Ge-Hå Pod ja vesipatterit

Finnski

Hei!

Onko kenelläkään otsikonmukaista valopetroolikaminaa ja vesikiertoa veneessään?

Itse tilasin laitteen ja nyt pitäisi sitä ruveta asentamaan 10m purjeveneeseen. Mitä kannattaa ottaa huomioon asennuksissa? Meinasin asentaa kaminan vessaan joka on keulassa, keulakajuutan ja salongin välissä. Ajattelin että heti lämmittimen jälkeen lämminvesilinjassa olisi t-haara, josta toinen keulaosan lämmitykselle ja toinen salongin. T-haaran yhteyteen tulisi säätöventtiilit molemmille linjoille, jotta saisi lämmön jakautumaan tasaisesti molempiin. Paluupuolelle tulisi kiertovesipumppu lähelle lämmitintä.

Jos jollakin on kokemusta laitteen käytöstä, niin erityisesti kiinnostaisi saako liekkiä säädettyä niin pienelle ettei veneestä tule helposti sauna? Vai onko laite niin pienitehoinen (1,3kW) ettei näin pääse koskaan käymään? Säätöventtiileillähän sitä lämmön siirtymistä pattereihin voisi estää tarvittaessa, mutta sitten pitäisi tehdä vielä kolmas linja joka "hukkaa" lämpöä esim lämminvesivaraajan lämmitykseen? Nestehän alkaa muuten kiehumaan koska laitteessa ei ole mitään kiehumissuojaa.

Ideoita saa heitellä ilmoille! :)

Kiitos

29

1367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trollittaa

      Ei sulla oo venettä etkä sä ole mitään tilannut.
      Olisko aihetta uudistaa tota sapluunaa?
      Toistat samaa aloitusta niin usein ettei siihen kukaan usko.

      Ai niin kohta sä kirjotat jollain toisella nimellä, että ole turpa kiinni :D

      • Finnski

        No kyllä vaan tilasin. Alla olevan setin. Letkut vielä puuttuu mutta ne saan kyllä kotikaupungistakin.

        1 st. 4940-20 POD båtvärmare, inkl skor... (a pris: 7490.-) = 7490.-
        1 st. 4947-2 Cirkulationspump Alde, 12... (a pris: 1250.-) = 1250.-
        1 st. 7994-20 Lock, till expansionskärl... (a pris: 155.-) = 155.-
        1 st. 7994-25 Expansionskärl, runt. H29... (a pris: 398.-) = 398.-
        2 st. 4945-500 Konvektor, inbyggnads (a pris: 498.-) = 996.-
        1 st. 4944-700 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 189.-) = 189.-
        2 st. 4944-400 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 145.-) = 290.-
        ------------------------------------------------
        Summa varor: 10768.-
        varav nettoprisvaror: 8740.-
        rabatt: ( 15% på 2028.-) = -304.20
        Summa efter ev rabatt: 10463.80

        Ei mun tarttisi sulle todistella mutta pistin kuitenkin.

        Vinkkejä kaivataan vesijärjestelmän asennuksista kaikilta kamiinan omistajilta, merkistä riippumatta


      • geehoo
        Finnski kirjoitti:

        No kyllä vaan tilasin. Alla olevan setin. Letkut vielä puuttuu mutta ne saan kyllä kotikaupungistakin.

        1 st. 4940-20 POD båtvärmare, inkl skor... (a pris: 7490.-) = 7490.-
        1 st. 4947-2 Cirkulationspump Alde, 12... (a pris: 1250.-) = 1250.-
        1 st. 7994-20 Lock, till expansionskärl... (a pris: 155.-) = 155.-
        1 st. 7994-25 Expansionskärl, runt. H29... (a pris: 398.-) = 398.-
        2 st. 4945-500 Konvektor, inbyggnads (a pris: 498.-) = 996.-
        1 st. 4944-700 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 189.-) = 189.-
        2 st. 4944-400 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 145.-) = 290.-
        ------------------------------------------------
        Summa varor: 10768.-
        varav nettoprisvaror: 8740.-
        rabatt: ( 15% på 2028.-) = -304.20
        Summa efter ev rabatt: 10463.80

        Ei mun tarttisi sulle todistella mutta pistin kuitenkin.

        Vinkkejä kaivataan vesijärjestelmän asennuksista kaikilta kamiinan omistajilta, merkistä riippumatta

        Eikö ne myyjäliikkeessä osaa auttaa tuossa asiassa?


      • Finnski
        geehoo kirjoitti:

        Eikö ne myyjäliikkeessä osaa auttaa tuossa asiassa?

        Uskon että täältä saa helpommin apua kuin alkaisin kirjoittelemaan Ruotsiin myyjäliikkeelle. En ole varmaan ainut joka näitä pistää veneeseensä.


      • Huonoja neuvoja
        Finnski kirjoitti:

        Uskon että täältä saa helpommin apua kuin alkaisin kirjoittelemaan Ruotsiin myyjäliikkeelle. En ole varmaan ainut joka näitä pistää veneeseensä.

        Täältä saatava apu voi päättyä huonosti.
        Neuvot voivat olla ihan puutaheinää.

        Joku voi toki kertoa mitä on itse tehnyt, mutta sekin voi olla tehty ihan päin mäntyä ja/tai vaarallisesti. Niitä löytyy etenkin kaasuun, poltoaineeseen ja sähköön liittyen. Suuri osa "neuvoista" on suorastaan laittomia.

        Joukossa voi olla helmiä, mutta ne on vaikea tunnistaa varsinkin, jos joku teeseitsemies/nainen on niin vakuuttuunut oman tekeleensä paremmuudesta että vaientaa asiallisen neuvojan hattuilulla.


      • Finnski
        Huonoja neuvoja kirjoitti:

        Täältä saatava apu voi päättyä huonosti.
        Neuvot voivat olla ihan puutaheinää.

        Joku voi toki kertoa mitä on itse tehnyt, mutta sekin voi olla tehty ihan päin mäntyä ja/tai vaarallisesti. Niitä löytyy etenkin kaasuun, poltoaineeseen ja sähköön liittyen. Suuri osa "neuvoista" on suorastaan laittomia.

        Joukossa voi olla helmiä, mutta ne on vaikea tunnistaa varsinkin, jos joku teeseitsemies/nainen on niin vakuuttuunut oman tekeleensä paremmuudesta että vaientaa asiallisen neuvojan hattuilulla.

        Onneksi omistan sen verta järkeä etten rupea toteuttamaan sitä puutaheinää... Juuri nämä kertomukset omista asennuksista ovat parhaita ja niitä voi vertailla omiin visioihin. Näissä vesikiertoasennuksissa ei saa aikaan kovinkaan suurta vahinkoa vaikka aluksi hieman "väärin" tekisikin sen. Ainahan systeemiä voi parantaa.


      • Lampparikauppias
        Finnski kirjoitti:

        No kyllä vaan tilasin. Alla olevan setin. Letkut vielä puuttuu mutta ne saan kyllä kotikaupungistakin.

        1 st. 4940-20 POD båtvärmare, inkl skor... (a pris: 7490.-) = 7490.-
        1 st. 4947-2 Cirkulationspump Alde, 12... (a pris: 1250.-) = 1250.-
        1 st. 7994-20 Lock, till expansionskärl... (a pris: 155.-) = 155.-
        1 st. 7994-25 Expansionskärl, runt. H29... (a pris: 398.-) = 398.-
        2 st. 4945-500 Konvektor, inbyggnads (a pris: 498.-) = 996.-
        1 st. 4944-700 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 189.-) = 189.-
        2 st. 4944-400 Konvektor, utanpåliggande (a pris: 145.-) = 290.-
        ------------------------------------------------
        Summa varor: 10768.-
        varav nettoprisvaror: 8740.-
        rabatt: ( 15% på 2028.-) = -304.20
        Summa efter ev rabatt: 10463.80

        Ei mun tarttisi sulle todistella mutta pistin kuitenkin.

        Vinkkejä kaivataan vesijärjestelmän asennuksista kaikilta kamiinan omistajilta, merkistä riippumatta

        Kyllä noita vielä saa verkkokaupasta, mutta valmistus on lopetettu. Yritin kysyä niitä myyntiin GeHålta viime syksynä. Kun katsoo tuota hintaa, on se käytännössä saman, kuin pieni perus puhallinlämmotin asenustarvikkeineen. Puhallinlämmotin on vaan helpompi asentaa.


    • Vesikierto

      Juuri kyseisestä lämmittimestä ei ole kokemusta, mutta vesikiertoisesta lämmityksestä veneessä noin muuten on positiivisia kokemuksia. Omassa veneessä on 6,5 kW vesikiertoinen lämmitin veneen peräboksissa, josta sitten vesi lähtee kiertämään perähytin, salongin, keulapiikin ja salongin toisen puolen kautta vessaan ja lämminvesivaraajaan, josta paluu lämmittimelle.

      Hyvää systeemissä on se, että kun pattereita on riittävästi, vene kyllä lämpenee. Huono puoli on se, että kun perä- ja keulahyteissä ei ole keinoa säätää tehoa, niin perähytissä on lähes aina liian kuuma, jos keulahytin lämmöt säädetään lämmityksen termostaatilla sopivaksi. Eli suosittelisin kyllä kuvaamasi säädön toteuttamista.

      POD-lämmittimestä on kokemusta mökkikäytössä, ja sen tehoahan voi kyllä säätää; kysehän on isosta "myrskylyhdystä". Teho on sen verran pieni, että en usko 10 m veneen muuttuvan saunaksi.

      • Finnski

        Kiitos "helmi"-vastauksesta! Vahvistaa hieman mielikuvaani miten linjat kannattaisi toteuttaa. Hieman vielä mietityttää että pystyykö liekin säätämään niin pienelle, että semikylmälläkin ilmalla sisälämpötilan saisi pysymään lämmittimellä sopivana, ei liian kuumana? Tosin tuohon on helppo jälkikäteenkin asentaa "lämmönhukkaaja" jos tarvitsee. Jos yhdistän vielä lämminvesivaraajan systeemiin niin kannattaisiko tälle tehdä ihan oma suljettava linja, jotta vene lämpiäisi nopeammin?


      • Finnski
        Finnski kirjoitti:

        Kiitos "helmi"-vastauksesta! Vahvistaa hieman mielikuvaani miten linjat kannattaisi toteuttaa. Hieman vielä mietityttää että pystyykö liekin säätämään niin pienelle, että semikylmälläkin ilmalla sisälämpötilan saisi pysymään lämmittimellä sopivana, ei liian kuumana? Tosin tuohon on helppo jälkikäteenkin asentaa "lämmönhukkaaja" jos tarvitsee. Jos yhdistän vielä lämminvesivaraajan systeemiin niin kannattaisiko tälle tehdä ihan oma suljettava linja, jotta vene lämpiäisi nopeammin?

        Onhan tuo tosin aika pienitehoinen lämmitin tosiaan..:) Ehkä turhaab mietiskelen moista


      • Teräsveneenkinrakent
        Finnski kirjoitti:

        Onhan tuo tosin aika pienitehoinen lämmitin tosiaan..:) Ehkä turhaab mietiskelen moista

        Purjeveneissä on usein pulaa sähköistä, niin että olisiko mahdollista muuttaa vesikiertoa vapaakiertoiseksi, säästyisi kiertovesipumpun kuluttama sähkö. Nykyään taitaa silti olla pienikulutuksellisiä kiertovesipumppuja.


      • Finnski kirjoitti:

        Onhan tuo tosin aika pienitehoinen lämmitin tosiaan..:) Ehkä turhaab mietiskelen moista

        Onnittelut, Pod on mielestäni hieno laite. Ihmettelen, ettei suomalaiset ole ehtineet tai älynneet siitä innostua laajemmin. En ole nähnyt yhdessäkään suomalaisessa veneessä.

        Ruotsalaisen tutun veneessä sellaiseen olen tutustunut. Hänellä on Pod keskiveneessä ja yksi kiertopumpullla varustettu lämmityspiiri. Konvektoreita on kaksi perässä, keulassa ja salongissa ja yksi vessassa. Keulan ja perän konvektorit voi ohittaa/sulkea piiristä pois, muuta lämmityspiirin säätöä ei ole. Podin tehoa voi kai auttavasti säätää.

        Laitteen teho riittää kyllä, kun antaa olla päällä. Meillä pidetään kolmen kilowatin puhallinlämppäriä kuivatustarkoituksessa päällä tunnin. Podia voi pitää päällä 5 tuntia, vie sähköä siinä ajassa vähemmän, ei metelöi ja ajaa saman asian.


      • Finnski
        Teräsveneenkinrakent kirjoitti:

        Purjeveneissä on usein pulaa sähköistä, niin että olisiko mahdollista muuttaa vesikiertoa vapaakiertoiseksi, säästyisi kiertovesipumpun kuluttama sähkö. Nykyään taitaa silti olla pienikulutuksellisiä kiertovesipumppuja.

        Veneessäni tulee lämmityslinjoille niin paljon ylös-alas mutkittelua että laitan suosiolla muutaman watin tehoisen kiertovesipumpun. Muita kuluttajia ei ole oikeastaan kuin jääkaappi ja navigointilaitteet. Akkuja mulla on huvipuolella 2x100Ah


      • FF 27 Charlotta
        spkoo kirjoitti:

        Onnittelut, Pod on mielestäni hieno laite. Ihmettelen, ettei suomalaiset ole ehtineet tai älynneet siitä innostua laajemmin. En ole nähnyt yhdessäkään suomalaisessa veneessä.

        Ruotsalaisen tutun veneessä sellaiseen olen tutustunut. Hänellä on Pod keskiveneessä ja yksi kiertopumpullla varustettu lämmityspiiri. Konvektoreita on kaksi perässä, keulassa ja salongissa ja yksi vessassa. Keulan ja perän konvektorit voi ohittaa/sulkea piiristä pois, muuta lämmityspiirin säätöä ei ole. Podin tehoa voi kai auttavasti säätää.

        Laitteen teho riittää kyllä, kun antaa olla päällä. Meillä pidetään kolmen kilowatin puhallinlämppäriä kuivatustarkoituksessa päällä tunnin. Podia voi pitää päällä 5 tuntia, vie sähköä siinä ajassa vähemmän, ei metelöi ja ajaa saman asian.

        Itseäni kiinnostaa myös tuo Pod yksinkertaisuutensa ja hiljaisuutensa takia. Ei nykyiseen veneeseen, mutta seuraavaan ehkä. Saksassa aikoinani kesätöissä ollessani asuin vanhassa talossa, jossa suihkuvesi lämmitettiin kaasulla. Yksinkertaisuudessaan vesiputki kiersi kaasuliekkien yläpuolella. Liekit näki kyljestä läpi ja aika nopeasti oppi arvioimaan liekin koosta ja väristä sopivan lämpötilan. Voisin kuvitella, että tässä toimii sama homma.


    • Geehoo

      Minulla oli edellisessä 29-jalkaisessa POD, jonka itse asensin. Kokoonpanossa oli sisäänvedetyt patterit salongin molemmissa punkissa, yksi sisäänvedetty patteri keulakajuutassa ja yksi avopatteri takakajuutassa,, pannu sijaitsi wc:ssä, kiertovesipumppu paluupuolella allaskaapissa. Viiden kesän käytön perusteella erinomainen laite, olen vakavasti harkinnut asennusta nykyisen veneen webaston rinanalle ylläpitolämmittimeksi. Kun kerran tottui siihen, että vene oli lämmin yötä-päivää, tuntuu puhallinlämmitys suuresta tehistaan huolimatta melkoiselta viritykseltä.

      Käyttö vaatii puhallinjärjestelmiin verrattuna vähän ennakointia. Pannu kannattaa sytyttää jo vähän ennen auringonlaskua, sillä lämpöä ei tule heti ja paljon, vaan hitaasti hiipien. Sinänsä lämpö kyllä riittää ihan hyvin, mutta kylmemmillä keleillä meillä oli lämmitin päällä monta päivää putkeen tankkaustaukoja lukuunottamatta. Virrankulutus on niin pieni, ettei sillä ole käytännön merkitystä.

      Yhden sydämen onnistuin polttamaaan polttoaineen loputtua, muuten toimi erinomaisesti.

      Suomessa parhaan valikoiman asennustarvikkeita ja pattereita löydät karavaanariliikkeistä.

    • But Why?

      Tässä ketjussa on vain yksi kirjoittaja minun lisäkseni. Sen paljastaa lauserakenteet ja sanavalinnat sekä rytmi.

      Miksi?

    • Finnski

      Kiitos tähän mennessä erittäin hyvistä kommenteista. Ilmeisesti hyvän ostoksen olen tehnyt. Olen saanut tarpeekseni puhallinlämppäreistä kahden aiemman veneen kokemuksella ja päätin ostaa kamiinan. Ge-Hå oli halvin, mutta siinä ei olekkaan mitään tekniikkaa mikä maksaisi maltaita.

      Kannattaako kumisia lämmitysvesiletkuja eristää?

      • Ei, ellet vedä letkuja ulkokautta. Sisään se lämpö niistä karkaa ja mitä suurempi lämmönjakelupinta-ala, sitä mukavampi lämmitysjärjestelmä.


      • Finnski
        spkoo kirjoitti:

        Ei, ellet vedä letkuja ulkokautta. Sisään se lämpö niistä karkaa ja mitä suurempi lämmönjakelupinta-ala, sitä mukavampi lämmitysjärjestelmä.

        Juu ok, mietin vaan sitä eristämistä sen takia että lämmön saisi sinne minne on patterit suunnitellut asentavan.


    • Cruiseri

      Mulla on Refleksin pienin kamiina vessassa ja vesikierto. Kierukan ulostulo menee paksuun putkeen, joka nousee suoraan kattoon. Siellä on paisuntasäitliö ja T-haara joka jakaa lämmön takakajuuttaan ja keulapiikkiin. Letku menee "hattuhyllyllä" salongin läpi keulaan ja punkkien alla takasin. Yksi patteri keulassa, yksi salongissa ja yksi takakajuutassa. Keulan kierto toimii ilman pumppua mutta takakajuuttaan vaatii kiertopumpun käynnistämisen.
      Jussina oli pönttö kuumana kolme päivää yhtäsoittoa... päivällä minimillä ja yöt 3/4 -teholla. Mukavaa oli. Täysteholla tahtoo pannu keittää jos ei ole pumppu päällä. Säätö menee siis näppituntumalla. Kyllä sen kuplimisen kuulee.. Hitauden takia kannattaa tosiaan sytyttää kamiina vaikka jo kotisatamassa. Kaupanpäällisenä vessa toimii tehokkaana kuivauskaappina.

    • Finnski

      Moi!

      Nyt olisi pannu asennettu ja testi menossa. Olisiko täällä nyt Ge-Hå Pod -pannun omistajia auttamassa? Asensin pannun WC:hen kuten alussa suunnittelinkin. Pannun jälkeen t-haara, josta toinen letku menee salonkiin ja lämmittää kahta patteria. T-haaran toinen letku menee taasen keulaan, jonka jälkeen kuivauskomeroon ja sieltä vielä käy salongin puolella toisen sohvan alla (toisessa haarassa siis 3 patteria). Paaluu tulee takaisin toiseen t-haaraan, josta kiertovesipumpun kautta takaisin pannuun. En asentanut säätöventtiilejä linjaan ollenkaan.

      Sain ilmattua linjat hyvin, kun täytin järjestelmän pumpun kanssa alimmasta kohdasta. Kaikki patterit lämpiävät, mutta nyt päivän pöhötettyä lämmitin ei ole saanut nostettua sisälämpöä kuin n. 5 astetta salongissa ja keulakajuutassa n. 7 astetta. Ulkolämpötila n. 0 astetta. Kiertovesipumppu on ollut koko ajan päällä, koska luulen ettei luonnollinen kierto toimi kunnolla tässä tapauksessa. Pannun päällä oleva lähtevä putki on kyllä lämmin, mutta ei polttavan lämmin. Liekki on ohjeiden mukaisesti säädetty.

      Miksiköhän ei lämpene enempää?

      • ei ollut täysteho?

        Jos POD-öljykamiina palaa täysillä, lähtevän kuumanesteputken pitäisi tuntua polttavan kuumalta ja paluuputken haalealta (ehkä 30°). Meillä Ge-Hå POD tuli niin kuumaksi, että kamiinan palaessa täydellä tehollaan kuumavesiputkesta alkoi kuulua porinaa (putkisto oli täytetty jäähdytinnesteellä). Lähtöputken koskettelu olisi tehnyt palovamman. Porina hävisi kokonaan, kun asensimme järjestelmään kiertonestepumpun. Samalla lämmitystehokin parani (samoin lähtöputken kuumuus). Kiertonestepumppu oli jokseenkin äänetön ja virrankulutus minimaalinen (ehkä 0.1-0.2 A?). Järjestelmässä oli neljä patteria (yksi jokaisen punkan alla) ja se toimi erinomaisesti!

        Olisiko niin, että POD-kamiinasi ei sittenkään ole palanut täydellä teholla, koska lähtöputki ei tuntunut tulikuumalta?


      • Finnski
        ei ollut täysteho? kirjoitti:

        Jos POD-öljykamiina palaa täysillä, lähtevän kuumanesteputken pitäisi tuntua polttavan kuumalta ja paluuputken haalealta (ehkä 30°). Meillä Ge-Hå POD tuli niin kuumaksi, että kamiinan palaessa täydellä tehollaan kuumavesiputkesta alkoi kuulua porinaa (putkisto oli täytetty jäähdytinnesteellä). Lähtöputken koskettelu olisi tehnyt palovamman. Porina hävisi kokonaan, kun asensimme järjestelmään kiertonestepumpun. Samalla lämmitystehokin parani (samoin lähtöputken kuumuus). Kiertonestepumppu oli jokseenkin äänetön ja virrankulutus minimaalinen (ehkä 0.1-0.2 A?). Järjestelmässä oli neljä patteria (yksi jokaisen punkan alla) ja se toimi erinomaisesti!

        Olisiko niin, että POD-kamiinasi ei sittenkään ole palanut täydellä teholla, koska lähtöputki ei tuntunut tulikuumalta?

        Moi!

        Kiitos nopeasta vastauksesta. Mielestäni säädin liekin niinkuin ohje sanoo. n. 6-10mm korkea sininen liekki? Miten sinä säädät liekin sytytyksen jälkeen? Paluuputki on haalea niinkuin kuvailit, mutta lähtevän putken päällä pystyy pitämään huoletta kättä.


      • "Miksiköhän ei lämpene enempää?"

        Varmaan jotakuinkin siksi, että 1300w teholla se ei pysty lämmittämään enempää. Fysiikan lait tulevat vastaan. Kesäolosuhteissa se pystyy pitämään venettä juuri tuon saman 5-7 astetta ulkolämpötilaa ylemänä, ja silloin se pitäisi riittääkkin.

        Kannattaa vielä huolehtia, että putket on hyvin eristetty ja lämpöhukkaa ei tule. Lisäbotnea voisi kokeilla saada kytkemällä moottorista lämpöä samaan kiertoon, jolloin lämmön noston onnistuu helpommin. Toinen vaihtoehto on laittaa pieni sähköpatruuna väliin, joku muutaman sadan watin luokkaa oleva

        http://www.defa.com/fi/marine/warmup/products/engine_heaters/

        Tai sitten ihan joku diesellämmitin, jolla saadaan lisäboostia oikein kylmiin olosuteisiin.

        Putki on varmaan silloin tulikuuma, jos kierto on painovoimainen, mutta jos siellä on kiertovesipumppu, niin sehän pistää veden sen verran liikkeelle, että ei se ehdi siinä kaminassa kuumentua. Toki kaikki sama energia sieltä saadaan ulos.


      • liekki isommaksi?
        Finnski kirjoitti:

        Moi!

        Kiitos nopeasta vastauksesta. Mielestäni säädin liekin niinkuin ohje sanoo. n. 6-10mm korkea sininen liekki? Miten sinä säädät liekin sytytyksen jälkeen? Paluuputki on haalea niinkuin kuvailit, mutta lähtevän putken päällä pystyy pitämään huoletta kättä.

        Siitä kun viimeksi käytin Ge-Gå Podia on kyllä n 10 vuotta (vene vaihtui ja hyvä kamiina meni sen mukana). En varmaankaan katsellut liekin 6-10mm korkeutta, vaan syttymisen jälkeen käänsin nuppia sen verran pienemmälle, ettei liekki ollut punakeltainen korkea. Lämpökierron kumiletkut eivät olleet eristettyjä ja nekin lämmittivät niin, että turkilla oli mukava tassutella sukkasillaan. Talvipurjehduksia en tehnyt, vaan vene telakoitiin tavallisesti syyskuun lopulla ja poantiin veteen toukokuun alussa. Niihin olosuhteisiin lämmitysteho riitti oikein hyvin (kunhan kamiinan muisti sytyttää ajoissa). En tiedä mikä sisälämpö olisi saavutettu talvikuukausina.

        Kerroit lähtöputken lämmöstä. Se varmaankin oli kosketeltavan lämmin silloin, kun kiertonestepumppu oli käynnissä. Putki tulee kyllä tulikuumaksi, jos nestekierto tapahtuu passiivisesti (eli kun pumppu ei toimi tai sitä ei ole).


      • Finnski
        vanhami kirjoitti:

        "Miksiköhän ei lämpene enempää?"

        Varmaan jotakuinkin siksi, että 1300w teholla se ei pysty lämmittämään enempää. Fysiikan lait tulevat vastaan. Kesäolosuhteissa se pystyy pitämään venettä juuri tuon saman 5-7 astetta ulkolämpötilaa ylemänä, ja silloin se pitäisi riittääkkin.

        Kannattaa vielä huolehtia, että putket on hyvin eristetty ja lämpöhukkaa ei tule. Lisäbotnea voisi kokeilla saada kytkemällä moottorista lämpöä samaan kiertoon, jolloin lämmön noston onnistuu helpommin. Toinen vaihtoehto on laittaa pieni sähköpatruuna väliin, joku muutaman sadan watin luokkaa oleva

        http://www.defa.com/fi/marine/warmup/products/engine_heaters/

        Tai sitten ihan joku diesellämmitin, jolla saadaan lisäboostia oikein kylmiin olosuteisiin.

        Putki on varmaan silloin tulikuuma, jos kierto on painovoimainen, mutta jos siellä on kiertovesipumppu, niin sehän pistää veden sen verran liikkeelle, että ei se ehdi siinä kaminassa kuumentua. Toki kaikki sama energia sieltä saadaan ulos.

        Moi!

        Tein eilen uuden testin lämmittimen kanssa. Säädin liekkiä isommalle niin, että alaosassa paloi sininen liekki ja yllä hieman keltaista. Näin sain lämpenemään veneen mielestäni jo tarpeeksi. Myös lähtevä putki lämpeni niin, ettei sitä voinut kädellä pidellä (kiertovesipumppu päällä). Korsteenin päästä tuleva savu oli mielestäni ihan normaalia, eli ei savuttanut vaan se oli sellaista vesihöyryn oloista tavaraa. Luulen siis että kylmemmillä keleillä täytyy säätää liekkiä vaan isommaksi.

        Kokeilin myös toimintaa ilman kiertovesipumppua -> alkaa kiehumaan.

        Kiitos kommenteista!


    • halukasss

      ei taida ko. lämmitintä enää mistään saada?

      • Yritin niitä ostaa maahantuontiin. Loppu Slut.


    • 9-2

      hjertmansilla on ainakin jotain osia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8913
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2649
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      48
      2427
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2427
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1827
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1723
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      45
      1259
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe