Olen seurannut yhtä kivitaloa, joka on nyt siirtynyt toiselle välittäjälle ja ollut yhteensä noin 5kk myynnissä. Tässä kohteessa oli "ensi esittely" toisen välittäjän toimesta. Olimme ainoat kävijät. Sanoin, että mielestäni pyynti on pielessä, koska alueen kohteet eivät ole muutenkaan vaihtaneet lähes lainkaan omistajaa koko alkuvuoden aikana. Välittäjä myönsi tämän ja sanoi, että rohkeasti vaan tarjoamaan, jos kohde kiinnostaa.
Minä puolestani sanoin, että mahdollinen tarjoukseni ei aiheuta, kuin korkeintaan pahaa mieltä, sillä se on paljon alle pyydetyn. Hän sanoi, että kaikki tarjoukset viedään myyjälle. No, hetken harkittiin ja tarjottiin 275.000€ tästä asunnosta, josta pyydetään 340.000€. Siis n. 20% alle pyynnin. Tämä on ihan aidosti minun mielestäni alueen huomioiden hyvä hinta, vaikka asunto kaunis onkin.
Meni päivä ja välittäjä soitti, että ei hyväksy ja että oli sanonut, että ei halua edes minulta enää toista tarjousta, eikä myy meille edes täydellä hinnalla. Meni toinen päivä ja tämä kaveri soitti minulle ja oli erittäin uhkaava.
Meni siis maku koko hommaan ja sanoin, että antaa olla. Oliko tarjoukseni tosiaan hävytön? Tällä alueella ei ihan oikeasti ole asunnot menneet juuri lainkaan kaupaksi, eikä ole tainnut yhtään oktaloa myyty koko vuonna. Ymmärrän toki, että myyjä päättää hinnasta, mutta mikä ihme saa ihmisen lähes raivon partaalle?
Pitäköön kämppänsä.
Tarjosin 20% alle pyynnin. Myyjä meinasi käydä päälle
62
8581
Vastaukset
- Pelästynyt ostaja
Lisäys, siis toisena päivänä soitti itse taloa myyjä, ei välittäjä. Oli onkinut tarjouksestani nimeni.
- vuokraisäntä
Sanopa sille että parempi tarjous, kuin ei tarjousta ollenkaan.
- omakas
No hulluja riittää. Kai hermo pinnassa, kun ei käy kaupaksi. Missään nimessä älä tuollaiselle hullulle mitään maksa. Eihän se sinun vikasi ole, ettei hänelle kukaan maksa pyytämäänsä.
Jos se nykyinen pyyntihinta on sama kuin oli 5kk sitten, niin 10% ale alkaa näyttää selvältä ja sitä olisi voinut myyjä tarjota vastaan. - provo provo
provo
- reilun.kaupanmeininki
KYLLLÄ, siis siinä mielessä, että avaaja "korjaa" sanomisiaan ao.vasta:
""Meni päivä ja välittäjä soitti, että ei hyväksy ja että oli sanonut, että ei halua edes minulta enää toista tarjousta, eikä myy meille edes täydellä hinnalla.""
Sen teki joku muu, sillä välittäjä ei vie tietoa itse myyjälle. Välittäjä nimensä vastaisesti on nimenomaan se PORTTI, joka torppaa tehdyt tarjoukset.
MUTTA: näin ei käy maan vanhimman välittäjän toimesta, sillä se harjoittaa REILUA kauppaa:
https://www.etuovi.com/kohde/h76263?sc=M1299680468&pos=2 - helppo.nakki
reilun.kaupanmeininki kirjoitti:
KYLLLÄ, siis siinä mielessä, että avaaja "korjaa" sanomisiaan ao.vasta:
""Meni päivä ja välittäjä soitti, että ei hyväksy ja että oli sanonut, että ei halua edes minulta enää toista tarjousta, eikä myy meille edes täydellä hinnalla.""
Sen teki joku muu, sillä välittäjä ei vie tietoa itse myyjälle. Välittäjä nimensä vastaisesti on nimenomaan se PORTTI, joka torppaa tehdyt tarjoukset.
MUTTA: näin ei käy maan vanhimman välittäjän toimesta, sillä se harjoittaa REILUA kauppaa:
https://www.etuovi.com/kohde/h76263?sc=M1299680468&pos=2Jos katsoja on se ainoa ja menee paikalle omalla autollaan, niin toki nurkalla kyttäävä myyjä saa helposti nimen selville.
- Luki.
Jotkut myyjät on vänkylöitä ja hapan naamoja.
Se että tosihan ettei jonoja ole ovilla,mutta tuossa osoittaa se myyjä nyt tyhmyytensä,välittäjän kautta kun ostetaan niin myyjällä ei ole oikeutta tutkia ostajan puhelin tietoja varsinkin silloin kun ei ole myymässä tuolla hintaa.
Lue tarkkaan.......aivan muutama päivä sitten tuli uusi laki suomeen joka antaa viranomaisten rangaista vainoamisesta ja uhkailemisesta.
Ota ehdottomasti välittäjään yhteyttä jos kerran antoi tietoja sinusta ja kerro uhkauksesta,voisit kyllä laittaa tänne palstalle kuinka tai miten uhkasi?
Mutta älä laita jos on provo.
Kerrot välittäjälle olevasi loukkantunut ja olet tietoinen uudesta laista ,uhkaus on rangaistava teko tänä päivänä laki siis tuli voimaan aivan ykkös päivä sitten.
Jos se myyjä alkaa vainoamaan vie asia poliisille välittömästi. - Luki.
Kerro nyt miten se uhkaili?????
Se vähän pahempi juttu tänäpäivänä. - imurengas
Jos tämä oli provo niin ketä provosoidaan?
- Sakke 1964
Asunnon hinnan lasku ensin kielletään. Sitten suututaan, Lopulta myyjä hyväksyy sen tosiasiana. Näin se aina menee. Tuon asunnon myyjäkin joutuu hinnan laskun vielä hyväksymään jolloin saat sen halvalla.
- Shokin vaiheet
Kieltämisestä aletaan siirtyä vihastumiseen "omistajien" keskuudessa, hyväksymiseen on vielä monilla matkaa, siinä välillä suruvaihe.. Ja koko ajan laskee pojoja kuukaudessa.
- suomi avohoidossa
Tuo on ainakin autojobbareilla ihan tyypillistä käytöstä. Jos tarjous on alle sen mitä itse naksanut, siinä on väkivaltatilanne hyvin lähellä. Kyllä tähän maahan hulluja mahtuu, nehän on kovimpia sikiämäänkin, joten ei ne kesken lopu.
- ilmaa halvalla
Kyllä myyjän tahon täytyy tehdä vastatarjois esim. kyseisessä kohteessa 325 000€. Joskus myös ostajat tarttuvat syöttiin.
Välittäjä on tehnyt amatöörimäisen virheen eikä ole neuvonut myyjää kaupanteon kultaisissa säännöissä. Hinnoissa pitää olla aina ilmaa ja tinkimisenvaraa. - Äitiin tehoaa ei kai
Kolmas kerta toden sanoo! Einari soittaa vielä kerran ja sanoo että suostuu tarjoukseen -20%, kun on tarkemmin miettinyt. Silloin kannattaa kyllä sanoa että ei käy! Mutta jos kaupat haluat tehdä, niin 220 000€, eli taas -20%. Tietenkin ilman itkupotkuraivaria! Näin tekisin AP asemassa, jos uudellen soittaisi.
- näytöllä
Olin yhdellä asuntonäytöllä ja huomasin asunnon seinissä halkeamia ja kosteusvaurioita. Kyselin niistä kiinteistönvälittäjältä. Näytön loputtua keskustelimme kerrostalon pihalla muiden näytössä olleiden ihmisten kanssa näistä halkeamista ja länteistä katossa ja seinissä. Muutaman päivän päästä kiinteistönvälittäjä soitti minulle raivon vallassa. Olin antanut numeroni tai nimeni, koska asunto kiinnosti muuten. Hän raivosi puhelimessa, että olin keskustellut muiden ihmisten kanssa asunnon vioista. Sanoin välittäjälle, rauhallisesti, että minulla on lupa jutella kenen kanssa haluan.
- Kirvesmiehen muija
Mielestäni olet käyttäytynyt asiattomasti ja omistajaa kohtaan loukkaavasti. Jos olisit ollut ostamassa asunto olisit tehnyt tarjouksen ja keskustellut vioista omistajan kanssa ja pyytänyt kuntotarkastusta. Et kai kuulu näihin asunnon katsoja harrastajiin.
On aivan kauheaa ollu seurata tämän päivän villityksiä. Ihmiset jotka eivät ole edes aikeissa ostaa itselleen taloa tai asuntoa kiertävät näytöstä toiseen ja arvostelevat myytävää kohdetta.
Sama villitys on mennä kuokkimaan häihin, hautajaisiin ja syntymäpäiville. Kuulostaa hullulta, totta. Mutta hullumalta kuulostaa kun häissä pappi ilmoittaa että kutsumattomat vieraat voivat poistua. Samoin nykyään ilmoitetaan monissa hautajaissa. Pitäskö näytössäkin ilmoittaa, että te jotka ette ole aikeissakaan hankkia omaa asuntoa voitte poistua.
Mikä ihme ihmisiin on menny. Kyllä meillä on täällä sananvapaus, mutta ei se tarkoita että ketään mennään tieten tahdoin loukkaamaan. Käytöstavat kunniaan. - v65ky4k6y
Kirvesmiehen muija kirjoitti:
Mielestäni olet käyttäytynyt asiattomasti ja omistajaa kohtaan loukkaavasti. Jos olisit ollut ostamassa asunto olisit tehnyt tarjouksen ja keskustellut vioista omistajan kanssa ja pyytänyt kuntotarkastusta. Et kai kuulu näihin asunnon katsoja harrastajiin.
On aivan kauheaa ollu seurata tämän päivän villityksiä. Ihmiset jotka eivät ole edes aikeissa ostaa itselleen taloa tai asuntoa kiertävät näytöstä toiseen ja arvostelevat myytävää kohdetta.
Sama villitys on mennä kuokkimaan häihin, hautajaisiin ja syntymäpäiville. Kuulostaa hullulta, totta. Mutta hullumalta kuulostaa kun häissä pappi ilmoittaa että kutsumattomat vieraat voivat poistua. Samoin nykyään ilmoitetaan monissa hautajaissa. Pitäskö näytössäkin ilmoittaa, että te jotka ette ole aikeissakaan hankkia omaa asuntoa voitte poistua.
Mikä ihme ihmisiin on menny. Kyllä meillä on täällä sananvapaus, mutta ei se tarkoita että ketään mennään tieten tahdoin loukkaamaan. Käytöstavat kunniaan.Trollolololoolooloooo...
- On renkaanpotkijoita
v65ky4k6y kirjoitti:
Trollolololoolooloooo...
Niin kumpi trollaa? Vastasit kirvesmiehen muijalle. Mun mielestä ihan asiallinen kommentti.
Ystäväni oli myymässä asuntoaan. Eikös siihen tullut näyttöön pyörimään naapuri, joka kertoi taloon tulevista mittavista remonteista. Joita siis EI ollut tulossa, kunhan vaan höperehti omiaan. Edellisessä yhtiökokouksessa oli joku kysynyt, että millä aikataululla pitää varautua julkisivuremonttiin ja putkiremonttiin. Siitä oli naapuri saanut päähänsä, että ne oli päätetty tehdä. - näytön paikka..
On renkaanpotkijoita kirjoitti:
Niin kumpi trollaa? Vastasit kirvesmiehen muijalle. Mun mielestä ihan asiallinen kommentti.
Ystäväni oli myymässä asuntoaan. Eikös siihen tullut näyttöön pyörimään naapuri, joka kertoi taloon tulevista mittavista remonteista. Joita siis EI ollut tulossa, kunhan vaan höperehti omiaan. Edellisessä yhtiökokouksessa oli joku kysynyt, että millä aikataululla pitää varautua julkisivuremonttiin ja putkiremonttiin. Siitä oli naapuri saanut päähänsä, että ne oli päätetty tehdä.Kerrostalossa yhden makuuhuoneen parketin joka välissä oli n 5mm raot ja ihmettelin ääneen moista että eikö roskat mee väleihin. Välittäjä ohjas kiireesti etuovelle.
- Kirvesmiehen muija
Se onko jokin tarjous liina pieni sen päättää myyjä. Tarjotahan saa mitä on valmis maksamaan, mutta kannattaa laittaa tarjouksen mukaan asialliset perustelut mistä hinta tarjoajan mielestä koostuu. Ketäänhän ei saa tietentahtoen rueta loukkaamaan. vaan aina on pysyttävä asiallisena.
- teemu.
Yksi tuttuni vuokrasi asunnon tässä vähän aikaa sitten. Se on hänen ensimmäinen vuokra-asuntonsa ja yksityinen omistaa asunnon. Kyse on -60- ja -70 rakennetusta kerrostalo kaksiosta. Menin sinne kantamaan tavaraa ja tietty ei ollut hissiä. Aluksi haistoin sellaisen homeen hajun siinä kerrostalorapussa. Sama haju haisi siinä asunnossa.
Sellaisista asunnoista pyytävät 120 000 euroa. Minusta se on suolainen hinta. En menisi ostamaan kyseistä asuntoa. En usko, että tuollainen asunto menisi hyvin kaupaksi tuolla hinnalla.
ei feikkiä.... - aloittaja jatkaa
Aloittaja jatkaa.....
Niin tama myyjä tosiaan soitti ja haukkui minua tuulipukupelleksi ja ties miksi köyhätaskuksi. En saanut puheenvuoroa koko puhelun aikana. Aika kuumana siis kävi.
En ymmärrä edelleenkään, mikä ihmeen epäluottamuslause tuo tarjous oli. Sehän oli vuoropuhelun aloitus. Emme tosin ole valmiita nostamaan juurikaan tarjoustamme, mutta nyt ei olla enää tämän jälkeen edes kohteesta kiinnostuneita.
Syyt, joihin ajattelin vedota tarjouksessamme olisivat olleet:
- Meluisan ja liikennöidyn tien varrella (näkyvyys tosin peitetty hyvin)
- pitkä myyntiaika (kait 5kk on jo pitkä aika?)
- Korkeahko alkuhinta mielestämme
- Vuokratontti
- Ei halutuin sijainti
Eikö nuo nyt ihan hyviä perusteluja ole?- Pelästynyt asiakas
Niin ja jatketaan, että toki myönnettävä sekin tietysti, että rahasummana tuo on paljon rahaa, mutta edelleen mielestäni ihan kohtuu hinta tuosta kohteesta. Myyjällä on tietysti päätösvalta ja oma näkemys hinnasta, mutta ei se mielestäni perusta tuollaista käytöstä.
Olen miettinyt, voisiko tuo jopa johtua esim. avioerosta, hermostuneisuudesta, kun talo ei käy kaupaksi vai ihan vaan luonneviasta? Jostain muusta? Mistä? - Ei-jobbari
Ette tietenkään tehneet mitään väärää. Jos myyjän hermot riekaleina, ei vikaa tule etsiä tarjouksen jättäneestä, tietenkään.
Olen itse lähestynyt aivan sikatarjouksilla kohteita, on naurettu pihalle ja vuoden päästä soiteltu perään, että jos olisitkin yhä kiinnostunut siihen rahaan... eli noin 50% pyynnistä. Eivät nuo vanhat rintsikat todellakaan ole mitään vanhan miljoonan kämppiä vain siksi, että jotkut niistä sellaista pyytävät ja vuosia roikkuvat myynnissä. Toteutuneet summat voivat yllättää asiaan vihkiytymättömän. - tarjoon sata
No aika huonot on perusteesi, kun kuitenkin kävit katsomassa ja tarjouksen jätit, minä en ois mennyt ees katsomaan jos ois ollut tuollaiset perusteet, toivottavasti kun myyt omaasi, niin saat samanlaiset tarjoukset.
- Helpottunut myyjä
Ei siinä tarjouksessa tarvitse mitenkään perustella, mihin se oma tarjous perustuu. Se oma tarjous on oma näkemys siitä hinnasta, millä olisi asunnon valmis ostamaan.
Me myimme vuodenvaihteessa asuntoa ja pyyntihinta oli 385000. Saimme aika nopeasti tarjouksen 320000. Tämä oli ostajan näkemys sopivasta hinnasta, selvästikään hän ei ollut ollenkaan kartalla siitä, mihin hintaan asunnot kyseisellä alueella vaihtavat omistajaa. Emme kuitenkaan vetäneet tuosta herneitä nenään, pidimme tarjousta korkeintaan hieman huvittavana. Teimme vastatarjouksen 380000, jolla viestitimme ostajakandidaatille, että hintapyynnössämme on hieman joustovaraa, mutta ei paljon. Siihen se sitten tyssäsi, kun osapuolten näkemykset poikkesivat näin paljon, mutta en usko että kumpikaan osapuoli tuosta sen enempi nokkiinsa otti. Me ajattelimme, että herra on hyvä ja yrittää ostaa tuolla hinnalla. Ja hän ajatteli, että yrittäkää vain myydä sillä pyytämällänne hinnalla, mutta ette minulle.
Seuraava ostajakandidaatti aloitti jo hieman korkeammalta ja tarjosi 350000. Tarjouksia ja vastatarjouksia läheteltiin ees sun taas ja kaupat tehtiin hintaan 373000. Viimeisessä vaiheessa taisi vaimot molemmissa päissä puhua miehilleen järkeä, ettei kauppa jää muutaman tonnin takia tekemättä :-)
- Ei järkevää kaupankä
Itselle on käynyt kaupankäynnissä niin, että eräs jobbari tarjosi reilusti alle markkinahinnan. Tietenkin siinä tunnekuohu tulee ja sanoo ettei siihen rahaan myy. Tämä kaupankäynti päättyy tähän. Kuitenkin se on sillä selvä ja mitään jälkipuinteja ja peräänsoittamisia ainakaan myyjän puolelta kukaan järkevä ei tee. Toinen asia jos ostaja tulee vastaan? Joltain vilungilta vaikuttaa myyjän puoleta. Minä kuitenkin sain myytyä muualle pyyntiin.
- Akiiiii
Kyllä tässä pätee isävainaan sanonta, että hulluhan sitä on, jos ei puolta tarjoa.
- Pyh...
Näin on. Monella pienipalkkaisella duunarilla on ihmeellinen tapa tarjota melkein pyyntihintaa, koska eivät kehtaa. Tämä kehtaaminen voikin sitten maksaa esim. koko viiden vuoden nettotulot.
Asiat ja raha neuvottelevat, ei siinä ole mitään henkilökohtaista. Jollekin turbo-urpolle on liikaa kestämistä jo siinä, jos 20v vanhaa autoansa arvostelee ja ottavat henkilökohtaisesti roinasta keskustelun ja sitten vedetäänkin jo pameja ja mielialalääkkeitä loppuelämä. - Akiiiii
Pyh... kirjoitti:
Näin on. Monella pienipalkkaisella duunarilla on ihmeellinen tapa tarjota melkein pyyntihintaa, koska eivät kehtaa. Tämä kehtaaminen voikin sitten maksaa esim. koko viiden vuoden nettotulot.
Asiat ja raha neuvottelevat, ei siinä ole mitään henkilökohtaista. Jollekin turbo-urpolle on liikaa kestämistä jo siinä, jos 20v vanhaa autoansa arvostelee ja ottavat henkilökohtaisesti roinasta keskustelun ja sitten vedetäänkin jo pameja ja mielialalääkkeitä loppuelämä.Itse tarjosin pikkasen löysästi viimeks kun asunnon ostin, noin niinkun keskustelun avaukseks. Vastapuolella oltiin kans vähän "tuohtuneita". Ei tullut vastatarjousta mutta seuraavassa ilmoituksessa hintaa oli laskettu. Johan siinä itsekin hiukkasen "tuohduin". Ilmoitin jopparille, että tarjous on voimassa tasan huomiseen klo 16.00 asti. Hiukan jouduin tuleen vastaan ja kaupat lyötiin lukkoon seuraavana päivänä. Alunperin olisin ollut valmis vähän kovempaankin hintaan mutta nyt olin tiukkana.
- myyjä
Akiiiii kirjoitti:
Itse tarjosin pikkasen löysästi viimeks kun asunnon ostin, noin niinkun keskustelun avaukseks. Vastapuolella oltiin kans vähän "tuohtuneita". Ei tullut vastatarjousta mutta seuraavassa ilmoituksessa hintaa oli laskettu. Johan siinä itsekin hiukkasen "tuohduin". Ilmoitin jopparille, että tarjous on voimassa tasan huomiseen klo 16.00 asti. Hiukan jouduin tuleen vastaan ja kaupat lyötiin lukkoon seuraavana päivänä. Alunperin olisin ollut valmis vähän kovempaankin hintaan mutta nyt olin tiukkana.
"Ei tullut vastatarjousta mutta seuraavassa ilmoituksessa hintaa oli laskettu. Johan siinä itsekin hiukkasen "tuohduin"."
Miksi tuosta tuohduit? Myyjä saanut ehkä muutaman tarjouksen selkeästi alle sen mitä on kuvitellut saavansa ja päätti alentaa hintaa realistisemmalle tasolle. Ihan luonnollista. Se mitä myyjä sillä voitti oli se, että ihmiset jotka katsovat oman budjettinsa mukaista asuntoa ovat ehkä aiemmin karsineet tuon asunnon pois liian kalliina.
Ja näyttihän tuo toimineen sinuunkin, kun tuli kiire ostaa... :D - Akiiiii
myyjä kirjoitti:
"Ei tullut vastatarjousta mutta seuraavassa ilmoituksessa hintaa oli laskettu. Johan siinä itsekin hiukkasen "tuohduin"."
Miksi tuosta tuohduit? Myyjä saanut ehkä muutaman tarjouksen selkeästi alle sen mitä on kuvitellut saavansa ja päätti alentaa hintaa realistisemmalle tasolle. Ihan luonnollista. Se mitä myyjä sillä voitti oli se, että ihmiset jotka katsovat oman budjettinsa mukaista asuntoa ovat ehkä aiemmin karsineet tuon asunnon pois liian kalliina.
Ja näyttihän tuo toimineen sinuunkin, kun tuli kiire ostaa... :DOlis ollut ihan fiksua kertoo ensin vastatarjous minulle ennen kun lähtee lehden palstoilla huutokauppaa pitämään.
>> Ja näyttihän tuo toimineen sinuunkin, kun tuli kiire ostaa... :D
Mulle ei tullut kiire vaan myyjälle sen jälkeen kun ilmoitin mitä olen mieltä sen nuljuista touhuista ja kuinka kauan tarjous on voimassa.
Joku rima sentään vedätyksessäkin. Kaupanteossa tärkeintä on pitää tosiostaja tyytyväisenä minkä sitten tämäkin myyjä lopulta ymmärsi.
- tingi pirusti vaan
Kehtaamisesta ei tinkiminen saa koskaan olla kiinni. Se raha on ihan oikeaa rahaa ja kovalla työllä tienattavaa ja vielä veroineen että kannattaa todella miettiä ennen kuin heittelee niitä tarjouksia. Ihan turha näytellä rahamiestä siinä kohtaa.
Toinen asia on kannattaako nyt vielä edes tarjoilla mitään kun hintojen pudotus on vasta alkanut. Viisas odottelija voi säästää vuosipalkan jos toisenkin. - Mira marell
Tiedän, tinkiminen ei ole kehtaamisjuttu, mutta onko ihan realistista saada asunto ihan oiekasti tuolla -20% pyynnistä. Se on kuitenkin aika paljon euroissa.
Me tehtiin tarjous, joka oli noin 13% alle pyynnin. Välittäjä soitti seuraavana päivänä ja sanoi myyjän tulevan 5%alle pyynnin, sanoin, että liian kaukana ja että me tarjottiin se, mikä pystytään tarjoon. Siihen hän sanoi tyrmistyneenä että aina pitää vastatarjoukseen nostaa hintaa. Mielestäni ei pidä....mitä mieltä ootte? Eiks eka tarjous voi muka olla viimenen tarjous? Mitä ihmeen kissa-hiirileikki
Pitäs alkaa leikkiiin?- Välittäjä, miksi?
Joko välittäjä on tyhmä, tai sitten nerokas. Todennäköisesti tyhmä, koska on välittäjä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö välittäjissäkin olisi kaupallista pelisilmää omaavia kouluttautuneita ihmisiä joukossa.
- tampiot kärsii
Mira marell, tässä tullaan siihen evoluutioteoriaan, eikö ole mielenkiintoista, jopa asunnonostossa evoluutio karsii tyhmimmät pois heti alkuunsa.
Suomeksi : kukaan ei voi olla niin tyhmä, että pistää heti kaikki irtoavat rahansa ensimmäiseen tarjoukseen.
- Arvotalo
Jos noin huonot hermot on myyjällä,niin tuskin saa myytyä koko roskaa?
Olisi aikanaan miettinyt minne rakentaa,laskeeko arvo tai nouseeko arvo vuosien varrella.
On tyhmää rakentaa paikkaan jossa mm arvo laskee. - näytöllä
Jos asuntonäytöllä seinä kaatuu, oven kahvat jää käteen yms. niin siinä ollaan vaan hiljaa ja hymyillään ja kehutaan asunnon hyviä puolia. Ihmisten kanssa ei saa keskustella. Ettei kukaan vaan loukkaannu. En tiennytkään näistä säännöistä. Seuraavalla kerralla käyttäydyn kohteliaammin. Onko sama homma myös muissa kaupoissa, vaateliikkeessäkään en saa jutella muiden asiakkaiden kanssa ja kysyä heidän mielipidettä... minusta on ollut mukavaa jutella ihmsten kanssa. Tinkimisestä sitten suutuaan verisesti.... eihän se ole mitään kaupantekoa vaan kyvyttömyyttä kommunikaatioon. Hyvä myyjä käyttää kaikki tilanteet hyväkseen, eikä vedä raivareita.
- ostaja oikeassa
Anna olla, pitäköön kämppänsä itsellä - ostaja on oikeassa - ei myyjä.
- sollentuuna78
Mielestäni olet tarjonnut aivan asialliseen tapaan. Toki varmasti on myyjä suutahtanut että "miten joku kehtaa edes tarjota noin vähän", koska ei ole selvästi välittäjän kanssa miettinyt mikä olisi realistinen myyntihinta alueella - pyyntihän on aivan eri juttu. Ei silti myyjä saisi sinulle soitella ja haukkua, ehkä vaan parempi ettei tullut tehtyä kauppoja tuollaisen henkilön kanssa
- W211 2kpl
Itse ostin tämän nykyisen talomme muutama vuosi sitten. Vaikka hintapyynti juuri remontoidusta talosta oli kohtuullinen pystyin tinkimään reilut 20% pyyntihinnasta. Kyllä sillä kommunikaatiolla sekä välittäjään, että omistajaan on väliä. Molempien kanssa jutustellessamme näytössä, lipsautti talon omistaja "kahden talon loukusta", jolloin päätin kokeilla kepillä jäätä. Tein tarjouksen joka siis oli yli 20%vähemmän kuin pyynti ja muutaman välittäjän vastatarjouspyynnön jälkeen, aina kieltäytyessäni, saimme haluamamme. Ihan hyvissä väleissä kuitenkin hoidimme asiat myöhemmin pankissa kun sekä välittäjän, että omistajan tapasimme.
Tinkiminen kuuluu asiaan, muistakaa se. Eriasia on, että hyväksytäänkö tarjouksenne. Kaikki myyjät kun ei välttämättä ole kusessa asuntojensa kanssa. Räyhääminen kuitenkaan ei ole soveliasta, joten suosittelen aloittajaa unohtamaan koko talon. Tässä maassa kun taloja ja myyjiä riittää.- Taivaan lintu
Meressä riittää kaloja ja asuntoja on myynnissä useita.
Saattaa myyjällä olla hermo pinkeänä jos on tullut loppatili, muija lähtenyt pankinjohtajan veljen matkaan, vouti soittelee jne.
Siinä XO on vaihtunut yhden tähden Jalluun ja lientä kurlataan oikein urakalla.
Saviloukku ollut tuon 5kk. Myynnissä ja Ap. Edustaa Mr. Markkinaa. Se on voivoi jos myynnin jälkeen ei jää edes vuokravakuutta.
Siinä sitä keräillään leegoja laminaatilta ja ajatukset kiertävät yhä pienempää kehää.
Taitaa Ap.n tarjous olla samalla ensimmäinen tarjous jos myyjää kiinnostaa soitella perään ja räyhätä puhelimessa.
On parempi unohtaa kohde ja katsella muita. Nykyisessä markkinatilanteessa ei ole kiirettä.
Tuollaiselta kun ostaa niin saattaa myyjä kyttäillä kauppojen jälkeen tontin rajalla ja kuseskella ojiin.
- asunto nro 172
Monessa viestissä ihmetellään että voika tarjota noin ja noin paljon alle pyyntihinnan ?
Vastaus on luonnollisest että kyllä voi. Kannattaa tarjota juuri senverran minkä arvoisena pitää asuntoa / kiinteistöä itselleen.
Itse usein asuntoja ostavana en edes katso aina pyyntihintaa. Tarjoan juuri sen minkä arvoisen asuntoa taikka kiinteistöä pidän itselle, joko myyjä hylkää taikka hyväksyy tarjouksen. Ei se asuntokauppa sen kummoisempaa ole, lähinnä välillä harmittaa ( myyjän puolesta ) kun pyynnissä on liikaa tunnetta mukana ja koittavat myydä muistoja ylihintaan asunnon siivellä.
Ostajan kannattaa siis aina miettiä vain OMIA realiteettejä.Useimmille meistä asunnon osto on elämän suurin ja kalleinhankinta, joten sääli narikkaan kaupanteon ajaksi. Myyjän tehtävä on sitten huolehtia omista eduistaan.
AP:n viestiä kuin lukee, niin tässä casessa myyjä on ilmiselvästi normi myyjästä suuresti poikkeava tapaus, kannattaa harkita ostaako ko tyypin ihmiseltä yhtään mitään, millään hinnalla.Itse en ostaisi.
Ostajanhan ei tarvitse perustella tarjoustaan millään lailla jos ei halua. Myyjän soittamat puhelut ohi kiinteistövälittäjän kertoo omaa kieltä myös kiinteistövälittäjästä.Molemmilta eettisesti ja moraalisesti arveluttavaa toimintaa, soittaa nyt ja haukkua ostajaehdokas?
Ei ilmeisesti kovin vakavissaan edes myymässä kohdetta :-) - markkinahaukka
Vastaus on yksinkertainen. Myyjä kuvittelee kuten useimmat Suomalaiset, asuntojen hinta nousee loputtomasti.
Jos realisesti ajatellaan niin tällä hetkellä raha on halpaa ja ihmiset (ihan normi, ei pelkästään sijoittajat) ostavat. Mutta ei OK-taloja.
Tuttavapiiriini kuuluu useita n. 50v nyt velattomia pareja. He kaikki, huom. JOKAIKINEN ovat ostaneet itselleen ns. sijoitusasunnon. Samoista asunnoista ovat kisanneet myös asuntorahastot, suuremmat vuokrasijoittajat, jne, jne....
Osalla kaveraistani ovat vanhemmat kuolleet ja ovat perineet. (asunnon, kesämökin, käteistä) osa ei. Nämäkin perityt OK-talot on myyty ja ostettu yksiöitä ja kaksioita.
Huoletta voit tarjota vaikka 30% eikä se talo mene kaupaksi jos alue on huono. Lähitulevaisuudessa niitä ei huoli huonolta alueelta riippakiveksi kukaan.
Edes kunnolliset välittäjät eivät viitsi ottaa listoilleen enää jos Hp:t ovat epärealistisia. - W211 2kpl
Joo. Tinkiä pitää ja kannattaakin. Tinkimällähän esität vain oman näkemyksesi välittäjän poskettoman hinta-arvoin vastikkeeksi. Välittäjäähän kiinnostaa vain se osuus minkä hän saa toteutuneesta kaupasta, ja siksi monet asunnot hinnoitellaan yläkanttiin. Elätä siis vain omaa hyvinvointiasi maksamalla itsellesi sopiva summa ja anna välittäjälle vähemmän. Välittäjä on se joka epärealistisia odotuksia myyjille antaa.
- Ekonomi, for real.
Ja mihin ihmeeseen täysivaltainen ihminen tarvitsee välittäjää? Aivan turha kuluerä.
- dipl. ekonomi, real
Ekonomi, for real. kirjoitti:
Ja mihin ihmeeseen täysivaltainen ihminen tarvitsee välittäjää? Aivan turha kuluerä.
Samaa mieltä. Viime viikolla tarkistin itseltäni hampaat ja paikkasinkin yhden ja tuli hyvä. Jopa parempi kuin kukaan puoskari olisi osannut paikata.
Parturissa en ole koskaan käynyt. Ihan hoopojen hommaa maksaa josain saksien ja kamman käytöstä monta kymppiä. Itse Fiskarsin oranssikahvaisilla sipaisin menemään ja naapurikin huomasi että olen tuunannut kuontaloa. Kehui siistiksi.
Typerintä mitä tiedän on maksaa jostain jauhopussista tai perunoista kauppiaalle. Takapihalla on sitä varten sopivasti tilaa että saa ohrat ja vehnät ja perunat kasvatettua itsekin. Ei tarvi olla mikään ruudin keksijä että saa jauhot itse tehtyä. Rumpukuivaajassa saa viljan kuivattua hyvin itsekin ja sitten vaan myllyllä jauhoksi. Helppoa. - Ekonomi, for real.
dipl. ekonomi, real kirjoitti:
Samaa mieltä. Viime viikolla tarkistin itseltäni hampaat ja paikkasinkin yhden ja tuli hyvä. Jopa parempi kuin kukaan puoskari olisi osannut paikata.
Parturissa en ole koskaan käynyt. Ihan hoopojen hommaa maksaa josain saksien ja kamman käytöstä monta kymppiä. Itse Fiskarsin oranssikahvaisilla sipaisin menemään ja naapurikin huomasi että olen tuunannut kuontaloa. Kehui siistiksi.
Typerintä mitä tiedän on maksaa jostain jauhopussista tai perunoista kauppiaalle. Takapihalla on sitä varten sopivasti tilaa että saa ohrat ja vehnät ja perunat kasvatettua itsekin. Ei tarvi olla mikään ruudin keksijä että saa jauhot itse tehtyä. Rumpukuivaajassa saa viljan kuivattua hyvin itsekin ja sitten vaan myllyllä jauhoksi. Helppoa.Vertaat nyt vuosia kouluttautuneita ammatti-ihmisiä yhden kurssin suorittaneeseen välittelijään.
Itse olen omani myynyt ja ostanut, autot ja asunnot. En ole tähän tarvinnut välikäsiä ja en oikein ymmärrä miksi tarvitsisi kukaan muukaan. Muutan toki mielipidettäni, jos joku asian osaa perustella, mutta turhanpäiväinen näsäviisastelu todistaa aivan päinvastaisesta. - dipl. ekonomi, real
Ekonomi, for real. kirjoitti:
Vertaat nyt vuosia kouluttautuneita ammatti-ihmisiä yhden kurssin suorittaneeseen välittelijään.
Itse olen omani myynyt ja ostanut, autot ja asunnot. En ole tähän tarvinnut välikäsiä ja en oikein ymmärrä miksi tarvitsisi kukaan muukaan. Muutan toki mielipidettäni, jos joku asian osaa perustella, mutta turhanpäiväinen näsäviisastelu todistaa aivan päinvastaisesta.Köyhät kyykkyyn, sanotaan.
- Ekonomi, for real.
dipl. ekonomi, real kirjoitti:
Köyhät kyykkyyn, sanotaan.
Olen tienannut jo kymppitonneja välittämällä itse omat asuntoni.
Raha tulee rahan luokse, sanotaan myös.
- Luki.
Ei nyt auttaisi myyjän olla v mäinen ihminen vaan nöyrtyä mikäli meinaa saada myytyä.
Itse en todellakaan ostaisi kohdetta missä myyjä ei mielytä,jos alkaa suun soitto tai muuta niin sepä on siinä.
Myyjä on tänäpäivänä aika heikoilla joten kukkoiluun jos on varaa niin pitää sitten ymmärtää se että asunto jää myymättä.
Oikeastaan tänäpäivä asunnon tai ok-talon myynti alkaa olla jo niin haasteellista ettei yksityinen ainakaan kovin moni saa myytyä enään,myynti tarvitsee diblomaattisen taidon ja hyvän kunnioituksen ostaja ehdokasta kohtaan. - Omistajan sukul.
Kuten näit sisustuksesta tuossa työläiskaupungissa sijaitsevassa talossa, omistajalla on rahaa toisin kuin sinulla, köyhä tuulipuku! Mitäs jos vaimos menis töihin vai tiedätkö sanaa T.Y.Ö. vai sossustako haet toimeentulosi?
- Omistajan sukul.
Ja jos omakotitalo parin kilometrin päässä suomen mittakaavassa metropolin keskustasta on huonolla paikalla niin tarkistahan realiteetti tutkasi! Edelleen suosittelisin oikeisiin töihin menoa!
- Ravikansaa?
Laitahan alkuperäinen kirjoittaja kohteeseen linkki, niin tiedetään kaikki välttää tätä ilmeistä pussihoususukua.
- Tuulipukukansaa
Juu en ostais tuolta myyjältä ja koko sen suvulta yhtään mitään, vaikka puoli-ilmaseks sais! Joten pitäkää kioskinne...
- Kjehkjeh8
Ok-loordi on laskenut ostaessaan että pystyy just maksamaan lainan korot ja tienaa myydessä kun talon arvo nousee 16% vuodessa.
- rthrthrthrth
Ihme juttu kun matti meikäläistä pidetään on röyhkeänä ja typeränä, alhaisen tarjouksen tehtyään, mutta ammatikseen toimivat saavat niin tehdä, esim. autokauppiaat ja varmaankin myös kiinteistöalalla toimivat.
- kölöölpöpö
Ainakin minä olen jokaista asuntoa myydessä solminut kiinteistönvälittäjän kanssa kirjallisen sopimuksen, johon on kirjattu mm. asunnon lähtöhinta, tavoitehinta ja minimihinta. Jos ostaja tarjoaa minimihintaa tai sen ylittävää hintaa ja myyjä kieltäytyy hyväksymästä hintaa, niin myyjä voi joutua maksamaan välittäjälle ilmoittamisesta aiheutuvat kulut. Tämän vuoksi hyvä välittäjä osaa kyllä sanoa suoraan, että millaisista hinnoista puhutaan sanomatta tarkkoja lukuja suoraan ostajalle.
Kun olen ollut ostajan roolissa, niin välittäjä yleensä sanoo suoraan, että jos olen tarjoamassa liian alhaista hintaa. Välittäjä yleensä sanoo, ettei kannata noin alhaista hintaa tarjota. Sillä tavalla säästetään aikaa ja vaivaa kaikilta osapuolilta.
Käsittääkseni monissa kaupungeissa omakotitalojen myyntiaika on yhden vuoden luokkaa. Asunnot voi olla väärin hinnoiteltuja, mutta ne voi olla myös ihan realistisia, mutta esim. kalliin hinnan vuoksi potentiaalisia ostajia on vain vähän. Voi myös olla, että sopiva ostaja olisi jo, kunhan hän vain itse saisi oman asuntonsa ensiksi myytyä.
Etsin itse tällä hetkellä huonokuntoista pikkuomakotitaloa kesämökkikäyttöön. On siis erilaisia ostajia ja erilaisilla budjeteilla. - Miesvm86
Tällä hetkellä ei asunnot mene nopeasti kuin pääkaupunkoseudulla ja sielläkin vain kerrostalohuoneistot. Muualla maassa kauppa seisoo ja pitkään myynnissä olleen kohteen omistaja on todennäkäisesti motivoitunut myyjä. Asuntosijoittajilla kissan päivät kun törkytarjouksetkin menevät läpi.
- Tilanteenmukaan
Miksi sen tarjouksen pitäisi olla linjassa pyyntiin? Jos vaistoaa myyjän hädänalaisen tilanteen ja pakon nopeaan kauppaan, aina kannattaa kokeilla kepillä jäätä. Jos on suosittu hyvä asunto ja jonka haluaa varmasti, kannattaa tarjota jopa enemmän kuin pyynti.
- Kotimaammesuomi
Tarjoa tästä sopiva hinta, on jo valmiiksi alakanttiin hinta. Alueen asuntojen neliöhinnat vain nousseet kun tullut palveluja. Hieno alue.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15378690/jarven-rannalla-kolmio-lahdessa! - TyytyväinenOstaja
Tarjosin 33% alle pyynnin ja kolme päivää myöhemmin hinnaksi sovittiin 31% alle pyynnin. Myyjänä oli perikunta. Kaikki meni ok ja keneltäkään ei lyöty silmää mustaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872