Mitä suosittelette, että yksin voisin autolla (katolla) kuljettaa?
Olen siis naisihminen, eli kevyt pitäisi nostettavan olla... ja aikomus myös merellä käydä, eli ei siis ilmatäytteinen. Vinkkejä tuohon kuljetukseen/kyytiin nostamiseen? 
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen :)
Millainen kajakki YKSIN autonkyytiin?
7
2031
Vastaukset
- MyrskymelojaKajakkisuositusten saamiseksi pitäisi olla vähän taustatietoja. Pituus, paino, melontakokemus noin alkajaisiksi. 
 Kajakkihan hankitaan melottavaksi ja melottavuuden perusteella kannattaa valintaa tehdä. Jotain nyrkkisääntöjä merikajakin valintaan: ei liian isoa paattia, mieluummin niin että meloja varusteineen painoltaan kantavuuden ylärajoilla jolloin kajakki ui oikealla syvyydellä. Jos on tarkoitus retkeillä, laske retkivarusteet mukaan painoon. Ei liian leveää/alkuvakaata vaan mieluummin kapeampi ja kiikkerämmän tuntuinen, tähän tottuu pian ja on aallokossa lopulta helpommin hallittava ja turvallisempi. Merikäyttöön pituutta saa olla aina paljon (5-6 metriä) oma pituus tietysti huomioiden. Vesilinjan pituus on suoraa verrannollinen runkonopeuteen.
 Oliko tarpeeksi sekavaa? Eli hanki riittävän pieni, kapea ja pitkä kajakki.
 Painot on kuituisilla kajakeilla yleensä 15-20 kg haarukassa. Hiilikuitu on tietysti lasikuitua kevyempi runkomateriaali, ero muutaman kilon luokkaa. Muoviset on painavia eikä sovellu lötköytensä vuoksi merikäyttöön kovin hyvin.
 Auton katolle kajakin saa helpoiten niin että nostaa ensin keulan auton takimmaiselle (pehmustetulle) kattotelineelle ja liu'uttaa sen varassa eteenpäin. Siis tämä vaihe pohja alaspäin, lopulksi käännetään ylösalaisin.- TyrskytelojaPari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa... 
 - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
 - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?
- j hTyrskyteloja kirjoitti:Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa... 
 - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
 - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?Jos ei ole telinettä katolla niin silloin kansi mielummin tankoihin kiinni. Kajakkikaaret hankkii kajakin kanssa. 
 Kuumemmalla kelillä muovikajakkia ei saa pitää liian pitkään sidottuna -- muotoutuu uudelleen.
- MyrskymelojaTyrskyteloja kirjoitti:Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa... 
 - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?
 - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?Lötköä (polyeteeni) muovikajakkia en suosittele merikäyttöön, koska vasta-aallokkoon melominen on sillä huomattavasti raskaampaa kuin kuituisella. Tämä johtuu siitä, että osa melan välittämästä voimasta hukkaantuu jokaisen aallon kohdalla rungon muodonmuutokseen sensijaan että veisi kajakkia eteenpäin, aallon läpi. Muodonmuutosta tapahtuu jonkin verran kaikilla runkomateriaaleille, mutta ämpärimuovilla tuo on omaa luokkaansa. Sama pätee muuten mitä suurimmassa määrin melaan, melan varren ja lapojen on syytä olla mahdollisimman jäykkiä. Hiilikuitu-lasikuitu yhdistelmä on hyvä kompromissi jäykkyyden, kestävyyden ja painon suhteen. 
 Tällaiset erot korostuvat meriolosuhteissa, joissa potentiaalisesti isoja ylityksiä isoissa aalloissa.
 Kuljettaa voi miten päin vaan. Ainakin minun merikajakkini ovat pohjan muodoltaan niin jyrkkiä, että tuntuu luontevalta kiinnittää ylösalaisin. Kannen kumiset luukut tarjoavat kitkaista kiinnitysalaa telinettä vasten. Tämä siis fläteillä pehmustetuilla taakkatelineillä, jos on muotoillut pehmusteet/koukut niin sitten tietysti sen muodon mukaisesti.
 
- Moit! 
 Jos sulla on mahdollista, käy liikkeessä katsomassa kajakkeja. Kajakin painoon sinun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta jaksat nostaa sen auton katolle. Mun Sit-on-Top kajakin heivaa helposti katolle, mutta liki viisimetrisen lasikuituinkkarin joutuu jo punnertamaan..
 Toinen ratkaistava asia on tilantarve varusteille, yön yli retkeilyä, tai useamman, kalastushärpäkkeet...
 Kuljetukseen käytetyt kattotelineet ja kajakkipidikkeet taivuttelee itsekin.
 Muovikajakit eivät ole huonoja merellä. Itse melon Sit-on-top kajakilla kalassa sisä- ja merivesillä. Minulla on Teksportin 330 Anglerj oka on erittäin mielyttävä ja suorakulkuinen kajakki.
 Sit-on-top kajakki on minusta mielyttävämpiä kuin perinteiset aukkopeitteellä suljettavat kajakit. Aukkopeitteellisessä vartalo kylpee hiessä navasta alaspäin aurinkoisella kelillä.
 Perinteinen kajakki on nopeampi kulkuinen. Mutta kyllä sit-on-top'llakin kehtaa meloa sen pari mailia rannasta ongelle...ja pitempiäkin retkiä..
- kajakkitarMeduusattarella ei liene paljoa melontakokemusta. 
 Muutoin hän jo tietäisi jotakin kajakkien painosta ja kuljetuksesta.
 Onko aloittajalla mahdollisuus käydä paikallisten melojien luona tutustumassa eri-
 laisiin kajakkeihin ja niiden kuljetustapoihin?
 Melontaseuraan liittyminenkin auttaisi,sillä silloin voisi kokeilla seuran kalustoa jäsenmaksua vastaan ja saada samalla lisää tietoa tästä ihanasta lajista.
 Ja melontakokemusta erityyppisistä kajakeista.
 Itsekkin olen pienikokoinen nainen,mutta saan juuri ja juuri 23-kiloisen
 kajakin auton katolle.
 Aikalailla sama,miten päin kajakki katolla on. Kajakkeja varten myytävät
 kaaret voi muotoilla sopiviksi. Jos kajakkia pitää katolla aukko ylöspäin,
 kannattaa aukko sulkea sokkopeitolla jotta mahdollinen sadevesi ei mene
 sisään kajakkiin.
 Itselläni on keskeltä katkaistava mela joten sen voi kuljettaa kajakin sisällä.
 Samoin liivit kulkevat kajakissa. Aukkopeiton on oltava lujasti kiinni!!
 Muuten ajoviima riisuu sen irti.
- yhdistelmä a ja kKajakin lisäksi vaikuttaa auton malli. Toiset autot ovat korkeita ja toiset matalia ja muitakin eroja on. Kovin pienellä autolla ei toisaalta ole kiva kuljettaa kajakkia. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset819772
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1147000
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906017
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään514107
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi794015
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut483995
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503689
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133070
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi573070
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73047