon matikkaa.


    • haluat

      Jos siis päädyt tähtäämään insinööriksi, voit valita jo tässä vaiheessa opintojen rakennetta.

      Jos käyt nyt ammattikoulun vaikka siksi datanomiksi, niin sitten AMK-opinnoissa kaksi ekaa vuotta lähinnä opiskelet matikkaa ja fysiikkaa. Mutta onpahan sitten sähkötekniikka yms. asiat hallussa AMK:uun mennessä. Ja niitä opiskellaan siellä paljon...

      Jos käyt nyt lukion, niin sitten käyt sitä sähköä, elektroniikkaa yms. ne pari ekaa vuotta. Näin karkeasti siis.

      Molemmissa on puolensa ja lopputulos sama.

    • nomi

      Datanomitutkinto on toisen asteen ammatillinen tutkinto eli voit jatkaa peruskoulusta suoraan datanomiksi. Datanomitutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Tällöin tosin kannattaa huomioida että esim. insinööritutkintoon sisältyy paljon matikkaa, jolloin kannattaa selvittää voitko suorittaa esim. valinnaisina matikan kursseja lukiossa. Sisäänpääsymahdollisuuksia se ei yleensä paranna, mutta helpottanee sitten tulevien opintojen suorittamista. Datanomit eivät ole insinöörien tapaan matemaattisesti suuntautuneita vaan kaupallisesti suuntautuneita eli tutkintoon sisältyy myös liiketaloutta. Suutautumisvaihtoehtoja on kaksi: ohjelmointi (tietojärjestelmien kehittäminen) ja käytön tuki (it-palvelujen markkinointi). Useimmissa kouluissa ei ole ohjelmointisuuntautumista.

      Ammattikorkeakouluissa on kaksi it-alan tutkintoa: it-tradenomit ja insinöörit. It-tradenomit ovat datanomien tapaan kaupallisesti suuntautuneita ja insinööriopinnot taas painottuvat matikkaan. Suuntautumisvaihtoehtoja on molemmissa yleensä useita ja molemmat tutkinnot vaativat alleen, jonkin toisen asteen tutkinnon. Sitten on tietenkin vielä myös yliopistot...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      112
      1107
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      106
      977
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      822
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      665
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      194
      572
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      40
      559
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      549
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      525
    Aihe