Toyotan vakionopeudensäätimen toiminta

Artsi

Haluaisin tietää kuinka Toyotan käyttämä LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin toimii seuraavassa tilanteessa:
1. Säädin päälle.
2. Kiihdytät auton nopeudeksi esim. 60km/h.
3. Painat Set-nappia.
4. Kiihdytät kaasulla nopeudeksi esim. 80km/h.
5. Painat uudestaan Set-nappia ja nostat jalan kaasulta.
Ja kysymys kuuluu: Mikä on auton nopeus tämän jälkeen? Onko nopeus 61km/h vai 80km/h? Eli siis ottaako säädin uuden tavoitenopeuden vai kasvattaako vanhaa. Itse olen törmännyt molempiin tapauksiin ja nyt haluaisin tietää kumpi toiminnallisuus on se "oikea".

Omasta mielestä järkevämpää olisi se, että säädin ottaa suuremman nopeuden uudeksi tavoitenopeudeksi eikä yrittäisi kasvattaa vanhaa. Silloin ei tarvitsisi painaa jarrua tai asetusnappia kymmentä sekuntia jotta saa uuden nopeuden säätimen muistiin. Mutta mitkä ovat muiden kokemukset laitteesta?

11

18151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mites muuten

      80 km/h

      • Artsi

        ...Toyotan huolto ja laitteen maahantuoja ovat asiasta toista mieltä. Nimittäin ennen takuuhuoltoa oma säätimeni asetti nopeudeksi ko. tilanteessa juuri tuon 80km/h mutta huollon jälkeen ko. tilanteen jälkeen nopeus on 61km/h. Kysyin huollosta, että eikös tuo toimi nyt väärin ja vastaus oli, että ei toimi. Ja sama vastaus tuli kun kyselin asiaa maahantuojalta. Kuulemma säätimen logiikka on pysynyt samana alusta asti ja sen logiikan mukaan ko. tilanteessa kasvatetaan jo muistissa olevaa nopeutta eikä oteta uutta suurempaa tavoitenopeutta. En ymmärrä =( Varsinkaan kun kävin ajamassa uutta Corolla Versoa ja siinäkin nopeudeksi tuli se 80km/h.


    • rami

      Joo 80km/h, mutta mielestäni vakionopeudensäätimen toiminnassa on erittäin outo seikka se, että ennen jokaista vähänkin jyrkempää ylämäkeä saa kaasupoljinta näpäyttää, että säädin säilyttää säädetyn nopeuden. Ilman näpäytystä vauhti hiljenee, ja jyrkemmissä mäissä laite menee pois päältä. onko muilla samanlainen homma? mielestäni aika perseestä.

      • Heikki

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.


      • Jari.
        Heikki kirjoitti:

        En tiedä onko Toyotan tehdasasenteinen säädin juuri tuo mainittu LiteOnin AP300 vakionopeudensäädin?

        Priuksen säädin ainakin asettaa uudeksi nopeudeksi sen nopeuden, joka on sillä hetkellä kun "set" valitaan.

        Jyrkässäkään ylämäessä en ole saanut säädintä putoamaan pois päältä ja nopeus pysyy säädettynä, mutta tasamaalla saattaa toisinaan vaihdella 1km suuntaan tai toiseen.

        Moi,

        tuo Liteon säädin on jälkiasennettava eli asennuksen tekee maahantuoja/jälleenmyyjä.
        Siinä on kolme muistipaikkaa, mikä plussaa tehdasasenteiseen.

        Omassa corollassa olen huomannut saman eli jyrkemmissä ylämäissä kaasupoljinta pitää näpäyttää jotta nopeus säilyisi. En ymmärrä, miksi ominaisuutta ei ole saatu säädöistä huolimatta pois. Onko se eräänlainen bensanpihistin, cruise kysyy kuskilta "luvan" saako ylämäissä kaasuttaa kunnolla. Toinen vaihtoehto rauhallisemmin ja nopeutta hiljentäen ylämäet? Joka tapauksessa pieni miinus ominaisuudesta.


      • D4 -03

        se se voiman puute mikä mäessä hiljentää...


    • LiteOn

      Asetat nopeuden 60km/h painamalla SET
      Nostat jalan kaasulta
      Painat nappia SET --> nostaa nopeutta 1 km/h per painallus
      Painat kaasua ja päästät kaasun ---> palaa 60 nopeuteen
      Painat kaasua ja painat SET -->ottaa uuden tavoitenopeuden

      Eli olennaista on, painatko vielä kaasua kun painat nappia. Jos painat, pitäisi tallentua uusi cruise nopeus, jos ensin hölläät kaasun, menee cruise päälle vanhalla tavoitenopeudella ja sitten napin painallus tuottaa tuon 1 km/h lisää. Jos ei toimi näin, niin väärin säädetty. Vie huoltoon ja käske sellaisen asentajan koeajaa joka asentaa näitä työkseen!

      • Artsi

        Soittelin juuri maahantuojalle asiasta ja heidän mukaan AP300 ei toimi näin (Heidän mukaansa yksikään heidän testaamansa laite ei ole noin toiminut ja maahantuojan kautta on kuulemma kulkenut "kymmeniä tuhansia" säätimiä). Virallinen kanta on se, että laitteen tulee em. tilanteessa säätä alkuperäistä nopeutta eikä valita uutta. Ainoastaan jos nopeus kasvaa tarpeeksi niin silloin alkuperäinen nopeus nollautuu ja uusi nopeus valitaan oletusnopeudeksi.

        Että näin...jos joku käy koeajolla niin samallahan hän voisi raportoida tänne, että kohtaako teoria käytännön =)


      • kaasusta

        Ei kai se säädin voi tietää milloin jalalla painetaan kaasua. Se osaa vain itse lisätä tai vähentää kaasua


    • Anonyymi

      En tiedä, mikä vakionopeudensäädinmalli on autossani Auris 1.2T v.2015. Mutta ilmeni erikoisuus. Ajoin kehä I:tä, jossa 70km/h ja nopeus mittari näytti tasan 70. Painoin viiksen päästä vakkarin päälle ja tuossa nopeudessa vaihde 6 päällä käänsin valitsin vakionopeuden tasaisella tiellä. Silloinhan auton olisi pitänyt alkaa pitää 70 km/h, mutta ei: auto ryntäsi ja nopeus oli hetkessä 90. Onneksi en ollut kameran kohdalla. Pilkaisin jarrulla vakionopruden pois. Onko autossani vikaa? Vai johtuuko siitä, ettei jaksa pienillä kierroksilla suurimmalla vaihteella vaan joutuu painamaan kaasua. Pitäisikö siis olla pienempi vaihde ennenkuin käyttää vakkaria seitsemässäkympissä?

    • Anonyymi

      Toyota avens ilmastoinnin säätö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      163
      10625
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      88
      7501
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      106
      7387
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7346
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      22
      7331
    6. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      42
      7279
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      113
      6677
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6516
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      88
      5733
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5515
    Aihe