missä kohtaa raamatussa kerrotaan että esim. ehtoollinen pitää jakaa kirkossa ja se pitää papin toimittaa?
Kertokaahan..
33
257
Vastaukset
- ...öpö
Niin faktoja pöytään!
- tiatoa seurakunnasta
Kirkkoja ei ole ollut olemassakaan kun uuden tesdtamentin Raamattua kirjaksi koottiin. Mutta seurakuntiin on nimitetty vastuunkantajat jo 0050 luvulla jotka muun muassa toimittivat Ehtoollisen jaon. Jeesus kuoli ja nousi ylös kuolleista noin
v. 0030 nykyisen ajanlaskutavan mukaan. Pakanakansoista alkoi kääntyä kristinuskoon väkeä noin 0050 paikkeilla eli silloin kun seurakuntaviratkin perustettiin.
1. Kor. 12:20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
1. Kor. 12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä."
1. Kor. 12:22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
1. Kor. 12:23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
1. Kor. 12:24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
1. Kor. 12:25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
1. Kor. 12:26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
1. Kor. 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
1. Kor. 12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
1. Kor. 12:29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
1. Kor. 12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
1. Kor. 12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
1. Kor. 13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
1. Kor. 13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
1. Kor. 13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
1. Kor. 13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
1. Kor. 13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
1. Kor. 13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
1. Kor. 13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
1. Kor. 13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
1. Kor. 13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
1. Kor. 13:10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
1. Kor. 13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
1. Kor. 13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
1. Kor. 13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
1. Kor. 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
1. Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
1. Kor. 14:3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
1. Kor. 14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
1. Kor. 14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. - Sepeteus Parkki
Kysymys vie keskustelun sivuraiteelle. Kysehän on nyt siitä, että EL ei enää jatkossa sovi samaan ehtoollispöytään tavallisen kristityn kanssa.
Jos nyt EL ottaa ehtoollisen rukoushuoneelle ja ei saa siihen kirkon lupaa, niin ehtoollinen ei ole Suomen evl kirkon ehtoollinen. Ehtoollisyhteys katkeaa.
Isompi kysymys on kaste. Jos kastetta ei suorita evl kirkon pappi, niin lasta ei liitetä kirkon jäseneksi. Tällöin hänellä ei ole oikeutta kirkon rippikouluun, kirkolliseen vihkimiseen eikä hautaan siunaamiseen.
Omassa lahkossahan nuo voi tehdä haluamallaan tavalla. Se liene tässä tavoite.- ooeeezzz
Tavallinen kristitty on tervetullut ehtoolliselle rukoushuoneelle.
- Sepeteus Parkki
ooeeezzz kirjoitti:
Tavallinen kristitty on tervetullut ehtoolliselle rukoushuoneelle.
Jos tavallisennkristityn seurakunnalla js EL lahkolla ei ole ehtoollisyhteyttä, niin asia ei ole ihan näin yksinkertainen.
- näin se on nähty
Eikö kirkollisveroa maksava kirkon jäsen saa kirkon palveluja. Kastetta,ehtoollista,hautaan siunausta, jos hän saa samaan aikaan EL-ehtoollista ja mahdollisesti kastettu el-toimesta.
Nämä kaikki mustamaalaukset kaarneenpoikien valheita. näin se on nähty kirjoitti:
Eikö kirkollisveroa maksava kirkon jäsen saa kirkon palveluja. Kastetta,ehtoollista,hautaan siunausta, jos hän saa samaan aikaan EL-ehtoollista ja mahdollisesti kastettu el-toimesta.
Nämä kaikki mustamaalaukset kaarneenpoikien valheita.Suuri kysymys tulee olemaan se, että laitetaanko nimi kirkonkirjaan, jos kastaja ei ole virkaan vihitty pappi? Maallikon kastaminen verrataan kai hätäkasteeseen, jonka papin pitää vahvistaa, muuten lapsesta ei tule kirkon jäsentä.
vihne kirjoitti:
Suuri kysymys tulee olemaan se, että laitetaanko nimi kirkonkirjaan, jos kastaja ei ole virkaan vihitty pappi? Maallikon kastaminen verrataan kai hätäkasteeseen, jonka papin pitää vahvistaa, muuten lapsesta ei tule kirkon jäsentä.
kirkkojärjestys 3 §
Kirkon jäseneksi otetaan
1) lapsi pyhässä kasteessa;
2) rippikoulun käynyt evankelis-luterilaiseen kirkkoon aikaisemmin kuulunut henkilö, joka ilmoittaa tahtovansa tunnustaa kirkon uskoa; sekä
3) muu säädetyn iän täyttänyt henkilö, joka ei kuulu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, siten, että hän tarpeellisen opetuksen jälkeen saa kasteen tai, jos hänet on oikein kastettu, tunnustaa kirkon uskon.
Kirkon jäseneksi tulee oikein kastettu lapsi sekä asianomaisen ilmoituksen perusteella toiseen evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja myös muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva säädetyn iän täyttänyt henkilö, jos kirkolliskokous on hyväksynyt tuon kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan kanssa tehdyn sopimuksen kirkon jäseneksi tulemisesta. (10.11.2005/589 v. 2006)
Jos kirkkoherra ei suostu kirkkoon liittymistä koskevaan pyyntöön, hänen on saatettava asia kirkkoneuvoston tai seurakuntaneuvoston ratkaistavaksi.
Henkilö, joka on otettu kirkon jäseneksi edellä 1 momentin 2 tai 3 kohdan mukaisesti, katsotaan rippikoulun käyneeksi ja konfirmoiduksi.tyhmelin kirjoitti:
kirkkojärjestys 3 §
Kirkon jäseneksi otetaan
2) rippikoulun käynyt evankelis-luterilaiseen kirkkoon aikaisemmin kuulunut henkilö, joka ilmoittaa tahtovansa tunnustaa kirkon uskoa; sekä
3) muu säädetyn iän täyttänyt henkilö, joka ei kuulu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, siten, että hän tarpeellisen opetuksen jälkeen saa kasteen tai, jos hänet on oikein kastettu, tunnustaa kirkon uskon.
Kirkon jäseneksi tulee oikein kastettu lapsi sekä asianomaisen ilmoituksen perusteella toiseen evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja myös muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva säädetyn iän täyttänyt henkilö, jos kirkolliskokous on hyväksynyt tuon kirkon tai uskonnollisen yhdyskunnan kanssa tehdyn sopimuksen kirkon jäseneksi tulemisesta. (10.11.2005/589 v. 2006)
Jos kirkkoherra ei suostu kirkkoon liittymistä koskevaan pyyntöön, hänen on saatettava asia kirkkoneuvoston tai seurakuntaneuvoston ratkaistavaksi.
Henkilö, joka on otettu kirkon jäseneksi edellä 1 momentin 2 tai 3 kohdan mukaisesti, katsotaan rippikoulun käyneeksi ja konfirmoiduksi.Kirkon usko, jonka kirkkoon liittyvän on tunnustettava, on tässä:
Kirkkojärjestys 1 §
Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.- ameriikanraitti
tyhmelin kirjoitti:
kirkkojärjestys 3 §
Kirkon jäseneksi otetaan
Henkilö, joka on otettu kirkon jäseneksi edellä 1 momentin 2 tai 3 kohdan mukaisesti, katsotaan rippikoulun käyneeksi ja konfirmoiduksi.Ameriikan OALC jäsenet ovat kelvanneet Suomen kirkkoon sellaisenaan.
tyhmelin kirjoitti:
Kirkon usko, jonka kirkkoon liittyvän on tunnustettava, on tässä:
Kirkkojärjestys 1 §
Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.Lopputulos: kirkkoon liittyminen ei periaatteessa onnistu jatkossa esikoislestadiolaiselta, koska esikoiskirkko ei tule tunnustamaan evl-kirkon uskoa.
- yht.lasku
ameriikanraitti kirjoitti:
Ameriikan OALC jäsenet ovat kelvanneet Suomen kirkkoon sellaisenaan.
OALC on vanha apostolis-luterilainen KIRKKO eikä esikoislestadiolainen herätysliike, joka kuuluu Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon.
Olisiko sillä jotain merkitystä? yht.lasku kirjoitti:
OALC on vanha apostolis-luterilainen KIRKKO eikä esikoislestadiolainen herätysliike, joka kuuluu Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon.
Olisiko sillä jotain merkitystä?ks. vastaukseni toiselta palstalta
- Paavo pollonokka
Mikä on tavallinen kristitty ?
onko se sellainen joka omalta osaltaan täyttää sitä kymmenen litran viinanjuontitilastoa vaik o jokin vielä tavallisempi?- 17*3
Raamatusta ei löydy tähän vastausta, niinkuin sitä ei löydy moneen muuhunkaan asiaan.
Nyt on enemmälti kyse erottautua ns kuolleesta kirkosta ja muista kristityitä ja muodostaa eräänlainen pyhien kirkko.
Esimerkkejä tällaissista yrityksistä löytyy kirkkohistoriasta melkosesti.
Useimmat niistä ovat loppuneet tavalla tai toisella surkeasti uskovia pettäen ja harhaan johtaen.
- pappi haudalla
Pappi siunaa hautaan kenet tahansa, ei väliä vaikka ei olisi kirkon jäsen.
- Kaveli_65
Jeesus asetti ehtoollisen. Tiedätte ja muistatte asetussanat. Lukekaa Raamatusta, vaikka kaikista evankeliumeista ja vielä Paavalinkin kirjoituksista. Siihen saamme luottaa.
Tarvitseeko Jumalan lapsi jotakin erityistä liturgiaa ehtoollista varten?
Minusta olisi hyvä lukea Raamatusta se kohta, missä Jeesus asettaa ehtoollisen, lukea Isä meidän -rukous yhteen ääneen ja veisata Jumalan Karitsa koko seurakunta yhdessä.- Ev.lut. kristitty.
Tosi on ehtoollinen ja kasteensakramentti palaavat vain omaan seurakuntaan johon ne on vuonna 33 liitetty vapahtajan käskystä.
Voi toki käydä edelleenkin kirkossa jos ei mooseksen peite anna suojaa Herran kirkkaudelle, joka paistaa Hänen seurakunnassaan.
Tämä on kaiketi Lutherinkin tahto uskonpuhdistajan toive pyhän yhteisen seurakunnan kanssa.
Paavin valtakunnassa vain ehtoollisleipä jaetaan seurakunnalle ja viinin juovat papit itse. Tällaista pelleilyäkö nämä ääri kirkolliset anarkistit oikein tahtovat.
- Kalevi_65
Jokainen valitsee itse, ja aivan henkilökohtaisesti. Meidän tulee muistaa, että olemme Jumalan edessä.
- aralla paikalla olev
Ehtoollinen on tarkoitettu uskoville. Se että se toimitetaan rukoushuoneella takaa sen ettei ehtoolliseen osallistu epäuskoiset, niin kuin nyt ev.lut kirkoissa usein tapahtuu.
- kysy itseltäsi
Aralla paikalla oleminen saa aikaan sen, että tulee pelko synnistä epäuskoisten ihmisten kanssa veljeilemisestä. Näin ainoaksi ratkaisuksi jää oman luostarin perustaminen. Jeesus kyllä veljeili, fariseus sen sijaan ei veljeillyt.
Mieti nyt arka ihminen, ketä sinä oikeasti pelkäät! Onko pelottavampaa sanoa "epäuskoiselle" lähimmäiselle jotakin ystävällistä, vai tunnustaa uskon ystävälle, että olet sortunut veljeilyyn eriseuraisen kanssa, eikä sinua ehkä enää pidetä eläväuskoisena kristitynä? Voittaako kuuliaisuus rakkauden sydämessäsi oikeasti 100-0? - Sepeteus Parkki
Siis aralla paikalla oleva ei salli jatkossa muita kuin EL-uskovaisia kanssaan ehtooliselle, ja seuroihin .... siis onko jatkossa EL suljettu yhteisö?
Mitä se sinua haittaa, että epäuskoinen nauttii ehtoollista - hänhän nauttii sen omaksi tuomiokseen, jos ei usko? Se ei estä sinua uskomasta.
Miten hoituu ehtoollinen niiden uskovien osalta, joilla ei ole mahdollista tulla rukoushuoneelle - esimerkiksi siksi että asuvat "hajallaan"? Mistä tiedät varmasti että kaikki rukoushuoneella ehtoolliseen osallistuvat ovat elävässä uskossa? Mitäs jos joku on kuin onkin epäuskoinen, mitäs siihen sanot?
- olennaisinta
tyhmelin kirjoitti:
Mistä tiedät varmasti että kaikki rukoushuoneella ehtoolliseen osallistuvat ovat elävässä uskossa? Mitäs jos joku on kuin onkin epäuskoinen, mitäs siihen sanot?
Hyvä kysymys. Eihän tästä ole olleskaan kysymys, minkälainen on kaveri vierellä, eikä siitä, onko pappi tai muu ehtoollisen jakaja uskomassa.
Kyse on siitä, että toimitus voi sisältää ei-kristillisiä osia, jopa kristinuskon vastaisia osia.
Omalla rukoushuoneella tätä vaaraa torjutaan paremmin kuin kirkossa. olennaisinta kirjoitti:
Hyvä kysymys. Eihän tästä ole olleskaan kysymys, minkälainen on kaveri vierellä, eikä siitä, onko pappi tai muu ehtoollisen jakaja uskomassa.
Kyse on siitä, että toimitus voi sisältää ei-kristillisiä osia, jopa kristinuskon vastaisia osia.
Omalla rukoushuoneella tätä vaaraa torjutaan paremmin kuin kirkossa.No olennaisinta, katsos kun ehtoollistoimitus ei ainakaan tällä hetkellä sisällä ei-kristillisiä osia. Vaikka joku saattaa muuta valehdellakin. Sinuakin on suoraan sanottuna kustu suoraan silmään.
Omalla ruksalla sakramentit, varsinkin kaste, eivät tule olemaan tarkasti Lutherin opin mukaisia. Tämä asia on todistettu moneen kertaan.- kuuntelija etelästä
olennaisinta kirjoitti:
Omalla rukoushuoneella tätä vaaraa torjutaan paremmin kuin kirkossa.Niin, tässä ei ole ollenkaan kyse siitä, toimitetaanko sakramentit oikein tai väärin.
Nyt on kyse siitä, että halutaan erottautua muista ihmisistä, jopa muista kristityistä.
Erottautumisessa on kyse harhaopista, joka kirkkohistoriassa tuntee nimen donatolaisuus.
- vain metsä kir----
Suomalaiselle soveltuisi ehtoollisen jako metsässä, metsä on suomalaisen sielunmaiseman kirkko.
- vapaus koittaa
Hyvä vaan kun ruvetaan omilla rukoushuoneilla nauttimaan ehtoollista. Loppuu se ainainen kerjääminen, että saataisiin miespapit jakamaan ehtoollista. Kirkko on hyvin nuivasti suhtautunut esikoisiin, kun emme ole hyväksyneet naispappeutta. Ehtoollinen sinänsä, nauttiiko sen kirkossa tai rukoushuoneella, ei ole merkityksellistä. Luulen kirkonkin tykkäävän ko. päätöksestä. Varsinkin naispapit.
- Padasjokisrk
vapaus koittaa kirjoitti:
Hyvä vaan kun ruvetaan omilla rukoushuoneilla nauttimaan ehtoollista. Loppuu se ainainen kerjääminen, että saataisiin miespapit jakamaan ehtoollista. Kirkko on hyvin nuivasti suhtautunut esikoisiin, kun emme ole hyväksyneet naispappeutta. Ehtoollinen sinänsä, nauttiiko sen kirkossa tai rukoushuoneella, ei ole merkityksellistä. Luulen kirkonkin tykkäävän ko. päätöksestä. Varsinkin naispapit.
Naispappeja on siroteltu tahallaan paikkoihin joissa on eslestoja paljon, kuten Padasjoki.
- 16+17
Padasjokisrk kirjoitti:
Naispappeja on siroteltu tahallaan paikkoihin joissa on eslestoja paljon, kuten Padasjoki.
Padasjoella ei kohta ole naispappia, hän lähtee Hämeenlinnaan.
- tulitikkutyttö
Herran Pyhän Ehtoollisen pyhyys ja siunaus on minulle henkilökohtaisesti suuri asia, koen sen myös anteeksiantamuksen ateriana. Ei ole merkitystä kuka on jakamassa, kunhan kuulen sanottavan "Sinun edestäsi..." ja se koskettaa joka kerta yhtä syvältä ! Oi sitä Herran armon suuruutta, mitä ehtoollispöydässä saan tuntea, kiitos Jumalan ! En tule osallistumaan rukoushuoneen suljetun piirin ehtoollisiin, vaan tahdon viettää muisto- ja anteeksiantamuksen ateriahetken edelleen muiden syntisten ihmisten kanssa kirkon alttarilla niin kauan, kun kirkko seisoo edes tällaisenaan.
- muuttis
Tulitikkutyttö, samat ajatukset on myös minulla, myös samat tunteet Herran pöydässä, saan uskoa kaikki syntini anteeksi jakoipa Ehtoollisen kuka hyvänsä. Siinä ei sydän särkymättä saata olla ja syvä kiitollisuus nousee sisimmästä rakasta Vapahtajaani ja Lunastajaani kohtaan.
En myöskään tule osallistumaan itsensä erottajien ja korottajien ehtoolliselle. Sehän on farisealaisuutta - mevain ja hyisyntiset. - totuuteen
muuttis kirjoitti:
Tulitikkutyttö, samat ajatukset on myös minulla, myös samat tunteet Herran pöydässä, saan uskoa kaikki syntini anteeksi jakoipa Ehtoollisen kuka hyvänsä. Siinä ei sydän särkymättä saata olla ja syvä kiitollisuus nousee sisimmästä rakasta Vapahtajaani ja Lunastajaani kohtaan.
En myöskään tule osallistumaan itsensä erottajien ja korottajien ehtoolliselle. Sehän on farisealaisuutta - mevain ja hyisyntiset.Puhe erottajista ja korottajista on valhetta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924597
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303151Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292534- 432131
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881659