Kissanpennun kanssa matkustaminen

matkamiesnainen

Minun pitäisi matkustaa n. 5h matka junassa kahden 3kk ikäisen kissan kanssa. Minulla on niille yhteinen kantolaukku ja molemmille omat valjaat. Pitäisikö pennut pistää matkan ajaksi valjaisiin (eivät ole koskaan aiemmin niitä käyttäneet)? En tiedä miten viihtyvät valjaissa, saavatko niistä heti traumoja jos ne matkaksi laittaa.. Mutta toisaalta jos eivät ole valjaissa niin en uskalla matkalla avata kantolaukkua lainkaan etteivät pomppaa ulos, ovat kuitenkin melkoisen vilkkaita yksilöitä.

Laukun pohjalle aion laittaa sanomalehtiä ja pyyhkeen. Mukaan otan pieniä muovipusseja siltä varalta että sattuu isompi vahinko, ettei kanssamatkustajien tarvitse siitä kärsiä. Voiko tälläiset (tietenkin hyvin suljetut) pussit jättää junan roskikseen vai kuljetanko mukanani muualle?

Aion ottaa mukaan myös vesikulhon ja sen täyttämistä varten vesipullon. Ruokaa ei kai tarvitse antaa noin lyhyen matkan aikana?

Oliko siinä kaikki mitä kissan kanssa matkustaessa pitää muistaa? En ole koskaan ikinä matkustanut minkäänlaisen eläimen kanssa joten olen vähän hermostunut. Haluaisin että kisujen matka olisi rauhallinen ja etteivät ne saisi mitään traumoja. Joutuvat kuitenkin tekemään tämän matkan lähes välittömästi "lapsuudenkodista" vieroituksen jälkeen eivätkä ole ehtinyt minuun kiintymään niin en tiedä miten hyvin osaan olla pienille turvaksi.

4

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissallinen

      Vaikea sanoa, miten kisut käyttäytyvät matkalla. Oma aikuinen kissa huutaa jo eläinlääkärille viedessä lähes koko ajan. Mutta voihan olla, että kisuilla on seuraa toisistaan eivätkä niin paljon osaa pelätä.

      Luulisin että ruokaa ei kannata alkaa antamaan matkan aikana, mutta vettä kannattaa tarjota.

      Voiko niihin valjaisiin sotkeutua, jos kisut kovin vilkkaasti liikkuvat siellä kantolaukussa? Onko erilliset valjaat, joihin laitetaan hihna erikseen, vai onko valjaat ja hihna samassa? Jos on erilliset valjat ja hihnat, niin laukkua avatessahan silloin kannattaa vasta laittaa se hihna.

      Matkustatteko tavallisessa matkustajavaunussa, vai onko se joku erillinen junavaunu jossa on muitakin lemmikkejä?

      Itse en ehkä jättäisi junaan niitä roskapusseja, vaan veisin jonnekin muualle roska-astiaan.

    • itsellänikin

      Älä juu ruokaa anna, jompikumpi saattaisi oksentaa jos kärsii matkapahoinvoinnista. Tuskin varmaan söisivätkään kun ympäristö ei ole siihen otollinen junassa.

      Pyydä kasvattajaa totuttamaan ne valjaisiin, muuten ne saattavatkin traumatisoitua jollainlailla ennen kuin pääsevät sinun luoksesi, sillä jotkut kissat eivät totu niihin koko elämänsä aikana. Matkustavia pentuja ei paljoa pysty rauhoittelemaan jos ne eivät tunne sinua, mutta anna niiden haistella sinun kättäsi jostain kantokopan raosta. Ääntä sinun on varmaan turha käyttää vielä rauhoittaaksesi niitä.

      Olet panostanut hyvin tähän matkaan, muistathan että kotisi tulee olla täysin valmis stressaantuneita kissoja varten, ei kannata pitää mitään kolinaa sen jälkeen kun pääsette kotiin pariin tuntiin, että pennut saavat pienen hengähdystauon kaikista äänistä ja pääsevät tottumaan uuteen kotiinsa ja sinuun rauhassa. Siivoa jos pitää ja laita jotain ruokaa valmiiksi itsellesi illaksi ennen kuin lähdet pieniä hakemaan.

    • kissamatkustaja
    • kissan kanssa matkaillut

      Olen varmaan myöhässä vastaukseni kanssa, mutta muille tiedoksi.

      Kaksi 3 kk ikäistä pentua pärjäävät hyvin koko 5 tunnin matkan kuljetusboxissa. Eivät tarvitse ruokaa eivätkä juomaa. Melko varmasti eivät pissi eivätkä kaki matkan aikana. Valjaita ei matkaan tarvita, sillä pennut on syytä pitää boxissa koko ajan, koska ne eivät vielä tunne sinua ja muutenkin. Tosin olen kerran nähnyt kissan matkustavan isäntänsä polvella tuntikausia. Mutta yleensä kissat on viisainta pitää boxissa matkan ajan jo senkin vuoksi, että lemmikkivaunussa tavallisesti on muitakin lemmikkejä.

      Junamatkat kissojen ja koirien kanssa tehdään aina lemmikkivaunussa. Lemmikki tarvitsee oman matkalipun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe