Kaveri ei suostu maksamaan

Halisto

Ostin kavereilleni nettikaupasta vaatteita ja kaikki paitsi yksi maksoivat. Minä maksoin kaikki vaatteet kerralla ja muut lupasivat maksaa sitten kunhan saavat vaatteet. Tämä yksi henkilö ei ole maksanut ostoksiaan, joten mitä minun pitää tehdä? Kyseinen henkilö keksii koko ajan vaikka mitä tekosyitä. Summa ei ole huomattava (30€) joten luulisi pystyvän maksamaan.

128

7775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ay Cubano

      Pääsit vähällä, kun summa ei ollut esimerkiksi 300. Nyt sinulla on yksi kaveri vähemmän, mutta eipä tuollaisella ole paljon väliäkään. Toivottavasti otat oppia tulevaisuuden varalle.

      • ei hyvää päivää!

        Meinasin just sanoa, että ei ihan kaverilta vaikuta, jos ei velkojaan maksa!


      • PUNKTUS

        JOS SINULLA ON TODISTAJAT ASIALLE NIIN LÄHETÄ KAVERILLE TILILLEMAKSULAPPU

        JOSSA MAINITTU MAKSUN KOHDE, ERÄPÄIVÄ JA VIIVÄSTYSKORKO %SEKÄ MAKSUN SUMMA POSTIKULUINEEN

        LÄHETÄ KIRJATTUNA KIRJEENÄ


      • Visu Kaisa

        Vahingosta viisastuu ! Miks ei jokainen voinut maksaa omat ostoksensa ? Älä missään nimessä suostu enään samaan . Sano suoraan seuraavalla kerralla että jokainen maksaa omansa .


      • fgsfsfdgsdsdafdasfas
        PUNKTUS kirjoitti:

        JOS SINULLA ON TODISTAJAT ASIALLE NIIN LÄHETÄ KAVERILLE TILILLEMAKSULAPPU

        JOSSA MAINITTU MAKSUN KOHDE, ERÄPÄIVÄ JA VIIVÄSTYSKORKO %SEKÄ MAKSUN SUMMA POSTIKULUINEEN

        LÄHETÄ KIRJATTUNA KIRJEENÄ

        no tuo kirjattu kirje on huono idea, kun vastapuolen ei ole sitä mikään pakko hakea. heittää vain saapumisilmoituksen takkaan.

        haastemiehen kautta voi yksityinenkin asian toimittaa perille, mutta epäilen kovasti, kannattaako se 30 euron velan takia..


      • urts

        Niin tai jos summa olisi ollut vaikka 400....tai 500...no olisihan se voinut olla vaikka 600 tai miksei tonnikin. Ehkä se selviää mullekin myöhemmin....hetkinen nyt se taisi selvitä...eipäs selvinnytkään.....no se selviää sitten myöhemmin varmaan.


      • iem3
        ei hyvää päivää! kirjoitti:

        Meinasin just sanoa, että ei ihan kaverilta vaikuta, jos ei velkojaan maksa!

        Köyhät yleensä huolehtii velkasa, mutta rikkaat on rikkaita, kun ne pitää rahansa.


      • Järkeä saa käyttää

        Aloittajan tapauksesta ei ole käytännössä mitään opiksiotettavaa koska tuollaista sattuu elämässä ja jos 30 euron summasta kaveruus loppuu niin kyllä suomalaisilla olisi kaverit vähissä.


      • EEVALEENA
        fgsfsfdgsdsdafdasfas kirjoitti:

        no tuo kirjattu kirje on huono idea, kun vastapuolen ei ole sitä mikään pakko hakea. heittää vain saapumisilmoituksen takkaan.

        haastemiehen kautta voi yksityinenkin asian toimittaa perille, mutta epäilen kovasti, kannattaako se 30 euron velan takia..

        kiitos neuvosta,maksoin sisareni vuokrarästit 1200e!! Rahoja ei ole kuulunut takaisin,ja ajattelin itsekin haastemiehen kautta periä velkani.Hän on pieneläkeläinen,mutta ei mun kuulu maksaa hänen laskujaan!! Hän lupasi maksaa tämänkuunloppuun mennessä! Mutta sen jälkeen teen jotain,vaikka riskinä siinä on että hän vippaa lapsiltaan,joilla ei olisi varaa äidille vipata,kun itselläkin on asuntolainat maksettavana! Hän olisi häädetty,jos en olisi auttanut! Hän ei ole koskaan oppinut talouttaan hoitamaan,vaikka ikääkin on jo melkein 60v.
        En tiedä meneekö se maistraatin kautta,vai oikeusaputoimiston!!??


      • Mjkdsahkh
        Visu Kaisa kirjoitti:

        Vahingosta viisastuu ! Miks ei jokainen voinut maksaa omat ostoksensa ? Älä missään nimessä suostu enään samaan . Sano suoraan seuraavalla kerralla että jokainen maksaa omansa .

        Yleensä porukka tilaa yhdessä nettikaupasta erilaisten alennusten tai postikuluissa säästämisen vuoksi. Yksi hyvä keino olisi siis myös pyytää rahat siinä vaiheessa, kun tavarat jaetaan, tai jos palauttaminen ei ole ilmaista, niin jo ennen tilaamista.


    • öanvvvn

      "...muut lupasivat maksaa sitten kunhan saavat vaatteet.."

      Jospa jatkossa muut saavat vaatteet, kunhan ovat maksaneet?

    • näin tekisin

      Ei kannata kimppatilauksia tehdä ja maksaa ne yksin. Parasta tilata ihan vaan itselle. Jos välttämättää pitää tilata useamman vaatteet/tavarat yhden nimissä, ei pidä luovuttaa tuotteita kuin rahaa vastaan. Mikäli joku ei maksa, voi hänen tuotteensa palauttaa ja niistä saa maksetut rahat takaisin.

    • Hyvädiili

      Pääsit sikahalvalla mulkusta eroon. Ei enää koskaan soita ja kinua lainaksi rahaa tai mitään muutakaan.

      • kieroko?

        Onneksi summa ei ole tuon enempää:)Itse olen muutaman kerran tarjoutunut lainaamaan vakipummeille 20e,tietäen etteivät ne koskaan maksa takaisin.Saan suurta tyydytystä kun ne seuraavaksi tulevat pummaamaa ja vastaan,että sinulla entisetkin maksamatta...Voit miettiä kumpi on parempi.Kuunnella useasti pummaamista vai päästä loisesta pikku summalla eroon.


    • Theo2013

      Miten päättelet että ihminen on sinun kaveri? Sehän voi olla kanssasi vain niinä hetkinä kun itse ehdotat jotain vastaavaa hyötyä ja nostaa kytkintä taas kun olisi periaatteessa hänen vuoronsa tehdä palvelus tai jopa maksaa velkansa. Minun naapuri tuntui luotettavalta ja ajatti minulla viisi kapakka reissua ja vasta viimeisellä reissulla kun oltiin tulomatkalla sanoi hyvittävänsä kokouksista minulle aiheutuneet menot laillisesti,ei pidä harmaasta taloudesta ja ojensi minulle 5euron setelin ja sanoi "kyllä sillä jotai saa".Eli alle euron 5 kertaa 30km,joten en ainakaan tuon naapurin paperiin laittaisi nimeäni,laittaisitko sinä ystäviesi pankkitakauksiin nimesi? Voin kertoa että vaikka kyseessä olisi lähisukulaisesi älä missään nimessä kirjoita nimeäsi mihinkään paperiin vaikka kyseessä olisi äitisi ,sisko,veli,ym,läheinen. Hän ei mahda tilanteelleen mitään jos on sinulta nimeä hakemassa vaan vetää sinut mukanaan syvälle velkakierteeseen joka ei ole enää sama mihin kirjoitit nimesi. Vanha sanonta täälläpäin, Lainaa ystävällä rahaa niin pääset hänestä eroon.

      • EläLainoo

        Toinen vanha sanonta : " auta miestä mäessä, hän muistaa sen kun seuraavan kerran on taas mäessä".


    • vain käteisellä

      Sait halvalla hyvää oppia. Moni joutuu maksamaan samasta opista paljon enemmän.

    • Myytkö velkasi?

      Jos olisi suuremmasta summasta kysymys olisin ehdottanut sinulle velan eteenpäin myyymistä mutta kyseessä olevalla summalla ei viitsi paljon töitä ruveta tekemään.

    • ole ystävä --

      " Halisto"


      Anna olla,
      kaveri voi todella olla rahapulassa,
      ole hänelle hyvä ystävä,
      äläkä enään ostele hänelle mitään kummempaa,
      kahvit voit tarjota,
      kerro että älä hättäile takaisin maksun kanssa,
      maksa sitten joksus kun sinulla on siihen varaa,
      opi itte varovaiseksi liika anteliaisuus on pahasta,
      pitää huomata ettei itse joudu rahapulaan,
      ole nyt vain hyvä ystävä, kaikki tarvitsee hyviä ystäviä niin sinä itsekki,

      • Niin just kavereita ei kannata hylätä.ei ainakaan pikkusummien takia.
        edellinen kirjottaja on aivan oikeassa.
        jokainen tarvii kavereita


      • kokenut sen tietää

        Tässä on hyvä vastaus, todentotta parempaan tulokseen pääset kun lohduttelet, että voit kyllä odottaa jonkun aikaa, vaikka itselläsikin on tiukkaa, ja nätisti kertoa kaveripiirissäkin sen että odottelet vielä yhdeltä hänen maksuosuuttaan... jospa nolous saa tyypin maksamaan? Jos et rahojasi kumminkaan ikinä saa, ota opiksesi, yhdessä vastauksessa opastettiin hyvin miten saat rahasi takaisin myyjältä, jos joku ei lunastakaan tilaamiaan vaatteita sinulta.
        Tässä sinua nyt neuvomassa entinen hyväsydäminen ja hyväntahtoinen hölmö, summat vain olivat moninkertaiset. Kun lopulta sydämistyin ja tein periaattellisen päätöksen että en enää lainaa, tarjoa, maksa puolesta, mene takuuseen, tee puolesta, kuuntele rutinoita korvat verillä, niin alkoi tililleni kertyä pikkuhiljaa säästöä ja opettelin hiukan sijoitustoimintaa. On turvatili ja hiukan rahaa matksuteluunkin. Kurjinta oli kuulla, että "apuani tarvitsi" tyyppi jolla itseasiassa oli isohkot perintörahat kovakorkoisella tilillä ja oli varoissaan koko ajan.
        Kaveripiiri supistui ja vaihtui, tottakai, mutta näitä nykyisiä uskallan kutsua ystäviksi.


    • wgdcf

      No jo on kaamea summa,kannattaa edes vaivata päätänsä tommosilla summilla.Eihän sun oo enää pakko pyöriä tommosen mulkun kans unohda koko ihminen.

      • 180markkaa!

        Mun mielestä kolmekymppiä on iso summa, sillä saa yksinäinen ihminen ruokaa jo vaikka kuinka paljon, moneksi päiväksi...ei kannata väheksyä, raha ei kasva kellään puussa!
        Montako tuntia joudut tekemään töitä että saat kolmekymppiä puhtaana käteen...niinpä!


      • taas sama
        180markkaa! kirjoitti:

        Mun mielestä kolmekymppiä on iso summa, sillä saa yksinäinen ihminen ruokaa jo vaikka kuinka paljon, moneksi päiväksi...ei kannata väheksyä, raha ei kasva kellään puussa!
        Montako tuntia joudut tekemään töitä että saat kolmekymppiä puhtaana käteen...niinpä!

        44 euroa on mun tuntipalkka....mut en edes puhelimeen vastaa jos joku jättää jotain maksamatta..parempi olla lainaamatta...45 min töitä hukkaan..


      • enusko.
        taas sama kirjoitti:

        44 euroa on mun tuntipalkka....mut en edes puhelimeen vastaa jos joku jättää jotain maksamatta..parempi olla lainaamatta...45 min töitä hukkaan..

        hahahahahahaha jos sun tuntipalkka on 44e, tuskin luet suoli 24-palstaa...


    • jaappe

      Etpä oikeen mitään. Joko katkaiset ystävyyden, taikka sitten unohdat velan. Tämän takia, itse pyydän ensin rahat tilille ja sitten vasta tilaan. Jos rahoja ei näy, niin ei tule tilaustakaan, oli kysessä sitten laivamatkan tilaus, taikka iltojen istumista.

    • pikapankki

      älä koskaan lainaa kavereille se on varmin tapa päästä eroon niistä.

    • mallisto

      mallisto on hyvä.

    • Katkaise välit

      Ei ole ystäväsi, selvästi epäluotettava. Itse katkaisin saman tapaisen episodin jälkeen välit, enkä ole katunut. Ko. henkilö tehnyt samaa muillekin ja liikkuu nykyisin huumehörhöjen ja rikollisten kanssa.

      Raha saa lähisukulaisetkin pettämään toisiaan, joten aiemmin mainittu lainan takaus-varoitus on totta. Myöskään lapsuudenystävyys ei ole tae luottamukselliselle ystävyydelle aikuisten maailmassa. Koettu sekin:(

      • idiootti ex-frendi

        Siis ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut :O

        Täällä oli ihan sama tilanne!
        Muutin silloisen kaverini kanssa asumaan. Hän oli ensin asunut yksin ennen minua.

        Minusta tuli kuukauden sisällä omien JA vieraidemme ruokien, tupakkien, juomien, jne. tarpeiden maksaja.
        Kun olin käynyt kaupassa, jääkaappi oli täynnä ruokaa. Sitten kun esim. kävin kaupungilla ja tulin takaisin "kotiin", kaikki ruokani oli syöty.
        Kaverini maksoi itse vain vuokransa.
        Jos nostin asian esille, olin rahan ahne ja pihi huora.

        Kun vihdoin viisastuin (menoa kesti n. puoli vuotta) ja muutin poikaystäväni kanssa asumaan, olin kusipäinen mulkku, joka ei välittänyt kenestäkään muusta kuin itsestään ja jätin toisen kärsimään raha-ongelmiensa kanssa.
        Niimpä niin.

        Nyt olen jo useamman vuoden asunut onnellisesti yhdessä mieheni kanssa. Kaikki menot jaetaan tasaisesti puoliksi ja kaikki menee niinkuin kuuluukin.
        Lopetin myös juomisen ja tupakoinnin, kun pääsin muuttamaan pois.

        En ole missään tekemisissä "kaverini" kanssa, enkä halua.
        Hänestä on tullut niin järkyttävä ihmispersoona, joka luulee edelleen olevansa 16-vuotias teini (ikää päälle 20), joka voi vain huoletta asua kaverinsa siivellä, tekemättä töitä tai käymättä koulussa, juoda alkoholia ja vetää tupakkaa ja hengata huumehörhöjen kanssa.

        Onnea vain hänelle.


    • tyhmyyttä sulta

      Ottaa opiksesi.

    • Parrupoika

      Kolme asiaa jotka ovat P askapuhetta!

      1. Mennään vaan yhdelle!

      2. Anna mä kokeilen vaan sormella!

      3. Lainaa huntti saat huomenna takaisin!

      Olet nyt törmännyt kohtaan kolme. Kokeilemmeko tuon kakkosen? Ykkönen on myös hyvin yleinen.

    • tarkka hillevi

      nonih taas yksi hyvä uskoinen lisää,tämähän on niinkuin kokoomuslaisten propakanda puheet että he uskovat ihan kaiken mitä heille valehdellaan:) mutta tosiasia on nyt se,että et ikinä tule saamaan rahojasi takaisin ja polisille on ihan turhaa puhua sen sijaan voit mainita asiastasi s24 enirolle joka uskoo sinua ja ehkä antaa ne puuttuvat 30e:)

    • sturmaan

      ota sitä kaveria nenästä kiinni ja ala vääntää niin kauan että alkaa rahaa virrata polisille on ihan turhaa suomesa mennä tälläsisiä asioisa valittaan!

    • Henkelit

      Moni käyttää velkojenkerääjiä, ottavat tietyn prosentin kokonais summasta.
      Olen kuulut,että rätkäjengit sun muut tarjoavat palvelujaan.

    • heheheh

      käy tamineet siltä hakee pois, ja katkaise välit...ystävyys tuli testattuu.

    • tee nolo tilanne

      Sopivissa tilaisuuksissa esitä kuuluvasti ääneen, milloon saat velkasi takaisin. Siis siten että kuulijoita on ympärillä. Sosiaalinen paine voisi auttaa. Vaaraudu myös vastaamaan mahdollisiin vastapuolen sutkauksiin. Olet selvästi nuori , joka ei vielä ole huomannut että rehellisyys on maan tapa ajatus ei ole periytynyt kaikille.

    • muistaa varmaan

      Kerran minäkin annoin 20 markkaa eräällä työpaikalla työkaverille, hänen teki mieli jäätelöä, ei ole maksanut vielä tana päivänä,käveli nokka pystyssä vaan ohi sen jälkeen.

    • kahden äiti

      Sinun onneksesi oppirahasi ovat pienet. Muista jatkossa olla lainaamatta rahaa kenellekään.

      Näin jälkiviisaanaa voi todeta, että olisi kannattanut pyytää rahat ennen kuin luovutit vaatteet.

    • yh47

      hei,ymmärrän hyvin tunteitasi. olen saanut kasvatuksen,jossa luotetaan,autetaan...47v sitten. kun on sovittu maksupäivä>tekosyitä löytyy,ei vastata puhelimeen plaa plaa ja huom.itse saanut velkojen perään soitella.summat ovat olleet pieniä,mutta se älytön itsekeskeisyys,hälläväliä,..nostavat raivon partaalle!! edelleen yhden pitäisi maksaa 15pv 40e,toinen 50 viikon kuluttua. ihmettelen millä ovat itse eläneet ym ym.teinkin päätöksen ihan kylmästi,oli kuka vaan :LAINAAMINEN LOPPU.ihan turhaa stressiä itselle muun stressin lisäksi. sekä LUOTTAMUSSANA PARAS PÄIVITTÄÄ TÄLLE VUODELLE.ennen oli ennen ja nyt on nyt!
      zsemppiä sinulle,ja jos eivät sinulle maksa-lasku elämässä tulee muulla tavoin eteen.
      nina

    • 5+2

      Sait hyvän elämänopin suhteellisen halvalla. Kyllä noita kimppatilauksia voi toki tehdä jatkossakin, mutta kuten jo yllä todettu:

      Jokainen saa tilauksensa vasta sitten kun on rahat jolla maksaa, ja jos ei rahaa kuulu, niin voi ko. tuotteet palauttaa ja saada rahansa takaisin. Tietysti se paras vaihtoehto on se, että rahat kerätään kasaan jo ennen tilausta, nii säästyypähän turhalta mielipahalta saati vaivannäöltä lähteä palautuksia tekemään.

      Voisit tietenkin vielä yrittää suoraan kasvotusten kahden kesken kysyä tältä "kaverilta", että mikä on homman nimi ja milloin hän maksaa velkansa pois. Jos rahaa ei yksinkertaisesti ole ja yritetään keksiä noita tekosyitä pelaamalla aikaa maksulle, niin ehkä vielä pieni toivo saada rahasi takaisin.

      Onhan kyseessä kuitenkin jo periaatekysymys, vaikkakin on noinkin "pieni" summa kyseessä. 30 euroa kun on kuitenkin joillekin iso raha, varsinkin silloin kun sitä rahaa ei ole. Parempihan se sinulle tuolloin on, että saat ne rahasi vaikka parinkin kuukauden päästä kuin se, ettet saa niitä ollenkaan. Oppia ikä kaikki.

    • Maksataiunoha

      Käy keräämäsä vaatteet pois ja myy ne :D
      Sano sille että vaatteet tullee takas ko oot horo perse maksanu ja että on viikko aikaa makssaa. Polta ne vaikka kai saat omile vaattteile tehä mitä vaa..

    • 298145

      Hän ei ole Ystäväsi

    • mies vaan

      ystävyys loppuu siihen mutta yleensä kaverit on jonkun hyödyn takia hommaa itsellesi iki oma mies niin et tarvitse enään kavereita ja jos mies tarvitsee 20e lainaa niin lainaa hän ostaalainarahoilla kummallekkin viineri kahvit ja suklaata sinulle joko maksaa sinulle seuraavana päivänä tai tilipäivänä takaisin korkojen kera lisäksi saat suukkoja haleja seksiä ja muutenkin hellyyttä tosiaan hommaa iki oma mies

    • kana1

      Hae edes pois ne vaatteet mitä kaveri on tilannu. Nehän kuuluu sulle kun oot kerran maksanu ne.

    • iuy654

      Ota jatkossa maksut etukäteen!
      ...ehkä se joka jätti maksamatta antaa sinulle siten mahdollisuuden saata rahasi takaisin häneltä =)

    • Ikävä tilanne...

      Ikävä tilanne, ja mm. tuosta syystä en toimi välikätenä verkkokaupoissa. Toinen syy on se, että jos toisen puolesta tilatun tuoteen tilauksessa, toimituksessa tai itse tuotteessa ilmenee ongelmia, niin tilaajana joudut selvittämään yksin koko asian ilman mitään korvausta, (muita asia ei kiinnosta, ja eivätkä ole halukkaita maksamaan tuotetta jos se heidän mielestään ei ole sitä mitä piti tai tule, eli riitelet sitten toisen puolesta kauppiaan kanssa).

      Jos haluaa toimia välittäjänä jatkkossakin, niin suosittelen perimään maksun etukäteen ennen tilausta, sekä perimään järjestely ja välitys maksun, ja käyttämään jotain sellaista kauppaa missä on vaihto ja palautus oikeus.

      Tuskin voit tehdä muuta kuin jatkaa asiasta mainitsemista. Jos kyse ei ole köyhyydestä (eli rahaa ei vain ole), niin kannattaa miettiä kannattaako sitä kaveri suhdetta jatkaa sillä kysehän on ihan puhtaasti hyväksi käytöstä (kaveri ei ehkä tiedosto asiaa).

    • Tulla järkiisi ja olla lainaamatta rahaa/muuta omaisuutta kenellekään.

    • Kukko4

      Moi ,,pääsit 30€ ,sellasista ihmisestä eroon,että kierrä hyvin,,,, kaukaa ,,, maksoi vähän ,täysin moraaliton kävelijä,,,,, hyvää kesää,

    • tilaa aina itsellesi

      öö miks etes joku tilaa toiselle netistä tavaraa? eikö tämä henkilö voi ihan itse tilata itselleen? mulle ei tulisi mieleenkään tilata jollekkin kaverille netistä mitään, koska siinä voi joutua selvittämään tavaran palautuksia ja muita ongelmia jos niitä tulee ja lähetelemään sähköpostia ko. paikan kanssa. no tyhmästä päästä kärsii koko ruumis niinhän sitä sanotaan, mutta onneksi summa ei ole iso. eri asia jos se olisi 300 euroa!!! älä enää ikinä tilaa nimissäsi toiselle netistä vaan tilaa aina itsellesi, muista se:)

      • 11+20

        Säästää postikuluissa. Monessa paikassa on kiinteät toimituskulut, tai ilmainen toimitus jos tilauksen arvo ylittää X rahayksikköä.


    • Viisastunut köyhä

      Tämä on oppia sulle.
      Mulla eräs "ystävä" joka vippaa aina ja maksu tulee milloin tulee,vaikka lupaa mitä.
      Nyt lopetin tämän ja eipä ole kuulunut mitään.
      Se siitä kaveruudesta.

    • hyvästi

      mullakin oli tuollaisia kavereita. eipä ole enää.

    • mad catz

      joo olen kokenut saman tilanteen mun kaveri samuel masalasta ei maksa koskaan velkoija hän on pahemman asteen huijari samuel tuli kerran mun äitille ja lainasi mun äitiltä 300e mutta ei maksanut takaisin minun mielestä toi on tosi ikävää auttakaa mua tässä tilanteessa ku en tiedä mitä tehdä :((((((((

      • jessus

        TEHKÄÄ SEURAAVALLA KERRALLA AINA VELKAKIRJA...

        JA NIMET ALLE


    • Vanha viisaus.

      Älykäs keksii ongelmaan ratkaisun, johon viisas ei joudu. Hyvää oppia rahan käyttöön ja oppii tuntemaan ns."oikeat ystävät". Elämä opettaa...

    • Rami666

      Kannattaisiko kysellä niitä rahoja useammin takaisin? Senkin ajan kun kirjoitit tänne, olisit voinut kerjätä rahojasi takaisin. 30 € voi olla pienituloiselle hyvinkin iso raha, joskus elämä on hyvinkin noin pienestä summasta kiinni, jos työttömällä on paljon laskuja tms...Kyllä hän maksaa, jos on ystäväsi, vaikka sitten vähän myöhemmin. Sopikaa aikataulusta tai vaikka kahdessa erässä jos on tiukkaa.

    • ota opiksesi nyt

      Halisto

      Voi kun Te nuoret oppisitte tuosta (30;€) edes jotain, mutta ei nuo vanhemmatkaan älyä. "Veli velka otettaissa, veljenpoika maksettaissa" sanonnasta.

      Itsekin menin ns. halpaan, kun lainasin lapselleni rahaa noin 10.000,€. ja oletin, että hän maksaa takaisin, kun saa luovuttamastani perintötilasta rahat.

      Nyt sai, mutta ei maksa, jonka ilmoitti minulle aika tylysti.

      Olemme nyt mieheni kanssa miettineet keinoja, kuinka hänet voisi jättää perinnöttömäksi, sillä on meillä vielä aika hulppea kiinteistö Espoossa.

      Ainoa keino taitaa olla, että myy sen ensin elinikäisellä asumisoikeudella ja laittaa rahat "sukanvarteen", koska ei toinenkaan lapsi voi saada yllättäen rahaa, johon verottaja ei puutu.

      • asdasdasdasdadasdada

        Saattehan te ihan testamentillakin muutettua lasten perintöosuuksia siten, että se suosikki saa perintöä paljon enemmän. Kyllä sekin riittää siihen, että 10000 ottajaa harmittaa jälkeenpäin.


      • ota opiksesi nyt
        asdasdasdasdadasdada kirjoitti:

        Saattehan te ihan testamentillakin muutettua lasten perintöosuuksia siten, että se suosikki saa perintöä paljon enemmän. Kyllä sekin riittää siihen, että 10000 ottajaa harmittaa jälkeenpäin.

        Hassansanddan saa, vai mikä olitkaan noine viisauksiesi kanssa?

        Onhan me jo sekin huomioitu mielessämme, mutta silti "hän" saisi kuitenkin liikaa vaikka perisi vain laki osuutensa.


      • ei koskaan enää

        Ja minä lainasin miehelleni. Nyt hän on ex.

        Useampi tonni saatavia, mutta eipä tunnu maksuhaluja löytyvän vaikka olen useita kertoja asiasta huomauttanut.

        Tekisi kyllä mieli laittaa joku "korsto" asialle kun ei tähän muuten tunnu oikeutta löytyvän.


      • ota opiksesi nyt
        ei koskaan enää kirjoitti:

        Ja minä lainasin miehelleni. Nyt hän on ex.

        Useampi tonni saatavia, mutta eipä tunnu maksuhaluja löytyvän vaikka olen useita kertoja asiasta huomauttanut.

        Tekisi kyllä mieli laittaa joku "korsto" asialle kun ei tähän muuten tunnu oikeutta löytyvän.

        ei koskaan enää

        Turha uhoilla, kärsi nahoissasi, näin on parempi.

        Kerroinkin jo tuossa lapsemme "hulttio" käytöstä, että ei maksa velkojaan, mutta on ilmeisesti isänsä luonne.

        Minä muutin kodistani pois (eläkeläisenä), koska mieheni alkoi jakamaan laskuja menneiltävuosilta, kuinka paljon olen hänelle velkaa ja tulevatkin laskut pitäisi puolittaa???

        Ruoka menot eivät kuuluneet menoihin, jotka olin hoitanut??

        Sääliksi käy, kun nuoriso taistelee jostain 30,-€k Älkää lainatko koskaan kenellekeään, ei edes tulevaisuudessa omille lapsillenne.


    • Fiksumpi ku sinä

      Jaa mitä voisit tehdä? No vaikka käyttää järkeä ens kerralla kun alat tilailla vaatteita muille ilman maksuja! Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!!!

    • Minun "kaveri" lainasi eri verukkeilla pari tuhatta. Kun huomautin asiasta lopetti pitämästä yhteyttä ja ei vastaa maileihin. Toimi ainakin välillä perusuomalaisten sihteerinä ja nyt akkansa firman toimitusjohtajana. Tiedusteltuani asiaa tuntuu olevan velkaa joka suuntaan ja valehtelee saadakseen ja keplotellakseen jotain ylimääräistä.
      Kuuluu olevan varsinainen rasisti, mitä en hänen odottaisi olevan. Kaikenlaisia persutkin huolivat jäsenikseen.

    • Huijattu_kerran

      Opittu on itse, entinen luotettava ystävä lainasi 300 euro että pääsisi matkustamaan kotiin. Olin silloin opiskelija eikä ollut paljon ylimääräistä mutta ystävä hän oli joten lainasin. Ei koskaan saatu takaisin ja paljastui että hän oli koukussa rahapeleihin. Nykyään se jätkä asuu ulkomailla kun on niin pahasti velassa ettei uskalla tulla takaisin, muiltakin on huijattu monta tuhatta euroa.

    • Varakas omillaan

      Minä en lainaa koskaan kellekään mitään! En edes vasaraa naapurille. Niillä on aina työkalujen tarvetta. Olen sanonut kaikille, että " ostakaa itsellenne työkalut, minä en oel mikään työkalulainaamo " Ihan sama mitä ajattelevat, mutta minä en lainaa koskaan keltään mitään itsekään! Ainoat ihmiset, joille ANNAN rahaa, on krapulaiset alkoholistit. NImittäin, jos sanovat, että tarvitsevat rahaa krapularyyppyyn! Jos pyytävät leipään rahaa, niin ei tipu. Ja näille sitten sanonkin, jos pyytävät lainaksi, että ei tarvitse maksaa takaisin.
      Edellä mainitusta syystä minulla ei ole kuin varakkaita kavereita, jotka eivät tarvitse rahojani, vaan joilla on omastakin takaa rahaa. Olen oppinut elämäni varrella, että pers' aukisten kanssa ei kannata kaveerata ! Koettakaa ymmärtää se muutkin.

      • mallillaan asiat

        Oikein jatka vaan samaan malliin. "Taputus olelle".


    • saran80801

      Ymmärrän hyvin tilanteesi, se on silti ystäväsi ja ystäviin tulisi luottaa, mutta ikävä kyllä 30e on iso raha yksinäiselle ja varsinkin yksinhuoltajalle niinkuin minäkin. Mutta voin sanoa että kuitenkin pienellä pääsit. Minä olen hyvää hyvyyttäni lainannut ystäville rahaa, kaksi ihmistä on mulle 50e velkaa, yksi on mulle 200e velkaa, yksi on mulle 14e velkaa, yksi on mulle 950e velkaa ja ollut jo 6 vuotta ja edellinen miesystäväni, jonka kanssa asuimme melkein 3 vuotta, jätti vuokrat maksamatta, ostatti mulla moottorikelkan 2000e (onneksi vain) ja myi osina pois, ostatti mulla moottoripyörän n,10000e joka edelleen seisoo mulla tuolla autotallissa enkä itse tee sillä mitään kun on niin iso, itselläni on pienempi prätkä. Ja nyt prätkien hinnat romahtaneet laman/työttömyyden vuoksi, joten en saa pyörästä edes 7000e. Ja paljon muuta, ruoka, sähkö, vesi ym. Eli miesystäväni tuli minulle maksamaan noin 10000e, varmasti jos kaikki laskisi niin paljon paljon enemmän. Mutta ei auta, enää en luota ihmisiin, tämän isoimman keissin jälkeen. Mutta olen edelleen sitä mieltä että tosi ystäviä pitää auttaa, ikävä kyllä niitä on vaan helvetin harvassa nykypäivänä.

      • herää pahvi

        Uskomatonta sanot ystäväksi tyyppiä johon ei voi luttaa. Tolkku on kerjätessäkin. Sinä et näköjään kerrasta opi tarvit korvillesi monta kertaa etkä vielä sittenkään tajua ihmisten käyttävän sinua hyväksi. Uskomattoman tyhmä olet ihan pahaa tekee.


    • huohhuohhuoh

      Nyt sinulla on yksi kaveri vähemmän. 30e on pieni summa, mutta periaatekysymys. Ei kannata itkeä tuon summan perään vaan tehdä kaverille selväksi, että raha tultava tai kaverisuhde loppu!

      • Ei oo mikää pieni summa se 30 € kaikille, kuten mulle. Kaikkintääl ei oo mitään ih-meen miljonäärejä, kuten sä luulet olevan......


    • fdsafdsa

      Kerro hänelle, että ostot tehtiin yhdessä, mutta muut ovat jo maksaneet ja kysy, että milloin hän haluaa maksun suorittaa. Koska summa on pieni, ei liene väliä maksaako hän sen päivän, viikon tai kuukauden päästä. Turha tuosta liian isoa riitaa on tehdä. Odota kuitenkin että saat kunnon vastauksen siitä, milloin hän maksaa ja pidä siitä lupauksesta kiinni.

      • rahaton ei osta

        Kokeileppa mennä esim. kauppaan kertomaan, että maksan kun jaksan summahan on niin pieni kuin 30 ekee. Periaatteessa kun kerran tilaa niin myös maksaa silloin kun on eräpäivä jos ei kykene ei myöskään tilaa. Eikö ole yksinkertaista.


    • möttönen

      mulla on senverran massaa ja kalustoa että kaikki velalliset on maksanut velkansa.tai sitten toista kertaa ei tule.

    • typeryyttä

      Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja oppirahat olet nyt maksanut. Kannattaa muistaa ettei niin hyvää ystävää olekkaan johon voit luttaa kuin itseesi. Ne
      niin sanotut hyvät ystävät häviää ja jää jäljelle turhat tuttavat.

    • kovin pettynny !

      näinhän se on juu luvataan ummet ja lammet . on moisesta kokemuksia : Mutta toivottavasti olen oppinnu jotain !

    • opittu on

      "Kaverit" ovat kavereita vain rahaa lainatessa, mutta kun maksun aika tulee niin sitten ei edes tunneta. "Kaverille" lainaaminen on tyhmin tapa lahjoittaa toiselle rahaa jota ei koskaan saa takaisin.
      Muka "kaverilla" ja tosi kaverilla on tosi iso ero.

    • yksi vain

      Vastaus vain kysymykseesi: "Mitä voin tehdä?".

      Lain edessä et mitään, koska tilaus on omissa nimissäsi ja siten juridisesti täysin sama tilanne kuin, että olisit tilannut kaiken itsellesi ja olisit antanut 30e edestä kaverillesi joululahjaksi vaatteita, alkaen pyytää niistä maksua jälkikäteen. Kaikki muu on sinun ja ilmeisesti entisen tuttusi/ystäväsi välistä ja henkilökemiajuttua. Mitenkään virallisesti tuolle jutulle ei mahda mitään. Ainut mikä tosin pakko todeta, niin ilmeisesti kannattaa vetää pieniä johtopäätöksiä tästä henkilöstä kun jo noin pienistä summista kehtaa alkaa tuollaisen kikkailun.. Vaikka maksaisikin joskus, ehkä tämä kannattaa muistaa korvan takana.

    • liian kiltti

      Eipä se maksamattomuus ole summasta kiinni. Lainasin työkaverille muutamia kertoja 20. Maksoi takaisin melkein joka kerta, mutta sitten jättikin maksamatta. Eipä siitä sentään mulle tullut konkurssia.
      Sitten erehdyin avioitumaan huijarin kanssa, velkaa kertyi kymmeniä tuhansia euroja, enka saanut mitään takaisin. Onneksi on jo sarvipään kuumassa huomassa.

    • seme

      Ystävä yrittää edes maksaa lupaamansa, tai ainakin ilmoittaa jos ei onnistu lupailemassaan aikataulussa hoitaa maksuja.
      Itsekin nyt tajuan olleeni sinisilmäinen lupausten suhteen. Olisi pitänyt tajuta tilanne, kun pöydillä lojui kirjeitä
      perintätoimistoista.
      On kait ihmisiä jotka suoltaavat suustaan katteettomia lupauksia, eivätkä ihan oikeasti muista lupaamaansa, koska ei ole ollut alkujaankaan tarkoitus maksaa.

    • Toi on kyllä niin ärsyttävää. Ite olisin tehnyt kyllä niin että pyytäny eka rahat ja sit antanu vaatteet, mutta sit toisaalta jos on kaveri jonka pitkään tuntenu ja sanonu et maksaa kun on paremmin rahaa ni olisin voinu joustaa, mutta jos silti menis ikuisuus maksaa ni en tiiä, olisko se enää luottamuksen arvonen kaveri?

      Itellä kävi taas niin, että lainasin yhdelle aika uudelle kaverille rahaa, koska tää halus päästä kattoon sairasta poikaa johonkin, sanoin että ei kiirettä maksun kanssa mut nyt puolivuotta kysyny velkaa takas ja aina löytyy joku selitys miten sitä rahaa ei ole. Jännä että esim alkoholiin ja tupakkaan on aina rahaa. Välillä sitä miettii että meniköhän ne lainatut rahatkaan oikeesti siihen mihin tää kaveri sano vai käytettiinkö mun hyväntahtosuutta vaan hyväks. -.-

      • oppia ikä kaikki

        Se oli halpa laina: ikinä ei sille tyypille tarvitse lainata enää mitään.
        Kyse ei ole summasta vaan periaatteesta. Ei ole mitään väliä mihin lainatut rahat menee, ne eivät ole sinun ongelmasi. Jos lainaat, lainaat mihin lainaat. Mutta jos toinen ei pidä kaveruutta palautuksen arvoisena, on se homma aina kerralla selvä. Ja tietenkin pahempi, mitä pienempi summa: jos se on niin vähän, niin kai sen voi sitten myös maksaa...
        Älä siis murehdi hyväntahtoisuuttasi, sillä saa paljon toisten todellisesta luonteesta selville ja niiden ihmisten kohdalla voi aina silloin hyvillä mielin sen hyväntahtoisuuden lopettaa. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

        Tosin jatkossa ota se opiksesi, että jos sanot, ettei maksulla ole kiirettä, sinun kiireesi ja hänen kiireesi voi olla eri asia. Eli joko sovi se aika tai odota sitten niin kauan ettet kysele. Älä lainaa koskaan mitään, mitä sinulla ei ole varaa menettää, ainakaan noin että sanot ettei ole kiire maksaa takaisin. Se voi toiselle tarkoitaa 5 vuotta, kun sinä tarkoitat 5 kuukautta.

        Äläkä lainaa, jos haluat kytätä mihin rahat menee. Joko lainaa tai ole lainaamatta. Näin se vaan on. Pääset itse helpommalla eikä tarvitse murehtia käytetäänkö vai ei.


    • miukura2

      Minulla on ollut elämän aikana samantyyppinen kaveri, joka lainasi rahaa. Hän ei liioin maksanut velkojansa takaisin, joten laitoin välit poikki lopullisesti. Muutaman kerran se lähetti sen jälkeen viestejä ollaanko kavereita, mutta en suostunut enää olemaan missään tekemisissä sen ihmisen kanssa. Sinun tilanteessa hankkiutuisin lopullisesti eroon tuollaisesta kaverista ja itse en ole ikinä kimppatilauksia tehnyt, koska tiedän mitä siitä seuraa. Harmia enimmäkseen. Tilaa mieluimmin itsellesi vain tästä eteenpäin.

      • 122313

        Kaverilla voi olla taloudellinen romahdus ja ehkä sinulla oli varaa auttaa häntä?

        Olitko itse käyttänyt hänen aikaansa ym esim hyväksesi ja kun hän tarvitsi apua, tarjouduit? Mutta kun ei pysty maksamaan, laitat väli poikki?

        Tyypillistä tietynlaisten ihmisten käytöstä. Minullakin oli ystävä, joka käytti aikaani hyväkseen, mutta ei koskaan lopulta ollut kiinnostunut oman elämäni asioista. Jätin tämän ns ''ystävän'' lopettamalla yhteydenpidon kokonaan. Sitä hyväksikäyttöä kun voi olla monenlaista. Rahan lainaaminen kaverille pitäisi olla ihan normaali asia, vaikka sitten jäisi avoimeksi pidemmäksikin aikaa.


    • sdfsfa

      haet ne vaatteet pois ja pistät myyntiin, saat edes osan takaisin

    • hshghfdghg

      Siis ihan oikeesti, itkeekö joku kolmenkympin perään? Jumaliste, tuolla rahalla ei saa nykypäivänä mitään hankittua, ei edes krapulaa.
      Et kai vain elä sosiaalitukien varassa "kavereinesi"?

      • Oot sä tyhmä. Kaikki täs maailmas ei oo mitään miljonäärejä, jotka ei itke noin pie-nen summan perään.....mutta vaateita saamelkein puoli-ilmaseks esim. kirpputoreil-ta....tolla rahalla sieltä saa vaikka mitä.....mä oon ostanu joskus 10-v sitten, juuri en-nen, kuin eurot tuli, niin jonkun soittoäänen jostakin netistä......enpä mä sitä paljoa e-des käyttänyt, ei mulle kukaan soittele ees nykyisinkään.....se tais olla joku...... West -lifen biisi.....en ees muista sitä.......... Joten älä sä hullu siis vaaku mitään haukkuja yms toisille ! Ajattele mahd. aivoillasi, vaik ei sul taida niit ollakaan.............hehhehah mites ny suu pannaan ? Kyl oot tyhmä, sen sanon.


    • 19+20

      Mun sukulainen taisikin olla fiksu,neuvoi jättämään samantapaiset kaverit eikä lainaa tai ostaa heille mitään, aluksi olin erimieltä.

    • erkkaer87

      no, jos sillä sinun kaverillasi on esim vaikkapa, muitakin velkoja maksamatta, kuten asunto laina , jne jne, soita vaikka poliisille tai kerro isällesi tai äitillesi asiasta, eiköhän hän sitten ne velatkin maksa, eihän tuo 30 euroa, nyt ole edes iso summa, mutta sit , jos ajatellaan vaikkapa markka aikoja, niin sitten se onkin iso summa ps hyvää kesää kaikille..

    • Kirsi_V

      Täällä samanlainen tapaus, joka ilmeni itse asiassa eilen kun aloimme kaveriporukalla purkamaan kokemuksia tästä ihmisestä. Itselläni tätä ihmistä kohtaan kertynyt summa alkaa vaan jo lähentelemään 400e, sillä olen tehnyt hänelle hiustenlaittoa jo useita kertoja, 30e/kerta joka on törkyhalpa hinta hommasta jonka teen ja ajasta jonka siihen käytän. Aina juuri silloin ei ole rahaa vaikka jo aikaa sovittaessa olen ilmoittanut hinnan ja se on hänelle käynyt. Silti maksun hetkellä ei rahoja tule kun ei ole just sillon käteistä. Kaveri ottanut tilinumeronkin jo kymmeniä kertoja ja ikinä ei muka ole tallessa!!?? On velkaa minulle, ystävilleni ja poikaystävälleni muun muassa bensoista, konserttilipuista, ruuista, baarireissuista, taksimatkoista.... Juoksee aina siinä seurassa mistä saa jotain hyötyä irti ja kenellä olisi hänelle ilmaista alkoholia. Tulipa vaan eilisiltana purettua tämäkin asia, en tiennyt aiemmin että hän on aivan kaikille isoja summia auki!! Tänään kun asiasta kyseiselle siipeilijälle huomautin niin ei nytkään ole rahaa kuulemma kuin muutama euro... Ja silti pärjää vallan hyvin kuun loppuun?? Ostanut muksulleen kalliita leluja ja katoksia aivan vastikään ja niitä esittelikin. Eikä niiden ostaminen ei ole tuntunut missään ja hyvätuloinen mieskin rinnalla. Eipä ole enää kenelläkään asiaa sille typykälle, välit paloi kerrasta. En ala edes penäämään rahojani, kunhan pääsen eroon kyseisestä naisesta. Oppia ikä kaikki, enää en ikinä lainaa enkä tarjoa enkä hyysää ketään. En tiedä millainen kotikasvatus joillekin ihmiselle on tullut että tämmöistä kehtaavat tehdä. En koe olevani moisen siipeilijän arvoinen. Siirtyköön toisiin hölmöihin.

      • itsekinjymäytetty

        Jospa kuitenkin penäisit rahojasi siltä aviomieheltä. Oikeasti olet tehnyt 500-1000 euron edestä ammattitaitoista kampaajatyötä (parin työpäivän verran?) ja ehkä sinulla on ollut materiaalikulujakin? On oman ammattitaitosi halventamista jättää sikseen, kärsiä tappio omissa nahoissasi. Eikä kannata jatkossa tehdä kampaamotyötä velaksi lainkaan, jos on yhden homman velkaa et auta mitenkään ennen kuin entinen on maksettu. Otapa opiksi.
        Pimeän talouden varjopuolia. Jos sinulla ei ole mitään dokumenttia minkä pohjalta voisit periä velkaasi esim. perintätoimiston avulla, olet ollut turhan sinisilmäinen.


      • Kirsi_V

        Jatkoa vielä omaani: Elikkä tämä meidän "kaveri" keksi tässä pari viikkoa sitten että mehän voimme mennä minun poikaystäväni asuntoon juomaan mieheni ulkomaan tuliaiset :D Että todella nämä hänen vaatimukset ovat alkaneet saamaat todella härskejä muotoja! Sen lisäksi että hän on jo poikaystävälleni joitakin kymppejä velkaa ja minun pitäisi tarjoilla baari-iltoja ja varmaan vielä ruuatkin kun kyllähän neidille nälkä tulee, niin meidän pitäisi mennä hänelle melko vieraan ihmisen asuntoon bilettämään ja tyhjentämään pulloja!! Ja muutoin ei voinut minun kanssa iltaa viettää kun tämä ehdotus ei onnistunut, en nähnyt koko ihmistä kyseisenä iltana ollenkaan enkä moneen päivään.

        Minä olen työllä vähät rahani ansainnut, jotka riittävät itseni elättämiseen ja auton bensaan. Vaikka summa olisi 10e jonka tämä ihminen on minulle auki haluaisin jo ihan silkasta periaatteesta sen takaisin. Ei minun eikä kenenkään tarvitse mitään pummia elättää, rahoilla jotka on itse tunti tunnilta käynyt työpaikalla tekemässä.

        Luulen että aloittajaa häiritsevää pummijaa täällä puolustelevat ovat itse samantapaisia, eivät maksa velkojaan ja ihmettelevät kun joku haluaa rahansa takaisin. 30e on kuitenkin 180mk.


    • Hei
      Mulla oli aikoinaan sama ongelma yhen ns. kaverin kans. Siitä on jotakin 20-vuotta... Ja mä olin ööööö taisi olla joku Ressun konsertti Zeppeliinissä, ja mä olin ottanut ku-via sieltä, ja tietysti pari silloista kaveria halusi niistä joistakin kopioita....toinen mak-soi melkein heti, joka tosin on jo kuollut......mutta toinen ei maksanut ollenkaan, sit-ten, kun olin vaatinut sitä maksamaan, ei sittenkään, ja sit yks päivä se olis maksa-nut, mutta se oli jo liian myöhäistä, vaadin saada sen kuvan takaisin....ja missä kun-nossa se tulikaan takaisin !!! Hyvä, kun siitä sai enää selvää, mitä se esitti.......hävet-ti todella sen jälkeen......en ees muista kyseisen skitso muijan nimee.....joku kapatti se oli......se oli antanut sen muistaakseni jollekin toiselle kaverilleen......onneks se antoi sen takasin, olis voinu maksaa pian saamisen jälkeen, kuten se toinen !!! Ei se tosin ollu ku jotakin pari kolme markkaa tai oliko se enemmän.......oliskohan pitänyt kertoa opettajalle.....ei sekään olis voinut vissiin vaikuttaa siihen asiaan.... Teepä tuol -la tavalla, eli, et vaadit sitä maksamatonta ystävääsi palauttamaan sulle tai sinne, mistä ostitte ne vaatteet, jos on enää palautusoikeutta niillä.....ja jos se onnistuu, niin sinä pidät niistä saamasi rahat, se toinen ei saa senttiäkään, niin mites sit suu pan-naan sillä toisella...? Kokeile tuota, eiköhän sitten homma ala toimia.........lähes ta-kuuvarma onnistuminen.......mulla se ainakin toimi.......

    • Moonhollow

      Laita asia eteenpäin tai mainitse laittavasi asia eteenpäin hänelle ennen sitä. Hän ei ole kaverisi jos ottaa sinulta rahaa käyttämällä ihmissuhdettanne, on se pahempi kuin varastaminen.

    • outsine

      Varoita kavereitasi, etteivät hekään lainaa tälle pummille. Aina kun tapaat tätä pummia, niin pyydä maksamaan velkansa. Voisit tehdä niin, että ehdotat, että hän maksaisi lainaa takaisin vaikka 2 euroa kerrallaan. Sillä tavalla saisit ainakin osan velasta takaisin. Tai jos hänellä on jotakin omaisuutta esim. joku kiva vaate, josta tykkäät, niin hän voi myös maksaa lainan takaisin tavarana.

      Itse olen siitä ikävä ihminen, etten lainaa rahaa kenellekään juuri siitä syystä, että rahan menettäminen on niin kurjaa. Minä saan rahaa vain työssä käymisestä. En pidä ajatuksesta, että kun muutenkin elän aika vaatimatonta elämää, niin minun palkkarahoja menisi jonkun pummin elättämiseen. Muut maksakoot omat menonsa, minä maksan omani. En lainaa keneltäkään enkä lainaa kenellekään.

    • kasvojen menetys

      Eikös vaatteet pitäisi antaa vastiketta vastaan, eli rahaa vastaan. Itse olen huomannut, että tapalainaajat ovat täysiä p...er...slä...piä...Aina löytyy jokin selitys, Kelan tuista ym, mutta juhlimiseen löytyy kyllä rahaa, 40e ei ole mitään kun laitetaan juhlimiseen, myydään vaikka parvekekalusteet, et saadaan rahaa juhlimiseen - sitä ei jotenkin lasketa. On hyvä, jos on jokin pantti lainaa vastaan, sen olen oppinut, jotkut vain ovat epärehellisiä. Onnex ei tarvii lainata keltään rahaa, eikä sellaista tilannetta edes tuskin pääse syntymään, edes silloin, kun nuorena ei ollut rahaa, sitten oltiin ilman ruokaa ja syötiin pelkkiä kananmunia ja kaurapuuroa. Ihmisellä täytyy olla jonkin verran ylpeyttä, varsinkin aikuisella, että osaa hoitaa asiansa. Tietysti voi sairastua äkillisesti, mut siksi pitää elää koko ajan harkitusti, ja pistää fikkaan, ettei tarvii toisten kukkaroilla käydä. tack och adjö

      • keravan pajatso

        Minäkin ottaisin sinut mielelläni ilmaisiin töihin vaikka niitä halpoja perunoita tuottamaan.


    • NolooMeeTöihin

      Mullekin on yksi naishenkilö 20€ pystyssä, about kolme vuotta sitten lainasi prideilla. Unohdanko koskaan, en koska muistan tällaiset asiat aina.

    • ota opiksi

      Joo, olen itsekin tullut siihen tulokseen, ettei kannata lainata kenellekään mitään, ellei sitten ole todellisia mahdollisuuksia saada rahojaan takaisin vaikka lakiteitse. Itse olen lainannut rahaa kuudelle ihmiselle elämäni aikana, heistä kaksi on maksanut takaisin tähän päivään mennessä. Eli aika heikko prosentti. Itse olen lainannut rahaa tasan kerran, bussilipun hinnan, ja maksoin sen takaisin seuraavana päivänä. Minulla ei ikinä olisi kanttia lainata rahaa keltään, jos en ole satavarma, että voin maksaa takaisin. En muutenkaan tykkää elää velaksi, minut on kasvatettu niin, että jos ei omat rahat johonkin riitä, niin sitten ollaan ilman.

      Vastedes sanon kaikille lainaa pyytäville, että ei mulla ole rahaa. Vaikka vain euroa pyydettäis. Ei kannata.

    • Hyväntahtoinen

      Itse lainaan rahaa mutta jos se on joku pikkusumma max. 20 euroa niin yleensä unohdan lainanneeni sen viikossa. Mutta kyllä ne aina maksetaan takaisin kun olen jo unohtanut koko asian.

      Kerrankin lainasin yhdelle tuntemattomalle joka istui puiston penkillä rahaa, "koska hänellä ei ollut rahaa bussiin.". Hän näytti siltä tyypiltä että luultavasti valehtelee, joten hän vain halusi kaljaa tai tupakkaa. Mutta ainakin hänellä oli rahat lopussa minulla ei.... Ja siellä puiston penkillä hän istui vielä 10 minuutin päästä etsien lisää porukkaa jotka lainaavat hänelle rahaa :) Mutta sellaista se on. Uskon että kuitenkin menettäisin enemmän itsestäni jos en luottaisi ihmisten hyväntahtoisuuteen.

      Raha on niin turha asia. Raha ei tee ketään onnelliseksi. Onnettomaksi kyllä. Jos kaverilla ei ole sen verran velvollisuudentuntoa että maksaa 30 euroa takaisin, niin hän on luultavasti ahne. Hän on sitä tyyppiä joka lupailee kovasti asioita mutta raha menee kaiken edelle.

      Kaikissa on tietenkin huonot puolensa ja jos viihdyt tämän henkilön seurassa ja voit luottaa häneen muuten en mainitsisi tätä rahasummaa enää koskaan. Tiedätpähän paremmin ensi kerralla :)

      Jotkut ihmiset ovat vastuuttomia mutta hauskoja, mutta kyllä heistä kasvaa eroon lopulta. Mutta turhaan luovut hänen kaikista hyvistä puolista yhden huonon takia.

    • wernerska

      Et tule koskaan saamaan rahojasi, sinun kaveri on todennäköisesti velkaa kaikille hänen kavereillensa ja lainailee heti lisää rahaa kun tulee sopiva tilaisuus, jotkut ihmiset vaan ovat tällaisia, vaikka muuten ovatkin mukavia.

    • ghjfhfjghkikl

      Totta, Hyvää kaveria ei kannata hylätä pikkusumman takia.

    • tosi tuttu juttu

      Mä en itse kahtasi pitää tommoista velkasummaa kontollani. Hakisin automaatilta semmoinsen pois seuraavana päivänä.
      Mulla oli jos tommoinen samalainen tapaus. Sama summakin. 30 €
      Ihan naurettava summa olla edes valkaa ...

      Kuukautta myöhemmin sälli ojensi 20€ setelin ja veti sitten äkkiä sen kädestä pois ja antoi pelkän vitosen (ja nauroi päälle). Mä Olisin antanut sille osan velkaa anteeksi: nyt mä päätin repiä siltä joka sentinkin... ihan periaatteesta.

      Sälliltä tuli vähä väliä tekstareita tai sähköpostejä, kun se oli tehnyt hyviä kauppoja (kirppareilta tms)....
      Tylsästi mä vaan kysyin AINA velkaa takaas...
      Huomatuin joka paikassa. Sähköpostien ja tekstareiden lopussa.
      Nähdessää pyörittelin sormia...
      "Kyllä mä maksan" ja "Kyllä mulla on rahaa".
      Mutta ei vaan rahaa kuulunut...
      (silloin tällöin tuli kyllä vitonen... tuli siis vitosina aina parin kuukauden välein)

      Kesti kymmenen kuukautta. Mä huomautin että vaikka se olisi maksanut euron viikossa ... se ollsi maksanut velkansa nopeammin takaisin.
      Siis periaatteessa se palautti sentin/päivä. ("EI mulla ole rahaongelmia")

      Jokaisella pitäsi olla ainakin yksi kaveri jolta voi vipata. Toi sälli menetti ainakin yhden. En tiedä onko sillä muita? Epäilen.

      SITKEÄSTI VAAN MUISTUTAT ASIASTA. (... niin muuten...koskas maksat...)

      MUISTA: TOMMOINEN KAVERI ON RAHALLISESTI VAAN 30 € ARVOINEN.
      Eli ei kovinkaan kannattavaa tuttavuutta.
      Tiedät kelle ei vipata seuraavalla kerralla.

    • hersy

      Älkää lainatko ,mutta ANTAKAA, sillon ei tarvitse ressata saako takaisin:)

    • minä olen

      lainannut eräälle ystävälle vuosien saatossa useita tuhansia euroja, olen suurella vaivalla kaikki takaisin. kun en enään lainaa, on " ystävyys" telakalla.

    • keravan pajatso

      Älä osta vaatteita netistä käy kaupassa idiootti.

    • Minulle on tehty hiukan sama asia
      yks lupasi heti maksaa kun saa rahansa työstään mutta
      ei ole moneen kuukauteen maksanut yhtään mitään summa taisi olla 100 euroa
      joten hän huijasi täysin ja käytti toisen kaverinsa tiliä :) joten kyllä tuollanen minu suututtaa jos ei makseta sitä mitä luvattu on.!!!!!

    • huu0230ååååå

      Minä möin joskus kaverilleni autostereot. Hintaa kaupalla oli 200€. Kaverini kyllä maksoi, mutta teki sen raivostuttavasti 10-20€ suuruisissa erissä. Yhteensä rahojen takaisinsaamiseen meni vuosi, joka opetti minulle ettei mitään pidä myydä ellei rahoja ole antaa suoraan näppeihin.

      Toisenlainenkin variaatio tuosta on, yleensä tuntemattomien kanssa. Olet myymässä jotain ja olette jo sopineet hinnan, mutta noutohetkellä esimerkiksi 200€ kaupasta aletaankin tinkimään tyyliin "Eikö se 180€ riitä, ainahan hinnoissa vähän tinkimisen varaa on" jne. Tällaisille ostajille sanon "hinta nousi juuri vitosella, ellei kelpaa niin hei hei". Yleensä ei kelpaa, mutta eipä ole minun ongelmani.

      Olen itsekin joutunut rahapulassani lainaamaan kavereilta, mutta olen maksanut rahat aina sovitulla aikataululla takaisin. Yhden kerran kävi vain niin, että lainasin serkultani 100€ ja unohdin maksaa takaisin. Serkkuni kysyi asiaa viikkoa sovitun eräpäivän jälkeen ja maksoin koko summan takaisin, vaikka tili meni käytännössä täysin tyhjäksi. Olin lainannut häneltä aiemminkin, mutta tämän jälkeen lopetin häneltä lainaamisen kokonaan, sillä en voinut mitenkään vakuuttaa hänelle oliko kyseessä unohtaminen vai "unohtaminen".

      Itse en puolestaan lainaile kuin max kympin suuruisia summia. Jos en näe tyyppiä enää koskaan, niin käytännössä ostin hänet halvalla ulos elämästäni.

    • entinen kamu

      Pyydä häneltä maksamasi vaatteet takaisin ja myy kirppiksellä.

    • dsoddfjcwijiesfj

      1. Jatkossa osaat ehkä käyttää järkeä noissa asioissa... ja

      2. jos olet pienituloinen, köyhä opiskelija tai jotain niin tuo 30 € tuskin on sinulle mikään pikkuraha, niin kuin moni täällä jauhaa. Itselleni 30 € on ainakin kaikkea muuta kuin pikkuraha, saan sillä paljon ruokaa ja muuta tarpeellista. Siispä sinun tilanteessasi olisin poliisiin yhteydessä ja kertoisin, että tilanne on tämä että minulta on kusetettu 30 euroa ja se on minun tilanteessani iso raha ja haluan sen takaisin, kiitos ja näkemiin.

      • cdslkcmjflkejf

        Unohdin kolmoskohdan. Ja 3. Rahat saatuani laittaisin välit poikki enkä kuuntelisi selityksiä "kaverilta."


    • määmy

      Seuraaval kerral et tilaa hänel mtn. Kimppatilaukses o tarkotus säästää postikuluis.
      Nii ja jos e tuu rahaa, e tilattui kamoja anneta

    • en lainaa

      Jotka ovat sitä mieltä, että 30€ ei ole paljon rahaa lähettäkää se 30€ minulle kun ei se ole paljoakaan.....

    • viisaus X

      Unohda ne rahasi ja "ne kerjäävät kaverisi".

    • voi helevata

      Pienestä on sunkin elämäs kiinni.
      Jos asia viiksettää noin niin halvalla pääsit yhdestä anusreiästä.
      Näe se niin.
      Ja hommaa paremmat tulot itselles niin ei 30 ekee viiksetä.

      • !!!!!!!

        Taidat itse olla vippiveikko.


    • Onnea perintään

      Tuo summahan ei tietty maailmaa kaada, mutta periaatteessa ei kannata alkaa 30€ lahjoja jakelemaan. Jos pysytään asialinjalla, mene haastemiehen puheille, tosin ongelmana voi ollla, että ei ole mitään sopimusta tuosta nettitilauksen jakamisesta, vai onko.
      Kaverisi maksaa kiltisti myös haastemiehen kustannukset, jos niitä tulee. Toinen vaihtoehto on, että pistät pankin kautta tratan kaverillesi, kysy pankista tätä vaihtoehtoa. Itse olen käyttänyt trattaa hyvällä menestyksellä, koska siinä nimi menee kauppalehteen, ellei asiaa hoideta ja muutenkin alkaa tapahtumaan.
      Ensiksi nyt voit huomauttaa tuosta velasta asiallisesti ihan kirjeessä lähettämällä pankkisiirtolomakkeen. Pankista saat valvontalehdellä olevia pankkisiirtolomakkeita, repäiset sen valvontalehden itsellesi todisteeksi tuon velan perinnästä, jota voit sitten käyttää todisteena haastemiehen juttusilla asioidessasi. Lähetä kuitenkin ensin kopio tuosta valvontalehdestä sille velalliselle vielä muistutukseksi, että velka on maksettava. Ellei kaveri vieläkään maksa marssi sitten haastemiehen juttusille taikka sinne pankkiin trattaa vääntämään.

      Mitään kovia otteita en suosittele, vaikka tuntuisikin ehkä jossain vaiheessa siltä, että täppäsempä hieman mopon vinkkarilla kaveria. Isommissa summissa sitten voi pientä jäynääkin harkita kaverille, hyvällä maulla kuitenkin.

      Ole kuitenkin jatkossa tarkempi, vaikka olisikin kavereita kyseessä.

    • Se mitä maksoit

      Olivat ne ns. oppirahat.
      Tervetuloa elämään.

    • Juuso555

      30€ on halpa hinta siitä, että pääsit moisesta idiootista eroon. Äläkä enää lainaile rahaa...

    • DF123

      Itse ollaan kaverien kanssa tilailtu aina yhdessä, koska säästää postikuluissa ja saa alennuksia. Tosin olen aina ollut se maksaja tilaustilanteessa, ja annan tilatut tavarat vasta kun olen saanut rahat. Jos rahoja ei kuuluisi, tavara lähtisi takaisin. Kertaakaan en ole noin tehnyt, mutta olen sanonut, että niin teen jos ei makseta

    • 20+1

      minulla lapseton entinen ystävä, joka lainasi 20€ joskus milleniumina ja lupasi maksaa seuraavasta tilitä lainan takaisin. kaupungin palveluksessa olevilla on tilipv säännöllinen kuun alussa ja puolivälissä, tiedetään. ex- ystävälläni tiliväli on jo yli 10 vuotta, omat lapseni tulleet aikuisiksi ja velatkin kaikki maksetuiksi. joten: ykden 20€ vuoksi katkesi ystävyys.

    • petetty5

      Älä enää lainaile rahaa. Jos "ystävälläsi" on jotain omaisuutta voisit käydä rikkomassa/ varastamassa sitä huomaamattomasti. Jotain pientä jäynää. Jos vaikka tiedät että "ystäväsi" on jossain pyörällä, niin käy nappaamassa satula ja poista renkaista venttiilit. Näin saat mielenrauhan menettämistäsi varoista.

    • alananame

      Nosta kissa pöydälle! Sano että tarvitset sen rahan nyt, ja jos ei rahaa tule pöydälle kun siitä mainitset, niin kerro että ikävä kyllä joudut alkamaan nostaa korkoa (esim. 5 e päivä) ja jos ei suostu vieläkään maksamaan, niin odota muutama kuukausi, kyllä joku sen velan sitten ostaa. Tee vielä kaverisi kanssa kirjallinen sopimus.

    • käyttää rahallisesti hyväkseen

    • köf köf

      Huumevelat kannattaa maksaa ajallaan, jos on henkikulta kallis. Narkkari jengis on omat lait.

    • pa1

      miten ny vois olla rahaa eka päivä ku tili on vasta viimenen päivä.

    • Anonyymi

      Joo itelläki on elämässä vähä tiukkaa nyt ja kaveri yli tonnin velkaa vielä. En kehtaa pyytää jatkuvasti. Könttinä maksellu takaisin. Elämä on valintoja. Mun olis pitäny valita parempi työ aiemmin. Nyt sitten vittuunnun ku kaveri huitelee kaikkialla ja itte istun neljän seinän sisällä. Vinkkinä. Tehkää velkakirja aina ystävällekin, jos lainaatte. Sellanen muuten kaivelee niin kauan, kun velka maksettu takaisin.

    • Anonyymi

      Kimppatilaus, on vain yksi postimaksu. On yksi hakijakin joten ensin rahat sitten vaatteet.
      En vaatisi omalta perheenjäseneltä velkaa takaisin jos pieni.

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe