Mitä suosittelette, että yksin voisin autolla (katolla) kuljettaa?
Olen siis naisihminen, eli kevyt pitäisi nostettavan olla... ja aikomus myös merellä käydä, eli ei siis ilmatäytteinen. Vinkkejä tuohon kuljetukseen/kyytiin nostamiseen?
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen :)
Millainen kajakki YKSIN autonkyytiin?
7
2031
Vastaukset
- Myrskymeloja
Kajakkisuositusten saamiseksi pitäisi olla vähän taustatietoja. Pituus, paino, melontakokemus noin alkajaisiksi.
Kajakkihan hankitaan melottavaksi ja melottavuuden perusteella kannattaa valintaa tehdä. Jotain nyrkkisääntöjä merikajakin valintaan: ei liian isoa paattia, mieluummin niin että meloja varusteineen painoltaan kantavuuden ylärajoilla jolloin kajakki ui oikealla syvyydellä. Jos on tarkoitus retkeillä, laske retkivarusteet mukaan painoon. Ei liian leveää/alkuvakaata vaan mieluummin kapeampi ja kiikkerämmän tuntuinen, tähän tottuu pian ja on aallokossa lopulta helpommin hallittava ja turvallisempi. Merikäyttöön pituutta saa olla aina paljon (5-6 metriä) oma pituus tietysti huomioiden. Vesilinjan pituus on suoraa verrannollinen runkonopeuteen.
Oliko tarpeeksi sekavaa? Eli hanki riittävän pieni, kapea ja pitkä kajakki.
Painot on kuituisilla kajakeilla yleensä 15-20 kg haarukassa. Hiilikuitu on tietysti lasikuitua kevyempi runkomateriaali, ero muutaman kilon luokkaa. Muoviset on painavia eikä sovellu lötköytensä vuoksi merikäyttöön kovin hyvin.
Auton katolle kajakin saa helpoiten niin että nostaa ensin keulan auton takimmaiselle (pehmustetulle) kattotelineelle ja liu'uttaa sen varassa eteenpäin. Siis tämä vaihe pohja alaspäin, lopulksi käännetään ylösalaisin.- Tyrskyteloja
Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...
- Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
- Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa? - j h
Tyrskyteloja kirjoitti:
Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...
- Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
- Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?Jos ei ole telinettä katolla niin silloin kansi mielummin tankoihin kiinni. Kajakkikaaret hankkii kajakin kanssa.
Kuumemmalla kelillä muovikajakkia ei saa pitää liian pitkään sidottuna -- muotoutuu uudelleen. - Myrskymeloja
Tyrskyteloja kirjoitti:
Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...
- Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
- Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?Lötköä (polyeteeni) muovikajakkia en suosittele merikäyttöön, koska vasta-aallokkoon melominen on sillä huomattavasti raskaampaa kuin kuituisella. Tämä johtuu siitä, että osa melan välittämästä voimasta hukkaantuu jokaisen aallon kohdalla rungon muodonmuutokseen sensijaan että veisi kajakkia eteenpäin, aallon läpi. Muodonmuutosta tapahtuu jonkin verran kaikilla runkomateriaaleille, mutta ämpärimuovilla tuo on omaa luokkaansa. Sama pätee muuten mitä suurimmassa määrin melaan, melan varren ja lapojen on syytä olla mahdollisimman jäykkiä. Hiilikuitu-lasikuitu yhdistelmä on hyvä kompromissi jäykkyyden, kestävyyden ja painon suhteen.
Tällaiset erot korostuvat meriolosuhteissa, joissa potentiaalisesti isoja ylityksiä isoissa aalloissa.
Kuljettaa voi miten päin vaan. Ainakin minun merikajakkini ovat pohjan muodoltaan niin jyrkkiä, että tuntuu luontevalta kiinnittää ylösalaisin. Kannen kumiset luukut tarjoavat kitkaista kiinnitysalaa telinettä vasten. Tämä siis fläteillä pehmustetuilla taakkatelineillä, jos on muotoillut pehmusteet/koukut niin sitten tietysti sen muodon mukaisesti.
Moit!
Jos sulla on mahdollista, käy liikkeessä katsomassa kajakkeja. Kajakin painoon sinun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta jaksat nostaa sen auton katolle. Mun Sit-on-Top kajakin heivaa helposti katolle, mutta liki viisimetrisen lasikuituinkkarin joutuu jo punnertamaan..
Toinen ratkaistava asia on tilantarve varusteille, yön yli retkeilyä, tai useamman, kalastushärpäkkeet...
Kuljetukseen käytetyt kattotelineet ja kajakkipidikkeet taivuttelee itsekin.
Muovikajakit eivät ole huonoja merellä. Itse melon Sit-on-top kajakilla kalassa sisä- ja merivesillä. Minulla on Teksportin 330 Anglerj oka on erittäin mielyttävä ja suorakulkuinen kajakki.
Sit-on-top kajakki on minusta mielyttävämpiä kuin perinteiset aukkopeitteellä suljettavat kajakit. Aukkopeitteellisessä vartalo kylpee hiessä navasta alaspäin aurinkoisella kelillä.
Perinteinen kajakki on nopeampi kulkuinen. Mutta kyllä sit-on-top'llakin kehtaa meloa sen pari mailia rannasta ongelle...ja pitempiäkin retkiä..- kajakkitar
Meduusattarella ei liene paljoa melontakokemusta.
Muutoin hän jo tietäisi jotakin kajakkien painosta ja kuljetuksesta.
Onko aloittajalla mahdollisuus käydä paikallisten melojien luona tutustumassa eri-
laisiin kajakkeihin ja niiden kuljetustapoihin?
Melontaseuraan liittyminenkin auttaisi,sillä silloin voisi kokeilla seuran kalustoa jäsenmaksua vastaan ja saada samalla lisää tietoa tästä ihanasta lajista.
Ja melontakokemusta erityyppisistä kajakeista.
Itsekkin olen pienikokoinen nainen,mutta saan juuri ja juuri 23-kiloisen
kajakin auton katolle.
Aikalailla sama,miten päin kajakki katolla on. Kajakkeja varten myytävät
kaaret voi muotoilla sopiviksi. Jos kajakkia pitää katolla aukko ylöspäin,
kannattaa aukko sulkea sokkopeitolla jotta mahdollinen sadevesi ei mene
sisään kajakkiin.
Itselläni on keskeltä katkaistava mela joten sen voi kuljettaa kajakin sisällä.
Samoin liivit kulkevat kajakissa. Aukkopeiton on oltava lujasti kiinni!!
Muuten ajoviima riisuu sen irti. - yhdistelmä a ja k
Kajakin lisäksi vaikuttaa auton malli. Toiset autot ovat korkeita ja toiset matalia ja muitakin eroja on. Kovin pienellä autolla ei toisaalta ole kiva kuljettaa kajakkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t665832Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset324763Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo1243750Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut93585Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel633530Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti683419Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1002774SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862650IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k242571Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi892010