Jos olet hankkimassa Kleinspitzin pentua kannattaa olla tarkkana PRA- sairauden varalta.
Itselläni on koira joka sairastui perinnölliseen PRA, han. Tällöin molemmat koiran vanhemmat ovat kantajia ja syntyvistä pennuista tulee olemaan osa kantajia ja osa sairaita. Koirani tutkittiin jo puolisen vuotta sitten, mutta edelleenkään tietoa ei näy yhdistyksen sivuilla. Julkistankin siksi täällä oman koirani tiedot koska olen kuullut, että kasvattaja käyttäisi edelleen vanhempia jalostukseen kun tieto ei ole yleisti tiedossa, eikä kennel liitto varsinaisesti kiellä koirien käyttämistä. Asia on sikäli ikävää, että PRA sokeuttaa koiran 2-6 v ikäisenä täydellisesti ja vaikka koira melko pitkälle pärjää hajuaistinsa varassa, on selvää että sokeana koiran elämä ei ole varsinaisesti koiran arvoista elämää. Minulla on kokemusta tästä sairaudesta jo toista kertaa. Vaikka sairaus kasvattajien mukaan on harvinainen, myös edellinen koirani joka oli tiibetin spanieli, jouduttiin lopettamaan PRA-sairauden takia ja sama kohtalo näyttää olevan kleinspitzilläkin.
Koirani nimi on CADINAN OBS
Koiran isä on HELDALAN ADOLF
ja emä on FIN MVA CADINAN KIILTOKUVA
Eläinlääkärin sanojen mukaan molempien vanhempien on oltava ainakin taudin kantajia, koska pennuissa on sairastuneita. Siksi kehottaisin olemaan tarkkana pentua hankkiessa, koska kasvattajat eivät välttämättä asiasta tiedottele kun on omasta rahan hankkimisesta kyse. Selvää kuitenkin on että pennun hankkimalla ostajalla on muutaman vuoden päästä ikävien ratkaisujen hetket, kun selviää että koira on sairas eikä sairaudelle ole mitään hoitokeinoa.
VAROITUS jos olet hankkimassa KLEINSPITZIA
30
11584
Vastaukset
- saattaa
ilmestyä sukupolvienkin takaa! Mikäli molemmat vanhemmat on silmäpeilattu ja ovat terveiksi todetut, niin ne ovat täysin jalostuskelvollisia rotunsa yksilöitä. Ja se, että koirasi tulosta ei vielä näy rotuyhdistyksen sivuilla, ei ole mitenkään ihmeellistä. Eläinlääkärihän lähettää tutkimuslomakkeen Kennelliittoon, josta rotuyhdistykset saavat tietonsa. Merkitystä on myöskin sillä, että miten usein yhdistys sivujaan päivittää.
- Sari
Kuten yksi vastaajista mainitsi, saattaa PRA:ta olla kauempaakin, kuin vanhemmilta. Itselläni on nimesi mainitseman nartun pentu, täysin terve. Hyvä kasvattaja myös kertoo mahdollisista rotuun liityvistä perinnöllisistä sairauksista, jotka myös olen lukenut kyseisen rodun nettisivuilta. Tiesin jo koiran hankkiessani niiden mahdollisuuksista. Tosi ikävää, kun sinulle on sattunut kaksi tapausta, vaikka eri rotuisista koirista onkin kyse. Vaikka minun muilla, tosin erirotuisilla koirillani on ollut perinnöllisiä sairauksia, en ole niistä ikinä kasvattajaa syyttänyt, se on vain ollut huonoa tuuria, että minulle on sattunut sairaat yksilöt.
- sherab
PRA periytyy resessiivisesti yhden autosomaalin geenin välityksellä, mikä tarkoittaa, että sairaan koiran molemmat vanhemmat ovat geenin kantajia. PRA periytyy resessiivisesti eli väistyvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä koiran isän että emän tulee olla taudin kantajia, jotta sairaus puhkeaa niiden jälkeläisissä. Sairauden kantajat ovat terveitä, mutta niillä on perimässään kyseinen geeni.
Peilauksella ei saada varmaa tulosta pra:n poissulkemiseksi ja sairauden usein puhjetessa koiran elämän myöhäispuolella on mahdollista, että pra-koiria käytetään jalostukseen. Vasta verikokeesta tehty pra-koe osoittaa varmuudella sen, että onko koiralla pra:ta. - unikko
sherab kirjoitti:
PRA periytyy resessiivisesti yhden autosomaalin geenin välityksellä, mikä tarkoittaa, että sairaan koiran molemmat vanhemmat ovat geenin kantajia. PRA periytyy resessiivisesti eli väistyvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä koiran isän että emän tulee olla taudin kantajia, jotta sairaus puhkeaa niiden jälkeläisissä. Sairauden kantajat ovat terveitä, mutta niillä on perimässään kyseinen geeni.
Peilauksella ei saada varmaa tulosta pra:n poissulkemiseksi ja sairauden usein puhjetessa koiran elämän myöhäispuolella on mahdollista, että pra-koiria käytetään jalostukseen. Vasta verikokeesta tehty pra-koe osoittaa varmuudella sen, että onko koiralla pra:ta.onkin eettisesti väärin, jos kasvattaja käyttää koiraansa vielä jalostukseen, vaikka jälkeläisen sairastumisesta on tiedotettu ja kasvattajan tiedossa on edellä mainitut faktat. Kun on raha kyseessä on helppo ajatella, että jos minä nyt siltä vielä yhdet pennut saisin, kun olen siihen koiraan niin paljon aikaa ja rahaa uhrannut.
- issu56
unikko kirjoitti:
onkin eettisesti väärin, jos kasvattaja käyttää koiraansa vielä jalostukseen, vaikka jälkeläisen sairastumisesta on tiedotettu ja kasvattajan tiedossa on edellä mainitut faktat. Kun on raha kyseessä on helppo ajatella, että jos minä nyt siltä vielä yhdet pennut saisin, kun olen siihen koiraan niin paljon aikaa ja rahaa uhrannut.
sanoisin, että ehkäpä sulla nyt on pikkuisen väärä käsitys kasvattajasta siitä syystä, että kohdallesi sattui moinen suht harvinainen silmäsairaus jo toistamiseen!?
- unikko
issu56 kirjoitti:
sanoisin, että ehkäpä sulla nyt on pikkuisen väärä käsitys kasvattajasta siitä syystä, että kohdallesi sattui moinen suht harvinainen silmäsairaus jo toistamiseen!?
näin asianosaisena että käsitykseni kasvattajasta on aivan oikea ja sen ovat saaneet aikaan keskustelut kyseisen kasvattajan kanssa.
- Marjaana
Todella ikävä juttu, mutta oletko jutellut
asiasta kasvattajan kanssa ja mahdollisesta
korvauksesta tai alennuksesta koiran hinnan
suhteen ehkä ?? t. marjaana - Utelias
Monta pentuetta tämä kyseinen kasvattaja on rahanahneuksissaan teettänyt kyseisellä nartulla saatuaan tietää sairaasta jälkeläisestä????
Minkähän ihmeen takia koira pitää lopettaa, koska et pysty tietämään milloin koira lopullisesti sokeutuu?? Elääkö edes niin kauan, että kerkeää sokeutua??
Vaikka koira sokeutuisikin en ymmärrä minusta älyttömiä koiran lopettamis puheita. Koira pärjää oikein hyvin sokeanakin. Tiedän kokemuksesta (ei kylläkään pra:n takia ole sokeutunut diabetes)
Kun koira sokeutuu niin vaatii omistajalta enemmin, mutta jos koira todella merkitsee sinulle jotakin (omani ainakin minulle on erittäin tärkeä perheenjäsen)niin mitäpä sitä ei olisi valmis tekemään rakkaan perheenjäsenen eteen. En todellakaan jaksa uskoa että missään rodussa kukaan kasvattaja tahallaan kasvattaa sairaita jälkeläisiä!
Voisitko ystävällisesti vastata tänne palstalle.- Nöpö
Jos kasvattaja on vastuuntuntoinen, hän ei teetä ainoaakaan pentuetta jos on pieninkin riski sairauksien leviämiselle. Siis kantajia eli sairastuneen koiran vanhempia ei missään tapauksessa tule käyttää, ei myöskään muita lähisukulaisia.
- Nöpö
Kyllä koira kärsii sokeutuessaan melko lailla, varsinkin jos on vielä kohtalaisen nuori.
On ihan turha spekuloida, "ettei se mitään haittaa" - herranjestas, miten pöyristyttävä ajatus!
- Ohboy
Onko samalla kasvattajalla myös oranssinvärinen paljon käytetty uros, Pienenkorven Rikke, joka on myös PRA sairas? Paljon jälkeläisiä ja siten myös laajalle jo levinnyt sairaus?
- unikko
tiedä kasvattajan muista koirista. Ainakin hänellä on omien sanojensa mukaan oman koirani pentueesta yksi koira sijoituksessa, ja sillä todettiin muutama viikko oman koirani jälkeen myös PRA. Tästä koirasta kasvattaja sanoi minulle, että kyllä minä siltä nyt taidan vielä yhdet pennut ottaa...
Lisäksi hän sanoi pitävänsä koiran sairastumisen omana tietonaan eikä kerro sitä sijoitusperheelle, etteivät turhaan seuraisi koiraa ja miettisi koska se on sokea.
- koiranomistaja
Minulla on kaksi koiraa ostettu tältä kyseiseltä
kasvattajalta joitain vuosia sitten ja ne kyllä
ovat pysyneet aina terveinä.
Sehän on tietenkin aina harmi, jos oma lemmikki
sairastuu.... - Nasu
Hei,
Yleensä en edes lue tälläisiä palstoja, mutta nyt on pakko vastata.
Olen pahoillani Cadinan koiran PRA tapauksesta, mutta omistajalle haluan sanoa, että ihan ei totuus ole se mitä kerrot.
Koirasi emää ei käytetä jalostukseen enää, koska se on jo veteraani ikäinen ja koirasi isän jalostuskäyttö on sekin koiran omistajan päätöksen alla, ei tämän cadinan kasvattaja rouvan.
PRA on kuitenkin harvinainen sairaus kleinspitzeilla ja sikäli todella kurja sairaus, että mahdollisert kantajat ja sairaat yksilöt selviävät lähes poikkeuksetta vasta sitten kun niitä on jo käytetty jalostukseen.
Kukaan kasvattaja ei ehdointahdoin halua kasvattaa sairaita yksilöitä!
Tässä ko. kasvattajassa on sentäs se hyvä puoli, että hän peilauttaa vanhojakin jalostuskoiria, toisin kuin eräät kasvattajat.
En halua puolustella ketään kasvattajaa, mutta en myöskään pidä siitä, että asioista puhutaan vääristellen.
Samaan pentueeseen voi syntyä aivan hyvin sairaita kuin kantajiakin ja nämä kantajat siis ovat terveitä aina peilauksissa.
Sitten kun DNA testit todella kehittyvät, niin voimme kaikki huokaista ja testata koiriamme.- unikko
.....ikäistä hän ei ehkä voi enää käyttää jalostukseen, mutta koirani sisarta jolla myös todettiin kyseinen sairaus hän saattaa käyttää, omien sanojensa mukaan. Kannattaa siis kysyä ja katsoa tarkkaan koiran sukutaulua jos on hankkimassa kyseistä rotua.
- Nasu
unikko kirjoitti:
.....ikäistä hän ei ehkä voi enää käyttää jalostukseen, mutta koirani sisarta jolla myös todettiin kyseinen sairaus hän saattaa käyttää, omien sanojensa mukaan. Kannattaa siis kysyä ja katsoa tarkkaan koiran sukutaulua jos on hankkimassa kyseistä rotua.
Hmm.. äskeinen viestini ehkä katosi? Jos ei, anteeksi sitten tuplat.
Siispä onko ko.koirallasi sisko? Sama pentue, samat vanhemmat? kun kleinien tietokanta ainakin kertoo vain veljen..
Kerrotko tämän siskon oikean nimen jos tiedät? - Nöpö
Nasu kirjoitti:
Siispä onko ko.koirallasi sisko? Sama pentue, samat vanhemmat? kun kleinien tietokanta ainakin kertoo vain veljen..
Kerrotko tämän siskon oikean nimen jos tiedät?Unikko,
Olisi tosi tärkää että koiran omistajana ilmoittaisit tutkimustulokset kleinitietokantaan, siellä pidetään listaa PRA-sairaista koirista:
http://koti.mbnet.fi/kleini/
Ylläpitäjien mailiosoitteet löydät klikkaamalla heidän nimiään etusivulla.
Minusta toimit kerrassaan hienosti, kun kerrot asiasta. Voi kun kaikki tekisivät samoin... - unikko
Nöpö kirjoitti:
Unikko,
Olisi tosi tärkää että koiran omistajana ilmoittaisit tutkimustulokset kleinitietokantaan, siellä pidetään listaa PRA-sairaista koirista:
Minusta toimit kerrassaan hienosti, kun kerrot asiasta. Voi kun kaikki tekisivät samoin...tutkituttanut koirani ja sairaudesta tehtiin eläinlääkäriasemalla paperi, josta piti lähteä toinen kappale kennel-liittoon ja toinen rotuyhdistykselle. Sairaus tutkittiin keväällä ja siitä on jo pitkälti yli puoli vuotta. Koira tutkittiin heti perään toisenkin kerran kasvattajan vaatimuksesta toisella silmälääkärillä. Kasvattaja ilmeisesti elätteli toivoa, että saisi koiran tutkimustuloksen muutettua. Hän maksoi sen tutkimuksen ja halusi ettei koiran tutkimustulosta ilmoiteta enää kennel-liittoon, vaan paperi revittiin.)
Omasta tutkimuksestani siis piti mennä tieto. Sitä ei kuitenkaan edelleenkään näy yhdistyksen sivuilla. - unikko
Nasu kirjoitti:
Kerrotko tämän siskon oikean nimen jos tiedät?oliko kyseinen koira uros vai narttu. Joka tapauksessa kasvattaja sanoi, että on ajatellut ottaa siltä vielä yhdet pennut..........
Sairauden periytymisen kannalta sillä ei ole merkitystä kumpaa sukupuolta koira on. Jälkeläisissä tulee joka tapauksessa olemaan kantajia, jotka taas omalla osallaan jatkavat sairauden periyttämistä. - Utelias
Nöpö kirjoitti:
Unikko,
Minusta toimit kerrassaan hienosti, kun kerrot asiasta. Voi kun kaikki tekisivät samoin...Rotujärjestön viralliset terveystilastot
löytyvät osoitteesta.
http://netti.nic.fi/~pienpyst/index2.htm
- CADINAN
Nimimerkki Unikolle, joka otti yhteyttä ja kertoi koiransa näössä olevan vikaa. Kehotin häntä menemään erikoislääkärille, jossa paljastui PRA. Varmuuden vuoksi kävimme toisellakin lääkärillä, joka antoi identtisen lausunnon.
Lääkäri itse ehdotti, ettei uutta paperia (tallessa) lähetettäisi, sillä se olisi noloa kollegalle. Olen kuullut papereiden repimisestä tai hävittämisestä, mutta itse haen vain oikeaa tietoa, joskus ikävääkin. En ole pyrkinyt salailemaan mitään. Kennelliiton hitaus tietojenkäsittelyssä ei ole minun vikani. Kaikilla jalostuskoirillani on alle 2 vuotta vanha todistus terveistä silmistä.
Unikon koiralla on sisar jonka sijoituksesta luovuin jo alle vuoden ikäisenä mm. purentavian vuoksi. 8.12.04 tarkistin omistajalta, että nartulla ei ole koskaan ollut pentuja. Eikä sen silmiä koskaan ole tutkittu. Unikon koiran äiti, jonka nuorin pentu noin 2-vuotias ja iso-äiti elävät edelleen tervesilmäisinä onnellisia eläkepäiviä.
Pienenkorven Rikellä on useita hyviä urospentuja Suomen ja Kansainvälisiä valioita. Vein sen 7-vuotiaana silmätarkastukseen, jossa todettiin PRA. Riken kaltaisia aikapommeja saattaa muhia muitakin! Vanhempien, myös kotikoirien silmätarkastukset olisivat erittäin tärkeitä. Ilmoitin PRA-tapauksista tuoreeltaan myös Pienpystykorvien puheenjohtajalle.
Surussaan Unikko on alentunut loan heittoon valheiden ja kuvitelmien muodossa, Kunnianloukkaukseenkin riittävästi.
En halua riidellä, mutta toivon, että perättömät kirjoitukset loppuvat tähän.
PRA on tuonut viljalti murhetta myös minulle. Useita upeita koiria jää pois jalostuksesta, koska ovat PRA:n-kantajia.
Silti edelleen haluan parhaani mukaan kasvattaa terveitä ja kauniita koiria omaksi ja toisten iloksi.- unikko
.......se joka halusi jättää paperin lähettämättä. Hän päinvastoin sanoi, että hänellä olisi kyllä velvollisuus lähettää se kennel-liittoon. Hän kuitenkin antoi paperit kasvattajalle, kuulin ja näin itse koska olin samassa huoneessa. Olen ilmoittanut koirani tiedot täällä, jotta muilla kleinspitzin ostamista harkitsevilla olisi mahdollista välttää koiran hankkiminen samoista linjoista. Kukaan tuskin haluaa koiraa joka sokeutuu ennen aikojaan. Hankkiessani Cadinan Obs,n olin kertonut myyjälle, että minulla oli aikaisemmin Tiibetin spanieli joka sokeutui saman sairauden takia ja ehti olla minulla kaikenkaikkiaankin vain pari vuotta. Siitäkin ajasta puolet sairauden toteamisen jälkeen ja täysin sokeana. (Tiibetin spanieli oli eri kasvattajalta. )Tiedustelin kleinspitzin myyjältä kuitenkin nimenomaan kyseisen sairauden mahdollisuudesta ja sanoin, että vaihdan rotua juuri siitä syystä, että en halua uutta PRA- koiraa. Myyjä vakuutti ettei rodulla ole kyseistä sairautta todettu, joten uskoin myyjää. Nyt kun julkistan oman koirani tiedot muilla on edes pieni mahdollisuus välttää sama kohtalo. En väitä että kasvattaja olisi syyllinen siihen, että tieto ei näy sivuilla. Ehkä kuitenkin olisi ollut parempi että molemmista tutkimuksista olisi lähetetty tieto eteenpäin asianmukaisesti. Tulosten hukkumisen mahdollisuus olisi ainakin ollut pienempi.
Mitä loan heittoon tulee olen siteerannut vain kasvattajan omia sanoja puhelinkeskusteluistamme. - Nasu
unikko kirjoitti:
.......se joka halusi jättää paperin lähettämättä. Hän päinvastoin sanoi, että hänellä olisi kyllä velvollisuus lähettää se kennel-liittoon. Hän kuitenkin antoi paperit kasvattajalle, kuulin ja näin itse koska olin samassa huoneessa. Olen ilmoittanut koirani tiedot täällä, jotta muilla kleinspitzin ostamista harkitsevilla olisi mahdollista välttää koiran hankkiminen samoista linjoista. Kukaan tuskin haluaa koiraa joka sokeutuu ennen aikojaan. Hankkiessani Cadinan Obs,n olin kertonut myyjälle, että minulla oli aikaisemmin Tiibetin spanieli joka sokeutui saman sairauden takia ja ehti olla minulla kaikenkaikkiaankin vain pari vuotta. Siitäkin ajasta puolet sairauden toteamisen jälkeen ja täysin sokeana. (Tiibetin spanieli oli eri kasvattajalta. )Tiedustelin kleinspitzin myyjältä kuitenkin nimenomaan kyseisen sairauden mahdollisuudesta ja sanoin, että vaihdan rotua juuri siitä syystä, että en halua uutta PRA- koiraa. Myyjä vakuutti ettei rodulla ole kyseistä sairautta todettu, joten uskoin myyjää. Nyt kun julkistan oman koirani tiedot muilla on edes pieni mahdollisuus välttää sama kohtalo. En väitä että kasvattaja olisi syyllinen siihen, että tieto ei näy sivuilla. Ehkä kuitenkin olisi ollut parempi että molemmista tutkimuksista olisi lähetetty tieto eteenpäin asianmukaisesti. Tulosten hukkumisen mahdollisuus olisi ainakin ollut pienempi.
Mitä loan heittoon tulee olen siteerannut vain kasvattajan omia sanoja puhelinkeskusteluistamme.Tiedoksi nyt Unikolle ja kaikille muillekin näiden tulosten perään kyselijöille.
Suomen kennelliitto on pysäyttänyt kaikkien tulosten lähettämisen rotuyhdistyksiin tämän koiranet-projektin vuoksi - näin ainakin on informoitu. Joten siis mikään tai kenenkään tulos ei ole hukassa, se kulkeutuu kyllä aikaan yhdistykselle ja sitä kautta varmasti myös tietokantaan.
Ja unikolta kysyisin, että mikä tässä nyt on mielestäsi vääryys, jos lääkäri nro.1 totesi jo koirasi sairaaksi, niin mitä väliä on lääkärin nro.2 lausunnolla enää? Sama tieto, sama tulos. Yksi tulos riittää kyllä kertomaan kaikille, että koirasi on PRA sairas.
Ja totuus kleinspitzien PRA tilanteesta on tietenkin epäselvä, koska läheskään kaikkia yksilöitä ei silmäpeilata. Tietääkseni Cadinassa peilataan jokainen jalostusyksilö ainakin, sekin on paremmin kuin monen muun kasvattajan tilastot.
Ja totta, PRA:ta ei voida kutsua kleinien kohdalla ONGELMAKSI jos kymmen vuoden aikana on rekisteröity n.1300 koiraa pyöreästi ja tähän mennessä 6:lla on todettu PRA.. prosentti on todella pieni. Kurjaa kuitenkin, että sinulle sattui noin huono onni koiriesi suhteen. Pentua ostaessa täytyy kuitenkin muistaa, että tulevaisuus voi tuoda tullessaan aivan mitä vain.. kasvattajilla ei ole ennustajan kykyjä eikä kristallipalloja! - unikko
Nasu kirjoitti:
Tiedoksi nyt Unikolle ja kaikille muillekin näiden tulosten perään kyselijöille.
Suomen kennelliitto on pysäyttänyt kaikkien tulosten lähettämisen rotuyhdistyksiin tämän koiranet-projektin vuoksi - näin ainakin on informoitu. Joten siis mikään tai kenenkään tulos ei ole hukassa, se kulkeutuu kyllä aikaan yhdistykselle ja sitä kautta varmasti myös tietokantaan.
Ja unikolta kysyisin, että mikä tässä nyt on mielestäsi vääryys, jos lääkäri nro.1 totesi jo koirasi sairaaksi, niin mitä väliä on lääkärin nro.2 lausunnolla enää? Sama tieto, sama tulos. Yksi tulos riittää kyllä kertomaan kaikille, että koirasi on PRA sairas.
Ja totuus kleinspitzien PRA tilanteesta on tietenkin epäselvä, koska läheskään kaikkia yksilöitä ei silmäpeilata. Tietääkseni Cadinassa peilataan jokainen jalostusyksilö ainakin, sekin on paremmin kuin monen muun kasvattajan tilastot.
Ja totta, PRA:ta ei voida kutsua kleinien kohdalla ONGELMAKSI jos kymmen vuoden aikana on rekisteröity n.1300 koiraa pyöreästi ja tähän mennessä 6:lla on todettu PRA.. prosentti on todella pieni. Kurjaa kuitenkin, että sinulle sattui noin huono onni koiriesi suhteen. Pentua ostaessa täytyy kuitenkin muistaa, että tulevaisuus voi tuoda tullessaan aivan mitä vain.. kasvattajilla ei ole ennustajan kykyjä eikä kristallipalloja!aivan samaa mieltä siitä, että toinen tutkimustulos oli minulle täysin yhdentekevä. Sokeutuminen näkyi jo ennen ensimmäistäkin tutkimusta koiran käytöksestä, ja päivittäisestä elämästä. Lähetin kopion tutkimuksesta kasvattajalle koska hän pyysi sitä. Se ei kuitenkaan riittänyt hänelle, vaan hän halusi että koira viedään toiselle silmälääkärille tutkittavaksi. Tämä silmälääkäri oli kasvattajan valitsema, mutta vaikka hän maksoi tutkimuksen tuhraantui siinä myös minun aikaani, joten ei se aivan ilmaista ollut minullekaan. Siksi kahden lausunnon lähettämisestä ei mielestäni olisi ollut mitään haittaakaan, olinhan jo itsekin nähnyt vaivaa asian takia. Minusta on turha vedota lääkärin kollegan nolaamiseen varsinkaan, kun tulos oli molemmilla kerroilla sama.
Myöskään ostajilla ei ole kristallipalloa, eikä ennustajan lahjoja. Siksi julkaisin täällä koirani tiedot. Pienikään sairastumisprosentti ei lohduta sitä koiran omistajaa, jonka kohdalle vastaava tapaus tulee. Ja ilman kristallipalloakin voi päätellä että koirani, Cadinan Obs, ei varmasti tule olemaan viimeinen PRA tapaus kleinspitzienkään kohdalla. - Anja Helvasto
unikko kirjoitti:
Mitä loan heittoon tulee olen siteerannut vain kasvattajan omia sanoja puhelinkeskusteluistamme.Nyt puutun MINÄ tähän juttuun!
Jos Unikon Pirkko Sihvosen panettelu ei lopu lähdet minun toimesta Lappeenrannan käräjä oikeuteen - saat seuraavasta panettelusta haasteen!
CADINAN OBS:sia ei ole myynyt Sinulle Pirkko Sihvonen vaan Anja Helvasto.
Suomen Kennelliiton virallisessa kauppakirjassa lukee: Vanhemmat silmä- ja polvi tarkastettuja - terveitä(kauppakirja löytyy Kennel HELDALAN:sta, jossa on Sinun ja minun allekirjoitus). En ole myöskään vakuuttanut, etteikö kyseisessä rodussa olisi PRA:ta, joten nyt panettelet ja valehtelet minun sanomisia ja tekemisiä ja voin ilmoittaa kaikille lukijoille, että ei todellakaan kannata, jos ei halua itselleen vaikeuksia! - Anja Helvasto
unikko kirjoitti:
Mitä loan heittoon tulee olen siteerannut vain kasvattajan omia sanoja puhelinkeskusteluistamme.Jos suunnitteletkaan lopettaa OBS:n sokeuden takia, palauta koira minulle välittömästi, koska minulla kyllä on aikaa olla OBS:lle sokea opas ihminen!
Palautan Sinulle 3500,00 mummon markasta 1/3 osan kauppahinnasta, jota suoritit, kerran kuukaudessa jonkun kokoisena osasuorituksena, (jota myös jouduin ainakin yhden kerran karhuamaan).
Olet ostanut OBS:n noin 1,5 vuoden ikäisenä, jolloin toki olisit voinut käyttää sen silmätarkastuksessa, ennenkuin maksoit koiran.
P.s Olen kasvattanut erirotuisia koiria vuodesta 1980 alkaen mm. americancocerspanieleita 1978 - 1993, jolloin tutustuin amerikkalaisen eläinlääkärilehden kirjoituksiin niiden PRA:sta.
Olen myöskin toimittanut HELDALAN- suomenlapinkoirien verta Englantiin yliopistoon noin 17:sta eri koirasta, josta ne näytteet ovat huhujen mukaan lähtenyt Amerikkaan samaan tutkimuslaitokseen, jonka artikkeleita luin 1980 luvulla - luulisin tietäväni PRA:sta ainakin samanverran kuin Unikkokin. - unikko
Anja Helvasto kirjoitti:
Nyt puutun MINÄ tähän juttuun!
Jos Unikon Pirkko Sihvosen panettelu ei lopu lähdet minun toimesta Lappeenrannan käräjä oikeuteen - saat seuraavasta panettelusta haasteen!
CADINAN OBS:sia ei ole myynyt Sinulle Pirkko Sihvonen vaan Anja Helvasto.
Suomen Kennelliiton virallisessa kauppakirjassa lukee: Vanhemmat silmä- ja polvi tarkastettuja - terveitä(kauppakirja löytyy Kennel HELDALAN:sta, jossa on Sinun ja minun allekirjoitus). En ole myöskään vakuuttanut, etteikö kyseisessä rodussa olisi PRA:ta, joten nyt panettelet ja valehtelet minun sanomisia ja tekemisiä ja voin ilmoittaa kaikille lukijoille, että ei todellakaan kannata, jos ei halua itselleen vaikeuksia!missään vaiheessa sanonut, että kasvattaja olisi myynyt koiran minulle. Olen ollut kasvattajan kanssa tekemisissä vasta koiran alkaessa osoittaa sairauden merkkejä. Myyjän kanssa en ole ollut missään tekemisissä sen jälkeen, kun ostin koiran. Silloin kerroin jo puhelimessa ennen kennelissä käyntiäni koko koirahistoriani hänelle: PRA- sairaasta tiibetin spanielista ja myös kahdesta shetlannin lammaskoirastani, jotka jouduin kuuden kuukauden välein lopettamaan syövän vuoksi. Viimeisen shelttini olin lopettanut kuukautta ennen kuin otin häneen yhteyttä Obs,n myynti-ilmoituksen takia.
On hyvin mahdollista, että myyjä ei vakuuttanut minulle ettei rodussa olisi PRA:ta. Itse kuitenkin oletin, että kuultuaan kertomukseni PRA sairaasta koirastani, hän olisi kertonut minulle jos olisi tiennyt suvussa tautia esiintyvän.
Myyntiasiakirjassa lukee, että vanhemmat ovat silmä-ja polvitarkastettuja-terveitä, kuten myyjäkin sanoo. Tosiasia kuitenkin on, että nyt Obsilla on PRA. Kaksi eläinlääkäriä on sen todennut ja myös sanonut minulle, että silloin molempien vanhempien on oltava kantajia. Itse en ole eläinlääkäri, mutta uskon heitä.
Sillä, että otin asian täällä puheeksi ei ollut tarkoitus panetella ketään ja pyydän sitä anteeksi, jos tietämättäni olen niin tehnyt.
PRA on varmasti sekä ostajille, että kasvattajille epätoivottu asia.
Hiukan ihmettelen kuitenkin sitä, miksi PRA- sairaista koirista ei saisi puhua. - unikko
Anja Helvasto kirjoitti:
Jos suunnitteletkaan lopettaa OBS:n sokeuden takia, palauta koira minulle välittömästi, koska minulla kyllä on aikaa olla OBS:lle sokea opas ihminen!
Palautan Sinulle 3500,00 mummon markasta 1/3 osan kauppahinnasta, jota suoritit, kerran kuukaudessa jonkun kokoisena osasuorituksena, (jota myös jouduin ainakin yhden kerran karhuamaan).
Olet ostanut OBS:n noin 1,5 vuoden ikäisenä, jolloin toki olisit voinut käyttää sen silmätarkastuksessa, ennenkuin maksoit koiran.
P.s Olen kasvattanut erirotuisia koiria vuodesta 1980 alkaen mm. americancocerspanieleita 1978 - 1993, jolloin tutustuin amerikkalaisen eläinlääkärilehden kirjoituksiin niiden PRA:sta.
Olen myöskin toimittanut HELDALAN- suomenlapinkoirien verta Englantiin yliopistoon noin 17:sta eri koirasta, josta ne näytteet ovat huhujen mukaan lähtenyt Amerikkaan samaan tutkimuslaitokseen, jonka artikkeleita luin 1980 luvulla - luulisin tietäväni PRA:sta ainakin samanverran kuin Unikkokin.sopi myyjälle kun teimme kauppaa Obsista. Suoritus johon kasvattaja viittaa oli kolme päivää myöhässä, ja kun myyjä soitti ja tiedusteli asiasta oli suoritus jo menossa. Jos myyjä haluaa kommentoida välillämme käytyä maksuliikennettä täällä hän olisi voinut myös kertoa, että moni eristä oli maksettu jo ennen eräpäivää, jotkut lähes kaksi viikkoa aikaisemmin.
Mitä tulee hänen tarjoukseensa palauttaa osa koiran kauppahinnasta minulle mikäli palautan koiran, hän voi soittaa minulle ja sopia asiasta. - koiranomistaja
unikko kirjoitti:
sopi myyjälle kun teimme kauppaa Obsista. Suoritus johon kasvattaja viittaa oli kolme päivää myöhässä, ja kun myyjä soitti ja tiedusteli asiasta oli suoritus jo menossa. Jos myyjä haluaa kommentoida välillämme käytyä maksuliikennettä täällä hän olisi voinut myös kertoa, että moni eristä oli maksettu jo ennen eräpäivää, jotkut lähes kaksi viikkoa aikaisemmin.
Mitä tulee hänen tarjoukseensa palauttaa osa koiran kauppahinnasta minulle mikäli palautan koiran, hän voi soittaa minulle ja sopia asiasta.Aika uskomatonta että täällä käydään keskustelua,
joka teidän kuuluisi mielestäni käydä ihan
keskenänne henkilökohtaisella tasolla,
eikä niin että kaikki halukkaat saavat lukea
täällä netissä tätä väittelyä ja kinastelua....
Nyt tiedämme jo koiran maksu suoritukset jopa
näin julkisella tasolla, siis aivan uskomatonta...
No toivon kyllä että saatte asiat selvitettyä vielä jotenkin parhain päin.
Itselläni on kolme kleinia ostettu kahdelta eri
kasvattajalta ja myös Cadinan kennelistä ja
tyytyväinen olen ollut koiriini ja kasvattajiin.
Toki ainahan matkan varrella voi ilmetä jotain
yllätyksiä minkä koiran kanssa vaan....Mutta ei
tulisi mieleeni vastaavanlaisessa tilanteessa
alkaa julkisesti asiaa setvimään....Olen ymmärtänyt että sokean koiran kanssa pärjää,
mutta se vaatii tietenkin enemmän kärsivällisyyttä
ja aikaa myöskin, eikä ole välttämättä syytä
lopettaa kuitenkaan koiraa sokeuden takia.
Itse en lopettaisia koiraani sokeuden takia,
vaan tukisin sitä ja kulkisin rinnalla jatkaen
yhteistä matkaa, mitä nuorella koiralla on
ilmeisesti vielä paljonkin jäljellä.
Kysymys on myös siitä kuinka pitkälle olet valmis
menenmään ja tekemään lemmikkisi hyväksi, toki
muistaen sen että on myös tilanteita jolloin on
osattava myös luopua oikealla hetkellä lemmikistään, siis eläintä kunnioittaen.
Itselläni oli aikoinaan terrieri, jolle tuli
useampikin sairaus, mutta ei olisi tullut mielenkään syyllistää kasvattajaa, kävi vain huono
tuuri että koirani sai useamman sairauden. - päxä
koiranomistaja kirjoitti:
Aika uskomatonta että täällä käydään keskustelua,
joka teidän kuuluisi mielestäni käydä ihan
keskenänne henkilökohtaisella tasolla,
eikä niin että kaikki halukkaat saavat lukea
täällä netissä tätä väittelyä ja kinastelua....
Nyt tiedämme jo koiran maksu suoritukset jopa
näin julkisella tasolla, siis aivan uskomatonta...
No toivon kyllä että saatte asiat selvitettyä vielä jotenkin parhain päin.
Itselläni on kolme kleinia ostettu kahdelta eri
kasvattajalta ja myös Cadinan kennelistä ja
tyytyväinen olen ollut koiriini ja kasvattajiin.
Toki ainahan matkan varrella voi ilmetä jotain
yllätyksiä minkä koiran kanssa vaan....Mutta ei
tulisi mieleeni vastaavanlaisessa tilanteessa
alkaa julkisesti asiaa setvimään....Olen ymmärtänyt että sokean koiran kanssa pärjää,
mutta se vaatii tietenkin enemmän kärsivällisyyttä
ja aikaa myöskin, eikä ole välttämättä syytä
lopettaa kuitenkaan koiraa sokeuden takia.
Itse en lopettaisia koiraani sokeuden takia,
vaan tukisin sitä ja kulkisin rinnalla jatkaen
yhteistä matkaa, mitä nuorella koiralla on
ilmeisesti vielä paljonkin jäljellä.
Kysymys on myös siitä kuinka pitkälle olet valmis
menenmään ja tekemään lemmikkisi hyväksi, toki
muistaen sen että on myös tilanteita jolloin on
osattava myös luopua oikealla hetkellä lemmikistään, siis eläintä kunnioittaen.
Itselläni oli aikoinaan terrieri, jolle tuli
useampikin sairaus, mutta ei olisi tullut mielenkään syyllistää kasvattajaa, kävi vain huono
tuuri että koirani sai useamman sairauden.Kyseessä taitaa nyt olla sellainen asia että unikko on halunnut itselleen jalostuskoiran, muta me kaikki olemme pahoillamme puolestasi - elämä on kallista- ja koirien kasvattaminen edes sillä tasolla että pääsee alkuun vielä kalliimpaa........voi ottaa dna:ta ja kaikenlaisia muunlaisia kopioita jos haluaa varmuuden asioista..........jotkut hurjat tuovat jopa ulkomailta. Itse olen tyytynyt uroksiin jotta en edes ajattelisi miten saisin ne kantavaksi. Toivon että todella sinulla oli puhdas mieli ja halusit varoittaa ihmisiä PRA:sta mutta otsikkosi ja tekstisi olivat kyllä aika provosoivia niinkuin tuo viimeinenkin vastauksesi..........Mutta yritän näin uskoa siihen minä ainakin.
Anjan kanssa olen ollut tekemisissä ja tiedän että hän ei jätä kertomatta mitään negatiivistä minkä tietää koiristaan, ainakaan minun kohdallani (ihmettelin ensimmäisellä kerralla että miten tämä henkilö yleensä saa mitään myytyä kun on niin perusteellinen ja kertoo kaikesta, kuuntelitko sinä kun sinulle kerrottiin?, kuuntelu on vaikea laji)ja minulle on kerrottu kun PRA:sta saatiin tieto että nämä PRA t löytyivät ja tutkitutinkin koirani yli 6 vuotiaan koirani uudelleen vaikka sillä sinällään ei ole mitään väliä käytön puoleen, oli terve: kantajuudesta yksin luoja tietää vaan ei kerro....dna?
No minä toivon että asia alkaisi nyt selvitä ja kaikille tulisi hyvä joulumieli ja sinä UNIKKO kykenisit rakastamaan koiraasi sellaisena kuin se on, mutta jos et kykene niin lahjoita se johonkin rakastavaan kotiin, varsinkin jos se vähänkin vielä näkee niin se kerkiää opetella uuden paikan tavat ja olot, sokeus ei häiritse koiraa, koira hyväksyy sokeuden niinkuin yön joka tulee joka ilta se on vain pimeys joka ei lopu ja silloin käytetään nenää ja korvia ....koirat on siitä onnellisia ja yleensäkin elukat. HYVÄÄ JOULUMIELTÄ KAIKILLE ja varsinkin Pirkolle ja Anjalle minä ja monet ystäväni olemme saaneet teiltä ihania koiria kun viimeeksi kokoonnuimme niitä oli 8 pihallamme ja nämä onneksi terveitä tälllä kertaa isojen vanhojen koiriemme seassa - ja kaikki vain kotikoiria ja kavereitamme porukassa ei yhtään jalostukseen käytettävää sillä etteikö niitä voisi.........
terveisin päxä ja piipop ja vak
päxä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758