Autogurut apuanne kaivataan

neurotic_outsider

Autogurut tarvitsen apuanne. Vuoden 2006 mallia olevasta Chevrolet Evandasta on vaihdelaatikko hajonnut. Länsiautossa uusi laatikko maksaa yli 10 000 euroa! Näin minulle ainakin puhelimessa kerrottiin. Käytettyä laatikkoa ei tunnu löytyvän.
Tämä Evandahan ei ole ihan aito Chevy. Siinä on kuulemma Opelin moottori. Tietääkö kukaan sopisiko siihen joku Opelin vaihdelaatikko?
Olen tiedustellut käytettyä lootaa myös Ruotsista ja Virosta mutta tuloksetta.
Romuttamolle en vielä viitsisi autoa työntää koska muutoin se on oikein hyvässä ruosteettomassa kunnossa.
Rahallista arvoa autolla tuskin paljon on. Mittarissa on noin 209 000 km.
Suositteleeko joku vaihteiston korjauttamista? Taitaa maksaa enemmän kuin koko auton arvo on? Suositteleeko joku tiettyä korjaamoa?
Kiitän jo etukäteen jos joku autoguru antaa apuaan. Kiitos! Kiitos!

11

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neurotic_outsider

      Unohdin mainita että kyseessä on siis automaattilaatikko.

      • lootakorjaaja

        Kysy automaattilaatikkokorjaamolta. Välttämättä laatikon kuntoon saamiseksi ei tarvita edes merkkiosia, vaan perus kupariprikkoja/stefoja jne. Tietenkin ne vaihdelaatikon osat tietty saa ja varmasti halvempia kuin koko vaihdelaatikko.

        Eli kannattaa korjata se vaihdelaatikko. Eikä välttämättä ole mikään iso vika, niin naurettavaahan siihen mitään kymppitonnin lootaa on ostaa jos vika on jossain 0,20euron stefassa jonka parhaimmillaan vaihtaa parkkiksellakin 20 minuutissa.

        Itse en ole alalla edes töissä, mutta olen silti korjannut useita manuaalivaihteistoja ja pari automaattilootaa. Räjäytyskuvat tietenkin pitää tilata ennen töihin aloittamista.


      • neurotic_outsider
        lootakorjaaja kirjoitti:

        Kysy automaattilaatikkokorjaamolta. Välttämättä laatikon kuntoon saamiseksi ei tarvita edes merkkiosia, vaan perus kupariprikkoja/stefoja jne. Tietenkin ne vaihdelaatikon osat tietty saa ja varmasti halvempia kuin koko vaihdelaatikko.

        Eli kannattaa korjata se vaihdelaatikko. Eikä välttämättä ole mikään iso vika, niin naurettavaahan siihen mitään kymppitonnin lootaa on ostaa jos vika on jossain 0,20euron stefassa jonka parhaimmillaan vaihtaa parkkiksellakin 20 minuutissa.

        Itse en ole alalla edes töissä, mutta olen silti korjannut useita manuaalivaihteistoja ja pari automaattilootaa. Räjäytyskuvat tietenkin pitää tilata ennen töihin aloittamista.

        Suuret kiitokset!


      • uskomatonta mutta...
        lootakorjaaja kirjoitti:

        Kysy automaattilaatikkokorjaamolta. Välttämättä laatikon kuntoon saamiseksi ei tarvita edes merkkiosia, vaan perus kupariprikkoja/stefoja jne. Tietenkin ne vaihdelaatikon osat tietty saa ja varmasti halvempia kuin koko vaihdelaatikko.

        Eli kannattaa korjata se vaihdelaatikko. Eikä välttämättä ole mikään iso vika, niin naurettavaahan siihen mitään kymppitonnin lootaa on ostaa jos vika on jossain 0,20euron stefassa jonka parhaimmillaan vaihtaa parkkiksellakin 20 minuutissa.

        Itse en ole alalla edes töissä, mutta olen silti korjannut useita manuaalivaihteistoja ja pari automaattilootaa. Räjäytyskuvat tietenkin pitää tilata ennen töihin aloittamista.

        Kuparirikoilla ja stefoilla korjailet automaattilaatikoita? Millä korjaat kuluneet levypakat ja pannat?


      • Älä riko lisää!
        neurotic_outsider kirjoitti:

        Suuret kiitokset!

        Älä turhaan kiittele provoilijaa. Harvemmin niitä parkkipaikalla kuntoon saadaan kun yksi ainoa pölyhiukkanenkin öljyn seassa saattaa aiheuttaa virhetoiminnan jonkun venttiilikotelossa olevan venttiilin jumittuessa.
        Käytä auto tutkittavana sellaisessa liikkeessä, missä osataan eli isommassa merkkiliikkeessä. Kysy auton edustajalta, mistä sellainen liike löytyy.

        Et kertonut mitään siitä, miten se laatikko on rikki. Jos toiminnassa on sellaista vikaa, että oletettavasti itse laatikon sisällä on jotain vialla, ajetaan laatikolle testiajo mittareitten ja koeajo-ohjelman mukaan. Siitä sitten aletaan paikallistamaan vikaa.
        Tiedän tapauksen, missä merkkikorjaamo Kotkassa purki ja kasasi BMW:n automaattilaatikon kolmesti ja uusi tuhansilla markoilla osia turhaan. Vika oli irronneessa kaasutusvaijerissa... Liikkeesä vain purettiin ja kasattiin laatikkoa ja vaihdeltiin osia, ei ajettu testiohjelmaa, missä olisi heti paljastunut, ettei kaasutuspaine nouse...
        Näin siis ainakin Fordin kaksiviikkoisella automaattivaihteistoasentajan kurssilla meitä opetettiin.


      • lootakorjaaja
        uskomatonta mutta... kirjoitti:

        Kuparirikoilla ja stefoilla korjailet automaattilaatikoita? Millä korjaat kuluneet levypakat ja pannat?

        No niitä levypakkoja sun muita tietenkään korjata ilman uusia osia, mutta usein vika ei ole niissä. Koko automaattilootaa ei useinkaan tartte avata, vaan pelkkä koppa, jonka kautta vaihtaa esim petäneen stefan ja sen tosiaankin tekee parkkiksellakin.

        Manuaalivaihteistoja olen tuonut ihan kotiin ja korjannut olohuoneen lattialla. Se on siistiä hommaa kunhan vaihteisto on ensin pesty ja tyhjennetty öljyistä.

        Automaattilootan sisäosat ei pitäs olla kuluneet vielä reilussa 200 000tkm:ssä mikäli öljyt vaihdettu säännöllisesti. Siellä todennäkösesti joku stefa pettänyt, mikäli tosiaan lootan sisältä nii se paskempi homma koska sillon pitää avata koko loota ja saa olla muuten tarkkana sitten kun sitä kasaa. ja pitää olla tarpeeksi tarkat räjäytyskuvat.


      • lootakorjaaja
        lootakorjaaja kirjoitti:

        No niitä levypakkoja sun muita tietenkään korjata ilman uusia osia, mutta usein vika ei ole niissä. Koko automaattilootaa ei useinkaan tartte avata, vaan pelkkä koppa, jonka kautta vaihtaa esim petäneen stefan ja sen tosiaankin tekee parkkiksellakin.

        Manuaalivaihteistoja olen tuonut ihan kotiin ja korjannut olohuoneen lattialla. Se on siistiä hommaa kunhan vaihteisto on ensin pesty ja tyhjennetty öljyistä.

        Automaattilootan sisäosat ei pitäs olla kuluneet vielä reilussa 200 000tkm:ssä mikäli öljyt vaihdettu säännöllisesti. Siellä todennäkösesti joku stefa pettänyt, mikäli tosiaan lootan sisältä nii se paskempi homma koska sillon pitää avata koko loota ja saa olla muuten tarkkana sitten kun sitä kasaa. ja pitää olla tarpeeksi tarkat räjäytyskuvat.

        Lisään vielä että nimen omaan talvella jäykillä öljyillä automaattilootat ottaa kipeetä stefojen puolesta, koska siellä kauhea paine.
        Joissakin malleissa pakin pistäminen päälle kylmällä lootalla on se pahin juttu talvella. Silloin sieltä antaa stefa periksi ja koko laatikko on joskus kokonaan toimintakyvytön, eli mikään vaihde ei kytkeydy. Monessa tälläsessä tapauksessa siis ei tarvitse edes avata kuin lootan koppa, ei koko vaihdelaatikkoa ja siitä selviää siis 0,20euron stefalla.

        Kovilla pakkasilla kannattaakin joissakin malleissa jättää auto niin päin ettei tartte pakkia heti ekaksi pistää päälle kun lähtee, tai antaa auton käydä ennen liikkeelle lähtöä ja öljyjen notkistua.


      • Stefa Nus
        lootakorjaaja kirjoitti:

        Lisään vielä että nimen omaan talvella jäykillä öljyillä automaattilootat ottaa kipeetä stefojen puolesta, koska siellä kauhea paine.
        Joissakin malleissa pakin pistäminen päälle kylmällä lootalla on se pahin juttu talvella. Silloin sieltä antaa stefa periksi ja koko laatikko on joskus kokonaan toimintakyvytön, eli mikään vaihde ei kytkeydy. Monessa tälläsessä tapauksessa siis ei tarvitse edes avata kuin lootan koppa, ei koko vaihdelaatikkoa ja siitä selviää siis 0,20euron stefalla.

        Kovilla pakkasilla kannattaakin joissakin malleissa jättää auto niin päin ettei tartte pakkia heti ekaksi pistää päälle kun lähtee, tai antaa auton käydä ennen liikkeelle lähtöä ja öljyjen notkistua.

        Mistä tuon hointaisia stefoja saa ja minkä kokoisia ovat? Tarvitseisin muutamia, mutta ihan eri hinnoissa täällä päin ovat...


    • lootamiäs

      Tseggaa varaosia.com lootan korjaamiseks...tosin oot oikees ett äkkiä tulee auton
      hinnan verran maksaan

    • Mursusohlausta

      Jo kirjoitetaan satuja, automaattilaatikoiden yleisin vikojen aiheuttaja on öljyn ja suodattimen vaihdon laiminlyönti. Yli 200 000 ajetussa laatikossa on törkyä melkoisen paljon ja se aiheuttaa ettei ohjausventtiilit ja solenoidit toimi kuten pitää.
      Kirjoittajan auton vika kun ei ole selvillä , yleisesti on hyvä vaihdattaa tai vaihtaa automaattiöljyt viimeistään 100 000 välein ehkä useamminkin.
      Mutta esim. MB 200 CDI vm 2010 auton laatikkoöljyä ei kannata vaihdattaa Tampereeen Autocenterissä sillä siellä jää kaikki paskat laatikon öljypohjaan ja öljyä vaihdetaan vain 4 litraa ( laskun mukaan) kun oikea tilavuus on noin 7 litraa, ei siis jaksettu pästää turbiinin öljyjä vaihdossa jätteiden sekaan. Itse oli tehtävä vaihto kunnolla ja ALKUPERÄISELLÄ suodattimella sekä öljypohjan pesulla ja laatikkoon se 7 litraa, nyt toimii moitteettomasti.
      Ainoa onnistunut asia oli törkeän laskun kirjoitus.

      • asdsadas

        Normaalisti kun viet auton huoltoon ja sanot että vaihtakaa automaattilootaöljyt, niin ei ne turbiinista niitä öljyjä poista ja se on ihan normaalia. Sun pitää sanoa että vaihteiston huuhtelu öljyjen vaihto nii silloin vaihtuu kaikki öljyt. Tosin jos haluaa olla aivan varma että kaikki on vaihdettu ja hyvin, niin pitää tehdä itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      244
      2368
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1565
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1366
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1265
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1172
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      90
      1099
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      968
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      930
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      98
      790
    Aihe