60-luvun Boda sisäovenlukon jouset

hmmmmmmm

Vanhan 60-luvun välioven Boda lukosta meni palautusjousi. Molemmat jouset toki pitäisi uusia. Nyt ongelmaksi on alkanut koitua se, ettei niitä oikein mistään tahdo varaosina saada.

Vanhaa jousta ei viitsi laittaa, kun sama homma on edessa taas kohta ja uuden lukkorungon asentaminen vaatisi taas oviremppaa.

Oletteko vielä viime vuosina löytäneet varaosia kyseisiin lukkoihin? Vanhastahan ei tarvitsisi luopua, kun vain saisi jouset jostain. Helpommin sanottu kuin tehty!

4

7815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+18

Maksaa niin paljon, että kannattaa ostaa uusi lukko ja sovittaa se. Ei iso työ kunhan laittaa muistaakseni pienen sovitepalan erikeepperillä. Uusi lukko ja hantaakit n.10-13 €.

• hieman kokemusta

Itse olen pariin Bodaan taittanut katkenneeseen jouseen uuden silmukan ja nämä lukot ovat toimineet jo useita vuosia sen korjauksen jälkeen. Tämä onnistuu tosin vain, jos se jousi on katkennut toisesta päästä, eikä keskeltä vieteriosaa.

Käypä Abloy-lukkoliikkeessä kyselemässä Abloy 4190 -lukon jousta, sitä uudempaa mallia. Se on muistaakseni samanlainen kuin joissain boda-lukoissa aikoinaan käytettiin.

Sen toisen jousen saa monesti taiteltua itse piano- eri teräslangasta.

• junde2

Uusia jousia kannattaa kysellä pienemmistä nyrkkipajoista tai pitkään toimineista lukkoliikkeistä. Itse sain uuden jousen vanhaan lukkoon Helsingin Lukkonopeasta mutta liike näyttää valitettavasti lopettaneen toiminnan.

Olen myös edellisissä asunnoissani (50- ja 60-luvuilla rakennetuissa) toiminut nimimerkin "hieman kokemust" tapaan ja vääntänyt vanhasta jousesta uuden lenkin esiin eikä ainakaan minun tarvinnut niitä jousia uudelleen korjailla. Jousessa kovimmalle rasitukselle joutuu juuri se lenkkiosa. Kierteellä oleva metalli pysyy uudenveroisena.

• Anonyymi

Ei ole lukko nopea lopettanut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4267
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3475
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      37
      3100
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2578
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2247
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2019
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1959
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1817
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      394
      1516
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1348
    Aihe