Järkkäri vasta-alkajalle

Henkka

Valokuvaus on alkanut kiinnostamaan toden teolla, ja olen sellaisen käsityksen saanut, että paras ratkaisu budjettini huomioon ottaen olisi käytetty filmijärjestelmäkamera.

Rahaa olisi siis käytettävissä n. 300e, johon pitäisi irrota perusrunko joka olisi sitten harrastuksen edetessä laajennettavissa ja siihen linssi, käytettyjä ja uusia saa ehdotella.

28

9264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charley B

Komi Oy toi (2002/2003) täysin käsisäätöistä 28 - 70 mm zoom objektiivilla varustettua Braun SR 2000 järkkäriä Suomeen. Hinta oli silloin 250 €. Kannattaisi ehkä kysellä heiltä kameran ominaisuuksia, tämänhetkistä hintaa ja kameran saatavuutta.

• SonjaO

Ihan hyvän käytetyn tuolla 300 e saa. Kannattaa katsella kameraa oikeastaan kolmen suosituimman joukosta, eli Nikon, (Konica) Minolta ja Canon (näissä se hyvä puoli, että niihin saa käytettynä objektiiveja ja muuta sälää). Seuraava kysymys onkin, haluatko automatiikkaa ja kuinka paljon vai haluatko opetella kuvaamaan täysin manuaalisella kameralla?

• Henkka

Tarkoituksena olisi, että kameralla pystyisi hoitamaan mahdollisimman paljon manuaalisesti, ihan noin kuvaajana kehittymisen vuoksi. Olen ymmärtänyt, että aloittelijalle paras valinta olisi kiinteäpolttoinen objektiivi(50/1.8 esim.) monipuolisuutensa/zoomeihin verrattuna paremman kuvanlaadun vuoksi.

Eli ongelmaksi jää rungon valinta, valinnanvaraa näkyy olevan suht paljon ja jokaisen suositellessa eri laitetta tälläinen aloittelija tuntee olevansa hyvin pitkälti hukassa, eli päteviä saa ehdotella.

Mites tämä Canonin 300v, uutena irtoaisi alle 400e zoomin kanssa, jonka luultavasti vaihtaisin kiinteäpolttoiseen, joten kiinnostaisi tietää kameran laadusta ja zoomin jälleenmyyntiarvosta.

• SonjaO
        Henkka kirjoitti:

Tarkoituksena olisi, että kameralla pystyisi hoitamaan mahdollisimman paljon manuaalisesti, ihan noin kuvaajana kehittymisen vuoksi. Olen ymmärtänyt, että aloittelijalle paras valinta olisi kiinteäpolttoinen objektiivi(50/1.8 esim.) monipuolisuutensa/zoomeihin verrattuna paremman kuvanlaadun vuoksi.

Eli ongelmaksi jää rungon valinta, valinnanvaraa näkyy olevan suht paljon ja jokaisen suositellessa eri laitetta tälläinen aloittelija tuntee olevansa hyvin pitkälti hukassa, eli päteviä saa ehdotella.

Mites tämä Canonin 300v, uutena irtoaisi alle 400e zoomin kanssa, jonka luultavasti vaihtaisin kiinteäpolttoiseen, joten kiinnostaisi tietää kameran laadusta ja zoomin jälleenmyyntiarvosta.

Kyllä minä satsaisin parempaan vempaimeen. Nopealla selauksella esim. Canon EOS 5 rungon saa käytettynä 300 e ja siihen tuollaisen 50mm/f1.8 n. 100 e eli yhteensä 400 euroa ja sinulla on puoliammattilaisrunko loistavalla 50mm objektiivillä.

• EOS 300 V
        Henkka kirjoitti:

Moro,

mulla on ollut kohta vuoden päivät EOS 300 V peruszoomilla. Ostin siihen lisäksi patteri/pystykuvauskahvan (BP-220).

Loistava peli ekaksi järkkäriksi. Nopeutta riittää (2,5 kuvaa / s.) ja ote on jämäkkä patterikahvan kanssa. Kaikki säädöt voit hoitaa manuaalisesti, lisäksi puoliautomaattiset ja täysautomaattiohjelmat.

Ei mitään valittamista. Itse maksoin runko obj. setistä uutena 299 euroa ja se oli pohjahinta kotimaassa viime talvena.

Ulkomailta suosittelen http://www.ny-camera.com kauppaa, sieltä saa hiukan halvemmalla.

• keijo
        Henkka kirjoitti:

*Mites tämä Canonin 300v, uutena irtoaisi alle 400e zoomin kanssa, jonka luultavasti vaihtaisin kiinteäpolttoiseen, joten kiinnostaisi tietää kameran laadusta ja zoomin jälleenmyyntiarvosta.*

Kamera on laadultaan surkea.
        Zoom luokitellaan ongelmajätteeksi, mutta paikallinen kierrätyskeskus saattaa ottaa sen vastaan ilman käsittelymaksuja.

• Tunteella
        keijo kirjoitti:

*Mites tämä Canonin 300v, uutena irtoaisi alle 400e zoomin kanssa, jonka luultavasti vaihtaisin kiinteäpolttoiseen, joten kiinnostaisi tietää kameran laadusta ja zoomin jälleenmyyntiarvosta.*

Kamera on laadultaan surkea.
        Zoom luokitellaan ongelmajätteeksi, mutta paikallinen kierrätyskeskus saattaa ottaa sen vastaan ilman käsittelymaksuja.

Hei kumikeijo,

omistatko edes kameraa? Pidä murinat omassa mahassasi jos sulla ei ole mitään sanottavaa.

Kateus on kamala asia, se syö ihmistä rotan lailla.

• Alex-Reg

Moi !

Valinnan varaa on valtavasti;

Canon: AE-1, FTb, ja pari erinomaista kiinteäpolttovälistä lasia, tai vanhempi eos (6xx) maksaa enemmän mutta voi jatkossa kasvattaa digin suuntaan.

Nikon: Nikkormant, FM, FE, ... ja pari hyvää kinteäpolttovälistä lasia, tai vanhempi automaattitarkenteinen runko esim f60.

Minolta, mainioita pelejä, en tunne tarkkaan.
      Olympus, OM1, 2, 3, 4. Kaikki erinomaisia filmijärkkäreitä, vilpittömästi suositeltavissa.

Pentax, kierrerungot (sp, es, ...) tai bajonettiversiot (KM, KX, K2, MX, varauksin ME). Laaja ja laadukas optiikkavalikoima. Ei voi tässäkään paljon pieleen mennä.

Lisäksi jos sopivaan hintaan saa niin Contax tai Yashica voivat olla ok.

Valinnanvaraa on todella runsaasti, kunhan ei sekoa johonkin huonovalovoimaiseen vanhaan zoom-optiikkaan niin tulosta tulee helposti.

--

• Johananes

Moi.

Jos olet ensimmäistä järkkäriä hankkimassa suosittelen lämpimästi ns vanhanaikaista manuaalirunkoa. Ei siis autofokusta (AF) vaan etäisyys säädetään objektiivistä. Samoin aukko. Tämä siksi, että nykyisten (esim EOS 300 ja Nikon F70) automaattijärkkärien manuaalikäyttö on todella hankalaa! Tai sitten olen vain yksinkertaisesti kalkkis.

Regillä oli hyvät argumentit. Hiplaile kameroita ja ota se mikä tuntuu parhaalta. KAIKILLA saa hyviä kuvia, kun vain vähän keskittyy.

• ...................

että Canon EOS 300V tai EOS 3000V voisivat olla ko. hintaluokan parhaita kameroita (hintatasoa katsoessa mietin, että digikameraa et ole näköjään hakemassa?). Molempien pitäisi irrota alle 300 €:lla nykypäivänä.

Noista ehkä 300V on edistyneempi kuin 3000V (lisänä mm. syväterävyyden säätö - tosi hyvä muotokuvia otettaessa). Molemmat kuitenkin sopivat aloittelijalle ja niihin on helppo hankkia lisäosia taitojen karttuessa.

Jos asut pääkaupunkiseudulla, käyppä kysymässä Mr Kamera-nimisestä käytettyjen kameroiden kaupasta hintoja. Voit saada hyvän kameran jopa vielä edullisemmin. Nykyisen digibuumin aikana liikkeeseen kuulemma tuodaan jopa alle kk:n vanhoja filmijärkkäreitä, joten kaupasta voisi löytyä melkein uusi kamera helposti n. 30% alennuksella. Kävin itse jututtamassa kauppiasta jokin aika sitten.

Ai niin, noissa molemmissa kameroissa tulee mukana perusobjektiivi 28-90mm. Canonin EF-sarjaan kuuluu paljon erilaisia objektiiveja (käy selaamassa Canonin nettisivuja niin näet mallit: www.canon.fi)

Mulla itselläni on kohta vuoden ollut käytössä Canon EOS 300V ja erittäin tyytyväinen olen ollut :)

• Unohda kaikki AF-rungot, jos haluat edullisesti laadukasta optiikkaa, tai jos haluat kuvausparametrien helppoa säätöä manuaalisesti. Esim. otsikon rungossa on kyllä käytettävissä sekä valotusaika-automatiikka, että aika aukko-automatiikka, mutta täysin käsisäätöinen kuvaus tapahtuu täsmälleen samoin kuin rungoissa joissa ei automatiikkaa ollenkaan.
      Kun autofocusta ei ole, laatulasit ovat huomattavasti edullisempia ja niitä on käytettynä saatavana vaikka kuinka paljon.
      Lisälaitevalikoima otsikon rungolle on takuulla yksi kamerahistorian laajimpia. Runkohan on pisimpään koskaan sarjavalmistuksessa täysin muuttumattomana ollut peli. Pelkästään sen seikan jo pitäisi asettaa runko vakavasti harkinnan alle, kun mietit mitä kannattaa ostaa. Ko. runko tunnetaan ympäri maailman varsinaisena workhorsena.

• SonjaO

Niin, eipä paljon parempaa vempainta voi ehdottaa, mutta nykyään kun kaikki haluavat muoviEOS:n. Tuollaisen kun saa alle 150 e 50mm/1.7 objektiivilla, joten jää vielä rahaa ostaa filmiä.

• SonjaO kirjoitti:

Niin, eipä paljon parempaa vempainta voi ehdottaa, mutta nykyään kun kaikki haluavat muoviEOS:n. Tuollaisen kun saa alle 150 e 50mm/1.7 objektiivilla, joten jää vielä rahaa ostaa filmiä.

...ne haluaa, mutta ei siinäkään mitään väärää ole. Itsellänikin on myös muovi-EOS, tai oikeammin muovi-Maxxum (ihan sama asia) ja sitä tulee käytettyä nopeissa tilanteissa (vaikkapa huvipuistot) joissa ei ole aikaa/halua säätää joka asiaa, mutta entäs sitten kun tarttis saada syväterävyys just sille "oikealle" alueelle? Tai pitää saada kuvattua käsivaralta puolipimeässä ilman salamaa? Silloin on kiva kaivaa laukusta kohtuuhintaista valovoimaa rungon nokalle. Ei tarvitse aina turvautua siihen tonniseen (ja ylikin) filmiin. Niissä kun tulee jotain kummia rakeita aina kaupanpäälle :)
        Toki sitä valovoimaa saa mihin tahansa eosiin, mutta se maksaa.
        Jos x-700 jotakuta kiinnostaa, eikä sellaista muuten tahdo löytyä, kannattaa ottaa yhteyttä yllekirjoittaneeseen. Osoite on: [email protected].

• Sirkkeli
        Turhis kirjoitti:

...ne haluaa, mutta ei siinäkään mitään väärää ole. Itsellänikin on myös muovi-EOS, tai oikeammin muovi-Maxxum (ihan sama asia) ja sitä tulee käytettyä nopeissa tilanteissa (vaikkapa huvipuistot) joissa ei ole aikaa/halua säätää joka asiaa, mutta entäs sitten kun tarttis saada syväterävyys just sille "oikealle" alueelle? Tai pitää saada kuvattua käsivaralta puolipimeässä ilman salamaa? Silloin on kiva kaivaa laukusta kohtuuhintaista valovoimaa rungon nokalle. Ei tarvitse aina turvautua siihen tonniseen (ja ylikin) filmiin. Niissä kun tulee jotain kummia rakeita aina kaupanpäälle :)
        Toki sitä valovoimaa saa mihin tahansa eosiin, mutta se maksaa.
        Jos x-700 jotakuta kiinnostaa, eikä sellaista muuten tahdo löytyä, kannattaa ottaa yhteyttä yllekirjoittaneeseen. Osoite on: [email protected].

Mitä mieltä MINOLTA 7000:nesta mulla olisi semmoinen ylimääräisenä tupla zoomilla ja salamalla.

• canonisti

Hei!

Lueppas tuota pikku-ketuttarelle vastattua postia...siinä paljon asiaa monelta kantilta :)

• Heipä hei!

Katso vaan minulle osoitettua postia, sitä tuli rutkasti ja mielipiteitä jaettiin suuntaan ja toiseen. Lopuksi ostin canonin eosin ja tyytyväinen olen ollut. Valokuvauskurssilla käymme läpi perusteita, eikä canonissa ole vaikeita käsisäätöjä - sehän on ainoastaan yksi vivun vääntö ja pääset täysin manuaaliseen säätämiseen. Toisaalta, joskus...pitää ottaa nopeasti hyviä kuvia ja silloin automatiikka on ollut paikallaan, etenkin , kun olen vielä aloittelija. Olen huomannut että tärkeintä on kuitenkin se, miten rajaat kuvan,sommittelet sen, säädät syväterävyyden, valon jne.... Jollain on "silmää" valokuvaamiselle ja jollain sitä esteettistä silmää ei niinkään ole. Harjoitella voi toki kaikkea, mutta jotkut pääsevät siinäsuhteessa helpommalla. Tärkeintähän on innostus ja hauskuus! Valokuvaus on harrastuksena todella mielenkiintoista ja mukavaa puuhaa :)
        Siitä vaan valokuvaamaan!!!

terveisin Pikku-ketutar

• mikkoWaari
        pikkuinen-ketutar kirjoitti:

Heipä hei!

Katso vaan minulle osoitettua postia, sitä tuli rutkasti ja mielipiteitä jaettiin suuntaan ja toiseen. Lopuksi ostin canonin eosin ja tyytyväinen olen ollut. Valokuvauskurssilla käymme läpi perusteita, eikä canonissa ole vaikeita käsisäätöjä - sehän on ainoastaan yksi vivun vääntö ja pääset täysin manuaaliseen säätämiseen. Toisaalta, joskus...pitää ottaa nopeasti hyviä kuvia ja silloin automatiikka on ollut paikallaan, etenkin , kun olen vielä aloittelija. Olen huomannut että tärkeintä on kuitenkin se, miten rajaat kuvan,sommittelet sen, säädät syväterävyyden, valon jne.... Jollain on "silmää" valokuvaamiselle ja jollain sitä esteettistä silmää ei niinkään ole. Harjoitella voi toki kaikkea, mutta jotkut pääsevät siinäsuhteessa helpommalla. Tärkeintähän on innostus ja hauskuus! Valokuvaus on harrastuksena todella mielenkiintoista ja mukavaa puuhaa :)
        Siitä vaan valokuvaamaan!!!

terveisin Pikku-ketutar

Ihmettelen kovasti kun et ole aikaiseksi saanut kuvaasi Zättigalleriaan Mikko Waari

• Kommenti

Tässä sen taas näkee, kun on pienet vehkeet pitää olla kallis kamera HAH HAH HAAAAAAAAAA!
      Mikä on kameran runko?
      Otetaank sillä rungolla niitä kuvia?
      Että viitsitte kinastella mikä on hyvä kameran runko, objetiivi määrää sen millainen kuva tulee, sekä sen lisäksi kuvaajan kuvaus taito.
      Olipa sitten miten halpa/kallis tai merkkinen tahansa.
      Itse olen kirjoista lukenut jotka jokin minua viisaampi ammattikuvaaja on kirjoittanut.
      Kameran runko on: Valotiivis musta filminsäilytrys laatikko.
      Onko joku nähnyt että otetaan kuvia pelkällä rungolla?

• HMJ

Tietenkin objektiivi, filmi ja kuvaajan taidot ratkeisee lopputuloksen, mutta koska filmipuolella on jonkinsortin ostajan markkinat niin kannattaa ostaa niin hyvä runko minkä löytää ja johon on varaa.

Esimerkiksi tämä paljon kehuttu Canon EOS 300 on kevyt muovirimpulaharrastajarunko, jonka säätimet ovat aika alkeelliset ja etsin on aika olematon. Sijoittamalla hieman enemmän rahaa saa käytetyn EOS 30 tai vastaavan jonka kuvaustuntuma ja säätimien toiminta on aivan toista luokkaa.

Nyt monet myyvät pilkkahintaan filmikameroitaan pois, jos nyt ostaa halvan perusmallin ja hetken päästä huomaa että olisikin pitänyt ostaa parempi ja tukevampi runko, niin vanhalle rimpulalle ei välttämättä löydä ostajaa. Kannattaa heti ostaa kunnon tavaraa. Toiosaalta 2 kamerarunkoa ei ole mitään välinehulluutta, monesti hyväkin olla useampi runko.

• AV-1
        HMJ kirjoitti:

Tietenkin objektiivi, filmi ja kuvaajan taidot ratkeisee lopputuloksen, mutta koska filmipuolella on jonkinsortin ostajan markkinat niin kannattaa ostaa niin hyvä runko minkä löytää ja johon on varaa.

Esimerkiksi tämä paljon kehuttu Canon EOS 300 on kevyt muovirimpulaharrastajarunko, jonka säätimet ovat aika alkeelliset ja etsin on aika olematon. Sijoittamalla hieman enemmän rahaa saa käytetyn EOS 30 tai vastaavan jonka kuvaustuntuma ja säätimien toiminta on aivan toista luokkaa.

Nyt monet myyvät pilkkahintaan filmikameroitaan pois, jos nyt ostaa halvan perusmallin ja hetken päästä huomaa että olisikin pitänyt ostaa parempi ja tukevampi runko, niin vanhalle rimpulalle ei välttämättä löydä ostajaa. Kannattaa heti ostaa kunnon tavaraa. Toiosaalta 2 kamerarunkoa ei ole mitään välinehulluutta, monesti hyväkin olla useampi runko.

Mitä vikaa on vanhoissa esim AV-1:n rungossa?
        Maksoin liikkessä rungosta vaivaiset 40€.
        Ei turvia säätimiä ja jonninjoutavia maisema, liike, ihmiskuvaus kuvake säätimiä.
        Jos aikoo oppia kuvaamaan, mielestäni vanhanaikainen runko olisi kaikein paras, tämänivän rungot kun on niin automatisoituja että kamera kertoo kaiken valmiiksi, eihän kuvaajan tarvitsae tietää kuin mikä on ON/OFF näppäin ja kamera hoitaa kaiken lopun.
        Mitä eneään rungossa on teknikkaa, sen herkempiä ne on hajoameen.
        Eräs kamerakauppia kertoi minulle äskettäin että oli myynnyt asjakkalle uuden EOS MARK II viikonpäästä asjakas toi rungon takaisin todeten:
        Olipa hyvä runko kun toimi peräti viikon: tarkkaa hintaa uudelle rungolle en muista mutta eikö se 6000€ hinnoissa pyöri?

• Alex
        AV-1 kirjoitti:

Ei turvia säätimiä ja jonninjoutavia maisema, liike, ihmiskuvaus kuvake säätimiä.
        Jos aikoo oppia kuvaamaan, mielestäni vanhanaikainen runko olisi kaikein paras, tämänivän rungot kun on niin automatisoituja että kamera kertoo kaiken valmiiksi, eihän kuvaajan tarvitsae tietää kuin mikä on ON/OFF näppäin ja kamera hoitaa kaiken lopun.
        Eräs kamerakauppia kertoi minulle äskettäin että oli myynnyt asjakkalle uuden EOS MARK II viikonpäästä asjakas toi rungon takaisin todeten:
        Olipa hyvä runko kun toimi peräti viikon: tarkkaa hintaa uudelle rungolle en muista mutta eikö se 6000€ hinnoissa pyöri?

Moi !

AV-1 ei ole oikein hyvä runko kuvaamisen opiskeluun. Aloittelijan kamerassa pitäisi olla täydet käsisäädöt ja mahdollisimman hyvä etsin.
        Lisäksi olisi suotavaa että mahdollinen myöhempi siirtyminen uudempaan teknologiiaan sujuisi mahdollisimman helposti. Tämä taas edellyttäisi optiikkojen yhteensopivuutta uuden tekniikan kanssa.

Samaan hintaluokkaan, muutaman kymmenen euroa, saa helpohkosti esimerkiksi Pentaxin kierrerunkoja joista ES/ESII ovat jopa tarvittaessa automaattivalottuksella varustettuja. K-bajonettirungot ovat sitten jo askeleen modernimpia, sieltä löytyvät mainiot KM, KX, K2 (myös automaatti) ja tietysti MX.

Eli en kyllä aloittelijalle (joka haluaa opetella valokuvausta) suosittelisi av-1:ä, enkä mitään samantyyppistä kameraa. Tässä ei ole kysymys iästä tai hinnasta vaan sopivuudesta.

--

• HMJ
        AV-1 kirjoitti:

Ei vanhassa välttämättä mitään vikaa ole. Vanhoja Canoneita en tunne.

Parempi ehkä ostaa vanha, kuin suinpäin rynnätä ostamaan uusi halpa muovitekele.

Automaattirunkokin voi olla ihan hyvä, kunhan sen käsisäätösysteemit on toteutettu kunnolla, mikä mielestäni EOS 300:ssa ei tunnu olevan aivan kohdillaan.

Kun käsisäädöt on toteutettu kunnolla, ja automaattikin on mukana niin kamerassa on ainesta lähes jokapaikan kameraksi. Sillä voi silloin kuvata ajatuksella käsisäädöllä, tai tilanteen niin vaatiessa se kelpaa automaatilla tilannekuvaukseen tai muuten vaan jos ei aina halua säätää käsin.

• Jukka K

Vanhemman polven harrastajana suosittelisin täysin mekaanista runkoa. Esim. Nikon FM/FM2,Pentax K1000.
      Ne kestää kovaa käyttöä, ne toimii ilman paristoja(jos valotusmittarin paristo ehtyy), ne ovat erinomaisisa kylmällä ilmalla kuvatessa.
      Kun niillä(mekaanisilla) opit valotuksen perusteet, et ole pulassa uusienkaan laitteitten kanssa. Himmenninaukkojen ja suljinaikojen säätö on sama, vaikkakin nykyisissä automaattivimpaimissa nippelit ja toiminnot hoidetan osin elektroonisesti ja digidaalisesti.

Itse täysin mekaanisella, Minolta SRT 101b, aloittaneena suosittelen mekaanista kameraa. Ainoa miinus on, ettei niitä saa uutena halvalla. Leicalla taitaa löytyä, Leica MP, mutta se hinta on järkyttävä. Nkon FM3a on eräs, mutta sekin taitaa maksaa jo tonnin kieppeissä. Voipi olla, että jostain saa allekin, mutta silti...
      Sen hyvä puoli on se, että siinä voi käyttää MF ja AF objektiiveja. Riipuu tietenkin itsestäsi, miten rahasi sijoitat. Tervetuloa uuden harrastuksen pariin.

• lyyli

Jos valotusmittari ei toimi, niin valotusarvot on katsottava jostain taulukoista, vai mita?

• Jukka K
        lyyli kirjoitti:

Jos valotusmittari ei toimi, niin valotusarvot on katsottava jostain taulukoista, vai mita?

Kyllä vain. Jos ei taulukkoa muualta löydy, niin WSOY:n kustantama Kodak valokuvausopas: Miten otetaan hyviä kuvia, sivu 39, antaa avun siihenkin. Oiva opas muutenkin aloittelevalle kuvaajalle. Vaikka onkin jo iäkäs.

Tietenkin erillinen valotusmittari on parempi, mutta harvempi aloittelija hankkii sellaisen ensimmmäisenä.

• mies

Minä edelleen kuvaan tuolla Minoltan SRT101b:llä, eikä ole ollut mitään valittamista. Se on ollut monilla reissuilla mukana jo kohta 30 vuotta, eikä mitään vikaa ole ollut.

Vähän raskas se tietenkin on varsinkin zoomin kanssa, mutta sitä voi sitten hätätilassa käyttää vaikka vasarana (kokeilkaa vastaavaa muovikameralla). No on mulla kakkoskamerana yksi canon ja olympuksen digikamera. Ihan hyviä kumpikin, vaan silloin, kun haluan ottaa hyviä kuvia, niin otan vanhan ystävän mukaan (Minolta).

• jjj

Itsellä on pitkä kokemus Nikonin F3:sta. Niitä on paljon käytettynä liikkeellä. F3:n on ns. puoliautomaatti, eli laskee valotusajan valitulle aukolle. Luonnollisesti saa myös täysin manuaaliksi. Rakenne on uskomattoman kestävä ja tarvittaessa huolto pelaa. Kameraan on saatavissa myös paljon käytettyjä varusteita (moottoriperää, salamaa jne.).
      Luonnollisesti vastaavan tyyppisiä kameroita löytyy myös muilta merkeiltä (Canon, Minolta, Pentax jne.) Itse pitäytyisin akselilla Nikon-Canon, koska tarjonta käyttetyjen puolella on niin suuri.

• Pölhis

Itse aloitin Zenitillä, mutta siirryin aika pian Nikon F60:n olen ollut hyvin tyytyväinen ja en oikeen ymmärrä miksi aloittelijan kamera ei saisi olla AF-kamera. Siis AF-kameraa voi käyttää joka tilanteessa ja pärjää siis joka tilanteessa. Minulle on ollut paljon hyötyä AF-toiminnasta ja vanha Konica AF(joka otta erinomaisia kuvia) on ollut tosi vähän käytössä -eli järjestelmäkamera on aina mukana jos on tarve ottaa kuvia. Kuvien ottamisesta kuvaamisen oppii ja siksi on tärkeää että kamera on myös sellainen jota käyttää joka tilanteessa. Omassa kamerassani on lisäksi kaikki manuaalisäädöt, eli voin tehdä kaiken itse jos olosuhteet ovat hankalat tai kuva muuten vaatii sitä.Yleensä automatiikka on toiminut niin hyvin että hyviä kuvia tulee ihan perusohjelmilla -kunhan oppii niitä käyttämään.
      Mielestäni kannattaa muistaa että mitä helopompi kameralla on ottaa kuvia sitä enemmän sitä käyttää ja sitä enemmän oppii!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2268
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1568
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      150
      1551
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      63
      1254
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1241
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      12
      1131
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      226
      975
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      916
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      833
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      819
    Aihe