Millainen kajakki YKSIN autonkyytiin?

Meduusatar

Mitä suosittelette, että yksin voisin autolla (katolla) kuljettaa?
Olen siis naisihminen, eli kevyt pitäisi nostettavan olla... ja aikomus myös merellä käydä, eli ei siis ilmatäytteinen. Vinkkejä tuohon kuljetukseen/kyytiin nostamiseen?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen :)

7

1967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrskymeloja

      Kajakkisuositusten saamiseksi pitäisi olla vähän taustatietoja. Pituus, paino, melontakokemus noin alkajaisiksi.

      Kajakkihan hankitaan melottavaksi ja melottavuuden perusteella kannattaa valintaa tehdä. Jotain nyrkkisääntöjä merikajakin valintaan: ei liian isoa paattia, mieluummin niin että meloja varusteineen painoltaan kantavuuden ylärajoilla jolloin kajakki ui oikealla syvyydellä. Jos on tarkoitus retkeillä, laske retkivarusteet mukaan painoon. Ei liian leveää/alkuvakaata vaan mieluummin kapeampi ja kiikkerämmän tuntuinen, tähän tottuu pian ja on aallokossa lopulta helpommin hallittava ja turvallisempi. Merikäyttöön pituutta saa olla aina paljon (5-6 metriä) oma pituus tietysti huomioiden. Vesilinjan pituus on suoraa verrannollinen runkonopeuteen.

      Oliko tarpeeksi sekavaa? Eli hanki riittävän pieni, kapea ja pitkä kajakki.

      Painot on kuituisilla kajakeilla yleensä 15-20 kg haarukassa. Hiilikuitu on tietysti lasikuitua kevyempi runkomateriaali, ero muutaman kilon luokkaa. Muoviset on painavia eikä sovellu lötköytensä vuoksi merikäyttöön kovin hyvin.

      Auton katolle kajakin saa helpoiten niin että nostaa ensin keulan auton takimmaiselle (pehmustetulle) kattotelineelle ja liu'uttaa sen varassa eteenpäin. Siis tämä vaihe pohja alaspäin, lopulksi käännetään ylösalaisin.

      • Tyrskyteloja

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?


      • j h
        Tyrskyteloja kirjoitti:

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?

        Jos ei ole telinettä katolla niin silloin kansi mielummin tankoihin kiinni. Kajakkikaaret hankkii kajakin kanssa.

        Kuumemmalla kelillä muovikajakkia ei saa pitää liian pitkään sidottuna -- muotoutuu uudelleen.


      • Myrskymeloja
        Tyrskyteloja kirjoitti:

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?

        Lötköä (polyeteeni) muovikajakkia en suosittele merikäyttöön, koska vasta-aallokkoon melominen on sillä huomattavasti raskaampaa kuin kuituisella. Tämä johtuu siitä, että osa melan välittämästä voimasta hukkaantuu jokaisen aallon kohdalla rungon muodonmuutokseen sensijaan että veisi kajakkia eteenpäin, aallon läpi. Muodonmuutosta tapahtuu jonkin verran kaikilla runkomateriaaleille, mutta ämpärimuovilla tuo on omaa luokkaansa. Sama pätee muuten mitä suurimmassa määrin melaan, melan varren ja lapojen on syytä olla mahdollisimman jäykkiä. Hiilikuitu-lasikuitu yhdistelmä on hyvä kompromissi jäykkyyden, kestävyyden ja painon suhteen.

        Tällaiset erot korostuvat meriolosuhteissa, joissa potentiaalisesti isoja ylityksiä isoissa aalloissa.

        Kuljettaa voi miten päin vaan. Ainakin minun merikajakkini ovat pohjan muodoltaan niin jyrkkiä, että tuntuu luontevalta kiinnittää ylösalaisin. Kannen kumiset luukut tarjoavat kitkaista kiinnitysalaa telinettä vasten. Tämä siis fläteillä pehmustetuilla taakkatelineillä, jos on muotoillut pehmusteet/koukut niin sitten tietysti sen muodon mukaisesti.


    • Moit!

      Jos sulla on mahdollista, käy liikkeessä katsomassa kajakkeja. Kajakin painoon sinun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta jaksat nostaa sen auton katolle. Mun Sit-on-Top kajakin heivaa helposti katolle, mutta liki viisimetrisen lasikuituinkkarin joutuu jo punnertamaan..
      Toinen ratkaistava asia on tilantarve varusteille, yön yli retkeilyä, tai useamman, kalastushärpäkkeet...

      Kuljetukseen käytetyt kattotelineet ja kajakkipidikkeet taivuttelee itsekin.

      Muovikajakit eivät ole huonoja merellä. Itse melon Sit-on-top kajakilla kalassa sisä- ja merivesillä. Minulla on Teksportin 330 Anglerj oka on erittäin mielyttävä ja suorakulkuinen kajakki.
      Sit-on-top kajakki on minusta mielyttävämpiä kuin perinteiset aukkopeitteellä suljettavat kajakit. Aukkopeitteellisessä vartalo kylpee hiessä navasta alaspäin aurinkoisella kelillä.
      Perinteinen kajakki on nopeampi kulkuinen. Mutta kyllä sit-on-top'llakin kehtaa meloa sen pari mailia rannasta ongelle...ja pitempiäkin retkiä..

    • kajakkitar

      Meduusattarella ei liene paljoa melontakokemusta.
      Muutoin hän jo tietäisi jotakin kajakkien painosta ja kuljetuksesta.

      Onko aloittajalla mahdollisuus käydä paikallisten melojien luona tutustumassa eri-
      laisiin kajakkeihin ja niiden kuljetustapoihin?
      Melontaseuraan liittyminenkin auttaisi,sillä silloin voisi kokeilla seuran kalustoa jäsenmaksua vastaan ja saada samalla lisää tietoa tästä ihanasta lajista.
      Ja melontakokemusta erityyppisistä kajakeista.

      Itsekkin olen pienikokoinen nainen,mutta saan juuri ja juuri 23-kiloisen
      kajakin auton katolle.
      Aikalailla sama,miten päin kajakki katolla on. Kajakkeja varten myytävät
      kaaret voi muotoilla sopiviksi. Jos kajakkia pitää katolla aukko ylöspäin,
      kannattaa aukko sulkea sokkopeitolla jotta mahdollinen sadevesi ei mene
      sisään kajakkiin.
      Itselläni on keskeltä katkaistava mela joten sen voi kuljettaa kajakin sisällä.
      Samoin liivit kulkevat kajakissa. Aukkopeiton on oltava lujasti kiinni!!
      Muuten ajoviima riisuu sen irti.

    • yhdistelmä a ja k

      Kajakin lisäksi vaikuttaa auton malli. Toiset autot ovat korkeita ja toiset matalia ja muitakin eroja on. Kovin pienellä autolla ei toisaalta ole kiva kuljettaa kajakkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      118
      10293
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5030
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2211
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2058
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1924
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1591
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1392
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      993
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      991
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      977
    Aihe