Uusioperheen talous

Meidän perhe

Olemme harkinneet miesystäväni kanssa uusioperheen perustamista. Nyt miettinyt mikä olisi kaikista tasapuolisin tapa hoitaa yhteinen talous? Lyhykäisyydessään tilanne on tämä: Minulla 2 lasta, miehellä ei yhtään. Molemmilla omat omistus asunnot mutta olemme päätyneet minun asuntoon jäädä kun se on tilavempi ja miesystäväni laittaa asuntonsa vuokralle. Haluan maksaa itse talon lainanlyhennykset sillä olen sitä maksanut jo niin pitkälle, ettei kannata jakaa koska talo on käytännössä jo maksettu. Mutta miten kannattaisi muuten talous hoitaa, jotta se olisi tasapuolinen? Miesystäväni ansaitsee suurinpiirtein samaa palkkaa kuin minä.

201

4913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

Jos maksat asunnon hankkimisen niin mies voi maksaa käytön(lämmitykksen ja sähkön) ruuan maksatte yhdessä.
      Ja jos olette oikeesti sitoutunu paris suhteseen niin älkää tehköö elämästä vaikeempaa ja pikkumaista mitä se on rakentaka yhteistä tulevaisuutta.

• Joo synnyttämään eka

Aloittaja on hyvä ja päräyttää miehelleen ainakin 2 peipiä. Sillä tavalla hänet saa koukkuun ja elatusvelvolliseksi siinä vaiheessa kun se lähtee läiskimään.
        Pitää osata laskelmoida pitkälle tulevaisuuteen, kuinka saa lypsettyä miestä ja jos se ei onnistu, sossu jeesaa elatusavut tai siis Kela.

• reilu peli

Pah.

Tulot yhteen ja menot yhteen.
        Jos kerran oikeesti yhteistä elämää rakennetaan.

Tenavista tulee kompensaatio lapsilisien ja elatusmaksujen osalta.

• tuhmeliinis
        reilu peli kirjoitti:

Pah.

Tulot yhteen ja menot yhteen.
        Jos kerran oikeesti yhteistä elämää rakennetaan.

Tenavista tulee kompensaatio lapsilisien ja elatusmaksujen osalta.

ainahan se niin menee kuitenkin että kusetatte toisianne tavalla tai toisella tai joku kusettaa teitä näitä elättejä mulla on ollut parikymmentä vuotta olenko sitten niin tyhmä että olen koittanut pitää parisuhteesta kiinni tullu jotenkin toi malli vanhemmilta että pitää rahalla hallita nytteki yks juopottelee ruokarahojen kustannuksella kaikki mitä olen pari suhteeseen antanu ni turha odottaa takasin tasan ei mee onnen lahjat eikä oikeutta jaeta se pitää itse ottaa

• reilu peli
        tuhmeliinis kirjoitti:

ainahan se niin menee kuitenkin että kusetatte toisianne tavalla tai toisella tai joku kusettaa teitä näitä elättejä mulla on ollut parikymmentä vuotta olenko sitten niin tyhmä että olen koittanut pitää parisuhteesta kiinni tullu jotenkin toi malli vanhemmilta että pitää rahalla hallita nytteki yks juopottelee ruokarahojen kustannuksella kaikki mitä olen pari suhteeseen antanu ni turha odottaa takasin tasan ei mee onnen lahjat eikä oikeutta jaeta se pitää itse ottaa

Jos tilanne on tuollainen, ei siihen lääkettä täältä löydy.
        Kysymyksessähän ei ollut, että jos joku kusettaa ja miten sitten prosentit jaetaan.

• väkisin?
        Joo synnyttämään eka kirjoitti:

Aloittaja on hyvä ja päräyttää miehelleen ainakin 2 peipiä. Sillä tavalla hänet saa koukkuun ja elatusvelvolliseksi siinä vaiheessa kun se lähtee läiskimään.
        Pitää osata laskelmoida pitkälle tulevaisuuteen, kuinka saa lypsettyä miestä ja jos se ei onnistu, sossu jeesaa elatusavut tai siis Kela.

Mies voi pitää munat piilossa niin kukaan ei päräytä mitään vasten tahtoa.
        Tuskin aloittajalla on tarvetta rahaan lisäkakaroiden avulla. Ne kun pitää myös kasvattaa aikuisiksi ja parin satasen/kuukaudessa takia ei sellaista vaivaa viitse nähdä.

Tietenkin se on miehen lypsämistä jos velvoitetaan edes vähän huolehtimaan jälkikasvustaan! Siis miehet: älkää lisääntykö niin naisiakaan ei syyllistetä.

• neljän äitee
        väkisin? kirjoitti:

Mies voi pitää munat piilossa niin kukaan ei päräytä mitään vasten tahtoa.
        Tuskin aloittajalla on tarvetta rahaan lisäkakaroiden avulla. Ne kun pitää myös kasvattaa aikuisiksi ja parin satasen/kuukaudessa takia ei sellaista vaivaa viitse nähdä.

Tietenkin se on miehen lypsämistä jos velvoitetaan edes vähän huolehtimaan jälkikasvustaan! Siis miehet: älkää lisääntykö niin naisiakaan ei syyllistetä.

Tunnen liian paljon naisia, joilla on lapsia useampia, kaikilla eri isä.
        Ja naisia jotka ovat halunneet lapsen mutteivat miestä. Eli onko vika siis pelkästään miehissä, eikö noissa naisissa ole mitään vikaa ?

• väkisin?
        neljän äitee kirjoitti:

Ja naisia jotka ovat halunneet lapsen mutteivat miestä. Eli onko vika siis pelkästään miehissä, eikö noissa naisissa ole mitään vikaa ?

Ei pelkästään. Ei myöskään pelkästään naisissa. Aina syytös on kuitenkin pelkästään naisen suuntaan. Itse en tunne yhtään naista jolla useita lapsia eri isille. Erilaiset ystäväpiirit tietenkin.. Toivottavasti nuo eri isät huolehtivat lapsistaan. He varmaan ovat halunneet lapsia kun ovat ottaneet riskin naidessaan.

• Köyhät ja työttömät
        neljän äitee kirjoitti:

Hei neljän äitee . Mikä sinä olet arvostelemaan muita äitejä . Itsessäkin on vikaa . Miks ihmeessä olet tehnyt 4 lasta kärsimään Suomeen . Työttömyys odottaa heitä . Suomessa pitäs kieltää että ei saa synnyttää yli 2 lasta .

• neljän äitee
        Köyhät ja työttömät kirjoitti:

Hei neljän äitee . Mikä sinä olet arvostelemaan muita äitejä . Itsessäkin on vikaa . Miks ihmeessä olet tehnyt 4 lasta kärsimään Suomeen . Työttömyys odottaa heitä . Suomessa pitäs kieltää että ei saa synnyttää yli 2 lasta .

Vanhimmalla lapsista on töitä, toiset vielä opiskelee, osa peruskoulussa. ja kyllä kaikilla on sama isä ja edelleen ollaan yhdessä.

• kyllä ne naiset osaa
        Joo synnyttämään eka kirjoitti:

Niin ja sais itelleenkin elatuksen tekemättä mitään. Kun saa elareita, lapsilisiä, asumistukea, ym suuria tukiaisia, niin sillähän elää ja ostelee kaljat joka päiväksi.

• saat jos haluat
        kyllä ne naiset osaa kirjoitti:

Niin ja sais itelleenkin elatuksen tekemättä mitään. Kun saa elareita, lapsilisiä, asumistukea, ym suuria tukiaisia, niin sillähän elää ja ostelee kaljat joka päiväksi.

Ainut vaan se että se lapsi pyörii siinä taakkana mukana koko ajan. Isähän voi ottaa nuo tuet itselleen ja myös sen LAPSEN. Voi sitten elellä ja ostella kaljat joka päivä lapsen kanssa. Lapsihan ei tarvitse mitään muuta. Pääasia että isä saa kaljansa.

• Pihtapossu

Hai oli sitten poika-taikka ukkomies niin aina naiset vaativat maksamaan tinkimaitonsa.

• ………….
        neljän äitee kirjoitti:

Hoh. Kyllä mieskin voi asiaan vaikuttaa: kortsu huolelliseen käyttöön, niin eipä tartte ruokkoja maksella.

• iougiuhj
        väkisin? kirjoitti:

Ei pelkästään. Ei myöskään pelkästään naisissa. Aina syytös on kuitenkin pelkästään naisen suuntaan. Itse en tunne yhtään naista jolla useita lapsia eri isille. Erilaiset ystäväpiirit tietenkin.. Toivottavasti nuo eri isät huolehtivat lapsistaan. He varmaan ovat halunneet lapsia kun ovat ottaneet riskin naidessaan.

Aika yllättävää, että tänä päivänä et todellakaan tiedä yhtäkään naista, jolla on lapsia useammalle isälle?? Ei ole kyse erilaisista ystäväpiireistä kuin edellisellä kirjoittajalla, vaan sinulla ei taida olla kuin hyvin suppea sosiaalinen piiri. Kuitenkin naisia ja miehiä, joilla on lapsia useammalle kumppanille, on jokaisessa sosiaaliluokassa, eri ikäryhmissä, eri ammateissa, eri syistä, tarkoituksella tai vahingossa, jne...

Itse tiedät nopeastikin miettien ainakin 5 naista ja 6 miestä, joilla on lapsia eri kumppaneille. 11 ihmistä siis. Lisäksi on paljon sellaisia, joilla on biologisia lapsia vain yhdelle, mutta uusperheen kautta sitten perheessä muitakin lapsia.

Millaista porukkaa he sitten ovat? Yksi myyjä, yksi korkeasti koulutettu ylemmän tason pomo, yksi arkkitehti, yksi sairaanhoitaja, yksi yrittäjä kaupallisella alalla, yksi hammaslääkäri, yksi johdon konsultti, kaksi insinööriä, yksi kirvesmies, yksi perhepäivähoitaja ja yksi opettaja. Ja tätä kirjoittaessa tulee mieleen lisääkin tuttuja ja puolituttuja, joilla on lapsia useammalle kuin yhdelle...

Tule ulos pullosta.:)

• väkisin?
        iougiuhj kirjoitti:

Aika yllättävää, että tänä päivänä et todellakaan tiedä yhtäkään naista, jolla on lapsia useammalle isälle?? Ei ole kyse erilaisista ystäväpiireistä kuin edellisellä kirjoittajalla, vaan sinulla ei taida olla kuin hyvin suppea sosiaalinen piiri. Kuitenkin naisia ja miehiä, joilla on lapsia useammalle kumppanille, on jokaisessa sosiaaliluokassa, eri ikäryhmissä, eri ammateissa, eri syistä, tarkoituksella tai vahingossa, jne...

Itse tiedät nopeastikin miettien ainakin 5 naista ja 6 miestä, joilla on lapsia eri kumppaneille. 11 ihmistä siis. Lisäksi on paljon sellaisia, joilla on biologisia lapsia vain yhdelle, mutta uusperheen kautta sitten perheessä muitakin lapsia.

Millaista porukkaa he sitten ovat? Yksi myyjä, yksi korkeasti koulutettu ylemmän tason pomo, yksi arkkitehti, yksi sairaanhoitaja, yksi yrittäjä kaupallisella alalla, yksi hammaslääkäri, yksi johdon konsultti, kaksi insinööriä, yksi kirvesmies, yksi perhepäivähoitaja ja yksi opettaja. Ja tätä kirjoittaessa tulee mieleen lisääkin tuttuja ja puolituttuja, joilla on lapsia useammalle kuin yhdelle...

Tule ulos pullosta.:)

Siis useita lapsia joilla on KAIKILLA eri isä. En tunne sellaisia äitejä. Neljän äitee kertoi sellaisesta. En voi mitään etten tunne.
        Äidillänikin on lapsia kahdelle eri isälle. Minulla ja kahdella nuoremmalla veljelläni on sama isä ja vanhimmalla veljellä eri isä kuin meillä. Jos menisi niin että meillä kaikilla olisi eri isä niin isiä olisi neljä eikä kaksi.
        Ikää minulla on 56v joten elämänkokemusta riittää jonkin verran enkä noita vuosia ole pullossa elänyt.

• edel.
        väkisin? kirjoitti:

Siis useita lapsia joilla on KAIKILLA eri isä. En tunne sellaisia äitejä. Neljän äitee kertoi sellaisesta. En voi mitään etten tunne.
        Äidillänikin on lapsia kahdelle eri isälle. Minulla ja kahdella nuoremmalla veljelläni on sama isä ja vanhimmalla veljellä eri isä kuin meillä. Jos menisi niin että meillä kaikilla olisi eri isä niin isiä olisi neljä eikä kaksi.
        Ikää minulla on 56v joten elämänkokemusta riittää jonkin verran enkä noita vuosia ole pullossa elänyt.

Jos lapsia on kaksi, kuten valtaosalla vain on, ja heillä kahdella on eri isä, niin heillä KAIKILLA kahdella on eri isä. Varsin tavallista.

• sitä edel.
        edel. kirjoitti:

Jos lapsia on kaksi, kuten valtaosalla vain on, ja heillä kahdella on eri isä, niin heillä KAIKILLA kahdella on eri isä. Varsin tavallista.

Jos lapsia on kaksi niin sanotaan että molemmilla on eri isä. Se onkin aika tavallista. Myös se että heillä on eri isä.

• Selvät sopimukset

Koska sinulla on lapsia, tulee huomioida asioissa. Mitään yhteistä ei pidä tehdä raha-asioissa.

Asia on keskusteltava ja toimittava sen mukaan, reilu mies kyllä maksaisi asumisestaan kohtuuhinnan, ihan omasta pyynnöstään.
      Jos annat suuri alennuksia miehelle se todellisuudessa tarkoittaa että elätät häntä omilla varoillasi ja lapsiltasi se on aina poissa. Sitä on vaikea rakastuneena nähdä.

Yksi vaihtoehto on, että mies maksaa jonkun osuuden talouden kuluista, ruo ei mene niin, että henkilö kohden, koska lapset eivät kuluta samaa kuin aikuinen mies. Entä asunto, siinä kulut voisivat mennä puoliksikin, sillä kyllä mies tarvitsisi asunnon ilman sinua ja nyt omansa laittaa vuokralle eli hankkii sillä aika hyvin.

Ehdoton on kuitenkin tili, jonne molemmat tallettaa elämisen kuluihin varat ja ne hoidetaan sieltä, silloin pystyy aina toteennäyttämään sen minkä on maksanut.
      Missään nimessä avopuolisoiden ei pidä maksaa kuluja suoraan omailta tileiltään, on varsin hankalaa jälkeenpäin tietää, mikä oli mitäkin, saiko rahat ehkä myöhemmin toiselta.

Kun on selvät hommat, voi elää huolettomimmin ja raha-asiat todella aina taloustilin kautta, ei tarvitse koskaan riidellä niistä, vaikka erokin tulisi.

• Meidän perhe

Tuota yhteistä taloustiliä olen harkinnutkin. Eli molemmat laittiaisi tietyn summan tilistään yhteistilille, josta sitten maksettaisiin käyttökuluja esim. ruoka, sähkö,vakuutukset. Ja molemmilla kortit/käyttöoikeus eli olisi kumman vaan helppo maksaa esim. kaupassakäynti. Kaikki henkilökohtaiset ostokset sitten omilta tileiltä. Mutta mikä tämä osuus palkasta voisi olla? Että jos vaikka kumpikin laittaa 40% tilistään taloustilille, niin joudun loppurahalla pärjäämään 3 ihmisen kulujen kanssa sekä tietty asunnon lainanlyhennyksen. Ja nimenomaan haluaisin raha-asioiden hoituvan yhdellä sopimuksella eikä siittä tarvitsisi riidellä/pohtia onko tasapuolista.

• iunbg
        Meidän perhe kirjoitti:

Tuota yhteistä taloustiliä olen harkinnutkin. Eli molemmat laittiaisi tietyn summan tilistään yhteistilille, josta sitten maksettaisiin käyttökuluja esim. ruoka, sähkö,vakuutukset. Ja molemmilla kortit/käyttöoikeus eli olisi kumman vaan helppo maksaa esim. kaupassakäynti. Kaikki henkilökohtaiset ostokset sitten omilta tileiltä. Mutta mikä tämä osuus palkasta voisi olla? Että jos vaikka kumpikin laittaa 40% tilistään taloustilille, niin joudun loppurahalla pärjäämään 3 ihmisen kulujen kanssa sekä tietty asunnon lainanlyhennyksen. Ja nimenomaan haluaisin raha-asioiden hoituvan yhdellä sopimuksella eikä siittä tarvitsisi riidellä/pohtia onko tasapuolista.

Jos miehelläsi ei ole omia lapsia,se ei tulee kauan katsomaan sun lapsiasi.
        Ja jos saate yhteisen, ei huoli sun lapsistasi.
        Koska hänellä ei ole lapsia,saatta joss vaiheessa hylätä teidät.

• kiuki,kji
        iunbg kirjoitti:

Meillä mies maksaa omistamastani asunnosta "vuokraa", mutta vähemmän kuin jos vuokraisi itselleen yksiön jostain. Kauppakuitit säilytämme ja käymme läpi yhdessä, katsotaan mitä on ostettu yhteistä ja mitä jokainen itselleen/lapsillee.

jos minulla olisi tunne, että elättäisin työssäkäyvää aikuista miestä, suhde kaatuisi nopeasti. Eli täytyy pitää huoli siitä, ettei taloudellinen taakka jakaudu epätasaisesti. Uusperhe on muutenkin haastava perhemuoto ilman, että toiselle jää hampaankoloon jotain raha-asiaa.

• tnbhy nmjhu
        kiuki,kji kirjoitti:

Meillä mies maksaa omistamastani asunnosta "vuokraa", mutta vähemmän kuin jos vuokraisi itselleen yksiön jostain. Kauppakuitit säilytämme ja käymme läpi yhdessä, katsotaan mitä on ostettu yhteistä ja mitä jokainen itselleen/lapsillee.

jos minulla olisi tunne, että elättäisin työssäkäyvää aikuista miestä, suhde kaatuisi nopeasti. Eli täytyy pitää huoli siitä, ettei taloudellinen taakka jakaudu epätasaisesti. Uusperhe on muutenkin haastava perhemuoto ilman, että toiselle jää hampaankoloon jotain raha-asiaa.

Hetken meillä oli tuollainen tilanne, että tunsin maksavani elämäisestä enemmän kuin mies. Koska miehellä on lapsia ex-vaimonsa kanssa, joille maksaa tietysti elatusmaksuja, niin koin, että faktisesti siis elätin välikäden kautta hänen exäänsä. Voitte arvata, ettei siitä mitään olisi pitkän päälle tullut...Naisen täytyy pitää puolensa näissä raha-asioissa, on yllättävän paljon miehiä, jotka yrittävät elää naisen siivellä.

• Sinkkunainen
        Meidän perhe kirjoitti:

Miksi te muuttaisitte yhteen ? Mitä hyötyä siitä olisi sinulle ? Asunto on sinun ja maksat edelleen asuntoasi yksin . Miehellä ei olisi vuokrakuluja ollenkaan vaan ehkä sais vuokratuloja vähän omasta asunnosta . Sinulla lisääntyisi työt päivittäin . Olisi kuin 3 lasta kotona sotkemassa . Älä vaan luule että miehet huomaa jotain siivota . Sinä siivoot ja peset kaikkien pyykit . Joten harkitse tarkkaan kannattaako ottaa yksi iso lapsi asumaan . Onko hänestä mitään muuta hyötyä kuin "panohommat " sängyssä . Niihinkin kyllästyy aikaa myöten .

• Ja meidän kans.
        Meidän perhe kirjoitti:

Mun mielestä taloustili on tosi hyvä juttu, mutta sieltä maksetaan koko perheen kustannukset. Mikäli lapsenne eivät kuulu perheeseenne, älkää rakentako perhettä. Tarkoitan, että mikäli mies on joku toissijainen vuokralainen ja miespaikan tyydyttäjä sinulle, eikä osa perhettä ja teidän elämäänne, tai miehelle lapset vain toisten eli sinun lapsia, on turha mitään perhettä perustaa. Jos taas te olette se perhe, niin olkaa sitten sitä jokainen. Eikös taloustililtä hoideta PERHEEN kustannukset?
        Moni kiertelee ja kaartelee, kääntelee ja vääntelee, mutta perheen on oltava perhe, jos siinä on kaksi tai kuusi, neljä tai kahdeksan. Ja sinne taloustilille laitetaan 70% tuloista, omat säästötilit voi hyvin silti pitää jne. mutta sieltä maksetaan PERHEEN menot, eli sähköt, vakuutukset, kaikkien ruoka, aikuisten puhelimet ja netti, yms. talouskulut. Molempien yhtiövastikkeet. Sinät maksat lainasi, kun se sinun omaisuuttakin on ja mies omastaan, tai jos ei niin sitten se on hänen tulojaan se vuokra - mistä menee 70% perheen hyväksi.

Yhteinen sopimus on mielestäni se, että hyväksytään se että perheessä on yhteisiä menoja, aina on jommalla kummalla enemmän tai ei, ja se on kyllä huono merkki eikä perhe jos shampoota ja karkkipussia myöten täytyy vatvoa ja kytätä. Eli mitä ne henkilökohtaiset ostokset on? Vai meinaatko että pitää nillittää, jos toinen ostaa vaikka pelargonian ja ihan kysymättä?!
        Jos taas kyseessä on epäluotettava kaveri (tai sinä olet) jonka rahat hupenee joka viikonloppu juottolaan, ei pidä yhteen muuttaa.
        Ei, vaan yhdessä hankitaan ja yhdessä maksetaan. Jos jotain isompaa aiotaan ostaa, kuten auto, siitä sovitaan, jos toinen ei autolainaan esimerkiksi suostu, sitä autoa ei hankita lainalla vaan säästetään (mikä nyt muutenkin olisi järkevämpää). Jos ostetaan sohvakalusto, se ostetaan yhdessä jne. Ja ihan sama juttu on esim. lasten älypuhelimet tai muut (minun mielestä älyttömät) asiat: ne neuvotellaan yhdessä ja silloin ne myös menee yhteiseltä vanhempien tililtä. Jos tasavertainen mies ei kelpaa, älä ota. Jos mies ei tasavertainen ole, anna sen mennä. Mutta kyllä, perheessä myös ei-biologisella vanhemmalla on sama sananvalta ja hänkin osallistuu tuommoisista asioista päättämiseen.

Omaisuus täytyy jakaa ainoastaan erotilanteessa ja tärkein teillä on jo selvillä: asunnot on teidän ja lapset jäisi sinulle. Muu on ihan saman tekevää, niin köyhä ei pidä koskaan olla, että alkaa laskemaan joka senttiä, eikä perhettä perusteta niin että on olemassa sen ulkopuolisia ihmisiä, jotka vaan asuu täällä.
        Joten jos sinä nyt pidät perhettänne sen arvoisena että yhteen muutetaan ja siihen tosissaan sitoudutaan, ei ensisijaisesti rakenneta eropesää.

Ja ne lapset on teidän. Sinun biologisesti, mutta perheessä on vain meidän eli tässä tapauksessa teidän lapsia.
        Tai sitten ette ole perhe ja on turha ollakaan. Minun mielestä, tässä sivusta vaan huutelen, mutta enemmän kuulostaa siltä, että kaikki ja sinä myös, rakentaa eropesää ja yhdessäoloa sen varalle että on sitten helppo erota. Eipä ihme, että erotaan. Sitä saa mitä rakentaa.

• pettynyt :(
        tnbhy nmjhu kirjoitti:

Hetken meillä oli tuollainen tilanne, että tunsin maksavani elämäisestä enemmän kuin mies. Koska miehellä on lapsia ex-vaimonsa kanssa, joille maksaa tietysti elatusmaksuja, niin koin, että faktisesti siis elätin välikäden kautta hänen exäänsä. Voitte arvata, ettei siitä mitään olisi pitkän päälle tullut...Naisen täytyy pitää puolensa näissä raha-asioissa, on yllättävän paljon miehiä, jotka yrittävät elää naisen siivellä.

Tietyn iän jälkeen ei naiselle enää muunlaisia miehiä olekaan kuin niitä jotka yrittää elää naisen siivellä. Hyi olkoon.

• b ngh nhj
        pettynyt :( kirjoitti:

Tietyn iän jälkeen ei naiselle enää muunlaisia miehiä olekaan kuin niitä jotka yrittää elää naisen siivellä. Hyi olkoon.

Olen yrittänyt ymmärtää asiaa niin, että mies on kuulemma maksanut lähes kaiken edellisessä liitossaan ja ajattelee nyt olevan hänen vuoronsa saada jotain takaisin.

(Tai maksanut omien sanojensa mukaan, kuka tietää olisiko exä sitä mieltä, vaimo eronkin laittoi vireille... Vähän nimittäin vaikea uskoa, että jos vaimo on ollut kotiäitinä, että mies olisi muka tehnyt kaikki päivittäiset ruokaostoksetkin, kuten väittää tehneensä. Eiköhän vaimo ole päivän aikana käynyt kaupassa ja mies ostanut vain jotain extraa, ja käsitys arjen kuluista on epärealistinen)

Mutta joo, en ole koskaan ymmärtänyt puheita, että miehet muka elättäisivät perhettä Suomessa, kellään ystävistänikään ei ole sellaista tilannetta ollut koskaan, pikemminkin päinvastoin. Ehkä me ollaan liian kilttejä ja annetaan liiaksi periksi taloudellisissa asioissa "tasa-arvoin nimissä" jo heti neuvotteluiden alussa. Silloinhan kompromissi on helposti miehelle edullinen niinkuin kaikissa neuvotteluissa sopu löytyy vaatimusten puolivälistä. Että pitäisi olla tiukkana alusta asti näissä asioissa! ja pitää huoli, ettei kukaan pääse meitä hyväksikäyttämään

Myönnän että itsekin ajattelin aluksi, että ehkä poikalapselleni on jo lähtökohtaisesti eduksi, jos meillä on perheessä hyvä ja fiksu miehenmalli, ja että kai siitä lapsen edusta kannattaa vähän maksaakin. Ehkä muut yksinhuoltajat ovat yhtä epäitsekkäitä ja ajautuvat siksi maksumiehiksi. Ja veikkaanpa, että ympäristö silti ajattelee, että tuossa tuokin yh hankki miehen elättämään itseään ja lastaan, niinhän näillä palstoillakin aina kirjoitellaan yksinhuoltajista (ja oikeastaan naisista yleensä).

• saat.ana
        tnbhy nmjhu kirjoitti:

Misk miehen pitäsi maksaa jonkun lutkan lapsien asumisen. Olet niitä lapsia tehnyt jännämiehen kanssa joten pyydä siltä rahaa.

• 637383939382625
        saat.ana kirjoitti:

Misk miehen pitäsi maksaa jonkun lutkan lapsien asumisen. Olet niitä lapsia tehnyt jännämiehen kanssa joten pyydä siltä rahaa.

Joo, pyydä lasten isältä rahaa uuden miehesi asuinkuluihin niin, että uusi mies voi asua luonasi ilmaiseksi ja tienata oman asuntonsa vuokraamisella rahaa itselleen. Hei haloo?

• katkeruus paistaa
        saat.ana kirjoitti:

Puutteessa?? Et pääse edes jännämieheksi saati normaaliin parisuhteeseen. :D

• vituttaa.fi
        Sinkkunainen kirjoitti:

Miksi te muuttaisitte yhteen ? Mitä hyötyä siitä olisi sinulle ? Asunto on sinun ja maksat edelleen asuntoasi yksin . Miehellä ei olisi vuokrakuluja ollenkaan vaan ehkä sais vuokratuloja vähän omasta asunnosta . Sinulla lisääntyisi työt päivittäin . Olisi kuin 3 lasta kotona sotkemassa . Älä vaan luule että miehet huomaa jotain siivota . Sinä siivoot ja peset kaikkien pyykit . Joten harkitse tarkkaan kannattaako ottaa yksi iso lapsi asumaan . Onko hänestä mitään muuta hyötyä kuin "panohommat " sängyssä . Niihinkin kyllästyy aikaa myöten .

no justiinsa, sehän se onkin oikea meriitti tänä päivänä kun "nainen" pesee kaikkien "pyykit", eli suomeksi laittaa ne koneeseen ja koneesta kuivausrumpuun joihin uppoaa se 10 minuuttia elämästä. se on ne koneet jotka sen työn tekee eikä tämä marttyyri-korttia heiluttava "nainen".

vaan eipähän taaskaan yllätä että värkin-kantotelineet ottaa sen urhin roolin ja valittaa kun elämä on niiiiiiii-iin kovaa naisena että on oikeutettu milloin mihinkin etuoikeuksiin.

• Siisti ja fiksu sink
        vituttaa.fi kirjoitti:

no justiinsa, sehän se onkin oikea meriitti tänä päivänä kun "nainen" pesee kaikkien "pyykit", eli suomeksi laittaa ne koneeseen ja koneesta kuivausrumpuun joihin uppoaa se 10 minuuttia elämästä. se on ne koneet jotka sen työn tekee eikä tämä marttyyri-korttia heiluttava "nainen".

vaan eipähän taaskaan yllätä että värkin-kantotelineet ottaa sen urhin roolin ja valittaa kun elämä on niiiiiiii-iin kovaa naisena että on oikeutettu milloin mihinkin etuoikeuksiin.

Sinkkunainen onkin tarkka tyttö . Pesee hyvin vaatteet ja ripustaa ne ulos kuivumaan . Silittää ja prässää vaatteet . Ei kaikkia vaatteita saa laittaa kuivauskoneeseen . En kyllä omistakkaan sellaista .

• äläääs nyt
        vituttaa.fi kirjoitti:

Mikä itkettää munatelinettä? Huono äitisuhde vai mikä?

• eikö tulevaisuutta?
        Sinkkunainen kirjoitti:

Onneksi täällä on näin viisaita ihmisiä, jotka kertovat milloin kannattaa muuttaa yhteen.. Minulla kun oli aiemmin niin naiivi käsitys, että yhteen muutetaan rakkaudesta ja halusta luoda yhteinen tulevaisuus henkilön kanssa, joka tuntuu olevan se oikea. Aiemmin en myöskään ole tuntenut vääryyttä siinä, että olen maksanut suuremman osan yhteisistä kuluista, ja usein jopa tehnyt puolisoani enemmän kotitöitä. Eipä tässä kai auta kun ottaa laskin käteen ja toiseen sekuntikello. Jokainen mitattu "vääryys" pitää kirjata ylös, ja säännöllisin väliajoin pitää tasata tilit. Jos epäkohtia ilmenee tilastoissa liian usein, saa muija lähteä kävelemään. Näin rakennetaan kestävä ja toimiva parisuhde!
        eikun hetkinen...

• Pertti 35 vuotta
        eikö tulevaisuutta? kirjoitti:

Onneksi täällä on näin viisaita ihmisiä, jotka kertovat milloin kannattaa muuttaa yhteen.. Minulla kun oli aiemmin niin naiivi käsitys, että yhteen muutetaan rakkaudesta ja halusta luoda yhteinen tulevaisuus henkilön kanssa, joka tuntuu olevan se oikea. Aiemmin en myöskään ole tuntenut vääryyttä siinä, että olen maksanut suuremman osan yhteisistä kuluista, ja usein jopa tehnyt puolisoani enemmän kotitöitä. Eipä tässä kai auta kun ottaa laskin käteen ja toiseen sekuntikello. Jokainen mitattu "vääryys" pitää kirjata ylös, ja säännöllisin väliajoin pitää tasata tilit. Jos epäkohtia ilmenee tilastoissa liian usein, saa muija lähteä kävelemään. Näin rakennetaan kestävä ja toimiva parisuhde!
        eikun hetkinen...

Ikinä ei kannata kenenkään kanssa muuttaa yhteen vielä vähemmän mennä naimisiin . Nuoret miehet " pillun" huumassa menevät naimisiin ja tekevät " pentuja" . Mutta kun arki koittaa huomaavat mitä ovat tehneet . Nimittäin puolet avioliitoista päättyy eroon . Se on ihan tosi . Yleensä kun on lapset tehty ja talo ostettu niin seuraavaksi on ero edessä . Niin kävi myöskin minulle sekä kaikille minun kavereille . Mutta pitää vaan muistaa että vahingosta viisastuu . En mene enään koskaan naimisiin .

• lukutaito?
        iunbg kirjoitti:

tätä ei kysytty,

• ygfdvgt
        Sinkkunainen kirjoitti:

tätä ei kysytty,

• Ei ei ei ei
        Ja meidän kans. kirjoitti:

Mun mielestä taloustili on tosi hyvä juttu, mutta sieltä maksetaan koko perheen kustannukset. Mikäli lapsenne eivät kuulu perheeseenne, älkää rakentako perhettä. Tarkoitan, että mikäli mies on joku toissijainen vuokralainen ja miespaikan tyydyttäjä sinulle, eikä osa perhettä ja teidän elämäänne, tai miehelle lapset vain toisten eli sinun lapsia, on turha mitään perhettä perustaa. Jos taas te olette se perhe, niin olkaa sitten sitä jokainen. Eikös taloustililtä hoideta PERHEEN kustannukset?
        Moni kiertelee ja kaartelee, kääntelee ja vääntelee, mutta perheen on oltava perhe, jos siinä on kaksi tai kuusi, neljä tai kahdeksan. Ja sinne taloustilille laitetaan 70% tuloista, omat säästötilit voi hyvin silti pitää jne. mutta sieltä maksetaan PERHEEN menot, eli sähköt, vakuutukset, kaikkien ruoka, aikuisten puhelimet ja netti, yms. talouskulut. Molempien yhtiövastikkeet. Sinät maksat lainasi, kun se sinun omaisuuttakin on ja mies omastaan, tai jos ei niin sitten se on hänen tulojaan se vuokra - mistä menee 70% perheen hyväksi.

Yhteinen sopimus on mielestäni se, että hyväksytään se että perheessä on yhteisiä menoja, aina on jommalla kummalla enemmän tai ei, ja se on kyllä huono merkki eikä perhe jos shampoota ja karkkipussia myöten täytyy vatvoa ja kytätä. Eli mitä ne henkilökohtaiset ostokset on? Vai meinaatko että pitää nillittää, jos toinen ostaa vaikka pelargonian ja ihan kysymättä?!
        Jos taas kyseessä on epäluotettava kaveri (tai sinä olet) jonka rahat hupenee joka viikonloppu juottolaan, ei pidä yhteen muuttaa.
        Ei, vaan yhdessä hankitaan ja yhdessä maksetaan. Jos jotain isompaa aiotaan ostaa, kuten auto, siitä sovitaan, jos toinen ei autolainaan esimerkiksi suostu, sitä autoa ei hankita lainalla vaan säästetään (mikä nyt muutenkin olisi järkevämpää). Jos ostetaan sohvakalusto, se ostetaan yhdessä jne. Ja ihan sama juttu on esim. lasten älypuhelimet tai muut (minun mielestä älyttömät) asiat: ne neuvotellaan yhdessä ja silloin ne myös menee yhteiseltä vanhempien tililtä. Jos tasavertainen mies ei kelpaa, älä ota. Jos mies ei tasavertainen ole, anna sen mennä. Mutta kyllä, perheessä myös ei-biologisella vanhemmalla on sama sananvalta ja hänkin osallistuu tuommoisista asioista päättämiseen.

Omaisuus täytyy jakaa ainoastaan erotilanteessa ja tärkein teillä on jo selvillä: asunnot on teidän ja lapset jäisi sinulle. Muu on ihan saman tekevää, niin köyhä ei pidä koskaan olla, että alkaa laskemaan joka senttiä, eikä perhettä perusteta niin että on olemassa sen ulkopuolisia ihmisiä, jotka vaan asuu täällä.
        Joten jos sinä nyt pidät perhettänne sen arvoisena että yhteen muutetaan ja siihen tosissaan sitoudutaan, ei ensisijaisesti rakenneta eropesää.

Ja ne lapset on teidän. Sinun biologisesti, mutta perheessä on vain meidän eli tässä tapauksessa teidän lapsia.
        Tai sitten ette ole perhe ja on turha ollakaan. Minun mielestä, tässä sivusta vaan huutelen, mutta enemmän kuulostaa siltä, että kaikki ja sinä myös, rakentaa eropesää ja yhdessäoloa sen varalle että on sitten helppo erota. Eipä ihme, että erotaan. Sitä saa mitä rakentaa.

EI NÄIN!!!!! Lapsien elatuksesta ja puhelimista ynnä muista vastaavat heidän biologiset vanhempansa.

• Ole varovainnnnnnnnn

Jep, ei kannata tehdä mitään sitoumuksia, ennen kuin mies on asunut KOKOAIKAISESTI teidän luonanne ainakin vuoden verran. Siinä ajassa näkee, onko isäpuoleksi vai ei. Ole tosi varovainen nyt!! Monesti lapseton ihminen huomaa vasta uusioperheeseen muutettuaan, että ei tää olekaan mun juttu. Ja sitten jos hommataan yhteisiä lapsia, tää korostuu entisestään, eli tulee räikeästi ja joskus traagisesti esille se omat vs. muiden lapset.

• Meidän perhe

No yhteisiä ei tule kun kumpikaan ei halua. Liekö ikää jo sen verran, että ei olisi järkevääkään. Kyllä uusioperheessä haasteensa on, tiedostamme molemmat sen. Mutta jossain vaiheessa se riski on otettava ja kokeiltava, lopputulostahan ei kukaan voi etukäteen tietää .

• mene töihin ja hanki

Miksi otat miehen jolla on omaisuutta?? Se ei kuulu koskaan sinulle, vai siksikö otit jotta rikastuisit ja sun lapset saisi kylpeä rahassa? Pääset kaljalle ja viettää railakasta elämää???

Saat lapsenpiian ja talonmiehen ja kuljettajan, ja miehen jolla on rahaa... niinpä.. mieti viis kertaa, ennenkuin alat elelee siivellä.

• Meidän perhe

Pointti tuokin on, mutta molemmat taloudellisesti hyvässä tilanteessa ja tasavertaisia ansioiden suhteen, että siivellä ei tarvitse elellä, kummankaan.

• Birgitti

No ei kai kukaan useamman lapsen yh voi ottaa mitään tyhjätaskumiestä joka olisi työtön tai matalapalkkainen. Yhtälö ei kerta kaikkiaan toimi, koska lasten biologiselta isältä ei tule kuin elarit ja nekin myöhässä.

Rahaa tarvitaan ja kaikki maksaa, se on vain karu totuus!

• tryfdgrr

tätä ei kysytty,

• ei teidä mies parka

Meillä minä olen rikkaampi, ollut aina, mies ei edes tiedä mun sijoitukista ja säästöistä... eikä tule tietämään, muuten hänen ex viamonsa voisi pölliä mun rahat. Sinne menisi mun milojoona kuusistataa tuhatta

• jukni 69

Yleiseti ajateltuna oliskohan vihdoin ajateltava ja käyttäydyttävä siten että parit rakastavat ja siksi ovat yhdessä ?
        Kommenteista päätellen esim. Puolisoden lapset = vihollinen perheessä ja yhteinen aika kuluu mun,sun ja meidän laskemiseen nipottamisee eikö voi olla ns. Normaali parisuhde ... ...ei helvetti ei kaikki kottaraiset oo näillä pöntössä !

• Meidän perhe
        jukni 69 kirjoitti:

Yleiseti ajateltuna oliskohan vihdoin ajateltava ja käyttäydyttävä siten että parit rakastavat ja siksi ovat yhdessä ?
        Kommenteista päätellen esim. Puolisoden lapset = vihollinen perheessä ja yhteinen aika kuluu mun,sun ja meidän laskemiseen nipottamisee eikö voi olla ns. Normaali parisuhde ... ...ei helvetti ei kaikki kottaraiset oo näillä pöntössä !

Jukni69 , Niin samaa mieltä! Ilman sen kummempaa kommervenkkiä ajatuksena kuin parisuhde ja perhe. Ehkä se ikä jo tekee ja elämän katsomus, mitä hakee pohjimmiltaan.

• Meidän perhe
        Meidän perhe kirjoitti:

Jukni69 , Niin samaa mieltä! Ilman sen kummempaa kommervenkkiä ajatuksena kuin parisuhde ja perhe. Ehkä se ikä jo tekee ja elämän katsomus, mitä hakee pohjimmiltaan.

Ja lähinnä kyselin miten muiden uusperheiden parissa nämä talous asiat on jakautunut, ilman sen suurempaa hyötysuhdetta niin taloudellisesti kun hoidollisestikkaan.. Ihan vaikka vaan kokemuksia jos joillain sellasta on.

• mene töihin
        Meidän perhe kirjoitti:

Ja lähinnä kyselin miten muiden uusperheiden parissa nämä talous asiat on jakautunut, ilman sen suurempaa hyötysuhdetta niin taloudellisesti kun hoidollisestikkaan.. Ihan vaikka vaan kokemuksia jos joillain sellasta on.

Sinä maksat lapsei elatuksen ei meis, sinä maksat yli puolet asumiskuluista jos sun lapset on siinä häsläämässä, joten ilmiselvä juttu, se maksaa kellä on eniten omia sukulaisia huushållissa.

• Meidän perhe
        mene töihin kirjoitti:

Sinä maksat lapsei elatuksen ei meis, sinä maksat yli puolet asumiskuluista jos sun lapset on siinä häsläämässä, joten ilmiselvä juttu, se maksaa kellä on eniten omia sukulaisia huushållissa.

Kiitos Mene töihin, kyllä käyn töissä, käynyt jo 20 vuotta. Ja kyllä maksan yli puolet asumisesta kun maksan koko asunnon ;-) . Oli hyvä neuvo.

• jukni 69
        mene töihin kirjoitti:

Ihan sama missä suhteessa maksetaan kunhan maksetaan eikä se ole niin tarkkaa jos OIKEASTI välitetään toisesta(kyllä sen erottaa kun oikea siipeilijä ilmantuu)! Näi4ä kömmenteja heittelee varmaan katkerat ex:t jotka eronkin jälkeen ajattelee osa rahoista kuuluu heille ... ...ei oo kaikki kottaraiset pöntössä näillä kommetoijilla

• Onko näin?
        jukni 69 kirjoitti:

Ihan sama missä suhteessa maksetaan kunhan maksetaan eikä se ole niin tarkkaa jos OIKEASTI välitetään toisesta(kyllä sen erottaa kun oikea siipeilijä ilmantuu)! Näi4ä kömmenteja heittelee varmaan katkerat ex:t jotka eronkin jälkeen ajattelee osa rahoista kuuluu heille ... ...ei oo kaikki kottaraiset pöntössä näillä kommetoijilla

Onhan toikin tapa lieventää omaa tuskaa, kun kuvittelee mitä se exä kuvittelee, niistä miehen rahoista... ihan samoin exät voi ajatella niin että mies ei halua lapsia ottaa luokseen kun se on niin kallista... niinpä.

Sulla on kauheen suuret luulot itsestäsi. Kaikki sun ajatukset on vaan kuvittelua... luulet... tuosta kirjoitustavasta voi huomioida sen, että olet yhä katkera erostasi, ja seurustelet vain sen takia, ettet olisi yksin ja exä näkisi että "olet päässyt eron yli", vaikka sulla kauhee tuska sisimässäsi.

Et näe omaa vikaa, ja olet aika surkeessa jamassa...kaikki mikä kohdistuu exään.. on hirveen huoa ja et näe mitään hyvää lastesi äidissä, edes sitä että hän on sinulle ne lapsetkin tehnyt. Ilman häntä heitä ei olisi. Mutta sitä on lapsetkin mitä on äiti sunm ielestä, lapsiakin siedät vain siksi ettet kehtaa olla tykkäämättä.

• ei oo pöntössä
        jukni 69 kirjoitti:

Lissulla ne kottaraiset lentelee ex miehen luota heille ja toisinaan on myös mukana naakkoja, kotkia ja muutama huuhkaja.
        Suttura on aikas outo lintulaji, niitäkin lissulle on tulossa joka päivä.;D ;D ;D

• yrittänyttäeilaiteta
        Meidän perhe kirjoitti:

Kiitos Mene töihin, kyllä käyn töissä, käynyt jo 20 vuotta. Ja kyllä maksan yli puolet asumisesta kun maksan koko asunnon ;-) . Oli hyvä neuvo.

Hauskoja vastauksia joiltakin, hehe, eivät ole lukeneet koko viestiketjua.

Vaikutat varovaiselta mutta niin kannattaakin ja noin eka 1,5 vuotta on rakastuneena pöhkö, itse ainakin olin, ja sen jälkeen simmut avautuu.
        Eli esim. naimisiin ei kannata heti mennä vaikka yhdessä asuu. Ja avio-ehto kun menee!

Itse olin paremmassa asemassa rahallisesti, ja tyhmä aloin maksamaan liikaa, ruuan, laskut, mies vain autoaan jota ei minun antanut edes ajaa. hih nykyään naurattaa mutta oli totiset paikat erotessa.
        Miehellä etenkin otti ohraleipä kun alkoi maksamaan kaiken yksinään. Itse tunsin lähinnä helpotusta. Talo oli nimissään eli asuin siis "ilmaiseksi". Minulla kaksi lasta hänellä yksi kotona vielä. Toista lastani alkoi hyljeksimään joka oli vammainen. Eli koe-aika on hyvä.
        Sum summarum, kannattaa tehdä sopimus mitä kukin maksaa sitten on selvempää.
        Ero mahis täytyy pitää mielessä. Mutta riskiähän koko elämä on. Onnea elämälle.

• pkp1

Niin 1.6 milii joo joo

• URPO!.8

Noin kun ajatelen minä vaimoani rikaampi.On osakeita,opitioita,osuus tehtaasta
        en kerro paljonko on rahaa vaimolleni niin ero tulee välitömästi.Onko SINUN
        mies niin typerä,että uskoo sinun olevan köyhä?Ai niin se lottovoitto en kerro
        siitä kenelekään.

• 4+4+

Maksat lyhennykset ja muut asumiskulut puoliksi. Ruokakulut riippuvat aika paljon lasten iästä ja sukupuolesta. Toisaalta myös miehesi syö enemmän kuin sinä. Yhteisestä jääkaapista kun eletään, niin nekin kulut puoliksi. Taloustili on hyvä idea.

• Tiliä avaamaan

Tuon summan, minkä kumpikin tilille laittaa voisi laskea esim. siten, että kuukausittaisen tarpeen. Alkuun olisi hyvä saada tilille ns. parin kuukauden pohja, jotta sitten alkaa pyörimään. Asia onnistuu jos molemmat sitoutuvat asiaan, eikä sieltä lainailla omiin tarpeisiin varoja.

Tämä ohje on ihan pankkien käyttämä. Summan arviointiin apuvälineenä voi käyttää pankkien tulo-ja menoarvio lomakkeita, joita netistä löytää pankkien sivuilta tai vain hakusanalla tulo- ja menoarvio.

On vain otettava huomioon sellaiset asiat, ovatko laskutukset samanlaisia suunnilleen koko ajan vaiko onko talvella suurempia, silloin tämä on syytä tallettaa ennakkoon. Jos tulee ajankohtaiseksi jostakin syystä purkaa tämä tilitoiminta, on se varsin helppoa, siinä olet rahat palautetaan sen mukaan miten on sovittu tallettaminen.

Tämä toiminta säästäisi monessa liitossa rahasta tappelemisen ja toisen erilaisen rahankäytöstä johtuvat riidat. tilipäivänä automaattinen siirto.

Ainut että summaa täytyy tarkistaa ainakin vuosittain, sillä kaikki nousee myös vuosittain.

• ootko ihan pimee?

No voi pyhä jysäys tota sun viritelmää... päivän parhaat naurut tuli kyllä tässä...

ei hitsi sentään.... ton syteemin pyörittämiseen tarvis tilinhoitaja... heh...

• Meidän perhe
        ootko ihan pimee? kirjoitti:

No voi pyhä jysäys tota sun viritelmää... päivän parhaat naurut tuli kyllä tässä...

ei hitsi sentään.... ton syteemin pyörittämiseen tarvis tilinhoitaja... heh...

Tiliä avaamaan, kiitos hyvästä varteenotettavasta vinkistä! Tunnollinen talouden pito ei suinkaan ole ydinfysiikkaa sekä musta ihan kannattaa hetkellisesti nähdä vaivaa. Näin arki sujuu paremmin ja tasapuolisesti. Että, nimimerkille : Ootko ihan pimee? Joskus kannattaa hetki nähdä vaivaa...

• raha ei ratkaise mei
        Meidän perhe kirjoitti:

Tiliä avaamaan, kiitos hyvästä varteenotettavasta vinkistä! Tunnollinen talouden pito ei suinkaan ole ydinfysiikkaa sekä musta ihan kannattaa hetkellisesti nähdä vaivaa. Näin arki sujuu paremmin ja tasapuolisesti. Että, nimimerkille : Ootko ihan pimee? Joskus kannattaa hetki nähdä vaivaa...

No todellakin vaivaa mokomasta asiasta.

Meillä ei koskaan tuommoisesta asiasta rasiteta päätä, tärkeempiäkin asiita on olemssa. Jokainent ietää että eläminen maksaa, jos yhdessäa sutaan niin kumpikin maksaa mitä maksaa, ja hyvin ollaan pärjätty ilman että sentilleen jaetaan kulut puoleksi tai pidetään mitään hemmetin tilikirjaa. Se menee mikä menee.

Todellakin naurettava systeemi sulla. Ei kannata muuttaa yhteen, jos aletaan vääntää kättä rahasta tai olemisesta.

Kellä on aikaa pohtia missä sentti nyt oikein on, kun täältä puuttuu niin tee se, me ei.

Voisins anoo et mun mies on meidän elämän aikana maksanu enempi kuin minä, mutta se ei rakkauttamme vähennä, eikä koskaan edes huomauta siitä, ja tietää tasan tarkkaan että näin on, ollut aina.

• Meidän perhe
        raha ei ratkaise mei kirjoitti:

No todellakin vaivaa mokomasta asiasta.

Meillä ei koskaan tuommoisesta asiasta rasiteta päätä, tärkeempiäkin asiita on olemssa. Jokainent ietää että eläminen maksaa, jos yhdessäa sutaan niin kumpikin maksaa mitä maksaa, ja hyvin ollaan pärjätty ilman että sentilleen jaetaan kulut puoleksi tai pidetään mitään hemmetin tilikirjaa. Se menee mikä menee.

Todellakin naurettava systeemi sulla. Ei kannata muuttaa yhteen, jos aletaan vääntää kättä rahasta tai olemisesta.

Kellä on aikaa pohtia missä sentti nyt oikein on, kun täältä puuttuu niin tee se, me ei.

Voisins anoo et mun mies on meidän elämän aikana maksanu enempi kuin minä, mutta se ei rakkauttamme vähennä, eikä koskaan edes huomauta siitä, ja tietää tasan tarkkaan että näin on, ollut aina.

Kukaan ei sanonutkaan, että ruvetaan vääntään rahasta vaan toimivaa ratkaisua niin, että ei sitten jatkossa tarvitse miettiä kenen rahasta ostetaan ja tyyliin se käy ruokakaupassa kuka kerkiää. Ilman sen kummempaa sumplaamista. Tai se maksaa laskut jolla on muutenkin pankkiasioita hoidettavana. Se tähden yhteistili joka on kummankin käytettävissä.

• Meidän perhe
        Meidän perhe kirjoitti:

Kukaan ei sanonutkaan, että ruvetaan vääntään rahasta vaan toimivaa ratkaisua niin, että ei sitten jatkossa tarvitse miettiä kenen rahasta ostetaan ja tyyliin se käy ruokakaupassa kuka kerkiää. Ilman sen kummempaa sumplaamista. Tai se maksaa laskut jolla on muutenkin pankkiasioita hoidettavana. Se tähden yhteistili joka on kummankin käytettävissä.

Ja sen verran viellä, että joka perheellä on heille sopiva ratkasu kuinka näitä hoidetaan. Hieno juttu, että teidän perheellä on toimiva ratkasu! Ja kiitos vinkeistä, näitä eri perheiden ratkaisumalleja kyselinkin, joku niistä voi olla meidänkin perheelle sopiva!

• hjooeo

Miehesi voisi esim. maksaa asunnon vastikkeet tms. jos sinä huolehdit lainan lyhennyksistä. Suosittelen myös yhteistä käyttötiliä johon kummallakin on kortti, katsokaa ensin pari kuukautta kuinka paljon teillä näihin rahaa menee ja sen mukaan laittakaa niihin, sinä voit laittaa hieman enemmän niin se kattaa myös lastesi kulut.

• Meidän perhe

Tuo yhteinen tili ja pankkikortit molemilla on jo erittäin varteenotettava ratkaisu sekä arkea helpottava!

• viisitoista kesää
        Meidän perhe kirjoitti:

Tuo yhteinen tili ja pankkikortit molemilla on jo erittäin varteenotettava ratkaisu sekä arkea helpottava!

Olimme uusioperheenä 15 vuotta, ja asuimme yhdessä. Ajan myötä kumpikin meistä oli sitä mieltä, että jos on lapsia toisella tai kummallakin, on parempi asua erillään, ja tapailla toisiaan asumatta yhdessä. Kuluja on vaikea saada tasapuolisiksi, ja jos ne ei mene oikeudenmukaisiksi, tulee riitoja. Jos miehelläsi ei ole lapsia, on vaikeaa tasapuolistaa kuluja.
        Toisaalta voisitte laittaa esim. pankin tilille (yhteiselle) käyttörahaa tietyn summan kumpikin/kk, josta maksetaan yleisiä asumisen kuluja kuten esim. yhtiövuokra, kotivakuutus, autojen kulut, sähkö ja vesi yms. Ruokakustannukset isommat sillä, jolla on lapsia.
        Oma kokemukseni se, että vaikka yritettiin kaikkensa ei onnistuttu

• ikuinen rakkaus!
        Meidän perhe kirjoitti:

Saahan sitä IHMINEN rakastaa!

• Silleen puoliks

Vastikehan piäis maksaa puoliksi!

• näin luulisin

Niin kauan kun ette ole naimisissa vaan asutte avoparina uusioperheessänne mies maksaa markkinan mukaista vuokraa sinulle asuinneliön mukaan mitä asunnossasi on.(1/4) Sinä otat sitten sen verotuksessa tuloksi.
      Miehesi maksaa 1/4 ruokakuluista , vesikuluista ja lämmitys sähkökuluista ja sinä maksat asuntosi vakuutukset ja muut kulut esim talosi kunnostuskulut.

Jos joskus menette naimisiin niin teette avioehdon .

• öoiugöuoh

Sinäkö sen sanot, että jos he menevät naimisiin, niin tekevät avioehdon? Eikös se ole ihan heidän oma asia? :)

• rahat kuuluu lapsill
        öoiugöuoh kirjoitti:

Sinäkö sen sanot, että jos he menevät naimisiin, niin tekevät avioehdon? Eikös se ole ihan heidän oma asia? :)

Sehän on kaikista järkevintä, ettei se uusikko vie miehen rahoja jotka kuuluu lapsille. Tottakai uusikko ei mitään avioehtoo halua, muutoin jäisi tyhjänpäälle kun lapset vievät rahat. Kannattaa tehdä jottei vieras ihminen saa lasten omaisuutta.
        Kaikki fiksut miehet tekee niin. Onhan noita siivellä eläjiä ja rahan oottajia vaikka kuinka, mutta aika säälittävää.

• ounou4

Entäpä jos kaikki ei menekään putkeen ja pitää palat lähtöruutuun miten todetaan esim. puoliskon markkina-arvo taas miesmarkkinoilla ? Onko siihenkin joku laskutapa ja pankeissa joku laskukäytäntö ?
        Voiko kuitenkaan kaikkea jyvittää ja millintarkkkuudella laskea johon siihen menee kaikki energia jota tarvittaisiin pyörittämään tätä yritystä Oy Perhe AB.

• tbhtrgbhtyg
        rahat kuuluu lapsill kirjoitti:

Sehän on kaikista järkevintä, ettei se uusikko vie miehen rahoja jotka kuuluu lapsille. Tottakai uusikko ei mitään avioehtoo halua, muutoin jäisi tyhjänpäälle kun lapset vievät rahat. Kannattaa tehdä jottei vieras ihminen saa lasten omaisuutta.
        Kaikki fiksut miehet tekee niin. Onhan noita siivellä eläjiä ja rahan oottajia vaikka kuinka, mutta aika säälittävää.

Tässä ketjussa oli kylläkin uusikolla enemmän rahaa kuin miehellä ja hän pohti, miten toimia, jottei kumpikaan hyväksikäytä toistaan.

• näin on

Mitätön mies joka naisen siivelle menee asumaan hänen asuntoonsa .on saamaton ,kun ei ole omaa asuntoakaan saanut ,minä kiertäisin kaukaa sellaiset miehet.

• Meidän perhe

Näin on nimimerkille, jos et lukenut koko tekstiä niin molemilla on omistusasunnot, joten kenenkään siiville ei mennä :-D. Ja myöskin kummankin talous ihan kondiksessa, että keneltäkään ei vedetä välistä mitään. Ei uusikot, ei lapset, ei ketkään...

• sopuero

mahdollsimman paljon vaan toisella maksattaa niin ei harmita niin paljon kun kuitenkin eroatte muutaman vuoden päästä...

• virginia gogelicuisj

Totta, meillä mies joka on töissä, maksaa eniten talouslaskuja. Asumme hänen talossa eikä multa onneksi mene asumiskuluja. Olen työtön eikä mun kannata edeshakea töitä, kun voin olla vaan.
        Mun rahat menee uusiin vaatteisiin kun saan niin vähän.

• jepje1

Mielenkiintoinen parisuhde, kun arjen haasteet pitää ratkoa Suomi24:ssa ;-)
      Jos ihmiset ovat oman asunnon pystyneet hankkimaan, niin luulisi rahankäytöstä olevan jonkinlaista tajua.

• Miehesi on aisuri kun ryhtyy suhteeseen porsineen naisen kanssa!

Kuulkaa kaikki: AISURI!!!!!

AISURI AISURI AISURI AISURI AISURI AISURI TRALALALALAAA AISURI!!!!!!!!

• nomoneynoproblem
        periaatteen__mies kirjoitti:

Ja antakaa kun arvaan: Aloittajahuorulin äpärät on siittänyt alulle tämän näköinen mies, jolla on vankilataustaa ja ulosottovelkaa: https://www.youtube.com/watch?v=ZcSI5nFfhRs

On täällä monenlaista neuvojaa.Näkyy ettei ole asiat kunnossa ja kommentit sen mukaan.Raha,jos siitä jatkuvan puheenaiheen tekee on varma erontuoja.Avioehto on järkevä ratkaisu,vaikka menis kuinka hyvin ja se tuo turvallisuutta!Muu omaisuuden ja rahankäyttö on omalta kohdaltani parhaaksi havaittu,molemmat laittaa yhteiseen talouteen sen minkä pystyy.Lapset ovat ns.yhteisiä ja kulut myös yhteisiä.Tehkää myös raha-asiat niin että välittäminen ja rakkaus näkyy niissä.Puhukaa avoimesti ja pitäkää mikä on sovittu.Määräajoin tai tarvittaessa käykää asiat läpi ja kuunnelkaa toisianne.Hyväksikäyttö,jos sitä on rikkoo,teette asiat miten hyvänsä.Rehellisyys ennenkaikkea,voi tulla aika jolloin se joka on rahallisesti uhrannut enemmän perheeseen joutuu päinvastaiseen tilanteeseen.

• äitis porsi

Teinipoika möykkää taas.

• Silleen että

Prosentuaalisesti suunnilleen saman määrän tuloistaan kumpikin maksaa kaikista menoista.
      Jos ei käy, niin ei kannata jatkaa.

• Tasuri

Miksi tulojen mukaan. Yhtä paljon pitää kummankin maksaa yhteiselle tilille ja siinä ei tulot mmerkkaa mitään.

• neuvojen neuvo

mies maksaa kaiken ja sinä ja entinen voittekin nauttia kahdestaan eikä elatusmaksut mene kuin teille kahdelle ja avioehto jos menette naimisiin miehen kuuluu maksaa ja elättää perheensä ovathan lapset tärkeitä ja rakkaita kuin olisi omat lapset ja pistät miehen myymään asuntonsa ja nautitte elämästä

• m-e84

Minulla miesystäväni kanssa myös avoliitto suunnitelmissa ja ristiriitaa talouteen liittyvissä mielipiteissä. Tällä hetkellä asumme omissa asunnoissamme. Tarkoitus myydä molemmat ja ostaa yhteinen, jonka omistamme puoleksi. Mieheni tienaa kaksinkertaisesti sen minkä minä. Hänellä on 2 lasta aiemmasta liitosta, jotka asuisivat luonamme joka toinen viikko to-ma. Minun ehdotukseni oli, että yhteenmuuton jälkeen kumpikin maksaa tietysti oman puoliskonsa asuntolainasta. Lisäksi perustaisimme yhteisen tilin, jonne kummankin palkasta menee tietty prosenttiosuus (esim. 25 %). Tältä tililtä maksettaisiin sähkö-, vesi-, jätehuolto-, kiinteistövero-, kotivakuutuskustannukset sekä ruoka, joka on se suurin kuukausittainen menoerä. Kumpikin maksaisi omilta tileiltään kaikki selkeästi omat menonsa. Eli esim. puhelinlaskut, vaatehankinnat, harrastukset ja kumpikin oman autonsa. Mieheni on kuitenkin sitä mieltä, että tälle yhteiselle tilille pitäisi siirtää molempien yhtä suuri summa vedoten siihen, että hän maksaa 2 lapsensa elatusmaksut. Minusta se ei ole reilua, koska näin ollen minulle ei juurikaan jää "omaa rahaa". Ja tällöinhän maksan epäsuorasti hänen lastensa elatusmaksuja. Lisäksi mieheni syö huomattavasti enemmän ja "kalliimmin "kuin minä. Kuulostaa pilkun viilaamiselta, mutta aika isoista summista kyse kuitenkin.

• Ei o helpoo ei

Tiedän tunteen...
        Itse en enää vastaavaan rupeaisi.
        Sellainen mies ei olisi minun mies, joka ei halua asua omillaan.

• yjui,m

Todellakaan älä rupea maksamaan tuolla miehen ehdottamalla lailla, asukaa mieluummin erillään! Se tunne, kun tajuaa rahoittavansa välikäden kautta miehen exän elatusmaksuja... Teidän suhde kaatuu siihen parissa kuukaudessa, voin kertoa. Sinun vastuullasi ei ole miehen itse tekemät lapset jonkun toisen naisen kanssa, kyllä hänen on itse sellaiset maksettava. Ihan uskomaton mies, täytyy sanoa...

• Hämmenytynyt

Siis mitä ihmettä, kaikki juoksevat kulut maksetaan samalta tililtä johon molemmat laittavat prosenttiosuuden palkastaan? Silloinhan sinä maksat kaikista juoksevista kuluista paljon vähemmän kun palkkasi on puolta pienempi...ei hyvää päivää.

Molemmat laittaa x määrän rahaa ja ostakaa omat ruokanne jos se on noin vaikeaa.

Naiset kyllä osaa aina pitää puolensa raha-asioissa kun ovat laskemassa tasa-arvoa niin, että tulee kotiinpäin, mutta sittenku mies maksaa kaiken / suurimman osan niin sitten ei kyllä haittaa yhtään.

• Semmosta se on

Toiset tienaa enemmän kuin toiset. Jos nämä raha-asiat menee rakkauden edelle ja pilkkua täytyy alkaa viilaamaan, niin huonosti käy.

Lapset kuuluu perheeseenne ja jos ovat ala-ikäisiä, niin te kannatte vastuun talouspuolesta. Sanoisin, että kumpainenkin maksakoon puolet kuluista. Jos teillä on ns omat rahat erikseen, niin silloin parempi tuloinen saa nauttia myös paremmasta palkastaan. Eihän se toisen osapuolen vika ole, jos tienaa sinua enemmän!

• miten vaan
        Hämmenytynyt kirjoitti:

Siis mitä ihmettä, kaikki juoksevat kulut maksetaan samalta tililtä johon molemmat laittavat prosenttiosuuden palkastaan? Silloinhan sinä maksat kaikista juoksevista kuluista paljon vähemmän kun palkkasi on puolta pienempi...ei hyvää päivää.

Molemmat laittaa x määrän rahaa ja ostakaa omat ruokanne jos se on noin vaikeaa.

Naiset kyllä osaa aina pitää puolensa raha-asioissa kun ovat laskemassa tasa-arvoa niin, että tulee kotiinpäin, mutta sittenku mies maksaa kaiken / suurimman osan niin sitten ei kyllä haittaa yhtään.

"Naiset kyllä osaa aina pitää puolensa raha-asioissa"

No totta kai älykäs ihminen osaa pitää huolta omista eduistaan. Jos itse olet tyhmä, joka ei siihen kykene, kannattaako valittaa täällä naisten epäreiluutta? Mielestänii ei. Vaan kanattaisi joskus vetää se pää perseestä ja miettiä sitä omaa elämää. Että minkälaisen naisen kanssa oikein elät ja asut. Jos se sinun mielestäsi on mainion kykenevä ja omatahtoinen muuten, niin voisi kai sitä pidemmällekin ajatella...

• Sikssakssolmuun

Ehdottomasti sinä olet se, joka hoitaa lyhennykset loppuun sekä esim. isompien remppojen kustannukset. Sinun rahat ovat kiinni asunnossa, et ole saanut sitä korottomasti ja toisaalta pääomalle myös on laskettava tuotto. Mies saa omalle asuntoon sijoittamalleen pääomalle koron vuokratuottona. Järkevää, ettei mene myymään ainakaan vielä. Mielestäni tasapuolista, jos mies maksaa kaikki asumiskulut (sähkö, vakuutukset, ym.) mutta ruokakulut pääluvun mukaan eli sinä 3/4 ja mies 1/4 ellei sitten lapset ole niin pieniä, että syövät merkittävästi vähemmän kuin aikuiset. Lasten vaatteet ja harrastukset maksat omalta tililtäsi. Yhteinen tili ruokakuluja varten on ehdoton, että ei tule kyttäilyä, kuka on vähemmän käynyt kaupassa.

• Itsenäinen

Pidä huli omasta taloudesta ja älä ala elättämään ketään. Tän kun muistat, niin hyvin menee.

• joku vaan

jos naimisiin mennään niin eikö kaikki ole sitten yhteistä tulot yhteen maksetaan laskut ja loput mitä jää niin on teidän yhteisiä rahoja teette mitä teette minusta jos naimisissa ollaan niin ei mikään ole tuo on sinun ja tuo minun vaan meidän yhteisiä

• Siivooja-mamma

Jutelkaa myös, miten kotityöt hoidetaan. Niistäkin voipi riitaa tulla. Ainakin minulle tulisi, kun en niistä hommista yhtään tykkää. Koppaan ottaisi, jos toinen futista katselisi, kun minä siivoaisin.

• mä en jaksa!!

Minäkin tunnen monta siivoojamammaa ja yhteistä heille on se ettei kukaan tykkää siivota kotiaan. He ovat LEIPÄÄNTYNEET ammattiinsa.
        En nyt tarkoita ettetkö sinä Siivooja-mamma siivoaisi kotinurkkiasi koska on pakko vaikket mielelläsi.
        En minäkään jaksaisi enää kotona vaahdota jostain siivoamisesta jos päivät pitkät muitten nurkkia nuohoaisin.

• m-e84

Riidoilta ei voi parisuhteessa välttyä, eikä kaikkea voi ennakoida. Mutta tänä päivänä, kun erot ovat valitettavasti niin yleisiä, kannattaa raha-asiat sopia etukäteen. Ja mielestäni erityisesti silloin, jos on kyseessä uusperhe. Tai ehkä olen vaan kylmä ihminen, kun ajattelen ettei minun kuulu osallistua mieheni lasten elatukseen, vaikka he meidän perheenjäseniä ovatkin. Varsinkaan kun mieheni ja lasten äiti sekä hänen avopuolisonsa tienaavat kaikki puolta enemmän kuin minä.

• Yhteisiin menoihin yhteinen tili.

Sinne kumpikin siirtää omalta tilitään rahaa sovitulla tavalla - sen mukaan kuinka suuri elatuskyky kummallakin on. Tililtä maksatte talon juoksevat menot, joihin kumpikin osallistuu elatuskykynsä mukaisesti. Sinun omaisuutta on jatkossa talo, jossa asutte, ja avomiehelläsi asunto, jonka hän laittaa vuokralle - ja saa siitä vuokratuloa - jonka otatte elatuskyvyssä huomioon.

Yksinkertaista, eikö totta?

• mietin vain

Eiköhän nämä vuokratulot mene lainan lyhennykseen jota miehelläkin varmaan on jäljellä kyseisestä asunnosta?

Jollei ole sitten perintönä saanut asuntoa. Nyt varmaan puhutaan nuorehkoista ihmisistä, koska miehellä ei vielä ainakaan lapsia ole.

• samat summat!

Yhteiselle tillille KUMPIKIN MAKSAA SAMAN SUMMAN riippumati palkkojen suuruudesta. Kulutetaanhan sitä yhteistä tiliä tasapuolilesti niin sinne myös tasapuolisesti maksetaan.

• kokemusta omaava

Eipä todellakaan.

Toimii se sen aikaa kun on rakkautta. Mutta toden totta jo epäoikeudenmukaiselta tuntuva kohtelu voi alkaa vähitellen nakertaa rakkautta. Sitten ei enää olekaan mikään yksinkertaista.

• iso tulo
        samat summat! kirjoitti:

Yhteiselle tillille KUMPIKIN MAKSAA SAMAN SUMMAN riippumati palkkojen suuruudesta. Kulutetaanhan sitä yhteistä tiliä tasapuolilesti niin sinne myös tasapuolisesti maksetaan.

Eli jos tienaat tonnin ja maksat 500 ja tienaat 3500 maksat sen viis sataa?

Eli eikös prosenttiosuus palkasta olis parempi?

• viisitoista kesää

Talouden edelle menevät lapset, ettei unohdu se tärkein asia. Tämän takia olisi parempi asua erillään ja tapailla niin usein kuin mahdollista. Lasten kannalta se olisi parasta. Ei tulisi myöskään kissanhännän vetoa raha-asioista, kun tapaillaan vain kun se lasten kannalta sopii parhaiten. Eli kumpikin hoitaa omat raha-asiansa itse, oli lapsia tai ei, ja kun yhteistä tekemistä suunnitellaan, silloin jaetaan kulut tasan masan kans.
      Kokemusta on niin paljon, etten suosittele yhteisasumista varsinkaan, jos lapset ovat pieniä tai nuoria. Eri asia on, jos lapset ovat jo aikuisia, niin ongelmaa ei ao.aloittajalla pitäisi ollakaan. Mitä hyvää se yhteisasuminen lasten kannalta tietää? Jos haluatte sitoutua, sitoutukaa vasta sitten, kun lapset ovat isompia ja jo lähdössä kotoa pois.
      Aloittajan tulee sitoutua nyt ensin lasten hoitoon ja lasten hyvinvointiin, ettei unohdu se tärkein. Onko se nyt varmaa, että mies tykkää lapsista niin paljon, ettei kyllästy maksamaan ja kuuntelemaan mekkalaa, kun ei itsellä ole lapsia. Ole järkevä ja harkitseva. Uusperhe tuo paljon ongelmia mukanaan eikä se lasten kannalta ole aina hyvä, vaikka joskus harvoin voi ollakin

• gustavo_1987

no kannattaa hakea lainaa jostain , kun esimerkiksi , jos palkka ei vaikka riitä, tai sitten kannattaa, hakea sossusta lisää rahaa, sieltäkin saa apua, tarpeen vaatiessa. tai mennä esim pankkiin hakemaan lainaa, ja kysyä omalta pankkiirilta miten saa itselleen ja miehelleen pysyvän lainan tai näin. esimerkiksi

• miehet tarkkana

Onneksi suurin osa nykyajan miehistä osaa olla tarkkana näiden yh-äippien kanssa. Siinä nimittäin saattaa mies huomaamattaan alkaa elättämään toisen siittämiä lapsukaisia. Yh-äippä voi tottakai hankkia uuden miehen ja yhteistalouteen mentäessä myös yhteisest kulut jaetaan, mutta on hyvä huomioida, että lapset edell. suhteesta eivät todellakaan synnytä yhteisiä kuluja. Lapsosista aiheutuvat kulut ovat yh-äipän ja ex-miehen yhteisiä.

• äiti kemistä.

Meillä näin. Minulla 2 lasta ja miehellä ei yhtään.

Minä maksan kaikki lasten vaatteet, harrastukset ym. Nämähän ei kuulu miehelle.

Yhdessä maksetaan ruuat, sähkö, lämmitys, jäteastian tyhjäys, nettiyhteys ja vakuutukset.

Molemmat maksaa omat menonsa ja oman puhelinlaskun.

Voin sanoa, että toimii.

• varo yh-miestä

ON sitä joutunut joskus yh-iskän muksuja elättämään ja kuskaamaankin...
        Eikä tullut oikein kiitostakaan palkaksi. Nykyään kun on lähes yhtä paljon yh-isejä kuin yh-äippiä. Ja MIEHET ne vasta sen rahan perään ovatkin!

• lue tarkemmin

Tässä oli kyllä kyse siitä, että naisella on enemmän rahaa kuin miehellä, ja toisella kysyjällä oli tilanne, jossa mies vaatii häntä rahoittamaan ex-vaimonsa elatusmaksuja... Eli yleisestä nykyisestä asetelmasta, jossa miehet yrittävät elää yksinhuoltajien siivellä.

• enOleKatkera, mutta

Itse asuin exän talossa hänen ja yhden aikuisen lapsensa kanssa viisi vuotta. Minä maksoin puolet kaikista lämmitys-, vesi-, sähkö- ja ruokakustanuksista. Olihan se minusta epäreilua, koska meitä oli kolme aikuista talossa. Tämä nuori aikuinen oli vaan sitä mieltä, ettei hänen tarvitse isänsä talossa mitään maksaa ja isä oli sitä mieltä, että meitä sitten on vain kaksi maksajaa joten puoliksi.

Minusta olisi oikein jakaa kulut pääluvun mukaan, ehkä pienistä lapsista voi laskea ainakin ruokakustannuksissa puoli per nuppi. Tosin, monesti pienet lapset syövät useammin kuin aikuiset vaikkakin kerrallaan pienempiä annoksia tietenkin. Jos alkoholin kulutus on hyvin maltillista, niin samalla tavalla saunaoluet nuppiluvun mukaan niin kuin lasten karkkipäivän herkutkin. Vettä, sähköä ja lämpöä lapset tarvitsevat siinä missä aikuisetkin....monesti vielä jonkun verran enemmän. Lainat kokonaisuudessaan minusta kuuluu sille, jonka omaisuutta asunto on. Yhtiövastike tai vuokra sitten on taas kaikille kuuluuvaa "yhteistä kulutusmenoa".

Kyllä kaiken kaikkiaan vähiten ongelmia syntyy, kun nämä asiat puhutaan ennen yhteen muuttoa selväksi.

• Uusiokivaa

Laittaisin ajatuksen vielä itämään koska tulevaisuutenne on ikävää kerrottavaa ja tilastollisesti johtaa eroon. Enempää myötätuntoa en ajatukselle soisi ja jättäisin tosiaan tekemättä tällaisen aivopieruna syntyneen ajatuksen. Koska kummatkin haluavat sitä kuuluisaa omaa tilaa niin ennen pitkää edessä on ero.
      Ohjaa miehesi perinpohjaisiin tutkimuksiin. Luonto kaikessa raadollisuudessaan kun ei ole miestä tarkoittanut toisten jätösten hoivaamisen.

• Avioehto

Toivottavasröti ennen naimisiinmenoa tajuat tehdä avioehdon. Sitten kun tulee ero joudut antamaan puolet omaisuudestasi miehelle, se se vasta ottaispäähän. Kämppä myyntiin ja puolet rahoista sille! Nyt järki päähän.

Ja ero todennäköisemmin tulee kuin yhdessä pysyminen, erityisesti kun on uusperhe.

• olsimmme perhe..

Minä maksaisin vaikka kaiken jos saisin sen kahden lapsen yh. äidin johon olen rakastunut. Ja ne ihanat lapset.

• jjjkkklll

ei mitään yhteisiä tilejä tai mitään, asumisen, ruuat, laskut ja kaikki muutkin jaetaan jotakuinkin puoliksi, vaikka nimellisesti sinä maksatkin asumisen niin muita laskuja ja kauppalaskuja jaetaan niin että menee suunnilleen tasan. Ei yhteistä tiliä eikä tarkkoja laskelmia, pitkällä juoksulla se menee aika lailla tasan. Lukuun ottamatta tietenkin lapsiin kohdistuvat kulut, nehän luonnollisesti maksat sinä koska sinunhan ne lapsetkin ovat. Näin ollaan meillä menty jo 8 vuotta eikä tämän parempaa järjestelyä olekaan :)

• pkdsrrrdsf

miesparka joutuu ruokkimaan toisen siittämiä lapsia, ei kateeksi käy.

• eipä olekaan

Tässä ketjussa yksinhuoltajanaiset kertovat, kuinka joutuvat elättämään miehiään, miesten lapsia ja miehen ex-vaimoa, ei siis toisinpäin. Ja ap kertoi, että hänellä on enemmän rahaa kuin miehellä, ja kysyi kaavaa kulujen oikeudenmukaiseen rahoitukseen, jottei kumpikaan hyödy toisesta.

• fadsafsdd

Mies maksaa kaiken minkä pystyy tilistä toiseen. Näin se aina menee. Ei käy äijää kateeksi.

• nainen maksaa nykyää

Meillä minä elätän osittain miestä.

• asdfsadfdsa
        nainen maksaa nykyää kirjoitti:

Meillä minä elätän osittain miestä.

Ei se muuta sitä tosiasiaa teilläkään, että miehen jokainen kolikko menee talouden pyörittämiseen. Sama se olisi teilläkin, jos vaikka miehesi enemmän tienaisi. Kyllä te naiset sen rahan pumppaamisen osaatte.

• Sanoeiuusioperheelle

Mitä maksamisiin tulee niin mies joka tälläisen sirkukseen lähtee mukaan kuvittelisi olevan painetta taskussa sen verran että ei riitoja synny.

• näin se on

joku sanoi erot ovat nykyään yleisiä mutta kun katselee niin ne on ne samat tyypit jotka eroilee koko ajan kyllä heissä jokin vika on kun ei ketään jaksa katsella kovin kauaan

• Muistoja menneistä

Mies hoitaa asunnon käytön, sinä (ja ex-ukkosi) hoidatte lasten menot. Ruoka ja muut yleismenot maksatte yhdessä. Voit myös myydä nyk. asunnostasi puolet sun nykyiselle miehelle, jolloin asunnon omistus on jaettu teille molemmille.

Nykyisen miehesi ei ole velvollinen osallistumaan rahallisesti sinun (ja sinun ex-miehesi kanssa saamien) lapsien pääasialliseen elatukseen ellei hän halua auttaa siinä vapaaehtoisesti.

Jos mielestäsi hänen pitäsi osallista, niin kun hän ei enää sitä tee, niin menetkö sä kuppaamaan sitä rahaa joltain kolmannelta mieheltä?

• Ukosta tulee automaattisesti sinun visakortti

• maksa omasi

Sinä maksat omasi ja lastesi osuuden: ruoasta, sähköstä, vedestä ja ostat ihan itse lastesi vaatteet, saat kuitenkin elatusapua lasten isältä/iseiltä tai jostain muualta.

• agdasdgasg

Helppoa matematiikkaa: sinä ja lapsesi edustavat 3/4 taloudesta, joten 75% taloutenne kuluista on sinun harteilla. Anna kun arvaan, vastaus ei miellytä?

• viisitoista kesää

Jos nyt kuitenkin haluat asua miehen ja lastesi kanssa yhdessä, ja niin kysymyksesi perusteella haluat, niin tee se, muttä älä kuvittele, että raha-asioita voidaan jakaa tuossa kombinaatiossa tasan. Sinä maksat enemmän kaikesta, ja kai se on oikeinkin. Mutta kuten aiemmin jo kerroinkin kokemuksestani, että asukaa erillänne ja nauttikaa yhteisistä hyvistä ajoista, niin ei tarvitse miettiä raha-asioita ollenkaan. Eikö se ole kivaa, että on omaa aikaa lasten kanssa, ja välillä yhdessä miehen kanssa? Uusperhekuviothan on tuhoon tuomittuja suurin osa, ellei lapset ole joko ihan pieniä tai niin suuria, ettei tällainen luonnoton yhdistelmä haittaa. Mutta useimmiten lasten terveyttä nämä uusperhesysteemit traumatisoivat, oli kyse rahasta eli ei.

• 100%

V I T T U pönttöjä kysymyksiä.

Oletteko noin lahoaivoja että ette tiedä miten elämäänne elätte ILMAN
      suomi24 kirjoittelua !!!!

• sulle+mulle=meille

Laitatte molempien rahat yhteiselle tilille ja makselette sieltä, mitä tuota alkaa nipottamaan rahan takia... niin kauan, kun olette yhdessä.

• pelkia

Minulla oli aikanaan sama tilanne. Minun omistusasuntooni tuli asumaan avomies. Minulla kaksi lasta, miehellä ei yhtään eikä tarkoituksena ollut hankkia lapsia enää yhtään.

Me jaoimme kulut siten, että maksoimme yhtiövastikkeen puoliksi (n. 350 euroa/2) ja mies maksoi lisäksi kokonaan nettimaksun (30 euroa) ja sähkölaskun (noin 50 euroa). Miehen maksettavaksi tuli siis noin 250 euroa/kk, mikä oli huomattavasti vähemmän kuin mitä hän oli maksanut vuokraa (noin 600 e/kk). Tämän lisäksi mies maksoi ruokia hieman enemmän johtuen lähinnä siitä, että hän myös söi enemmän ja koska myös tein ruoat, niin oli mielestäni ihan kohtuullista, että mies myöskin niistä ruoista enemmän maksoi, koska hänen "vuokransa" oli niin edullinen. Myös ravintolassa syödessä mies maksoi aina ruoat.

Minun maksettavaksi jäi siis asuntolainan lyhennykset, kotivakuutus, puolet yhtiövastikkeesta, vajaa puolet ruoista ja omat henkilökohtaiset menoni kokonaan (harrastukset, lasten kulut, omat autokuluni, vaatekulut jne).

Me teimme näin, mutta järjestely tietenkin edellyttää sitä, että voi luottaa miehen laskujenmaksukykyyn.

• Onnen ydin perhe

Onneksi meillä mies tajusi ettei tuo sutturoita meille kotiimme sotkemaan, piti hyvin perheenrikojat poissa meidän arvokkasta elämästä, ja varsinkinlasten läheltä.
      Semmoisti naakkoja ei mielle oel lupa tuoda, jotka rikkovat perheemme ja vievät miehen kaikki rahat.
      Olisi ollut kauheeta, jos joku suttura tulisi meille haukumaanmeitä ja sotkemaan. Emme ole ex miehelle, ex isälle antaneet sitä anteeksi että vaihtoi omat lapset likaisiin sutturoihin.

Olisi kauheeta jos lapset olisi pakotettu näkemään isänsä naikoset, jotka rikkoivat perheemme,olisin hävennyt silmäni päästä, jos sutturat olisi haukkuneet ja kiusannee enemmän lapsiamme.

Onneksi mies ei koskaan tuonut heitä meille, emmehän mekään ole meneet niitä katsomaan sen sutturan kotiin, miksim enisimme?

Tottakai miestä hävettää ja kaduttaa että vaihtoi lapsensa naikkosiin, mutta eniten hän itse nyt katuu ja menetti kuin me. Siitä sai kun leikkii tulella, onneksi päästiin huonosta miehestä eroon.

• taikapeili

Onpas sullakin huono miesmaku, vai raiskatenko lapset saivat alkunsa. Olisit miettinyt vähän tarkemmin alun alkaen. Tyhmää haukkua toisia, jotka ovat samoin käyttäytyneet kuin sinä itse eli huonoon mieheen sotkeutuneet vai miehen palkkapäiväänkö sinäkin rakastuit, kuten noiden toisten syytät tehneen. Olettepa kaikki olleet sitten typeriä. Olisit katsonut tarkemmin kenelle niitä hameenhelmoja nostelet, niin ei tarvitsisi täällä katkerana nyt haukkua toisia samanlaisia kuin peiliin katsoen.

• erittäin onnekas per
        taikapeili kirjoitti:

Onpas sullakin huono miesmaku, vai raiskatenko lapset saivat alkunsa. Olisit miettinyt vähän tarkemmin alun alkaen. Tyhmää haukkua toisia, jotka ovat samoin käyttäytyneet kuin sinä itse eli huonoon mieheen sotkeutuneet vai miehen palkkapäiväänkö sinäkin rakastuit, kuten noiden toisten syytät tehneen. Olettepa kaikki olleet sitten typeriä. Olisit katsonut tarkemmin kenelle niitä hameenhelmoja nostelet, niin ei tarvitsisi täällä katkerana nyt haukkua toisia samanlaisia kuin peiliin katsoen.

Sanos muuta, ei voi kun ihmetellä että miten minä oon moiseen retkahtanut, huononpaa isää ei lapset olisi voineet saada. Minä tasokas nainen, nyt tuommoseen hulttioon, mutta ihminen on erehtyväinen, jokainen meistä tekee virehitä.

Mutta toisaalta kun aattelee, parempaa vaimoa kuin minä ja parempia lapsia mies ei olisi kenenkään muun kanssa saanutm siksi ei muita olekkaan hänellä kuin nämä meidän kullat kaikki.

Miestä onnisti kun olin hänen vaimonsa, parempaa ei olisi löytänyt, mutta tämä lapseton perheenrikkoja houkutteli vapaaalla ajalla ja lapsettomalla elämällä, niin sepäs se, siinä ei lapset ja täydellinen vaimo enää ollut mitään

Mutta onneksi kelpasi huono mies jollekin, itse emme olisi keksineetkään heittää miestä pihalle, kaikkia virehitä ei huomaa.

Onneksi joku tajusi, että olemme liian tasokkaita tuollaiselle miheelle. teki meille palveluksen.

• miten vaan

Miten hemmetti jaklsat suoltaa tuota samaa tarinaa joka vitun helvetin jokaikiseen ketjuun täällä? Ei voi käsittää. Kannattaisiko hankkia jotain muutakin elämänsisältöä?

• Tosi on

Mies maksaa kuluista 33%, sinä 67% kun sinulla on lapset ja saat lapsistasi elatusmaksut ja lapsilisät. Lisäksi sinunkin pitää osallistua rahallisesti lasten elämisestä aiheutuviin kuluihin. Jos kulut menis 50/50% silloin uusi mies maksaa myös lastesi elämää joista vain sinä ja lasten isä on vastuussa. Se, että uusi mies laittaa asuntonsa vuokralle ei noita ensin mainittuja prosenttosuuksia muuta, uuden miehen asunto on hänen bisnes. Uusi mies on itse maksanut asuntonsa ja siitä saatava vuokra ei muuta prosenttiosuuksia niin että miehen pitäisi maksaa enemmän.

• ekisetä

Yritä saada sopimus, että maksatte kaiken muuten puoliksi, mutta mies maksaa saamiesi elatusmaksujen ja lapsilisien verran vähemmän kuin sinä. Lisäksi maksat asuntosi lainan loppuun.

Tämä on minimi, koska mies saa kuitenkin tuloja laittamalla asuntonsa vuokralle ja sinä et voi saada vuokratuloja, koska asutte omistamassasi asunnossa. Pidemmällä tähtäimellä varmasti helpointakin näin. Kun lapsista saadut etuudet muuttuvat, esim lapsilisä loppuu, alkaa mies maksamaan lisän verran enemmän.

• niin se vaaan on

Miehen kuuluu maksaa kaikki, koko pereheen menot. Vaimot pitää kodin kunnossa ja hoitaa lapset, mies maksaa kaiken.

• rosvo yh ämmiä

On teillä yksinhuoltaja rosvoilla rahaa ja omaisuutta mutta miehiltä on viety kaikki. Makstuta lainan lyhennykset sillä miehellä. Yhden yhteisen kakaran kun tekee niin sehän onnistuu.

• Elastusmaksut

Elatusmaksut, Elatusmaksut, Elatusmaksut kuntoon!!!:)

• Miten olisi

Taloustili jonne ap. laittaa kahden ihmisen osuuden ja mies yhden osuuden, jos haluatte tasata ruokakulut. Kaksi lasta voitaisiin laskea yhdeksi aikuiseksi, joten ap.n osuus olisi kaksi "aikuista'".
      Muut kulut voisitte myös maksaa puoliksi, ellei mies halua maksaa enempää kuin oman osuutensa. Asunto on sinun nimissäsi, joten voit maksaa sitä itsellesi loppuun asti. Mies voisi maksaa hieman enemmän asumiskuluja, koska hän asuu talossasi ja saa vuokratuloa omasta asunnostaan. Sen summan voisitte sopia keskenänne mikä molempien osuus olisi. Asumiskulut voitte myös puolittaa keskenänne.

• Sydän

Kaikkea hyvää Teille! Toivottavasti uusioperheenne elämä sujuu hyvin. Oikeastaan varmaan itse tiedätte parhaiten, että miten on kannattavaa hoitaa taloutenne. Keskustelemalla asiat selviää. Lähtötilanne vaikuttaa varsin hyvältä.

• debra85

TUTKIMUSTEN MUKAAN EI KANNATA PERUSTAA UUSIOPERHETTÄ. Uusioperheen lapsilla on kaikista vaikeinta (vaikka huomioisi sen, että yh-äidin perheellä voi olla taloudellisesti vaikeaa). Lapsen sosiokognitiivinen ja psykologinen kehitys menee takapakkia ja kaikin tavoin lapsella menee huonommin uusioperheessä.

Tutkimusten mukaan yh-äitien lapsilla on melko huono menestys elämässä (sos. suhteissa ja akateemisesti jne.) verrattuna ydinperheiden lapsiin, mutta jos syystä tai toisesta on päätynyt yh-vanhemmaksi, ei todellakaan ole hyväksi lapsen kannalta laittaa hynttyitä yhteen toisen vastaavan kanssa. Uusioperheissä aina tulee ongelmia ja lapsilla on entistä enemmän sopeutumisvaikeuksia, vaikeuksia koulussa, mielenterveysongelmia, vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa jne. YH-vanhempi on ydinperhettä huonompi vaihtoehto lapsen kannalta, mutta silti parempi kuin uusioperhe. Eli jos et ole itsekäs, vaan ajattelet lapsesi parasta, ÄLÄ HANKI UUSIOPERHETTÄ.

PS: tutkimusten mukaan myös uusioperheissä on kaikista eniten perheväkivaltaa, insestiä ja sosiaalisia ongelmia.

Perustan tietoni teokseen, joka jokaisen vanhemman tai vanhemmaksi aikovan tulisi lukea: Social development (2011), tekijöinä Ross Parke &Alison Clarke-Stewart. Yhdysvaltalaiset tekijät, mutta kirja perustuu hyvin laajaan tutkimusaineistoon: teoksessa on lainattu myös monia suomalaisiakin tutkimuksia (mm. yksinhuoltajaäiti-tutkimuksia). Lukekaa se, ja tulkaa sitten tänne kerotmaan mielipiteitänne.

• kulut puoliksi ja kumpikin maksaa omat menot

• gustavo_1987

miten olisi, jos kysyt perheneuvojalta ihan tuota asiaa? miyen kävim tämmöinen päinsä?

• Jussi-2378

Kyllä se nyt vaan on niin, että miehen kuuluu maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut. Itse olen mies ja olen aina maksanut avopuolisoni ja itseni osalta kaikki asumiseen liittyvät kulut. Ei tämä ole tämän vaikeampaa. Maksan aina myös ravintolakulut ja kaikki taloutemme laskut.

• herää jo

Jos sinä nyt toimitkin hölmösti, niin älä tarjoa malliasi meille muille miehille. Toimintamallisi on jo pitkään ollut historiaa, nykyään puhaltaa uudet tuulet kulujen maksamisessa.

• mihen kuuluu tottaka

Mulla kanssa kaikki miehet ovat maksaneet aina mun kulut. Seurustelusta lähtein, ei oleikinä tarvinnutmennä tihin.
        Mies on maksanut kaiken. Onnekas ihminen olen ollut.

He oikein vaativat että saavat maksaa kaiken, vaikka estelisin niin he vaan vaativat.

• Sovussa

Meillä rouva tienaa reilu 100k€ vuodessa ja minä pari kymppiä vähemmän. Minun lapset jo aikuisia ja omillaan. Naisellani ei lapsia. Velkaa ei ole penniäkään ja toinen asunto on vuokrattu. Kulut hyvin pienet pl 2 autoa ja moottoripyörä.
      Kaupassakäynnit maksaa kumpi viitsii.
      Eikä muuten tarvitse riidellä rahasta vaikka omat tilit molemmilla onkin
      Ja selvyydenvuoksi asumme minun talossa.

• kaikki pakolliset menot puoliksi sähkö,vesi,vuokra/asuntolaina,ruoat.lopuista sovitaan ja jos ei onnistu unoha koko tyyppi!

• viltsu2

Ei se sen vaikeampaa ole, kuin normaalit elämisen kulut maksatte yhdessä esim. vesi, sähkö, ruoka jne. Sinähän saat lapsilisän ja elatusmaksun lapsista, joka kattaa heidän kulut. ja HUOM! menetät yksinhuoltajakorotuksen tämäm parisuhteen takia. Miesystäväsikin täytyy se ymmärtää, että hän ei elätä lapsiasi, vaan sinä ja heidän isänsä.
      Jos molemmilla on omistusasunnot, pidä sinä myös oma omana, äläkä anna siihen miehelle osuutta. Se on sitten eri asia jos sinä pääset osalliseksi myös hänen asuntoon.

• skördä

No voi jösses, siellähän on samanlainen kiveksistään kuiva poikamies kuin minäkin. Ei tälläisten itsekkäiden yksineloon tottuneiden poikamiesten ole helppo ruveta moisen katraan perheenpääksi. En minä ainakaan riippakelli arvaisi edes kokeilla.

• 20+8

Silleen on tasapuolinen että sinä maksat omat ja lapsesi kulut ja mies maksaa omansa, jos nyt välttämättä haluatte yhdessä asua, niin mies voisi maksaa oman osuutensa vuokrasta ja ostaa omat ruokansa ettei tarvitse sinun ja lapsiesi ruokia alkaa maksaa. Tärkeintä että mies ei joudu maksamaan sinun ja lapsiesi kuluja missään muodossa, muuten ei ole tasapuolinen tai reilu.

• Jalat levälleen,raha

Kaikki mitä irti saat,siltä uudelta panolta..JAKOON!

• 9+2

Maksat siis talon lyhennykset ja aiot saada lopulta kiinteän omaisuuden itselllesi. Ei tyhmästi. Mutta jos miehesi ei ole myöskään tyhmä, hänkin vaati saada osansa siitä varallisuudesta. Jos nyt itse ainoastaan kerrytät omaisuutttasi, sillä aika kun se mies tyhmänä makselee juoksevia kuluja, niin eron sattuissa hyödyt selvästi, koska sinä olet se, joka hallinnoi omaisuutta. Miksi siis kyselet?

Nähtävästi osaat pitää eduistasi huolta vallan mainiosti.

• näinnykyään

Huom. yleensähän se on kiltti nainen joka käyttää palkkansa ruokaan, hygieniatuotteisiin, pesuaineisiin ja vessapaperiin. Ostaa ehkä vielä tupakat ja kaljatkin Uunolleen?
        'Eron tullessa näyttää siltä, että miehellä on paljon (itse maksettua) omaisuutta ja naisella vähän. Avoerossa siis tämä Minna jää kymmeniä tuhansia tappiolle.
        Kannattaa sekä lapsellisten että lapsettomien naisten romanssin huumassakin miettiä myös kylmän järkeviä raha-asioita.

• parisuhteessa

Etusijalla tulee olla perheen yleiset yhteiset menot ja vasta sen jälkeen tulee henkilökohtaisten menojen osuus. Ja tietysti jos avioliittoon mennään niin avioehtoa ei pidä unohtaa. Avoimmuus raha-asioissa kannattaa eikä mitään salailua pidä edes olla.

• siipeilijät jaksaa

Useat uusiot elää miehen siivellä. Eivät edes hae töihin kun voivat kajlotella päivät pitkät. Loisiminen on kivaa, kun toinen maksaa asumisen ja elämisen ja vielä kaljatkin tuodaan kotiin.

• foordisti

Eikös se ole sinun ja sen miehen välisen keskustelun lopputulos? Eihän täällä kukaan voi sanoa mikä teille on tasapuolista.

• etkö nää omaa tyhmyy

Sinä maksat kaikki omat kulut tarkasti, sekä omien lastesi maksut, mies maksaa rakkaiden omien lasten elatuksen, eikä sull aole siihen mitään sanomista, hänen ei kuulu maksaa sulle mitään. Mene töihin ja hanki kalja rahat ihan itse, äläkä kyttää toisten omaisuutta. Eikö riitä että majailet jo ilmaiseksi toisten talossa?

• ddeevvcc

Meillä menee kaikki puoliksi. Toisella kaksi lasta, minulla ei ole omia. Mutta lapset ovat aivan ihania. Minusta on itsestään selvää jos olen jonkun kanssa niin maksan kaikesta puoliksi.

• alettaan kaikki joks

EI PERHEITÄ PERUSTETA NIINKUN YRITYSTÄ HALOOO!

Oletpä hauskasti ryhtynyt perhieden perustajaisi... montako sulla jo niitä on?

Minäpä ryhdyn miljonääriksi huomenna.

• uusiofuusio

Mikä v-tun "uusioperhe"??? onko se perhe KOMPOSTOITU vai mitä???

Opetelkaa suomea: UUSPERHE

• keksipä lisää

Nonet perheet ovat, kun mies viedään ja perhe rikotaan.

Uusperhettä ei oo, on vaan uusi perhe, jossa puolisot on juuri menneet naimisiin ja saaneet yhteisen lapsen.

Ydinperhe on se missä kaikki lapset ovat samojen ihmisen tuotoksia. Joka myös on tuo uusi perhe, ydinpehre.

Muita muotja ei ole.

Muutenkun kuvitelmissa, kaikkia voi ollakiss perhe, iso perhe, jättiperhe... hauska perhe, sekalais perhe satuperhe

• onnen ydin perhe

Onneksi meillä ei koskaan mies ole tuonut perheenrikkojia meille kotiimme eikä me olla heitä koskaan nähneet. Ei ole tavinnut miettiä kuka maksaa ja mitä maksaa, tai että kotiamme sotkisi joku miehen suttura.
      Olemme ihan rauhassa saaneet elää ja olla omassa kotonamme, eikä kukaan ole päässyt meitä haukkumaan, ja lapsimme pilaamaan ja mollaamaan.
      Mies tajusi että hänen sutturat ovat meille huonoa seuraa ja maksattaisi kaljalaksut ja shoppailut meillä, ja siihen emme lähteneet mukaan.

Kyllähän ne sutturat suree, ettemme majoitaneet heitä meille ja tarjonneet ruokaa joka päivä, mutta se ei kulu meidän tehtäviin eikä ne perheenrikkojat kuulu meidän sukuun eikä perheeseen.
      Aika jännä, että perheen saa rikkoa ja sitten kuvittelee saavansa ilmaista ruokaa ja majoitusta miehen exän ja lasten kotoa.

Siipeilijöitä emme päästä kotiimme, ja siksi olemmekin onnellisia ihmsiä, kun kukaan ei ole päässyt enempää pikkomaan meidän perhettä ja sukua.

• olet ääliö

Eikö yksi riitä, kuin jaksatki jauhata tota samaa katkeraa pas-kaa.

• Ikisinkku M

Reilu jako:
      asuminen:
      Koska asunto on sinun varallisuutta lisäämässä eikä mires tuo siihen lisäkuluja juurikaan niin aia pieni se asumismaksu, jos osake kyseessä niin se yhden hengen vesimaksu sähköstä 25% pieni vuokra tiloista ehkä sataviisikymppiä kuussa, yhteensä siis n, 200e

Ruoka:
      Yleensähän ne lapselliset mielellään jakaa puoliksi vaikka käytännössä itse jälkeläisineen syövät leijonanosan, tässä tapauksessa reilu jako sille kulutustilille on 25% mieheltä ja 75% sinulta

Molemmilla omat tilit ja vaatteet yms. ostetaan niiltä, mies omansa ja sinä itsellesi ja lapsillesi omaltasi. Lomamatkat ym. niin että sinä maksat itsesi ja lapset ja mies itsensä.

Noin se mienisi jos oltaisiin tasapuolisia kaikka kohtaan, ei miehen kuulu kustantaa sinun jälkikasvusi kuluja kun ei ole niitä ollut alullekaan laittamassa mutta enpä ihmettele jos et yllämainittuun jakoon suostu, ei kukaan muukaan nainen varmaan suostuisi vaan tahtoo viedä enemmän kuin oikeasti kuuluu.

• Joskus isäntä

Asunnon kanssa kannattaa tehdä niin, että mies maksaa sinulle asunnon käyvästä hinnasta 3,5% vuodessa vuokraa, eli esim. 200000 euron talosta vuodessa 7000 euroa eli kuukaudessa noin 580 euroa. Käypä vuokra on yleensä 7% asunnon hinnasta. Kun kyseessä on kiinteistö, summa voi olla korkeampikin, esimerkiksi 9% käyvästä hinnasta vuosittain. Sinä maksat kaiken asumiseen liittyvän ja keräät mieheltä vuokran.

Perustakaa yhteinen tili, jolta maksetaan talouden yhteiset menot ja jolle laitatte kuukausittain jonkun summan (esim. 800-1000 euroa). Tälle tilille voi ohjata lapsilisät ja elatusmaksut. Maksatte ruokakulut, lomamatkat ja muut yhteiset menot tältä tililtä.

Tehkää keskinäinen testamentti tai avioehto!

• Ikisinkku M

Ai että miehen tulisi maksaa kovaa vuokraa asunnosta jossa asuu vain neljännesosuudella ja jota ei ole itse edes ollut valitsemassa? sitten tuo laskelmasi pitää suunnilleen kutinsa jos maksaa 580e jaettuna neljällä, on siis 145e. Nainen sitten maksaa tosiaan kaiken asumiseen liittyvän sillä rahalla, sitten se on kyllä ok.

Yhteinen tili jolle mies maksaa myös sen neljäsosan kun neljäsosan suunnilleen kuluttaakin, nainen voi käyttää omaan osuuteensa niitä lapsilisiä ja elareita.

Testamenttia ei kannata miehen tehdä, avioehto ilmanmuuta.

• Joskus isäntä
        Ikisinkku M kirjoitti:

Ai että miehen tulisi maksaa kovaa vuokraa asunnosta jossa asuu vain neljännesosuudella ja jota ei ole itse edes ollut valitsemassa? sitten tuo laskelmasi pitää suunnilleen kutinsa jos maksaa 580e jaettuna neljällä, on siis 145e. Nainen sitten maksaa tosiaan kaiken asumiseen liittyvän sillä rahalla, sitten se on kyllä ok.

Yhteinen tili jolle mies maksaa myös sen neljäsosan kun neljäsosan suunnilleen kuluttaakin, nainen voi käyttää omaan osuuteensa niitä lapsilisiä ja elareita.

Testamenttia ei kannata miehen tehdä, avioehto ilmanmuuta.

Jos katsoo, että aikuisten on tuotava kaikki raha talouteen niin tuo 580 euroa on perusteltu noin kalliista talosta. Jos taas asuu neljäsosalla, se on 580 euroa jaettuna kahdella eli 290 euroa. Tuo keskinäinen testamentti on tosiaan vähän siinä ja siinä, korkeintaan sen voi ulottaa yhteisen tilin varoihin. Tuota yhteiselle tilille maksettavaa summaa voi painottaa niin, että mies maksaa vähemmän.

• Ikisinkku M
        Joskus isäntä kirjoitti:

Jos katsoo, että aikuisten on tuotava kaikki raha talouteen niin tuo 580 euroa on perusteltu noin kalliista talosta. Jos taas asuu neljäsosalla, se on 580 euroa jaettuna kahdella eli 290 euroa. Tuo keskinäinen testamentti on tosiaan vähän siinä ja siinä, korkeintaan sen voi ulottaa yhteisen tilin varoihin. Tuota yhteiselle tilille maksettavaa summaa voi painottaa niin, että mies maksaa vähemmän.

Jos nainen on tehnyt lapset toisen miehen kanssa ja sitoutunut ne hänen kanssaan elättämään ei siinä pitäisi enää tarvita ulkopuolisia maksajia, nainen siis maksaa lapset ja saa käyttää siihen osuuteensa siltä ex-mieheltä tulevia elareita ym. Uusi mies maksaa sen oman osuutensa verran eli 1/4 tuossa aloittajan tapauksessa, hyvin yksinkertaista. Eihän naiset ikin opi olemaan tekemättä lapsia miehille joista ne kuitenkin eroaa jos uudet miehet aina kustantaa ne entistenkin lapsien aiheuttamat kulut.

Itse ainakaan en missään tapauksessa alkaisi maksamaan ylikallista vuokraa toisen talossa asumisesta kun omassa on jo valmiiksi halvat asumiskulut, jos nainen haluaa ylihinnoitella niin sittenhän sitä asumismahdollisuutta voi tarjota vapaille markkinoille "tarjotaan vuokralle asumisoikeus ok-talosta yh-äidin ja kahden lapsen kanssa, mahdollisuus osallistua muihinkin kustannuksiin js saa seurata lapsiperheen arkea läheltä, auto oltava, hinta 580e/kk, yst.vast. xxxxxxxxxx" Mitäpä luulet olisiko tulijoita?

• helppo ratkaisu

Uusperheissä rahankäyttö ei ole aivan yksinkertaista eikä miestä voi tietenkään velvoittaa maksamaan lapsista johtuvia kustannuksia, jos hän ei itse niihin oma-aloitteisesti halua osallistua. Helpointa, että jaatte asumisesta aiheutuvat kustannukset lainanlyhennystä lukuunottamatta. Sinä maksat itsesi ja lastesi muut menot ja mies omansa.

• menkööt töihin

Miksi uusio luulee, että miehen kuuluu maksaa hänen kaljat?

• kaikki jaetaan

Meillä molemmilla lapsia aikoinaan.Ei yhteisiä lapsia.Oli sun lapset jamun lapset,oli sun asunto,mulla ei mitään,oli sun elatusmaksut ja sun lapsilisät jne.Kaikki yhtä sekamelskaa.Laitoimme tulot samalle tilille ja myös menot.Tililtä maksettin kaikki ja nyt lähes 20v.avioliiton jälkeen kaikki yhteistä.Näin meillä ja hyvin on toiminut.

• Yksi perhe

Myös meillä näin. Toisella 2, toisella 1 lapsi. Yhdessä kaikki maksettiin, mehän oltiin perhe ! Nyt lapset aikuisia ja lapsenlapsiakin on ja edelleen ollaan yhdessä.

terkkuja teille "kaikki jaetaan"

• olet väärillä jäljil
        Yksi perhe kirjoitti:

Myös meillä näin. Toisella 2, toisella 1 lapsi. Yhdessä kaikki maksettiin, mehän oltiin perhe ! Nyt lapset aikuisia ja lapsenlapsiakin on ja edelleen ollaan yhdessä.

terkkuja teille "kaikki jaetaan"

Ettehän te ole perhe jos lapset eivät ole yhteiset. Perhe on se missä yhteiset lapset.

Epäonnistujat vaan kuvittelee et kaikki lapset ovat hänen perhettään, siinä menee perhe märitelmä sekaisin, ei osata enää erottaa kenenkäkin lapsetkaan ovat. Katkeraa.

Et voi ottaa kaikkia lapsia itsellesi einaapurin lapset kuulu sun perheeseen...
        Ei ole kuin yksi perhe ihmisellä, muut ovat yhteisolomuotoja sekavia oloja... lapsetkin kärsii jos kaikki ihmiet jotka vastaan tulevat ovat perhettä.

• Onnen ydin perhe

Onneksi meillä mies ei ikinä pakottanut meitä näkemään hänen sutturoitaan. Perheenrikkojat eivät ole koskaan kuuluneet meidän elämään eikä sukuun. Kaikki sukulaiset olivat kauhuissaan kun kerroin että mies hylkäsi lapsensa ja vaitoi sutturoihin. He sanoivat että toivon mukaan ette te häiviä koskaan meidän elämstä, no eihän me, mies hävisi kun vaihtoi perheensä suturoihin.

Olisi ollut kauhee nähdä niitä naikkosia jotka olisi haukkunut meitä joka päivä, sotkeneet kotimme ja hiriköinneet jatkuvasti elämäämme. Nyt saa kiusata vain miestä.

Onneksi lapset selvisivät siitä isän menetyksestä hyvin, eivät ole halunneet sutturoita nähdä, ja ovat nyt onnellisia kun saivat turvallisen lapsuuden minun luona, eikä koskaan miehen sutturat päässeet heitä kiusaamaan.
      En ymmärrä miksi jotkut pakottavat lapset näkemään isän naikkoset? Minä en halunnut laskea lapsini sutturoiden kynsiin, perheenrikojat ei kuulu meidän perheeseen. Syökööt itse ostamaansa ruokaa ei meidän.

• yksi riittää

Tämä sama katkera tilityksesi on jo tässä ketjussa 3 tai 4 kerran.

• UusioPerhe2012Alk.

Meillä näin:

Asuin 2 koirani kanssa vuokralla. Tutustuin mieheen joka asuu myös vuokralla. Muutimme yhteen. Nyt avomieheni kanssa maksamme vuokran puoliksi, ruokamenot puoliksi, koirien ruokamenot puoliksi. Itse maksan rokotukset ja madotukset muut eläinlääkärikulut jos niitä tulee. Maksamme puoliksi minun lääkkeet (2x astmalääkkeet, allergialääkkeet, kilpirauhasenvajaatoimintalääkkeet). Välillä maksan avomiehen autovakuutuksen ja veron. Minulla ei lapsia miehellä 3 jotka asuvat äitinsä luona. Yökyläilyt sun muut maksetaan myös puoliksi.

• perhe ja sen menot

Minäkään en ymmärrä sitä, miksi on/olisi sun rahat ja mun rahat, sun menot ja mun menot, jos kerran ollaan perhe?! Meillä ainakin kaikki tulot menee samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki menot. En voisi kuvitellakaan toisenlaista tapaa.

• Joskus isäntä

Siinä on vaarana riitaa, jos esimerkiksi toinen syö joka päivä lounaansa ulkona ja toinen vie eväät töihin. Meillä taas on omat rahat ja yhteiset rahat. En voisi kuvitella, että kaikki rahat olisi yhteisiä. Tämä on myös tasa-arvoasia; eihän naiset koskaan opi vaatimaan itselleen kunnon palkkaa, jos mies elättää. Säilyy molemmilla paremmin holtti, mitä rahan ansaitsemiseen vaaditaan, kun on oma ja yhteinen talous erikseen. Olen kuullut, että moni nainen ei edes muista, paljonko saa palkkaa, kun on kuitenkin se miehen palkka, jolla eletään.

• Luottamus poissa

perhe ja sen menot, toinen on silloin perheessä päsmäri jos kaikki kulkee yhden tilin kautta. Se vaan on niin että voisin sanoa olevan "vakoilija" haluaa tietää kaiken toisen rahan käytöstä.

Jo kyseessä on uusioliitto, on suorastaan rikos entisen liiton lapsia kohtaan, että aletaan maksaa uuden kumppanin elatusta. Eikä hänelläkään ole mitään velvollisuutta maksaa toisen lapsien kuluja.

Parasta tuossa edellisessä, että uusi akka elätyttää koitansa, jopa maksattaa lääkkeensä ukolla.

Silloin rakastat todella puolisoasi jos pysyt poissa hänen tililtään ja annat sitä " tilaa " hänelle eli päättää jostakin itse ja ilman sinun määräyksiäsi.

Rakkautta ei ole se että tilit yhdistetään ja valvotaan jokaisen risahduskin toisesta.

• curdie

Ei minusta sekään ole ihan oikein, että mies maksaisi vain jonkun pienen nimellisen summan ja nainen maksaisi loput. Mieshän kuitenkin kasvattaa koko ajan omaisuuttaan, kun hän saa vuokratuloja omistusasunnostaan, vaikka sitten velkaa olisikin jonkin verran.

Voi myös miettiä, että onko suhteella mitään onnistumisen mahdollisuutta, jos mies haluaa olla täysin erillään vaimonsa lapsista. Minusta suhde onnistuu ainoastaan silloin, jos mies haluaa tutustua lapsiin ja olla osa heidän elämäänsä. Tiedän monia uusperheitä, joissa isäpuolesta on tullut jopa rakkaampi kuin biologisesta isästä, koska se isäpuoli on ollut enemmän läsnä. Myös miehelle itselleen suhde lapsiin voi olla hyvinkin rakas, vaikka lapset eivät olekaan biologisia.

Minä ainakin olisin aika loukkaantunut, jos puolisoni maksaisi vain 250 euron yhtiövastikkeesta vain neljäsosan eli noin 60 euroa ja samoin sähköstä neljänneksen jne. Asunnossa on kuitenkin lasten huoneita lukuunottamatta kaikki muut tilat (sauna, kodinhoitohuone, autotalli jne) hänen käytössään. Asunto myös kuluu ja kodinkoneet kuluvat miehen käytössä. Kyllä nimittäin minullekin maistuisi mainiosti se, että muuttaisimme vastaavassa tilanteessa mieheni asuntoon, jos selviäisin asumisesta minun ja 2 lapsen osalta n. 200 eurolla per kuukausi!!!

Yhdessä asumisen ei ole tarkoituksena kasvattaa tuloeroja.

Omasta kokemuksestani johtuen suosittelen, että katsotaan ennen yhteenmuuttoa se, että kumpi maksaa mitäkin. Kummankin palkasta sovittu prosenttiosuus joka kuukausi yhteiselle tilille, jolta maksetaan yhteiset kulut esim. sähkö, yhtiövastike jne. Kummallakin on myös oma tili, johon palkka tulee, joten ikiomaa rahaakin pitää olla.

Meillä systeemi on toiminut loistavasti noin 15 vuotta. Välillä on tarkistettu maksuja, jos on ollut muutoksia esim. yhtiövastikkeen nousussa tai palkka on noussut selvästi. Onneksi olemme kumpikin tarkkoja menoissa, joten rahaa on jäänyt onneksi säästöön kummallakin. Alussa olin itse tiukoilla eikä rahaa ollut esim. matkustella. Nykyisin mies suurempituloisena maksaa usein meidät kaikki kerran vuodessa etelään, koska hän antaa matkan lapsilleni ikäänkuin synttärilahjana.

Meillä mies myös hyötyy siitä, että minä siivoan enempi (hän tekee pidempää työpäivää) ja minä myös leivon ja laitan ruoat, joten miehellä menisi enemmän rahaa ruokaan, jos hän itse kävisi vain ulkona syömässä, kuten ennen teki.

• tasapuolisesti vaan

Ei tuosta palkan %-osuudesta tarvitse mitään sen kummenpaa sopia. Itsestään selvää on, että pariskunnista kumpikin laittaa 50%! Lasten kuluista vastaa hän, joka kulloisessakin tilanteessa on lasten vanhempi. Ei pitäisi olla vaikea asia ratkaista.

• Isä

Niin mut kun ne miehen lapset entisestä liitostaan ON hänen omakeittämä soppansa, niin tietysti niiden huolehtimisesta pitää hänen myös maksaa.

Se on sitten ihan eri keskustelunaihe, et mitkä summat ovat kohtuullisia.

• Isä

Sori, onnistuin vahingossa vastaamaan väärään säikeeseen.

• Myös uusioperhe

Täysin tasapuolisesti tuota on hankala tehdä. Jos aiotte avioon, teettäkää ennen sitä lakimiehellä viralliset paperit kaikista omistuksistanne ja merkittävistä rahaan liittyvistä asioista. He kyllä tietävät mitä papereita tarvitaan, kun kerrotte yhteiset toiveenne asioista. Se on jatkoa ajatelle suurta viisautta. Sitten yksinkertaisinta olisi myydä kumpikin asunto ja hankkia yhteinen. Jos kuitenkin "varmuuden vuoksi" tai muusta syystä haluatte pitää molemmat asunnot tekisin näin.
      Kaikki asumisen/elämisen kiinteät kulut kuten kiinteistöverot, mahdolliset tontin vuokrat yms. puoliksi. Muuttuvat kulut kuten vesi, sähkö, RUOKA yms. maksatte oman perhekoon suhteessa eli sinä 3/4 ja puolisosi 1/4. Sitten on asuntojen mahdolliset peruskunnostukset/ -remontit, maalaukset yms. Joko kumpikin maksaa oman asunnon kohdalla kulut noistakin tai samassa suhteessa kuten muuttuvat kulut tai sovitte nekinhaluamallanne tavalla, mutta sopikaa aina etukäteen. Kuten huomaat, alun huuman jälkeen erimielisyyden aiheita riittää etenkin kun on kyse RAHASTA. Vaikka tulonne nyt ovat suunilleen tasan, voi tilanne muuttua esim työttömyys tms. Vanha sanonta on; Kun köyhyys tulee ovesta sisään, rakkaus lentää ikkunasta ulos. Muutoksiin kannattaa varautua ja asioiden muistamisessa auttaa selkeä kirjanpito. Laittakaa vaikka ruutuvihkoon ylös eri sivuille kunkin maksamat yhteiset laskut kulut jne. Sitten muutaman kuukauden välein tarkistus miten maksut jakautuneet. Vaatii vähän viitseliäisyyttä, mutta sieltä ne on sitten helppo jälkikäteen tarkistaa. Lycka till!

• perhe OY

Käyttäkää tilitoimistoa, kun PERUSTATTE uusioperheitä, sillä lailla firmojen asiat aina hoituu.

Kaikki kuitti tateen jota voi sitten tarkistaa ettei toinen ole maksanut liikaa.

• miksi vaikeaa

Tasapuolisesti menee, kun talouskuluja maksetaan tulojen mukaisessa suhteessa. Lasten kuluja vähän sen mukaan, miten tosissaan ollaan. Jos tosissaan, niin tottahan toki molemmat osallistuvat samalla lailla kykynsä mukaan niihinkin.

Ymmärsinköhän oikein, että mietit kun miehellä on maksettu omistusasunto, kun taas sinulla ei vielä? Se hänen asuntonsa antaa tuloja, mutta et voi omaisuutta, tai muutakaan varallisuutta sinänsä mielestäni pakottaa uhraamaan yhteisiin kuluihin. Sama, jos itselläsi olisi tilillä rahaa ja ne pakottaisivat sinut maksamaan isompaa osuutta talouskuluista. Silloin sanoisin asumistason olevan jo liian kallis, jos säästöistään tai autoa myymällä pitää sitä alkaa rahoittaa.

Summaten, en oikein tiedä, mikä teillä mietityttää.

• tosi sairasta

nAIKKOSET VIE PERHEESTÄ MIEHEN JA SITTEN ALKAA HAUKKUMAAN MIEHEN LAPSET JA EXÄN LYTTYYN. nÄIN HE PÄÄSEVÄT ELÄMÄÄN SIIVELLÄ MIEHEN OMISTAMAAN TALOON JA SAAVAT PÄÄLLE KALJARHAT. tÖIHIN HE EI MENE KUN TIENAA LAISKOTTELULLA ELANNON.

Täällä näin monesti käy.

• Mss9

Eikös teidän perhe tarkoitakkaan sitä että kaikki on yhteistä eli yhdessä maksatte niin kauan kun rahaa on ja sitten kuin ei riitä niin velkaa...

• mene töitä hakee

Ota kulutusluottoo hyvänen aika.. eläkä elä miehen rahoilla. Jokainen maksaa omat kaljat eikä odota että mies maksaa sun juopottelun.

• Meidän perhe

Luin tässä näitä kommentteja ja huvittaa kuinka asia muuttuu matkan varrella :-) . Milloin olen työtön, perheen rikkoja, milloin minulla ei ole lapsia vaan miesystävälläni, pyrkyri, asunnoton, kaikkinensa yritän ottaa hyödyn miehestä irti. Jospa palattais alkutekstiin niin sieltä löytyisi asian ydin. T. Työssä käyvä, taloudellisesti pärjäävä sekä lapsensa hoitava , ei perheen rikkoja uusikko, 39 vuotias yh äippä vailla mitään takaa-ajatuksia :-) . Hyvää kesää kaikille vastaajille!

• etsi mies itsellesi
        Meidän perhe kirjoitti:

Luin tässä näitä kommentteja ja huvittaa kuinka asia muuttuu matkan varrella :-) . Milloin olen työtön, perheen rikkoja, milloin minulla ei ole lapsia vaan miesystävälläni, pyrkyri, asunnoton, kaikkinensa yritän ottaa hyödyn miehestä irti. Jospa palattais alkutekstiin niin sieltä löytyisi asian ydin. T. Työssä käyvä, taloudellisesti pärjäävä sekä lapsensa hoitava , ei perheen rikkoja uusikko, 39 vuotias yh äippä vailla mitään takaa-ajatuksia :-) . Hyvää kesää kaikille vastaajille!

Elämä muuttuu, ei se pysy paikallaan.

Kannattaa tutustua ensin itseenä, sen jälkeen voi miettiä mitä haluaa elämältään.

• Meidän perhe
        etsi mies itsellesi kirjoitti:

Elämä muuttuu, ei se pysy paikallaan.

Kannattaa tutustua ensin itseenä, sen jälkeen voi miettiä mitä haluaa elämältään.

Etsi mies itsellesi, kyllä olen etsinyt ja löytänyt ;-) . Ja tiedän mitä haluan elämältäni. Mutta hyvä neuvo...parikymppiselle ;-)

• mene töihin
        Meidän perhe kirjoitti:

Etsi mies itsellesi, kyllä olen etsinyt ja löytänyt ;-) . Ja tiedän mitä haluan elämältäni. Mutta hyvä neuvo...parikymppiselle ;-)

No etpä näytä löytävän, kun täällä roikut

• Metsäkissankello

Mun nähdäkseni mies maksaa sulle vuokraa asumisestaan, kolmasosan sähkö- ja lämmityslaskusta, ja vaikka 2/5 osan ruokalaskuista. Esim. käy kaupassa 2 viikkona ja sinä käyt 3 viikkona. Omat laskunsa.
      Sinäkin menetät yh-lisän, ota se huomioon.

• kyllä kannattaisi

Mekin ollaan suunniteltu rahan tähden. Kun laskemme sen miten paljon saamme tienattua lapsista niin kyllä kannattaisi.
      Miehellä on neljä lasta ja mulla kolme ja yhteisiä 3 joten sievoiset lapsilisät tulisi meille.

Olisi kiva kun miehen exä joutuisi menee töihin eikä saisi lorvia enää.

Kymmenestä lapseta tulee hirmuset lapsilisät, mun ei tarvis mennä tlihin voisin jäädä kotiäidiksi.
      Kyse on vaan siitä, luopuuko lasdten oma äiti etuuksistaan, lapsta hän ei välitä, mutta rahan perään on.

• pyllynallenmärkäpiar
    • Kysy lapsiltasi

Oletkos puhunut lasten kanssa, että mitä mieltä he ovat vieraasta äijästä asumassa heidän kanssaan? Jos lapset ovat esim. jo kouluikäisiä niin suosittelen puhumaan asiasta riittävän huolella ennen äijän sisäänmuuttoa. Muuten ei ehkä hyvä heilu, kun täyttävät vaikka 12 tai 15 vuotta. Silloin voi biologinen isä kutsua, vai onko hän täysin kelvoton huoltamaan lapsia? Ja miten paljon lapset ovat biologisella isällä ts. miten paljon isäpuoli saa lepoaikaa lapsista? 12-v. täyttänyttä on vaikea pitää asumassa äidin luona, jos hän haluaa olla isänsä luona.

• Näin on!

Täällä niin moni hanakasti jakaa kuluja 25/75. Mitäpä jos lapset vko-vko sopimuksella, eihän se noin mene. Lapset asuu 50% ajasta, syö ja kuluttaa muutenkin saman verran. Mies 100%. Älkää tosiaan muuttako yhteen, jos kaikki pitää laskea euron päälle!

• Itsekeskiset vanhemm

Ei lapsien kuluksi voi sälyttää samaa kuin aikuisen.

Esimerkiksi asuntokulu, asunto pitää olla, vaikka ei olisi lapsiakaan ja juuri sen enempää asunnon kulu ei ole on lapsia tai. Korkeintaan veden kulutus osaan voi laskea, mutta taatusti vähemmän kuin aikuinen.
      Ruokailu, lapset syövät monesti aika vähän, joten sekin täytyy ajatella oikein, ruokalaskuun ostetaan monesti aikuisten tupakat, kaljat ja muut mieliteot, ei niitä lasketa lasten kuluihin. Samoin ruokalaskussa on pesuaineet, niitä tarvitaan ilman lapsiakin, joten eivät ne kuulu lasten kuluihin.

Lasten elatustuet ja lapsilisät pitää käyttää nimenomaan lasten hankintoihin ja kuluihin ja olisi myös osattava niistä säästää tulevaisuuteen.
      On tavallaan lasten rahojen väärinkäyttöä jos lasten rahat käytetään aina kaikki kodin hankintoihin ja sitten itse lapsivapaalla matkaillaan on siis näin lapsen varojen kautta otettu omat huvimenot.

Kun vielä puhdistetaan isovanhempien säästämät varat omiin menoihin, on kyllä sellaisen äidin tai isän pää täysin vialla ja sekaisin.

Kun sen oman "onnenne" voisitte jättää vähän pienemmälle ja todella ajatella miten julmasti toimitte lapsianne kohtaan.
      Useinhan se on, että lapset ovat siinä, ei heitä nähdä, ei kuulla ja vielä viedään mahdollisuus tulevaan kouluelämään, sillä myöhemmissä opinnoissa jo lukiossa lapset maksavat kirjansa, no mistä maksavat jos vanhemmat eivät ole tätä asiaa ajatelleet aikaisemmin tai maksa nyt.

Sille pienimmälle työttömyysrahalleko olette työntämässä lapsenne, sillä kouluja käymätön ei enää kelpaa edes ojankaivajaksi. Ja pienin päiväraha lienee siinä 700 euroa, silläkö lapsi perheen perustaa, hankkii asunnon, ostaa tarvittavat asiat.
      Taitaa käydä niin, että lapsenne voimat loppuvat ja tie on rakas, kun se lohtu haetaan kaikenlaisista huumeista. Sitten olette moittimassa lastenne, vaikka olette itse todellisia syypäitä tuohon hänen tuhottuun elämään, kun se oma onnen oli niin hiton tärkeää.

• Tasapainoss

Elelen kaksin 17-vuotiaan tyttäreni kanssa omakotitalossa, jossa vielä n.1/3 velkaa talon arvosta. Lunastin talon itselleni eron jälkeen neljä vuotta sitten.Toinen,19-vuotias tyttöni on asunut vajaan vuoden omillaan. Eksäni ei ole koskaan elatuksia maksanut enkä jaksa käydä niistä riitelemässä lastenvalvojan luona. Olen siis elättänyt itseni ja lapseni eron jälkeen yksin.
      Nyt miesystäväni on muuttamassa luokseni, hänen lapsensa aikuisia ja olleet jo vuosia omillaan.
      Olemme päättäneet, että rahasta emme aio suhteessamme riidellä. Mekin aiomme käyttää yhteistä tiliä ruoka- ym. päivittäisiin menoihin, juokseviin kuluihin, laskuihin...Kumpikin laittaa tilille tietyn osuuden tuloistaan. Aluksi maksamme hieman enemmän, että tilille kertyisi hieman pääomaa että käyttö olisi joustavampaa.
      Itselle jäävät rahat ovat sitten omia, niitä käytetään miten halutaan, joskus yhteiseksi hyväksi (remonttiin, matkaan...) joskus johonkin extraan itselle tai omille lapsille.
      Mainittakoon vielä, että tulomme ovat melko samansuuruiset.
      Olen sinnitellyt nämä neljä vuotta yksin, yhden aikuisen tuloilla. Nyt tunnen, että on suorastaan ylellistä, että joku jakaa nämä arkiset menot kanssani. Tuskin kumpikaan suuresti yrittää hyötyä toisistaan.

• Mukavuudenhaluinen

Olen ratkaissut asian niin,että vaimo käy töissä ja elättää minut ja suosien harrastuksiani..meillä on hevonen ja kunto sali sekä ampuma rata. asumme maalla talo on aika liki järvenrantaa jossa moottori veneitä kaksikin sekä soutu vene..joten vesi urheilukin onnistuu..talvella käydään lämpimissä maissa kaks.kolmekin kertaa ja sitten keväällä myöskin. ja rahat riittää emme riitele pikku asioista. vaimoni antaa tasku rahaa 1000.e ja enemän jos tarvin. molemmat olemme erittäin tyytyväisiä.suosittelen .

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe