paniikki/ahdistus oireet muusta syystä

Timoteii

Itselläni on paniikki ja ahdistus kohtauksia ja on jotenkin vaikea käsittää miten voi olla sellasia ku ei ole mitään syytä sellaiseen ja elämä mallillaan. Joten olen alkanut ajattelemaan että onko jotain fyysisiä sairauksia jotka voisi aiheuttaa samanlaisia oireita.

Itselläni oireet on että tulee sellainen adrenaliiniryöppy, kädet tärisee, jalat menee spagetiksi, vatsa menee sekaisin, huimaa, epätodellinen olo ja tuntuu että jotenkin pakko paeta tästä jonnekkin, eli jos vaikka työ huoneessa tulee tällainen olo, niin on pakko lähteä käveleen hetkeksi jonnekki.

Tiedän että taitaa kuulostaa klassiselta paniikkikohtaukselta, mutta onko mitään fyysistä sairautta joka vois myös aiheuttaa tuollaista. Etenkin tuo yhtäkkinen adrenaliiniryöppy mietityttää, eli voiko olla jotenkin sen ylituotantoa tai jotain.

9

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -96

      Mun mielestä paniikki tyylisiä oireita oli munuaisen vajaa- tai liikatoiminnassa. Mut en oo yhtään varma. Muistelisin niin

    • elämätuskaanäin

      Syynä voi olla kilpirauhasen vajaa/liika toiminta. Oon iteki miettiny et pitäiskö käydä testit antamassa

      • Timoteii

        Mutta voiko kilpirauhasen aiheuttamat oireet olla noin kohtausmaisia ja nopeita?


    • panikoija___

      Kun sairastuin paniikkihäiriöön kolmisen vuotta sitten, oli mullakin elämä mallillaan ja kohtaukset tuli aika puun takaa. Siks oli aika vaikea kans uskoa, ettei taustalla olis mitään fyysistä sairautta tai ongelmaa. Testituloksissa ei mulla ilmennyt mitään. Tarkemmin mietittyä kohtaukset laukas esimerkiksi niinkin arkiset tunnetilat kuin tylsistyminen, kiire tai väsymys.Ehkä alitajuntainen pitkittynyt stressitila, joka sitten ilmenee näin?
      Toki kannattaa mennä otatuttamaan ne kilpirauhaskokeet.

      • Timoteii

        Mulla otettu kilppari arvot ja se toinen arvo oli 2.6 joka on suomen viitearvojen rajoissa. Joissakin maissa tuo arvo on jo lievää vajista. Inhottavaa ku jokainen pikku asiakin jännittää. Esim pankissa laina neuvottelut jännitti hulluna ja sen aikana piti koko ajan mielessä hokea että ei tarvi jännittää jne. Uskon että tullut sellainen kierre että jännitän jännittämistä ja sitä jännitänkö liikaa ja panikoinko. Itse kävin mielenterveys hoitajalla, mutta jotenkin koin että sieltä en saa apua, koska tarvitsisin oikeita kongreettisia työkaluja millä saan mielen toimimaan jännittävissä tilanteissa. Uskon että kun saisin sellaisia ja saisin mutaman positiivisen kokemuksen jossa saan suljettua ylimääräisen ns. Turhan jännityksen pois niin se automaattinen turha jännitys jää pois. Olen kohta lähdössä puolisen tuttujen häihin ja vaikka mun ei tarvi ku istua ja olla ja syödä, niin silti jännitän hulluna.


    • Artsi7

      Ihmiset tarkkailee itseään ei ne kerkiä muita tarkkaileen eli älä turhia jännittele. Opamox jos tosi tiukka paikka.

    • apnea/ paniikki

      Voiko olla uniapneaa taustalla?

    • tiitu4444

      Millaista kokemusta teillä on Alproxista? Onko samanlainen kun Opamox?

    • paniikista kärsinyt

      Voisko kyseessä olla pitkäaikaisen stressin laukeaminen?? Itselleni tuli noin kuukausi sitten tosi voimakas kohtaus, kun kropan jännitykset (kroonistunut stressi) laukes. Pelotti ja kesti päiviä, että tila tasoittui, mutta kuitenkin jälkikäteen tajuan, että hyvä, että näin kävi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19481
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      96
      3825
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2296
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      1993
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      301
      1702
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1402
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1385
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1197
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      245
      1103
    Aihe