Ketjusahan teroitus

Pöllitty

Ostin härvelin jossa monia pikku säätöjä. Ainoastaan hiomakiekon kulma on vakio.

Tukin sahaus menee yhä vain vinoon. Jotain en siis ole osannut säätää?

Metsuri toki osaa viilata myös vasemmalla kädellä oikeaan kulmaan mutta minulla ei tunnu onnistuvan edes insnöörien keksimällä koneella.

Onkos kellään vinkkejä?

18

2230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25-30

Osta viila ja siihen semmoinen lattarautamallinen ohjain jossa teroituskulmat merkattu ja sihtaat viilaa niiden mukaan, muuta ei tarvi ja kokeneempi ei tosiaan edes tuota ohjainta.

• iisi homma

Ei tarvita kuin viila, katso terien kulmat ja liikuta viilaa samassa kulmassa. Älä viilaa liikaa, pyyhkäisy riittää.

• Näinö

Oikaise terälevyn reuna lattaviilalla, ja käännä se.

• Pidä sahasta kiinni

kuin mies. Miten ketjusaha voi vinoon mennä?

• Ostin Lidlistä

koneen parilla kympillä. Asetukset on syötön pituus (eli kuinka kauas yksi hammas menee) ja sivukulma ( minun ketjussa 30 astetta puolin ja toisin toimii). Sillä kun teroittaa niin kyllä uppoaa terä kuin vanhaan ihmiseen (anteeksi epäkorrekti vertaus).

• Vinoilua

Et ole tainnu paljoa sahailla kun et tiedä että helpostikin kun on toispuolesesti tylsä.

• mek

Menen motonettiin tai vastaavaan ja osta 30 kympillä terotuskone moottorisahan teraan ja ei tartte kuin kerran vuodessa tehdä mutta itse teroitan viilalla aina terän kun tankkaan sahan niin pysyy terävä. Sahan terässä in viiva siinä kulmassa missä se teroitetaan ja ei ole järin vaikeeta ja saa myös apuvälineitä missä kulma pysyy oikeana .

• EiKaikissa

Terässä olevaa apuviivaa ei vaan ole kaikkien valmistajien terissä.

• sahuri

Saha vetää harvoin vinoon teräketjun takia. Terälaippa saattaa sen sijaan olla kulunut toispuoleiseksi, jolloin ketju on laipalla kallellaan ja vetää vinoon.

• Pöllitty

Tulihan taas teroitettua ja pöllittyä.

Huomasin, että teroituskoneessa on pikalukko jottei hahlossa oleva ketjunterä heilu kun kohtaa hiotaan. Nyt kaikista teristä tulee tasalaatuisia.

Kun tukki on sahan laipan paksuinen niin pölli on O.K. mutta kun tukki on kaksi kertaa paksumpi kuin laipan pituus niin vinoon vetää ja sahauskohdat eivät kohtaa ja tulee turhaa sahausta 30 asteen helteessä!

Kiitos useimmille vastaajille. Tosi hyviä ohjeita meikätavikselle.

• Hämster

Jos on halpis ketju, mallia Hamsteri, niin sitä ei saa kukaan leikkamaan suoraan.
        Tekee juuri kuin kerroit ,että heti kun terä menee upoksiin alkaa puoltaan.

• reiskailija

Muista vaihtaa viila riittävän usein

• akkuporakone

helpoin ja nopein konsti on teroittaa akkuporakoneella .viila kiinni paksummasta puolesta porakoneeseen siis väärästä puolesta katsoo vaan terästä kulman ja eikun kierrokset tappiin niin tulee hetkessä terävä terä. päältä viimeistelee vielä latta viilalla .varoon vaan ettei ketju kulu liian nopeasti loppuun.

• Voi hyvä hykkyrä

Mene kauppaan ja osta pitempi laippa ja ketju,merkiä Oregon, Sanvig. Ketjun puru- sekä teränpiikit samanmittaset.Sahattaessa tukkia pituussuunassa käytetään pienempää viilauskulmaa ja purupiikki 0,40 muuten 0,60.Aina viilatessa työnnetään yhtämonta kertaa jokaista piikkiä.

• Ruuppo-Kustaa

Laippasi on kiero,Oregonin tarvikelaipan saa noin 20: ä eurolla

• tai sitten

sahaaja

• tommit1

Moottorisahan terän saa teroitettua 5 eurolla monissa sahoja myyvissä liikkeissä. Jos ei vahingossa sahaa kiveen tai maahan, niin tällä tavalla teroitettu terä kestää esim. mökkiläisen käytössä todella pitkään.

• fbiq3wglu

Niin tankillisen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      71
      1201
    2. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1184
    3. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      90
      1055
    4. Onkohan nyt niin, että kärvistellään kumpikin tykönämme

Toisiamme miettien ja ikävöiden. Miettien kuinka ihanaa olisi vaan olla sen toisen lähellä.. Mitä luulet mies?
      Ikävä
      49
      893
    5. Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua

Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p
      Ikävä
      60
      843
    6. Siksi meidän suhteesta

Ei koskaan tule mitään. Ei ikinä vaikka rakastettiin toisia. Olet uskomaton valehtelija. Säälin sua että olin niin pakko
      Ikävä
      73
      780
    7. Mä unohdan kyllä

Sut ajallaan. Mitä enemmän aikaa kuluu niin olet muisto. Toki tämä yhteys hankaloittaa mut et sä jaksa kovin pitkään vai
      Ikävä
      25
      717
    8. Minulla on edelleen

ikävä sinua mies. En itsekään pysty ymmärtämään, mistä tämä tunne vielä näiden vuosien jälkeen kumpuaa. Olisipa meillä o
      Ikävä
      28
      716
    9. Näin paljon somalian kielen tulkki tienaa

Istu ja hämmästy. Ammatti jota ei edes tarvittaisi Suomessa ilman maahanmuutto bisnestä. Tulkin keskimääräinen palkka ol
      Maailman menoa
      149
      712
    10. Syytön mä siihen oon

Että tykkään susta 😘 Hyvää yötä ❤️
      Ikävä
      56
      702
    Aihe