paniikkikohtaus????

apua!!

Tänään sain ensimmaisen paniikkikohtauksen elämäni aikana. Tai en tiedä oliko? Oireet ainakin oli se että tuli ensin tunne ettei saa henkeä, aivankuin joku kuristaisi ja samalla hengenahdistus..sitten alkoi tärinä ihan kauttaaltaan..levoton olo, suuta kuivasi ja pelko että mä kuolen siihen paikkaan. En yleensä juo kahvia ja tänään join 3kuppia. Oliskohan siitä johtuva? Pulssikin on ainakin 200 tai siltä se tuntui. Avopuolisoni lähtee maanantaina armeijaan ja olen jännittänyt sitä todella paljon. Välillä tää olo menee pois mutta tulee takaisin ja alkaa tärinällä sekä hengenahdistuksella..sekä mahaan sattuu. Ensin pelkäsin keuhkoveritulppaa..mutta oireet ei täsmää. Tää on ihan kamalaa.ja itku tottakai tuli..onneksi avopuolisoni rauhoitteli mua ja käski mun vain jutella kaikkea. Se auttoi. Mutta ei nämä kivoja ole! Eli onko siis paniikkikohtaus kyseessä?

2

192

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä juo kahvia

Kahvi vain pahentaa älä juo sitä, yritä olla stressaamatta koska stressi monesti laukaisee paniikkikohtauksen. Jos paniikkikohtaus tulee niin poistu omiin oloihin hetkeksi mulla se auttaa, mutta mä olen mä ja sulle voi toimia eri jutut... mutta vielä paniikkikohtaus ei ole vaarallinen toki voi väsyttää sua onhan se rasittavaa eli muista myös levätä hyvin...

• noh?!?

Paniikkihäiriöön voi liittyä dissosiaatiivisiä kokemukseen liittyviä häiriöitä. Itse olen varmaan koko ikäni kärsinyt jonkinasteisesta paniikkihäiröstä, mitä aikoinaan tyhmät koppalääkärit yriti masennukseksi tulkita ja tunkea niitä v*tun serotoniinilääkkeitään, mitä vissiin kohta puolet Suomen kansasta syö. Paniikkihäiriö on hyvin raskas kokemus kokijalleen sikäli, että koko ajan pitää ihmisten seurassa ikäänkuin antaa 110 prosenttia itsestään ja yrittää kätkeä jännityksen oireitaan. Mikä sitten väsyttää, eli minä ainakin oloen aivan uupunut joskus jo kahden tunnin kuluttau, jos minun pitää keskittyä kuuntelemaan ihmisiä ja olla sosiaalinen, vaikka luontaisesti olenkin ihmisrakas, eli kyse ei ole siitä, ettenkö pitäisi ihmisistä. Minuakin monet on aina pitäneet ylimielisenä ja olen kuulemma ylimielisen tai leuhkan näköinen, mutta se johtuu vain siitä, että kun jännittää kaikkea niin paljon, käytös helposti kääntyy ns. ylirehvakkaan oloiseksi ulospäin. Ja minua monet pitää itsevarmana, aikoinaan sain yhdelläkin kurssilla vinkin alkaa vaikka radiojuontajaksi, kun ilmaisuni on kuulemma niin vahvaa. Ja minut on pelastanutkin se, että olen verbaliikaltani todella lahjakas, en uskalla edes ajatella, miten vaikeaa olisi paniikkihäiirön kanssa sitten, jos olisi vielä suustansakin heikompilahjainen - varmaan täytenä idioottina pitäisivät kaikki siinä tapauksessa.:(

Minulla ainakin paniikkihäiriöön liittyy myös suljetun tilan kammo. Inhoan esimerkiksi ahtaita hissejä ja ruuhkabusseja, joskin pystyn matkustamaan niissä, vaikka se inhottavaa onkin.

Tuo nyt vaikuttaa ihan normaalilta viestiltä. Tsemppiä sinulle, joskus voi olla niinkin, että esimerkiksi stressi elämässä ja ylipäätään vaikkapa suuret elämänmuutokset voimistavat paniikin tuntemuksia ja paniikki katoaa kuitenkin kuin itsestään, kun stressi helpottaa.

Lääkkeitä minä ainakaan en suostuisi paniikkihäiriöön syömään, vaikka voivat ne kai joitakin auttaakin, koska olen periaatteessa sitä mieltä, että etenkin pääkoppatieteen puolella puoskarit määräilee ylen liikaakin mömmöjä sellaisillekin ihmisille, jotka eivät lääkkeitä edes tarvitse. Lääketeollisuutta edistääkseen ne sitä tekeekin. Ja psykiatriaa en pidä tieteenä, vaikka en tätä mielipidettä missään nimellä sanoisikaan, koska minun mielestäni kukaan ihminen ei ole pätevä arvioimaan, että kuka on mieleltään sairas ja kuka ei, poislukien ehkä rikolliset, joiden arviointiin psykiatria soveltuu. Ainakin kaikki minu tapaamani psykiatrit on kaikki olleet hullumpia kuin minä koskaan: yksikin yritti saada minua palikkatesteihin ja psykiatriselle puolelle hoitoon siksi, että olin mennyt valittamaan stressiä jota opintojen loppuun saattamisessa aiheuttaa pienitiuloisuus. Puoskari oli vissiin sitä mieltä, että pienituloisuus on peruste leimata ihminen mieleltään sairaaksi. En kuunnellut sitä hihhulia, ja v*tutti ainoastaan se, että kun on opiskelijana maksanut terveyspalveluista, että pellet yrittää tunkea potilaansa julkiselle puolelle, jos ei ole natsien ihanteen mukainen, eli 25- vuotiaana valmistunut maisteri, jolla hyväpalkkainen työ, eli että edes palveluita ei tarttis antaa jos ihminen on pienituloinen. Sama koppalääkärihihhuli urputti mulle, kun en suostunut syömään mielenterveyslääkkeitä, kun kopassa ei ole vikaa ja esitti mulle suoran halveksuntansa, kun kerroin, että kärsin vakavasta fyysisestä sairaudesta, mikä tosiaan on ihan keskussairaalassa todettu - ei vissiin uskonut, kun kerroin, että mulla on harvinainen sairaus, minkä vuoksi ollut letkuissa keskussairaalassa elämässäni pitkiä aikoja kahteen otteeseen ja syönyt säkin verran solusalpajia... Enää odottelen, että milloin mulla on energiaa pyytää nähtäväkseni niiden puoskareiden minusta kirjoitetut paperit - ei olisi suuri ihme, jos vaikka mielensaitauksia olisi diagnosointi-innossaan laatineet, mutta jos niin, niin perästä kuuluu. Enää en tykkää siitä, että farmaseutit apteekissa hymyilee vinosti ja kyselee multa, että eikö sua yhtään haittaa, mitä sinusta täällä lukee....

Jos sulla on lievä paniikkihäiriö, älä pilaa elämääs menemällä koppalääkärille, mutta jos paniikkituntemukset sua todella haittaa, hae ihmeessä lääkäreiltä apua. Tosiaan tsemppiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Älä unohda minua

Nainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit si
      Ikävä
      84
      812
    2. On väärin

Tykätä ja haluta sua kun tilanne täysin mahdoton mutta minkäs teet. Mun sisällä roihuaa 🔥 kunpa tietäisit mitä sä minus
      Ikävä
      43
      682
    3. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      658
    4. Valtuuston kokous

Kyl tuo Anita Ruokani on ihan pihalla,käy aika hitaalla.
      Kemijärvi
      50
      599
    5. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      581
    6. Mitä tunteita

Sulla vielä on?
      Ikävä
      77
      524
    7. Nyt on nyt

Turha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausl
      Ikävä
      49
      441
    8. Miehelle

❤️
      Ikävä
      27
      426
    9. Näin on!

Päästy taas iltaan! Jee, päiviä taas yksi vähemmän meidän kohtaamiseen! ❤️
      Ikävä
      42
      394
    10. Saat mut hymyileen suuresti, ja odotan koska saan antaa sulle haleja ja pusuja ihan oikeasti

En tiedä mikä sussa on, mut sun koko olemus ja ilmeet, ja persoona ja ulkonäkö saa mut vaan hyvälle tuulelle. Oot vaan s
      Ikävä
      14
      389
    11. Martina avautuu

Martina on päässyt kertomaan Feminassa konkurssistaan. On viettänyt monia unettomia öitä. On elänyt ikäänkuin painekatti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      378
    12. Kadutko mies?

Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
      Ikävä
      29
      359
    13. Hyvästi Iisalmen Citymarket.

Nyt riitti huolimaton kassatoiminta!Nyt sattuu joka toisella käynnillä samaa,joko laskutettu samasta tuotteesta liian mo
      Iisalmi
      18
      352
    14. Hyvää huomenta

Eräälle Naiselle ❤️‍🩹
      Ikävä
      52
      348
    15. Se oikea.....

Hän ei ole sinulle se oikea, jos hän pitää sinua vain yhtenä vaihtoehtona.
      Ikävä
      56
      347
    16. Kyllä ymmärrän sinua

Mutta silti se sattuu….
      Ikävä
      26
      346
    17. Mikä fiilis

Onko asiat niin kuin hyvin?
      Ikävä
      59
      343
    18. Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?

Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.h
      Maailman menoa
      119
      343
    19. Kaivatun haluaminen

seksuaalisesti herättää syvältä selkärangasta esiin villieläimellisiä vaistoja sekä haluja peittäen sivistyneen ihmisenä
      Ikävä
      27
      334
    20. Mitä järkeä kiusata ihmisiä palstalla

Luuleeko ne kiusaajat oikeasti, että joku tosissaan ajattelisi niiden haukkujen olevan itselle? Hukkaan menee kiusaajill
      Ikävä
      89
      328
    Aihe