Miksi Lada aiheuttaa niin suurta häpeää?

Eläk.Ratikainen

Itse luulisin monella olevan syynä se että Lada on maailman vaarallisin ja huonoin aut, mutta pääasiassa kuitenkin se, että se edustaa vanhakantaista stalinistista kommunismia.

59

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runko.

      Pelkkä nimi Lada tuo mieleen Stalinin vankileirien saaristot, venäläisen ankeuden ja tietysti ruosteisen Ladan, jota vielä 30 vuotta sitten vuokrakasarmien parkkipaikoilla korjailtiin isoilla joukoilla päivittäin.

    • Lada = Häpeä

      Mossassakin on jo nostalgiaa, mutta Lada on vain häpeä.

    • repin oleksi

      miun taiata kolaria on kutsuttu takaisin niin monasti etten ole päässy ajamaan ite sillä ollenkaan

      • Eurosamara

        Jummarretään,moni muukin valittaa samaa. Osta Lada,eipä tule takaisinkutsuja,ja aina on auto valmiina palvelemaan.


      • repi oleksi
        Eurosamara kirjoitti:

        Jummarretään,moni muukin valittaa samaa. Osta Lada,eipä tule takaisinkutsuja,ja aina on auto valmiina palvelemaan.

        nii mie tehen paan kolarian meneen.


    • haju.

      En unohtaisi tässä yhteydessä Ladan hajuakaan. Se ei pysy auton sisällä vaan tarttuu myös itse ladistiin. Ennen pystyi hajusta päättelemään, kuka aja Ladalla.

      • Runko.

        Eikö voisi käyttää rehellisesti sanaa löyhkä. Ei Ladan löyhkä ladistia pahenna.


    • Ladogangster

      Minulla on lada niva vuodelta 1985 ja voin sanoa että sillä saa naisia ja vaikutusvaltaa.=)

      • "laatu"kamaa

        Ladalla saaduilla naisilla ei pääse kehuskelemaan sen enempää kuin Ladan laadullakaan.


    • ei suinkaan ei..

      Miten niin vaarallinen? Edellinen oli 17 vuotta. Aivan turvallisesti kuljetti ja ratin - penkivälihän sen teettää sen turvallisuuden.

      Toinen hyvä puoli on se, että Ladakusi pääsee automaattisesti taivaaseen.
      Mutta, Audikuskilla tarvitaan jo parannusta elämään, sillä elämässä on saanut kaikkea hyvää ja siinä sivussa on moittinut Ladakuskia.

      Siis sanoista jo pääsee tuomiolle.

      Kolmas hyvä puoli on se, että Ladakuskia ei kukaan kalehdi. Siinä moni voi tasavertaisena tulla keskustelemaan elämän murheistakin. Ladan apupenkillä saa itkeä maailman suruja ja kuinka velkavankeudessa moni elää.
      Ladamies vie sitten syömään tällaisen lähimmäisen, jota puristaa autovelat, kalliit vakuutusmaksut sen takia jne. Mutta, niistähän ei puhuta. Lohdutetaan.

      Voisihan tätä jatkaa vaikka kuinka, mutta elämässä olemme tasa-arvoisia, ei näillä ulkoisilla asioilla, mitä etuja Lada tuo matkassa, niin haastella.

      Ladamies on vapaa kuin taivaan lintu. Ei purista pankkilaina, eikä kalliit osat ja kun turvallisesti ajaa, ei törmäyksiä tapahdu.

      Ladamiehen ei tarviste hävetä. Synti on häpeä, mutta vapaus ei.

      • hjkllllåäöökkl

        Hyvä kommentti.


    • esim. Niva.

      Ruotsista löytyy hyvin esim. Lada- Nivaa. He ymmärtävät Ladan päälle.
      Kustavi- so. Ladan pääkaupunki suomessa, kertoo Helsingin Sanomat, eli ruotsinkieliset ymmärtävät, että autolla ei välttämättä tarvite statustaa itseään, vaan se on kulkupeli.

      Tuossa tv. ssä tuleva Englannista eutotestiporukan ajoja, siellä oli Nivakin koeajomatkalla. Se sai hyvä arvosanat, siis siitä, että hyvä auto, mihin se on tehty.

      Moni isompi maasturi tökki menolla ja koolla, mutta Lada porskutti, eikä heillä ollut tätä ryssävihaa testaajilla. Siksi sellainen terve suhtautuminen on testattaviin ajoneuvoihin.

      Tänään ja täälä alkaa olla kivenalla nuo tervellä tavalla huollettavat ja kulkevat autot, joihin ei hienohipiäviat ota niin helpolla kiinni.

      • Rovasti

        Hyviä kommentteja nämä kaksi viimeista. Nimimerkit: Esim. Niva ja ei suinkaan ei.. ovat varmasti Ladan omistajia ja tietävät mitä kirjoittaa. Hyvät kommentit.


      • Kanto
        Rovasti kirjoitti:

        Hyviä kommentteja nämä kaksi viimeista. Nimimerkit: Esim. Niva ja ei suinkaan ei.. ovat varmasti Ladan omistajia ja tietävät mitä kirjoittaa. Hyvät kommentit.

        Niin ovat. Siksi olenkin kirjoittanut ne itse nimimerkeillä Rovasti, esim. Niva, ei suinkaan ei ja Eurosamara. Pakkohan se on kun Ladaa ei kukaan muu kehu, mikä ei kyllä ole mikään ihme.


    • Ladapommi

      Lada aiheuttaa häpeää, koska se edustaa köyhyyttä ja Neuvostoliittoa.

    • Raittinen.

      Lada aiheuttaa kateutta, koska se edustaa järkevää autonvalintaa ja Neuvostoliittoa.

      • Kanto.

        Miksi olisi järkevää ostaa maailman huonolaatuisin ja vaarallisin auto Lada. Minusta se osoittaa täydellistä kyvyttömyyttä.


      • Kanto.
        Kanto. kirjoitti:

        Miksi olisi järkevää ostaa maailman huonolaatuisin ja vaarallisin auto Lada. Minusta se osoittaa täydellistä kyvyttömyyttä.

        Länsikulkimen omistajat häpeää sitä että he ajavat länsikulkimilla. Vaikka olisi saatavana hyviä ja luotettavia Ladoja. Tosin niitä ei enään ole kovinkaan paljoa myytävänä suuren kysynnän vuoksi.


      • Jii13
        Kanto. kirjoitti:

        Länsikulkimen omistajat häpeää sitä että he ajavat länsikulkimilla. Vaikka olisi saatavana hyviä ja luotettavia Ladoja. Tosin niitä ei enään ole kovinkaan paljoa myytävänä suuren kysynnän vuoksi.

        Aivan pakko ostaa ensi kesäksi viimeistään lada 110 tai vastaava koska jos joku auto saa näin paljon tunteita heräämään puolesta ja vastaan niin se on jo legendaarista ja hyvin kiehtovaa.


      • Runko.
        Jii13 kirjoitti:

        Aivan pakko ostaa ensi kesäksi viimeistään lada 110 tai vastaava koska jos joku auto saa näin paljon tunteita heräämään puolesta ja vastaan niin se on jo legendaarista ja hyvin kiehtovaa.

        Suosittelen. Ladalla voi osoittaa tukea Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan, vaikka itse Lada onkin maailman huonoin auto jopa Putinin mielestä.


      • Rovasti
        Runko. kirjoitti:

        Suosittelen. Ladalla voi osoittaa tukea Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan, vaikka itse Lada onkin maailman huonoin auto jopa Putinin mielestä.

        Tukeeko länsiautoilijat Amerikan ja Israelin hommia mitä ne tekevät Palestiinassa.


      • Runko.
        Rovasti kirjoitti:

        Tukeeko länsiautoilijat Amerikan ja Israelin hommia mitä ne tekevät Palestiinassa.

        Terroristijärjestö Hamas ampuu raketteja Israeliin. Minä länsiautoilijana tuen sataprosenttisesti Israelin hyökkäystä terroristeja vastaan.

        Ovatko ladistit venäjämielisyyden lisäksi sitä mieltä, että raketeilla voi vapaasti ampua siviilejä? Esimerkiksi Venäjä voisi ampua satoja raketteja viikossa Helsinkiin ja se on ihan ok teidän mielestänne?


      • ladamiäs
        Runko. kirjoitti:

        Terroristijärjestö Hamas ampuu raketteja Israeliin. Minä länsiautoilijana tuen sataprosenttisesti Israelin hyökkäystä terroristeja vastaan.

        Ovatko ladistit venäjämielisyyden lisäksi sitä mieltä, että raketeilla voi vapaasti ampua siviilejä? Esimerkiksi Venäjä voisi ampua satoja raketteja viikossa Helsinkiin ja se on ihan ok teidän mielestänne?

        Kyllä se siinä tapauksessa olisi ihan ok jos sinä asuisit ainoana asukkaana Helsingissä.


      • Kanto.
        ladamiäs kirjoitti:

        Kyllä se siinä tapauksessa olisi ihan ok jos sinä asuisit ainoana asukkaana Helsingissä.

        Venäjän ohjukset ovat rauhan ohjuksia ja niitä saa ampua Suomeen niin paljon kuin Venäjä haluaa. Saadaan kaikki länsimieliset hengiltä ja Suomeen uudet asukkaat itärajan takaa.


      • ladamiäs
        Kanto. kirjoitti:

        Venäjän ohjukset ovat rauhan ohjuksia ja niitä saa ampua Suomeen niin paljon kuin Venäjä haluaa. Saadaan kaikki länsimieliset hengiltä ja Suomeen uudet asukkaat itärajan takaa.

        Runko on sieltä jo juttujensa perusteella paluumuuttajana tullut. Tietää kaikkien köyhien venäläisten asiat. Ajaa pitkin maakuntia takavetoisella Helkamalla länsiräppänäevankeliumia julistamassa. Kuinka tosissaan muut tämän uikutuksen ottavat onkin sitten jo aivan toinen tarina.


      • Runko.
        ladamiäs kirjoitti:

        Runko on sieltä jo juttujensa perusteella paluumuuttajana tullut. Tietää kaikkien köyhien venäläisten asiat. Ajaa pitkin maakuntia takavetoisella Helkamalla länsiräppänäevankeliumia julistamassa. Kuinka tosissaan muut tämän uikutuksen ottavat onkin sitten jo aivan toinen tarina.

        Me tiedämme, että sekä venäläinen että suomen venäjämielinen Kanto varastavat aina. Muiden nikkien varastaminen on sieltä lievimmästä päästä.


      • Kanto.
        Runko. kirjoitti:

        Me tiedämme, että sekä venäläinen että suomen venäjämielinen Kanto varastavat aina. Muiden nikkien varastaminen on sieltä lievimmästä päästä.

        Mistä sinä tiijät että olen muiden nimimerkeillä asiotani hoitanut kun sinun nimimerkkiin en ole koskenut koskaan edes pitkällä tikullakkaan enkä tule koskaan koskemaankaan.


      • ladamiäs
        Kanto. kirjoitti:

        Mistä sinä tiijät että olen muiden nimimerkeillä asiotani hoitanut kun sinun nimimerkkiin en ole koskenut koskaan edes pitkällä tikullakkaan enkä tule koskaan koskemaankaan.

        Minulle suurinta häpeää aiheuttaa tämä takavetoinen 70-luvun Helkama. Naista ei saa edes pakottamalla. Pakkoselibaatissa tässä elellään tämän harmittavan asian vuoksi. Siksi unelmoin Ladasta joka ikinen päivä. Alkaisi se seksikin sujua ja otettaisiin huomioon enemmän ihmisenä kuin nyt. Kaikkea ei tietysti voi saada mutta voihan sitä unelmoida ja nähdä märkiä päiväunia Ladasta ja kaikesta lukemattomasta hyvästä mitä se tuo mukanaan.


      • Runko.
        ladamiäs kirjoitti:

        Minulle suurinta häpeää aiheuttaa tämä takavetoinen 70-luvun Helkama. Naista ei saa edes pakottamalla. Pakkoselibaatissa tässä elellään tämän harmittavan asian vuoksi. Siksi unelmoin Ladasta joka ikinen päivä. Alkaisi se seksikin sujua ja otettaisiin huomioon enemmän ihmisenä kuin nyt. Kaikkea ei tietysti voi saada mutta voihan sitä unelmoida ja nähdä märkiä päiväunia Ladasta ja kaikesta lukemattomasta hyvästä mitä se tuo mukanaan.

        Kannon Helkamassa on se hyvä puoli, että sillä voi hakea varaosia Ladaan, joka vaatii niitä joka päivä. Sillä voi kipaista soskusta rahat ja Alkosta kossut.


      • Kanto.
        Runko. kirjoitti:

        Kannon Helkamassa on se hyvä puoli, että sillä voi hakea varaosia Ladaan, joka vaatii niitä joka päivä. Sillä voi kipaista soskusta rahat ja Alkosta kossut.

        Polkupyörää en ole tarvinnut sen jälkeen kun ostin Ladan. Niin tientenkin kuntoilun ja huvin vuoksi kyllä ajelen sillä. Länsikulkimen aikaan kun niillä yritti kulkea töissä ei enään tosiakaan jaksanut kuntoilla eikä hupireissuja tehdä. Olivat ne niin rasittavia kulkimia.


      • Runko.
        Kanto. kirjoitti:

        Polkupyörää en ole tarvinnut sen jälkeen kun ostin Ladan. Niin tientenkin kuntoilun ja huvin vuoksi kyllä ajelen sillä. Länsikulkimen aikaan kun niillä yritti kulkea töissä ei enään tosiakaan jaksanut kuntoilla eikä hupireissuja tehdä. Olivat ne niin rasittavia kulkimia.

        Totuuden puhuminen ei sovi venäläiselle ja venäjämieliselle. Siksi sinäkään et voi totta puhua.

        Helkamalla ladistin ajot tehdään, koska Ladaa ei ajokunnossa pysty kukaan montaa päivää pitämään.


      • uno mirafiori
        Runko. kirjoitti:

        Totuuden puhuminen ei sovi venäläiselle ja venäjämieliselle. Siksi sinäkään et voi totta puhua.

        Helkamalla ladistin ajot tehdään, koska Ladaa ei ajokunnossa pysty kukaan montaa päivää pitämään.

        Tuota noin.... minä ajan italialaisella ja amerikkalaisella.... eikä se johdu minkäänlaisesta sympatiasta maiden politiikkaa kohtaan.Samaa vois kuvitella koskea Ladan omkstajiakin. Jotkut ehkä sympatisoi Venäjää, USA:ta tai vaikkapa Koreaa, mutta suurin osa ajaa sillä mikä eniten miellyttää.Minä ajan Fiatilla koska se miellyttää, ja hinta/laatu on hyvä. Vanhalla Fordilla koska V8 jylisee mukavasti ja onhan ne prkleen kestäviä, ja se fiilis :)
        Ei muuta kuin kovaa ajoa Ladiolla, todistetusti hinta/laatu on hyvä...maksoihan 1200L puolet minkä tahansa länsiauton hinnasta..joten periaatteessa niitä ei ois pitänyt olla liikenteessä enää 20 vuoteen


      • eikä olekaan
        uno mirafiori kirjoitti:

        Tuota noin.... minä ajan italialaisella ja amerikkalaisella.... eikä se johdu minkäänlaisesta sympatiasta maiden politiikkaa kohtaan.Samaa vois kuvitella koskea Ladan omkstajiakin. Jotkut ehkä sympatisoi Venäjää, USA:ta tai vaikkapa Koreaa, mutta suurin osa ajaa sillä mikä eniten miellyttää.Minä ajan Fiatilla koska se miellyttää, ja hinta/laatu on hyvä. Vanhalla Fordilla koska V8 jylisee mukavasti ja onhan ne prkleen kestäviä, ja se fiilis :)
        Ei muuta kuin kovaa ajoa Ladiolla, todistetusti hinta/laatu on hyvä...maksoihan 1200L puolet minkä tahansa länsiauton hinnasta..joten periaatteessa niitä ei ois pitänyt olla liikenteessä enää 20 vuoteen

        2000-luvun Ladoista 90% poistui liikenteestä alle viiden vuoden.


      • uno mirafiori
        eikä olekaan kirjoitti:

        2000-luvun Ladoista 90% poistui liikenteestä alle viiden vuoden.

        1200 L:llää ei myyty enää 2000 luvulla , tais viimeinen vuosimalli olla 1989 ?


      • mihin vastasit
        uno mirafiori kirjoitti:

        1200 L:llää ei myyty enää 2000 luvulla , tais viimeinen vuosimalli olla 1989 ?

        Menikö väärään paikkaan? Vai eivätkö Samarat ja satakympit ole sinusta Ladoja, vaikka papereissa lukee Lada?


      • Kanto.
        eikä olekaan kirjoitti:

        2000-luvun Ladoista 90% poistui liikenteestä alle viiden vuoden.

        Minulla Lada111 vm. 2006 ja ajan sillä vieläkin, eikä ole vielä mitään tarvetta vaihtaa sitä mihinkään.


      • kenkku
        Kanto. kirjoitti:

        Minulla Lada111 vm. 2006 ja ajan sillä vieläkin, eikä ole vielä mitään tarvetta vaihtaa sitä mihinkään.

        Siis ei varaa vaihtaa sitä oikeaan autoon DDDDD


    • Eurosamara

      Hinta/laatusuhde on hyvä. Kestävyys. Huolettomuus. Pääsee matkaan silloin kun tarve vaatii,kelillä kuin kelillä. Siinä syy Ladan suureen suosioon.
      20 vuotta vanhat Ladat ovat vielä lähes uudenkarheita.
      Samanikäiset länsiautot on lähes kaikki paalattu,tai ainakin odottaa jossain pihanperällä noutajaa.

      • Runko.

        Niin totta taas. Läsniräppänä matuu raatona sossun takapihalla uudesta jo muutaman vuoden jälkeen. Siellä se on termiittien armoilla hetken kunnes lopulta maatuu ruskeaksi ruosteläjäksi ja vaaraksi koko piha-alueelle.


    • Eurovolga

      Hinta/laatusuhde on erittäin huono. Heikko laatu. Jatkuvat murheet. Ei pääse matkaan silloin kun tarve vaatii, kun Lada on aina rikki. Siinä syitä Ladan suureen häpeään. 2 vuotta vanhat Ladat ovat jo lähes loppu ja mätiä.

      20-vuotiaat länsiautot on yleensä vielä hyvässä kunnossa.

      • Kanto.

        Niin totta taas. Ladanräppänä maatuu raatona sossun takapihalla uudesta jo muutaman vuoden jälkeen. Siellä se on termiittien armoilla hetken kunnes lopulta maatuu ruskeaksi ruosteläjäksi ja vaaraksi koko piha-alueelle.


    • 314

      Miksi pellet haukutte Ladaa täällä?

      Ostin uuden 2105-1200S-Ladan elokuussa 1982 hintaan mk 30.000,-
      Möin sen 36.000 km ajettuna helmikuussa 1984 hintaan 20.000,-
      Ennätin käydä sillä Pariisissa saakka kesällä 1983 ja paikallinen
      Riemukaarikin tuli sillä kierretyksi - tosin yöaikaan.
      10.000 mk on tänään € 1.680,-
      Kaikissa muissa autokaupoissa olen hävinnyt paljon enemmän.
      Nyt ajelen E-Mersulla W211 facelift -09 - km lukema 104.000 km.

      • Runko.

        Miksi ihmeessä vaihdoit radikaalisti huonompaan !!?? Märssu on huonointa kuraa mitä maapallo päällään kantaa. Mittarilukemakin on jo sitä luokkaa että maatuminen ja Kuusakosken portit avautuneet jo ajat sitten.


    • 314

      Ymmärsitkö nyt Runko mitä luit?
      Tämä asia tapahtui yli 30 vuotta sitten.
      Minulla on siinä välissä ennättänyt olla jo
      15 muuta autoa. Autoa on siis vaihdettu pakasta otettuun
      joka toinen vuosi ajokilometrien takia, eli ei ole katsastuksessa
      juuri tarvinnut käydä.
      Sanoin, että nyt eläkkeellä ollessa on W211, jonka mittarilukema
      on vajaa viisivuotiaana 104tkm.
      Huollossa sanoivat, että alusta on virheetön.
      Miten asia liittyy Kuusakoskeen?
      Opettele lukemaan!

      • Runko.

        Sekasi minä oon silloin tällöin tai melkein aina. Lukemisen ymmärtämisen kanssa on silloin sitä sun tätä.


      • ladamiäs

        Kuten tiedämme ladisti ja venäläinen varastavat aina. Edelliset nimimerkit (Runko.) oli taas varastanut palstan sekopääladisti Kanto. Sienikautta kun elämme, on ladistien päät aika sekaisin.


      • Ladafever
        ladamiäs kirjoitti:

        Kuten tiedämme ladisti ja venäläinen varastavat aina. Edelliset nimimerkit (Runko.) oli taas varastanut palstan sekopääladisti Kanto. Sienikautta kun elämme, on ladistien päät aika sekaisin.

        Runko. nyt kirjoittelee mitä sattuu. Ei kannata niin vakavasti ko. kaverin juttuja täällä ottaa. Eipä silti. Ei ole otettukaan.


      • Ladanever
        Ladafever kirjoitti:

        Runko. nyt kirjoittelee mitä sattuu. Ei kannata niin vakavasti ko. kaverin juttuja täällä ottaa. Eipä silti. Ei ole otettukaan.

        Kyllä me sen erotamme, milloin sinä, Kanto., olet asialla. Sinähän täällä muiden nikit aina varastat.


    • littlegreenman

      No, kun se on ... Lada.

    • Nappisilmä

      Niin, kenessä aiheuttaa, kenessä ei. Tunnen aika monta Lada-miestä, jo työpaikallanikin on itseni mukaan lukien kolme Lada-harrastajaa, ja kyllä me olemme ihan ylpeitä ajopeleistämme (sellaisella hieman humoristissävytteisellä tavalla). Kateutta Lada taitaa pikemminkin aiheuttaa, koska viimeisen päälle timmissä kunnossa oleva Laatokka kerää katseita missä kulkeekin, tavis-tojotaa tai vaisua volkkaria taas ei noteeraa kukaan.Tokihan Lada-harrastajilla täytyy olla itsetunto kohdallaan ja sopivassa suhteessa asennetta ja pilkettä silmäkulmassa, tiukkapipojen harrastus Ladailu ei todellakaan ole. Varsin rentoa ja sosiaalista (mutta ei mitenkään välttämättä sosialistista!) porukkaa Ladailijat yleensä ovatkin. Minullakin on ns. siviiliautona saksalaismerkkinen tila-auto, mutta sillä ajellessa tuntee itsensä näkymättömäksi. Ladan kanssa on toista, sen puikoissa on aivan omanlaisensa tunnelma. Ehkäpä se on eräänlaista nostalgiaa, eikä se stalinismiin tai politiikkaan liity millään tavalla. Tai no, kyllä Lada-harrastus jollakin tasolla voi olla mielenilmaus nykyistä pinnallista ja kaupallista elämänmenoa vastaan, mutta mitään yhteistä poliittista missiota ei ainakaan tuntemillani Lada-harrastajilla ole.

    • Nuoruuden aikaa

      Olin -70 luvun alussa töissä Konela-autossa, joka oli neuvosto autojen maahantuontiliike. Oli mossea, volgaa ja ladaa. Volgat tuotiin hienosti puulaatikoihin pakattuna. Ajettiin Elite 1500 mallilla kilpaa muiden mosse kuskien kanssa. Olihan niissä eroja kun kiihdyteltiin Lauttasaaren liikennevaloissa. Erään Tiilikaisen mosse kiihtyi paremmin vaikka kyydissä oli neljä aikuista miestä. Ei auttanut, kuin viedä mosse moottoriosastolle laitettavaksi vaikka mittarissa ei ollut kuin 40000 km. Alussa ajeltiin rauhallisesti, että saataisiin moottori sisään ajetuksi. Kun sisäänajo oli suoritettu oltiin Tiilikaisen mossen kanssa rinnatusten liikennevaloissa. Niin siinä kävi, että Tiilikainen meni menojaan. Ei auttanut muuta kuin nöyrästi todeta, että eroja niissä oli.

      • Lava-Mosse

        Minulla jäi lava-Mossesta mieleen se, että jouduin siihen vaihtamaan ruostuneet lokasuojat uusiin jo muutaman vuoden jälkeen. Neuvostoliitossa ei oltu kuultukaan ruostesuojauksesta siihen aikaan.


      • kukkonen.
        Lava-Mosse kirjoitti:

        Minulla jäi lava-Mossesta mieleen se, että jouduin siihen vaihtamaan ruostuneet lokasuojat uusiin jo muutaman vuoden jälkeen. Neuvostoliitossa ei oltu kuultukaan ruostesuojauksesta siihen aikaan.

        Monissa nyky länsiautoissa sama vika.Valmistajat eivät ole kuulleet vieläkään ruostesuojauksesta.
        Tekniikka kestää jotenkuten.Pellit ruostuu jo muutaman vuoden ikäisistä.


      • Runko.
        kukkonen. kirjoitti:

        Monissa nyky länsiautoissa sama vika.Valmistajat eivät ole kuulleet vieläkään ruostesuojauksesta.
        Tekniikka kestää jotenkuten.Pellit ruostuu jo muutaman vuoden ikäisistä.

        Pakko myöntää minun länsiautoa ei ole ruostesujattu, sanoivat että on jostakin sinkitystä vai helekutista tehty näin ollen ei muka ruostesuojata. Nyt suht.koht. uusi autoni on ruosteen valtaama, miksi valehellaan ettei tarvi ruostesuojata.


      • Lava-Mosse
        kukkonen. kirjoitti:

        Monissa nyky länsiautoissa sama vika.Valmistajat eivät ole kuulleet vieläkään ruostesuojauksesta.
        Tekniikka kestää jotenkuten.Pellit ruostuu jo muutaman vuoden ikäisistä.

        Eipä ainakaan alle 20 vuotta vanhoja länsimaisia autoja ole tarvinnut ruostesuojata. Sinkityt pellit kestävät sen ilman suojaustakin. Ladat on hyvä hiekkapuhaltaa, maalata ja massata heti uutena niin nekin kestävät useita vuosia.


      • Lue siitä totuus
        Lava-Mosse kirjoitti:

        Eipä ainakaan alle 20 vuotta vanhoja länsimaisia autoja ole tarvinnut ruostesuojata. Sinkityt pellit kestävät sen ilman suojaustakin. Ladat on hyvä hiekkapuhaltaa, maalata ja massata heti uutena niin nekin kestävät useita vuosia.

        . Uutta autoa ei tarvitse ruostesuojata.

        - Ei tarvitse, jos autoa pitää vain pari, kolme vuotta, mutta auton ikää se vähentää. Tehdassuojauksessa on alettu käyttää ympäristösyistä aiempaa vähemmän suoja-aineita ja myös maalia. Ostajan on helpompaa ja halvempaa suojata uusi auto kuin alkaa korjata jo alkaneita vaurioita, jos siis aiot pitää autoa.

        2. Sinkitty kori ei ruostu

        - Autotehtaat käyttävät ns. sähkösinkitystä, jolla sinkkipöly kiinnitetään metalliin. Sinkkimäärä on pienehkö. Suoja kestää enimmillään 2-3 vuotta. Sen jälkeen suola jo puree. Kiveniskemistä ruoste alkaa jo aikaisemmin. Puhkiruostumiseen menee toki pidempi aika.

        3. Autoni alla on muovipaneelit. Ne suojaavat ruosteelta.

        - Eivät suojaa kuin osittain. Pahimmillaan hienojakoinen, kostea tiepöly kasautuu pellin ja muovien väliin ja nopeuttaa ruostumista.

        4. Uuden auton ruostesuojaus katkaisee autotehtaan ruostetakuun.

        - Kuluttajaviraston mukaan ruosteenestokäsittely ei voi aiheuttaa korin puhkiruostumattomuustakuun raukeamista. Ruosteenestohan parantaa auton korin kestävyyttä. Jos ruosteensuojauksessa tehdään virhe, niin vastuu on suojausliikkeellä.

        5. Auto pitää huoltaa aina merkki-huollossa, jotta ruostetakuu säilyisi.

        - Määräaikaishuollon saa tehdä missä tahansa korjaamossa, joka täyttää merkille määrätyt ehdot. Ruostetakuu edellyttää kuitenkin vuotuista tarkistusleimaa huoltokirjaan. Jotkut maahantuojat ovat sitoneet leiman omaan vuosihuoltoonsa. Asia on kiistanalainen. Kannattaa pyytää piirimyyjältä erillistodistus koritakuun voimassaolosta, jos huoltaa muualla. Todistuslomakkeen saa osoitteesta www.arekl.info.

        6. Uuden auton pitkä ruostetakuu kattaa mahdolliset ruostevauriot.

        - Ei mene niin. Ruostetakuu on ns. puhkiruostumattomuustakuu. Se korvaa rakenteiden sisältä alkavat vauriot. Se rajaa pois ns. esimerkiksi kiveniskemistä tai suolasyöpymistä alkaneet ruostevauriot ja käytännössä lähes kaikki alustaan liittyvät ruosteet.

        7. Ruostevauriot paljastuvat aina katsastuksessa.

        - Valitettavasti eivät enää paljastu, koska katsastusmies ei näe muovikatteiden alle eikä hänellä ole oikeutta purkaa niitä. Muovin alla voi piillä ruostepommi.

        Nykyautot ruostuvat!

        - Autojen ruostesuojaus on selkeästi heikentynyt viime vuosina, sanoo 40 vuotta alalla toiminut Finikor Oy:n toimitusjohtaja Pentti Harjula. - Hyvänäkin pidettyjen autojen suojaus on heikentynyt. - Itse ajaisin auton suojaukseen jo ennen ensimmäistä tiesuolakylpyä.

        Harjulan puheen voi tietysti tulkita ruostesuojamiehen markkinoinniksi, mutta Harjula ei ole yksin ajatustensa takana. Esimerkiksi Tuulilasi -lehti ja Moottori -lehti ovat tehneet omaa ruostetutkimusta ja päätyneet samaan.

        Ruotsalainen ViBilägare -lehti on seurannut autojen ruostesuojausta pisimpään ja vuosi sitten julkaistussa tutkimuksessa kävi ilmi, että täyden viiden pisteet autot ovat vähentyneet. Sen sijaan 2/5 pisteen todistuksia jaettiin useallekin.


      • Kanto.
        Lava-Mosse kirjoitti:

        Eipä ainakaan alle 20 vuotta vanhoja länsimaisia autoja ole tarvinnut ruostesuojata. Sinkityt pellit kestävät sen ilman suojaustakin. Ladat on hyvä hiekkapuhaltaa, maalata ja massata heti uutena niin nekin kestävät useita vuosia.

        Minulla Ladan pellit kestivät puhkiruostumatta melkein kaksi vuotta, eikä ollut mitään lisäruostesuojausta.


      • ladafever
        Kanto. kirjoitti:

        Minulla Ladan pellit kestivät puhkiruostumatta melkein kaksi vuotta, eikä ollut mitään lisäruostesuojausta.

        Ehkä ei ole läpi kahdessa vuodessa, mutta ruoste on jo raiskannut koko Ladan pohjan todella kurjaan kuntoon.


      • Kanto.
        ladafever kirjoitti:

        Ehkä ei ole läpi kahdessa vuodessa, mutta ruoste on jo raiskannut koko Ladan pohjan todella kurjaan kuntoon.

        Ei kannata kurkkia pohjaan. Päältä Lada pysyy suhteellisen hyvänä enemmän kuin kaksi vuotta jos pesee ja vahaa. Eipä taida kukaan kyllä Ladaa pestä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe