Minkä metsästykseen soveltuisi hyvin 3,25mm haulit? Koska kaapit notkuu 3,25mm haulikonpanoksista.
Haulikon patruuna 3,25mm
16
1487
Vastaukset
- haalikko
No ne sopii melkein kaiken riistan metsästykseen, kunhan et ammu 35m kauemmaksi. Loppukaudesta 3,5mm on kylläkin sopivampi yleishaulikoko
- jontt
voit ampua noilla paukuilla läpi kauden kaikki ,jänis ja kettu kaatuu 40 metriin asti .
- terminaattori
On melko riutunu jänös jos meinaat talvella saahan sen kaatuun 3.25 hauleilla sen rasvakerroksen läpi.
Miul on aina talvella jänismetillä 4mm:siä - Anonyymi
terminaattori kirjoitti:
On melko riutunu jänös jos meinaat talvella saahan sen kaatuun 3.25 hauleilla sen rasvakerroksen läpi.
Miul on aina talvella jänismetillä 4mm:siäKommentista paistaa täydellinen kokemuksen puute.. olen ampunut satoja jäniksiä eläissäni. 2,9-3,3mm haulein kuolee jänö hyvin . Sinne 40-45m ja eipä niitä kauemma tarvii ampua.
Muutaman minäkin ammuin 4mm mut en montaa kun viimeinen edestä päin amuttu meni täysin piloille..
Pienempi hauli ei vereä ja sotke. Niklattu pieni hauli on hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommentista paistaa täydellinen kokemuksen puute.. olen ampunut satoja jäniksiä eläissäni. 2,9-3,3mm haulein kuolee jänö hyvin . Sinne 40-45m ja eipä niitä kauemma tarvii ampua.
Muutaman minäkin ammuin 4mm mut en montaa kun viimeinen edestä päin amuttu meni täysin piloille..
Pienempi hauli ei vereä ja sotke. Niklattu pieni hauli on hyvä.Juu kyllä jänes keikkaa hyvin 3.25mm hauleilla. Tiheä haulipeitto ja näinollen parempi shokki. Itse taas käytän rusakkojahdeissa 3.7mm patruunaa koska samoissa maisemissa jolkottaa hyvin myös kettuja ja kauriita ja näille astetta suurempi on parempi ja silti sama patruuna kaataa edellämainitut hyvin.
Kanalinnustuksessa metso, teeri, riekko käytän pelkästään 3.25 patruunaa.
Jos lyijyn täyskielto tulee niin sitten menee hankalaksi mikä lain tarkoitus onkin sillä lyijyhän ei kiinteänä myrkky ole mutta todennäköisesti rupean lataamaan itse kaikki metsästys patruunani. Toisinsanoen siirrymme ajassa lähes 100 vuotta taaksepäin jolloin parhaimmat ja edullisimmat patruunat saa kun itse lataa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kyllä jänes keikkaa hyvin 3.25mm hauleilla. Tiheä haulipeitto ja näinollen parempi shokki. Itse taas käytän rusakkojahdeissa 3.7mm patruunaa koska samoissa maisemissa jolkottaa hyvin myös kettuja ja kauriita ja näille astetta suurempi on parempi ja silti sama patruuna kaataa edellämainitut hyvin.
Kanalinnustuksessa metso, teeri, riekko käytän pelkästään 3.25 patruunaa.
Jos lyijyn täyskielto tulee niin sitten menee hankalaksi mikä lain tarkoitus onkin sillä lyijyhän ei kiinteänä myrkky ole mutta todennäköisesti rupean lataamaan itse kaikki metsästys patruunani. Toisinsanoen siirrymme ajassa lähes 100 vuotta taaksepäin jolloin parhaimmat ja edullisimmat patruunat saa kun itse lataa.Lyijyn kieltäminen metsästyksessä aiheuttaisi tarpeetonta kärsimystä saaliseläimelle, hirvessä voisi toimia kevytmetallitkin, jos 9,3 kivääri tai suurempi.
- Anonyymi
eihan janesta tarvii etes ampuu,,,kuhan kajauttaa rukkaset vastakkain lujaa,,niin yleensa kaatuu kauhusta..
- Anonyymi
Vanhajuttuhan tämä on, mutta kertokaas viisaammat, miksi samasta rasiasta otetut patruunat. Niin toisella haulikolla menee 30m päästä, 10mm vanerista läpi, että heilahtaa ja toisella vain hieman uppoaa, eikä mene läpi.
- Anonyymi
Johtuu piipusta. Eli piipunpituus, piipunläpimitta, siis ennen supistusta, patruunapesän pituus, ylimenokartio..ja tietenki lämpötila jos toisella aseella ammuttu 25asteen helteessä ja toisella aseella ammuttu 25asteen pakkasessa. Tai jos patruunat ovat jotai boareja, aatamin aikasia recordteja niin voi jopa laatukin heitellä mutta harvoin samassa rasiassa heittoja on. Tietoni perustuu omiin kokemuksiin/testi tuloksiin.
- Anonyymi
Jättäisin ton lämpötila ja piipunpituus tosiaankin pois. Testissä varmasti sama piipunpituus ja lämpötila. Patruunat rotweill. Itse laittaisin noihin muuttujiin, piippumateriaalin ja supistuksen pituuden.
- Anonyymi
Sinä varmaankin itse lataajana tiedät miten piipunpituus ja lämpötila vaikuttaa lähtönopeuksiin? Sillä laitoin aikaisemmin myös tuon piipunpituuden aikaisempaan viestiin.
Yllättävän isoja eroja on lähtönopeuksissa piipunpituudella..testattu on 24"vs32" niin itse ladatuilla kuin kaupanpatruunoilla, myös upotuksessa eroja ja niin molempienpiippujen läpimitta 18,3mm. 24"piippu pesitetty 12/89 ja 32"piippu pesitetty 12/76. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä varmaankin itse lataajana tiedät miten piipunpituus ja lämpötila vaikuttaa lähtönopeuksiin? Sillä laitoin aikaisemmin myös tuon piipunpituuden aikaisempaan viestiin.
Yllättävän isoja eroja on lähtönopeuksissa piipunpituudella..testattu on 24"vs32" niin itse ladatuilla kuin kaupanpatruunoilla, myös upotuksessa eroja ja niin molempienpiippujen läpimitta 18,3mm. 24"piippu pesitetty 12/89 ja 32"piippu pesitetty 12/76.Ja sen verran viellä että sama suppari kummassakin testi aseesa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän isoja eroja on lähtönopeuksissa piipunpituudella..testattu on 24"vs32" niin itse ladatuilla kuin kaupanpatruunoilla, myös upotuksessa eroja ja niin molempienpiippujen läpimitta 18,3mm. 24"piippu pesitetty 12/89 ja 32"piippu pesitetty 12/76.joo, totta pituus ja lämpötila vaikuttaa selvästikin, mutta kun nämä samat. Silti samalla patruunalla selvät erot. Minusta tässä tullaan siihen, että joka haulikko on yksilö, ja haettava oma toimiva patruuna erikseen. Jätetään peittovääntö nyt pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo, totta pituus ja lämpötila vaikuttaa selvästikin, mutta kun nämä samat. Silti samalla patruunalla selvät erot. Minusta tässä tullaan siihen, että joka haulikko on yksilö, ja haettava oma toimiva patruuna erikseen. Jätetään peittovääntö nyt pois.
Niin näin on. Ja eikä pelkästään ilmanlämpötila vaan jos ase on ammuttu kuumas ja samasta laatikosta otetaan patruunoita jopa sillä pieni vaikutus mutta suurempi vaikutus lämpötilalla patruunaan on jos isompi erä vaikka (5kpl) samanlaisella latauksella olevia patruunoita makaa kuumuudessa niin se viimeinen patruuna joka ammutaan mittarinläpi niin se antaa todennäköisemmin nopeudessa kovimman lukeman vaikka kaikki ammutaan samasta aseesta ja samasta supistajasta. Näitä haulikko asioissa on aikapaljon muuttujia saatikkai kun aletaan puhumaan sitten itselatailusta siellä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin näin on. Ja eikä pelkästään ilmanlämpötila vaan jos ase on ammuttu kuumas ja samasta laatikosta otetaan patruunoita jopa sillä pieni vaikutus mutta suurempi vaikutus lämpötilalla patruunaan on jos isompi erä vaikka (5kpl) samanlaisella latauksella olevia patruunoita makaa kuumuudessa niin se viimeinen patruuna joka ammutaan mittarinläpi niin se antaa todennäköisemmin nopeudessa kovimman lukeman vaikka kaikki ammutaan samasta aseesta ja samasta supistajasta. Näitä haulikko asioissa on aikapaljon muuttujia saatikkai kun aletaan puhumaan sitten itselatailusta siellä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Nyt ei lähdetä sille suolle. Siitä riittää tarinoita, kokemuksia muutamaksi päiväksi. Saatikka illanistujaisiin samahenkisten kesken. Muut ovat ulkona, kuin lumiukot, että mitä noi jorisee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei lähdetä sille suolle. Siitä riittää tarinoita, kokemuksia muutamaksi päiväksi. Saatikka illanistujaisiin samahenkisten kesken. Muut ovat ulkona, kuin lumiukot, että mitä noi jorisee.
Niinpä! stoppade här vai mitenkä se hurri sanois?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783