Nyt pitäis laittaa päättäjille jäitä hattuun ja jonkun kertoa, että Ykan keskustaan ei mitään liikennevaloja tarvita. Liikenne ei ole enään niin sujuvaa kun yksi auto turhaan odottaa valojen vaihtumista ja pyöräilijöidenkin turvallisuus vaarantuu kun autoilijat kyttäävät vain valoja ja unohtavat muun liikenteen. Jos ongelmaa on, niin sehän löytyy vanhan torin kulmalta, mutta ruuhkiksi ei voi enään parin auton jonoa kutsua, kun kaikki kauppiaat lähtivät Savarin pelloille. Vieskankadun risteykseen liikenneympyrä, tai sitten nykyinen tasa-arvoinen risteys. Liikennevalot kuuluvat yli 100000 asukkaan kaupunkeihin, ei uinuvaan Ykan keskustaan jossa on vain Halpahalli, pari ravintolaa, muutamia toimistoja ja tyhjiä liikehuoneistoja.
Liikennevaloja ei keskustaan
20
207
Vastaukset
- valopää
Että terveisiä vain teille sinne Haapavedelle..
- Valittajakansa...
Kyllähän se menisi entisellään tuo risteys, kunhan vaan ihmiset osaisivat liikennesäännöt. Mutta kun tökkii, tökkii. Jos kolme autoa tulee eri suunnasta, heti menee arpomiseksi ja jokainen vuorollaan nykii. Ei siihen uskalla mennä sekaan, vaikka tietäisi olevansa oikeassa. Pelti rutisee..
Ja eipä ole keskustassa ruuhkia näkynyt viime aikoina....
Rautatien ylikulku leveämmäksi, muuta ei tarvita.- silviisiin
Todellakin tarvitaan valot kun ne tasa-arvoiset nimenomaan EI toimi jos joka suunnasta tulee autoja.
- hehehe-
Vai pitäisi jonkun kertoa....... miksi et itse kerro jos kerran koet asian ongelmaksi ?
- Leveys riittävä
Öh... siis niinku miksi joku ylikulku pitäisi leventää? Ihan tarpeeksi leveä rekoillekin, joten kyllä siitä pitäisi henkilöautollakin mahtua. Mitä järkeä siinä leventämisessä muutenkaan on, keskustalaiset ajaa kuitenkin siinä keskiviivalla kuskien peilit toisiaan hipoen. Tasa-arvoiset risteykset kyllä toimii, jos niissä vaan osataan ajaa. Jos ei osata, niin eipä toimi, vaan valitettavasti ylivieskalaiset ei näytä osaavan ajaa valoissakaan sen kummemmin, eikä kiertoliittymässä.... onko se nyt niin helkkarin mahdotonta laittaa sitä vilkkua oikealle edellisen liittymän kohdalla, jos aikoo poistua seuraavasta?! Ilmeisesti on...
- Keskustaan.
Iliman muuta Valot.
- pieni yka.
höpöhöpö, sieltä voi sammuttaa viimeisetkin valot, eikä lisätä turhaa valaistusta, muka liikennevalot tarvitaan, siehän hassuja haastat. siirretään suojatiet n, 20-30m nykyisistä paikoista kauemmas risteyksestä ja täten vapautuvalle tiloille tehdään oikealle kääntyville omat kaistat niin ruuhkat on historiaa, kumma että siellä ennen pystyi autolla liikkumaan vaikka savarin aluetta ei ollut olemassakaan ja kärkkäinen oli sievintien varressa, silloin siellä oli ruuhkat töitten jälkeen ja nekin loppu jo ilta 18.00 aikoihin joilloin ei ollut ,itään ongelmaa ajella keskustan alueella.
eli pienet ajokaistan siirrot tekee siitä ??? ongelma ???? risteyksestä helpon ajettavan, mutta eihän keskustan alueella jää kuin kerrostaloja ja liikkeet lähtee muualle.ei ne asukkaat niitä valoja tarttee kun sinne tulee kuiteskin ajokiellot klo 22 jälkeen ku ihmiset ei saa nukuttua autojen aiheuttaman metelin vuoksi.
- Keskustaan.
Iliman muuta Valot.
- Toriantter Kanuuna
Ehdottomasti liikennevalot keskustaan. Niistä liikennevaloista voi tehä sellaiset, että ne uinahtaa yöksi. Keskustaa pitää muutenkin elävöittää entisestään, eikä antaa sen uinahtaa pois. Joen rantaa on onneksi tehty vetovoimaisemmaksi, mutta keskustaan olisi saatava vielä jokin kiva kauppakeskus tms. Keskustasta puuttuu isompien ketjujen liikkeet. Kun keskustasta tehdään vetovoimaisempi, se houkuttelee myös yrityksiä sinne. Kahviloita, torielämää, putiikkeja jne.
- ProFM
Kiertoliittymät vetävät tunnetusti liikennettä paljon valoja nopeampaa. Mikäli keskustan liikenneohjaus valotetaan niin valoja joudutaan laittamaan ihan kaikkiin keskustan risteyksiin ja vähän kauemmaksikin, koska valottominen risteyksien nopeampi liikennevirta tulppaa keskustan heti.
Ylivieskan keskusta ei tule muutenkaan täyttymään iloisista ostosmatkailijoista koska ne eivät sinne edes eksy Savarin liikkeiden koon ja valikoiman takia. Keskusta on lähinnä ylivieskalaisten tarpeita varten ja se ei liikkeitä enään kiinnosta valtavan kalliiden vuokrien takia. Muutenkin erikoistavaraliikkeissä käydään tavaraa enää vaan sovittamassa tai hypistelemässä ja netistä se sitten lopulta ostetaan. Valitettavasti ennen oli ennen ja nyt on nyt... - legu
ProFM kirjoitti:
Kiertoliittymät vetävät tunnetusti liikennettä paljon valoja nopeampaa. Mikäli keskustan liikenneohjaus valotetaan niin valoja joudutaan laittamaan ihan kaikkiin keskustan risteyksiin ja vähän kauemmaksikin, koska valottominen risteyksien nopeampi liikennevirta tulppaa keskustan heti.
Ylivieskan keskusta ei tule muutenkaan täyttymään iloisista ostosmatkailijoista koska ne eivät sinne edes eksy Savarin liikkeiden koon ja valikoiman takia. Keskusta on lähinnä ylivieskalaisten tarpeita varten ja se ei liikkeitä enään kiinnosta valtavan kalliiden vuokrien takia. Muutenkin erikoistavaraliikkeissä käydään tavaraa enää vaan sovittamassa tai hypistelemässä ja netistä se sitten lopulta ostetaan. Valitettavasti ennen oli ennen ja nyt on nyt...Siitä taitaa olla jo periaatepäätös ettei keskustaan rakenneta ympyöitä. Kuulemma ympyrät tulevat yhtä kalliiksi kuin valot ja aiheuttavat nopealla liikenteellä vaaratilanteita jalankulkijoille... Oikeasti päättäjien kunnia ei vain taida antaa periksi rakentaa maaseutumaisia ympyröitä "kaunpunkiin".
- autoileva1
Tasa-arvoiset risteykset h**vettiin. Ei niissä osata täällä ajaa ja aiheuttaa vain vaaratilanteita.
- Tahkoakin kiertänyt
Kertokaapa ympyröiden kannattajat, miten jalankulku- ja pyöräliikenne hoidetaan liikenneympyröissä taloudellisesti ja tilankäytön osalta järkevästi? Ympyrät eivät sovi keskustan risteyksiin ja tulevat kalliiksi ja vaativat kevyen liikenteen osalta alikulut.
- Päivän paras!
Kiertoliittymä vaatii alikulun?!?!?!? Kaikkea sitä kuuleekin :D
- rantarapu
Käyppä katsomassa nivalan maaseutupitäjässä miten hyvin ja joustavasti kiertoliittymät toimivat keskustassa. Tilaa ei ainakaan ole hukattu kun entisen risteyksen paikalle ovat sopineet leventämättä risteysaluetta.
- Provalot
Päivän paras! kirjoitti:
Kiertoliittymä vaatii alikulun?!?!?!? Kaikkea sitä kuuleekin :D
Jos suojatie halutaan risteykseen jossa on kiertoliittymä, tarkoittaako se sitä, että liikenne ympyrässä pysähtyy kun jalankulkija on ylittämässä katua, vai rakennetaanko suojatiet useiden kymmenien metrien päähän risteyksestä? kuulostaa mahdottomalta. Minä en kyllä haluaisi ajaa autolla liikenneympyrässä, jossa seikkailee jalankulkijoita ja pyöräilijöitä katuja risteävästi. En tiedä tapaa jolla se edes voitaisiin turvallisesti toteuttaa. Risteykset tulee toteuttaa ja rakentaa kaikkia tienkäyttäjiä ja heidän turvallisuuttaan ensisijaisesti ajatellen.
- Ei kierrätä
rantarapu kirjoitti:
Käyppä katsomassa nivalan maaseutupitäjässä miten hyvin ja joustavasti kiertoliittymät toimivat keskustassa. Tilaa ei ainakaan ole hukattu kun entisen risteyksen paikalle ovat sopineet leventämättä risteysaluetta.
Ei sovi vilkkaisiin risteyksiin. Ehkä sopii Nivalan liikennevirtoihin.
- Ootko tosissas?
Provalot kirjoitti:
Jos suojatie halutaan risteykseen jossa on kiertoliittymä, tarkoittaako se sitä, että liikenne ympyrässä pysähtyy kun jalankulkija on ylittämässä katua, vai rakennetaanko suojatiet useiden kymmenien metrien päähän risteyksestä? kuulostaa mahdottomalta. Minä en kyllä haluaisi ajaa autolla liikenneympyrässä, jossa seikkailee jalankulkijoita ja pyöräilijöitä katuja risteävästi. En tiedä tapaa jolla se edes voitaisiin turvallisesti toteuttaa. Risteykset tulee toteuttaa ja rakentaa kaikkia tienkäyttäjiä ja heidän turvallisuuttaan ensisijaisesti ajatellen.
Jännästi ne suojatiet on saatu muualla niihin kiertoliittymiin sovitettua ilman alikulkujakin.
- uusavuttomat
rantarapu kirjoitti:
Käyppä katsomassa nivalan maaseutupitäjässä miten hyvin ja joustavasti kiertoliittymät toimivat keskustassa. Tilaa ei ainakaan ole hukattu kun entisen risteyksen paikalle ovat sopineet leventämättä risteysaluetta.
nivalassa suurinosa liikenteestä sijoittuukin niiden ympyröiden väliin kun nuoriso ei osaa ajaa niistä pois vaan kiertävät ympyrästä toiseen kokoajan.
- ympyrä
Nivalaan ei voi valoja laittaakaan. Menisi liikenne aivan puuroksi kun eivät kuitenkaan ymmärrä miten niissä ajetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5773846Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483298- 382781
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662729Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192124- 322071
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121947- 291845
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171790Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471739