Ollaan tulossa Kuusamossa käymään kesän aikana ja ois kiva tehdä joku luontoreitti lasten kanssa. Ei sais olla kovin pitkä. Mietin tota IIvaaraa koska siellä näyttäis olevan kivat näkymät Venäjän puolelle. Kuulin että sinne ei pitäs olla pitkä matkakaan.. noin 5km? Onko joku käyny siellä? Pääseekö sinne helposti tenavien kanssa?
Pikku karhunkierrostakin mietittiin mutta lasten kanssa se taitaa olla liian pitkä reitti..
Iivaara?
9
2220
Vastaukset
- Nyt jo liian vanha
Pääseehän tuonne.
Kymmenvuotiaan tytön kanssa käytiin. Minä puuskutin kuin vanha höyryveturi, hyvä että edes pääsin ylös. Tyttö hyppeli kiveltä kivelle ja puhua kälkätti kuin tyhjää vaan... Siitä Vennään puolelle näkemisestä en tiedä. Ei näkynyt rajaa huipulta. - Kuusamofani
Suosittelen Kuntinvaaraa. Sieltä näkee Venäjän puolelle ja huipulla ihana kota. Pysäkiltä muistelen 1,7 km , mutta lopussa on kovaa nousua.Sinne kiipesi 80-v äitini ja 2-vuotias poikani vähän puun juurien yli auttaen. Kuntinvaaralle kannattaa mennä sieltä läheltä Isokenkästen klubia.
Saunavaaralta näkyy Paanajärvelle ja Venäjän puolelle. Yksi vartiotornikin on lähellä, jos sen vain huomaa. Saunavaaralle en pysty neuvomaan tietä on vähän vaikea neuvoa.Katso Kuusamon kartasta ja kysy infosta tai paikallisilta. - höpötihöpötihöö
Joku tossa kuusamofanin tarinassa nyt mättää.
"Sinne kiipesi 80-v äitini ja 2-vuotias poikani". Niin varmaan joo. Puuttuukohan tosta nyt yksi sukupolvi välistä? Tai poikasi onkin todellisuudessa 20v?- huoh.
Mikä tuossa muka mättää? Ei ne kaikki tee pentuja alaikäsinä tai just täysi-ikäsiksi päästyään kuten tämän kylän lestat.
- Kuusamofani
Pölijät. Ei kannata mitään kertoa noin vaikeasti ymmärtäville.Tietysti mukana olin itse,lapsen äiti ja oma äitini 80 v ja oma poikani 2 v. Miten voi olla niin vaikea käsittää. Enkä ole lesta vaikka lapsen olen saanut.
- Ökki
Iivaaran kiertävä Iirinki on kohtalaisen vaativa 9 km reitti.
Ensimmäistä kertaa tunturissa liikkuva voi tuntea reitin haasteellisena.
Toki voi tehdä lyhyen "pistokäynnin" Iivaaran huipulla palaten samaa reittiä kuin tulomatkalla.
Erinomaisia vaihtoehtoja voisi olla:
Riisitunturin Lyhyemmän reitin, Riisin Rääpäsyn, 4,3 km voi erinomaisesti tehdä lasten kanssa. Tunturimasemat ja maisemat yli Kitkajärvien.
Oulangan kansallispuistossa Rytisuon luontopolku (5 km) lähtee ja päättyy Oulangan leirintäalueelle.
Konttainen (407 m). Kiipä vaaran huipulle.
Konttaisen juurelle pääsee mukavasti autolla Kuusamosta 5 / E63-tietä (Rukan ohi) Kemijärventieltä Virkkula-Vuotungintien kautta ajetaan noin 3,5 km Konttaisen pysäköintialueelle. ; tien varressa on parkkipaikka.
Sallan puolella Kanjonin kurkkaus (6 km). Mukava kävijöiltä hilaisempi kohde jossa upea Oulangan kanjoni.- Anonyymi
Iirinki / Iivaara on upeat maisemat. Kuontivaara jääpi toiseksi. Suosittelen kiertämään Iiringin kesällä, että talvella. Näätälammen majalla voi yöpyä. Vesi lähde on majan lähellä.
Nim. Ana&Tero
- Hyvävinkki
Näränkä on myös yksi hyvä kohde. Vaaran päältä löytyy tulipaikka ja entisöity pirttirakennus, joka kylläkin on lukossa. Sitä vastoin remontoitu ulkorakennus on auki, ja siellä voi lukea tilalla asuneiden ihmisten elämän vaiheista. Tilalta on pienen matkan päässä näköalapaikka sekä Hyöteikön puolelle että Venäjän puolelle. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen kohde!
- Anonyymi
Olen ollut vuonna 1986 Iivaarassa KVL :n lomamökissä. Olis mukava nyt muistella aluetta, mutta en muista mökin nimeä tai osoitetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569