Tiedän että kissanpentujen suositeltu luovutusikä on 12 viikkoa ja siitä olen valmis muistuttamaan yhtä sun toista pennunmyyjää, mutta olen päättänyt ottaa omakseni hieman alle 11-viikkoisen kissanpennun.
Kävin tietenkin tutustumassa pentuihin ensin. Emo ja pennut olivat terveitä ja söivät hyvin, pennut olivat vilkkaita ja itsenäisiä. Selkeästi valmiita uusiin seikkailuihin. Pennulla on luonani aikuinen kissakaveri joka voi opettaa isojen kissojen tavoille, jos jotain elämän ja kuoleman tasolla oleellista jäi oppimatta tuon n. viikon liian aikaisen luovutuksen vuoksi.
Pelkään kuitenkin tunnustaa tämän asian muille kissanomistajille koska luovutusikä on sellainen aihe jonka maininta saa aina järjettömän paskamyrskyn aikaiseksi.
Luovutusikä on yksilöllinen
6
160
Vastaukset
- riiviö"
Minäkin otin pennun 10-viikkoisena ja ihan kelpo yksilö kasvoi.
- Teoria
Tietenkin kehityksessä on merkittäviä eroja, kun jokainen kissanpoika on yksilöllinen, eli et tee oikeasti mitään laitonta jos joudut ottamaan pennun pari viikkoa ennen kuin se olisi sopivaa. Sinuna kyllä vielä tarkkailisin miten miettimäsi pentu osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa muiden sen sisarusten ja emon kanssa, että se sitten osaa tulkita nykyistä kissaasi oikein ja toimia vähän laumassa.
Tuli meillekkin joskus ihan parin viikon ikäinen kissanpoika (äiti pelasti sen juopolta joka oli vienyt pennun pyöräreissulle ulos huonolla ilmalla, eikä sitten enää muistanutkaan mistä oli sen napannut, että olisi voitu viedä emonsa luo). Kissasta tuli aikuistuttuaan meillä ehdottomasti sellainen millainen kissan kuuluu olla, osasi käyttäytyä kaikinpuolin, ei ollut väkivaltainen ihmisiä kohtaan ja oli hyvin ihmisrakas. Vaikka siitä ruikutetaan loputtomiin, että luovutusikä on 100% noudatettava, niin se miten uusi omistaja itse kasvattaa ja hoitaa kissaa myös vaikuttaa valtavasti siihen että tuleeko niitä kuuluisia ongelmia kuten merkkailua ja muuten huonoa käyttäytymistä. - P. A. Atero
Jos kissanpentu luovutetaan liian aikaisin se on verrattavissa eläirääkkäykseen, joka ON laitonta. Eläinsuojelulaki kieltää eläimen fyysien ja henkisen vahingoittamisen.
- TutkijaProfezori
uusimman tutkimuksen mukaan ei pitäs luouttaa lta 14-15 viikkosta
- mykittens
Aiheesta kissan luovutusikä on tälläkin palstalla väännetty monen monta kertaa väsymykseen asti, joten itse en aio enää alkaa tuulimyllyjä vastaan taistelemaan eli riitelemään. Haluan kuitenkin mainita omasta kokemuksestani sen, että omista kissoistamme on 4 meille pentuikäisenä tullut.
Näistä pennuista kaksi oli alamittaisia eli alle luovutusiän 12 viikkoa, ja ainoastaan näillä kahdella kissalla on ollut erilaisia käytösohäiriöitä esimerkiksi aggressiivisuus, eroahdistus, epäsosiaalisuus muita kissoja kohtaan ja sisäsiisteysongemat. En tiedä että johtuuko liian varhaisesta vieroituksesta, mutta molemmilla on ollut myös ongelmia syömisen kanssa mm. oksentelua ja hurjaa nirsoilua.
Luovutusikäisinä meille kotiutuneista toinen oli 12-13 viikkoinen ja toinen muutaman kuukauden ikäinen. Näistä kissoista ensin mainittu oli asialliselta kasvattajalta saatu ja toinen maaseudulta löydetty ulkokissan pentu. Molemmat olivat jo pennusta saakka sosiaalisia, helppoja käsitellä ja kokolailla ongelmattomia tapauksia vanhuuteen saakka.
Oma kantani siis jo omakohtaisen kokemuksen takia on, että kannattaa ottaa mieluummin vähän vanhempi kuin liian nuori pentu. - JosEiKestäRevetköön
nyt ei tarvitse vedota mutu:uun kun asia on tutkittu ja oikea luovutusiän alaraja löydetty. Näille intto väittelyille siis voidaan laittaa piste
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?2453458Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset4872988Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3992475- 5312204
- 992039
- 81574
- 2571355
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.311300Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut391067Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41962