Kumpi Rönnqvist kannattaa ostaa

Kumpi

16 vai 495?

16 pituus on 480 cm ja 495 pituus 504 cm. Hintaero kuitenkin parisen tonnia.

Mitä tuolla parilla tonnilla saa?

Onko 495 hintansa väärtti?

25

14291

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rönkky

      Miten leveys ja paino noissa veneissä?

    • Kampi.

      Rönnqvist Pro 16

      Pituus 4,80 m
      Leveys 1,77 m
      Paino 240 kg
      Henkilöluku 5
      Moottori 15-20 hv

      Hinta
      Rönnqvist Pro 16 5225 €
      Rönnqvist Pro 16R 5775 €

      Rönnqvist pro 495

      Pituus 5,04 m
      Leveys 1,80 m
      Paino 280 kg
      Henkilöluku 6
      Moottori 15-30 hv

      Hinta
      Rönnqvist pro 495 6025 €
      Rönnqvist pro 495R 6935 €

      Varsin samanlaisia siis. Onko käytännön kokemuksia?

    • veeman

      Ei kumpaakaan. Osta kunnon vene, esim Buster. Nuo rönkyt on jo vanhanaikaisia ja suorastaan vaarallisia mataline laitoineen ja surkeine ajo-ominaisuuksineen. Toivottavasti tulee joku direktiivi ja kieltää nuo paskat turvallisuuden nimissä. Näiltä rökkypelleiltä jos kysyy neuvoja veneen ostoon on sama, kun olis 80-luvulla kysynyt auton neuvoa auton ostoon SKP:läiseltä.

      • veemaan2

        "Osta kunnon vene, esim Buster"

        Ei jumankauta... -taas näitä teini-ikäisiä virvelikalamiehiä jotka on käyneet pari kesää matalalla mutajärvellä pikku "busterillaan" ja nyt jakelevat neuvoja veneasioista.


        Tosiasioita veneistä ja "bustereista":

        Rönkyssä on 100 kertaa paremmat meriominaisuudet, syystä että se on suunniteltu merelle perinteisellä ammattilaisten suosimalla puuvenemallilla Vaasan saaristossa.

        keulan tulee olla korkea eikä sellainen pellekeula kuten bustereissa että se madaltuu. Kun busteri menee esim. vasta-aallokossa, on keulassa varalaitaa n. 2 cm ettei haukkaa aaltoa sisään. Jo n. 50 cm korkea aalto tulee kokonaan busterin keulasta sisälle.

        Busterin laidat on paljon matalemmat kuin vastaavan kokoisessa rönkyssä. Busterin pohjanmuoto muistuttaa saippualaatikkoa ja hyppii, paukuttaa ja pomppii hallitsemattomasti jo 50 cm aallokosssa.

        Buster resonoi hirveästi perömoottorin ääntä joten busterimiehet joutuvat usein käyttämään korvasuojaimia sen hirveä paukutuksen, veden roisikimisen ja metelin vuoksi.

        Buster on täysi p*ska, suunniteltu "kyläinisinöörien" toimesta Ähtärinjärven "myrskyihin". Vain veneistä mitään tietämättömät ostavat bustereita.


      • Anonyymi
        veemaan2 kirjoitti:

        "Osta kunnon vene, esim Buster"

        Ei jumankauta... -taas näitä teini-ikäisiä virvelikalamiehiä jotka on käyneet pari kesää matalalla mutajärvellä pikku "busterillaan" ja nyt jakelevat neuvoja veneasioista.


        Tosiasioita veneistä ja "bustereista":

        Rönkyssä on 100 kertaa paremmat meriominaisuudet, syystä että se on suunniteltu merelle perinteisellä ammattilaisten suosimalla puuvenemallilla Vaasan saaristossa.

        keulan tulee olla korkea eikä sellainen pellekeula kuten bustereissa että se madaltuu. Kun busteri menee esim. vasta-aallokossa, on keulassa varalaitaa n. 2 cm ettei haukkaa aaltoa sisään. Jo n. 50 cm korkea aalto tulee kokonaan busterin keulasta sisälle.

        Busterin laidat on paljon matalemmat kuin vastaavan kokoisessa rönkyssä. Busterin pohjanmuoto muistuttaa saippualaatikkoa ja hyppii, paukuttaa ja pomppii hallitsemattomasti jo 50 cm aallokosssa.

        Buster resonoi hirveästi perömoottorin ääntä joten busterimiehet joutuvat usein käyttämään korvasuojaimia sen hirveä paukutuksen, veden roisikimisen ja metelin vuoksi.

        Buster on täysi p*ska, suunniteltu "kyläinisinöörien" toimesta Ähtärinjärven "myrskyihin". Vain veneistä mitään tietämättömät ostavat bustereita.

        Kyllä näin on, vaikka tuo busteristi olikin oieasti vaan joku virtuaaliveneilevä povoilija.


    • Samaa miettinyt

      Miksi Rönkyissä muuten on niin matalat laidat? Vähän laitakorkeutta lisää, niin vene olisi huomattavasti merikelpoisempi.

      • 5+16=21

        Jos et vielä tiedä tai ymmärrä niin perinteissä, merikelpoisissa ammattikäyttöön suunnitelluissa veneissä on se ominaisuus että ne kelluvat ja nousevat aallon päälle, toisin kuin nykyajan pellekapistuksissa (buster tms).

        Veneessä pitää olla korkea keula ettei se jyrkässä aallokossa haukkaa aallon sisään kuten busterit tekevät. Muuten varalaidan ei ole tarpeen olla hirveän korkea koska vene kelluu ja nousee jyrkänkin aallon päälle. Päinvastoin: kun varalaita ei ole liian korkea, on vene käyttökelpoinen moneen työhönkin kuten verkkohommiin, tavaran kuljetukseen jne.

        Nusterit on suunniteltu pelkkään teinien prääsäämiseen ja huvikäyttöön erittäin tyynille mutalätäköille joissa aalloista ei ole pelkoa. Kokemattomien ja asioista mitään tietämättömien nimellisen turvallisuudentunteen nostattamiseksi on sitten joissain veneissä tehty korkeita varlaitoja jotka eivät todellisuudessa tuo mitään lisäturvaa. Esim. buster kun on suunniteltu uppoamaan jyrkän vasta-aallon sisään niin siinä ei paljoa lohduta vaikka laita olisi 5 cm rönkkyä korkeampi...


      • Ei peltivenettä
        5+16=21 kirjoitti:

        Jos et vielä tiedä tai ymmärrä niin perinteissä, merikelpoisissa ammattikäyttöön suunnitelluissa veneissä on se ominaisuus että ne kelluvat ja nousevat aallon päälle, toisin kuin nykyajan pellekapistuksissa (buster tms).

        Veneessä pitää olla korkea keula ettei se jyrkässä aallokossa haukkaa aallon sisään kuten busterit tekevät. Muuten varalaidan ei ole tarpeen olla hirveän korkea koska vene kelluu ja nousee jyrkänkin aallon päälle. Päinvastoin: kun varalaita ei ole liian korkea, on vene käyttökelpoinen moneen työhönkin kuten verkkohommiin, tavaran kuljetukseen jne.

        Nusterit on suunniteltu pelkkään teinien prääsäämiseen ja huvikäyttöön erittäin tyynille mutalätäköille joissa aalloista ei ole pelkoa. Kokemattomien ja asioista mitään tietämättömien nimellisen turvallisuudentunteen nostattamiseksi on sitten joissain veneissä tehty korkeita varlaitoja jotka eivät todellisuudessa tuo mitään lisäturvaa. Esim. buster kun on suunniteltu uppoamaan jyrkän vasta-aallon sisään niin siinä ei paljoa lohduta vaikka laita olisi 5 cm rönkkyä korkeampi...

        Juuri näin. Saman pituisten Bustereiden ja Rönnqvistien merikelpoisuus on aivan eri tasolla. Rönnqvist on erittäin paljon merikelpoisempi.
        Outoa tämä nykyinen alumiinipeltivene hypetys. Miksi paatin pitäisi olla alumiinia. Vähänkin kylmemmällä kelillä se oikein hohkaa kylmyyttä, hankalampi korjata ja paukkuu aallokossa. Eikä se pelti nyt mikään ilo silmällekkään ole.


      • Rönkkyforever

        Veneen laitakorkeus ja turvallisuus, mitäs yhteistä niillä on ?


      • Anonyymi

        Miten ne korkeat laitdat lisää veneen turvallisuutta, ei putoa veneestä kännissä niin helposti?


    • 2+7

      Osta pusteri. Isolla pensanännillä. Palstan rispektit tulee kaupantekijäisenä.

    • Rönkkyforever

      Kaverini on kaksikertaa meinannut upottaa magnum busterin myötäaallokossa,vene vaan kertakaikkiaan sukeltaa pitkässä ulkomeren aallokossa aaltoon sisään ja BUSTERIIN tulee n.200 litraa vettä sisään !!!

      • Rönkkyforever

        Ainiin,piti mainita että nykyään hänellä on rönkky.


    • Rönqvist 16 omistaja

      Buster on hieno, mutta Rönkky hyvä.

      Rönkyn parhaita puolia on juuri se, että sillä voi ajaa turvallisesti vähän kovemmassakin aallokossa. Ei tosin kovaa, mutta vene on turvallisesti hallittavissa. Muutenkaan Rönkky ei ole mikään pikavene. Kulkee kuitenkin suhteellisen pienellä moottorilla kelissä kuin kelissä.

      Itsellä pieni Rönkky, mutta silläkin pääsee aika pahassa kelissä. Suosittelen

    • koolla ON väliä

      Merelle pidempi sopii paremmin.

      • Kustannuskysymys

        Totta, mutta iso vaatii ison moottorin ja kokonaisuus maksaa. R 16 kulkee riittävästi 15 - 20 hv moottorilla.

        Merikelpoisuudessa silti hakkaa monen isomman, vaikka onkin pikkuvene.


    • Röndeliino

      R590 kanssa uin ensimmäistä kesää ja Hanko-Dalsbruk 14ms perheen kanssa ei ongelmaa lainkaan 15kts marssivauhtia. Vanha Flipper535 olisi sukeltanut mojovasti aaltoon. Laitoken mataluus on mukava kun meri on lähellä ja helpottaa nousua veneeseen matalalta laiturilta. Vene lastaa 1000kg, ja on vaan entistä vakaampi (ja hitaampi). Rönnde on kun HD merellä, eloisa meriten pikkubotski. Eilen Brändön Gullvivanin laiturissa 75% veneistä Rönnqvistejä (ihan oikeesti!).

      Eat that, homies!

      • Alkaa riittää!!!

        Nyt kiitos tämä iänikuinen RÖNNQVIST- propaganda saa jo riittää tältä erää. Mainospalstatila on erikseen. Kumma että kun mokomasta puskamerkistä tuli keskon myyntituote niin heti alkoi "keskustelut" velloa joka paikassa?!


      • 667
        Alkaa riittää!!! kirjoitti:

        Nyt kiitos tämä iänikuinen RÖNNQVIST- propaganda saa jo riittää tältä erää. Mainospalstatila on erikseen. Kumma että kun mokomasta puskamerkistä tuli keskon myyntituote niin heti alkoi "keskustelut" velloa joka paikassa?!

        No entäs ainaiset bustereista jauhamiset?


      • Anonyymi
        Alkaa riittää!!! kirjoitti:

        Nyt kiitos tämä iänikuinen RÖNNQVIST- propaganda saa jo riittää tältä erää. Mainospalstatila on erikseen. Kumma että kun mokomasta puskamerkistä tuli keskon myyntituote niin heti alkoi "keskustelut" velloa joka paikassa?!

        Puskamerkistä monesti tulee puheenaihe ja suosittu jos se tarpeeks monelta taholta hyväks todetaan. Mulla on itellä ollu monia merkkejä. Terhiä, busteria, movea ja rönkkyä. Ei rönnqvistiä turhaan kehuta. On mukava ja vakaa paatti. Busteri hakkas hampaista paikat irti aallokossa ku pomppi ja sukelteli.


    • Ketjun aloittaja

      Alkuperäiseen kysymykseen ei kuitenkaan ole tullut vastausta. Jos sinulla on Rönnqvist 495, niin miksi päädyit siihen, etkä ostanut 16-mallia?

      Onko vene täyttänyt odotuksesi?

      • 510R

        Vastaavan kokoinen puoliliukuva käytössä ja ehdottoman hyvän kokoinen. En ottaisi pienempää ja kevyempää.


      • Ostan jos on
        510R kirjoitti:

        Vastaavan kokoinen puoliliukuva käytössä ja ehdottoman hyvän kokoinen. En ottaisi pienempää ja kevyempää.

        Löytyykö markkinoilta alumiinivenettä, joka soveltuu myös hitaasti ajamiseen, eikä vaadi yli 20 hp moottoria?

        ts. Veneessä pitää olla kunnollinen köli ja puoliplaanarin runko.


    • Anonyymi

      Ei ole Rönnquivstin sivulla mallia 16 olisiko vanhaa varastoa ja korvaava malli 595, olisiko näin. Johtuisiko halvempi hinta vanhemmasta mallista.

      • Anonyymi

        2014 kun tätä kysyttiin on varmaan ollutkin 16


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe