Wallaksen polttoaineen imuletkun suodattimen tarkoituksesta

w1300

Wallaksen käyttöohjeessa (1300) sanotaan, että polttoaineen imulletkun päässä pitää e h d o t t o m a s t i olla suodatin. Onko suodattimella muutakin merkitystä kuin petrolin seassa olevien epäpuhtauksien suodattaminen? Jos polttoaine on ehdottomasti puhdasta, voiko suodattimen puuttuminen vaikuttaa käynnistymiseen ja käyntiin. Edellinen omistaja on hukannut suodattimen enkä halua hankkia uutta ennen kuin olen varma, että vanha sotaratsu jaksaa vielä

9

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhdas riittää

Polttoaineen pitää olla puhdasta. Sillä ei ole väliä mistä sen tietää, suodatin on kuitenkin se perinteinen tapa.

Suodattimen puuttumisen ei pitäisi vaikuttaa käyntiin koska laite ei voi mitenkään tietää onko sitä tai ei. Voithan mokeilla laitteen vaikka pistämällä imuletkun pulloon, jossa on varmasti puhdasta polttoainetta.

• Wallaksen (ja monen muunkin nykyaikaisen lämmittimen) pumppu on ns. annosteleva. Se on tehty tarkkuustyönä erittäin pienin välyksin. Tyypiltään se on mäntäpumppu eikä siinä ole mitään männänrenkaita vaan yksinkertaisesti rautainen mäntä messinkisessä sylinterissä. Pienikin likapartikkeli näiden välissä saa helposti aikaan jumittumisen ja naarmuja molempiin. Siksi suodatin. Nykyisin (jo monta vuotta) on suodattimeen kuulunut terässpiraali joka pitää suodattimen irti tankin pohjasta ettei mömmöjä tulisi. Spiraalin voi ostaa jos se puuttuu.

• w1300

Kiitos. Jatkokysymys perään. Onko kokemusta siitä, että ehtoopuolella oleva polttoainepumppu pelittää paremmin jos imuletkussa ei ole suodatinta? Siis, olisikohan edellinen omistaja poistanut suodattimen, jotta polttimella riittää poltettavaa? Polttoaineen riittävyyden voi tietysti varmistaa laittamalla (ostetun) suodattimen paikalleen ja katsomalla, että paluuletkusta tiputtelee petrolia.

• Duoda duoda, kokemusta ei ole mutta voisi olettaa että väljäksi kulunut pumppu tekisi töitä tehokkaammin jos imupuolen vastus pienenee. Mitä siihen paluulinjan tippumiseen tulee niin oikeissa säädöissä oleva lämmitin tiputtelee hyvin vähän saavutettuaan täyden toimintalämpötilan. Tarkoittaa että polttaa sen minkä annetaan ja saa minkä tarvitsee. Sitävastoin vanha 70-luvun "peltiwallas" Wallas 1800B oli eri juttu. Poltin oli aika paljon "rouvimpi" ja polttoaineen läpivirtaus jatkuvaa.

• suodatinta_ei.ole

Tarvitseeko Wallas 1800B suodattimen? Siinähän on Morris-auton bensapumppu pumppuna.

• Hyvähän siellä olisi olla vaikkapa edes verkkosuodatin imuletkun alapäässa karkeampia roskia toppuutelemassa vaikkei siellä alunperin sitä olekaan. Pumpussa kiinni olevassa messinkisylinterissä kuuluu olla sintterisuodatin. Se on hyvin tarpeellinen koska tässä messinkimötikässä on myöa hyvin pieni kuristinreikä joka ilman suodatinta menee helposti tukkoon. Sitä reikää EI sitten passaa mennä porailemaan suuremmaksi. Reikä on kalibroitu polttimelle.

• gdfgdfgdfgdfgdfg

suodatin vaan letkun päähän. ei varmaan kovin kallis. itsellä siinä vielä jonkinlainen 'rautalanka' spiraali ympärillä, jotta ei ime valopetrooreja aivan kannun pohjalta, missä kaikki vesi ja sonta on.

• En tarkoittanut että suodatin jätettäisiin pois. Teoretisointia se vain oli. Itse asiassa valmistajan huoltosuositukseen kuuluu suotimen vaihto vuosittain niin petrooli-kuin diesellämmittimissä.

• w1300

Kiitokset. Laitoin filtterin tilaukseen. Se, että oikein säädetyn lämmittimen paluuletkusta tulee hintsusti petroolia, oli myös hyvä tieto!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      195
      8758
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4978
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      52
      4472
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      70
      3972
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3276
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      52
      3257
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      57
      3056
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2756
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2531
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2505
    Aihe