paniikkikohtaus????

apua!!

Tänään sain ensimmaisen paniikkikohtauksen elämäni aikana. Tai en tiedä oliko? Oireet ainakin oli se että tuli ensin tunne ettei saa henkeä, aivankuin joku kuristaisi ja samalla hengenahdistus..sitten alkoi tärinä ihan kauttaaltaan..levoton olo, suuta kuivasi ja pelko että mä kuolen siihen paikkaan. En yleensä juo kahvia ja tänään join 3kuppia. Oliskohan siitä johtuva? Pulssikin on ainakin 200 tai siltä se tuntui. Avopuolisoni lähtee maanantaina armeijaan ja olen jännittänyt sitä todella paljon. Välillä tää olo menee pois mutta tulee takaisin ja alkaa tärinällä sekä hengenahdistuksella..sekä mahaan sattuu. Ensin pelkäsin keuhkoveritulppaa..mutta oireet ei täsmää. Tää on ihan kamalaa.ja itku tottakai tuli..onneksi avopuolisoni rauhoitteli mua ja käski mun vain jutella kaikkea. Se auttoi. Mutta ei nämä kivoja ole! Eli onko siis paniikkikohtaus kyseessä?

2

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä juo kahvia

      Kahvi vain pahentaa älä juo sitä, yritä olla stressaamatta koska stressi monesti laukaisee paniikkikohtauksen. Jos paniikkikohtaus tulee niin poistu omiin oloihin hetkeksi mulla se auttaa, mutta mä olen mä ja sulle voi toimia eri jutut... mutta vielä paniikkikohtaus ei ole vaarallinen toki voi väsyttää sua onhan se rasittavaa eli muista myös levätä hyvin...

    • noh?!?

      Paniikkihäiriöön voi liittyä dissosiaatiivisiä kokemukseen liittyviä häiriöitä. Itse olen varmaan koko ikäni kärsinyt jonkinasteisesta paniikkihäiröstä, mitä aikoinaan tyhmät koppalääkärit yriti masennukseksi tulkita ja tunkea niitä v*tun serotoniinilääkkeitään, mitä vissiin kohta puolet Suomen kansasta syö. Paniikkihäiriö on hyvin raskas kokemus kokijalleen sikäli, että koko ajan pitää ihmisten seurassa ikäänkuin antaa 110 prosenttia itsestään ja yrittää kätkeä jännityksen oireitaan. Mikä sitten väsyttää, eli minä ainakin oloen aivan uupunut joskus jo kahden tunnin kuluttau, jos minun pitää keskittyä kuuntelemaan ihmisiä ja olla sosiaalinen, vaikka luontaisesti olenkin ihmisrakas, eli kyse ei ole siitä, ettenkö pitäisi ihmisistä. Minuakin monet on aina pitäneet ylimielisenä ja olen kuulemma ylimielisen tai leuhkan näköinen, mutta se johtuu vain siitä, että kun jännittää kaikkea niin paljon, käytös helposti kääntyy ns. ylirehvakkaan oloiseksi ulospäin. Ja minua monet pitää itsevarmana, aikoinaan sain yhdelläkin kurssilla vinkin alkaa vaikka radiojuontajaksi, kun ilmaisuni on kuulemma niin vahvaa. Ja minut on pelastanutkin se, että olen verbaliikaltani todella lahjakas, en uskalla edes ajatella, miten vaikeaa olisi paniikkihäiirön kanssa sitten, jos olisi vielä suustansakin heikompilahjainen - varmaan täytenä idioottina pitäisivät kaikki siinä tapauksessa.:(


      Minulla ainakin paniikkihäiriöön liittyy myös suljetun tilan kammo. Inhoan esimerkiksi ahtaita hissejä ja ruuhkabusseja, joskin pystyn matkustamaan niissä, vaikka se inhottavaa onkin.


      Tuo nyt vaikuttaa ihan normaalilta viestiltä. Tsemppiä sinulle, joskus voi olla niinkin, että esimerkiksi stressi elämässä ja ylipäätään vaikkapa suuret elämänmuutokset voimistavat paniikin tuntemuksia ja paniikki katoaa kuitenkin kuin itsestään, kun stressi helpottaa.


      Lääkkeitä minä ainakaan en suostuisi paniikkihäiriöön syömään, vaikka voivat ne kai joitakin auttaakin, koska olen periaatteessa sitä mieltä, että etenkin pääkoppatieteen puolella puoskarit määräilee ylen liikaakin mömmöjä sellaisillekin ihmisille, jotka eivät lääkkeitä edes tarvitse. Lääketeollisuutta edistääkseen ne sitä tekeekin. Ja psykiatriaa en pidä tieteenä, vaikka en tätä mielipidettä missään nimellä sanoisikaan, koska minun mielestäni kukaan ihminen ei ole pätevä arvioimaan, että kuka on mieleltään sairas ja kuka ei, poislukien ehkä rikolliset, joiden arviointiin psykiatria soveltuu. Ainakin kaikki minu tapaamani psykiatrit on kaikki olleet hullumpia kuin minä koskaan: yksikin yritti saada minua palikkatesteihin ja psykiatriselle puolelle hoitoon siksi, että olin mennyt valittamaan stressiä jota opintojen loppuun saattamisessa aiheuttaa pienitiuloisuus. Puoskari oli vissiin sitä mieltä, että pienituloisuus on peruste leimata ihminen mieleltään sairaaksi. En kuunnellut sitä hihhulia, ja v*tutti ainoastaan se, että kun on opiskelijana maksanut terveyspalveluista, että pellet yrittää tunkea potilaansa julkiselle puolelle, jos ei ole natsien ihanteen mukainen, eli 25- vuotiaana valmistunut maisteri, jolla hyväpalkkainen työ, eli että edes palveluita ei tarttis antaa jos ihminen on pienituloinen. Sama koppalääkärihihhuli urputti mulle, kun en suostunut syömään mielenterveyslääkkeitä, kun kopassa ei ole vikaa ja esitti mulle suoran halveksuntansa, kun kerroin, että kärsin vakavasta fyysisestä sairaudesta, mikä tosiaan on ihan keskussairaalassa todettu - ei vissiin uskonut, kun kerroin, että mulla on harvinainen sairaus, minkä vuoksi ollut letkuissa keskussairaalassa elämässäni pitkiä aikoja kahteen otteeseen ja syönyt säkin verran solusalpajia... Enää odottelen, että milloin mulla on energiaa pyytää nähtäväkseni niiden puoskareiden minusta kirjoitetut paperit - ei olisi suuri ihme, jos vaikka mielensaitauksia olisi diagnosointi-innossaan laatineet, mutta jos niin, niin perästä kuuluu. Enää en tykkää siitä, että farmaseutit apteekissa hymyilee vinosti ja kyselee multa, että eikö sua yhtään haittaa, mitä sinusta täällä lukee....


      Jos sulla on lievä paniikkihäiriö, älä pilaa elämääs menemällä koppalääkärille, mutta jos paniikkituntemukset sua todella haittaa, hae ihmeessä lääkäreiltä apua. Tosiaan tsemppiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe