Mulla on todettu alaselässä kulumaa jonain vuonna. Nyt keväästä lähtien alaselkäkipu on päivittäistä. Ei siis kipua koko ajan, mutta aamulla selkä on jäykkä ettei nilkkasukkia saa ellei nosta jalkaa ylös kädellä. Jos pitempään istuu, alaselässä on vaivaa ja pistelee alaselkään. Nyt tullut lonkkaan pistelyä, varsinkin oikeaan lonkkaan. Olen ollut huono jumppaamaan. Nyt olen vasta n. pari viikkoa koittanut vahvistaa selän lihaksia ja vatsan lihaksia. Niiden pitäisi kai poistaa pistely. Mulla on vain niin pitkä liikesarja eri jumppaohjeita, että pelkään että tällä sarjalla en viitsi lopulta joka päivä jumpata. Kysynkin, että onko teillä neuvoa muutamaa tosi tärkää jumppaohjetta millä poistaisin vaivat sekä se että kuinka monta niitä pitää tehdä peräkkäin ja kuinka usein ( 1 x päivässä, 2 x päivässä, harvemmin)?
Millä jumpalla alaselkä kuntoon?
8
392
Vastaukset
- jumpsjumps
Selän aamujäykkyys ei varmaan kokonaan tule poistumaan. Itselläni tepsi ihan vaan sauvakävely vaikka muutaman kuukautta teki kipeää. Sanoin vaan että koske kun et voi olla koskematta...kannattaa kuunnella itseä että mitkä jumppaliikkeet itselle sopii. Kannattaa aloittaa varovasti ettei jumpasta äkkiseltään saa selkää kipeäksi. Tosiasiahan on se ettei jaksa kovin kauan jumpata, suosiolla kannattaa pitää tauko ja aloittaa uudelleen. Olla lempeä itselleen.
Mun täytyy aamulla istua hetki sohvalla ennenkuin pääsen kahvinkeittoon , välillä tuikkasee niin mukavasti. - vinkki5
Oletko kokeillut lankuttamista? Sillä saa pitoa keskivartaloon, jonka jälkeen muut jumpat sujuu paremmin. Sauvakävely on myös hyvä.
- alkuper-äinen
Sauvakävelystä en pidä. Kävelystä kylläkin, ehkä sekin auttaa. Pyöräilyä harrastan nyt kesällä, tekeeköhän se selälle ihan hyvääkään?, mutta varmasti jatkan lempiharrastustani.
Mitä tarkoitat lankuttamisella? Kovalla lakulla maata vai riippua? - vinkki5
alkuper-äinen kirjoitti:
Sauvakävelystä en pidä. Kävelystä kylläkin, ehkä sekin auttaa. Pyöräilyä harrastan nyt kesällä, tekeeköhän se selälle ihan hyvääkään?, mutta varmasti jatkan lempiharrastustani.
Mitä tarkoitat lankuttamisella? Kovalla lakulla maata vai riippua?Ihan näin kauan ei tartte lankuttaa.
http://www.viikonloppu.com/?p=49713
- rangan rappeuma
Pilateksella! Itselläni jo 15 v selkäkipuja ja tammikuussa leikattiin ja nyt aloittanut ihan kotosalla pilatesta tehdä pikkuisella pilatespallolla. On muuten erittäin hyvää keskivartalon lihaksia vahvistava jumppa ja sykekin yli 130 vaikka liike ihan pieni, mutta hallittu. Itselleni jäi jalkaan hermovauriota sekä nyt selästä luutakin poistettu, niin on yliliikkuvuutta, johon ei auta kuin syvät vatsa ja selkälihasjumpat. Ja kaikenlainen tekeminen ja arkiliikkuminen sekä taukojumpat työssä ym.
Sauvakävely mulla myöskin hyvä sekä vesijuoksu ja vesijumppa. Tsemppiä reeneihin.Hallitut selänkierrot esim. selättimen tapaisesti. Voi tehdä ihan ilman mokomaa laitettakin, kunhan ranka saa rauhallista kiertoliikettä useaan kertaan päivässä. Itse jopa ruokaa laittaessa kiertelen seisaaltani selkääni. Kaikki nämä vaan pikkuhiljaa sitten iskostuu arkipuuhien lomaan ja auttaa ainakin edes hiukan.
Pohjalta minäkin sen aloitin leikkauksen jlk ja paljon vielä treenattava, jos meinaa edes hiukan saada apua edelleen jatkuviin selkäjumeihin ja aamuyöstä herättäviin kipuihin! - annan takuut
- kyykkyistunta 2min aamuin illoin
- takareisin venytys, itselläni tehokkain tapa on sttä makaan lattialla, jalka suorana ylös ja vaimo painaa suoraajalkaa pään taakse kohti lattiaa, painetrta pikkuhiljaa lisäten. Paineen pitää olla niin kova että mennään epämukavuuden puolelle. 2min/jalka/1krt vrk kahden viikon ajan, j kivut lähtee.- Selkä vaivaa myös
Lisäyksenä tähän hyvään neuvoon, että samassa ongelmaryppäässä ovat helposti myös pohkeet ja perskankut, eli pohkeiden varovaista ja pitkäkestoista venyttelyä (kun lihakset ovat lämpimät) ja pakaroita on helppo venytettä vaikka tv:tä katsellessa nostamalla toisen jalan nilkka toisen jalan koukistetun polven päälle. Siitä itseään keinuttelemalla löytää eri kohtia, joita venytellä. Siinä aina vähintään minuutin verran per kohta niin että tuska nostaa hien otsalle.
Pohkeiden venyttely on turvallisinta kengät jalassa ja helppoa kuin mikä, eli kävelylenkin jälkeen jalkaterät katukiveyksen reunaa vasten ja siinä odotellessa pohkeet venyy mukavasti. Lisää venytystä rauhallisesti eli älä rusauta heti kireimmilleen.
Tuossa kyykkyistunnassahan toki venyy pohkeet, mutta itselläni pohkeiden päällä "istuminen" tuntuu ikävältä kun niissä on kovaa venytystä.
- Ex-kuntoiluhullu
Sinulle on ehdotettu jo montakin juttua, mutta tässä vielä yksi: lattaritanssit. Ihan vaikka salsalla (soolo) on hyvä aloittaa. Minulle tuon neuvoi vanha fysiatri, jolla siis todellakin on vuosien kokemus selkäongelmien hoitamisesta ja tutkimisesta. Ihmisillä on kuitenkin jokaisella ihan omanlainen kroppa ja ongelmat sen mukaan. Aina kannattaa muistaa, että se joka auttaa jollakin toisella, ei välttämättä auta itsellä. Toisella voi olla jo rankkaakin kuntoilu-uraa takana, toinen taas ei ole koskaan liikkunut muuta kuin mitä on ollut pakko. Siksi kannattaa aina kuulostella oman kropan reaktioita. Ja kokeilla alussa varovasti. Toisen ongelma vaatii pitoa ja hallintaa ja silloin on pilates ja lankuttaminen paikallaan. Joskus taas vaiva vaatii liikkuvuuden lisäystä ja silloin lattaritansseista on apua. Itämaista tanssiakin kehutaan selälle hyväksi. No, se taas ei ollut ihan tähän mun kroppaan täydellinen konsti, toki vähän auttoi. Salsan alkeilla kun aloitin kaksi vuotta sitten, niin nyt jo pystyn tanssimaan reggaetonia ja sambaakin. Ja toisenkin neuvon olen saanut, vanhalta kiropraktikolta. Nimittäin sen, että teet sitten pilatesta, joogaa, tanssit tai kävelet, sinun tulee nauttia harrastamastasi liikunnasta. Hyvä mieli tuo myös lihaksistoon rentoutta ja hyvää oloa. Kehon ja mielen yhteys! Esim minulla sauvakävely ja vesijuoksu pahensivat tilannetta, myös pilateksessa kävi kurjasti. Noita lajeja tehdessäni potutti koko ajan, kun olivat minun mielestä niin tylsiä. Mutta joku toinen taas pitää niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047