Millainen kajakki YKSIN autonkyytiin?

Meduusatar

Mitä suosittelette, että yksin voisin autolla (katolla) kuljettaa?
Olen siis naisihminen, eli kevyt pitäisi nostettavan olla... ja aikomus myös merellä käydä, eli ei siis ilmatäytteinen. Vinkkejä tuohon kuljetukseen/kyytiin nostamiseen?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen :)

7

1891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrskymeloja

      Kajakkisuositusten saamiseksi pitäisi olla vähän taustatietoja. Pituus, paino, melontakokemus noin alkajaisiksi.

      Kajakkihan hankitaan melottavaksi ja melottavuuden perusteella kannattaa valintaa tehdä. Jotain nyrkkisääntöjä merikajakin valintaan: ei liian isoa paattia, mieluummin niin että meloja varusteineen painoltaan kantavuuden ylärajoilla jolloin kajakki ui oikealla syvyydellä. Jos on tarkoitus retkeillä, laske retkivarusteet mukaan painoon. Ei liian leveää/alkuvakaata vaan mieluummin kapeampi ja kiikkerämmän tuntuinen, tähän tottuu pian ja on aallokossa lopulta helpommin hallittava ja turvallisempi. Merikäyttöön pituutta saa olla aina paljon (5-6 metriä) oma pituus tietysti huomioiden. Vesilinjan pituus on suoraa verrannollinen runkonopeuteen.

      Oliko tarpeeksi sekavaa? Eli hanki riittävän pieni, kapea ja pitkä kajakki.

      Painot on kuituisilla kajakeilla yleensä 15-20 kg haarukassa. Hiilikuitu on tietysti lasikuitua kevyempi runkomateriaali, ero muutaman kilon luokkaa. Muoviset on painavia eikä sovellu lötköytensä vuoksi merikäyttöön kovin hyvin.

      Auton katolle kajakin saa helpoiten niin että nostaa ensin keulan auton takimmaiselle (pehmustetulle) kattotelineelle ja liu'uttaa sen varassa eteenpäin. Siis tämä vaihe pohja alaspäin, lopulksi käännetään ylösalaisin.

      • Tyrskyteloja

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?


      • j h
        Tyrskyteloja kirjoitti:

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?

        Jos ei ole telinettä katolla niin silloin kansi mielummin tankoihin kiinni. Kajakkikaaret hankkii kajakin kanssa.

        Kuumemmalla kelillä muovikajakkia ei saa pitää liian pitkään sidottuna -- muotoutuu uudelleen.


      • Myrskymeloja
        Tyrskyteloja kirjoitti:

        Pari juttua särähti edellisessä ohjeistuksessa...

        - Miten niin muovikajakki ei sovellu merelle lötköytensä vuoksi?

        - Ja miksi kajakki pitäisi kääntää ylösalaisin kuljetuksessa?

        Lötköä (polyeteeni) muovikajakkia en suosittele merikäyttöön, koska vasta-aallokkoon melominen on sillä huomattavasti raskaampaa kuin kuituisella. Tämä johtuu siitä, että osa melan välittämästä voimasta hukkaantuu jokaisen aallon kohdalla rungon muodonmuutokseen sensijaan että veisi kajakkia eteenpäin, aallon läpi. Muodonmuutosta tapahtuu jonkin verran kaikilla runkomateriaaleille, mutta ämpärimuovilla tuo on omaa luokkaansa. Sama pätee muuten mitä suurimmassa määrin melaan, melan varren ja lapojen on syytä olla mahdollisimman jäykkiä. Hiilikuitu-lasikuitu yhdistelmä on hyvä kompromissi jäykkyyden, kestävyyden ja painon suhteen.

        Tällaiset erot korostuvat meriolosuhteissa, joissa potentiaalisesti isoja ylityksiä isoissa aalloissa.

        Kuljettaa voi miten päin vaan. Ainakin minun merikajakkini ovat pohjan muodoltaan niin jyrkkiä, että tuntuu luontevalta kiinnittää ylösalaisin. Kannen kumiset luukut tarjoavat kitkaista kiinnitysalaa telinettä vasten. Tämä siis fläteillä pehmustetuilla taakkatelineillä, jos on muotoillut pehmusteet/koukut niin sitten tietysti sen muodon mukaisesti.


    • Moit!

      Jos sulla on mahdollista, käy liikkeessä katsomassa kajakkeja. Kajakin painoon sinun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta jaksat nostaa sen auton katolle. Mun Sit-on-Top kajakin heivaa helposti katolle, mutta liki viisimetrisen lasikuituinkkarin joutuu jo punnertamaan..
      Toinen ratkaistava asia on tilantarve varusteille, yön yli retkeilyä, tai useamman, kalastushärpäkkeet...

      Kuljetukseen käytetyt kattotelineet ja kajakkipidikkeet taivuttelee itsekin.

      Muovikajakit eivät ole huonoja merellä. Itse melon Sit-on-top kajakilla kalassa sisä- ja merivesillä. Minulla on Teksportin 330 Anglerj oka on erittäin mielyttävä ja suorakulkuinen kajakki.
      Sit-on-top kajakki on minusta mielyttävämpiä kuin perinteiset aukkopeitteellä suljettavat kajakit. Aukkopeitteellisessä vartalo kylpee hiessä navasta alaspäin aurinkoisella kelillä.
      Perinteinen kajakki on nopeampi kulkuinen. Mutta kyllä sit-on-top'llakin kehtaa meloa sen pari mailia rannasta ongelle...ja pitempiäkin retkiä..

    • kajakkitar

      Meduusattarella ei liene paljoa melontakokemusta.
      Muutoin hän jo tietäisi jotakin kajakkien painosta ja kuljetuksesta.

      Onko aloittajalla mahdollisuus käydä paikallisten melojien luona tutustumassa eri-
      laisiin kajakkeihin ja niiden kuljetustapoihin?
      Melontaseuraan liittyminenkin auttaisi,sillä silloin voisi kokeilla seuran kalustoa jäsenmaksua vastaan ja saada samalla lisää tietoa tästä ihanasta lajista.
      Ja melontakokemusta erityyppisistä kajakeista.

      Itsekkin olen pienikokoinen nainen,mutta saan juuri ja juuri 23-kiloisen
      kajakin auton katolle.
      Aikalailla sama,miten päin kajakki katolla on. Kajakkeja varten myytävät
      kaaret voi muotoilla sopiviksi. Jos kajakkia pitää katolla aukko ylöspäin,
      kannattaa aukko sulkea sokkopeitolla jotta mahdollinen sadevesi ei mene
      sisään kajakkiin.
      Itselläni on keskeltä katkaistava mela joten sen voi kuljettaa kajakin sisällä.
      Samoin liivit kulkevat kajakissa. Aukkopeiton on oltava lujasti kiinni!!
      Muuten ajoviima riisuu sen irti.

    • yhdistelmä a ja k

      Kajakin lisäksi vaikuttaa auton malli. Toiset autot ovat korkeita ja toiset matalia ja muitakin eroja on. Kovin pienellä autolla ei toisaalta ole kiva kuljettaa kajakkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe