Onko kellään täällä omakohtaista kokemusta testosteronivajeesta, ja nimenomaan sen vaikutuksesta masennukseen ja siitä selviämiseen?
Laboratoriotulosten mukaan minulla on erittäin matala arvo, alle puolet miehen normaalista minimiarvosta.
Vaseen oirelistalta voin huoletta ruksia noin 3/4 mahdollisista oireista: libidon heikentyminen, erektion heikentyminen, lisääntynyt hikoilu, kuumat aallot, aloitekyvyttömyys, ahdistus, masennus, unihäiriöt, selkäkivut, lihasvoiman heikentyminen, ärtymys, väsymys, keskittymisvaikeudet, huonontunut muisti, rasvan kerääntyminen vatsan alueelle.
Tekee elämästä aika vaikeaa. Niin kuin tietysti masennuskin. Vaikea enää tietää, mikä on oikre ja mikä syy. Onko masennukseni johtanut matalaan testosteroniin, vai olenko masentunut, koska minulla on matala testosteroni.
Kokemuksia testosteronivajeesta
21
1661
Vastaukset
- 19+9
Eli saatko korvaushoitoa sitten ja onko se ilmaista?
- Tuskin edes mies
Olen saanut pistoksia, aiemmin kahdesti (en kokenut hyötyväni niistä), ja nyt äskettäin yhden kun tasot olivat tosiaan alhaalla.
Ei todellakaan ole ilmaista. Kela-vähennyksen jälkeen pistoksen hinnaksi tuli 90 euroa, ja on vielä epäselvää kuinka pitkään sillä pärjää. Muutaman viikon päästä pitäisi ottaa uudet kokeet ja katsoa onko aine vaikuttanut.
- Desodx
Oletko käyttänyt mahdollisesti jotakin psyykenlääkkeitä? Esimerkiksi yleisimmät 'masennuslääkkeet' voivat romauttaa teston tason, myös pitkäaikaisesti lopettamisen jälkeenkin. Ensimmäisenä kannattaa miettiä ruokavaliosi, elintapojesi sekä mahdollisesti käytössä olevien lääkkeiden vaikutus asiaa. Apua arvioitiin saanet joltain asiantuntevalta erikoislääkäriltä. Älä myöskään aliarvioi vertaistiedon merkitystä. Suosittelen googlettamaan runsaasti ja pohtimaan eri mahdollisuuksia mitä muut kertovat tai ovat kokeneet auttavan. Näistä voit kysyä sitten lääkärinkin mielipidettä. Valitettavasti monet tyrkyttävät heti korvaushoitoa, johon siihenkin liittyy omat riskinsä sen sijaan, että kokeiltaisiin muita vähemmän radikaaleja vaihtoehtoja ensin. Onnea matkaan.
- Tuskin edes mies
En sillä tavalla että niillä voisi olla vaikutusta. Vuosia, vuosia sitten käytin Xanoria, kun oli masennusta, mutta se loppui aika lyhyeen, parissa viikossa.
Keväällä käytin Venlafaxinia noin parin viikon ajan, kun henkinen painolasti kävi liian raskaaksi. En kokenut siitäkään lääkkeestä saavani muuta kun haittoja.
Ja nuo vajeen oireet kuten aloitekyvyttömyys, väsymys ja keskittymisvaikeudet aiheuttavat sen ettei minulla oikeasti ole voimia muuttaa ruokavaliota taikka elintapojani. - lähde?
Laitapa lähde tiedolle, että yleisimmät masennuslääkkeet voivat romahduttaa testotason?
- Desodx
Tuskin edes mies kirjoitti:
En sillä tavalla että niillä voisi olla vaikutusta. Vuosia, vuosia sitten käytin Xanoria, kun oli masennusta, mutta se loppui aika lyhyeen, parissa viikossa.
Keväällä käytin Venlafaxinia noin parin viikon ajan, kun henkinen painolasti kävi liian raskaaksi. En kokenut siitäkään lääkkeestä saavani muuta kun haittoja.
Ja nuo vajeen oireet kuten aloitekyvyttömyys, väsymys ja keskittymisvaikeudet aiheuttavat sen ettei minulla oikeasti ole voimia muuttaa ruokavaliota taikka elintapojani."käytin Venlafaxinia noin parin viikon ajan"
Mutta kahden viikon käyttö voi jo riittää aiheuttamaan ne oireet joita kuvaat (keskittymisvaikeudet, aloitekyvyttömyys, apatia...). Koska lopettamisestakin on aikaa niin vähän aikaa (muutamia kuukausia?) on mielestäni ennen aikaista sanoa, että venlafaksiinin vaikutus ei enää tuntuisi. Muutoinkin, kun tiedetään, että jo muutaman viikon snri-käyttö voi johtaa pitkäaikaisiin tai mahdollisesti jopa pysyviin muutoksiin aivojen toiminnoissa, ei sitä voida sulkea pois oikeastaan ikinä. Alpratsolaamilla, tai muillakaan bentsoilla, en ole kuullut olevan yhtä radikaaleja ja nopeita vaikutuksia aivoihin kuin snri:llä, mutta voin erehtyä. - aivovaurio vauhdissa
Desodx kirjoitti:
"käytin Venlafaxinia noin parin viikon ajan"
Mutta kahden viikon käyttö voi jo riittää aiheuttamaan ne oireet joita kuvaat (keskittymisvaikeudet, aloitekyvyttömyys, apatia...). Koska lopettamisestakin on aikaa niin vähän aikaa (muutamia kuukausia?) on mielestäni ennen aikaista sanoa, että venlafaksiinin vaikutus ei enää tuntuisi. Muutoinkin, kun tiedetään, että jo muutaman viikon snri-käyttö voi johtaa pitkäaikaisiin tai mahdollisesti jopa pysyviin muutoksiin aivojen toiminnoissa, ei sitä voida sulkea pois oikeastaan ikinä. Alpratsolaamilla, tai muillakaan bentsoilla, en ole kuullut olevan yhtä radikaaleja ja nopeita vaikutuksia aivoihin kuin snri:llä, mutta voin erehtyä.Jaahas, taas vanha tuttu aivovauritrolli mitä hulluimpine satuineen masennuslääkkeiden tuhovaikutuksista. Milloin tulee aivovaurio jo parin viikon käytöllä, milloin hormonitasapaino romahtaa. Eikä mitään lähteitä millekään. Tämän hyypiön jutut kannattaa jättää omaan alhaiseen arvoonsa.
- ...
aivovaurio vauhdissa kirjoitti:
Jaahas, taas vanha tuttu aivovauritrolli mitä hulluimpine satuineen masennuslääkkeiden tuhovaikutuksista. Milloin tulee aivovaurio jo parin viikon käytöllä, milloin hormonitasapaino romahtaa. Eikä mitään lähteitä millekään. Tämän hyypiön jutut kannattaa jättää omaan alhaiseen arvoonsa.
No mitäs pitäisi sitten todeta siitä, että esim. Lääkeinfo.fi:ssä Venlaxinin yleisiksi ja tai hyvin yleisiksi haittavaikutuksina on esim. nämä:
painonlasku, kolesteroliarvojen nousu, epätavalliset unet, sukupuolivietin heikkeneminen, huimaus, lihasjännityksen voimistuminen, unettomuus, hermostuneisuus, ryömivä tunne iholla, tokkuraisuus, vapina, sekavuus, epätodellisuuden ja vierauden tunne, näön hämärtyminen, verenpaineen suureneminen, kuumat aallot, sydämentykytys, haukottelu, pahoinvointi, hikoilu, virtsaamisvaikeudet, lisääntynyt virtsaamistarve, siemensyöksy-/orgasmihäiriöt (miehillä), orgasmin puuttuminen, erektiohäiriöt (impotenssi), kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen, oimattomuus, vilunväristykset.
Siinä oli aika monta YLEISTÄ sivuvaikutusta. - Tuskin edes mies
lähde? kirjoitti:
Laitapa lähde tiedolle, että yleisimmät masennuslääkkeet voivat romahduttaa testotason?
Lähin mitä minä löysin oli tämä:
http://mentalhealthdaily.com/2014/04/28/do-antidepressants-ssris-lower-testosterone-levels/
Ja tuossa ei kyllä sanota, että olisi millään tavalla todistettu että matala testosteroni johtuisi masennuslääkkeiden käytöstä. Ennemmin niin että matala testosteroni aiheuttaa masennusta, mikä tietenkin usein johtaa masennuslääkkeiden käyttöön.
"Is there a correlation between low testosterone, depression, and taking antidepressants? Yes. However it is important to keep in mind that correlation does not equal causation. Just because someone is depressed with low testosterone doesn’t mean that the antidepressants are the root cause of lowering the testosterone."
Ja testosteronivajeen aiheuttamasta masennuksesta on suomeksikin tietoa:
http://seksuaaliterveysklinikka.fi/miesten_seksuaalihairiot/testosteronivaje/testosteroniartikkelit/keski-ikaisilta_masentuneilta_miehilta_on_syyta_mitata_testosteronitaso - Tuskin edes mies
lähde? kirjoitti:
Ja vielä sanottakoon, että mulla oli noita aivan samoja oireita ennen Venlafaxinin aloittamistakin, ne eivät mitenkään sen myötä tulleet.
- Ei ymmärrä
... kirjoitti:
No mitäs pitäisi sitten todeta siitä, että esim. Lääkeinfo.fi:ssä Venlaxinin yleisiksi ja tai hyvin yleisiksi haittavaikutuksina on esim. nämä:
painonlasku, kolesteroliarvojen nousu, epätavalliset unet, sukupuolivietin heikkeneminen, huimaus, lihasjännityksen voimistuminen, unettomuus, hermostuneisuus, ryömivä tunne iholla, tokkuraisuus, vapina, sekavuus, epätodellisuuden ja vierauden tunne, näön hämärtyminen, verenpaineen suureneminen, kuumat aallot, sydämentykytys, haukottelu, pahoinvointi, hikoilu, virtsaamisvaikeudet, lisääntynyt virtsaamistarve, siemensyöksy-/orgasmihäiriöt (miehillä), orgasmin puuttuminen, erektiohäiriöt (impotenssi), kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen, oimattomuus, vilunväristykset.
Siinä oli aika monta YLEISTÄ sivuvaikutusta.Miksi noista sivuvaikutuksista pitää toitottaa koko ajan kun suurin osa ihmisistä niitä ei saa, tai saavat vain jotain lieviä sivuvaikutuksia jotka ovat ahdistuneisuuteen verrattuna aivan mitättömiä haittoja.
Tärkeämpää on kai saada apu elämää vaikeasti haittaavaan mielialanhäiriöön ja että voi ELÄÄ, kuin että välttyy joltain pieniltä sivuvaikutuksilta ja on ahdistunut koko elämänsä.
Ja nuo jatkuvat aivovaurio tarinat on jo itsessään jonkun ihmisen oma mielenhäiriönsä. - ...
Ei ymmärrä kirjoitti:
Miksi noista sivuvaikutuksista pitää toitottaa koko ajan kun suurin osa ihmisistä niitä ei saa, tai saavat vain jotain lieviä sivuvaikutuksia jotka ovat ahdistuneisuuteen verrattuna aivan mitättömiä haittoja.
Tärkeämpää on kai saada apu elämää vaikeasti haittaavaan mielialanhäiriöön ja että voi ELÄÄ, kuin että välttyy joltain pieniltä sivuvaikutuksilta ja on ahdistunut koko elämänsä.
Ja nuo jatkuvat aivovaurio tarinat on jo itsessään jonkun ihmisen oma mielenhäiriönsä.Kun nuo oli vasta niitä YLEISIÄ, eli tarkoittaa niitä tulee 1-10:lle ihmiselle sadasta eli pahimmassa tapauksessa joka kymmenes käyttäjä kärsii yhdestä tai useammasta noista isommista sivuvaikutuksista. Hyvin yleiset joita tulee useammalle kuin 1:lle kymmenestä, olivat sentään noita lievemmästä päästä olevia.
Mutta 10%:n mahdollisuus siihen, että sinusta tulee vaikkapa impotentti tai verenpainetautipotilaskin vielä kaupan päälle, ei ole mikään ihan pieni riski.
Homman ydin on tietenkin se, että mitä se henkilökohtaisesti auttaa vaikka suurimmalle osalle ei noita oireita ei tulisikaan, kun SINÄ olet juuri se kenelle niitä tulee. - Desodx
... kirjoitti:
Kun nuo oli vasta niitä YLEISIÄ, eli tarkoittaa niitä tulee 1-10:lle ihmiselle sadasta eli pahimmassa tapauksessa joka kymmenes käyttäjä kärsii yhdestä tai useammasta noista isommista sivuvaikutuksista. Hyvin yleiset joita tulee useammalle kuin 1:lle kymmenestä, olivat sentään noita lievemmästä päästä olevia.
Mutta 10%:n mahdollisuus siihen, että sinusta tulee vaikkapa impotentti tai verenpainetautipotilaskin vielä kaupan päälle, ei ole mikään ihan pieni riski.
Homman ydin on tietenkin se, että mitä se henkilökohtaisesti auttaa vaikka suurimmalle osalle ei noita oireita ei tulisikaan, kun SINÄ olet juuri se kenelle niitä tulee.Lukijahan pääsee päättämään itse kehen ja mitä uskoon. Itse neuvon ottamaan varoituksesta korvaan taakse ja miettimään sekä tutkimaan asiaa omatoimisesti pidemmälle. Hyvä sääntö on, että ei usko mitään suoraan ilman mitään kritiikkiä ellei ole asiaan jo aikaisemmin tutustunut tai neuvoja luotettava henkilö entuudestaan.
Mitä tulee tällaisiin tyhjiin letkautuksiin; "Tämän hyypiön jutut kannattaa jättää omaan alhaiseen arvoonsa." ja "aivovaurio tarinat on jo itsessään jonkun ihmisen oma mielenhäiriönsä." varoitan kuuntelemasta näitä huutelijoita oman parhaanne vuoksi. Varovaisuus ja asioiden tutkiminen ja oman kriittisen ajattelun käyttö eivät ole koskaan pahasta. Kuten nimimerkki "..." huomautat nuo luettemasi asiat ovat vasta YLEISET haittavaikutukset. Laittaa miettimään vakavasti käytön riskien ja mahdollisten hyötyjen suhdetta, ainakin minut.
- Keski-ik. nainen
Hoitaako sinua yleislääkäri vai erikoislääkäri? Voisi olla paikallaan, että erikoislääkäri selvittäisi, miksi hormoniarvot ovat romahtaneet, ja mitä niille voidaan tehdä.
Olen miettinyt asiaa naisten kohdalla. Naisillahan naishormonipitoisuudet romahtavat vaihdevuosissa. Toiset saavat rajuja oireita, toisilla koko menopaussi on huomaamaton juttu. Eli miksi toiset ihmiset reagoivat sukupuolihormonien vajeeseen ja toiset eivät?
Toisaalta useimmat naiset selviävät vaihdevuosista, ja ovat taas jossain vaiheessa iloisia mummeroita, vaikka eivät hormonikorvausta käyttäisikään. Ja toisaalta aikanaan miehiä on tehty eri syistä eunukeiksi, ja hekin ovat pystyneet elämään hyvän elämän (jos olosuhteet ovat sen muuten sallineet). Eli tämä lohdutuksena: vaikka sukupuolihormoninpuutos aiheuttaisi oireiluita, niin hormoninpuutoksen aiheuttama oireilu ei ole ehkä pysyvä tila, vaan tilanteeseen voi sopeutua.
Onhan kilpirauhasarvosi tutkittu? Ainakin naisilla vaihdevuosioireilujen yhteydessä yllättävän monella löytyy kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ehkä sinulla testosteronin vajaatuotanto tai masennus ei olekaan alkuperäinen syy, vaan syy löytyy aivan muusta sisäerityksen häiriöstä. Siltäkin kannalta sinun pitäisi päästä erikoislääkärin tutkimukseen. Esim. naisten varhaisissa vaihdevuosissa tehkään kaikki pään kuvauksista lähtien. Ja mielestäni sama tulisi tehdä miehelle.
Onko sinulta otettu FSH? Sillä tutkitaan naisten vaihdevuosia, mutta ymmärtääkseni sillä on tutkimuksellista arvoa miestenkin hormonipuutosten kohdalla.- 19+18
Ihan huuhaata nuo testojen romahtamiset masennuslääkkeiden käytön myötä. Samat tyypit toitottaa aina samaa shittiä joka keskusteluun. Itse on 36v nainen. Syönyt masennuslääkkeitä 14 vuotta tauotta ja minun testosteroiiniarvot ovat kaksinkertaiset mitä naisella normaalisti. Puppua on myös seksihalujen laskemiset ja mitä vielä nyt näitä tarjotaan.
- saako tiedustella...
19+18 kirjoitti:
Ihan huuhaata nuo testojen romahtamiset masennuslääkkeiden käytön myötä. Samat tyypit toitottaa aina samaa shittiä joka keskusteluun. Itse on 36v nainen. Syönyt masennuslääkkeitä 14 vuotta tauotta ja minun testosteroiiniarvot ovat kaksinkertaiset mitä naisella normaalisti. Puppua on myös seksihalujen laskemiset ja mitä vielä nyt näitä tarjotaan.
...mitä lääketehdasta edustat?
- Tuskin edes mies
Ensimmäisellä kerralla erikoislääkäri, nyt viimeksi yleislääkäri, ja kumpikaan ei oikeastaan ole osoittanut kiinnostusta selvittää arvojen romahduksen syytä. Antoivat vaan reseptin. Ja homman eteneminen on nyt jumissa kesälomien ajan.
Kilpirauhasarvot on tutkittu ja ne ovat OK.
Mikä ihme on FSH?
- testo auttoi
Minulla on ollut masennusta ja kovaa väsymystä hvin pitkään. Masennukseen olen syönyt fluoksetiinia useaan otteeseen ja se on ollut minulla hyvin tehokas.
Joulun tienoissa hermostuin kovaan väsymykseeni ja vaadin testosteronin tutkimista (olen 60 vuotta lähestyvä mies, jolla on ylipainoa). Testosteroni oli juuri ja juuri normaalin rajoissa, vaikka siis hyvin alhainen. Lääkäri päätti kokeilla testosteronipistoksia. Noin kolmessa päivässä "nousin kuolleista". Pistokset ovat jatkuneet siitä lähtien. Tunsin itseni keväällä niin hyvinvoivalksi, että jätin mielialalääkkeen vähitellen pois. Mieliala on toistaiseksi pysynyt hyvänä ja jaksan olla aktiivinen.
Olen koko ikäni sairastanut masennusta enemmän tai vähemmän. Tuskin testosteronin vähäisyys on ainoa syy masennukseeni, osatekijä kylläkin.
Sinulla testosteronivajeen oireet, jotka ovat muuten kovin yksilöllisiä, ovat pahempia kuin minulla. Suosittelen, että jatkat testosteronipiikkien ottamista ihan niin kuin lääkäri määrää. Ajan mittaan sitten selviää, mikä vaikutus testosteronihoidolla on masennukseesi. Minulla vaikutus oli selvästi positiivinen, toivottavasti myös sinulla.
Testosteronihoito on kallista. Jos sinulla on testosteroniarvot selvästi alle normiarvojen ja hoito auttaa, voit hakea Kelan erityiskorvausta. Sitä tosin maksetaan vain jostain ihmeellisestä syystä 60 ikävuoteen asti. Minä en sitä saanut, koska arvoni olivat juuri ja juuri viitearvojen sisällä. Minulla lääkkeiden omavastuu n. 600 euroa kuitenkin täyttynee pian ja sen jälkeen, kai Kela korvaa loput tämän kalenterivuoden aikana.- testo auttoi
Vielä lisäys. Kun sinulla on selkeä testosteronivaje, kannattaa mennaä hoidettavaksi asiansa osaavalle urologille ja/tai andrologille.
- Anonyymi
Hei! Kiinnostaisi kuulla mitä sinulle nykyään kuuluu. Minulla ollut täysin samoja oireita kun sinulla lisättynä vielä IBS-oireilla. Lähtikö sinun olo kohentumaan sitten?
- Anonyymi
Itselläkin ollut jatkuva väsymys jo monta kuukautta putkeen eikä jaksaisi muuta tehdä kuin nukkua. Lisäksi olen ajoittain todella ahdistunut ja ärtynyt. Suutun välillä pienistäkin asioista ja saatan sanoa ihmisille asioita joista syntyy pahoja konflikteja. Onkohan mullakin testosteronivaje? Ole kohta 36-vuotias mies.
Masennuksesta olen kyllä kärsinyt enemmän tai vähemmän jo 18-vuotiaasta lähtien. Jokatapauksessa ei tällainen väsymys normaalilta vaikuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.4405411Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1282244- 1461790
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko811531Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass181482Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise191414Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔821315- 711247
- 401189
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään701188