Menkat+lomamatka..

ongelmaa11

Moi!

Mulla on ollu menkat jo vuoden, mutta ovat silti hyvin epäsäännölliset, viimeks tuli 2 viikkoa myöhässä. Vuotomäärä vaihteele paljon, usein kuitenkin melko runsasta. Pituus vaihtelee myöskin, enimillään kestää viikon ja joskus vain päivän. Joskus ennen kuukautisia (ja niiden aikana) on ollut vatsakipuja.

Mutta ongelmana tässä on nyt se, että lähden tällä viikolla ulkomaille lomalle, ja kuukautiseni pitäisivät alkaa tällä viikolla. Haluaisin uida ja ajattelinkin tähän hankkia tamponeja. Kestävätkö ne vedessä jos ui vähän pidemäänkin? Ja miten voisi estää tälläiset ohivuodot? Joskus kokeilin mini-tamponia ja läpi tuli parissa tunnissa. Luulisin, että tamponi ei ollut oikealla kohdallaan.

Ja sitten, usein ensimmäisinä vuotopäivinä lakanoille on tullut yöllä vaikka suht isokin side on ollut. Miten voisin ehkäistä ohivuodot yöllä kun on valkoiset lakanat ja isän kanssa reissuun ollaan menossa? :( Luin, että tumma pyyhe voi tepsiä, mutta sekin on toki näkyvä ja perheenjäsenet ihmettelevät.. Kuukautiset voivat toki alkaa vasta loman jälkeenkin (niin kuin viimevuonna), voisiko tähän olla syynä jonkinlainen aikaero tms?

Kiitos kaikille ja toivon pikaisia vastauksia! :)

5

3284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää lomaa

Mitä jos vain kertoisit reissussa jos menkkasi sattuivat alkamaan, ettei tarvitse ihmetellä sitä pyyhettä.

Ja jos vuotosi on runsasta silloin tuo mini-tamponi on riittämätön ja tarvitset kenties jopa super imukyisen runsaisiin päiviin.

• mukavaa lomaa

Kuten olet ehkä huomannut, vuodon määrä vaihtelee. Sen takia on eri kokoisia tamponeja. Tamponin kanssa kannattaa normaalisti pitää pikkuhousunsuojaa, niin ei housut turhaan sotkeennu, jos ei aina ihan heti pääse vessaan, esimerkiksi koulussa.

Tamponin kanssa voi uida. Jos tamponi on oikean kokoinen, niin voit uida ihan rauhassa. Et voi uida koko päivää yhdellä tamponilla, mutta uimahallissa ei reilun tunnin mittaisen uinnin kanssa ole ongelmia. On hyvä valita rannat niin, että pääsee vessaan. Kannattaa ottaa myös vessaan tarkoitettuja kosteuspyyhkeitä, esimerkiksi Savett toilet tai intim, Niillä voit joskus vähän ankeammissakin oloissa viimeistellä vessapaperin jäljiltä puhtautesi. Uidessa ei käytetä mitään siteitä, ne vain kastuvat vedestä.

Siteistä yökäyttöön on tarkoitettu yöside, joka on myös pitkä. Hotellissa voit hyvin laittaa pyyhkeen lisäsuojaksi. Helpointa on, jos isäsi tietää, että sinulla on kuukautiset. Kuukautisten aikana kannattaa käyttää napakoita (ei kireitä) alushousuja, niin side pysyy paremmin paikallaan.

Ensi vuonna tiedät jo keväällä hankkia lääkäriltä reseptin kuukautisten siirtämistä varten. Siirtopillereillä voi siirtää kuukautisia pari viikkoa. Niiden ottaminen aloitetaan kolme päivää ennen oletettua kuukautisten alkamispäivää.

• ääääää.

Entä jos menkat ovat epäsäännölliset? Mulla on ennen menkat ollu kuun lopussa ja nyt ne on aikaistunu aina viidellä päivällä. Eikä oo stressiä, toi alko nyt lomalla. Onko se ihan normaalia, että menkat "menee yli" kalenterin? Tätä menoa jos tää jatkuu, niin en osaa välttämättä varautua niihin ja nehän menee tulee parin kuukauden päästä taas kuun lopulla.

Oon siis eri kuin ap.

• naisen osa
        ääääää. kirjoitti:

Entä jos menkat ovat epäsäännölliset? Mulla on ennen menkat ollu kuun lopussa ja nyt ne on aikaistunu aina viidellä päivällä. Eikä oo stressiä, toi alko nyt lomalla. Onko se ihan normaalia, että menkat "menee yli" kalenterin? Tätä menoa jos tää jatkuu, niin en osaa välttämättä varautua niihin ja nehän menee tulee parin kuukauden päästä taas kuun lopulla.

Oon siis eri kuin ap.

Sinulla on vuosi sitten alkaneet kuukautiset joten on täysin NORMAALIA, että ne ovat epäsäännölliset voivat olla vielä reilun vuodenkin joten vielä on turha murehtia sitä jos ne aikanaan sattuvat olemaan epäsäännölliset.

Aina ne jonkin verran heittelee tuskin maan päällä on ainuttakaan naista jonka kuukautisrytmi ei olisi kertaakaan vaihdevuosiin loppuessaan heitellyt vaan olisi olleet täysin säännölliset koko elämän.

Kuukautiskierrot heittelee aina, elimistösi saattaa reagoida eri asioihin ja se heilauttaa rytmisi sekaisin siihen on vain totuttava se on osa naisen elämää.
        Helpointa on kun opettelee pitämään AINA paria sidettä mukana yllätysten varalle, selvitäkseen kiperistä tilanteista, että pääsee kotiin tai saa hankittua niitä kaupasta.

• gggggrrrrr
        ääääää. kirjoitti:

Oon siis eri kuin ap.

Eihän kuukautisten pitäisikään seurata mitään kalenterin päiviä, vaan omaa rytmiään. Aika on ihmisen keksintö, keho toimii omalla rytmillään. Sinun pitää itse seurata monenko päivän välein kuukautisesi aina alkavat. Siitä pystyt ennustamaan, koska ne alkavat. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kyseessä jonkun kalenterikuukauden loppu vai ei.

Mitä siirtämiseen tulee, niin epäsäännöllisillä menkoilla siirtäminen on aina epävarmempaa, mutta kuten edellä on sanottu, siirtopillerit aloitetaan 3 pv ennen kuukautisten OLETETTUA alkamispäivää. Se pitää vaan arvioida ja toivoa parasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6808
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe