Kesäaika

Huolestunut1979

Kuinka paljon oikeasti ajatellaan pieniä lapsia jos niitä kesä ym. muina loma-aikoina laitetaan n. 30-40 lasta samoihin ryhmätiloihin? Lapsen paras ainakin unohtunut. Vaikka kuinka luotetaan siihen, että niitä jää pois.

16

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säilömistä

      Kun hoito on pakko järjestää niin se järjestetään siitten mahdollisimman vähin kustannuksin.

      Ei siinä lapsia ajatella ollenkaan.

    • Vanhemmat ajatelkaa

      Jospa ne vanhemmat välillä ajattelisi lapsiaan. Olisivat lomalla tai veisivät lapset mummolaan, eikä pitäisi hoidossa läpi vuoden.

      • säilömistä

        Ei kaikki voi pitää lomiaan juuri päiväkotien sulkemisaikana.
        Eikä kaikilla ole mahdollisuutta turvautua isovanhempien apuun. Usein ne pienten lasten isovanhemmat ovat itsekin vielä työelämässä.

        Mutta näinhän tämä menee. Seli seli ja lopuksi syyllistetään vanhemmat.

        Olen itsekin lastenhoitoalalla ja tiedän, että nykyään ei tunneta käsitettä lapsen paras. On vain kaupungin/kunnan paras.


      • Epäloogista
        säilömistä kirjoitti:

        Ei kaikki voi pitää lomiaan juuri päiväkotien sulkemisaikana.
        Eikä kaikilla ole mahdollisuutta turvautua isovanhempien apuun. Usein ne pienten lasten isovanhemmat ovat itsekin vielä työelämässä.

        Mutta näinhän tämä menee. Seli seli ja lopuksi syyllistetään vanhemmat.

        Olen itsekin lastenhoitoalalla ja tiedän, että nykyään ei tunneta käsitettä lapsen paras. On vain kaupungin/kunnan paras.

        Seli seli sinulle. Heinäkuussa päiväkodeilla on sulku. On aika pas-ka säkä, jos sekä isä ja äiti, sekä kaikki isovanhemmat (siis mummot ja papat) ovat töissä heinäkuussa, joka myös monilla muillakin työpaikoilla on suositeltu lomakuukausi. Tuolloin ei kannata tehdä lainkaan lapsia, vaan vetää itsensä kiikkuun.


      • säilömistä
        Epäloogista kirjoitti:

        Seli seli sinulle. Heinäkuussa päiväkodeilla on sulku. On aika pas-ka säkä, jos sekä isä ja äiti, sekä kaikki isovanhemmat (siis mummot ja papat) ovat töissä heinäkuussa, joka myös monilla muillakin työpaikoilla on suositeltu lomakuukausi. Tuolloin ei kannata tehdä lainkaan lapsia, vaan vetää itsensä kiikkuun.

        Kaikilla työpaikoilla ei todellakaan heinäkuu ole automaattisesti lomakuukausi.
        Lomakausi on toukokuusta syyskuulle ja työnantaja päättää ajankohdan.

        Kaikilla ei ole tukiverkostoja eikä minun mielestäni isovanhempia voi velvoittaa käyttämään lomaansa lastenlasten hoitoon. Hekin ovat lomansa ansainneet.

        Kaikilla ei edes ole kesälomaa. On kesätyöntekijöitä, pätkätyöläisiä ja kausityöläisiä joiden työt ajoittuvat kesään.

        Se, että kaupunki sulkee ovensa heinäkuussa, ei tarkoita, että niin tehdään joka paikassa. Monilla työpaikoila tehdään töitä ympäri vuoden ja jopa ympäri vuorokauden.

        Vanhemmat yrittävät varmasti järjestää lapselleen lomaa, mutta se ei tosiaankaan osu aina päiväkodin sulkemisaikaan.

        Tuskin kukaan miettii lapsia hankkiessaan, että miten tulevaisuudessa kesän hoitoajat järjestyy. Eikä tarvitsekaan miettiä. Kukaan ei voi tietää tulevaa. Täysin asiatonta puhua kiikkuun vetämisestä.

        Asioita on helpointa katsoa vain sieltä omasta näkövinkkelistään. Muut ovat tietenkin aina väärässä.


      • Mitä tehdä..
        säilömistä kirjoitti:

        Kaikilla työpaikoilla ei todellakaan heinäkuu ole automaattisesti lomakuukausi.
        Lomakausi on toukokuusta syyskuulle ja työnantaja päättää ajankohdan.

        Kaikilla ei ole tukiverkostoja eikä minun mielestäni isovanhempia voi velvoittaa käyttämään lomaansa lastenlasten hoitoon. Hekin ovat lomansa ansainneet.

        Kaikilla ei edes ole kesälomaa. On kesätyöntekijöitä, pätkätyöläisiä ja kausityöläisiä joiden työt ajoittuvat kesään.

        Se, että kaupunki sulkee ovensa heinäkuussa, ei tarkoita, että niin tehdään joka paikassa. Monilla työpaikoila tehdään töitä ympäri vuoden ja jopa ympäri vuorokauden.

        Vanhemmat yrittävät varmasti järjestää lapselleen lomaa, mutta se ei tosiaankaan osu aina päiväkodin sulkemisaikaan.

        Tuskin kukaan miettii lapsia hankkiessaan, että miten tulevaisuudessa kesän hoitoajat järjestyy. Eikä tarvitsekaan miettiä. Kukaan ei voi tietää tulevaa. Täysin asiatonta puhua kiikkuun vetämisestä.

        Asioita on helpointa katsoa vain sieltä omasta näkövinkkelistään. Muut ovat tietenkin aina väärässä.

        No itse päivähoidossa työskentelevänä hieman ihmettelen tätä logiikkaa: lapsen lomaa eivät kaikki pysty järjestämään heinäkuussa ..joo ..ymmärrän . Mutta kun näiden perheiden lapset ovat hoidossa myös touko-kesä elo-ja syyskuussakin.. Varmasti tiedän , että vanhemmilla on lomaa kesän jossakin vaiheessa, mutta lapsella ei..
        Kysyttäessä vastataan ympäripyöreesti ja lapsi tuodaan hoitoon aina vaan.. Näitä perheitä oli tänäkin vuonna useita ryhmässäni..


      • erawef
        Mitä tehdä.. kirjoitti:

        No itse päivähoidossa työskentelevänä hieman ihmettelen tätä logiikkaa: lapsen lomaa eivät kaikki pysty järjestämään heinäkuussa ..joo ..ymmärrän . Mutta kun näiden perheiden lapset ovat hoidossa myös touko-kesä elo-ja syyskuussakin.. Varmasti tiedän , että vanhemmilla on lomaa kesän jossakin vaiheessa, mutta lapsella ei..
        Kysyttäessä vastataan ympäripyöreesti ja lapsi tuodaan hoitoon aina vaan.. Näitä perheitä oli tänäkin vuonna useita ryhmässäni..

        Jos näin on, niin ehkäpä se on oikeasti parempi niille lapsille, että ovat hoidossa kuin kotona, ilmeisesti kotona on sen verran ongelmia, masennusta, uupumusta tai alkoholismia.Ei normaali äiti halua viedä lasta koko lomaksi/kesäksi hoitoon jos itse on kotona - ellei äiti sitten ole tällainen sosiaalitapaus.


      • avaa silmäsi
        Mitä tehdä.. kirjoitti:

        No itse päivähoidossa työskentelevänä hieman ihmettelen tätä logiikkaa: lapsen lomaa eivät kaikki pysty järjestämään heinäkuussa ..joo ..ymmärrän . Mutta kun näiden perheiden lapset ovat hoidossa myös touko-kesä elo-ja syyskuussakin.. Varmasti tiedän , että vanhemmilla on lomaa kesän jossakin vaiheessa, mutta lapsella ei..
        Kysyttäessä vastataan ympäripyöreesti ja lapsi tuodaan hoitoon aina vaan.. Näitä perheitä oli tänäkin vuonna useita ryhmässäni..

        Esimerkiksi pätkäduunareilla ei ole kesälomia koska lomat maksetaan normipalkan yhteydessä. Ja lomaa ei ole varaa pitää sillä välitysliike vetää välistä eikä maksa työn tekevälle osapuolelle kuin tes minimiä. Siitä pienestä palkasta kun maksellaan asuminen, ruoka, kulkuneuvo, hygienia, pk-maksu ja mahdolliset muut kustannukset niin eipä jää paljoa säästöön. Ainakaan pk-seudulla. Ja osalle pätkätyö on ainoa tapa saada töitä kun firmat eivät välitä rekrytä itse vaan palkkaavat välitysfirman siihen hommaan. Toinen vaihtoehto on sit taas jäädä työttömäksi. Osa vanhemmista ei välttämättä kehtaa myöntää, ettei lomaa oikeasti ole. Ja jos on, on osan pakko silloinkin tehdä jotain muuta työtä. Elämä ei ole niin mustavalkoista kun luulet.


      • Sivusta seurannut
        Mitä tehdä.. kirjoitti:

        No itse päivähoidossa työskentelevänä hieman ihmettelen tätä logiikkaa: lapsen lomaa eivät kaikki pysty järjestämään heinäkuussa ..joo ..ymmärrän . Mutta kun näiden perheiden lapset ovat hoidossa myös touko-kesä elo-ja syyskuussakin.. Varmasti tiedän , että vanhemmilla on lomaa kesän jossakin vaiheessa, mutta lapsella ei..
        Kysyttäessä vastataan ympäripyöreesti ja lapsi tuodaan hoitoon aina vaan.. Näitä perheitä oli tänäkin vuonna useita ryhmässäni..

        Hyvinkin tuttu juttu ! Monet lapset ovat lomalla vain 1-2 viikkoa vuodessa . Nämä lomat ovat sitten yleensä 1 viikko syksyllä ja 1 viikko keväällä kun ulkomaanmatkat ovat halvempia. Joskus vanhemmat tarvitsee kuulemma omaa yhteistä aikaa (lähtee ulkomaille) ja mummot hoitaa ja tuo lapsen hoitoon. Silleen ne vanhemmat saavat vuosilomansa pätkistetty ja silloin ei välttämättä ole loma kesä-heinäkuun aikana.
        Kesällä/juolulomalla/hiitolomalla monet vanhemmat tuo lapseensa hoitoon koska niillä on esim. rakennustyömaa kesken (ei lapsia voi pitää siellä juoksemassa jaloissa) / lapset tylsistyy kotona olleessaan ilman kavereita jne. Vanhemmilla on silloin vapaapäiviä/lomapäiviä. Saahan tuoda kun maksaa hoidosta...

        Ennen oli yleistä että vanhemmat ottivat ja jakoi lomansa niin että toisella oli kesäkuussa loma, toisella heinäkuussa niin että lapsi sai pitkän loman. Silloin kyllä ajattelltiin enemmän lapsen hyvinvointia ja jaksamista kun oma. Nyt puhutaan miten tärkeätä on perheen yhteinen ajanvietto (ja onhan se tärkeä !), mutta miten se toimii jos lapset ovat hoidossa 50 viikkoa vuodessa ?


      • --------------
        Epäloogista kirjoitti:

        Seli seli sinulle. Heinäkuussa päiväkodeilla on sulku. On aika pas-ka säkä, jos sekä isä ja äiti, sekä kaikki isovanhemmat (siis mummot ja papat) ovat töissä heinäkuussa, joka myös monilla muillakin työpaikoilla on suositeltu lomakuukausi. Tuolloin ei kannata tehdä lainkaan lapsia, vaan vetää itsensä kiikkuun.

        Kaikki päiväkodit eivät toimi samoin kuin ilmeisesti teidän. Meidän lasten päiväkoti on kiinni kesäkuun alusta koulujen alkuun asti, eli yli kaksi kuukautta. Ei meillä vanhemmilla ole edes yhteensä niin paljoa lomaa. Itse sain päättää tänä vuonna lomastani yhden viikon, työnantaja ilmoitti loput lomaviikot. Mieheni sai sentään kaksi vapaavalintaista viikkoa (jotka olivat samaan aikaan niiden minun pakkoviikkojeni kanssa). Eli eipä se nyt ihan niin helppoa ole, että pidetään vain lomaa silloin kun päiväkodit on kiinni.

        Ai niin, ne isovanhemmat. Toiset isovanhemmat ovat olleet kuolleena jo paljon kauemmin kuin meillä lapsia on ollut. Itsekään en ole koskaan mieheni vanhempia tavannut. Riittääkö tuo syyksi siihen, että he eivät voi hoitaa? Toiset isovanhemmat paitsi asuvat 400 km päässä, myös eivät halua lapsiamme ottaa. Itsekin olen lapsuudessa saanut turpiini suunnilleen jokainen kerta kun isäni eteen olen erehtynyt menemään, joten ihan sattuneesta syystä, lastensuojelullisin perustein, minun lapseni eivät hänen lähelleen ilman valvontaa mene.

        Aika epätasapainoiselta ihmiseltä kuulostat, jos tosiaan vedät itsesi kiikkuun vain siksi, että yhtenä vuonna kesälomat eivät satu sinun toivomallasi tavalla. Osaisikin ennakoida kesälomansa (samoin kuin lähisukulaisten kesälomat) muutaman vuoden päähän, että pystyisi tekemään ratkaisun siitä, onko kelvollinen tekemään lapsia vai pitääkö vain päättää päivänsä.

        Ps. Meillä muuten lapset eivät ole olleet eivätkä tule olemaan tänä kesänä päiväkodissa koko sinä aikana kun heidän oma päiväkotinsa on kiinni. Olemme siis järjestäneet hoidon muilla tavoilla. Mutta helppoa se ei ole ollut, vaan sinun logiikallasi todellakin olemme yhteiskuntakelvottomia ja kuolemaantuomittuja.


    • Mitä tehdä..

      Ei ole kysymys erityisistä ongelmista perheessä-tällöin on lapsen etu päivähoito vanhempien ollessa kotona syystä tai toisesta. Kerroin perheistä, hyvinkoulutetuista ja hyvin toimeentulevista ns. fiksuista vanhemmista. He osallistuvat aktiivisesti vanhempainyhdistyksen toimintaan, ovat kiinnostuneita ainakin näennäisesti lapsistaan.. Mutta lomalla he haluavat olla ilman jälkikasvuaan..
      Näin on tilanne ryhmäni useassa perheessä..

      Vastaushan on tietenkin keskustelu vanhempien kanssa. Kokemusta on tästäkin ja vastaus on vanhemmalla valmiina"Lapsi kaipaa kavereita ja virikkeitä.."

    • kerro ihmeessä

      Miten ap. järjestäisit itse heinäkuun hoidon päivähoidossa, jos ei nykyinen systeemi kelpaa. Myös päivähoitohenkilöstön on pidettävä lomansa ja lapsien parasta ajatellen se on silloin kun lapsia on vähiten hoidossa eli heinäkuussa. Eikä tämä keskitetty hoito vaikuta ainoastaan päivähoidon työntekijöihin vaan myös esim. keittiön ja keskuskeittiöiden henkilöstöön ja lomiin. Ei olisi realistista pitää kaikkia päiväkoteja auki ympäri vuoden, kun ne lomat on myös siellä päiväkodeissa ja keittiöissä pidettävä. Ihanaahan se olisi heinäkuussa töissä olevana olla siellä omassa päiväkodissa hoitamassa niitä oman talon tuttuja lapsia, mutta ei kovin taloudellista. Tiedän että meidän päiväkodin kesähoitopaikassa on meidän ja toisen talon yhdistetyssä ryhmässä tällä viikolla vain alle kymmenen lasta eli ei varmasti lapsille ihan hirveää. Ensimmäinen viikko on aina se, kun lapsia on paljon (myös niitä, joiden vanhemmat ovat kotona, mutta kun ne ensimmäiset päivät ovat vielä kesäkuun puolella, niin jotkut pitävät lapset hoidossa, vaikka itse olisivatkin lomalla, koska ovat kesäkuun hoidosta maksaneet.)

      • Huolestunut1979

        Alueella voisi kuitenkin olla esim. kaksi päiväkotia auki, eikä vain yhtä. Jos päiväkodin normilapsimäärä on n. 120 lasta ja siellä on yhteensä päivystysaikana n. 200 lasta. Ryhmissä n. 30-50 lasta, että on se aika paljon enemmän kuin kahden yhdistetyn ryhmän 10 lasta.


      • päiväkotilainen
        Huolestunut1979 kirjoitti:

        Alueella voisi kuitenkin olla esim. kaksi päiväkotia auki, eikä vain yhtä. Jos päiväkodin normilapsimäärä on n. 120 lasta ja siellä on yhteensä päivystysaikana n. 200 lasta. Ryhmissä n. 30-50 lasta, että on se aika paljon enemmän kuin kahden yhdistetyn ryhmän 10 lasta.

        Riippuu varmaan kunnasta, montako päiväkotia päivystää. Meillä on heinäkuun auki
        kolme päiväkotia ja ryhmäkoko on suuri vain ensimmäisen eli juhannuksen jälkeisen viikon. Työntekijänä itsekin purnaan sitä vastaan, että tuo sulkuaika on venynyt viiteen viikkoon (tänä vuonna kuuteen, lomautusten takia). Koska jommasta kummasta päästä ollaan välillä viikkokin ei heinäkuun puolella. Tänä vuonnakin ensimmäinen viikko oli kokonaan kesäkuuta. Neljän viikon sulku olisi mielestäni paras.


      • Huolestunut1979
        päiväkotilainen kirjoitti:

        Riippuu varmaan kunnasta, montako päiväkotia päivystää. Meillä on heinäkuun auki
        kolme päiväkotia ja ryhmäkoko on suuri vain ensimmäisen eli juhannuksen jälkeisen viikon. Työntekijänä itsekin purnaan sitä vastaan, että tuo sulkuaika on venynyt viiteen viikkoon (tänä vuonna kuuteen, lomautusten takia). Koska jommasta kummasta päästä ollaan välillä viikkokin ei heinäkuun puolella. Tänä vuonnakin ensimmäinen viikko oli kokonaan kesäkuuta. Neljän viikon sulku olisi mielestäni paras.

        Meillä jotkut pisteet kiinni jopa kymmenen viikkoa tänä kesänä.


    • just-joo-o

      Jaa-a. Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei ole edes ollut montaa vuotta käytössä, kun jo vaaditaan lisää ja lisää. Kuka hoitaa meidän lapset, kun me tehdään töitä ja plaa plaa... Järjestäkää elämänne niin että voitte huolehtia itse jälkikasvustanne! Ainakin edes sen kesän verran!
      Kannatan subjektiivisen päivähoidon purkua heti ja totaalisesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe