Vanhemmat syytteeseen

Arvo Walta

Jos ei syyttäjä pane noiden alaikäisten liikenneonnettomuudessa kuolleiden vanhempia syytteeseen lasten heitteillejätöstä, niin johan on outoa.

Vähemmästäkin on vanhempia syytetty, niinkuin alaikäisten juopottelusta, onpa jopa huostaan otettu.

Niin nytkin vanhemmat syytteeseen ja jos on muita alaikäisiä perheessä niin huostaanotto kiireellisenä viranomaistoimenpiteenä täytäntöön ja heti. He eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsistaan.

23

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wines

      Siitä se lähtee kun syyte vielä napsahtaa, niin siihen loppuu kaikki, siis ihan kaikki. No mut siitä on lähdettävä, että tähän on tultu.

      • hahahah hahahha

        Kaikki asiaa käsittelevät ovat lähinnä lestadiolaisia. Kakaroiten vanhemmat saavat korkeintaan "armoa ja rauhaa" toivotuksen.


    • sylvia

      Joo no ainaskin yleisen halveksunnan ja loanheiton kohteeksi tuollaiset, kuka nyt jättää alaikäiset lapsensa riekkumaan läpi yön jossain epämääräisissä oloissa, ja niinkuin sitten kävikään...
      Arvaa harmittiko...

    • saima

      niitä on suru- ja murhemielin nyt liikenteessä enemmänkin;

      paljonko se nyt auttaa tursuta ja nyyhkiä ja vaikka repiä itsensä nilelle ja ruvelle, tehtyä ei saa tekemättömäksi, eikä itku auta (maailman) markkinoilla.

      enemmän suututtaa ja vihastuttaa kuin surettaa, mut ehdottomasti syytteeseen kaikki ketä vaan voi, syitä on varmasti tai ne keksitään

    • Tätä mieltä

      Aloittaja kanssa samaa mieltä. 14 ja 15 vuotias riekkuu koko yön, aamuun saakka ties missä kunnossa. Ei käytetä turvavöitä, se ei hyvin pääty. Alaikäisten vanhemmat syytteeseen!

    • ois1

      Kolme tuossa turmassa kuollutta on perheidensä nuorimpia lapsia, olivat perheidensä ainoita alaikäisiä, eli lastensuojeluilmoituksia on ihan turha tehdä siinäkään mielessä. Nuo vanhemmat kärsivät koko loppuelämänsä tapauksen johdosta ja varmasti myös syyttelevät itseään. Älkää lyökö lyötyjä.

      • POll-E

        Oliko ne lestoja tulossa Tohisrokista? Oliko se niitten touhuja?


      • voi viiitt

        Samat lestadiolaiset tanssi Estonian uppoamisen johdosta riemusta ja kirosi hukkuneet helvettiin. Ilmoituksia tekemään ja heti!


    • Tukka_Tanassa

      Voi voi... jos tästä lähdetään vanhempia syyttelemään niin mennään kyllä niin mettään että ei tosikaan. Onhan pojilla ollut loma ja varmaan kännykät mukana.... paljon turvattomampaa on ollut 20v sitten kun ei kännyköitä ollut joka jannulla. Jos tästä napsahtaa syyte niin silloin jokainen ylinopeutta ajava vanhempi voi varautua siihen että jos ylinopeutta ajettaessa on lapsi kyydissä niin lapsi otetaan samantien huostaan ja sijoitetaan välittömästi autottomaan perheeseen jossa sitten on hyvä olla.

      • ei tajua

        Sinun mielestäsikö ei ole mitään outoa siinä, että alaikäiset kersat viilettävät moottoripyörällä pitkin yötä kylillä? Kun niitä mukuloita tehdään, niin on niistä huolehdittava.


      • voi kuule
        ei tajua kirjoitti:

        Sinun mielestäsikö ei ole mitään outoa siinä, että alaikäiset kersat viilettävät moottoripyörällä pitkin yötä kylillä? Kun niitä mukuloita tehdään, niin on niistä huolehdittava.

        Jotenkin tuntuu että nämä lestadiolaisen perheen kakarat pääsi helpolla. Niistä lapsista joista on tuossa rutsalassa "huolehdittu" ei tule terveitä. Voittonen ilmeisesti painostaa "huolehdittuja" pitämään "turvat tukossa".


    • Näin se menee

      Vanhemmat ei ehdi kasvattamaan lapsiaan, kun oma harrastus vie kaiken ajan.
      Ei silloin voi vanhemmille sysätä vastuuta.

      • Perhe-elämä nykyisin

        Monet vanhemmat tulevat iltaisin töistä ja menevät suoraan lähipubiin istumaan iltaa kaljatuopin ääreen.

        Sillä aikaa lapset tulevat koulusta ja saavat itse syödä mitä jääkaapista löytyy ja mennä nukkumaan milloin huvittaa ja huolehtia muutenkin itsestään omatoimisesti.

        Vanhemmat ja lapset eivät välttämättä näe toisiaan kokonaiseen viikkoon koska he ovat joko töissä, pubissa, tai nukkumassa eri aikoihin.


      • kiirettä pitää
        Perhe-elämä nykyisin kirjoitti:

        Monet vanhemmat tulevat iltaisin töistä ja menevät suoraan lähipubiin istumaan iltaa kaljatuopin ääreen.

        Sillä aikaa lapset tulevat koulusta ja saavat itse syödä mitä jääkaapista löytyy ja mennä nukkumaan milloin huvittaa ja huolehtia muutenkin itsestään omatoimisesti.

        Vanhemmat ja lapset eivät välttämättä näe toisiaan kokonaiseen viikkoon koska he ovat joko töissä, pubissa, tai nukkumassa eri aikoihin.

        Varsinkin yh-äideillä kun pitäisi sitä seuraa löytää, usein uusi joka kerta. Lapset vaan haittaa harrastuksia, parempi kun ovat poissa. Viikonlopuiksi ainakin täytyy lapset saada isälle, että itse pääsee juhlimaan.


      • kaada ittelles vaan!
        kiirettä pitää kirjoitti:

        Varsinkin yh-äideillä kun pitäisi sitä seuraa löytää, usein uusi joka kerta. Lapset vaan haittaa harrastuksia, parempi kun ovat poissa. Viikonlopuiksi ainakin täytyy lapset saada isälle, että itse pääsee juhlimaan.

        Prkl minä olen ollut yh ja ihan totaalisesti! Isällä ei vastuuntuntoa, juoppohullu.
        Mutta minä pidin lapsestani huolen! Ikinä en mennyt töiden jälkeen kapakkaan, vaan kotiin. Päiväkodistahan se lapsi on haettava, ja minä hänet hain. Joka ikinen kerta. Kotiin mentiin fillarilla ruokakaupan kautta. Ei siis Alkon! Lapsi oli ja on se tärkein asia elämässäni. Kerran kuussa sain palkatuksi lapselle hoitajan, että pääsin tuulettumaan. Se kai sentään meillekin suodaan!

        Lapsen ei ole tarvinnut nähdä vaihtuvia isäpuoli-ehdokkaita koska niitä ei ollut. Parempi yhden rakastavan aikuisen kanssa kuin riitaisa koti. Ihan en luota siihen, että mies pystyy rakastamaan muita kuin ihan omia lapsiaan. Tai se on harvinaista ainakin.

        No, miten kävi? Lapsi on aikuinen ja valmistunut yliopistosta muutama vuosi sitten. Ja työpaikankin saanut. Sukuni on duunarisuku, joten olen ylpeä ja aiheesta.


      • hehe hehhehe
        kaada ittelles vaan! kirjoitti:

        Prkl minä olen ollut yh ja ihan totaalisesti! Isällä ei vastuuntuntoa, juoppohullu.
        Mutta minä pidin lapsestani huolen! Ikinä en mennyt töiden jälkeen kapakkaan, vaan kotiin. Päiväkodistahan se lapsi on haettava, ja minä hänet hain. Joka ikinen kerta. Kotiin mentiin fillarilla ruokakaupan kautta. Ei siis Alkon! Lapsi oli ja on se tärkein asia elämässäni. Kerran kuussa sain palkatuksi lapselle hoitajan, että pääsin tuulettumaan. Se kai sentään meillekin suodaan!

        Lapsen ei ole tarvinnut nähdä vaihtuvia isäpuoli-ehdokkaita koska niitä ei ollut. Parempi yhden rakastavan aikuisen kanssa kuin riitaisa koti. Ihan en luota siihen, että mies pystyy rakastamaan muita kuin ihan omia lapsiaan. Tai se on harvinaista ainakin.

        No, miten kävi? Lapsi on aikuinen ja valmistunut yliopistosta muutama vuosi sitten. Ja työpaikankin saanut. Sukuni on duunarisuku, joten olen ylpeä ja aiheesta.

        Ja sossussa kävitte taatusti satoja kertoja, nooh kyllähän se KELA Pro Agriaa ja MTK:ta kunniakkaampi paikka on.


      • kaada ittelles vaan
        hehe hehhehe kirjoitti:

        Ja sossussa kävitte taatusti satoja kertoja, nooh kyllähän se KELA Pro Agriaa ja MTK:ta kunniakkaampi paikka on.

        Ei, mulla on ollut hyvä työpaikka, jo 43 vuotta työelämää, ei sillon tarvita sussuja eikä sossuja :) Työttömänä olin kuukauden koulusta päästyäni. Näinkin voi siis lapsen elättää ja kasvattaa; käymällä töissä! Yllätys? Häpäksi olisin kokenut sossukäynnit, ollaan kuitenkin sitä sukupolvea.

        Entäs sulla?


      • hyvä sulle
        kaada ittelles vaan! kirjoitti:

        Prkl minä olen ollut yh ja ihan totaalisesti! Isällä ei vastuuntuntoa, juoppohullu.
        Mutta minä pidin lapsestani huolen! Ikinä en mennyt töiden jälkeen kapakkaan, vaan kotiin. Päiväkodistahan se lapsi on haettava, ja minä hänet hain. Joka ikinen kerta. Kotiin mentiin fillarilla ruokakaupan kautta. Ei siis Alkon! Lapsi oli ja on se tärkein asia elämässäni. Kerran kuussa sain palkatuksi lapselle hoitajan, että pääsin tuulettumaan. Se kai sentään meillekin suodaan!

        Lapsen ei ole tarvinnut nähdä vaihtuvia isäpuoli-ehdokkaita koska niitä ei ollut. Parempi yhden rakastavan aikuisen kanssa kuin riitaisa koti. Ihan en luota siihen, että mies pystyy rakastamaan muita kuin ihan omia lapsiaan. Tai se on harvinaista ainakin.

        No, miten kävi? Lapsi on aikuinen ja valmistunut yliopistosta muutama vuosi sitten. Ja työpaikankin saanut. Sukuni on duunarisuku, joten olen ylpeä ja aiheesta.

        Väitätkö, että kaikki yh:t ovat samanlaisia, eivät todellakaan ole ja usein jäävät kiinni myös kännissä ajosta lapset kyydissä.


    • ei korppi korpin sil

      Syyttäjä on ilmeisesti lestadiolainen kunnan nimismiehen ja poliisipäällikön tavoin.

    • mies.

      Ei kukaan oikeesti välitä. Antaa kuolla vaan jos kerran ovat niin tyhmiä että ajelevat ilman korttia tai koulutusta ja ylinopeutta.

      • tukijussi

        Minä välitän siitä paljonko tälläkin onnistutaan lypsämään. Pro Agrian tulisi vaatia Stubbilta vähintään se viisi miljoonaa euroa surutyöhön.


    • sattuu ja tapahtuu

      lessutko ne oli liikkeellä?

    • gorbuttio oligarusto

      Jospa se usko kieltää tämmöttisen. Ei olis ainoa paikkakunta tässä maassa.

      Paras, mitä olen kuullu on se, että erään kunnan merkkihenkilö oli ajatettu paikalle ottamaan syyt niskoilleen kolarista, jonka oma poika ajoi törkeässä ratissa. Sattui pojan onneksi paikalle oman uskonlahkon poliisiviranomaiset. Kuulopuheita kultaiselta 80-luvulta, jotta tätä ei tarvitse välttämättä ottaa ihan todesta. En ota minäkään, kun en ole saanut toista vahvistusta.

      Sen sijaan muuta mieltä vaivaamaan jäänyttä löytyy ihan omasta synnyinkunnastakin, jossa en ole pariinkymmeneen vuoteen käynyt ja vanhimmat jutut on sieltä paenneilta sukulaisiltakin yli 10 vuoden takaa, osa ihan omakohtaisia kokemuksia. Suurin henkilökohtainen hämmästyksen aiheeni on se, että yhtäkään sakkoa ei tunnuta saavan, vaikka suurinta osaa lapsista kuljetetaan yhtenään siitä uskonveljen autoliikkeestä ostetun farkun peräkontissa (4-5 kpl on 'sikaosastollakin' ihan normilukema) tai lapset pakataan asuntovaunuun sitä liikutellessa (ehdottomasti kiellettyä tieliikennelaissa). Moraali ei tunnu olevan ongelma näille vanhemmille tässä suhteessa. Ongelma valvonnan suhteen - nykyisen resurssipulan lisäksi - on käsittääkseni se, että ei-lahkolaiset poliisitkaan eivät enää viihdy tällaisilla paikkakunnilla, vaan lähtevät pois ja siten polisien ja syyttäjien demografia on päässyt "uskonnollisesti vääristymään". Esitutkinnassa ja syyteharkinnassa ei vain ole enää resursseja hoitaa asioita "uskonnollisesti jäävisti", vaikka pitäisi. Siitä se sitten lähtee. Paikkakunnan näivettyminen ja "uskonnollinen yksipuolistuminen". Poliisin voisikin olla syytä tehdä pakkosiirtoja selliaisille paikkakunnille, joissa on uskonnollisesti vähän yksitoikkoinen poliisikunta.

      Ja voisivat poliisit ihan oikeasti ratsata noita asuntoautoja ja -vaunuja ihan lennosta - turvavyökampanjoiden tavoin/osana sitä - ja katsoa ihan sisälle asti, onko niissä vaunussa ja autoissa yhtään ylimääräistä kyydissä. Ja sakot/ukaasit ylikuorman mukaisesti. Sattumoisin Liikkuva lopetettiin itsenäisenä yksikkönä ja liitettiin paikallispoliisiin, että eipä taida olla nykyisten resurssien ensimmäinen prioriteetti tämä tällainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      68
      831
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe