Neurologin oikea/väärä diagnoosi?

hfhbfgxn

Mitä eroa on concertan vaikutuksella jos minulla ON adhd verrattuna siihen että EI OLE adhd:ta? En pure, en murskaa vaan söisin niinkuin kuuluu? Voinko sillä tavoin itse varmistaa mitään?

7

1932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdad

Jos sinulla on ADHD(ja erityisesti yliaktiivisuutta) niin Concerta tekee sinusta oikealla annoksella "hiljaisemman"/muille kestettävämmän--liika virta loppuu.

Ainakin Concerta nostaa työmuistin kapasiteettia oli sitten ADHD/ADD tai ei.

Muuten en näitä osaa nyt eritellä googlettamatta.

• asdsadadsa

Mitä haet takaa tuolla "Neurologin oikea/väärä diagnoosi?"-kohdalla?

• kjhsdföiuseh

Argumentteja jos en ole samaa mieltä diagnoosin kanssa.

Tuleeko terveelle ihmiselle adhd läkkeistä KOSKAAN rauhallinen ja leppoisa olo?

• hypersuper

Toimintakyky kasvaa kaikilla.

ADHD:lla riippuu yleensä oirekuvastakin. Pelkät keskittymishäiriöiset (=ADD) usein vain kokevat, että ajatus kirkastuu, päässä lakkaa pyörimästä sata ajatusta samaan aikaan, mutta toisessa ääripäässä olevat hyperit, joita haittaa impulsiivinen käytös, raivarit, rauhoittuvat silmin nähden. Tavallaan siis ADD jopa vilkastuu, mutta hyperikin saa enemmän aikaan, eikä väsähtele, vaikka hänen käytöksensä hidastuu normaalien tasolle.

Se ajatus, että Concerta rauhoittaa, tulee ehkä sieltä kun ylivilkkaat pojat ovat saaneet sitä ja ovat "hidastuneet". Itse olen hyperi aikuinen, enkä koe vaikutusta kiihdyttävänä enkä rauhoittavana, en oikeastaan tunne vaikutusta mitenkään, usein huomaan esim. auton ratissa siitä, kun alan vanhaan tapaan puida nyrkkiä ja sadatella muille autoilijoille, että nyt lääke lakkaa vaikuttamasta. Keskittyminen ei radikaalisti parane, mutta ajatuspörinä ja uupuminen menee pois, enkä ole mielialojen tai impulssien orjana.

Ehkä ei-ADHD voisi kokea piristyvänsä, en tiedä? Mutta lääkekokeilu ei kerro diagnoosia.

• sama hyperi

Oli vielä pakko tulla lisäämään, että tota eroa kuvaisi ehkä parhaiten ero järkyttävät univelat vs. upeat unet nukkunut, mutta toki voimakkaampana. Lääke siis tekee pirteän rauhalliseksi, pitkäpinnaiseksi ja loogiseksi, ei varsinaisesti rauhalliseksi tai vilkkaaksi.

• Chip-Monkie

"Mitä eroa on concertan vaikutuksella jos minulla ON adhd verrattuna siihen että EI OLE adhd:ta?"

Ei mitään eroa.

"Voinko sillä tavoin itse varmistaa mitään?"

Ihmisten keskuudessa elää vahvana myytti siitä, että amfetamiinit tai metyylifenidaatti vaikuttaisivat jotenkin eri tavalla henkilöön, jolla on "ADHD" tai jolla ei ole. Totuus on, että vaikutus on kaikille ihmisille sama ja ainoat eroavaisuudet tulevat metabolian ja muiden yksilöllisten ominaisuuksien, kuten vaikkapa painon, ei ADHD-diagnoosin mukaisesti.
      http://www.youtube.com/watch?v=g_o3cWzMejg

• Meikävaa

Joo, kai se samaan tapaan saattaa vaikuttaa. Ero on vaan siinä, että addi hyötyy niistä vaikutuksista eri tavalla kuin neurotyypillinen eli nentti eli ns. "normaali".
        Lääke parantaa keskittymiskykyä riippumatta siitä, onko adhd vai ei. Mutta jos on adhd niin tästä vaikutuksesta on ns. aika paljon hyötyä, kun normitilassa keskittymiskyky on aika paljon huonompi kuin sillä nentillä.

Nentillä tämä keskittymiskyvyn paraneminen saattaa näkyä ylikeskittymisenä johonkin mitättömiin yksityiskohtiin. Eli vähän samalla tavalla kuin addilla joka ottaa lääkettä yliannoksen. Itselläni on add ja jouduin pudottamaan Concertan annosta, kun jäin liiaksi jumiin joihinkin epäolennaisiin juttuihin.
        Oikealla annoksella lääke saa aikaan sen, että saan tehtyä sen, mitä pitääkin, enkä harhaudu tekemään siinä sivussa kaikkea muuta niin, että unohtaisin alkuperäisen asian.

Olen myös nähnyt, kun nentti on ottanut adhd-lääkkeitä ja juossut ympäriinsä kykenemättä rauhoittumaan tai istumaan aloillaan, kun adhd-verrokki luki kaikessa rauhassa kirjaa. Että miten sen nyt ottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      315
      7329
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2136
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1347
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1221
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe