Kokemuksia Helsinki Design Schoolista?

Kultu

Eli kannattaako maksaa yli 3000 € vuoden opiskelusta Helsinki Design Schoolissa? Eniten tuossa summassa häiritsee se, että lähiopetuspäiviä taisi olla vain 21 koko vuoden aikana, joten summa kuulostaa hirveältä rahastukselta...

Mielipiteitä, kiitos! Ja kertokaa ihmeessä, jos tiedätte halvempaa/parempaa tapaa opiskella graafista suunnittelua tai muuta sen kaltaista välivuoden aikana (:

101

22308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttava

      Ei!!!! "Valmistun" sieltä kohta ja en suosittele kenellekään. Pitkä lista perusteluille. Kerron jos vielä kiinnostaa. Rahastusta se vaan on.

      • opiskelijaksiko

        No kerro. Kerrotko myös millä linjalla opiskelet :)


      • puhukaatotta

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!


      • Kohtiunelmaa

        Minä kovasti pähkään otanko opiskelupaikkaa vastan. Olen ihan hullunlailla halunnut sisustussuunnittelijaksi ihan pienestä pitäen. Mutta kuitenkin aina jättänyt yleiset haut väliin... Nyt kun törmäsin tähän mahdollisuuteen, en löydä mitään positiivista keskustelua tuosta koulusta tai varsinkaan sisustussuunnittelu linjasta. Minulla on nyt pari pvää aikaa tehdä päätös. Onko täällä yhtään positiivista kokemusta omaavaa opiskelijaa??
        En todellakaan haluaisi turhaan maksella .


      • Kokemustaon

        Olen käynyt kyseisen koulutuksen ja todella voin suositella. Sissari koulutuksessa on Helsinki Design Schoolissa hyvä sisältö ja opettajat. Tuntuu siltä, että joissain huonoissa kommenteissa on kyseessä jotkut entiset opiskelijat jotka ovat olleet paljon poissa yms yms. Meidän koulutuksessa oli 21 päivää koululla. Jos olet vaikka kuusi päivää poissa, missaat aika paljon. Eikä silloin tavallista todistusta saa, mutta kuitenkin todistuksen kaikesta mitä on suorittanut. Eli kannattaa tutustua kouluun paremmin.


      • tottamooses

      • tottamooses2

      • Vepsis2016
        Kokemustaon kirjoitti:

        Olen käynyt kyseisen koulutuksen ja todella voin suositella. Sissari koulutuksessa on Helsinki Design Schoolissa hyvä sisältö ja opettajat. Tuntuu siltä, että joissain huonoissa kommenteissa on kyseessä jotkut entiset opiskelijat jotka ovat olleet paljon poissa yms yms. Meidän koulutuksessa oli 21 päivää koululla. Jos olet vaikka kuusi päivää poissa, missaat aika paljon. Eikä silloin tavallista todistusta saa, mutta kuitenkin todistuksen kaikesta mitä on suorittanut. Eli kannattaa tutustua kouluun paremmin.

        Sisustussuunnittelijan koulutuksen Helsinki Design Schoolissa käyneenä voisin todeta, että oli todella rahan arvoinen. Itse sain koululta apua myös työpaikan saamiseen. Olen hyvästä opetuksesta ja kaikesta avusta koululle todella kiitollinen. Ihan mahtava kokemus!


      • Suosittelija83

        Sama juttu. Hyvä kokemus oli minullekin! :-)


      • Designers
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Opiskelu Helsinki Design Schoolissa kannatti! Mielestäni saamani muotisuunnittelijan koulutus oli oikein hyvä. Nykyään työssäni hyödynnän vieläkin hyviä opettajakontakteja. Voin suositella koulua kaikille niille, joita luovat alat kiinnostavat.


      • Hyviäkokemuksia
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Turusta käsin suoritin kyseisessä koulussa Visualistin tutkinnon. Pidin kyllä kovasti.


      • Kannustustapeliin
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Koulutus on tosiaankin hyvä. Itse yllätyin siitä, miten paljon voi suhteellisen lyhyessä ajassa oppia. Koulusta valmistuneet ovat pärjänneet hienosti. Alla olevan kilpailun kolmesta finalistista kaksi on Helsinki Design Schoolissa muotisuunnittelun opinnot suorittanutta suunnittelijaa. Hienoa! Lisää tälläistä myönteistä meininkiä!
        http://www.elle.fi/kilpailut/fashion-forward-kilpailu-suunnittelijoille-nestefashionforward


      • HDSopiskelija
        Hyviäkokemuksia kirjoitti:

        Turusta käsin suoritin kyseisessä koulussa Visualistin tutkinnon. Pidin kyllä kovasti.

        Tämä koulu toimii hyvin! Huonoja kommentteja tulee ainoastaan niiltä, jotka eivät kyseisessä koulussa ole opiskelleet. Paras koulu ikinä! Leffakoulutus ihan käsittämättömän hyvä!


      • VisualistiTre
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Visualistin tutkinto suoritettu Helsinki Design Schoolissa. Nautin jokaisesta opetuspäivästä. Opettajat aivan mahtavia tyyppejä ja opetus monipuolista sekä superkiinnostavaa. Harkitsen hakemista toiseenkin HDS:n koulutukseen. Lämmin kiitos myös koulun upealle ja kannustavalle henkilökunnalle!


      • Aikuinen_jo

        Kävin naureskelemassa Helsinki Design Schoolin sivuja.. Haloo nuoret! Tuollaiset koulutukset ovat pelkkää rahastusta. Oikea ammattitaito ja sivistys ei ole Helsinki Design Schoolista ostettavissa. Menkää kauppakorkeakouluun tai vastaavaan jos haluatte uskottavan ammatti-identiteetin. Myös persoonallisuus ratkaisee.

        Älkää nyt herrajumala menkö esim. lukion jälkeen tällaiseen maksulliseen höpö-höpö -kouluun ja luulko että ura urkenee siitä!


      • kfjdjd

        Nämä positiiviset kommentit ovat varmaan koulun henkilökunnan kirjoittamina, juuri kukaan kyseisessä paikassa opiskellut (jos sitä soopaa opiskeluksi voi edes sanoa...) ei ole ollut tyytyväinen. Älkää tuhlatko rahojanne tällaiseen huijaukseen!!


      • älkäämenkötonne

        Kaduttaa, että maksoin tuolla "opiskelusta". Hukkaan menivät rahat ja samaa sanoivat muutkin.


      • Äläpuhupaskaa
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Tuohan on ihan suoraa paskapuhetta! Siinä koulutuksessa järjestetään niitä vapaaehtoisia lisäpäivä kompensaatioksi poissaoloille tai siinä vaiheessa kun enemmän kuin yksi luokalla alkaa marisemaan siitä ettei olla seurattu opintosuunnitelmaa. Ne "huippumesta"-kommentit on todellakin koulun oman henkilökunnan kirjoittamia tahi sitten vaihtoehtoisesti niiden joille hössötettiin koulutuksen aikana. Ne olivat niitä joilla on vaikutusvaltaa, tunnettuja tuttuja tai ovat jopa perhetuttuja johtaja pariskunnalle.


      • Höpöhöpöä
        HDSopiskelija kirjoitti:

        Tämä koulu toimii hyvin! Huonoja kommentteja tulee ainoastaan niiltä, jotka eivät kyseisessä koulussa ole opiskelleet. Paras koulu ikinä! Leffakoulutus ihan käsittämättömän hyvä!

        Tässä sinulle kommentti ihmiseltä joka on opiskellut HDS:llä. Pelkää huuhaata ja kauniita sanoja koko mesta! Uskotko todellakin että ihmiset uskoo tuohon soopaan? Montako menestyksekästä elokuvaa olet nyt ohjannut? Onkos ura elokuva-alalla jo uurrettu? Sait tavata Paola Suhosen ja nähdä hänet työssään, hän on upea ihminen, mutta hei.... Ei se sulle paikkaa tähtikartalla luo.


      • Anonyymi
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Mulla aivan samanlaiset kokemukset graafisen suunnittelun linjalta. Ihan superkoulu. todella kannustavaa porukkaa kaikki. Opin Helsinki Design Schoolissa vuodessa enemmän kuin ammattikorkeassa neljän vuoden aikana. Paras sijoitus ikinä!


      • Anonyymi
        puhukaatotta kirjoitti:

        Helsinki Design School on huippuhyvä! Olen itse suorittanut koulussa muotisuunnittelijan tutkinnon. Oli todellakin hintansa arvoinen. Opetus oli tosi hyvää. Koulu myös järjesti opiskelijoille lisäksi vapaaehtoisia ylimääräisiä opetuspäiviä,jonne sai halutessaan mennä ja joissa oli paikalla useampi opettaja yhtä aikaa. Sain todella paljon ohjausta ja kannustusta. Ja paikalla oli aina, ihan koko päivän, parhaat opettajat! Ei kukaan siellä käynyt vain kääntymässä. Joinain päivinä kun tehtiin esim vaatteita, oli paikalla jopa neljä huippuopea yhtä aikaa. Hds n koulutukset on niiden omia koulutuksia. Onhan vaikka markkinointi instituutillakin omia koulutuksia. Ei oo siis mikään rahastus tai uus juttu. Tärkeintä on, että opettajat ja koko homma muuten toimii hyvin, kuten siellä todellakin toimii.
        Ei kannata uskoa noita, joilla on vain kielteinen asenne maksullisia kouluja kohtaan. Meidän ryhmästä moni sai koulun kontaktien avulla myös hyvä (palkallisia!) harjoittelupaikkoja ja pääsi hommiin jopa marimekolle. Voin todellakin suositella!!!!!

        Kävin Helsinki Design Schoolin Valokuvaajan tutkinnon 2020, joka oli todella tasokas. Ystäväni on suorittanut Graafisen suunnittelijan tutkinnon ja kehui sitä kovasti. Eli vahva suositus!


      • Anonyymi
        Kokemustaon kirjoitti:

        Olen käynyt kyseisen koulutuksen ja todella voin suositella. Sissari koulutuksessa on Helsinki Design Schoolissa hyvä sisältö ja opettajat. Tuntuu siltä, että joissain huonoissa kommenteissa on kyseessä jotkut entiset opiskelijat jotka ovat olleet paljon poissa yms yms. Meidän koulutuksessa oli 21 päivää koululla. Jos olet vaikka kuusi päivää poissa, missaat aika paljon. Eikä silloin tavallista todistusta saa, mutta kuitenkin todistuksen kaikesta mitä on suorittanut. Eli kannattaa tutustua kouluun paremmin.

        Tunnen todella monia, jotka ovat Helsinki Design Schoolin koulutuksia suorittaneet ja pitäneet niistä paljon. Itsekin aion hakea kyseiseen kouluun, kun sopiva hetki on.


      • Anonyymi
        HDSopiskelija kirjoitti:

        Tämä koulu toimii hyvin! Huonoja kommentteja tulee ainoastaan niiltä, jotka eivät kyseisessä koulussa ole opiskelleet. Paras koulu ikinä! Leffakoulutus ihan käsittämättömän hyvä!

        Samoin visualistin koulutus aivan super!


    • graaf_suun_harkitseva

      Kerro ihmeessä. Onko se huijausta?

      • moonspoon

        mitä ihmeen huijausta? meillä oli oikeasti hyvät opet ja opetus. mulla jäi hyvä maku ja voin kyllä suositella kelle vain...


    • voiko.olla

      Välivuoden? Eli keskeytätä vuodeksi jotkut opinnota ja maksat 3000 €, että pääset siksi ajaksi toiseen opiskeluun?

      • ei.nyt.ihan.niinkään

        Välivuosi tarkoittaa sitä, että opintojen välissä (tyypillisesti lukion/amiksen ja korkeakoulun välillä) pidetään välivuosi joko pakosta (ei saatu opiskelupaikkaa) tai vapaaehtoisesti (tehdään töitä tms).

        Harvemmin välivuodella tarkoitetaan opintojen keskeyttämistä.


      • kivapäivä

    • niinnin

      Se ei vain kuulosta hirveältä rahastukselta, vaan se myös on sitä.

      Mutta jos rahaa on rutosti ja tekee mieli harrastella vähäsen, niin mikäs siinä. Itse kyllä harrastelin melkein ilmaiseksi työväenopistossa saaden enemmän opetusta vuodessa.

      • tyhjän-jauhajat

        Perusteletko miksi rahastusta?


      • niinnin
        tyhjän-jauhajat kirjoitti:

        Perusteletko miksi rahastusta?

        Jo koulun nimikin kertoo, että kyseessä on komeilevan nimen takana pelkkää tyhjää. Kuka muuten on aikaisemmin kuullut ko. koulusta? Tämähän on yksityinen koulu, jonka "tutkinnoilla" ei ole mitään virallista hyväksyntää missään. Koulun tarkoitus on elättää omistajansa. Siksi tuollaiset alatkin, joille tulijoita riittää rahastettavaksi.

        Suurista nimistä sitten. Niillä tuskin on koulun kanssa muuta tekemistä kuin saattavat käväistä koululla pikaisesti näyttäytymässä. Mitään opettajia noista ei ole yksikään.

        Rahansa voi käyttää viisaamminkin.


      • tyhjän-jauhajat

        Tää on siis vain jotain sun arvioita perustuen mielikuviin koulun nimestä? :D Ja koska yksityinen, pakko olla huono? Koska opetukselle ei saada virallista leimaa, pakko olla huono? Luullaksesi.

        Ethän sinä tiedä siis yhtään mitään.


      • niinnin
        tyhjän-jauhajat kirjoitti:

        Tää on siis vain jotain sun arvioita perustuen mielikuviin koulun nimestä? :D Ja koska yksityinen, pakko olla huono? Koska opetukselle ei saada virallista leimaa, pakko olla huono? Luullaksesi.

        Ethän sinä tiedä siis yhtään mitään.

        "Ja koska yksityinen, pakko olla huono?"

        Ei ole pakko olla huono, mutta tällaisia yksityisiä oppilaitoksia ei valvo mikään taho. Opetus voi olla mitä vain ja joka tapauksessa opetusta on vähän.

        Se seikka, että tutkinnolla ei ole mitään virallista asemaa, merkitsee ainakin sitä, ettei tutkintoa oteta huomioon missään oppilaitoksessa, jos haluaa myöhemmin opiskella alaa "oikeissa"kouluissa kuten vaikka Aalto-yliopistossa tai AMK:ssa.

        Jos on etevä jo kouluun mennessään, tuskin siellä huonommaksi tulee. Mutta nämä etevät pääsisivät ihan oikeisiinkin kouluihin ilmaiseksi ja saisivat lisäksi Kelan opintotuen sen sijaan, että maksavat melkein 3500 opetuksesta, jonka laadusta ei ole takeita. Kelan opintotukea ei myöskään saa.

        Helsinki Design Schoolin edustamat alat ovat erittäin suosittuja. Maksamishaluisia on. Ei kuitenkaan pidä asettaa suuria odotuksia koulun suhteen. Onpahan jotain puuhaa harrastukseksi.


      • ollaanpa-sitä

        Naurettavaa, miten itse kuvitellaan olevan ainoa älykkö, joka näkee ainoana _totuuden_.

        Kuinka moni tässäkään ketjussa on sanonut että aikoo ainoastaan ja vain tämän koulutuksen tuoman tutkinnon voimin a) hakea yliopistoon b) olla täydellinen alallaan?
        Sillä voi olla positiivista painoarvoa, että koulu ei kestä pitkään. Se voi olla yhdentekevää onko se virallinen tutkinto vai ei. Tuskin monikaan on niin typerä, että ei ole ymmärtänyt esimerkiksi Kelan tukia ja niiden saamista. Joku ei syystä tai toisesta TARVITSE maisterin tai edes kandin papereita.

        Ja arvaa mitä? Joillakin todella ON laittaa se n.3500 vaikkapa kouluun. Sehän on paljon vähemmän mitä joudut maksamaan tasokkaasta kaukomatkasta.


      • niinnin
        ollaanpa-sitä kirjoitti:

        Naurettavaa, miten itse kuvitellaan olevan ainoa älykkö, joka näkee ainoana _totuuden_.

        Kuinka moni tässäkään ketjussa on sanonut että aikoo ainoastaan ja vain tämän koulutuksen tuoman tutkinnon voimin a) hakea yliopistoon b) olla täydellinen alallaan?
        Sillä voi olla positiivista painoarvoa, että koulu ei kestä pitkään. Se voi olla yhdentekevää onko se virallinen tutkinto vai ei. Tuskin monikaan on niin typerä, että ei ole ymmärtänyt esimerkiksi Kelan tukia ja niiden saamista. Joku ei syystä tai toisesta TARVITSE maisterin tai edes kandin papereita.

        Ja arvaa mitä? Joillakin todella ON laittaa se n.3500 vaikkapa kouluun. Sehän on paljon vähemmän mitä joudut maksamaan tasokkaasta kaukomatkasta.

        En todellakaan kuvittele olevani ainoa, joka pystyy sanomaan jotain tuosta koulusta. Täällä on kriittisiä kommentteja muitakin.

        Tietenkin voi olla positiivista, ettei koulu kestä kuin vuoden, enhän minä ole sellaista missään kiistänyt. Olen sanonut, ettei opetuksen laadusta ole takeita, koska koulua ei valvo mikään taho. Ja tämä on totinen tosi. Voi siellä silti hauskaa olla.

        Onko 3500 paljon vai vähän? Se on tietysti suhteellista. Mutta jos saa parempaa opetusta ilmaiseksikin, miksi maksat tyhjänpäiväisestä todistuksesta? Varmasti monella on noin 3500 euroa ja olisi enemmänkin sijoittaa tuohon kouluun, muutenhan koko koulua ei olisi olemassa. Kyse on vain siitä, kannattaako kouluun sijoittaa eli mitä odottaa koululta. Monia asia kuitenkin mietityttää. Ketjun aloittaja kysyy, kannattaako maksaa yli 3000 vuoden opiskelusta kyseisessä koulussa. Minun vastaukseni on, että kannattaa, jos haluaa harrastella ko. koulun edustamia aloja eikä raha ole este. Vakavasti otettavaa tutkintoa sieltä ei saa.


      • ollaanpa-sitä

        On monia syitä olla menemättä korkeakouluun. Sinne ei joko pääse (esim. paha lukihäiriö), ei halua käyttää vuosikausia yhteen asiaan, omaa pätevyystodistukset jo jostain toisesta koulusta (vaikka jopa alan korkeakoulusta), pitää juurikin väli_vuoden_ (ei väli_viisi_vuotista), haluaa tehdä samalla töitä tai opiskella muuta alaa, tekee jo alalla töitä mutta haluaa lisäkouluttautua.. Valitse omasi. On hyvin turhauttavaa kysyä mielipiteitä ja neuvoa vaikkapa tästä koulusta kun vastaukset ovat täysin aiheen vierestä. Tuolta kun ei kukaan varmaan haekaan mitään todistusta, vaan OPPIA.

        Suomessa jonotetaan ämpäreitäkin ilmaiseksi kuin hullut eikä mikään saisi maksaa mitään. Onko työelämässä olevan ammattimuotoilijan kiellettyä sivutoimisesti vetää palkkaa vastaan kurssipäiviä alansa yksiyiskoulussa? Pitäisikö tehdä ilmaiseksi tai onko ainoa hyväksyttävä vaihtoehto joku valiton koulu?

        Mihin muuhun sinä luulet sen rahan menevän muuhun kuin opettajien ja henkilökunnan palkkoihin, tilavuokriin, materiaaleihin jne jne? Mietipä onko 3k sittenkään aivan mahdoton summa?


      • samaamieltä
        ollaanpa-sitä kirjoitti:

        Naurettavaa, miten itse kuvitellaan olevan ainoa älykkö, joka näkee ainoana _totuuden_.

        Kuinka moni tässäkään ketjussa on sanonut että aikoo ainoastaan ja vain tämän koulutuksen tuoman tutkinnon voimin a) hakea yliopistoon b) olla täydellinen alallaan?
        Sillä voi olla positiivista painoarvoa, että koulu ei kestä pitkään. Se voi olla yhdentekevää onko se virallinen tutkinto vai ei. Tuskin monikaan on niin typerä, että ei ole ymmärtänyt esimerkiksi Kelan tukia ja niiden saamista. Joku ei syystä tai toisesta TARVITSE maisterin tai edes kandin papereita.

        Ja arvaa mitä? Joillakin todella ON laittaa se n.3500 vaikkapa kouluun. Sehän on paljon vähemmän mitä joudut maksamaan tasokkaasta kaukomatkasta.

        Laitoin ton kaukomatkarahan hds koulutukseen ja oli kyllä paras matka mitä oon tehny. sain koulun opeilla ja suosituksella ihanan työpaikan... ja opet oli kyllä sitä tasoa, ettei muissa kouluissa vastaavaa oo. eli ihan oli sopiva hinta...


      • Harkitsee_koulua
        niinnin kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele olevani ainoa, joka pystyy sanomaan jotain tuosta koulusta. Täällä on kriittisiä kommentteja muitakin.

        Tietenkin voi olla positiivista, ettei koulu kestä kuin vuoden, enhän minä ole sellaista missään kiistänyt. Olen sanonut, ettei opetuksen laadusta ole takeita, koska koulua ei valvo mikään taho. Ja tämä on totinen tosi. Voi siellä silti hauskaa olla.

        Onko 3500 paljon vai vähän? Se on tietysti suhteellista. Mutta jos saa parempaa opetusta ilmaiseksikin, miksi maksat tyhjänpäiväisestä todistuksesta? Varmasti monella on noin 3500 euroa ja olisi enemmänkin sijoittaa tuohon kouluun, muutenhan koko koulua ei olisi olemassa. Kyse on vain siitä, kannattaako kouluun sijoittaa eli mitä odottaa koululta. Monia asia kuitenkin mietityttää. Ketjun aloittaja kysyy, kannattaako maksaa yli 3000 vuoden opiskelusta kyseisessä koulussa. Minun vastaukseni on, että kannattaa, jos haluaa harrastella ko. koulun edustamia aloja eikä raha ole este. Vakavasti otettavaa tutkintoa sieltä ei saa.

        Öööööö mulla meni kaiken kaikkiaan KTM-tutkintoon 20 000€ opintolainan muodossa ja alalla niin paljon kilpailijoita että uupumus iskee jo töitä etsiessä. Eli tuo 3500€ on PIENI verrattuna siihen, että saat työpaikan jota oikeasti rakastat ja jolla ON merkitystä <3


      • LKFIK
        niinnin kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele olevani ainoa, joka pystyy sanomaan jotain tuosta koulusta. Täällä on kriittisiä kommentteja muitakin.

        Tietenkin voi olla positiivista, ettei koulu kestä kuin vuoden, enhän minä ole sellaista missään kiistänyt. Olen sanonut, ettei opetuksen laadusta ole takeita, koska koulua ei valvo mikään taho. Ja tämä on totinen tosi. Voi siellä silti hauskaa olla.

        Onko 3500 paljon vai vähän? Se on tietysti suhteellista. Mutta jos saa parempaa opetusta ilmaiseksikin, miksi maksat tyhjänpäiväisestä todistuksesta? Varmasti monella on noin 3500 euroa ja olisi enemmänkin sijoittaa tuohon kouluun, muutenhan koko koulua ei olisi olemassa. Kyse on vain siitä, kannattaako kouluun sijoittaa eli mitä odottaa koululta. Monia asia kuitenkin mietityttää. Ketjun aloittaja kysyy, kannattaako maksaa yli 3000 vuoden opiskelusta kyseisessä koulussa. Minun vastaukseni on, että kannattaa, jos haluaa harrastella ko. koulun edustamia aloja eikä raha ole este. Vakavasti otettavaa tutkintoa sieltä ei saa.

        Mistä saat parempaa opetusta ilmaiseksi? Minä olen ettinyt ja ettinyt koulutuksia, ei löydy ja niihin joihin hain en päässyt! Eikö tämä ole parempi vaihtoehto kuin ei koulutusta?


      • Pelle66
        niinnin kirjoitti:

        En todellakaan kuvittele olevani ainoa, joka pystyy sanomaan jotain tuosta koulusta. Täällä on kriittisiä kommentteja muitakin.

        Tietenkin voi olla positiivista, ettei koulu kestä kuin vuoden, enhän minä ole sellaista missään kiistänyt. Olen sanonut, ettei opetuksen laadusta ole takeita, koska koulua ei valvo mikään taho. Ja tämä on totinen tosi. Voi siellä silti hauskaa olla.

        Onko 3500 paljon vai vähän? Se on tietysti suhteellista. Mutta jos saa parempaa opetusta ilmaiseksikin, miksi maksat tyhjänpäiväisestä todistuksesta? Varmasti monella on noin 3500 euroa ja olisi enemmänkin sijoittaa tuohon kouluun, muutenhan koko koulua ei olisi olemassa. Kyse on vain siitä, kannattaako kouluun sijoittaa eli mitä odottaa koululta. Monia asia kuitenkin mietityttää. Ketjun aloittaja kysyy, kannattaako maksaa yli 3000 vuoden opiskelusta kyseisessä koulussa. Minun vastaukseni on, että kannattaa, jos haluaa harrastella ko. koulun edustamia aloja eikä raha ole este. Vakavasti otettavaa tutkintoa sieltä ei saa.

        Jos ei fyrkat riitä niin mene muualle itkemään. Onko sulla edes ok. Kokemusta muista instituuteista kuin kehumistasi valtion/kunnan tarjoamista virkkauskerhoista?


      • järkikäteen

        Ei tuolta saatu paprunpala mikään oikea tutkinto ole. Tuolla "opiskelleille" nauretaan selän takana. Oikeasti lahjakkaat ihmiset hakeutuu oikeisiin kouluihin, näin se vaan on.


      • Narutettu
        niinnin kirjoitti:

        Jo koulun nimikin kertoo, että kyseessä on komeilevan nimen takana pelkkää tyhjää. Kuka muuten on aikaisemmin kuullut ko. koulusta? Tämähän on yksityinen koulu, jonka "tutkinnoilla" ei ole mitään virallista hyväksyntää missään. Koulun tarkoitus on elättää omistajansa. Siksi tuollaiset alatkin, joille tulijoita riittää rahastettavaksi.

        Suurista nimistä sitten. Niillä tuskin on koulun kanssa muuta tekemistä kuin saattavat käväistä koululla pikaisesti näyttäytymässä. Mitään opettajia noista ei ole yksikään.

        Rahansa voi käyttää viisaamminkin.

        Juuri näin! "Opettajilla" ei ole edes pätevyyttä. Heidät palkataan kouluun "konsultteina" "alan osaajina". Yksikään opettaja ei ole muuta kun itse alalla työskentelevä. Nimim. kokemusta on. Olin paikalla.

        Valokuvaajan tutkintoon (se kutsutaan siksi) on palkattu esim. suomalainen designer jolla on filmitekijän koulutus. Ihan amerikassa hankittu. Valokuvat ei ole muuta kun hyvin persoonallisia. Eikä harjoitustunteja ole juuri yhtään. Valokuvaustekniikat joka valokuvauksessa on kaiken a ja o, siitä ei paljon puhuta mitään. Siellä käsitellään perus asetuksia ja häärätään turhia eri kameroiden kanssa sen sijaan että keskityttäisiin olennaiseen, kuten esimerkiksi valokuvaamiseen. Itse ollessani siellä saivat muut oppilaat tukea niitä joilla ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta, luokkakoot ovat liian suuria. Ei yksi opettaja voi teknisessä asiassa auttaa 40 huutavaa oppilasta joilla ei ole aikaisempaa osaamista alalta....


      • Anonyymi
        Harkitsee_koulua kirjoitti:

        Öööööö mulla meni kaiken kaikkiaan KTM-tutkintoon 20 000€ opintolainan muodossa ja alalla niin paljon kilpailijoita että uupumus iskee jo töitä etsiessä. Eli tuo 3500€ on PIENI verrattuna siihen, että saat työpaikan jota oikeasti rakastat ja jolla ON merkitystä <3

        Mut on kuitenkin tutkinto, HDS ei sitä voi myöntää edes tuolla 20 000 eurolla...


    • opiskelijaksiko

      Onhan se hintava koulu, mutta itse olen vaikuttunut nimekkäistä opettajista, hyvistä kontakteista ja uskottavasta opetussuunnitelmasta. Onko joku jo tullut hyväksytyksi keväällä 2016 alkaviin opintoihin?

      • ei_kannata

        Useiden entisten oppilaiden kertomusten mukaan nämä "nimekkäät" opettajat ovat käyneet vain näyttämässä naamansa noin 30min ja sen jälkeen ei heitä ole pahemmin näkynyt. Blomstedt, Suhonen yms. käyvät sanomassa moikka ja kertomassa nopeaa mitä tekevät työkseen. Pelkkä markkinointikikka.


      • regatta365

        Olen itse opiskellut kyseisessä koulussa ja ei kyllä pidä paikkaansa, ettei parhaat opettajat olisi paikalla. Meidän ryhmällä oli ERITTÄIN hyvät opet ja opetus oli laadukasta. Jos koulutuksen maksullisuus on jollekin este, voi se tietty harmittaa, mutta ei nyt ihan kannattais sen takia kirjoitella mitä sattuu...


      • oppirahattulimaksettua

        Hirveä kokemus kaikkiaan. Kaduttaa, että laitoin niin paljon rahaa tuollaiseen. Opetus ei todellakaan ollut lähelläkään laadukasta, puhumattakaan opettajista ja heidän panostuksestaan, joka oli täysi 0%. Kiertäkää tämä mesta kaukaa!


    • koulu

      Mulla kaveri opiskeli siellä just viimevuonna ja haukku ihan paskaks :'D kauhee rahastus eikä saanu mitään vastinetta kuulemma

      • opiskelijaksiko

        Selvästi on joidenkin mielestä "ihan paska" mutta se ei vielä kerro mitään :) Olisi mukava kuulla ihan oikeasti kunnon perustelut. Maailmassa ei ole mitään mikä ei olisi jonkun mielestä "ihan paska".. :)


    • Älähemmetissä

      En ollut ikinä kuullutkaan koko mestasta ennen tätä päivää, vaikka olenkin varmasti joidenkin mielestä jonkinasteinen design -alan ammattilainen. Tosin olen erakko ja pyrin pysymään poissa "piireistä" ja niiden ahdistavan nurkkakuntaisesta yleisfiiliksestä viimeiseen asti. Töitä riittää muutenkin.

      Ylläoleva sepustus siis siksi, jotta jengi tietää, että minulla on edes jonkinasteinen oikeus näkemykseeni ja arviooni.

      Nettisivujen perusteella en viskaisi penniäkään tuohon suuntaan. Alussa mainostetaan isoilla nimillä, mutta missä nämä muotoilualan suuret tähdet näkyvät muuten? Tuntuu siltä, kuin kyseisille ihmisille olisi vipattu vähän massia, jotta saadaan kirjoittaa nimi näkyville. Ehkä joku noista nimekkäämmistä on joskus vetänyt tuolla jonkin luennonpuolikkaan tai jotain?

      Mutta kaikkein eniten itselle särähtää silmään "valmistuneiden"(? valmistutaanko tuolta miksikään??? Kyllä siellä kovasti puhutaan "tutkinnoista", mutta mikä taho ne sertifioi? Epämääräisiä tutkintoja voi varmaan kaupata kuka vaan) portfoliot. Muutama oikeasti ihan hieno ja näkemyksellinen yritelmä sieltä löytyy, mutta suurin osa silkkaa skagelia. Ja tuonne on varmasti valikoitu näkyville se kaikkein kuohkein kerma.

      Sivuilla luvataan näin: "Helsinki Design Schoolin opiskelijat saavat opintojensa aikana opetusta ammattimaisen portfolion toteuttamiseen kunkin koulutusalan ominaispiirteisiin liittyen. Taitavasti toteutettu portfolio on erinomainen väline työnhaussa sekä tärkeä näyte omasta osaamisesta esimerkiksi moniin ulkomaisiin kouluihin haettaessa." Missä se opetus ammattimaisen portfolion toteutukseen näkyy? Ei missään, minun mielestäni. Nuo muutamat hyvät ovat varmasti olleet sitä jo kouluun tullessaan. Loput, joiden lähtötaso ei ole ollut yhtä korkealla, ovat selvästi kärsineet enemmän siitä että oppilaat on ilmeisesti jätetty pärjäämään omillaan.

      Kun sisäänpääsyynkin riittää, että osaa tavata tietonsa lähestulkoon oikein ja omaa paksuhkon nipun seteleitä, (eikä mikään taho tunnusta tutkintoa) on kuva rahannälkäisestä epäkoulusta valmis. En siis tarkoita, että tämäntyyppisiin opinahjoihin pitäisi olla pääsykokeita, mutta edes vaikkapa jonkinlainen essee, jonka avulla voitaisiin mitata innostuneisuutta alalle. Ihan oppilaiden tähden siis, ei ole kiva maksaa isoa rahaa, jos opiskeltava asia ei jaksakaan kiinnostaa.

      Ihan oikeasti, älä heitä pennosiasi edes samaan tuulensuuntaan tuon puljun kanssa. Ihan yhtä hyvin voisi syytää massia ensimmäiselle vastaantulevalle puliukolle, jos se vaikka sattuisi olemaan kaikkivoipa design-jumala. Juokse kauas ja lujaa.

      Työväenopisto on varmasti parempi ja halvempi. Tai vaikka ahkera kotona opiskelu.

      • Narutettu

        Asia on juuri niin kuin oletat. Käytetään hienoja nimiä ja nimikkeitä mutta sisältö on pelkkää happua.

        Olen ollut kyseisen laitoksen oppilas, kadun sitä suunnattomasti. Olisin voinut vaikka lähteä kaukomatkalle tuolla summalla mielummin, yhtä lomaa se koulutuskin oli. Mitään hyödyllistä tai alasta en oppinut. Olisin jopa saanut enemmän matkasta, esim-. inspiraatiota, uutta näkemystä, kokemuksia ja iloa. Sitä en TODELLAKAAN saanut kyseisestä mestasta. Tapasin pari loistavaa ihmistä jonka kanssa olen vieläkin yhteydessä, siihen se sitten jäi. Ostin siis 3000€ itselleni parit tutut ja yhden ystävän.

        Tivasin koulun "suurelta rehtorilta" että mikäs on moisen koulun meininki. Valmistunko? Miksikö valmistun? Tuleeko siis minulle tästä ammatti? Voinko kutsua itseäni ammattilaiseksi tämän koulun jälkeen? Vastaus oli monen kyselyn, ympäripyöreän vastauksen ja tivaamisen jälkeen "Ei täältä sinänsä mitään koulutusta saa, mutta voi sanoa että on tämän koulutuksen käynyt, vähän niinkun kurssi. Saatte kyllä todistuksen".
        Kysyin puolestani "Niin siis todistuksen mistä? Siitä että olen käynyt kurssin?" Vastaus oli lyhyt mutta ytimekäs "kyllä".

        Jonkin aikaa tämän koulutuksen jälkeen oli kyseinen koulu otsikoissa kun olivat syrjineet kuuroa nuorta miestä... Kannattaa googlata.


    • on_tämä_petos

      Hämäävää tuossa nettisivujen perusteella on, ettei hintaa mainita missään? 3.000 eur jää kivasti piiloon ja sitten kun on lähettänyt hakulomakkeen ja tullut automaattisesti hyväksytyksi niin lasku lähtee melkein samantien ja jos ei muista ajoissa peruuttaa niin joutuu joka tapauksessa maksamaan vähintään 50% tai sitten 100%.

      Haiskahtaa petokselta/huijaukselta/rahastukselta. Itse en kyllä hakisi tällaiseen. Kun tutkintokin on ???? jotain, mitä ei ole missään valtakunnassa tunnustettu. Käteen tuskin jää muuta kuin iso lasku.

      Suomessa ilmeisesti kuka tahansa voi perustaa koulun ja alkaa rahastaa. Eikö viranomainen vahdi näitä?

      • pelottava.on.maailma

        Oikein helposti ne löytyi jokaisen tutkintokuvauksen vierestä selkeästi merkittynä :D


      • eienääikinä

        Hirveä paikka, hakeutukaa ihmiset oikeisiin kouluihin!! Opettajatkin on tuolla pahansuopia jos ei koko ajan heitä mielistele.


    • trfx

      Koulun mainonta lupaa paljon. Mutta esimerkiksi osaavaksi muotisuunnittelijaksi ei tulla 10 kuukaudessa ihan ompelutaidottomana. Hyvissä kulisseissa asiat voidaan saada näyttämään hyviltä.

      Epäilyttävää on sekin, että koulu mainostaa pitkät pätkät sijaintiympäristöään, joka onkin hyvä. Mutta mitä tekemistä sillä on koulun opetuksen kanssa? Opetuksestakin kerrotaan kyllä ja luvataan aivan liikaa. Kuvia koulun sisätiloista ei paljon ole. Entäs nimekkäät opettajat? Eivät he opettajia ole, ehkä joku tekee pikavisiitin koululle. Koulun vakinainen henkilökunta taitaa olla tasan yksi ihminen.

      Vakava asia on vielä se, että konkurssikaan ei ole aivan poissuljettu asia tällaisessa firmassa. Koulussa voi tapahtua hyvin nopeasti hyvin paljon.

      No, ehkä olen liian kriittinen, kun en yhtään innostu nimekkäistä opettajista ja kaikenkattavista opetusohjelmista. Siis alle vuodessa kaikki sivutoimisesti opiskellen. Toivottavasti pääsen Aalto-yliopistoon ja joudun opiskelemaan ainakin viisi vuotta. Ehkä sitten jotain osaankin.

      • opiskelijaksiko

        Jaoin lukukausimaksun kontaktipäivillä. Ei minusta itse asiassa edes kallis koulu kun noin miettii. Kuinka paljon maksaisit jos saisit päivän kestävän luennon joltain ihailemaltasi oman alasi staralta? :)

        Konkurssia jos alkaa pelkäämään, saa kyllä jäädä kotiin.

        Itsekin haen korkeakouluun keväällä, mutta aloitan jo tällä, koska ala sen verran kiinnostaa.


      • Älähemmetissedelleenkään

        No mä en ainakaan maksais mitään olemattomista luennoista. Pyydä tolta lafkalta mustaa valkoisella siitä, että nimekkään asiantuntijan luennot oikeasti toteutuvat, jos kerta olet nyt päättänyt heittää massisi (todennäköisesti) kaivoon. Ennen sitä älä maksa penniäkään.

        Kolme tonttua on aika hitosti massia, vaikka sen kuinka jakaisi kontaktipäivillä, jos ne päivät eivät tarjoa mitään.

        Muista myös, että ihminen voi olla vaikka kuinka nimekäs suunnittelija tai valokuvausmaailman tähtönen, mutta se ei takaa, että siltä löytyy minkäänlaisia pedagogisia taitoja. Tää on nähty ja koettu ihan paraatipaikalta omien (ihan ilmaisten ja valtion tukemien oikean tutkinnon antaneiden) opintojen aikana.

        Ehkä tosta voi saada jotain irti, jos sen ottaa pääsykokeisiin harjoitteluna, josta vaan haluaa maksaa jostain syystä ihan helvetisti. Netistä löydettyjen mielipiteiden perusteella kannattaa varautua siihen, että se harjoittelu on sitten aika pitkälti täysin itsenäistä. Mä en olisi lähellekään näin kyyninen kyseisen "koulun" suhteen, jos sitä vaikkapa mainostettaisiin ihan reilusti valmennuskurssina, mutta toi täysin tyhjänpäiväisen epätutkinnon tyrkyttäminen joka käänteessä tekee tosta aivan järisyttävän epäluotettavan oloisen puljun.

        Kyselin vähän samalla alalla työskentelevien tuttujen kokemuksia tästä lafkasta, ihan vaan koska alkoi kiinnostamaan. Kukaan ei ollut kuullutkaan koko puljusta. Tän voi varmaan tietty tulkita monella tavalla, mutta itsessäni ei herätä minkäänlaista luottamusta.

        Noh, jokainen tekee miten tykkää. Samapa tuo, ei ole mun masseista kyse. Josta muuten tuli mieleen, että kandee varmaan vähän miettiä myös sitä, että 3000 euroa periaatteessa (todennäköisesti) köykäisestä valmennuskurssista TAIDE- ja DESIGNALALLE on aika rutosti, ottaen huomioon ihan oikeista yliopistoista ja korkeakouluista valmistuneiden työttömyysasteen. Voi mennä aika pitkään, ennen kun tommonen maksaa itsensä takaisin. Joku dona ei vielä kuulostais niin pahalta, mutta 3k? yli 140 euroa/kerta? Eikä edes yksilöohjausta vaan ryhmissä? Nopenopenope.


      • tyhjän-jauhajat

        Yksilöohjauksena maksaisit summan moninkertaisena, jos kyseessä on todella alansa huippu.

        Luepa oma viestisi. Haukut opintojen tasosta eivät perustu mihinkään muuhun kuin ennakkoluuloihin ja mututuntumaan. Ennakkoasenne paistaa kauas.


      • Älähemmetissä

        Heh, kyllähän mulla on ennakkoasenne ja ihan vapaasti sen myönnän. On vaan kumma, kun en ole kuullut koko lafkasta ja kuitenkin alan hommia plakkarissa jo yli kymmenen vuotta.

        Edelleenkin, jokainen syytää massinsa mihin haluaa ja se ei ole multa pois. Itse en vaan luota "kouluihin" jotka markkinoivat tutkintoja joilla ei ole minkäänlaista arvoa tai joita mikään taho ei tunnusta. Jos tämäkin pulju mainostaisi itseään ihan vain harrasteopistona tai valmennuskurssina, no problemo! Mua häiritsee se, että "tutkinto" tuodaan esille hyvin näkyvästi. Vaikka sivuilla myönnetään sen olevan täysin vailla substanssia, asiaa silti paikkaillaan sanomalla sen tekevän muihin kouluihin pyrkimisestä helpompaa. JOS opetus on tasokasta, helpottaa se varmasti pääsyä oikeaan kouluun, mutta sillä ei ole mitään tekemistä minkään tuolta saadun todistuksen kanssa.

        Koulut, joissa on lukukausimaksu, ovat täysin OK mun mielestä. Niiden on vaan myös johdettava oikeaan tutkintoon.


      • harmittaaa

        Tuon "koulun" käyneenä en voi tosiaankaan suositella kenellekään. Pelkkää rahastusta koko toiminta ja myöhemmin olen saanut huomata, ettei tuolta hankittua "tutkintoa" kannata kauheasti missään mainostaa. Sitä ei arvosteta kauhean korkealle ja eräässä työhaastattelussa sanottiin suoraan, että esittämäni "tutkintopaperi" on pelkkää miinusta minun kannaltani. Tuolla "koululla" on huono maine.


      • faes

        Kaverini kävi myös tämän "koulutuksen" ja katui asiaa. Ihan huuhaata, mitään oikeita tutkintoja nuo eivät ole, vaikka sivuilla niin lukeekin. Ihan kuin ammattilaiseksi kuvaajaksi voisi tulla 20 päivässä, kun ryhmässä on 40 ihmistä :D Jää ohjaus täysin olemattomaksi. Jos on ylimääräistä rahaa niin sinne vaan, mutta hukkaan menee.

        Hölmö on, jos kuvittelee tuossa ajassa oppivansa esim. ompelemaan, piirtämään, kuvaamaan tms. Se vaatii paljon enemmän. Oikotietä ei ole..


    • Itse66633322

      Halpahan yuo on. Laadusta en tiedä mutta maailmalla koulut maksavat 50000 vuosi.

    • Ainid

      Kävin valokuvauksen tutkinnon vuonna 2013. Ryhmät on kivoja ja alaan pääsee tutustumaan melko laajasti, kuitenkin vain melko pintapuolisesti. Niinku täällä on jo mainittu, tuolta saatava tutkinto ei ole virallisesti kelpo mihinkään, mutta tarjoaa edes jotakin osviittaa siihen, millaista alan parissa työskentely on. Kokemus on aina plussaa! :)
      En maksaisi samaa summaa enää näin koulun jo käyneenä, ei omasta mielestäni ollut ihan hintansa väärti. Jos tosin rahaa on sen verran ettei joudu ihan tonnikalalla elelemään niin siitä vain!

      • Jeda85

        Suoritin Helsinki Design Schoolin valokuvausopinnot ja olen tyytyväinen siihen, mitä opinnoista sain. 21 opetuspäivän aikana opin paljon. Olen alalla nykyään töissä ja ilman tätä koulutusta se ei olisi ollut mahdollista, vaikka olenkin kuvaamista harrastellut monta vuotta. Toki opintojen aikana pitää nähdä vaivaa, jos haluaa kehittyä valokuvaamisessa. Rahalla ei saa osaamista, vaan hyvää opetusta ja paljon arvokasta ammattilaisten ohjausta. Loppu on itsestä kiinni.


      • Valheestajääainakiinni

        Ihan kiva, että antaa palautetta. Ainoa hieman outo juttu tässä kommentissa on se, että kyseistä koulutusta ei edes järjestetty vuonna 2013 :-) Eli, jos maksullisuus hiertää, niin kannattaa tosiaan pitäytyä työnväenopistolinjalla. Siellä on varmasti huippumeininki, laadukas ja innostava opetus sekä varmasti saa rahalle vastinetta, kun ei maksa juuri mitään :-)


    • juueimissäännimessä

      Ei kannata.
      Kävin muotisuunnittelijan "tutkinnon" opintosuunnitelmasta jäi noin 1/3 ASIOISTA KÄSITTELEMÄTTÄ. Esim. Ei ainuttakaan yritysvierailua.
      Kysymyksiin puuttuvista aiheista ei vastattu tai sitten agressiivisesti kuitailtiin.
      Mukava ryhmä, paljon uusia kavereita ja heppoisena kurssina ihan kivaa ajan vietettä.

      • töissänykyään

        ...meillä hds muotisuunnittelija ryhmässä käytiin kaikki aiheet hyvin läpi ja tehtiin monta kiinnostavaa vierailua. oli myös paljon vapaaehtoista lisäopetusta ja muuta extraa. ollaankohan oltu edes samassa koulussa.... meiltä kysyttiin myös palautetta ja kaikkeen sai heti vastauksen. ei mitään agressiivista ollut ollenkaan. ehkä ovat siellä koulussa vain hissukseen, jos jollain ei oikein opiskelu suju ja valittaa kaikesta... jos oot hyvällä asenteella menee kyllä ihan hyvin.. ja kavereita sain myös :-)


      • rtyyrdy

        jännää miten nämä kaikki kehut kuulostaa yhden ja saman ihmisen kirjoittamalta ja kaikissa mainitaan miten ollaan alan töissä nykyään. :D no uskoo ken haluu. Tuttava kävi tuolla yhden linjan ja oli täysin rahan tuhlaamista kuulemma... Ja onhan se selvä. 21 päivässä ei tosiaankaan opi esim. ompelemaan tai piirtämään, jos lähtee ihan nollasta liikkeelle, idioottikin sen ymmärtää. Ei kannata mennä.


      • jepjepjeppp

        Pelkkää rahan tuhlausta oli koko roska, älkää oikeasti uskoko näitä positiivisia kommentteja, ne ovat koulun edustajan kirjoittamia. Omassa ryhmässäni kukaan ei ollut tyytyväinen opetuksen tasoon.


    • Ohari

      Koulutuksen hintaa en löytänyt koulun sivuilta kun pikaisesti etsin. Sen löysin että minkä kokoisissa erissä haluan maksaa opintoni!!! Se kysyttiin jo kohdassa missä täytetään hakemus...vittu mitä touhua!

      • jeps10

        ööö. on se hinta aika isolla siinä heti koulutuksen esittelysivulla näkyvillä....


    • Huonoin_valinta_ikinä

      En suosittele koulua kyllä kenellekkään. Luentoja pitävistä alan ammattilaisista ei ole pahaa sanottavaa, päteviä tyyppejä kaikki aloillaan, mutta sisältöä olisi varmaan hyvä miettiä kun lähipäiviä on niin vähän. Enemmän tekemistä, tekniikan harjoittelua jne. ja vähemmän historiaan ym. Johon voisi vaikka itse kotona perehtyä syvemmin. Koulun toiminta on todella kankeaa kaikessa... mm. Jos olet kipeänä ja haluaisit palauttaa tehtävät s-postilla niin se ei onnistu, jos taas jäi tehtävä saamatta he eivät sitä myöskään postita, he eivät postita mitään koskaan milloinkaan vaikka asuisit Rovaniemellä. Jos palautat duunit myöhässä, et saa palautetta, ainoastaan hyväksytyn leiman. Jos sitten olet joutunut olemaan työn/ oman tai lasten sairauden vuoksi pois niin etpäs saakkaan todistusta (ja tästä ilmoitetaan päivää ennen todistusten jakoa) saat todistuksen vain niiden luentojen osalta joihin olet osallistunut... vaikka he vaativatkin kaikista tehtävät ja vaikka olisit saanut poissaolleiden lähipäivien tehtävistä vitoset... Lääkärintodistukset ei käy. eivät vastaa palautteisiin liittyen opintoja. Ryhmäkoot ovat todella suuria (~40/hlö/ryhmä) ja esim softatunneilla opettaja ei edes pääse ahtaissa luokissa kulkemaan opiskelijoiden välissä. Ihan oikeasti Suosittelen lämpimästi sijoittamaan rahat viisaammin esim workshoppeihin, softakoulutuksiin tai mihin tahansa muualle.. Nuoria opiskelijoita suosittelen suoraan hakemaan alan oikeisiin kouluihin... Toki mikäli on 3500 rahaa ja halua sijoittaa harrasteluun niin fine by me, teinhän itsekkin saman mokan 😄

      • OhoiOhoi

        Paljon poissaoloja, tehtävät tekemättä ja muutenkin hankalaa kaikki. Taitaa olla ylipäätään väärä ratkaisu opiskella yhtään mitään. En ole koskaan ollut missään koulussa, jossa kotitehtäviä yms lähetettäisiin postilla perään. Minulla oli lääkärintodistus, kun poissaoloni ylittyivät ja todistuksen kyllä sain. Mielestäni on ihan oikein, että todistuksen saa vain, jos on edes jotenkin osallistunut. Meidän ryhmästä yhdellä opiskelijalla oli paljon poissaoloja, mutta hänkin sai todistuksen siltä osin kuin oli mukana. Meillä oli myös useana päivänä, erityisesti workshopeissa, useampi opettaja yhtä aikaa. Opiskelijoita oli 27. Taitaa vain olla niin, että jos kaikkeen elämässä on negatiivinen suhtautuminen niin hommat menee aina pieleen. Ei missään koulussa saa todistusta olemalla poissa, jättämällä tehtävät tekemättä jne. Järki käteen.


      • diibadaapapa

        Koulun edustajat täällä sen kun mussuttavat


      • hmmmmmmmmm

        Hakekaa oikeisiin kouluihin niin saatte oikeaa opetusta. Tuolla istuminen oli pelkkää rahan ja ajan tuhlausta.


    • Mannikki

      Onko kenelläkään kokemusta Graafisen suunnittelun linjasta, kuinka paljon otetaan opiskelijoita ja kuinka paljon on yleensä hakijoita ??

      Kiitos etukäteen, olen hakenut kyseiseen tutkintoon.

      • graff

        Voi olla myöhäistä sun osalta, mut vastaan kuitenkin tulevia hakijoita varten. Graafisen suunnittelun linja oli innostava ja mielenkiintoinen, mutta kuten nimimerkki huonoin_valinta_ikinä (luultavasti ollaan oltu samalla kurssilla, kommentit vaikuttaa paljon meidän ryhmän loppukommenteilta) jos sulla ei ole perusosaamista Adoben softista niin aika työn saat tehdä. Toisaalta, jos sulla on jotain osaamista, tulet tylsistymään softa-tunneilla kuoliaaksi. Hyvä puoli toki siinä on se, että niitä ohjelmistoja opeteltiin tosi vähän, että oma työ ratkaisee molemmissa tapauksissa.
        Opettajat oli tosi jees ja ilmapiiri opetuspäivillä oli aina ihan mahtava. Koulutus oli hauska, kotitehtävät tuotti älyttömästi päänvaivaa kun sun olisi pitänyt käyttää ohjelmistoja, joihin sua ei oltu välttämättä vielä perehdytetty yhtään, toisten töitä ei matkan varrella päässyt näkemään ollenkaan ellei sitten tehnyt kavereiden kanssa jotain diiliä. Tuntui, että kaikki olivat aika epävarmoja viimeisen kerran portfolioesityksissä juuri sen vuoksi - kurssi oli lopussa, etkä tiennyt oletko tosi hyvä vai ihan paska suhteessa muihin kurssilaisiin.
        Hakijoita oli ilmeisesti meidän kerralla niin paljon, että kaikki eivät päässeet ja luokka tosiaan oli viimeistä nurkkaa myöten täynnä. Yksilöllinen opetus jäi kyllä siinä 40 hengen ryhmässä ihan täysin niiden tehtävien palautteisiin ja silloinkaan ei tietysti mitään kysymyksiä yms. ollut mahdollista esittää kun vaan paperilapun sai käteen.

        Kokemus oli hauska, opin paljon johtuen omasta aktiivisuudesta, mutta uudestaan en rahojani tuhlaisi. Paremman opin ohjelmistoihin saat muualta, innostuneisuuden ja inspiraation HDS:stä.


      • verppula

        Paremman opin tosiaan saa muualta ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että innostuksenkin saa muualta. Opettajista näki jo alkuunsa, ettei homma voisi vähempää kiinnostaa. Tunnelma latistui täysin.


    • ettänäin1

      onpa hassua että kaikki tässä ketjussa olevat positiiviset kommentit kuulostavat siltä kuin olisivat saman ihmisen kirjoittamia.... hmm....

    • Hallintotäti

      Siskoni opiskeli hds:ssä lukion jälkeen kun ei suoraan päässyt yliopistoon, eikä suosittele. Markkinointi ja todellisuus eivät kohdanneet ja kuten täälläkin on jo sanottu, hds ei ole virallinen tutkintoja myöntävä taho. Se ei myöskään siis noudata esim akateemisesti hyväksyttyjä opetussuunnitelmia tai johtosääntöä, joka velvoittaisi ristiriitatilanteissa. Opiskelija on hyvin yksin, jos kokee, että ei saa mitä on luvattu.

      Olen itse koulutusalalla ja suosittelen niinkin perinteisiä vaihtoehtoja kuten ammattikoulua (esim visualistin tai ompelijan tutkinnon voi aikuisena opiskella hyvin joustavasti ja laadukkaasti) tai pitkään toimineiden ja hyväksi todettujen opistojen koulutuksia. Ne eivät ratsasta hienoilla nimillä, koska ei niiden tarvitse.

    • kaikkikiiltäväeiookultaa

      Ahneus kuultaa läpi

    • vievätvainrahat

      RAHASTUSTA!! VÄLTTÄKÄÄ TÄTÄ PULJUA!!!

    • sasssanna

      Niin on silkkaa rahastusta. "koulun" henkilökunta käy ahkerasti kirjoittelemassa kehuja eri keskustelupalstoille, ottakaa huomioon, kun luette näitä

      • jartzfem

        Mun tuttu oli opiskellu tuolla ja kun haki myöhemmin yhtä duunia, sai kuulla että häntä oli mustamaalattu koulun taholta. Miettisin kaksi kertaa kannattaako tollasten ihmisten kanssa olla tekemisissä


      • Daa

        Koulun toimari saanut tuomion syrjinnästä. Asenne kohdallaan? "Koulun mukaan mikään ministeriö ei myöskään valvo opetusta. Tämän vuoksi koulun toimitusjohtaja katsoi vastauksessaan, että laki yhdenvertaisuuden tutrvaamisesta ei koske tätä koulutusta."
        https://yle.fi/uutiset/3-8638853


    • tuttujuttumulle

      Design= muotoilu.
      Tarvitaanko siihen koulua oikeesti?
      Tämä on sellainen kurssiyhteiskunta ja rahat pois systeemi.
      Järjetöntä monissa hommissa.
      Mieti itse, tarvitsetko.
      Ota raaka-aine ja muotoile se. Se on siinä. Design.
      Jos tarvitset siihen koulua, mene.

    • OpintolainatPalo

      Rehellinen mielipiteeni HDS:ista :

      Suututtaa tällä hetkellä ihan älyttömän paljon, nimittäin "valmistuin" juuri joulukuussa kyseisestä koulusta visualistiksi. Se 3600€ matkustus yms. kulut menivät hyvin pitkälti hukkaan, sillä opetus ei juurikaan vastannut odotuksia.
      Oli tietysti hyviäkin opetuspäiviä ja jotkut opettajat oikeasti opettivat jotain uutta, mutta suurin osa oli samojen asioiden toistelua ja muuta turhanpäiväistä jorinaa. Käytäntöä oli suhteellisen vähän ja 30 naisen kanssa kilpaa huutaen jonkin kattauksen suunnittelusta ei opeta kenellekkään yhtään mitään. Kotitehtävä saa "läpi" vaikkei omistaisi minkäänlaista visuaalista silmää, ja näin ollen osa tutkinnon suorittaneista ei todellisuudessa ole millään tapaa visuaalisesti taitavia. Lisäksi opetussuunnitelma lupasi mm. kalligrafian opintopäivää mitä ei meillä koskaan toteutunut, emmekä saaneet minkäänlaista pahoittelua siitä, että se vain "katosi" suunnitelmasta.
      Näin jälkeenpäin kun olen yrittänyt tavoitella koulua mm. siitä asiasta, että miksi kalligrafian opinnot hävisivät meiltä mutta nyt he mainostavat kyseistä koulutusohjelmaa nimenomaan kalligrafian opintopäivällä, niin he eivät vastaa sähköposteihin tai puheluihin.
      Täyttä rahastusta ja täysin ostettu "tutkinto" millä ei oikeasti juurikaan ole arvoa, ellet koulun kautta pääse palkattomien harjoitteluiden siivittämänä alojen firmoihin jotka sijaitsevat pääosin Helsingissä.
      Jos saisin valita uudelleen, niin en kävisi kyseistä tutkintoa. Toivon tosiaan, että joku joka harkitsee kouluun menemistä, harkitsisi uudestaan.
      Ainiin, oli myös huvittavaa kuunnella kanssaopiskelijoiden hehkutusta siitä, kuinka he "pääsivät" tähän kouluun, vaikka todellisuudessa KAIKKI ketkä hakevat todennäköisesti myös pääsevät. Kyllä heille raha kelpaa.
      Toivottavasti kaikki linjat tuossa koulussa eivät ole yhtä kuraa kuin tämä "Visuaalinen markkinointi".

      • Anonyymi

        Valmistuttiin näköjään samasta tutkinnosta samaan aikaan ja ihan samat fiilikset jäi! Kalligrafiaa odotin todella paljon ja sitä ei sitten koskaan tullutkaan! Lisäksi muistan yhdenkin luennoitsijan joka oli olevinaan niin iso guru yms. mutta sitten ei ollut valmistautunut mitenkään opetusta varten! Puolet materiaaleista oli kotona ja yritti opettaa värioppia, josta ei tiennyt edes tuon taivaallista. Käyttäytyi myös todella asiattomasti opiskelijoita kohtaan ja muun muassa tiuski näille. Tosi moni luento oli muutenkin sellainen, että samat asiat olisit voinu lukea wikipediasta. Ja piti olla kukkaworkshop loppuvuodesta, mutta lopulta saatiin vaan kasa kuivia heiniä ja lyhteitä mistä piti jotain väkertää?!?? Mitä pidempään tuolla opiskeli sen huonommaks se meno jotenki meni.


    • Oikeesti

      Menin markkinoinnin lankaan ja mietin et saisin kätevästi tutkinnon muotialalta Helsinki Design Schoolista. MUTTA tota "tutkintotodistusta" ei todellakaan kannata näyttää missään! Mulle on lähinnä naureskeltu ja pidetty rikkaana penskana jollei oo ollut lahjoja päästä muualle opiskeleen

    • taitelija

      Suosittelen Aalto avoin kursseja.Valokuvauskurssi ja PS, maksa 70e 3 kk ja kuka vaan voi mennä opiskelemaan, saa samat jutut pienemällä rahalla:).Tähän koulutuksen voi mennä kun joku osta lahjaksi tai ei pääse Taite korkeankoulun, vara vaihtoehto. Ihmiset kenella ei ole rahalla väli ja haulua harrastella on tämä koulu hyvä vaihtoehto, paremapa kun istuu kotona.

    • Anonyymi

      Onko joku tullut valituksi nyt alkaneeseen muotisuunnittelijan tutkintoon? Vai onko tuo koulutus alkanut lainkaan? Itselleni ei ilmoitettu haun tuloksesta mitään.

    • Anonyymi

      Taiteen maisteria (graafinen suunnittelija) ei hyväksytty valokuvauksen opiskelijaksi. Jännä!
      Eli kouluun ei pääse ”pelkällä rahalla” 🤷🏻‍♂️

      • Anonyymi

        Ehkä se oli sun onni, ettet päässyt opiskelemaan. Itselläni ei valitettavasti ole mitään positiivista kerrottavaa myöskään ko. koulusta. Harmittaa, että meni rahat kankkulan kaivoon. Olen graafisesta suunnittelusta valmistumassa ja jo alusta lähtien ihmetyttänyt koko touhu. Jos koulutuksen idea on ainoastaan käydä läpi Adoben ohjelmistoja, niin sen voisi kyllä tuoda esiin jo koulutusta aloittaessa. Kun ryhmässä on täysin aloittelijoita sekä kokeenempia Adoben käyttäjiä, on aika turhauttavaa istua tunneilla, kun osaa jo asiat. Eipä jäänyt käteen yhtään mitään. Kannattaa lukaista hyvä kirjoitus googlen arvosteluista.


      • Anonyymi

        Onneksi et tuhlannut rahojasi tähän kouluun! Hintalaatusuhteella kannattaa mennä mieluummin avoimen yliopiston kursseille, itselläni ei kovin montaa hyvää sanaa ole HDSstä.


    • Anonyymi

      Hei, nostan tätä ketjua. Talvi 2020-2021 "opiskelua" takana! Älkää hakeko tähän kouluun. Se on pelkkää rahastusta! Mikään ei toimi, varsinkaan nyt korona-aikana. Olemme tekemässä kirjallista valitusta ryhmämme kesken ja haluamme edes osan rahoistamme takaisin. Olemme opiskelleet jo suurimman osan vuoden mittaisesta opinnoista ja saaneet vain yhdestä tehtävästä arvostelun. Opettajat ovat kyllä hyvä, mutta eivät opettajia eivätkä mistään koulun asiasta ajan tasalla. Koulu ei ota mistään vastuuta, ei vastata puheluihin eikä viesteihin. Aivan törkeää rahastusta!!

      • Anonyymi

        Hei, täälläkin yksi joka aloittanut opinnot 2020 syksyllä. Teimme kirjallisen valituksen, vastauksia on kyllä tullut hitaasti mutta todella passiivisagressiivisia sekä hyökkääviä kaikilta osin. Jospa tälle saataisiin jokin tolkku, kun joku muukin ryhmä laittaa viestiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, täälläkin yksi joka aloittanut opinnot 2020 syksyllä. Teimme kirjallisen valituksen, vastauksia on kyllä tullut hitaasti mutta todella passiivisagressiivisia sekä hyökkääviä kaikilta osin. Jospa tälle saataisiin jokin tolkku, kun joku muukin ryhmä laittaa viestiä.

        Oletteko jo saaneet vastauksia? Meidän ryhmä ei ole. Vaaditaan opiskelijoiden pitävän päivämäärät ja itse ei huolehdita mistään!

        Vielä kerran sanon kaikille että ÄLKÄÄ HAKEKO HELSINKI DESIGN SCHOOLIIN!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko jo saaneet vastauksia? Meidän ryhmä ei ole. Vaaditaan opiskelijoiden pitävän päivämäärät ja itse ei huolehdita mistään!

        Vielä kerran sanon kaikille että ÄLKÄÄ HAKEKO HELSINKI DESIGN SCHOOLIIN!

        Mielenkiintoista


    • Anonyymi

      Keskustelujen perusteella vaikuttaa siltä että ei saa rahalle vastinetta. Ei jatkoon tämä koulu!

    • Anonyymi

      Opettajana ollut Anssi Kähärä (grafian pj) itse opetuksensa lomassa nauroi koululle! Kertoo tosi paljon paikasta. Hän kehotti ihmisiä hakemaan kunnon kouluihin, koska Helsinki Design Schoolin opiskelijoita ei hyväksytä edes Grafiab jäseniksi :D :D

    • Anonyymi

      Koulun facemainokset pyörivät syötteessäni ja kirjoitin mainoksen alle, että kannattaa googlata koulun käyneiden kokemuksia ja miettiä tarkkaan hakemista.

      HDS blokkasi minut ja en näe enää sivuja laisinkaan. Jos yrityksessä toimitaan näin, niin herää kysymys, mitä yritetään piilotella? Mikäli salattavaa ei olisi, olisi viedtiini vastattu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe