Hiusten oheneminen ja ohimojen vetäytyminen naisella

Goldilocks

Olen 38-vuotias nainen, jolla on aina ollut ohuet vaaleat hiukset. Valtaosalla, niin naisista kuin miehistäkin, hiukset ohenevat iän myötä ja oheneminen alkaa jo kolmenkympin tienoilla. Naisten hiukset ohenevat ja hiustupet kuolevat eri tavalla kuin miesten, ja siksi naisilla ei nähdä samantyyppisiä kaljuja kuin miehillä. Naisilla hiukset ohenevat tasaisemmin ympäri päätä ja monilla tukkaa on alunperin niin paljon, ettei ohenemista edes huomaa.

Minulla jo lähtötilanne oli huono ja huomasin hiusten ohenemisen ja ohimojen vetäytymisen (erityisesti oikealla puolella) noin vuosi sitten. Sitä ennen kampaajat olivat huomautelleet minulle vuosien ajan, että "Sulle on tulossa tosi paljon uutta tukkaa täällä, tosi paljon uusia hiuksia". Jossain vaiheessa tämä alkoi ihmetyttämään, sillä eihän ihmiselle nyt koko ajan kasva aivan valtavasti uutta tukkaa ympäri päätä. Itse olen ajatellut asian niin, että hiuksieni luonnollinen kasvusykli on lyhyempi kuin normaalisti, eli hiukset eivät koskaan ehdi kasvaa kovin pitkiksi ja lyhyttä pätkää on aina suhteellisen paljon.

Hetken aikaa hiuksieni kanssa tuskasteltuani aloin selvittämään asiaan. Luin mekaanisesta ja kemiallisesta rasituksesta hiustenlähdön syynä, ja päättelin ettei minun kohdallani ollut kyse jatkuvasti hiusten värjäämisestä, föönaamiseta, hiustenpidennyksistä, tiukoista ponnareista tai tupeeraamisesta. Erilaiset puutostilat ovat nykyisin todella harvinaisia hiustenlähdön syynä, joten ravintolisistä, Priorinista ym. ei olisi apua (Priorinia kyllä kokeilin aiemmin usean kuukauden ajan). Syön terveellisesti ja monipuolisisesti, liikun paljon, en ole erityisen stressaantunut ja en ole saanut lapsia (tämäkin aiheuttaa joskus hiustenlähtöä).

Luin hiustenlähdöstä paljon netistä ja törmäsin pian Hiusklinikkaan. Sinne en kuitenkaan halunnut mennä rahojani tuhlaamaan ihmisten kokemuksista luettuani. Kävin kuitenkin gynekologilla, ihotautilääkärillä sekä sisätautilääkärilla ja minulle tehtiin erilaisia kokeita. Testosteroniarvot olivat normaalit, samoin kilpirauhasarvot sekä kaikki muutkin perusarvot. Mistään ei löytynyt mitään spesifiä syytä hiusteni ohenemiseen ja ohimoiden vetäytymiseen. Diagnoosi on siis naistyyppinen hiustenlähtö, valitettavasti. Valitettavasti siksi, että naistyyppiselle hiustenlähdölle ei oikein voi tehdä mitään.

Olen kuitenkin aloittanut Spirolaktonin syömisen helmikuussa (tähän mennessä ei huomattavia sivuvaikutuksia, eikä mitään muitakaan vaikutuksia) ja nyt heinäkuussa Rogainen paikallisen käytön ohimoalueille. Sen tuloksista tai niiden puutteesta ei tiedä vielä mitään, mutta en pidättele henkeäni niitä odotellessa.

Vaikkei tilanteeni ole parantunut ja vaikka se on aiheuttanut ajoittain lievää epätoivoa, niin olen kuitenkin tehnyt kaikkeni asian selvittämiseksi ja se ainakin tuo mielenrauhaa. Toivon tietenkin, että hiustenlähdölleni olisi löydetty jokin hoidettavissa oleva syy, mutta usein sellaista ei löydy eikö ihmelääkkeitö ja -hoitoja ole, vaikka mainosmiehet ja -naiset yrittävätkin niin uskotella.

4

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Goldilocks

      Ps. Spironolaktonin siis :) Annostus 100 mg aamuisin.

      • AMS

        Mistä päin Suomea olet ja kuka lääkäri sinulle määräsi Spiron? Olen syönyt sitä vuoden ja haluaisin uusia reseptini, mutta lääkkeen minulle määrännyt ihotautilääkäri Hannuksela ("hiustenlähtöguru") on jäänyt eläkkeelle ja nyt kaipaisin vinkkejä pk-seudulta sellaisesta ihotautilääkäristä, joka tuntee naisten hiustenlähtöä. Olisiko kenelläkään antaa suosituksia?


      • Goldilocks
        AMS kirjoitti:

        Mistä päin Suomea olet ja kuka lääkäri sinulle määräsi Spiron? Olen syönyt sitä vuoden ja haluaisin uusia reseptini, mutta lääkkeen minulle määrännyt ihotautilääkäri Hannuksela ("hiustenlähtöguru") on jäänyt eläkkeelle ja nyt kaipaisin vinkkejä pk-seudulta sellaisesta ihotautilääkäristä, joka tuntee naisten hiustenlähtöä. Olisiko kenelläkään antaa suosituksia?

        Minäkin etsin alunperin Hannukselaa, mutta kuulin että hän on eläkkeellä. Löysin kuitenkin Hannukselan kollegan Pekka Erkon joka ottaa vastaan ainakin Kampin Terveystalo lla. Hannuksela ja Erkko ovat tehneet yhteistyötä ja myös Erkko on ymmärtäväinen hiusasioiden suhteen.


    • Goldilocks

      Takana 10 kk Spiroa ja 4 kk Rogainea (pelkästään ohimoalueille). Spirosta en voi sanoa olleen merkittävää apua, mutta Rogainen on EHKÄ kasvattanut ohimohaituvia hitusen pidemmiksi ja tuuheimmiksi. Ihmelääkkeitä en ole siis valitettavasti löytänyt :(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe