"Vauva tulee kun on valmis"

lässynlää

Selittäisittekö mitä tämä tarkoittaa? Tähän lauseeseen törmää usein, varsinkin keskusteluissa, joissa tuleva äiti pyytää neuvoja synnytyksen käynnistämiseen kotikonstein tai muuten tuskailee raskauteen kyllästyneisyyttään. Mikäli vauva tulee silloin kun on valmis, miksi kohtukuoleman riski nousee tasaisesti rv 40 lähtien? Miksi n. 300 perhettä saa joka vuosi kuulla loppuraskaudesta nuo kauheat sanat siitä ettei valitettavasti löydy sykettä. Oliko vauva siis valmis suoraan kuolemaan vai? Miksi osa syntyy esim. viikoilla 25 ja saa elinikäiset keskosongelmat mahdollisesti? Miksi osa synnytyksistä ei käynnisty ollenkaan luonnollisesti, vaan käynnistettynä rv 42 jälkeen tai sektiolla jos ei käynnisty edes käynnistyksellä? Mitä se vauva silloin haluaa??

On oikeasti niin typerää lukea noita vauva tulee kun on valmis. Naisen kroppa sen synnytyksen käynnistää jostain syystä ja jossain vaiheessa. Toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin ja toisilla ei ollenkaan.

8

2344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämän tarkoitus?

      Niin eikös elämä ihmeellistä! Olet kuin pieni lapsi joka on juuri löytänyt muurahaiskeon ja ihmettelet mistä ne muurahaiset tulevat...
      Miksi vastasyntyneellä vauvalla todetaan syöpä? Eikö olekin ironista, juuri syntynyt vauva kuolee syöpään, toisin kuin 70 vuotta viinaa käyttänyt alkoholisti..
      Miksi miksi, sitä on hyvä miettiä..
      Normaalisti vauva syntyy kun luonto on päättänyt niin. Esimerkiksi oma lapseni syntyi rv 30 kun itselläni jylläsi tietämättä paha kohtutulehdus. Napanuora oli niin haperoa, että seuraavana päivänä olisi vauva varmasti kuollut kohtuun jos olisi jatkanut mahassa "majailemista".
      Elämä on epäreilua, aina ei mene suunnitelmien mukaan vaikka kuinka haluamme!

    • juujoo

      meillä synnytystä yritettiin vauvan perätilan takia käynnistää yhteensä kuuden päivän ajan ja sen jälkeen odotettiin vielä muutama päivä kotona, jos luonnostaan lähtisi syntymään. ei lähtenyt, ja tehtiin sektio rv 41. olen jälkeenpäin ajatellut, että onneksi synnytys ei käynnistynyt, sillä vauvamme oli erittäin hento syntyessään ja en tiedä, olisiko perätilassa alakautta syntynyt ehjänä ja terveenä. olen miettinyt, että ehkä oma kehoni/vauva "tiesivät", että synnytyksen ei kannata alkaa, sillä synnytykseen olisi liittynyt niin monia riskejä. voi olla höpinää ja harhaa, mutta minulle tuli tällainen ajatus heti, kun näin vauvani ensimmäistä kertaa.

      mutta eiköhän tuolla lausahduksella yritetä vaan rauhoittaa ja ennen kaikkea rentouttaa äitejä loppuraskaudessa. se on tapa sanoa, ettei asiaa kukaan osaa ennalta tietää. sitä paitsi, jos kaikkia raskauden riskejä alkaa tuolla tavalla miettimään, niin saa itsensä hermoromahduksen partaalle: alkuraskaudessa saa pelätä keskenmenoa, keskivaiheilla vauvan kehityshäiriöitä ym., loppuraskaudessa kohtukuolemaa....surullisia tarinoita mahtuu odottavien vanhempien elämiin, mutta ei niitä voi pelätä, koska asiat ei ole aina omissa käsissä. oletkohan tehnyt rohkaisevasta lausahduksesta itsellesi nyt liian ison asian?

      ja sen vielä sanon, että ei sitä tiedetä, mikä sen synnytyksen naisen kropassa laukaisee, ja osa uskoo, että se käynnistyy nimenomaan vauvan (hormoni)toiminnan johdosta.

    • ...,,,...

      Varmaan sillä tarkoitetaan sitä, ettei synnytystä voi käynnistää milloin tahansa. Esim. onko lapsi laskeutunut, onko kohdunkaulaa jäljellä, onko kohdunsuu tiukasti kiinni? Mulle kävi ennenaikainen lapsivedenmeno rv 40 ja alkava kohtutulehdus, kohdunsuu tiukasti kiinni (olin käynyt gynellä edellisenä päivänä). Lapsi syntyi 3 päivää vesien menon jälkeen. Alatiesynnytys onnistui, mutta virallinen kesto 27h. Kävin jälkeenpäin pelkopolilla kysymässä, onko minussa jokin vika kun synnytys oli pitkä ja oli komplikaatioita. Synnytyksen pituus kuulemma johtui siitä, että käynnistys jouduttiin tekemään niin epäedullisessa tilanteessa. Uusi alatiesynnytys olisi kuulemma todennäköisesti ihan helppo, kunhan ei käynnistetä!

      • lässynlää

        Niin, tällä kysymyksellä haenkin sitä, miksi näin sanotaan? Se ei mitenkään pidä paikkaansa. Rauhoittelutarkoituksessa tuo lausahdus on mielestäni toista ihmistä ja hänen älykkyyttään aliarvioivaa. Toki tietysti joku voi siihen uskoa ja siitä rauhoittua tuskaisessa loppuraskauden odotuksessa. Itse tuskailen tällä hetkellä rv 40. En usko että synnytystä saa nopeutettua muuta kuin lääketieteen keinoin, mutta on todella hölmöä vedota vauvan valmiuteen. Faktathan tiedetään kuolemista, keskenmenoista, ennenaikaisista synnytyksistä. Sama kuin sanoisin että ei vesillä tarvitse pelastusliivejä, kyllä vene kantaa.

        Haluaisin että synnytys jo alkaa, ymmärrän kuitenkin että se alkaa aikanaan monimutkaisten fysiologisten ketjujen kautta (jos alkaa). Enpä kuitenkaan usko, että "vauva ei ole vielä valmis tulemaan".

        ps. Onkohan mun hormonit tehneet viimeisen temppunsa kun tästä asiasta saan kamalat sekarit? :D Voiskohan tästä päätellä että synnytys kohta alkaa? hahah ;D


      • Logiikka peliin
        lässynlää kirjoitti:

        Niin, tällä kysymyksellä haenkin sitä, miksi näin sanotaan? Se ei mitenkään pidä paikkaansa. Rauhoittelutarkoituksessa tuo lausahdus on mielestäni toista ihmistä ja hänen älykkyyttään aliarvioivaa. Toki tietysti joku voi siihen uskoa ja siitä rauhoittua tuskaisessa loppuraskauden odotuksessa. Itse tuskailen tällä hetkellä rv 40. En usko että synnytystä saa nopeutettua muuta kuin lääketieteen keinoin, mutta on todella hölmöä vedota vauvan valmiuteen. Faktathan tiedetään kuolemista, keskenmenoista, ennenaikaisista synnytyksistä. Sama kuin sanoisin että ei vesillä tarvitse pelastusliivejä, kyllä vene kantaa.

        Haluaisin että synnytys jo alkaa, ymmärrän kuitenkin että se alkaa aikanaan monimutkaisten fysiologisten ketjujen kautta (jos alkaa). Enpä kuitenkaan usko, että "vauva ei ole vielä valmis tulemaan".

        ps. Onkohan mun hormonit tehneet viimeisen temppunsa kun tästä asiasta saan kamalat sekarit? :D Voiskohan tästä päätellä että synnytys kohta alkaa? hahah ;D

        Itse en ole kuullut tuollaista sanontaa, että vauva tulee kun on valmis. :O

        Olen lukenut, että vauva tulee, kun hänellä on parempi olla kohdun ulkopuolella kuin kohdussa. Tämä tuntuisi minusta paljon loogisemmalta.

        Sitä en tiedä, miksi jotkut vauvat syntyvät kuolleena. Onhan niitä monia muitakin vauvan selittämättömiä kuolemia, kuten käykytkuolema.


    • tuuuuuu

      kannattaisi nyt ihan oikeasti rauhoittua. :D ei se minusta oo kenenkään älykkyyttä väheksyvä sanonta, ihmiset vaan sanoo noin, kun ei tiedä mitä muuta sanoa. koska ne ei voi sulle mitään tarkkaa vastausta antaa, ne sanoo noin. ei kai ne voi tiuskiakaan, että "mitä hittoo sä kyselet, mistä mä tiedän?!" tuo on nätti tapa sanoa, että chillaa muija, ja odota rauhassa.

      ja niin kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti (perätila), niin ei sitä synnytystä aina saada käyntiin lääketieteenkään keinoin. ja jotkut vauvat taas syntyy keskosina, kun niitä ei millään saada pysymään kohdussa. niin se luonto vaan on homman hoitanut, eikä vastauksia tähän ole. ja siksi ihmiset yrittää selittää asiaa jotenkin nätisti tuskaileville äideille. :D

    • se voi olla totta

      "En usko että synnytystä saa nopeutettua muuta kuin lääketieteen keinoin, mutta on todella hölmöä vedota vauvan valmiuteen."

      Mutta entäs jos täysiaikainen, terve vauva lähettääkin hormonisignaaleja äidin keholle ja synnytys alkaa? Tätähän ei tiedetä varmaksi ja tämä voi ollakin paikkansa pitävä teoria. Tällöin vauva käynnistää synnytyksen todellakin ollessaan "valmis". Tai mitä jos ennenaikaiset synnytykset tai kohtukuolemat johtuvat äidistä, ei vauvasta, (raskausmyrkytys, istukan kalkkeutuminen)? Tai keskenmenot siitä, että sikiö ei ollut elinklpoinen alkuunkaan? Tällöin vauva olisi saattanut ollessaan "valmis" käynnistää synnytyksen, mutta äidin kehon toiminta olisi estänyt sen. Tämmöisissä tapauksissa tuo sanonta voisi pitää paikkansa, ja vauvan mahdollinen "valmius" ei koskaan äidin kehon ja istukan toiminnan takia pääse toteutumaan.

      "Faktathan tiedetään kuolemista, keskenmenoista, ennenaikaisista synnytyksistä. Sama kuin sanoisin että ei vesillä tarvitse pelastusliivejä, kyllä vene kantaa."

      Faktat ja tilastot tiedetään, mutta harvemmin täysin selviää, mistä nuo mainitsemasi asiat johtuvat. Samoin on esim. kätkytkuolemien kanssa. Et siis voi vetää johtopäätöstä siitä, että näitä asioita tapahtuu, siihen, että tuo sanonta ei pidä paikkaansa. Sillä et sinäkään tiedä, onko sanonta paikkansa pitävä, koska synnytyksen käynnistävää mekanismia ei tiedetä. Entäs jos sanonta on totta, ja sinä väärässä?

    • 18+18

      Itse muistan, kun odotin esikoista. Loppuraskaus oli ollut melko kiireinen ja monenlaista ohjelmaa ja järjesteltävää oli vielä loppuviikoillakin.
      Sitten eräänä iltana, kun viikkoja oli reilu 38, mietiskelin nukkumaan mennessä, että nyt on valmista. Vihdoin tuli se tunne, että nyt pitäisi kaappien sisällöillä pärjätä ensi alkuun ja muutenkin kaikki tärkeät asiat (pankkikäynnit sun muut) saatu hoidettua.
      Tuumasin, että nyt vaan sitten odotellaan, että koska vauva on valmis ulos tulemaan. Mietin myös, että varmaan menisi se kolmisen viikkoa vielä, kun ei mitään tuntemuksia ole ja kumpikin vanhempi on syntyny viikolla 42.
      3 tuntia myöhemmin kuitenkin heräsin lapsivesien menoon ja siitä 4 tuntia, niin oli vauva sylissä.
      En tiedä vaikutti oma ajatusmaailma vai oliko ihan 100% sattumaa. Itse kuitenkin haluan uskoa, että minulla tuo rentoutuminenkin vaikutti osaltaan asiaan. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe