kerjäläisistä

kansalaisaktivisti

Kyselenpä nyt toisenlaista apua näihin kerjäläisiin liittyen.

Olisiko teissä palstalaisissa mahdollisesti auttamishaluisia, aktivistihenkisiä ihmisiä osallistumaan tähän meidän projektiin josta mainitsin aikaisemmin ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/12341926 )? Tarkoituksemme on siis jalkautua kaduille etsimään näitä itä-Euroopan romaneja ja mahdollisuuksien mukaan tyydyttää heidän akuutteja perustarpeitaan, kuten ruoka, vaatetus, peseytyminen ja (käsikauppa)lääkkeet.

Itseni lisäksi meitä on tällä hetkellä puolisoni sekä kaksi kaveriani, ja homma toimisi paljon tehokkaammin kun vapaaehtoisia tekijöitä olisi enemmän. Auttamishaluisten ihmisten löytäminen on vaan osottautunut käsittämättömän hankalaksi, sillä jopa monet sellaiset, jotka mielellään antavat rahaa köyhien maiden avustuskeräyksiin, tuntuvat tekevän poikkeuksen tässä romanikysymyksessä. Heidät nähdään täysinä rikollisina - vielä paljon laajemmin ja totaalisemmin kuin suomen romanit - ja kaikin tavoin ehdottoman syyllisinä omaan tilanteeseensa. He ovat koko euroopan sylkykuppi joiden on käytännössä mahdotonta saada työtä, koulutusta tai edes terveydenhoitoa, mutta tätä useimmat ihmiset eivät rasistisen pelkonsa takaa kykene näkemään.

Me tällä hetkellä mukana olevat olemme Hämeenlinna-Riihimäki-alueelta, mutta sijainti ei ole olennaista mukana olemisen kannalta. Toki meidän on helpompaa tehdä yhteistyötä sellaisten ihmisten kanssa, jotka asuvat tässä seudulla.

Mikäli olisit kiinnostunut, ota yhteyttä: uusitunnus {at} luukku.com (osoite on tuollainen koska vanha meilini lakkasi toimimasta kun en käynyt siellä johonkin kuukauteen enkä sitten keksinyt parempaa :P)

t. aktivisti Hämeestä

36

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raineri....

Kysyppä samalla paljonko kustansi tulo tänne Hämeenlinnaan, olisi kiva tietää paljonko ovat maksaneet matkasta.

• kansalaisaktivisti

He ilmeisesti matkustavat tänne velaksi, ja maksavat sitten kerjätyistä rahoista takaisin. Enivei, tuon kaltaiset kirjoitukset kuuluvat mun mielestä homma-foorumille. Jotenkin kuvittelisin, että samaa heimoa edustavat maanmieheni ja -naiseni osaisivat asettua syrjityn ja halveksitun ryhmän asemaan, varsinkin kun heillä itselläänkin on kokemusta siitä miten heitä pidetään automaattisesti varkaina, laiskureina, huijareina jne.

Mahdatkohan Raineri olla edes samaa kansaa kuin ne joiden kustannusten perään kyselet, vaiko ihan tavallinen hommalainen valkonaama esiintymässä mustalaisena? Toivon jälkimmäistä, ihan oman maailmankuvani kasassa pysymisen vuoksi.

• kansalaisaktivisti
        kansalaisaktivisti kirjoitti:

He ilmeisesti matkustavat tänne velaksi, ja maksavat sitten kerjätyistä rahoista takaisin. Enivei, tuon kaltaiset kirjoitukset kuuluvat mun mielestä homma-foorumille. Jotenkin kuvittelisin, että samaa heimoa edustavat maanmieheni ja -naiseni osaisivat asettua syrjityn ja halveksitun ryhmän asemaan, varsinkin kun heillä itselläänkin on kokemusta siitä miten heitä pidetään automaattisesti varkaina, laiskureina, huijareina jne.

Mahdatkohan Raineri olla edes samaa kansaa kuin ne joiden kustannusten perään kyselet, vaiko ihan tavallinen hommalainen valkonaama esiintymässä mustalaisena? Toivon jälkimmäistä, ihan oman maailmankuvani kasassa pysymisen vuoksi.

Ja siis itsehän olen käytännössä täysin valkonaama minäkin, hieman aasialaisen kellertävällä ihon sävyllä tosin.

• kansalaisaktivisti

Vastaan vielä uudestaan. Jos sanoit tuon tosissasi ja ymmärsin turhaan niin negatiivisesti kuin äsken, niin pyydän anteeksi.

• Valeasu

Minkä vuoksi mielestäsi tuo oli asiaton kysymys? Lisäksi selityksesi ontuu pahasti. Mietipä kuinka paljon esim. Romaniasta ja Bulgariasta tänne ja takaisin matkustaminen maksaa, ja paljonko voi kerätä rahaa kadulla istumalla. Ei oikein mätsää. He osallistuvat rikolliseen toimintaan monin tavoin. Tuo mahdollinen halveksunta on heidän tai heidän johtajiensa itse hankkimaa. Ja vielä ihmettelet että ihmiset eivät halua mukaan moiseen toimintaan.

• kansalaisaktivisti
        Valeasu kirjoitti:

Minkä vuoksi mielestäsi tuo oli asiaton kysymys? Lisäksi selityksesi ontuu pahasti. Mietipä kuinka paljon esim. Romaniasta ja Bulgariasta tänne ja takaisin matkustaminen maksaa, ja paljonko voi kerätä rahaa kadulla istumalla. Ei oikein mätsää. He osallistuvat rikolliseen toimintaan monin tavoin. Tuo mahdollinen halveksunta on heidän tai heidän johtajiensa itse hankkimaa. Ja vielä ihmettelet että ihmiset eivät halua mukaan moiseen toimintaan.

Voit hyvin olla oikeassakin. Mun pointtini on silti nähdä niiden motiivit rikosten takana, antaa väärät teot anteeksi ja auttaa niitä, koska kaiken takana ne ovat edelleen kipeästi avun tarpeessa. Jos sinä et ole valmis tähän, ei se mitään. Haluaisin kuitenkin lyötää ne ihmiset, jotka lisäkseni ajattelevat toisin. En jaksaisi kiistellä aiheesta, olen tehnyt sitä ihan riittävästi eikä kenekään mielipide siitä muutu.

Mitenkäs se Jeesus sanoikaan... "halveksikaa varkaita ja porttoja" .. eiku?

• Anonyymi

Itäeuroopasta Suomeen tulleet mustalaiset ovat tulleet Suomeen mafijajärjestön tuomana, heidät on narrattu SUOMEEN valehtelemalla että Suomessa olisi heille työpaikka kun rikollisjärjestö on saannut usein lukutaidottomat romanit tänne, he ottavat passit pois ja pakottavat heidät kerjäämään kadunkulmilla, päivän pääteeksi mafijoosot kerää, ottaa pois itselleen kerjäläisten kerjäämät rahat, heillä ei ole edes mahdollisuutta tehdä rikosilmoitusta koska silloin kotimaassa olevat sukulaiset joutuisivat koston kohteeksi. Eikö Suomen viranomaiset voisi tehdä jotain onhan kaikilla kuitenkin ihmisarvo ja oikeus elää rauhassa ilman pakottamista ja kiristämistä

• 877

Oletko mahdollisesti tietoinen todellisuudessa
      kyseisten kerjäläisten todellisesta hyvinvoinista ?

Muistelisin.
      Tv.ssä,olikohan a-studio,jossa seurasivat naiskerjäläistä...
      hänellä näytti loppupelissä elämä olevan hyvässä mallissa.

• kansalaisaktivisti

A-studion pätkä ei kyllä todistanut mitään muuta kuin että kerjäläisen on kerjättävä myös sääliä saadakseen rahaa. A-studio ei näyttänyt miten kerjäläisellä onkin ihan mukava asunto ja riittävästi ruokaa, koska niillä ei ole sellaisia.

Edelleen toivon että löytyisi joku jota asia liikuttaa.

• Sylkykuppi

A-studion pätkä ei kyllä todistanut mitään muuta kuin että kerjäläisen on kerjättävä myös sääliä saadakseen rahaa. A-studio ei näyttänyt miten kerjäläisellä onkin ihan mukava asunto ja riittävästi ruokaa, koska niillä ei ole sellaisia.

Edelleen toivon että löytyisi joku jota asia liikuttaa.

Jos heillä ei ole riittävästi ruokaa, niin miksi sylkevät niiden päälle jotka sitä heille tarjoavat?

• kansalaisaktivisti
        Sylkykuppi kirjoitti:

Jos heillä ei ole riittävästi ruokaa, niin miksi sylkevät niiden päälle jotka sitä heille tarjoavat?

Onko tämä oikein kokemukseen perustuva juttu? Kun olen kuullut tämän eri muodoissa aikaisemminkin, mutta jokainen on aina kuullut tarinan joltain muulta...

• hmhmhhm
        Sylkykuppi kirjoitti:

Jospa nämä kerjäävät ihmiset on saaneet niin paljon pelkoa ja pskaa niskaan etteivät uskalla syödä ihmisten tarjoamia ruokia,eri asia varmasti jos kutsuttaisiin syömään jonnekin ehkäpä?

• Sylkykuppi

Onko tämä oikein kokemukseen perustuva juttu? Kun olen kuullut tämän eri muodoissa aikaisemminkin, mutta jokainen on aina kuullut tarinan joltain muulta...

Juu, minä olen nähnyt näin tapahtuvan, toissa kesänä Helsingin Itäkeskuksessa. Että nälästä eivät ainakaan kärsi, Rahat tarvitaan johonkin muuhun.

Taloni on jonkin verran syrjässä muista, ja muutaman kerran nämä kerjäläiset ovat käyneet bemarilla pyörähtämässä pihassani. Aina kun menen ulos kysymään mikä hätänä, onko ehkä nälkä, kaasuttavat kiireesti pois. Osaatko sanoa mistä tällainen käytös johtuu?

• Nowayjose
        hmhmhhm kirjoitti:

Jospa nämä kerjäävät ihmiset on saaneet niin paljon pelkoa ja pskaa niskaan etteivät uskalla syödä ihmisten tarjoamia ruokia,eri asia varmasti jos kutsuttaisiin syömään jonnekin ehkäpä?

Ei, vaan ruoka ei auta heidän pomonsa huvilan rakentamisessa. Pomo on maksanut heidän matkansa tänne ja sen edestä pitää tehdä töitä. Porukkaan kuuluu monen kerroksen väkeä. Heikoimmat ja avuttomimmat pannaan kadulle istumaan kupin viereen. Tosin osa tästäkin kastista pystyy myös astumaan askeleen ylemmäs organisaatiossa jos satimen ui avuton vanhus, tai irrottavat kaiken mahdollisen esim. julkisista rakennuksista. Seuraavaksi kyvykkäimmät myyvät varastettua tavaraa esim. valtateiden levähdyspaikoilla. Ylin kasti tekee väkivaltaisia katu- ja kotiryöstöjä, sekä asuntomurtoja. Näillä keinoin rakennetaan palatseja etelään - tukekaa vain sitä, halukkaat. Minä en tue.

• 88888

Aivan kyllä mielestäni jos kyseisellä neitokaisella oli varaa laittaa kerjäämisen jälkeen
      siistit kuteet,renkaat,sorm.ym.
      Niin eiköhän hiemän ihmetytä..

huomioin kirjoituksestasi,ettei sinullakaan ole varmaa
      tietoa,miten tulevat tänne

• kansalaisaktivisti

Ei olekaan varmaa tietoa. Sen tiedän kuitenkin, että he elävät aivan järkyttävissä oloissa kotimaassaan. Ymmärtänet itsekin, ettei kukaan lähde toiseen maahan kerjäämään ellei hänellä ole siihen todella syytä.

En jaksa vastata enää näihin viesteihin jotka eivät muuta kenenkään mielipiteitä suuntaan tai toiseen.

• fhjhgj

Ei olekaan varmaa tietoa. Sen tiedän kuitenkin, että he elävät aivan järkyttävissä oloissa kotimaassaan. Ymmärtänet itsekin, ettei kukaan lähde toiseen maahan kerjäämään ellei hänellä ole siihen todella syytä.

En jaksa vastata enää näihin viesteihin jotka eivät muuta kenenkään mielipiteitä suuntaan tai toiseen.

voisikohan romano missio jotenkin auttaa sinua tarkoituksessasi

• jamppa5876544

En minä ainakaan lähtisi kerjäämään..
      Minä lähtisin töihin,kuten moni muukin tekis.

• Iso Iita..

no montakos kulta-ketjua on varastettu mummoilat...jos SÄ haluut pelastaa..OTA
      NE KOTIISI ja tarjoo ylläpito..OMILLA .lovollasi..niin rupee sunkin pää..TOIMII tai sitten ei..
      TEKO USKOVAINEN..

• no mani

kansalaisaktivisti tee niin kuin Iso Iita tuossa kirjoitti

• kansalaisaktivisti

Näin olen tarjoutunutkin tekemään, olen ollut asiasta yhteydessä vapaaliikkuvuus-verkostoon ja diakonissalaitokseen. Mitäs sinä olet tehnyt auttaaksesi?

• Koivusokeri

Näin olen tarjoutunutkin tekemään, olen ollut asiasta yhteydessä vapaaliikkuvuus-verkostoon ja diakonissalaitokseen. Mitäs sinä olet tehnyt auttaaksesi?

Käsittääkseni avunanto rikokseen on rangaistava teko Suomessa. Toivottavasti virkavalta lukee näitä palstoja.

• dhhjg
        Koivusokeri kirjoitti:

Käsittääkseni avunanto rikokseen on rangaistava teko Suomessa. Toivottavasti virkavalta lukee näitä palstoja.

kerjääminen ei ole rikos eikä sitä myöskään ole ruuan ja vaatteiden antaminen apua tarvitseville

• Koivusokeri
        dhhjg kirjoitti:

kerjääminen ei ole rikos eikä sitä myöskään ole ruuan ja vaatteiden antaminen apua tarvitseville

Asuntomurto, varkaus ja pahoinpitely ovat rikoksia Suomessa, samoin kuin avunanto niihin. Se että mahdollisesti myös kerjää ei ole lieventävä asianhaara. Lähde: Lex Finlandia.

• lakiesitys
        dhhjg kirjoitti:

Toivottavasti.
        Tulisi mahdollisimman nopeasti
        kerjääminen lainvastaiseksi.

Soittaminen,teatteri ne ovat ihan asiaa
        niille ihan mieluusti muutaman euron antaa.

• älä vääristele asioita
        lakiesitys kirjoitti:

Toivottavasti.

eihän kansalaisaktivisti mihinkään asuntomurtoihin, varkauksiin yms luvannut apua antaa vaan ihmisten ruokkimiseen ja vaikuttamiseen

• Avunanto rikokseen
        Koivusokeri kirjoitti:

Entäs sossut? Avustavat rikollisia, esim. toimeentulotuella, että rikolliset ei joudu menee töihin vaan saavat käyttää aikansa rauhassa varasteluun ja väkivaltaan?
        Kuka rankaisee sossuja? Tietävät vielä varsin hyvin lemmikkiensä tekosista.

• no mani

Olen soittanut poliisit.

• Anonyymi
        lakiesitys kirjoitti:

Toivottavasti.

Mitä soittoa joku kurtunrepijä muka esittää, kunhan kiskoo palkeita ja painelee nappuloita. mitään oikeaa musiikkia tai kappaletta ei osata soittaa.

• auttava jeeno

Hei.

Olen parhaillaan Töölönlahdentorilla.
      täällä on 12.romanikerjäläistä.
      Istumme tässä parhaillaa torinreunalla juoden ostamiani kahvikupposia
      he puhuvat venäjää joten kommunikaatio sujuu erinomaisesti.

Keskustelin vanhemman miehen kanssa,sinun ehdotuksista,
      ja he ottaisivat mieluusti antamasi avun vastaan ruokaa,yösijan jne.
      Joten kertoisitko,voisin heidät opastaa linja-autoon sinne Riihimäelle,josta
      heidät voisi noutaa.

Mies kertoi,heidän ystäviä on tulossa Ukraanasta lisää
      ja he mielellään myös tulisivat teidän huostaanne.

• ei sitte....

• Autan kerjäläisä
        ei sitte.... kirjoitti:

Annoin kerran omenan ja banaanin romanikerjäläiselle, eipä kelvanneet hänelle heitti ne takasin minua kohti.

http://www.etlehti.fi/keskustelu/869/ketju/romanian_kerjalaiset

Tietysti Suomen romanit auttaat Romaniasta tulevia romanikerjäläisiä. Intiasta vuosisatoja sitten ja koko Euroopan läpi vaeltaneita tietää ettei ole helppoa. Kaikilla on oikeus etsiä parempaa elämää.
        Ei kai kukaa ole auttamatta. Onhan meillä vaikka ruokaa ja vaateta antaa.

• paras suomalainen
        Autan kerjäläisä kirjoitti:

Tietysti Suomen romanit auttaat Romaniasta tulevia romanikerjäläisiä. Intiasta vuosisatoja sitten ja koko Euroopan läpi vaeltaneita tietää ettei ole helppoa. Kaikilla on oikeus etsiä parempaa elämää.
        Ei kai kukaa ole auttamatta. Onhan meillä vaikka ruokaa ja vaateta antaa.

Suomi voisi näyttää hyvää esimerkkiä muille EU-maille, meillä on jo nyt lukutaitoiset romanit ja lapset menee kouluun itsestäänselvästi. Kun vielä romanit saa koulutusta vaikka oppisopimuksella ja näyttää pärjäävänsä työelämässä niin ehkä itäeuroopan poliitikot tajuavat katsoa mallia. Että pystytään tekemään romaneista ongelman sijaan tavallisia työtä tekeviä kansalaisia, kun ei kielletä kansalaisoikeuksia ja koulutetaan kaikki.

• Hyviä valintoja

Hyvä komentti "Paras suomalainen". Siinä on meiltä paras kehitysapu ikinä. Että voimme näyttää että katsokaa siinä on pitkän työuran tehnyt kaalo. Teidän romanit pystyvät aivan samaan kun vain saavat samat mahdollisuudet kuin muutkin ja mentaliteettti muuttuu.

• Anonyymi

Kerjätään
      Pitää kerätä seksiä vaomolta kun väkisin ottaa alun ei muuta tule kuin kerjää seksiä.
      Mutta Lestadiolaisuus joka koulutuksen kautta muuten aloittaa on naisen surma.

• Anonyymi

Mie ja miun puoliso Raineri-serkku voitettiin kerran lotossa 10 miljoonaa ja siitä tehtiin lehtijuttu. Istuttiin sitten keittön pöydän ääressa ja mietittiin että mitä tehdään näille kaikille kerjuukirjeille. Päätettiin sitten että lähetetään niitä ihan samaan tapaan kuin kuin ennen lottovoittoakin. Harmi kyllä menetettiin koko potti myöhemmin totossa.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2393
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      776
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      745
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      732
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      684
    Aihe