Toyotan vakionopeudensäätimen toiminta

Artsi

Haluaisin tietää kuinka Toyotan käyttämä LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin toimii seuraavassa tilanteessa:
1. Säädin päälle.
2. Kiihdytät auton nopeudeksi esim. 60km/h.
3. Painat Set-nappia.
4. Kiihdytät kaasulla nopeudeksi esim. 80km/h.
5. Painat uudestaan Set-nappia ja nostat jalan kaasulta.
Ja kysymys kuuluu: Mikä on auton nopeus tämän jälkeen? Onko nopeus 61km/h vai 80km/h? Eli siis ottaako säädin uuden tavoitenopeuden vai kasvattaako vanhaa. Itse olen törmännyt molempiin tapauksiin ja nyt haluaisin tietää kumpi toiminnallisuus on se "oikea".

Omasta mielestä järkevämpää olisi se, että säädin ottaa suuremman nopeuden uudeksi tavoitenopeudeksi eikä yrittäisi kasvattaa vanhaa. Silloin ei tarvitsisi painaa jarrua tai asetusnappia kymmentä sekuntia jotta saa uuden nopeuden säätimen muistiin. Mutta mitkä ovat muiden kokemukset laitteesta?

10

17191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mites muuten

      80 km/h

      • Artsi

        ...Toyotan huolto ja laitteen maahantuoja ovat asiasta toista mieltä. Nimittäin ennen takuuhuoltoa oma säätimeni asetti nopeudeksi ko. tilanteessa juuri tuon 80km/h mutta huollon jälkeen ko. tilanteen jälkeen nopeus on 61km/h. Kysyin huollosta, että eikös tuo toimi nyt väärin ja vastaus oli, että ei toimi. Ja sama vastaus tuli kun kyselin asiaa maahantuojalta. Kuulemma säätimen logiikka on pysynyt samana alusta asti ja sen logiikan mukaan ko. tilanteessa kasvatetaan jo muistissa olevaa nopeutta eikä oteta uutta suurempaa tavoitenopeutta. En ymmärrä =( Varsinkaan kun kävin ajamassa uutta Corolla Versoa ja siinäkin nopeudeksi tuli se 80km/h.


    • rami

      Joo 80km/h, mutta mielestäni vakionopeudensäätimen toiminnassa on erittäin outo seikka se, että ennen jokaista vähänkin jyrkempää ylämäkeä saa kaasupoljinta näpäyttää, että säädin säilyttää säädetyn nopeuden. Ilman näpäytystä vauhti hiljenee, ja jyrkemmissä mäissä laite menee pois päältä. onko muilla samanlainen homma? mielestäni aika perseestä.

      • Heikki

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.


      • Jari.
        Heikki kirjoitti:

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.

        Moi,

        tuo Liteon säädin on jälkiasennettava eli asennuksen tekee maahantuoja/jälleenmyyjä.
        Siinä on kolme muistipaikkaa, mikä plussaa tehdasasenteiseen.

        Omassa corollassa olen huomannut saman eli jyrkemmissä ylämäissä kaasupoljinta pitää näpäyttää jotta nopeus säilyisi. En ymmärrä, miksi ominaisuutta ei ole saatu säädöistä huolimatta pois. Onko se eräänlainen bensanpihistin, cruise kysyy kuskilta "luvan" saako ylämäissä kaasuttaa kunnolla. Toinen vaihtoehto rauhallisemmin ja nopeutta hiljentäen ylämäet? Joka tapauksessa pieni miinus ominaisuudesta.


      • D4 -03

        se se voiman puute mikä mäessä hiljentää...


    • LiteOn

      Asetat nopeuden 60km/h painamalla SET
      Nostat jalan kaasulta
      Painat nappia SET --> nostaa nopeutta 1 km/h per painallus
      Painat kaasua ja päästät kaasun ---> palaa 60 nopeuteen
      Painat kaasua ja painat SET -->ottaa uuden tavoitenopeuden

      Eli olennaista on, painatko vielä kaasua kun painat nappia. Jos painat, pitäisi tallentua uusi cruise nopeus, jos ensin hölläät kaasun, menee cruise päälle vanhalla tavoitenopeudella ja sitten napin painallus tuottaa tuon 1 km/h lisää. Jos ei toimi näin, niin väärin säädetty. Vie huoltoon ja käske sellaisen asentajan koeajaa joka asentaa näitä työkseen!

      • Artsi

        Soittelin juuri maahantuojalle asiasta ja heidän mukaan AP300 ei toimi näin (Heidän mukaansa yksikään heidän testaamansa laite ei ole noin toiminut ja maahantuojan kautta on kuulemma kulkenut "kymmeniä tuhansia" säätimiä). Virallinen kanta on se, että laitteen tulee em. tilanteessa säätä alkuperäistä nopeutta eikä valita uutta. Ainoastaan jos nopeus kasvaa tarpeeksi niin silloin alkuperäinen nopeus nollautuu ja uusi nopeus valitaan oletusnopeudeksi.

        Että näin...jos joku käy koeajolla niin samallahan hän voisi raportoida tänne, että kohtaako teoria käytännön =)


      • kaasusta

        Ei kai se säädin voi tietää milloin jalalla painetaan kaasua. Se osaa vain itse lisätä tai vähentää kaasua


    • Anonyymi

      En tiedä, mikä vakionopeudensäädinmalli on autossani Auris 1.2T v.2015. Mutta ilmeni erikoisuus. Ajoin kehä I:tä, jossa 70km/h ja nopeus mittari näytti tasan 70. Painoin viiksen päästä vakkarin päälle ja tuossa nopeudessa vaihde 6 päällä käänsin valitsin vakionopeuden tasaisella tiellä. Silloinhan auton olisi pitänyt alkaa pitää 70 km/h, mutta ei: auto ryntäsi ja nopeus oli hetkessä 90. Onneksi en ollut kameran kohdalla. Pilkaisin jarrulla vakionopruden pois. Onko autossani vikaa? Vai johtuuko siitä, ettei jaksa pienillä kierroksilla suurimmalla vaihteella vaan joutuu painamaan kaasua. Pitäisikö siis olla pienempi vaihde ennenkuin käyttää vakkaria seitsemässäkympissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe