Olisko kellään tietoa tai vinkkiä sivustosta, mistä löytyisi selkokielistä tekstiä yksityistielaista.
Kysymyksessä on n.1km tieosuudesta johon minulla on käyttöoikeus, josta kuitenkin tarvitsen n. 100 metrin matkaa päästäkseni yleiselle tielle.
Kysyisinkin, onko olemassa lakia kuinka kustannukset jaetaan kun joudutaan hommaamaan esim hietaa tai siltarumpuja uusitaan.
Tämän kilometrin matkalla on viisi taloutta, jotka käyttävät tietä henkilöautolla ajamiseen, neljä maanviljelijää jotka eivät asu k.o tien varrella, mutta omistavat peltomaata jota viljelevät ja on käyttöoikeus tiehen.
Pankista otettiin lainaa 2000€ kun tie oli niin huonossa kunnossa että hiekkaa ajettiin monta kuormaa. Maksuosuudet menivät näin: Talous, missä on kaksi henkilöautoa 14%, missä yksi auto 11% ja näiden maanviljelijöiden osuudeksi, jokaista kohden tuli vain n. 2%
Selitys, miksi nämä maanviljelijät joutuivat noin vähän maksamaan, sanottiin kun eivät asu k.o tien varrella.
Mielestäni, heidän käyttämät isot koneet ja laitteet tien saavatkin surkeaan kuntoon.
Me, jotka asutaan joudutaan sen takia suurempiin kustannuksiin, huoltoajon takia, jäteauto 2 kert./kk kesällä, talvella kerran/kk, posti tuodaan henk. autolla.
Olisin kiitollinen jos löytyisi apua ja tietoa.
Yksityistie
5
1769
Vastaukset
- Reiska
Tienpitoon liittyviä lakeja sen paremmin tuntematta haluan neuvoa sinua sen perusteella, mitä näin tv:stä viime viikolla. Suomessa on ihan hiljattain alettu järjestää ns. tiemestarikoulutusta. Tiemestari vastaa tienpidosta esim. juuri sellaisessa tapauksessa kuin teillä on eli yksityistiestä tai muusta yhteisessä hoitovastuussa olevasta tiestä. Koulutus ei mielestäni ole ollenkaan liian vaativa tai kallis, ja sen käynyt saa helposti otettua ohjat käsiinsä omalla tieosuudella. Hakeudu tiemestarikurssille, suorita tiemestarin "pätevyys" ja sen jälkeen mitä todennäköisimmin pääset itse päättämään tienne hoidosta ja organisoimaan tien hoitoa sekä siihen käytettäviä varoja!
- Maanmittari
Kuka määritteli maksuosuudet ja millä perusteella?
Onko yksityistiellä tiekunta ja onko sille määrätty yksiköinti?
Yleisestikin jos tiellä ei ole tiekuntaa eikä tietä ole yksiköity niin isompien hannkeiden rahoittaminen on vaikeaa sillä käytännössä jos joku ei halua osallistua parannuskustannuksiin niin häntä ei voida pakottaakaan. (toisaalta tietä ei tarvitse parantaa hänen tarvitsemalta pätkältään mutta yleensä tämä ei ole mahdollista)
Vaadi kunnan tielautakunnalta yksityistien osakskunnan perustamista ja yksiköintilaskelmien tekemistä. Yksiköintilaskelmat perustuvat vuosittaiseen liikennemäärään ja suuruuteen ja niitä voi tilata esim maanmittauslaitokselta (myöskin kuntien kiinteistöinsöörit voivat hoitaa tälläisiä juttuja).
Jos taasen tiekunta on jo olemassa ja yksiköinti tehty niin todennäköisesti kulujen jakolaskelma on aika oikein. Yksiköintilaskelman idea on se että lasketaan (tai arvioidaan) kuinka monta tonnikilometriä (1 tonnikilometri = 1 tonnin painosta liikennettä 1 kilometrin matkalla) liikennettä vuosittain kukin osakaskiinteistö käyttää.
Esimerkiksi omakotitalon asukas yleensä päivittäin käyttää autoa ja lisäksi omakotitalon huoltoajo kuten juuri nuo roskatkin tapahtuu yleensä viikoittain. Vuodessa tulee paljon tonnikilometrejä. Sensijaan jos maanviljelijä
ei asu tien varrella vaan hän hoitaa vain peltoja niin vaikka koneet ovatkin painavia niin vuostaisten käyntikertojen määrä on niin tonnikilometreissäkin on hyvin pieni suhteessa omakotitaloon. Metsänomistajien kohdalla vuosittainen tonnikilometrimäärä on sitäkin pienempi, lähes olematon.
Jos haluat tarkemmin tutkia miten nuo tieyksiköt on todennäköisesti määritelty niin tutustuminen Maanmitauslaitoksen tekemään oppaaseen: Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta, julkaisu n:o 92, 2001
Voipi löytyä jostain kirjastostakin. Siinä on aika rautalangasta väännetty yksiköinnin perusteen, siihen vaikuttavat tekijät ja ennenkaikkea taulukoitu erityyppisten kiinteistöjen tutkitut keskimääräiset tonnikilometrit vuosittain sekä perusteltu miten nuo tonnikilometrit on saatu.- apua tarvitseva
kun annoit ohjeita
- Löytyy kun etsii
apua tarvitseva kirjoitti:
kun annoit ohjeita
Kirjastosta löytyy kirja Tiekunta ja tieosakas : yksityistien kunnossapidon ja hallinnon perusteet, kirj. Esko Hämäläinen. Kirjasen on julkaissut Suomen Tieyhdistys ry vuonna 1993.
- Anonyymi
Löytyy kun etsii kirjoitti:
Kirjastosta löytyy kirja Tiekunta ja tieosakas : yksityistien kunnossapidon ja hallinnon perusteet, kirj. Esko Hämäläinen. Kirjasen on julkaissut Suomen Tieyhdistys ry vuonna 1993.
Ei yksityistien yksiköintiin oteta mukaan mitään jäte ja loka-autojen ym käyntejä ne ovat ihan normaalia pakonomaista liikennettä jonka jo laki taas määrää.
Mekään ei voida laskuttaa sähköyhtiötä kun käyvät täällä hoitamassa linjojaan koska ME siitä sähköstäkin hyödytään,aivan sama oli entisaikaan puhelinyhtiöiden kanssa kun vielä linjat oli
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4363729Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä732990- 1301893
- 1201628
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461440Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://311397PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1601327- 831244
- 751235
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m181155