Toyotan vakionopeudensäätimen toiminta

Artsi

Haluaisin tietää kuinka Toyotan käyttämä LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin toimii seuraavassa tilanteessa:
1. Säädin päälle.
2. Kiihdytät auton nopeudeksi esim. 60km/h.
3. Painat Set-nappia.
4. Kiihdytät kaasulla nopeudeksi esim. 80km/h.
5. Painat uudestaan Set-nappia ja nostat jalan kaasulta.
Ja kysymys kuuluu: Mikä on auton nopeus tämän jälkeen? Onko nopeus 61km/h vai 80km/h? Eli siis ottaako säädin uuden tavoitenopeuden vai kasvattaako vanhaa. Itse olen törmännyt molempiin tapauksiin ja nyt haluaisin tietää kumpi toiminnallisuus on se "oikea".

Omasta mielestä järkevämpää olisi se, että säädin ottaa suuremman nopeuden uudeksi tavoitenopeudeksi eikä yrittäisi kasvattaa vanhaa. Silloin ei tarvitsisi painaa jarrua tai asetusnappia kymmentä sekuntia jotta saa uuden nopeuden säätimen muistiin. Mutta mitkä ovat muiden kokemukset laitteesta?

11

19031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mites muuten

      80 km/h

      • Artsi

        ...Toyotan huolto ja laitteen maahantuoja ovat asiasta toista mieltä. Nimittäin ennen takuuhuoltoa oma säätimeni asetti nopeudeksi ko. tilanteessa juuri tuon 80km/h mutta huollon jälkeen ko. tilanteen jälkeen nopeus on 61km/h. Kysyin huollosta, että eikös tuo toimi nyt väärin ja vastaus oli, että ei toimi. Ja sama vastaus tuli kun kyselin asiaa maahantuojalta. Kuulemma säätimen logiikka on pysynyt samana alusta asti ja sen logiikan mukaan ko. tilanteessa kasvatetaan jo muistissa olevaa nopeutta eikä oteta uutta suurempaa tavoitenopeutta. En ymmärrä =( Varsinkaan kun kävin ajamassa uutta Corolla Versoa ja siinäkin nopeudeksi tuli se 80km/h.


    • rami

      Joo 80km/h, mutta mielestäni vakionopeudensäätimen toiminnassa on erittäin outo seikka se, että ennen jokaista vähänkin jyrkempää ylämäkeä saa kaasupoljinta näpäyttää, että säädin säilyttää säädetyn nopeuden. Ilman näpäytystä vauhti hiljenee, ja jyrkemmissä mäissä laite menee pois päältä. onko muilla samanlainen homma? mielestäni aika perseestä.

      • Heikki

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.


      • Jari.
        Heikki kirjoitti:

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.

        Moi,

        tuo Liteon säädin on jälkiasennettava eli asennuksen tekee maahantuoja/jälleenmyyjä.
        Siinä on kolme muistipaikkaa, mikä plussaa tehdasasenteiseen.

        Omassa corollassa olen huomannut saman eli jyrkemmissä ylämäissä kaasupoljinta pitää näpäyttää jotta nopeus säilyisi. En ymmärrä, miksi ominaisuutta ei ole saatu säädöistä huolimatta pois. Onko se eräänlainen bensanpihistin, cruise kysyy kuskilta "luvan" saako ylämäissä kaasuttaa kunnolla. Toinen vaihtoehto rauhallisemmin ja nopeutta hiljentäen ylämäet? Joka tapauksessa pieni miinus ominaisuudesta.


      • D4 -03

        se se voiman puute mikä mäessä hiljentää...


    • LiteOn

      Asetat nopeuden 60km/h painamalla SET
      Nostat jalan kaasulta
      Painat nappia SET --> nostaa nopeutta 1 km/h per painallus
      Painat kaasua ja päästät kaasun ---> palaa 60 nopeuteen
      Painat kaasua ja painat SET -->ottaa uuden tavoitenopeuden

      Eli olennaista on, painatko vielä kaasua kun painat nappia. Jos painat, pitäisi tallentua uusi cruise nopeus, jos ensin hölläät kaasun, menee cruise päälle vanhalla tavoitenopeudella ja sitten napin painallus tuottaa tuon 1 km/h lisää. Jos ei toimi näin, niin väärin säädetty. Vie huoltoon ja käske sellaisen asentajan koeajaa joka asentaa näitä työkseen!

      • Artsi

        Soittelin juuri maahantuojalle asiasta ja heidän mukaan AP300 ei toimi näin (Heidän mukaansa yksikään heidän testaamansa laite ei ole noin toiminut ja maahantuojan kautta on kuulemma kulkenut "kymmeniä tuhansia" säätimiä). Virallinen kanta on se, että laitteen tulee em. tilanteessa säätä alkuperäistä nopeutta eikä valita uutta. Ainoastaan jos nopeus kasvaa tarpeeksi niin silloin alkuperäinen nopeus nollautuu ja uusi nopeus valitaan oletusnopeudeksi.

        Että näin...jos joku käy koeajolla niin samallahan hän voisi raportoida tänne, että kohtaako teoria käytännön =)


      • kaasusta

        Ei kai se säädin voi tietää milloin jalalla painetaan kaasua. Se osaa vain itse lisätä tai vähentää kaasua


    • Anonyymi

      En tiedä, mikä vakionopeudensäädinmalli on autossani Auris 1.2T v.2015. Mutta ilmeni erikoisuus. Ajoin kehä I:tä, jossa 70km/h ja nopeus mittari näytti tasan 70. Painoin viiksen päästä vakkarin päälle ja tuossa nopeudessa vaihde 6 päällä käänsin valitsin vakionopeuden tasaisella tiellä. Silloinhan auton olisi pitänyt alkaa pitää 70 km/h, mutta ei: auto ryntäsi ja nopeus oli hetkessä 90. Onneksi en ollut kameran kohdalla. Pilkaisin jarrulla vakionopruden pois. Onko autossani vikaa? Vai johtuuko siitä, ettei jaksa pienillä kierroksilla suurimmalla vaihteella vaan joutuu painamaan kaasua. Pitäisikö siis olla pienempi vaihde ennenkuin käyttää vakkaria seitsemässäkympissä?

    • Anonyymi

      Toyota avens ilmastoinnin säätö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4169
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2634
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2382
    4. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1436
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1179
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      946
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe