Neurologin oikea/väärä diagnoosi?

hfhbfgxn

Mitä eroa on concertan vaikutuksella jos minulla ON adhd verrattuna siihen että EI OLE adhd:ta? En pure, en murskaa vaan söisin niinkuin kuuluu? Voinko sillä tavoin itse varmistaa mitään?

7

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdad

      Jos sinulla on ADHD(ja erityisesti yliaktiivisuutta) niin Concerta tekee sinusta oikealla annoksella "hiljaisemman"/muille kestettävämmän--liika virta loppuu.

      Ainakin Concerta nostaa työmuistin kapasiteettia oli sitten ADHD/ADD tai ei.

      Muuten en näitä osaa nyt eritellä googlettamatta.

    • asdsadadsa

      Mitä haet takaa tuolla "Neurologin oikea/väärä diagnoosi?"-kohdalla?

    • kjhsdföiuseh

      Argumentteja jos en ole samaa mieltä diagnoosin kanssa.

      Tuleeko terveelle ihmiselle adhd läkkeistä KOSKAAN rauhallinen ja leppoisa olo?

    • hypersuper

      Toimintakyky kasvaa kaikilla.

      ADHD:lla riippuu yleensä oirekuvastakin. Pelkät keskittymishäiriöiset (=ADD) usein vain kokevat, että ajatus kirkastuu, päässä lakkaa pyörimästä sata ajatusta samaan aikaan, mutta toisessa ääripäässä olevat hyperit, joita haittaa impulsiivinen käytös, raivarit, rauhoittuvat silmin nähden. Tavallaan siis ADD jopa vilkastuu, mutta hyperikin saa enemmän aikaan, eikä väsähtele, vaikka hänen käytöksensä hidastuu normaalien tasolle.

      Se ajatus, että Concerta rauhoittaa, tulee ehkä sieltä kun ylivilkkaat pojat ovat saaneet sitä ja ovat "hidastuneet". Itse olen hyperi aikuinen, enkä koe vaikutusta kiihdyttävänä enkä rauhoittavana, en oikeastaan tunne vaikutusta mitenkään, usein huomaan esim. auton ratissa siitä, kun alan vanhaan tapaan puida nyrkkiä ja sadatella muille autoilijoille, että nyt lääke lakkaa vaikuttamasta. Keskittyminen ei radikaalisti parane, mutta ajatuspörinä ja uupuminen menee pois, enkä ole mielialojen tai impulssien orjana.

      Ehkä ei-ADHD voisi kokea piristyvänsä, en tiedä? Mutta lääkekokeilu ei kerro diagnoosia.

      • sama hyperi

        Oli vielä pakko tulla lisäämään, että tota eroa kuvaisi ehkä parhaiten ero järkyttävät univelat vs. upeat unet nukkunut, mutta toki voimakkaampana. Lääke siis tekee pirteän rauhalliseksi, pitkäpinnaiseksi ja loogiseksi, ei varsinaisesti rauhalliseksi tai vilkkaaksi.


    • Chip-Monkie

      "Mitä eroa on concertan vaikutuksella jos minulla ON adhd verrattuna siihen että EI OLE adhd:ta?"

      Ei mitään eroa.

      "Voinko sillä tavoin itse varmistaa mitään?"

      Ihmisten keskuudessa elää vahvana myytti siitä, että amfetamiinit tai metyylifenidaatti vaikuttaisivat jotenkin eri tavalla henkilöön, jolla on "ADHD" tai jolla ei ole. Totuus on, että vaikutus on kaikille ihmisille sama ja ainoat eroavaisuudet tulevat metabolian ja muiden yksilöllisten ominaisuuksien, kuten vaikkapa painon, ei ADHD-diagnoosin mukaisesti.
      http://www.youtube.com/watch?v=g_o3cWzMejg

      • Meikävaa

        Joo, kai se samaan tapaan saattaa vaikuttaa. Ero on vaan siinä, että addi hyötyy niistä vaikutuksista eri tavalla kuin neurotyypillinen eli nentti eli ns. "normaali".
        Lääke parantaa keskittymiskykyä riippumatta siitä, onko adhd vai ei. Mutta jos on adhd niin tästä vaikutuksesta on ns. aika paljon hyötyä, kun normitilassa keskittymiskyky on aika paljon huonompi kuin sillä nentillä.

        Nentillä tämä keskittymiskyvyn paraneminen saattaa näkyä ylikeskittymisenä johonkin mitättömiin yksityiskohtiin. Eli vähän samalla tavalla kuin addilla joka ottaa lääkettä yliannoksen. Itselläni on add ja jouduin pudottamaan Concertan annosta, kun jäin liiaksi jumiin joihinkin epäolennaisiin juttuihin.
        Oikealla annoksella lääke saa aikaan sen, että saan tehtyä sen, mitä pitääkin, enkä harhaudu tekemään siinä sivussa kaikkea muuta niin, että unohtaisin alkuperäisen asian.

        Olen myös nähnyt, kun nentti on ottanut adhd-lääkkeitä ja juossut ympäriinsä kykenemättä rauhoittumaan tai istumaan aloillaan, kun adhd-verrokki luki kaikessa rauhassa kirjaa. Että miten sen nyt ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe